Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

52 minutes ago, Daniel said:

Det är mycket svårare att ha ett öppet sinne och försöka förstå någon annans preferenser.

Varför?

Med ett öppet sinne så är man ju mottaglig för allt och sedan är det bara att fundera på om något av det man hört tilltalat för att ev kunna appliceras i sitt egna system. Nyfikenhet är väl ett bra begrepp om man vill lära sig mer eller för att försöka få till den presentationen/ljud man vill uppnå? Givetvis med de förutsättningar man har! Man kan också stanna på en ”nöjd-nivå" och fortsätta lyssna på musik. Själv är jag alltför nyfiken men oxå medveten om att de sista procenten av välljud är de mest kostsamma och inte kommer jag hela vägen heller. 100% för mig är där jag är nu eller är det bara 10, 50, 80 vad vet jag? Ett öppet sinne och hemma-hos, nyfikenhet och att våga fråga har för mig varit en bra resa. 

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, byZan said:

Varför?

Med ett öppet sinne så är man ju mottaglig för allt och sedan är det bara att fundera på om något av det man hört tilltalat för att ev kunna appliceras i sitt egna system. Nyfikenhet är väl ett bra begrepp om man vill lära sig mer eller för att försöka få till den presentationen/ljud man vill uppnå? Givetvis med de förutsättningar man har! Man kan också stanna på en ”nöjd-nivå" och fortsätta lyssna på musik. Själv är jag alltför nyfiken men oxå medveten om att de sista procenten av välljud är de mest kostsamma och inte kommer jag hela vägen heller. 100% för mig är där jag är nu eller är det bara 10, 50, 80 vad vet jag? Ett öppet sinne och hemma-hos, nyfikenhet och att våga fråga har för mig varit en bra resa. 

 

/byZan

 

 

Nu pratade jag i generella termer. Inte om dig 😘. För oss som demar mycket upplever vi att det är fler som inte har ett öppet sinne utan man hör mer kommentarer om hur det låter hemma hos "mig" att "mitt" system är bättre på ditt och på datt. Därav begreppet MiFI. 

 

Jag håller med dig, ett öppet sinne är bättre. Och just Euphonia är ovanligt bra på just det. 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-16 at 10:38, calm said:

1. Det går aldrig att uppnå full överensstämmelse med en verklig konsertupplevelse hemma utan se dessa konstformer som två olika. Live med de brister det kan ha i form av lokaliteter, utförandet och i förekommande fall PA-anläggningens balans och kvalitet. Den audiovisuella upplevelsen där hjärnan fyller igen de eventuella bristerna. Sinnesstämning, sammanhang, sällskap, musiker etc... har också avgörande betydelse.

 

@calm Jag håller med om dina 4 punkter. Tänkte spinna vidare lite på tankar jag fick efter din punkt 1. 

 

Musik är så klart en konstform. Nivån på det konstnärliga spänner mycket brett. Jag vågar inte ge mig in i att beskriva vad som liggar dåligt till på den konstnärliga skalan, för det finns en sådan låg dålig nivå, men det finns mycket kreativitet, talang och hantverk som gör musikaliska verk till konstnärlig geniala skapelser. Ofta på den låga nivån är varken kreativiteten, talangen eller hantverket av någon hög nivå och då kittlar det mindre. Dock med reservation för att vi alla har olika smak och konstens kvalitet kan bara betraktas inuti var och en. men nog finns det en något så när objektiv bedöming om att Beethoven var en större konstnär än Kikki Danielsson, Måns Sälmelöv eller vad han heter mfl mfl. Att vara liveartist på det viset är något annat i min tycker jag. Beethoven skulle kanske inte kunnat få igång en publik som Måns eller Kikki men nog tusan var han mer musikaliskt begåvad, mer talang, bättre hantverk och mer kreativ. De som tolkar och uppför Beethovens verk i vår tid gör så klart sin kreativa, konstnärliga tolkning med sitt hantverk och talang.

Då detta uppförs live, skapas något unikt, varje gång. Vad man tycker om det är som sagt personligt, men varje gång blir det unikt. Konstverket skapas på nytt men unikt varje gång någon spelar upp det live. Det är samma men ändå inte och uruppförandet har ingen egentligen någon bra aning om hur det lät.

Så länge vi har kunnat spela in musik kan dock detta unika uppförande sparas. Har de varit duktigt folk som spelat in kan det dessutom bli riktigt bra reproducerat på en komepetent anläggning. Konsten kan då reproduceras även om varje anläggning också är unik och ger en egen upplevelse.

Jag kommer på Kieth Jarrett och hans nästan omöjliga Köln konsert.  Den blev extremt unik. Det är ett konstverk, skapat genom improvisation av en talang med enorm hantverksskicklighet. Det var så att Kieth var mycket trött efter en resa och lång serie konserter. Jag tror till och mer at han inte kände sig helt bra. Han presenteras rett piano i uruselt skick. Han vill inte genomföra koncerten och klagar. Jag vet inte varför men ha beslutatde sig för att spela ändå. Pianot hade en del ogämnheter i responsen i olika delar av tangenterna. Som den enormt skickliga och musikaliska hantverkare Kieth är så använde han pianots unika styrkor och svagheter till en utopisk perfektion som säkerligen aldrig hade kunnat skapas utan improvisation och enorm talang. Det blev ett konstnärligt unikt och genialt framförande som lyckligtvis spelades in.  Vi kan njuta av det reproducerat men så klart måste Live där och då varit magiskt. Unikt. 

En liten tanke med just varför jag tog upp Kölnkonserten är för att belysa skillnaden mellan musiker, låtskrivare mfl som har en högre nivå och de som inte har det. Trots att jag inte var med livi i Köln på denna koncert kan jag njuta oerhört av Kieth prestation och med som jag tycker maxat konstnärligt värde även om det är via en stereo.

Så på ett vis håller jag med @calm men ändå inte fullt ut. Visst är live och stereo olika sporter, men de kan ge mycket liknande musikaliska upplevelser och ett bra Hifi-system kommer alltid närmare live än ett sämre system* tycker jag. Det gör att man kommer närmare konstens innersta kärna om den nu är live eller vad den är. 

 

* senare tillagt för förtydligande. 

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca för mig slår du in öppna dörrar. Vad jag menar är att man kan utveckla konstformer i olika format och former och det är upplevelsen i sig som är väsentlig. En forskare i AI som sommarpratade menade att vad som skiljer människan från t.ex. AI är vår förmåga att kunna få just subjektiva upplevelser och jag tror att han menade också att dessa upplevelser var individuella. För mig har alltid musik varit en känslomässig upplevelse som är någon form av budskap från en människa till en annan. Tolkningen ligger i åhörarens bearbetning av hörselintrycket i mångt och mycket och påverkas av olika faktorer alltifrån rena fakta till just de subjektiva. Vet att vi t.ex. lyssnar på musik på olika sätt men för mig är just den känslomässiga mooden väsentlig. Jag vill bli berörd. Andra kanske vill räkna takter, instrumentering etc. som många musiker gör. Att lyfta sig till en nivå där inget sticker ut eller stör, men heller inte är lamt eller mjäkigt är ett mål i sig.

När axlarna sjunker ned och musiken flödar mår jag som bäst och kanske inte nödvändigtvis behöva veta vilken flygel som Keith använde just vid Kölnkonserten som ditt exempel. Den storyn finns dokumenterad någon stans när han refuserade flera konsertflyglar och till slut godkände en som hämtats från ett övningsrum. Detta berättade en pianostämmare som vi hade hemma och han kunde till och med avgöra hur den var stämd. 

Konst är just bara konst som Ernst Billgren sa vid en intervju och har ingen egen mening på frågan om hur hans konstverk skulle tolkas. Kanske har han en point i att inte övertolka eller dissikera i  alltför djupgående analyser. Lite är det kanske med musik också och i synnerhet i hifi-sammanhang där vi har en förmåga att analysera ljud istället för musik. Teknisk briljans är inte samma sak som musikalisk i min värld. Därför kan jag njuta av både live och reproducerad musik utan att för den skull störas av att det är olika former. Och det närmar sig varandra men är inte lika dessvärre. Den strävan har nog funnits sedan tidernas begynnelse och tekniken har onekligen gjort stora framsteg, men vi är inte vid slutmålet. Utvecklingen går som regel stegvis men som t.ex. den senaste Münchenmässan som jag bevistade så var man tekniskt brilliant men musikaliskt fanns en förbättringspotential som man tycks ha insett och lägger mer krut på den musikaliska upplevelsen.

Ja man kan orda om detta i all oändlighet men viktigast är nog den musikaliska njutningen i sig. Jag tror att jag fick en ordentlig dos redan i fosterstadiet med en pianospelande mor och på den vägen är det nog även nu.

 

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Teknisk briljans är inte samma sak som musikalisk i min värld.

 

Nej det räcker ju inte, men jag tycket musikaliska musikern som kan sitt instrument med teknisk briljans och ett bra kreativt känslomässigt uttryck kommer längst för min upplevlse. Miles Davis är ett bra exempel.  Han hade full pott på detta.

 

Jag tror nog vi har ganska liknande syn på detta @calm men det ändå intressant att diskutera lite olika vinklar av saken.

 

Angående Kieth så tror jag att just det som han tyckte var ett bristfälligt instrument fick honom att skapa musiken på ett sätt som han inte var van vid. Hade konserten varit/blivit lika bra om det varit en flygel som han tyckte var perfekt? Pga att Kieth är en tekniskt duktig musikslisk och kreativ musiker kunde han prestera musiken på ekvilibristisk nivå i stunden och improviserat. Miles Davis fantastiska verk blev till genom att han och orkestern improviserade med tydliga men ändå rätt fria regler om hur alla skulle spela. Det handlade tex om hur musikern skulle känna sig och villka känslor han skulle föreställa sig när han spelade, tex som en blöt hungrig herrelös byracka som smyger omkring på bakgatorna i New York. Musiken skapas ju då intuitivt och det är ett av många andra sätt att arbeta. 

 

Jag tror alltså att allt, teknisk fulländning, talang, musikalitet och kreativitet behövs för den skall vara så bra som de bästa klarar. Det betyder inte att man skall spela skiten ur sina instrument. Få kan spela piano så ”tekniskt enkelt” med sådan känsla som Nina Simone gjorde då det behövdes. De bästa gör även det enkla genialt bra.

Itzhak Perlman kan med sin violin spela de tekniskt mest ekvilibristiska stycken och i rasnande tempo väva in mjukhet känsla och relevans i varenda ton. Många andra av världens bästa violinister spelandes samma stycken river i jämförelse bara av tonerna med så mycket mindra känsla och mening. Jag anser att de som är bäst har teknisk överlägsenhet ihop med känslorna, musikaliten och krativiteten. Men så klart finns alltid visst mått av personliga favoriter pga tycke och smak. Men sällan är de bästa med ovan nämnda egenskaper ansedda som annat än just som de bästa. Tex Jussi Björling som nog ingen kan snacka ner förmågon hos. Hans förmåga står över tycke och smak.

 

Svårt att översätta detta till HiFi, men nog är blandningen av en hög teknisk nivå ihop med det vi lite konstigt kallar ”musikaliska” produkter , spelglada, engagerande produkter det bästa att lyssna på? 

Om jag får generalisera lite så tycker jag att från omkring år 2000 så började det smyga in sig en trend där tekniken och mätningar började ta över från hur det lät och bara för att man fick så fina mätkurvor så lät det nog mer rätt??? Jag tror mätningarna från tex Stereophile, som blev ett kvitto på hur bra något var, drog med jättemånga i en trend som skapade produkter som inte alltid var roligare att lyssna på.  Detta vittnar ett antal konstruktörer om tex Dan d’Agostino. Jag tycker nog detta var ganska generellt etablerat runt 2010 med några lysande undantag. Det fortsatta så i varierande grad fram till några år innan  2020 då jag började höra nya produkter som både var tekniskt hög nivå på samt mycket roligare att lyssna på.  I dag tycker jag den trenden slagit igenom där många märken som suttit benhårt fast i teknikträsket utan liv och lust i ljudet släpper mycket mysigare spelglada produkter som har en hög teknisk återgivning dessutom. Tekniskt utan att bli spekulativt överupplöst betonad, hård eller analytisk. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

IMG_2323.thumb.jpeg.8c37f388cc5b2ae1fb4096774ab72f11.jpeg

 

Det känns nästan lite overkligt att ett så ungdomligt vitalt och livligt album som detta kan komma från gubbar i Joe Bidens ålder. Dessutom gubbar som levt ett liv utan tanke på morgondagen, med allt vad det inneburit för dem. Men de verkar inta spara på krutet what so ever.

Hatten av för ett bra album i deras stil. Oväntat för mig.

Många gamla gubbar drar ner på takten i musiken och ändrar stil. Inte här. Nästan så man kan tro att de låtit AI skriva ett album till dem!  Vem vet hur det kan gå till numera…. Så är det säkert inte men synd att man ens tanken på det dyker upp. Vem/vad kan man lita på?

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Terminator said:

Jag bjuder på ett urklipp från recensionen i DN. För oss som växt upp med Nilecity och dessutom läst boken av Bret Easton Ellis, eller sett filmen, om nämnde Patrick Bateman så är det svårt att ändå inte skratta lite. 

IMG_1136.png

Det är ändå rätt tragiskt att någon uppfattar det som att det står i kontrast till en bra platta...

Jag antar att han(hen?) säger att det inte är tillräckligt skitigt och illaljudande för att vara "bra"?

 

Och, okej, det är väl kanske lite skillnad på att vara producent/ljudtekniker åt Hellacopters eller Helene Sjöholm men då tycker jag man missat nåt i det musikaliska uttrycket snarare än i produktionen... 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Terminator said:

Jag bjuder på ett urklipp från recensionen i DN. För oss som växt upp med Nilecity och dessutom läst boken av Bret Easton Ellis, eller sett filmen, om nämnde Patrick Bateman så är det svårt att ändå inte skratta lite. 

IMG_1136.png


Det var ingen dålig diss. Dåligt morgonhumör! 😁 Smaken är olika men lite magstark motivering för vad han tycker om detta album kan tyckas. Tycker inte det är så lyckat som dedikerad hifi-inspelning som han tycker. Det understryker igen att smaken är olika.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Tycker inte det är så lyckat som dedikerad hifi-inspelning som han tycker. Det understryker igen att smaken är olika.

Håller med. Fick vinylen idag och tyvärr låter det inget vidare. Men flera bra låtar gör att det ändå är kul med ett nytt Stonesalbum. Hade hoppats på kvalitet à la Stripped som är underbar på vinyl.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu skulle recensera recensionen ovan så ligger den ute på kanten och är inte helt i linje med en del namnkunniga tidningar tex en med ett namn som för tankarna till gruppen.😁 Läste några olika i dag som tyckte rätt bra eller mycket bra om albumet.☀️🕺🏼💃🏼

 

Link to comment
Share on other sites

Plockade på måfå fram en gammal tysk reissue på Aftermath vid besöket hos @Hoffa i helgen och det var storögda karlar med långa hakor som glanade på varann, när Under My Thumb rullade igång med ett jädra drag och klarhet! Det var den absolut roligaste gamla Stones jag hört iaf! Man undrar ju osökt hur ett välhållet original låter?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Får nog hålla med recensenten, skitdåligt mixad. Synd på fin musik. 

 

Lånad bild från annat forum.

 

 

IMG_0936.png

Bilden får mig att tänka på filmer med amerikanska militären där huvudpersonen ska få se något hemligstämplat dokument men all text utom möjligtvis något ”i” eller ”och” är överstruket med svart. Kanske inte en helt exakt jämförelse, men i båda fallen har information förlorats.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Plockade på måfå fram en gammal tysk reissue på Aftermath vid besöket hos @Hoffa i helgen och det var storögda karlar med långa hakor som glanade på varann, när Under My Thumb rullade igång med ett jädra drag och klarhet! Det var den absolut roligaste gamla Stones jag hört iaf! Man undrar ju osökt hur ett välhållet original låter?

Jag plockade fram min gamla Aftermath som inhandlades ca 1967 vad jag kommer ihåg?! Den har varit med på en del fester på 60-/70-talet och är ganska repig men här finns draget och tydligheten som @AlfaGTVskriver. Det var länge sen jag spelade den och kul att höra den nu med bättre utrustning. Spelar igenom hela albumet nu. Riktigt kul!

Jag vill igen pusha för Stripped. Köpte dubbelLPn när den kom för ett par år och jösses så bra Stones låter här. Nya liveinspelningar av gamla godingar i mindre lokaler resp live i studio. 
 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-22 at 20:50, Terminator said:

Jag bjuder på ett urklipp från recensionen i DN. För oss som växt upp med Nilecity och dessutom läst boken av Bret Easton Ellis, eller sett filmen, om nämnde Patrick Bateman så är det svårt att ändå inte skratta lite. 

IMG_1136.png


🥱😴

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

Plockade på måfå fram en gammal tysk reissue på Aftermath vid besöket hos @Hoffa i helgen och det var storögda karlar med långa hakor som glanade på varann, när Under My Thumb rullade igång med ett jädra drag och klarhet! Det var den absolut roligaste gamla Stones jag hört iaf! Man undrar ju osökt hur ett välhållet original låter?

 

Kom hit och lyssna på Beggars Banquet på masterbandkopia. Så nära orginalet man kan komma. 

Den är grymt naken frisk och klar i sin inspelning. Ett ruggigt drag i musiken.

Link to comment
Share on other sites

image.thumb.jpeg.a8fcc8e3303bfe6b71450d57eefc30fc.jpeg

 

Jag har ju tidigare varit lite sur på fraktobolag när jag beställt något. Nu har jag haft 2 beställningar närmaste veckorna som minst sagt dragit ut på tiden. En vinylskiva jag beställt är borta och får inte hjälp med att hitta den. I dag fick jag ett mycket försenat men efterlängtat paket med rullband…

 

Trasigt paket. Massa saknade band och de som låg i var repade och skadade… Vad är det för fel på de aktörer som jobbar paketleverns?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-22 at 20:50, Terminator said:

så är det svårt att ändå inte skratta lite

Jag förstår honom, 100% som man säger i orten.

 

 

15 hours ago, AlfaGTV said:

Plockade på måfå fram en gammal tysk reissue på Aftermath vid besöket hos @Hoffa i helgen och det var storögda karlar med långa hakor som glanade på varann, när Under My Thumb rullade igång med ett jädra drag och klarhet! Det var den absolut roligaste gamla Stones jag hört iaf! Man undrar ju osökt hur ett välhållet original låter?

:thumbsup:

Om man inte vill leta ihjäl sig efter ett original i bra skick så skulle jag välja europautgåvan på LP från 2019 som mastrats av Bob Ludwig.

Eller varför inte denna;

Primary

 

 

Link to comment
Share on other sites

IMG_2361.thumb.jpeg.5e4f06a145bb2265f2f03f6262a14e1b.jpeg

 

 

Firman jag beställde band på beklagade och var mycket snabba på att skicka nya men när jag satte ner lådan i hallen sprack den… den höll precis ihop alla sprickor som den hade… tills den sattes ner. Precis så hållbar den behövde vara.
Jaja… nu är banden här.☀️
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

IMG_2361.thumb.jpeg.5e4f06a145bb2265f2f03f6262a14e1b.jpeg

 

 

Firman jag beställde band på beklagade och var mycket snabba på att skicka nya men när jag satte ner lådan i hallen sprack den… den höll precis ihop alla sprickor som den hade. 
Jaja… nu är banden här.☀️
 

 

Fraktbolagen har det tufft. Man undrar hur det blir till julen. 😉

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Daniel said:

Fraktbolagen har dett tufft. Man undrar hur det blir till julen. 😉

Vägra köpa via e-handel och butikerna skulle kunna återuppstå vilket vore ett trevligt inslag bland alla kaféer, frisörer etc. Men visst behövs även ett fik eller en frisör etc oxå!

Bara en tanke på om en social samvaro är bättre än en mobil/padda eller dator utan att för den skull inte ha möjlighet till även dessa?

 

/byZan

 

Edit: Borde såklart ha tänkt/skrivit att alla transportbolag skulle få mindre att göra men personalen skulle säkert få det bättre och servicenivån likaså. Allt kan inte bara vara pengar, hälsa och ett bra/roligt/trevligt socialt nätverk är värt så mycket mer under den ”korta” period man får stå med fötterna på jorden, typ så tänker jag!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Fraktbolagen har dett tufft. Man undrar hur det blir till julen. 😉

 

 

 

 

Fraktare överlag oavsett bolag verkar inte bry sig speciellt om varken sina kunder eller de varor de skall frakta.

Vi hade en episod när jag fortfarande arbetade, vi skulle frakta en större kombimaskin från en kund vidare till nästa för en demo.

Fraktaren lastar en maskin vikt ungefär 2,5 ton på ställe 1, kör på maskinen utan att lägga i bromsen varav maskinen åker i backen. På något sätt lyckades de få på den på släpet igen, sen iväg till nästa kund utan att meddela oss. Som tur var så ringde kund 1 oss och meddelar vad som hänt så vi lyckades stoppa transporten innan den nådde kund 2. Blev ett långdraget ärende tog nog ett år att reda ut.

 

Tennant M17

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...