calm

Medlem+
  • Content Count

    8 783
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    99

calm last won the day on January 24

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

25 304 profile views
  1. calm

    Den långa vägen tillbaka.

    Tjusigt! Vilken finish! Lite som Sf Stradivari fast på andra ledden! Calm
  2. calm

    Värre än vi vår värld?

    På det goda 1970-talet när jag svingade mina klubbor så hette puttern Ping och det var precis så det lät när man träffade i sweetspot och bollen rullade i koppen med ett ljudligt "glunck". Det var tider det, innan den stora golfvågen kom och man kunde bestämma sig på morgonen om man ville spela. Med en boll i rännan och lite uppvärmning på puttinggreenen, så var det dags att gå ut. Vet inte hur det ser ut idag? Antar att man måste bestämma sig långt i förväg. Det blev fasligt trångt ett tag. Calm
  3. calm

    På besök i Japan.

    Japan är onekligen en annorlunda upplevelse och ett minne för livet. Var där för två år sedan och minns det som igår. Inte minst för den kultur och människosyn som råder i ett så tättbefolkat land där hänsyn och omtänksamhet tvingas råda. Maken till vänliga, hjälpsamma och trevliga människor får man leta efter. Alltid en hjälpande hand för en turist som verkar "lost". Sedan finns naturligtvis en baksida av detta i ett starkt hierarkiskt land med tydliga klasskillnad och blind lydnadskultur, men jag tror ändå att de positiva sidorna överväger. Åtminstone för en utomstående betraktare som kommer på ett kort besök. Är det något jag ångrar är att jag inte avsatte mer tid till besöket, som varade en vecka i Tokyo. Men å andra sidan så motiverar detta flera besök. Jag längtar tillbaka! Calm
  4. calm

    Ingång till Vinylvärden

    Grattis! Ett utmärkt val! Hade det inte blivit Clearaudio för min del som berodde på att jag kom över en bra begagnad så hade det säkert blivit en Kuzma istället! Nu är det bara full njutning som gäller! Calm
  5. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Intresset för den nationella kulturen och nationalromantiken kulminerade kring sekelskiftet 1900 och hade bl.a. inneburit att Skansen och Nordiska Museet invigts 1891 respektive 1907. Båda dessa istitutioner hade till syfte att samla svensk folkkultur i olika former från byggnadskonst till svenska djur och föremål och sedvänjor. Vad gäller musiken så var det på Skansen man återskapade en levande skildring av svensk folkmusik med uppträdande och folkdans. Först med inlånade professionella musiker men sedermera med "riktiga" folkmusiker, spelemän, inhämtade från olika delar av landet, många gånger iklädda traktens folkdräkter. Vad gäller Nordiska Museet så var det mer dokumentation och insamlande av föremål, fotografisk och skriftlig dokumentation. En sammanslutning Folkmusikkommissionen bildades av juristen och folkmusikinsamlaren Nils Andersson och var trots namnet en privat organisation, med en styrelse bestående av musikern Lars Johan Zetterquist, konstnärerna Anders Zorn och prins Eugen samt Nordiska Museets styrelseman Bernhard Salin. Dessa tog initiativet till samlingsverket Svenska Låtar i sammanlagt 24 band med totalt 8.000 svenska folkmusiklåtar uppdelade landskapsvis. De första banden, med start 1922 kom från Dalarna, men arbetet kom att fortgå ända till 1940. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_låtar En annan central händelse i den svenska folkmusikens historia var starten av Radiotjänst 1925. Ursprungligen ägd av bl.a. svensk press och TT. Musiken var redan från start ett stående inslag i programverksamheten, med konstmusik, underhållningsmusik, folkmusik och dansmusik som genrer. Radiotjänst sedermera Sveriges Radio tog tidigt rollen inte bara som förmedlare av musik utan också som folkbildare och forskningscentrum för musik. Under 1948 startade Matts Arnberg, https://musikverket.se/svensktvisarkiv/arnbergs-resa-i-folkmusiken/ ett arbete med att med inspelningar insamlande under rundresor i Sverige, dokumentera levande svensk folkmusik. Ulf Peder Orlog själv musiker och låtskrivare var programdirektör på radion och startade och var med och tog initiativ år 1951 till Svenskt Musikarkiv. https://musikverket.se/svensktvisarkiv/om-svenskt-visarkiv/. Som än idag är ett centrum för folkmusikforskning och arkiv. Det var i dessa rikhaltiga källor och musikskatter som Jan Johansson hittade sina melodier som ligger till grund för albumet Jazz på Svenska och vi skall se den starka kopplingen till framför allt verket Svenska Låtar där man kan hitta förlagorna. Annars skulle man kunna leva i föreställningen att det var frukten av letande på dammiga vindar och hos gamla gubbar i stugorna i framför allt Dalarna som skonats från både Storskiftet och Laga skifte som i övriga landet slog sönder de gamla bybildningarna med start under slutet av 1700-talet och därmed det sociala livet i bybildningen, som var underlaget för folkmusiken och där han hittade källorna. https://slakthistoria.se/livet-forr/bondeliv/skiftena-forandrade-sverige. Klart också att hans uppväxt på landet och koppling till släktens musiktraditioner hade tidig påverkan. Jag återkommer var jazzinspirationen kom ifrån och hur den dockades med folkmusiken, ett inte helt okontroversiellt möte skall vi se. Calm
  6. calm

    Hifi mässan i München inställd!

    Trist! Jag och sonen hade sett fram emot årets resa och bokat men det känns vettigt mht situationen. Calm
  7. Tack för tipset, det måste naturligtvis undersökas! Calm
  8. Nu har jag lite att bita i. Vi får se vad det landar. Första kollen blir om Martens kan få ordning på MSB-stacken? Den kanske måste gå round the world tour till Trumparnas land? Vore skönt att slippa måste jag säga. Calm
  9. Ja det är möjligen en otydlig tanke att kunna ha alternativa vägar och framförallt ha enkla och fungerande vägar mellan de olika källorna. Enklare att koppla om ASR:en än köra motsvarande på MSB:n. Känner fortfarande att CD:n levererar bättre än strömningen som efter långtidstest har en smula mindre musikalisk känsla. Calm
  10. Var uppgiften för snävt satt? Någon som testat RME DAC:en? Fler förslag? Calm
  11. En olycka kommer sällan ensam finns ett talesätt som säger och i mitt fall stämmer detta fullt ut, i vart fall när det gäller min digitala streamerresa. Efter att kört Innuosen ett antal månader mot min MSB-dac så började det brusa konstigt vid spelning med streamern. Det lät som ett svagt brus i svaga musikpartier och starkt vid pausande. Ungefär som bruset mellan stationerna i en tuner när ingen station är stark nog att sända igenom. Fick hjälp av Marcus på Perfect Sense att kolla både Innuosen och den Ansuzkabel jag köpt till. Fungerade i hans system utan problem. Så då i mellantiden tänkte jag att jag kunde köra CD-driven och nu fungerar inte den heller. Eftersom den är kopplad till samma DAC så utgår jag att felet borde ligga där. Kommer nu skicka in hela MSB-stapeln för kontroll av den svenske distrubitören Martens. I mellantiden har jag välvilligt fått låna en DAC av Marcus, men funderar nu på om jag inte trots allt skall skaffa mig en egen DAC till streamern så att jag kan spela digitalt från två oberoende källor. Dels MSB-stapeln med DC-driven som jag är mycket nöjd med och med en separat DAC till Innuosen. Jag har den som sekundärkälla och har inte samma stora anspråk på ljudkvalitet i denna del. Är överhuvudtaget lite skeptisk till streaming sedan den första entusiasmen lagt sig och jag mer landat på realistiska förväntningar. När jag en gång fastnade för MSB-kombon så var det för dess förmåga att på ett mer "analogt" sätt återge det digitala CD-mediet, dvs med en mjukhet i toppen som mer liknar vinyl och R2R. Den "kliniska" och ibland "metalliska" klangen som jag ibland uppfattar i andra sammanhang är inte lika utpräglad i MSB:n och jag gillar den såsom varande digital källa, trots att den saknar möjlighet att spela SACD. Så den vill jag definitivt behålla som primär källa för mina flera tusen CD-plattor. Nu till min fråga. Vad skulle ni rekommendera för DAC om jag sätter en max budget på ca 10 kkr och ändå vill ha ett anständigt ljud? Har kollat hifi-grejor och funnit att det finns inte så mycket i den prisklassen. Jag kan tänka mig att man skulle kunna få mer för pengarna om man sneglar på lite studio-grejor som denna t.ex. denna? En förutsättning är naturligtvis att den går att köra som en vanlig DAC med ingång från Innuosen och vidare med RCA till min ASR. Vad säger ni? Finns naturligtvis andra alternativ, men vilka? Vill ha så enkelt lösning som möjligt med manövrering av Innuosen via min laptop. Calm MENY SERVICE KONTAKT HJÄLP GRATIS FRAKT FRÅN 2 112 SEK 30 DAGARS PENGARNA TILLBAKA Hot Deals Toppsäljare Fynd Produktnytt SE · SEK Kund­center Öns­ke­lista RME ADI-2 DAC FS 31 Betyg High-End DA Converter & Headphone Amplifier Sample rates: 44.1 kHz up to 768 kHz High-resolution playback of PCM, DXD and DSD at up to 768 kHz SteadyClock FS LCD AutoDark function for lighting AK4493 DAC Board Signal-to-noise ratio (SNR) @ +7/+13/+19 dBu: 120 dB RMS Unweighted, 123 dBA IEM output with -120 dBu Class compliant mode Extended Remote Control (buttons for Standby On/Off, adjustment of volume, balance, bass and treble, input selection (optical, coaxial, USB), mute, on/off switching of loudness, bass/treble and EQ) SPDIF input signal can be recorded via USB 4-Stage hardware output level adjustment Desktop case Dimensions: 215 x 52 x 150 mm Weight: 1.0 kg Incl. MRC remote control, USB cable and power supply unit Connections: 1x S/PDIF input coaxial 1x ADAT or S/PDIF input optical 2x Line output RCA unbalanced (stereo L/R) 2x Line output XLR balanced (stereo L/R) Extreme power stereo headphone output 6.3 mm Jack Super Low Noise IEM output 3.5 mm mini jack USB 2.0 port (USB 3.0 compatible) Vidare information Amount Of Channels 2 AD Conversion No DA Conversion Yes Max. Resolution 32 bit Max. sampling rate 768 kHz S/PDIF Connecor Yes AES/EBU Connector No ADAT Yes Word clock No Number of analog inputs 0 Number of Analog Outputs 4 Headphone connection Yes Detta är andra kunders val: Kunder som tittat på denna produkt, har köpt dessa: 75% köpte exakt denna produkt RME ADI-2 DAC FS Tillgänglig 10 490 SEKLägg i varukorgen 6% köpte RME ADI-2 Pro FS 13 777 SEK 4% köpte Behringer ADA8200 Ultragain 1 877 SEK 3% köpte Swissonic Converter AD 24/192 373 SEK 2% köpte Swissonic Converter DA 24/192 369 SEK Vår mest populära Digital/analog omvandlare JÄMFÖR PRODUKTER 31 Kundbetyg 5 28 Kunder 4 1 Kund 3 2 Kunder 2 1 4.8 / 5.0 Totalt drift funktioner hantverkskvalitet ljud
  12. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    För att riktigt förstå bakgrunden till folkmusiken och dess skrivna källor måste vi gå tillbaka ända till början av 1800-talet. Tiden var en mycket turbulent period i Sveriges historia med först mordet på Gustav III i slutet av 1700-talet, krigsförlusten av Pommern 1807 mot Frankrike och hela Finland 1809 mot Ryssland och en mindre av Norge önskad union med Sverige 1814. Den svenske kungen Gustav IV Adolf tvingades av de förlusterna att abdikera och gick i landsflykt och den nye Karl XIII lyckades inte att få någon egen tronarvinge, utan tvingades att adoptera först en dansk prins som dog under mystiska omständigheter och som ledde till riksmarsalken Axel von Fersens lynchning till döds 1810, sedmera en fransk marskalk Carl Johan Bernadotte, vår nuvarande kungs anfader. I det perspektivet krävdes nationell kraftsamling och uppslutning, vilket då kom att omfatta allt som kunde kallas genuint svenskt. Konstmusiken var till stor del importerad av Gustav III via de hovkapellmästare och utländska musiker som han engagerat. Återstod den svenska folkmusiken med rötter ner i medeltiden. Den byggde mycket på traditionsöverbringande mellan spelemän, men inte nedtecknad i någon större utsträckning. De första som tog sig an att nedteckna kända svenska folkmelodier, mestadels i textform och sättning för sång var A.A: Afzelius, E.G. Geijer och L.F. Rääf. De förstnämnda utgav tillsammans Svenska Folkvisor från forntiden 1814-18. Rääf tillsammans med Afzelius Svenska Folksånger 1834-42. Men en som kom att sätta prägel på den musikaliska delen var J.C.F. Haeffner först hovkapellmästare sedermera Director Musicus vid Uppsala Universitet. Även vår nationalsångs textskrivare Richard Dybeck var aktiv i insamlandet av äldre folksånger och nationaleposet grundas på en folksång från Västmanland. Götiska Förbundet bildat 1814 hade samma syfte att lyfta fram den fornnordiska storheten. Det är mot denna bakgrund som den nationalromantiska perioden i svensk musikhistoria skall ses och tonsättare som Hugo Alfvén och nationalromantikens förmodligen största epos Midsommarvaka skriven 1901, manade fram fosterländska toner. Vad har detta med Jan Johanssons Jazz på svenska, att göra kan man undra? Det återkommer jag till i nästa del. Calm
  13. calm

    Jon Christensen - RIP

    ECM Hyllar naturligtvis sin fallne hjälte med lite specialerbjudande ur Jon rikhaltiga katalog med insatser i olika konstellationer. https://www.ecmrecords.com/catalogue/offer ECM Here Be DragonsOded Tzur1.Here Be Dragons Edition of Contemporary Music HOME /CATALOGUE LOGIN NEWSLETTER ALL LABEL SERIES FORMAT DECADE DATE ▼ OFFER MERCHANDISE Miroslav Vitous Journey's End ECM 1242 Steve Swallow Home - Music by Steve Swallow to poems by Robert Creeley ECM 1160 Steve Kuhn Trance ECM 1052 Jan Garbarek - Bobo Stenson Quartet Witchi-Tai-To ECM 1041 Gary Burton The New Quartet ECM 1030 Gary Burton, Chick Corea Crystal Silence ECM 1024 Bobo Stenson Trio War Orphans ECM 1604 Mike Nock Ondas ECM 1220 Jakob Bro Returnings ECM 2546 Andy Sheppard Quartet Romaria ECM 2577 Ralph Towner, Jan Garbarek, Eberhard Weber, Jon Christensen Solstice ECM 1060 Terje Rypdal Waves ECM 1110 Carla Bley, Andy Sheppard, Steve Swallow Andando el Tiempo ECM 2487 Andy Sheppard Quartet Surrounded by Sea ECM 2432 Jakob Bro, Thomas Morgan, Jon Christensen Gefion ECM 2381 Carla Bley, Andy Sheppard, Steve Swallow Trios ECM 2287 Steve Swallow Quintet Into The Woodwork XtraWatt 13 Ketil Bjørnstad La notte ECM 2300 Charles Lloyd Quartets ECM 2316-20 Keith Jarrett, Jan Garbarek, Palle Danielsson, Jon Christensen Sleeper ECM 2290/91 Jan Garbarek, Bobo Stenson, Palle Danielsson, Jon Christensen, Terje Rypdal, Arild Andersen Dansere ECM 2146-48 Andy Sheppard, Michel Benita, Sebastian Rochford Trio Libero ECM 2252 Iro Haarla Quintet Vespers ECM 2172 Ketil Bjørnstad, Tore Brunborg, Jon Christensen Remembrance ECM 2149 Eberhard Weber, Rainer Brüninghaus, Charlie Mariano, John Marshall, Jon Christensen Colours ECM 2133-35 Andy Sheppard Movements in Colour ECM 2062 Carla Bley and her remarkable Big Band Appearing Nightly Watt 33 Jacob Young, Mathias Eick, Vidar Johansen, Mats Eilertsen, Jon Christensen Sideways ECM 1997 Carla Bley The Lost Chords find Paolo Fresu Watt 34 Steve Swallow, Robert Creeley So There XtraWatt 12 Michael Mantler Review (1968-2000) ECM 1813 Terje Rypdal Vossabrygg ECM 1984 Iro Haarla Northbound ECM 1918 Carla Bley Selected Recordings :rarum 15 Tomasz Stanko Selected Recordings :rarum 17 Eberhard Weber Selected Recordings :rarum 18 Arild Andersen Selected Recordings :rarum 19 Jon Christensen Selected Recordings :rarum 20 Steve Swallow Damaged In Transit XtraWatt 11 Keith Jarrett Selected Recordings :rarum 1 Bobo Stenson Selected Recordings :rarum 8 Jan Garbarek Selected Recordings :rarum 2 Bobo Stenson Trio Serenity ECM 1740/41 Tomasz Stanko From The Green Hill ECM 1680 Misha Alperin First Impression ECM 1664 Ketil Bjørnstad, David Darling, Jon Christensen, Terje Rypdal The Sea II ECM 1633 Tomasz Stanko Septet Litania - Music of Krzysztof Komeda ECM 1636 Bobo Stenson, Anders Jormin, Jon Christensen Reflections ECM 1516 Ketil Bjørnstad, David Darling, Terje Rypdal, Jon Christensen The Sea ECM 1545 Anouar Brahem Khomsa ECM 1561 Jimmy Giuffre, Paul Bley, Steve Swallow Jimmy Giuffre 3, 1961 ECM 1438/39 Shankar M.R.C.S. ECM 1403 John Abercrombie, Vince Mendoza, Jon Christensen Animato ECM 1411 Keith Jarrett, Jan Garbarek, Palle Danielsson, Jon Christensen Personal Mountains ECM 1382 Charlie Haden, Carla Bley The Ballad Of The Fallen ECM 1248 Jan Garbarek, Bill Frisell, Eberhard Weber, Jon Christensen Paths, Prints ECM 1223 Jazz Composer's Orchestra Escalator Over The Hill - A Chronotransduction by Carla Bley and Paul Haines JCOA 2 Rainer Brüninghaus, Kenny Wheeler, Jon Christensen, Brynjar Hoff Freigeweht ECM 1187 Miroslav Vitous Group Miroslav Vitous Group ECM 1185 Jazz Composer's Orchestra Jazz Composer's Orchestra JCOA 1 Keith Jarrett, Jan Garbarek, Palle Danielsson, Jon Christensen Nude Ants ECM 1171/72 Jan Garbarek Group Photo With ... ECM 1135 Keith Jarrett My Song ECM 1115 Gary Burton Quartet, Eberhard Weber Passengers ECM 1092 Ralph Towner Solstice / Sound And Shadows ECM 1095 Gary Burton Quintet Dreams So Real - Music Of Carla Bley ECM 1072 Enrico Rava, John Abercrombie, Palle Danielsson, Jon Christensen The Pilgrim And The Stars ECM 1063 Gary Burton Quintet, Eberhard Weber Ring ECM 1051 Keith Jarrett, Jan Garbarek, Palle Danielsson, Jon Christensen Belonging ECM 1050 Gary Burton Seven Songs For Quartet And Chamber Orchestra ECM 1040 Jan Garbarek Quartet Afric Pepperbird ECM 1007 Sitemap Contact Us Distributors FAQ Credits Privacy policy Terms and Conditions Facebook Twitter Newsletter Calm
  14. calm

    Jon Christensen - RIP

    Tråkigt att läsa om i synnerhet som han spelat med många av mina favoriter och grupper som du räknar upp. Inte minst Bobo Stenson, Charles Lloyd och Ketil Björnstad. En av ECM:s mest inflytelserika trummis kan jag tycka. RIP Calm
  15. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Så kommer vi till kanske det album som är det som är de flesta lyssnares ingång till Jan Johanssons konstnärsgärning som pianist och musiker. Jag talar naturligtvis om Jazz på svenska. Den släpptes 15 augusti 1964 och har rönt stor framgång som Sveriges genom tidernas mest sålda jazzalbum. Framsidan pryds med en "Smålandsportmonä" inlånad från Göteborgs museum som användes av bland andra emigranterna som lämnade Sverige under hungeråren i slutet av 1800-talet för att söka lyckan i Amerika. Bakgrunden var ett antal missväxtår och allt fler munnar att mätta i ett jordbrukssamhålle med små arealer som brukades med ganska primitiva metoder. Omslaget är liksom många tidigare formgivet av Tor Alm. Baksidestexten är skriven av Jan själv som kommentarer och notering kring musiken. Övrig baksidestext är skriven av Ingmar Glanzelius musiker och recensent som skrivit många tidigare texter och kommentarer på Jans skivor. Jag återkommer till spåren på skivan som producerats på det delägda bolaget Megafon. Mitt ex är i stereo och heter mflp s 4, men finns i ett antal varianter. Jag kommer att återkomma med mera kring låtarna på skivan men också till bakgrunden och de källor som Jan använt sig av och i vilken tidsanda de skall tolkas. Calm