Jump to content

calm

Medlem+
  • Content Count

    9 251
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    112

calm last won the day on December 16 2020

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

25 940 profile views
  1. En höjdarplatta med en av favoritpianisterna salige John Taylor. How deep is the ocean är perfekt ur alla synvinklar, musikaliskt, instrumentellt och inspelningsmässigt. Calm
  2. Det finns ett problem med nomenklatur och betydelse av begrepp inom hifi-världen som gör det svårt ibland att förstå vad som avses och menas. Här finns en ordlista som Stereophile använder. Det finns en mängd andra. https://www.stereophile.com/reference/50/index.html Inom musikvetenskapen finns också en begreppsapparat som är under uppbyggnad men som inte riktigt träffar vårt ämne, utan mer handlar om inspelning och medialisering som sådan. Just denna gren inom den musikvetenskapliga forskningen är relativt ung och bygger i stort på begrepp som kommit fram främst g
  3. För mig handlar ett systembygge som hifi, ett sätt att förmedla och överföra ljud som inte bara handlar om teknisk briljans utan snarare hur det fångar och förmår överföra musikens innehåll och mening. Det som skapar en känsla hos lyssnaren och en djupare förståelse för musikens konstnärliga budskap. Här finns det vanligen två synsätt. Ett; jag vill att det skall låta som en liveföreställning med riktiga instrument så som jag uppfattar dem i verkligheten. Två; Systemet skall återge precis de ljud som alstras i en inspelningsstudio eller på en livescen inklusive alla detaljer, viktiga eller ov
  4. Körde en testomgång med testskivan som plockades via Tidal. Konstaterade att systemet och öronen klarar ungefär 30 Hz- ca 15 kHz spelat över högtalarna, sedan tar i vart fall något brus i övre delen över. Misstänker att det handlar om trafikbrus eller tätningslisterna i fönstren som susar. Skall man göra en seriös mätning av öronen så brukar jag få sitta i en heldämpad glasbur med hörlurar på, då kan man möjligen klara något uns mer i toppen. Testet stärker min tes att mellanregistret är bärare av musiken. Vad det nu betyder i fråga om frekvensomfång och övertoner? I vart fall inte 20- 20
  5. En gammal favorit från ungdomens dagar. Isaac Hayes; Hot Buttered Soul. Spelades ofta hemma hos mig, men lånades ut för att försvinna ut i evigheten och kom aldrig tillbaka. Många sköna minnen av denna liksom Shaft som gick på TV härom kvällen. Kultfilm! Calm
  6. Svensk jazzhistoria har onekligen ett intressant perspektiv genom att den också skildrar ett Sverige i förändring. Inte minst urbaniseringens och industrialismens konsekvenser för kulturen och musiken i synnerhet. Från att vara i jazz-sammanhang starkt beroende av den amerikanska jazzkulturen till att bli en i allra högsta grad självständig utvecklare av en inhemsk och internationaliserad export av både musikutveckling och musiker. Kanske är det så att det svenska musikundret i själva verket startade i jazzen ? Det perspektivet lägger Göran Jonsson, musikjournalist, i denna bok från 2018 som j
  7. Jag lyssnade men hoppade en del. Onekligen lite segt! Är dessa "gurus" kända i hifi-världen? Jag föredrar egna lyssningar och test som ganska enkelt kan utföras som A/B i det egna systemet. Möjligen kan den här typen av test leda till nyfikenheten att vilja testa själv, men aldrig som någon absolut sanning, som inte existerar i min värld. Det gäller i princip alla recensioner, man måste testa kritiskt själv, utifrån ens egen smak och referenser. Det är ändå jag själv som skall leva med mitt system. Calm
  8. Tack @Sammyför länken! Intressant, men ganska lång inspelning på mer än två timmar så man kan lätt hoppa i den om man vill minska ner tiden. Här en länk till utrustning och testmusik. https://alpha-audio.net/videocast/sample-test-five-audiophile-switches/ Sammanfattningsvis är slutsatsen att switchar verkligen gör skillnad i fråga om att minska noise-nivån, men inte i dataströmmen, men att det också kräver ett bra nätaggregat om man vill få ut max. Sedan får man själv avgöra om det är värt kostnaden, vilket jag definitivt tycker att det är. Fler switch
  9. Har samma DAC MSB som Apex och valet var ganska lätt efter att ha lyssnat runt en del och fann att den var den kombon som bäst stämde med min ljudfilosofi. Har dock uppgraderat klockan en nivå ytterligare med Galaxy clock. Sitter nöjd, men det finns säkert ännu bättre inom MSB-familjen. Calm
  10. Jag skäms lite, för normalt brukar jag inte missa sådana enkla fel och i synnerhet att man kan undvika detta genom mätning som faktiskt genomfördes. Lödning är nog mer min gren efter att praktiserat på Ericsson med Axe-växeln som var en produkt med solida lödpunkter. Där lärde jag mig definitivt att inte kallöda som annars är ganska vanliga och förrädiska fel. Det kunde bli fel i början och då fick man reda på det av mannen med grå verkstadsrock och då gjorde men inte om det, det kan jag garantera. Calm
  11. Efter ytterligare felsökning pga mitt debakel med avbrott i streamingen så har jag sannolikt fått fram den riktiga orsaken. Det handlar om känslighet för böjning eller vridning av kabeln och i synnerhet kring kontakterna. Tack för tipset @LPL! Trots noggrann mätning så kunde jag konstatera att en "kardel" hade glappkontakt inne i Telegärtner-kontakten. Inte lätt att detektera om det uppstår intermittent och i synnerhet om man precis innan mätt att det fungerar, men att en liten vridning i samband med införandet i switchen så tappade den kontakt. Vet att @octavia rsbytt till crimpade kontakter
  12. Naket, avskalat och medryckande. Röst och kontrabas. Calm
  13. Man kan naturligtvis förfasa sig över utvecklingen och särskilt vid paradigmskiften, som vi sannolikt befinner oss mitt i och Internet har sannolikt ställt saker på ända och förpassat många andra distributionskedjor till historiens källare. Om den digitala utvecklingen har skapat ett helt nytt sätt att komponera, musicera och framträda så tror jag ändå på det mänskliga mötet men att det sker i andra former och på helt andra villkor och förutsättningar. Om vi ser på t.ex. producentrollen som under tidernas begynnelse var mer en ljudtekniker till idag en kompositör och finansiär, så har den helt
  14. Någon reagerade över medelåldern på de "musikjournalister" som testar utrustning mest hela dagarna och om de hade förutsättning att kunna höra tillräckligt bra? Jag tror att rutin och erfarenhet spelar en viss roll också och kan kompensera för visst tapp i fråga om tex. linjäritet i hörselkurvan. Återgiven musik handlar ju om så många fler parametrar som skall sammanfalla och där kommer rutinen in. Själv saknar jag sällan de utpräglade extremerna i återgivningen som ofta blir jobbiga i längden att lyssna på och nöjer mig att ett system kan återge ett piano på ett anständigt sätt. Det är inte a
  15. Se där "Et tu Brute" @Bebop! Grattis! Det är aldrig försent att ändra sig och tyder på att du har nyfikenheten i behåll! Calm
×
×
  • Create New...