Jump to content

calle_jr

Admin
  • Posts

    20 615
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    229

calle_jr last won the day on December 25 2024

calle_jr had the most liked content!

2 Followers

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

92 512 profile views
  1. Absolut! Med den typ av pickuper man brukar ha på en TD124 så ser jag ingen vits med annat än 9"-arm.
  2. Kul projekt! Hur ser den nuvarande plinten ut och vad menar du med att tonarmsplattan ska vara kapad?
  3. Tråkigt Anders Vi håller tummarna för att det går bra. För att naturen inte styrs av empati, barmhärtighet eller rättvisa även om alldeles för många tror det. De egenskaperna har människan och vissa djur utvecklat genom evolution för att de gynnar oss. Imponerande!
  4. Det är en delmängd vi ser i Bebops bilder
  5. Vilken rockad! Mycket trevligt system och Nisse lär vara nöjd med dessa val. Jag såg protokollet från Peos montering, och bättre än så går det inte att montera Kleos på den armen. Det finns band som anser att Opeth är för melodiöst. De har fans som tycker att Opeth låter som Arne Quick. Att det kan uppfattas som komprimerat beror på att arrangemanget är så tätt. Det finns inte någon tystnad. Gitarrer och stråkar ligger på en kontinuerligt hög nivå så man hör aldrig några utklingningar så som i flera av de andra albumen ni spelade. Det är såklart avsiktligt och helt och hållet en smakfråga.
  6. @JFK är där och bygger det tornet. Om han inte har trillat ner. Glidformsgjutningen var väl klar före jul tror jag, och nu ska man "bara" fylla betongröret med en invändig stomme från 200m höjd. Det kunde säkert finnas fler intressenter om det bara gick att skaffa lämpliga cable lifters.
  7. Grattis till ett mycket bra val! Jag tycker man ser mindre av det idag för analog audio. På 00- och 10-talen fanns en strävan att återge audiobandet korrekt, både med rör-förstärkare och framförallt med pickuper. Det finns många exempel från den tiden där man lyckades med det men gick miste om musikalitet, homogenitet och balans. Kanske i stor grad pga dåliga matchningar. De senaste 10 åren har vi fått se exempel på hifi som klarar både och, och det är väl vad jag skulle kalla för modernt sound. Jag tycker att VTL är ett exempel på det och en anledning att de finns kvar.
  8. Aha, jag insåg inte att det var en touchskärm.
  9. Instämmer att den är fin, men jag vill ha fler knappar Som minst volym, ingångsväljare och mute, men om det är andra saker som ska styras så en knapp för det (function/mode/menu eller liknande för styrning av utgång(ar), kanalbalans mm). Vad händer om hunden eller barnbarnet har snott fjärren eller om den pajar eller bara försvunnit?
  10. Ja, de var mycket vanligare för 10 år sedan. De gjorde OEM också, bland annat Kuzma CAR.
  11. Igår morse påbörjades riggning för balett: Fyra timmars repetition. Att vara yrkesdansare är inget för tunnisar; Vi hade planerat testa rökmaskiner med tanke på utläckande rök i atriet: Kvällens föreställning var Tjajkovskijs Svansjön med Grand Ukrainian Ballet, vilket jag antar är samma sällskap som vi kallat Kyiv-baletten. Musiken var en inspelning och vi använde husets PA (L'Acoustic) som är klart bättre än det som sällskapet hade med sig. Inspelningen var lite väl studioaktig och mekanisk, så vi kopplade in RAES och fastnade för läge Symphonic. Jag kan ha helt fel eftersom jag är dåligt insatt i vad som fungerar bäst dansmässigt, men Tjajkovskijs grundtanke var att dans och musik ska fungera som en enhet och tex Neeme Järvis version från 2017 (Chandos CHSA 5204) är på en helt annan nivå tycker jag. Alla hans tre baletter kan avnjutas utan dans, även om jag kanske lyssnat mer på hans violin- och pianokonserter eller symfonier (Manfred, Pathetique etc). Hans 2:a symfoni "Den Lille Ryssen" vill jag minnas syftar på ukrainare och deras folksånger. Dansarna var imponerande proffsiga, och publiken kom i högform. Precis som i andra sammanhang med turnerande artister från central- och östeuropa finns det de som tar avstånd från den ryska regimen och de som inte gör det. Jag vet inte hur det ligger till med detta sällskap, men med tanke på deras omfattande turnéer i Väst så antar jag att dessa dansare är "avhoppare". Jag pratade med ljudteknikern som snittade 70 föreställningar om året de senaste 13 åren.
  12. Jag håller verkligen med @Harryup, men det @Bebop beskriver är den verklighet vi lever i. Det vi får leva med. Fast att vi vet om att det inte går att sätta absoluta attribut på en komponent så görs det precis hela tiden. ”Hur låter den?” Det är hifi-branschens gordiska knut. Det hade gått att lösa knuten med en annan vokabulär och nomenklatur, men det finns nog ingen business i det. Tvärtom sannolikt.
  13. En sak till. Det är ganska få "akustikexperter" som anser att nyckeln till en fin rumsklang ligger i frekvensgången. Speciellt under 125Hz och över 10kHz. Frekvensgången tillhör mer kategorin anomalier som bör rättas till om den är helt off. Det man långt före studerar är saker som soundstage, perspektiv, närvaro, intimitet, livlighet, värme, direktljudets och efterklangens styrka, definition, briljans, homogenitet, attack, konsistens, dynamikomfång och tonal kvalitet. Om vi gör urvalet oss medlemmar på Euphonia, så är det få eller ingen som helt struntar i någon av dessa egenskaper. Men om vi skulle prioritera, kombinerat med vad vi helst lyssnar på och hur högt vi lyssnar mm, så kommer vi göra de prioriteringarna olika. Och vi har dessutom olika bedömning av vad tex bra homogenitet är.
  14. Det finns sällan samsyn bland akustikexperter Om det handlar om ett lyssningsrum så finns det tre huvudaspekter som jag tycker att en akustikexpert bör beakta framför allt annat: Vad har min kund för klangpreferenser, vad och hur ska det spelas? Hur ska jag gå tillväga för att vara källmaterialet trogen beaktat punkt 1? Vad finns det för allvarliga anomalier i rummet som behöver rättas till?
  15. @AlfaGTV Jag har diskuterat med Franc Kuzma och han bekräftar min gissning att om man har zenitfel på en linjekontaktslipning på en unipivot så påverkar det lagerkraften och vrider hela armen, alltså så att det även påverkar azimut för att armen ska kunna komma i jämvikt. Armen kan inte bli stabil utan att rotera. Det är i princip omöjligt att förutse hur man ska ändra zenit på en unipivot genom att studera nålen i mikroskop.
×
×
  • Create New...