calle_jr

Admin
  • Content count

    15 064
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    103

calle_jr last won the day on August 10

calle_jr had the most liked content!

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

50 558 profile views
  1. calle_jr

    Engelholm Audio på Hifi Deluxe 2018

    Intressant. Är på annan plats 15-16 sep, tyvärr.
  2. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Javisst, i serie mellan högtalarkablarna och slutsteget
  3. calle_jr

    En ovanligt balanserad tråd - diskussion

    Tack. Återigen, det är @Peo som har författat texten. Jag tackar å hans vägnar. Ja. Detta är helt klart huvudmålet med hela artikeln. Det är ingen lätt uppgift att beskriva något som de flesta förstår och samtidigt vara helt vetenskapligt komplett och korrekt. Artikeln är inte till för de som kan detta redan. Den är till för de som inte kan det. Tack. Denna kompletterande beskrivning är inte så dum att ta med. Jag ska höra med Peo. Intressant. Jag tror du har rätt. Det har du en viktig poäng med!
  4. calle_jr

    Bredbandare i köket

    En sådan kan man sätta mellan högtalarkablarna och slutsteget. Så detta är helt klart intressant i "studiesyfte". Jag spelade bassvep på hög nivå, och då skallrade det på flera ställen. Det visade sig vara de bakstycken som jag inte tagit bort eller bytt till plywood. Så detta ska jag åtgärda.
  5. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Ok! Den matchen får du ta med Transientlasse. Tänk på att han blodar ner sig upp till överarmarna för att promota fårull. Jag lovade ju att mäta i helgen, så här kommer en mätning av frekvensgång. Det ser inte så jättevackert ut, men som ni vet kommer jag inte göra någon akustikreglering i köket Det finns ingen specifik LP heller, och micken är placerad på köksbordet, ca 3m från högtalarna.
  6. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Först behöver man i så fall dimensionera porten och i detta fall skulle man väl behöva porta framåt? På alla andra håll blir det ju en port i porten. Här finns högkvalitativt fluff, tvättad okardad fårull: https://ullbutik.se/product.html/varmlandsk-ull-3?category_id=73
  7. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Gillar dessa Supravox och speciellt med såhär bra musik;
  8. calle_jr

    Musikhörna och experimentverkstad

    Bara att kapitulera för Duelund Spännande framdrift med riaat.
  9. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Aha, ok. Hyllans bakkant står med 7cm luftspalt från en dubbelgipsvägg. Jag spelar nu med Yellowtec PUC2 och Mark Levinson #29, och det är en sjujäkla output. Oj, sorry. Vi får ta diskussionen om Delignit vid annat tillfälle.
  10. calle_jr

    Mickes Musikrum

    Playback Designs är inte ett mindre steg, så vad bidde det?
  11. calle_jr

    Musikhörna och experimentverkstad

    M9 och M10 är exceptionella byggen. Jag dreglar ju över M8 som jag stött på live. Fantastiskt fint.
  12. calle_jr

    En ovanligt balanserad tråd - diskussion

    Nästa avsnitt, som handlar om balanserade apparater, finns nu här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12853-en-ovanligt-balanserad-tråd/&do=findComment&comment=234030
  13. calle_jr

    En ovanligt balanserad tråd

    Balanserade apparater Många försteg har både balanserade in- och utgångar, men inuti apparaten är signalen en vanlig single end. Varför då? Jo, har man långa kablar och/eller bor i en störningsrik miljö kan ju balanserad överföring mellan apparaterna vara ett bra alternativ. Följande bild visar en "typisk" anläggning där både CD-spelaren och slutsteget ansluts till försteget med balanserade kablar, men ingen av apparaterna är balanserat uppbyggd: Nackdelen här är att signalen ska omvandlas från DAC'ens obalanserade signal till balanserad för vidare transport i signalkabeln till försteget där den omvandlas tillbaka till obalanserad. Försteget processar signalen som ”single end” och omvandlar den till balanserad innan den skickas vidare till slutsteget som omvandlar den tillbaka till obalanserad igen. Ju fler aktiva steg signalen passerar desto större risk för brus och distorsion. Det är alltså ingen självklarhet att det låter bättre bara för att man kör via balanserade kablar, men man har förhoppningsvis inga störningar. Har man inga större elektromagnetiska fält i sin omgivning, ingen mobilmast i närheten, inget wifi, inga varvtalsreglerade motorer, inga dimmade lampor o.s.v. kanske det inte blir någon vinst alls med balanserad överföringsteknik. Störst nytta gör det oftast där du har den minsta signalen och det brukar normalt vara mellan för och slutsteg. Det är synd att inte fler apparattillverkare implementerar balanserade utgångar, men utan den extra elektronik som krävs för att skapa symmetriska motfassignaler. Jag tror det är väldigt sällan som vi har problem med överhörning i hemmamiljö och då försvinner ju ett av huvudargumenten för symmetriska signaler. Utgångssteget kan vara detsamma för både RCA som för XLR och den extra tillverkningskostnaden inskränker sig då till ett par XLR-kontakter, några resistorer och att göra två hål till i lådan. Jag har testat att göra denna mycket enkla kompletteringen i ett RIAA-steg som var placerat så det krävde 6 meter långa signalkablar till försteget. Resultatet med 6 meter långa RCA-kablar var inte acceptabelt på grund av för mycket bakgrundsljud, men med en enkel balanserad överföring (utan symmetriska signaler) blev det helt störningsfritt. Det finns en del tillverkare som har tagit den balanserade tekniken på allvar och konstruerat hela apparaten balanserad rakt igenom med symmetrisk kretslösning. Den stora skillnaden mot en traditionell single end lösning är att hela signalkedjan är dubblerad. Det krävs nämligen fyra individuella signalvägar, en för höger kanals +signal, en för höger kanals -signal och samma för vänster kanal. Dessutom måste varje kanals båda signalvägar vara identiska spegelbilder av varandra både vad gäller signal som impedans. Det blir en betydligt komplexare och dyrare lösning än en "vanlig" single end förstärkare. Men varför ska man kompromissa? Går det att realisera så varför inte?   Som jämförelse visar följande bild vad som motsvarar samma funktion, fast i ett obalanserat utförande: Det är kanske inte så svårt att förstå varför balanserade apparater kostar lite mer än sina obalanserade kusiner. Det blir en hel del extra jobb att utveckla en balanserad apparat och även om komponenter rent generellt är ganska billiga så kostar det mer att bygga balanserad elektronik. Helbalanserad (symmetrisk) kretslösning har självklart både för- och nackdelar, men fördelarna uppväger med få undantag nackdelarna under förutsättning att konstruktören kan sitt jobb och att tillverkningsledet inte slarvar, eller prutar på toleranserna. Det finns tyvärr gott om klåpare som både titulerar sig som konstruktör och än värre jobbar som det, men det förekommer säkert också att en för övrigt välkonstruerad produkt degraderas av att Excel-folket (ekonomerna) kräver lägre tillverkningskostnader för att produkten ska passa i ett visst prissegment. I resten av texten förutsätter jag att konstruktionen är "riktigt" gjord och att kravet på såväl signal- som impedanssymmetrin är väl tillgodosedd. En av fördelarna med en symmetrisk kretslösning är att man sänker bruset med ~6dB vilket gör att S/N (signal/brusförhållandet) ökar med motsvarande värde. En annan fördel är att distorsionen faktiskt minskar. De två motfassignalerna har en förmåga att släcka ut viss distorsion som en obalanserad kretslösning inte har. Ytterligare en och definitivt inte en försumbar fördel är att många problem som nätdelar rent allmänt är behäftade med kommer att få en klart reducerad påverkan. Även om det skulle bli vissa orenheter i matningsspänningen av t.ex. rippel, inkommande störningar från elektromagnetiska fält eller nätstörningar via nätkabeln kommer de att drabba både +signalen och -signalen lika mycket och samtidigt. Känner ni igen det? Väljer man ett utgångssteg med bra/hög CMRR kommer de likfasiga störningarna från matningsspänningen att undertryckas till en väldigt låg nivå. Utsignalen kommer att vara förhållandevis ren från oljud (förutom musiken alltså) och bakgrundstystnaden (den beryktade svärtan) kan bli starkt beroendeframkallande när man väl har lyssnat på vad en välkonstruerad och helbalanserad anläggning kan prestera. (min högst personliga uppfattning).
  14. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Ja. http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2018_08/DSC_4311.JPG.65cd06a1d9a24b217159b6dbbaee3548.JPG
  15. calle_jr

    Bredbandare i köket

    Man kan ju fasa mellan skruvhålen, men låta godset vara 21mm där skruvarna ska sitta. Bra att veta till nästa gång. Tonalitet fungerar bättre än jag väntat mig, i rummet. 215 Signature Bicone har högre Qts (0.8) och är enligt Supravox bättre lämpad för öppen låda än deras andra bredbandare med wizzer-kon. Det verkar vara bra spridning också. Jag reser nu, men till helgen kan jag mäta. Jag tog mig en funderare om jag skulle vilja laborera eller låta det vara. Jag landade på det senare, och annars skulle jag gjort både baffel och driver demonterbar och monterbar framifrån. Jag prioriterade att göra den tät och robust framifrån och med dold infästning. Min tanke angående lådans styvhet var att limma plywood på ömse sidor på utsidan, och dra stag rakt igenom. Svårt att bedöma om det är positivt eller negativt med tanke på att den spelar öppet? Visst låter det lite bokhylla och hela hyllan vibrerar när jag spelar, men det gör iofs kylen också Jag kanske skulle sätta 4mm plywood som bakstycke i stället?