Jump to content

calle_jr

Admin
  • Posts

    18 333
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    176

calle_jr last won the day on July 18

calle_jr had the most liked content!

2 Followers

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

55 553 profile views
  1. Jag måste ha volymkontroll även på line out. Menar du såhär? Detta blir hardwired, inte pcb. Förutom nätdelen som jag tänkte använda samma som till mitt dipolfilter, design by tek. Jag har inget emot det alls, men jag vet inte vad det är för fördelar utöver galvanisk avskiljning som jag väl egentligen inte behöver från ett tonhuvud. Utmaningen med denna preamp är helt klart filterverkan och brus. Jag inbillar mig att den balanserade krets som på enklaste sätt skapar rätt filterverkan och råförstärkning närmast tonhuvudet blir bäst rent tekniskt. Sedan kommer det in hur det låter. Det är en annan femma Men man måste lära sig krypa innan man kan gå.
  2. Som de som bor i regionen märkt så var det ett tag sedan öppet-skylten hängdes ut på Repeat Records i Malmö. Micke (Mikael Brodowicz) har pga hälsoskäl bestämt sig för att inte driva den vidare. En god nyhet är att Hot Stuff med Per Faeltenborg kommer ta över och driva butiken i samarbete med Get Back Linköping. Det ska bli intressant att se upplägget i den nya butiken, det blir inte lätt att leva upp till utbudet på gamla Repeat. Hoppas att Micke snart är på benen. Bild: @eliot
  3. Du menar såhär? Tonhuvudet är balanserat. Som du nämner är det fördel med balanserat i första steget. Det behövs långa signalkablar och normalt vill man kontaktera med XLR. Så varför inte löpa hela linan ut? (Originalelektroniken är single-end men det sitter en kopplingstrafo 1:2 på utgångarna för XLR.)
  4. Motsägelsefullt, för det är detta jag avser med stamper En fil utan stamper kan för vad jag vet vara precis vad som helst, en remaster, en remix eller en cover. Vem har taggat en digital utgåva? Detta händer hela tiden, speciellt med standards som ju är förhärskande för jazz och klassiskt, och jag tror att det generellt behövs en genomgripande förbättring för signering av digitala verk. Dvs en stamper.
  5. Supertack för utförliga och noggranna svar! Jag tror inte @AlfaGTV är representativ mainstream. Många gör nog i likhet med @Bebop eller @LPL, men med egna varianter. Ge mig en LP eller cd så kan jag ta reda på vem som ristade i stampern. Men hur vet vi vad de strömmade filerna har för ursprung? I korthet; vem ska ansvara för etnologin när fysiska medier försvinner?
  6. Ja, eller egentligen är det kanske mer intressant om de tillhör samma databas eller man hipp som happ har X versioner av samma album med olika taggar på olika diskar. Det är mest den typen av grejer som upptar plats i min skivsamlarhjärna. Hur håller man tummen i spåret med sin mjukvara genom alla ändringar, haverier, uppgraderingar och systemskiften under längre tid, säg 10, 15, 20 och kanske 30 år plus?
  7. Då kör jag på det! De är en dual opamp och jag tänker bygga balanserat, så jag tänker att jag kan bygga med 5st LM4562 per kanal. Eller skulle det vara fördel att para ihop steg 1-2 och 3-4 för + resp -, och sedan steg 5 gemensamt för + och -? Det behövs inte, tvärtom. Jag lyssnar inte i hörlurar, men för tape behöver man hitta början på spår och då behövs lurar. Tycker du att jag ska sätta en vipp? Jag tänker mig anpassa resistorn för en lämplig volym för några enkla lurar.
  8. Jag har fixat det jag kan; Återkommer med AC-simulering. Det har jag ju nu. Men jag kanske ska välja tex LM4562 i stället? Jag tackar för fantastiskt bra input @tek och @conan, men samtidigt börjar jag misstänka att ni vill att jag ska löda dessa små helvetesben
  9. Snygg lösning. Det verkar ju vettigt. Hur gör du när du skaffar ny musik? Säg att du köper ett nytt album, vad gör du med det?
  10. Kom på att det måste sitta en resistor mot jord också. Det är en fråga om hur man modellerar en volympot; Jag förstår inte OPn beter ju sig som den gör oavsett vad jag vill. Eller menar du att man ska undvika koppla en OP i open loop?
  11. Jag får inte det att fungera som volympot; Det fungerar om poten är efter opampen. Bass och Treble Cut fungerar bra med DIP switch och fasta resistorer. Jag ritade den för NE5534 sju inlägg upp Som jag tolkar opampens funktion så kan den förstärka till förstärkningsbandbreddsprodukten i hela registret. Så NE5534 kan förstärka en 10Hz-ton 120dB, 100Hz-ton 100dB, 1kHz-ton 80dB och en 20kHz-ton 54dB. Jag utnyttjar ju inte högre förstärkning än så. Om jag hade en koppling med konstant förstärkning i registret så hade 54dB varit max.
  12. Ok. Sorry, men kan jag be dig rita alternativt länka till exempel? Ok. Hur är det möjligt att åstadkomma? 50ohm parallellt de tre följande opamparnas ingång?
  13. Dessa triangelemotikoner kanske vi ska lägga till den ståenden menyn?
  14. Huva, ok. Vos=0,5mV för NE5532 Såhär har jag gjort nu; Det vore bra om jag kan använda några av de befintliga delkretsarna för kalibrering. Kan även behöva nivåjustering, men kan jag inte sätta resistor på utgången 10, 20, 40, 80 och 160ohm? Det ger 4-6dB dämpning per steg, och 40ohm ger 1Vrms ut. Jag skulle även vilja ha en hörlursutgång.
×
×
  • Create New...