Jump to content

calle_jr

Admin
  • Posts

    20 173
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    218

calle_jr last won the day on February 12

calle_jr had the most liked content!

2 Followers

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

61 201 profile views
  1. Jag får mer association till diva Plavalaguna i 5th element, och då blir ju denna Moya motsvarigheten från the dark side
  2. Välkomna till Kalkbrottet. Ni har varit här men jag har nog konverterat mer än en gång sedan dess. Åren går.
  3. Nej, jag avsåg motorn i pu:n. Risken med en unipivot i allmänhet är att armen oscillerar (svänger in sig som en saloonsdörr) pga transientkrafter från nålens avläsning. Om inte pu-huset behåller sin position fast i förhållande till centrumpunkten i LP-spåret så kommer avläsningen blandas med denna oscillering (vilket förvisso kanske låter skönt ). Kompliansen behöver vara så hög i förhållande till armens masströghet att transientkraften inte påverkar armen. Och helst ska den inte börja oscillera pga ojämna LP-skivor. Normalt testar man ju bara pu-tonarmsresonans för en harmonisk/stationär ton, en sinus. Men hur beter sig en unipivot för en transient jämfört med andra lagringstyper? Det skulle vara kul att testa.
  4. Många klara fördelar som du nämner. Om man tänker i banor av krafter för en pickup så är ju många av dem inte statiska eller ens stationära (harmoniska). Akilleshälen för unipivot är transienter vilket ju finns i all musik hela tiden. Det fungerar säkert utmärkt för pu med hög komplians, så att armens tröghet gör att lagret inte påverkas. Men det skulle vara intressant att se vad som händer i motorn när man spelar några takter cymbal? Likadant (eller ännu mer) hur ojämna skivor påverkar armen. Jag har såklart ingen aning om denna tonarm, har aldrig sett den. Bara intresserad eftersom det är en farhåga
  5. Fräckt med nya lösningar. Jag är alltid spontant tveksam till unipivot eftersom de baseras på jämvikt eller stationära förhållanden. Dvs det kan se väldigt bra ut med rena och jämna toner, men musik är allt annat än stationär. Det fanns en liten tradition av entusiaster som bygger tonarmar i England. Jag har träffat flera stycken som berättat att det fanns instruktioner i vissa tidningar, ungefär som Airfix. Ja, det ser ju ut som strängpressad aluminium så kostnadsskillnaden per tum handlar om några tior.
  6. Poängen är att bara för att du har en uppfattning om försäljare på olika marknadsplatser innebär det inte att det är den gängse uppfattningen om dessa säljare. Det är väl inte otänkbart att en utbredd uppfattning till och med kan vara den omvända. Jag undrar vad som skulle berättiga dig att använda Euphonia för att svartmåla en godtycklig säljare bara för att den inte spelar med i just dina affärsmetoder? Jag ser ju att du hänvisar till ett brett internationellt kontaktnät som en slags garanti, men är de också involverade med de säljare som du kallar för kräk?
  7. Verkligt coola högtalare. Det känns som att det funnits en tanke med att diskanthornet är segmenterat?
  8. För ordningens skull ska vi meddela att "Niclas i Järfälla" har hört av sig till Euphonia med en beskrivning av ett händelseförlopp som kan sammanfattas vara precis tvärtom det som anges ovan. Euphonia lägger sig inte i varken det ena eller det andra eftersom vi varken har möjlighet eller intresse i att utreda vem som förtalar vem. En sak är säker; vi vill inte ha Euphonia som en kanal för smutskastning och schismer som uppstår på begagnatmarknaden utanför forumet.
  9. Men "hanteras" är kanske en lite skum benämning för passiva komponenter? De är ju definitionen av lathet och kan inte hantera någonting Är det inte troligare filterverkan som sker på olika sätt för transienter beroende på materialens egenskaper i förhållande till varandra?
  10. Och såhär långt fungerar det på kopplingsdäck! (Not: foton visar inte senast valda komponentvärden) Ett gäng syntetiska 3150Hz-toner som frekvensmodulerats med 0.5, 1.0, 1.5, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 16, 25, 40, 63, 100, 150 och 200Hz avkodas ganska snyggt. Och även 3050 och 3250Hz-toner som moduleras på samma sätt avkodas. Här är en videosnutt av den 3150Hz-ton som är frekvensmodulerad med 0.5Hz. Man ser hur tonen pulserar längs tidsskalan: 3150Hz_FM_½Hz.mp4 Här är demodulerade toner 0.5 - 200Hz: Jag har även kollat att med fm=10Hz så kan man demodulera skivspelare som avviker i hastighet från 32.2-34.4rpm (3050-3250Hz) utan att man behöver justera komponentvärden, och om hastigheten avviker mer så kan man trimma in R1 så att PLLn låser. Moduleringsfrekvenser fm går då att läsa av mellan ca 30.1 och 36.5rpm utan att några andra komponentvärden behöver ändras. Så R1 ska definitivt vara en mångvarvig potentiometer. Det är de högre moduleringsfrekvenserna (>50Hz) som ibland kan bli svåra, och det är ganska osannolikt att man har svaj från något med så hög frekvens. Men med ett verktyg som detta så är det bra att testa vad som händer med extrema ytterligheter. Vi har kommit en bit på väg, men det kvarstår en del saker att reda ut. Tex är demodulation gain frekvensberoende, dvs nivån på utsignalen är inte konstant i förhållande till nivån på insignalen. Och nivån på insignalen behöver vara i storleksordningen 0.7Vrms för att PLLn ska fungera, dvs flera tusen gånger starkare än utsignalen från en mc-pickup.
  11. En annan del av inställning och kontroll av skivspelare som jag och @Peo hållt på med en längre tid är att hitta en lösning för att mäta svaj & fladder. Man kan göra på ganska många olika sätt, mer eller mindre korrekt, mer eller mindre enkelt. Telefonens sensor är väl det enklaste, men jag har inte lyckats finna ut tex vad det är apparna mäter. Peo har varit ganska inriktad på direktmätning på tallriken för att eliminera fel som uppkommer av själva LP-skivan. Det finns en klar poäng med det. Fördelen att mäta en ton är att det är så standarder utvecklats och som gränsvärden utarbetats baserat på psykoakustisk kalibrering (viktning). Det blir lite enklare att kommunicera och få ett grepp om vad mätvärdena innebär. Förvisso kan man vikta en direktmätning också, men då behöver den demoduleras. Som några har sett har jag försökt beräkna svajet från en inspelad 3150Hz-ton med svaj som jag diskretiserat. Det går, men det är väldigt bökigt. Principen att använda en 3150Hz-ton är densamma som används för FM-radio. Man kan förenklat säga att man fasvrider insignalen 90o och mixar den med bärvågen. Då får man ut skillnaden vilket är detsamma som svajet. Vi har hittat en IC baserad på en PLL som bland annat kan demodulera en frekvensmodulerad signal. CD4046B från Texas Instruments är en CMOS Micropower Phase-Locked Loop. CD4046B baseras på en faskomparator/fasdetektor som jämför fasen för insignalen med fasen för en spänningsstyrd oscillator (VCO). Ett LP-filter styr spänningsmatningen så att VCO-frekvensen ändras så att fasskillnaden mellan insignalen och VCO:n successivt minskar i en loop tills den låser på en centrumfrekvens f0. I vårt fall kan vi då använda kretsen för att skapa en I/Q-signal (i-fas och kvadratur) för FM-demodulering. Oscillatorn låser på insignalens bärvåg. Komparatorn fasvrider signalen 90o mot insignalen. När den fasvridna signalen mixas med insignalen (I/Q-demodulering) så blir output svajet. Kretsen är avsedd för digitala signaler men för frekvensmodulerade signaler är amplituden konstant, så om man sätter en kondensator i serie på insignalen så kommer den se ut som en fyrkantvåg. Det är bara nollgenomgångarna som behöver registreras. Såhär ser då ett blockdiagram ut med våra förutsättningar: För vårt ändamål är bärvågen 3150Hz och oscillatorn är spänningsstyrd (Voltage Controlled Oscillator), så genom att välja matningsspänning, två resistorer R1 och R2, och en kondensator C1 så kan oscilleringsfrekvensen, "center frequency", styras. Det blir ganska många parametrar så jag har gjort ett diagram baserat på våra förutsättningar: Dock kan ju en skivspelare avvika en del från 33rpm, så vi behöver kunna anpassa den avlästa frekvensen mellan ca 3050 och 3250Hz. Om spelaren går mer fel än så, så har man andra problem än att mäta svaj Man tillämpar därför ett lågpassfilter så att faskomparatorn låser inom ett frekvensband, "capture range". Capture range beräknas med R3 och C2: Det är helt enkelt så att det frekvensomfång man dimensionerat för med lågpassfiltret R3 och C2 ska vara större än skivspelarens hastighetsfel plus svajfrekvensen. Men man bör inte välja mycket vidare frekvensomfång än vad som behövs eftersom filtret också styr vilken medelspänning som matas till VCOn, så ju snävare omfång desto stabilare VCO.
  12. Mycket bra konsert av Isabelle Faust med en liten barockensemble som spelar några av Locatellis violinkonserter. Speciellt andra halvan av konserten där inlevelsen ökar och Isabelle Faust visar prov på sin virtuositet. https://www.svtplay.se/video/KDvXQXR/locatelli-bortglomd-barock-med-isabelle-faust?id=KDvXQXR
  13. Det var en herausfordern skala som inte är helt intuitiv i sig På tyskt manér är den väl hanteringsmässigt ca 16% krångligare än Romulus Eclipse enligt skalan.
  14. Fantastisk musiker. Emil of Maple Hills och de andra barnvisorna går inte av för hackor de heller. Kände inte till att Georg Riedel var född i Karlovy Vary.
×
×
  • Create New...