All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Svanteborg

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Baserat på parkettgolvet ser den ut att vara nånstans runt 20x20 cm. Man undrar ju vad som finns däri, finns det ingen på internet som demonterat en? De marknadsför den som en "Low Frequency Stabilizer" vad det nu betyder. Det är givetvis lätt att vara skeptisk mot en sådan här produkt baserat på bilder och text, man måste nog uppleva den för att bilda sig en uppfattning.
  3. Today
  4. sprudel

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Oj då! Hur stor är burken? För att klippa basresonanser av någon större amplitud så behövs rejäla doningar, vi snackar kubikmeter. Sådan är fysiken, tyvärr.
  5. Audionet

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Mycket trevligt reportage! Nog ser det ut som att man skulle kunna trivas i det rummet. Ibland får man en känsla av hur saker och ting kan förhålla sig till verkligheten genom att se en bild. Här ser det verkligen ut som att jag skulle kunna försvinna in i musiken värld!
  6. Bibacord digitalkabel XLR. L= 1 m. Pris: 8000:- Mail: bossejo57@gmail.com
  7. Hörde effekten av denna box i München 2015 då den fanns med i ett rum på Hifi de Lux. Jag måste erkänna att jag blev förvånad att den fungerade! Mycket tydligare än deras "miniklockor" och andra skålar som jag hört. Så om du tycker dig vara galen så är du nog i gott sällskap. Är mycket skeptisk till allehanda revolutionerande tweakar men denna tycks fungera. Calm
  8. calm

    Min Canossavandring

    En del hävdar att uppspelningen i sig är att fonografiskt verk då man aldrig med bestämdhet kan veta vad som hänt i studion, vid mixerbordet, i skivproduktionen, eller när jag låter den ljuda i min anläggning som inte är lika med en vilken annan anläggning som helst. Inspelningen blir då helt historielös och egentligen skapad i ögonblicket när den spelas upp, även om den bygger på tidigare led. Calm
  9. calm

    Min Canossavandring

    Om jag funderar lite vidare kring de inspelningar som jag hittills har kunnat förvärva så är de av lite olika slag. Äldre inspelningar är helt tydligt helt analoga, yngre kan mycket väl emanera från digitala masters och kanske helt säkert efter den digitala erans inträde i studiovärlden som skedde långt tidigare än i konsumentledet. Sannolikt från mitten av 1970-talet och framåt och där förändringen skedde snabbt eftersom de produktionsmässiga fördelarna var så pass stora, även ekonomiskt. Det gamla hantverksmässiga klippandet och klistrandet upphörde över en natt och ersattes av knapptryckande och samplers blev ett begrepp. Dvs att inspelningarna kunde kunde i princip segmenteras och flyttas obehindrat i en digital master. I den tidigare förhärskande klippa- och klistratekniken var tricket att dölja skarvar. Skillnaden ligger också då i möjligheten att kunna styra ut bandet kontra den kod som begränsar det digitala mediet. En analog inspelning kan i princip bli hur bra som helst, medan en digital har en begränsning i den kod som sätter standard. Calm
  10. bfjohansson

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Uppenbarligen måste jag någon gång ge mig tillfälle att lyssna på rullband. Om någon vill förbarma sig över mig i göteborgsområdet så kan jag ta med fikabröd. Fredrik
  11. Trevligt...jaghar en "soft spot" för Maggisar ;-) Får man fråga vilken jazzmusik Ni lyssnade på rullbandet?
  12. AlfaGTV

    Min Canossavandring

    Njae, jag tycker resonemanget är intressant, även om jag inte har så mycket att tillföra. Det är väl kanske någon form av "augmented hyperreality" vi ägnar oss åt när man sitter med extremt upplösta hörlurar och lyssnar till ett stycke musik samtidigt som vi låter oss informeras om artisten, kompositören, framförandet eller kanske arenan där det hände. Annars har jag svårt att dra en parallell mellan ett liveframträdande och ett återskapat sådant i mitt lyssningsrum. Liveframträdandet kommer alltid att slå an på helt andra känslor och upplevelser oavsett situation. Och för mig är hjärnan mycket mera observant på den sociala situationen än exakt hur det låter. Med det sagt är det sällan jag föredrar live-ljud, ibland kan man nästan tro att ljudteknikerna dragit på sig hörselskador. Så, jag upplever gärna musik live, men jag lyssnar hellre hemma.
  13. calm

    Min Canossavandring

    @MatsT och @Jamo. Hyperrealism används musikvetenskapligt som ett begrepp som handlar både om musiken i sig, framförandet och de tekniska förutsättningarna, tillsammans eller var för sig. Det finns uppfattningar om att ett fonografiskt verk alltid uppstår så fort en inspelning görs och är skilt från själva framförandet. Även en upptagning av en livekonsert hur väl den än är gjord blir med detta sätt att se också ett verk skilt från dess ursprung. Men resonemanget blir väl kanske lite för teoretiskt som så mycket som avhandlas inom musikvetenskapen? Calm
  14. calm

    Min Canossavandring

    Kul att du nämnde just Bobo eftersom jag var på en konsert på Fasching efter släppet av den nya skiva och frågade lite om inspelningen, bl.a. om just samtidig närvaro i studion eller en liten konsertsal som i detta fall vid inspelningen. "Jo visst var vi där samtidigt och spelade tillsammans" vilket hörs tycker jag, samtidigt som mixningen ändrar "scenbilden" jämfört med hur den egentligen är inspelad. På min fråga om varför pianot bytt plats i ljudbilden, sa han lakoniskt "det lät bättre så". En annan dimension i en livekonsert är också den mera otvungna improvisationen och minspelet som inte kan fångas på samma sätt inspelningsmässigt även om den filmas. Gillar egentligen inte musikvideos, men har inte djupanalyserar varför. Calm
  15. Jamo

    Min Canossavandring

    Jag välkomnar hyperrealismen. När man sitter hemma och lyssnar så saknar man ju synintrycket som man får vid en live-upplevelse, och hyperrealismen är ett utmärkt surrogat att bidra till känslan "att vara där" vid hemmalyssnandet. Det viktiga är att trovärdigheten bibehålls i återgivningen.
  16. calm

    Min Canossavandring

    Jo visst är det så, men min betraktelse var snarast att en fel anslagen ton på ett piano t.ex. kan i den digitala världen korrigeras med en korrekt anslagen ton av samma slag, det var nog knappast möjligt tidigare. Men självklart kunde man välja den bästa tagningen och bästa avsnittet i en serie av tagningar. Det var snarare regel än undantag då man släppte kravet på autensitet och full överensstämmelse med det spelade verket, så som det togs upp i studion eller på scenen. Ett skäl till att t.ex. Glenn Gould slutade ge livekonserter då den tekniska utvecklingen gav möjlighet att leva upp till hans perfektion. Ja det kan finnas andra orsaker också naturligtvis. Calm
  17. Bebop

    Min Canossavandring

    Jag har varit på massor av konserter där det inte är ljudet man slås av utan snarare av upplevelsen i sig där andra parametrar lyfter det hela. Ibland slås man av att det låter lika bra live som från skiva. Ett exempel är en konsert jag hörde med Pat Metheny Group i Köpenhamn. Ett exempel på det motsatta är Tony Williams Quintet på 80-talet där hans cymbaler fortfarande ringer i öronen. Men upplevelsen var enorm. I somras hörde jag Bobo Stensons Trio. Det lät mycket bra men inte som på albumet. Men det behöver det heller inte göra. Jag ser det inte som "bättre - lika - sämre" utan snarare i dimensionen "annorlunda". Det är en annan lokal, andra instrument, PA-system mm.
  18. MatsT

    Min Canossavandring

    Det är en intressant diskussion du startat och hyperrealism tycker jag är ett väl valt ord för många inspelningar där det låter mer detaljerat och nära än i verkligheten. När-mickat och lite kompressorer på det och sedan hopmixat ger att vi hör detaljer som omöjligen kan höras i verkligheten från åhörarplats. Det kan vara intressant ändå men det är ingen spegling av verkligheten längre men vad gör det om det svänger? Inspelningen är en del av det konstnärliga verket i många fall.
  19. calle_jr

    Min Canossavandring

    Det är Super HIFI.
  20. calle_jr

    Min Canossavandring

    Det är precis då välljudet åker ut med badvattnet skulle jag säga Det går liksom inte återskapa råvaror från en chili con carne... En inspelning bör nog inte betraktas som toner, utan som en modulerad signal, dvs en salig blandning av toner.
  21. calm

    Min Canossavandring

    Håller hel med dig och har tagit upp fenomenet ett antal ggr på bl.a. på detta forum. "Dikten överträffar verkligheten" skulle man kunna säga om hyperrealism, som begreppet kallas och det handlar inte bara om inspelningen som sådan utan även hur den spelas upp via ett system. Calm
  22. sprudel

    Min Canossavandring

    I linje med andra upplevelser som vi förstärker gentemot verkligheten, så är det nog så att ibland låter det bättre hemma än i vekligheten. Undantag finns som stränginstrument, inkl piano, röster, framfört utan förstärkning i trevlig lokal. Mänskligheten har ju en tendens till att vilja ha förstärkta upplevelser, supernormala retningar, som parfymer, smink, sockrad mat, smakförstärkare som glutamat, man kan fortsätta hur länge som helst. Den sysselsättning som ligger nära att göra en analogi till är väl trenden i TV-tittandet med 4K där vi upplever en bild som är mer detaljerad och belyst än den verkliga upplevelsen. Ingen vattenånga i luften utan klart som glas. Vissa HiFi-system går åt det hållet också och är det då High Fidelity i den ursprungliga meningen, eller är det Super High Fidelity?
  23. calm

    Min Canossavandring

    Om man skall reflektera över bandmediet som sådan kontra andra medieformer så kan jag för egen del ändå konstatera att det sannolikt är det media som kommer närmast liveframträdandet. Det finns naturligtvis digitala upptagningar som kommer mycket nära och till och med överträffar den analoga upptagningen. Jag tänker på den övning vi några gamla hifirävar fick uppleva hos Stylus förra hösten i jämförelse mellan DSD och rent analoga inspelningar. I några enstaka fall kunde i vart fall jag inte höra skillnaden och i något fall lät faktiskt DSD bättre. Så skillnaden kanske ligger i graden av noggrannhet i fråga om det rent hantverksmässiga inspelningsarbetet? Vetskapen att allt i princip är möjligt att korrigera i efterhand i den digitala världen kanske gör kanske att omsorgen i den tidiga inspelningsprocessen allt ifrån val av lokaler, mikrofon-placering, musikernas placering och möjlighet att uppträda var och en etc.etc, gör sammantaget att samma omsorg inte är nödvändig om man ändå kan korrigera. Korrigering i dagens digitala miljö är möjlig ner på enskild ton och tempo. fortsättning följer Calm
  24. calm

    Min Canossavandring

    Jag vet inte om det är en illusion snarare ett faktum att det aldrig går att helt efterlikna ett liveframträdande hur man anstränger sig rent tekniskt. Kanske är det den audiovisuella upplevelsen som är annorlunda? Men man kan faktiskt blunda på en konsert precis som hemma vid systemet och ända höra skillnaden. Kanske, hemska tanke, låter det sämre live? Calm
  25. Yesterday
  26. LISTEN TO MUSIC

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Vi gör en test igen och ser om det blir lika bra denna gång. Du har gjort många uppgraderingar som lyft ditt ljud som tagit bort de resonanserna som gav lite extra bröstklang. Du har bytt bla. Stereobänk, kablar, strömrenare, soffa och matta. Kanske lyfter Black Box ljudet än mer eller får du mindre effekt. Bara ett test kan ge oss svar. Våra öron får vara domare.
  27. LISTEN TO MUSIC

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Tack Apexorca, Bigblue och Eitan för besöket. Vi har alltid lika trevligt ihop och ni brinner för musik som är både inspirerade och lärorik. Kul att du tog med några nya Mastertape och LP. Gillar verkligen den fina vinylboxen med Jussi Björling och Birgit Nilsson (Puccini Turandot). En inspelning som har alla de stora artisterna och är ett konstnärligt mästerverk. Skulle vara kul, om du kunde lägga upp en bild på detta omslag? Som du skriver Apex Mastertape har verkligen en närvarokänsla och äkthet som varken CD eller vinyl kommer upp till. Alla medie har sina fördelar och kan låta riktigt bra om de gjorda med omsorg. Mina japanska jazzvinyler låter inte långt efter, men hade vi haft dessa på mastertape så hade vi säkert förundrats hur det kunde bli så mycket mer direkthet och närvarokänsla även på dessa.... Visst mastertape, är krångligare, mer sårbart, mycket dyrare, svårare att hitta sina favorit album eller nyare musik från 2000 talet och framåt. Spelarna är gamla och kan krångla och behöva service. Men vad mycket roligare och mer intressant musiken blir när upplösning är så mycket högre, dynamiken och frekvensomfånget känns så mycket större. Och allt känns så mycket mer naturligt. De andra signalkällorna blir så mycket mer polerade i en direkt jämförelse. Trots detta spelar jag mer vinyl, och cd pga av för lite mjukvara och av bekvämlighet. Men börjar jag spela på min B67 så är det omöjligt att lyssna på andra signalkällor efter detta.
  28. Apexorca

    Västkustskt välljud från Maggiesar...

    Glömde en viktig sak... Synergistic's Black box är faktiskt en mycket intressant passiv produkt som gör ljudet bättre de gånger jag hört den. Hemma hos mig fick Black Box Peter LeMarcs röst att gå från resonant och svullen till att bli normalstor och naturlig. Jag har inte vågat köpa en dock. Jag har svårt att första varför den kan göra så stor nytta som man hör att den gör. Jag vill inte framstå som galen... Men det har visst inte LISTEN TO MUSIC problem med. Blink blink. Jag skall nog testa den i framtiden igen. Tycker dock att den som produkt är för dyr, men ser man till prestandan är det helt ok, men ändå. Jag är villrådig.
  1. Load more activity