All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Bebop

    Mickes Musikrum

    Jag tycker det är lite märkligt hur olika företag uppgraderar så annorlunda. Det verkar som en del, framför allt unga företag, är fokuserad på att uppgraderar mjukvaran och med nya chip. Aesthetix (som jag har) kör med tämligen vanliga Burr Brown 1792A i full differentialkoppling plus en egenutvecklad DSP och "high precision clocking" med separata kristaller för 44,1 kHz resp 48 kHz (och en hel del annat lull-lull). Så ser det ut i Romulus std-version. Deras uppgraderingar görs i stället i elektronik, nätdel och antivibration. Uppgradering till "Signature" innebar byte av nytt analogkort med bl a Vishay Z-foilkondensatorer, "true DSD", ny DSP, byte av kondensatorer till Dynamicaps från Peter Moncrief samt nya "fötter" från HRS. Men fortfarande samma chip från Burr Brown och skillnaden blev högst påtaglig. Nu har det kommit en ny uppdatering som kallas "Eclipse" där alla kondingar byts till sk "stealth"-kondingar. Transformatorerna avkopplas mot chassit samt ny gemensam jordpunkt. Fortfarande samma chip från Burr Brown. Jag har inte gjort denna uppgradering (ännu). Det kostar 40,000 per gång och jag är lite fundersam på prisvärdhet. (En tysk tidning tycker det är billigt och att den nu hamnar bland de bästa dacarna, men de skriver så mycket... ). Det jag vill komma med detta är frågan om var förbättringspotentialen är störst. Om man skall tro Aesthetix ligger det snarare i analogdelarna snarare än i de digitala domänerna. Eller har "alla" rätt? Några tycks fokusera på det digitala och andra på det analoga ì sina dacar. Jag har stor respekt för Nagra men jag får känslan att även de lägger det mesta krutet i dacens analogbygge, eller?
  3. Ja, det kan bero på detta, men det är ändå inte så svårt. Det kan skilja mycket mellan anläggningar och olika produkter. Kan man en anläggning och får förändrad storlek på instrument så hör man tydligt när det blir mer naturligt. Får man tex en resonant mansröst som gör att sångaren låter som om han är 4 meter stor och så blir han normalstor om man byter något så är det inte inspelningen det var fel på. Oftast är det inte inspelningen är min uppfattning. Kommer ihåg ett rum i München med stora MBL högtalare där Tom Jones var större än hela rummet. Så låter han inte pga inspelningen.
  4. Apexorca

    Din rumsakustik vs dina högtalare

    Här kommer ett förslag som jag skulle börjat med, men det är ju lite svårt när jag aldrig lyssnat i rummet. 1- Vingar som är upphöjda bakom soffan halvägs till väggen bakom skulle med rätt stor säkerhet vara mycket bra. 2- Akustikplattor som dämpar bredbandigt på röda väggen är säkert kalas. 3- Även något vid förta sidoreflex tex vingar, skulle säkert göra att du kunde vinkla ut högtalarna lite. Invinklingen har du säkert gjort just pga att förstareflexen på sidan blir mindre med så kraftig invinkling. Min gissning är att vingar bakom högtalarna skulle göra mindre än det ovan nämnda åtgärderna som jag skulle ta i den prioriteringsordningen. Men jag kan ju inte veta säkert.
  5. Det där är svårt då det hänger så mycket på både inspelning och mastring.
  6. lindome

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Ja, Expansion släpper många bra plattor!!
  7. Du beskriver dina upplevelser av för dig kända album och låtar tydligt. En fråga @calm. Har du tänkt på storleken av instrument och vokalister? Hur stora de låter och om detta ändrats på något vis mellan Absolare och ASR? Jag har upptäckt detta som en faktor som är viktig i upplevelsen av hur naturligt det låter. Det är ganska lätt att tänka på. Hur stor låter violinen, sångerskan eller basfiolen. Låter de som den storlek de har i verkligheten? Ibland är det helt fel storlek på detta och då blir det fel. Om det blir rätt faller annat på plats också. Jag tror en del av detta hänger ihop med de lägre frekvenserna.
  8. calle_jr

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Intressant label som remastrar ett bra urval.
  9. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det där var en kluring! Jag har överhuvudtaget inte reflekterat över att i2s bara kan hantera PCM, eller DSD DoP då... Men då är det nog begränsat till ytterst få DACar som kan ta emot native DSD via nåt annat är USB. Eftersom jag själv bara kör Mac och Linux-baserade endpoints är det ju dessutom bara DoP som gäller generellt.
  10. rikard

    En hifinörds bekännelse

    Oj oj, det har hänt så mycket i min anläggning sedan jag hade Norma förstärkaren så det är svårt att jämföra rakt av. Gryphon har jag dessutom inte hört, men i jämförelse med Audionet skulle jag nog säga att den sistnämnda har mer muskler, en mjukare mer "analog" och mörkare ljudbild, där Norma är mer högupplöst och transparent eller neutral om du vill. Jag gillade Norma jättemycket när jag hade den men en jämförelse med Audionet Watt är inte riktigt rättvis då det skiljer mer eller mindre det dubbla i pris dem emellan. Volymkontrollen har jag inget att anmärka på vad jag minns.
  11. Inte minst anmärkningsvärt med tanke på att detta album är inspelat och mastrat digitalt i den digitala teknikens linda
  12. Taxmannen

    Mickes Musikrum

    Inte så allvarlig menat - mer en reflektion över att det är svårt att göra bra affärer när det gäller hifi, men det är knappast därför vi håller på med denna hobby. Själv är jag fundamentalt dålig på att göra bra affärer så jag försöker köpa och sälja så lite hifi-prylar som möjligt Min tidigare PS Audio DSD fick nya uppdateringar med jämna mellanrum (1-2 ggr/år) och den nya programvaran ledde alltid ljudliga förändringar och med något enstaka undantag till att det lät bättre. Dessutom implementerade man stöd för MQA. Några buggrättningar såg jag inte alls under de år jag hade min dac. Vad gäller dCS har jag ännu inte sett någon uppdatering, men vi vet från @octavia rs rapport om Rossinin att det är en mjukvaruuppdatering på gång som skall ta den närmare Vivaldin. Den "gamla" Vivaldin fick stöd för Roon och MQA via mjukvaruupdateringar. Jag vill minnas att Liam från dCS nämnde att det kommer en mjukvaruupdatering till Vivaldin framöver som implementerar stöd för DSD 256.
  13. Jag avslutar vinyltestet med ytterligare lite sång. Det finns bra svenska jazzsångerskor. Här ett exempel: Monica Borrfors, Second Time Around. Monica har en skönt halvmörk stämma med ett anslag av lite livserfarenhet som ger den där speciella känslan av självupplevd och autentisk smärta/hjärta. Låtar ur The American Songbook. I övrigt bra medmusikanter som Stefan Isaksson t.s. och en synnerligen ung Magnus Öström på dr. och Gösta Nilsson på p. Inspelad 1990. Arrangemanget gjort av Gösta Nilsson och Bernt Rosengren. En riktigt bra inspelning i Sonets Studio. Absolaren flyttar ut Monicas röst något i svalget men skildrar instrumenten på ett trovärdigt sätt, särskilt blåset som är rent och klart och kraftfullt. Calm
  14. calle_jr

    Mickes Musikrum

    Jag tänkte skriva förutom DoP , men det kanske gäller även dacar som konverterar direkt från DSD till analog signal?
  15. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Just HD DAC har en i2s ingång (RJ45) som tar alla format som DACen klarar. dCS har väl sina dual channel AES/EBU som också tar det mesta och MSB har väl sin i2s Pro tror jag. Annars är det USB som gäller utöver proprietära kanaler som t.ex. Auralics Lightning Link m.fl.
  16. Taxmannen

    Mickes Musikrum

    Ett exempel: http://matrix-digi-usa.com/x-sabre_pro Det finns en ganska bra sammanställning över dacars stöd för DSD här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rHcXP7PExksxZfkif3Rv2CT1Y_ESpNSv2b0nkKlBySk/edit#gid=0
  17. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Men tänk bara hur mycket underbar musik @Bebop njutit under åren! Det måste väl ändå vara mycket mera njutbart än att titta på en akties utveckling! Eller den frustration det innebär om ens investering plötsligt tappar merparten av sitt värde... Jodå, jag kan förstå kicken med aktiehandel också! Det är ganska få saker min hifi-utrustning som köpts nya och att göra en "bra" affär ger mig ett välbefinnande och även en försäkring som ger mig möjlighet att sälja produkten vidare med liten förlust om den inte skulle passa in. (Ibland till och med en vinst) Som någon påpekade, produkterna tappar i vissa fall en oförsvarlig del av sitt värde när de säljs begagnade. Jättetråkigt för säljaren men ett tillfälle för den som vågar handla begagnat. Jag är lite osäker på det, det kom dessutom en uppdatering till Aries häromdagen som uppdaterade RAAT-funktionen. Vid de tillfällen jag spelat samma musik via Lightning/Roon har jag inte längre uppfattat någon märkbar skillnad? Jag har å andra sidan inte "letat" heller så jag lämnar det osagt. Däremot är en firmware 6.0 utlovad till Aries G1 som skall ge den samma Roon-tillämpning som G2, vad man nu kan mena med det. En av nyheterna har från Auralics håll sagts vara förbättrad ljudkvalitet vid Roon-uppspelning. Det här är en intressant frågeställning som är högaktuell idag! Nagra har inte släpp någon ny firmwareuppgradering sedan lansering! Den ena sidan av myntet är att man betalar ganska dyrt för kvalitet, och en stor del av det är för mig en mogen produkt som fungerar enligt design redan dag1. Den andra sidan är givetvis (om man uppskattar det) att produkten kan förändra sin funktionalitet och även ljudkvalitet med olika mjukvaror. Hur många buggfixar och funktionsuppgraderingar har t.ex. Auralic släppt sedan 2014? PS Audio? dCS?
  18. Ok, var det det bandet. Då har jag ett bättre band.
  19. Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser än, annat att det är en förbaskat bra förstärkare. Sedan får man fundera om det ljudmässigt passar mitt ljudideal. Det är den väsentliga frågan som måste besvaras. Det är ganska mycket pengar även om just detta ex. förmodligen är lindrigt begagnat och sannolikt borde ha en rimligare prissättning. Vi får se? Calm
  20. calle_jr

    Mickes Musikrum

    Följande från texten du länkade till räcker för min del: Dessutom begränsas väl datatransport till usb-gränssnitt för alla format >DSD128 eller finns det dacar som kan ta emot exvis DSD256-strömmar på andra inputs än usb? Mycket fyndig formulering
  21. Tror att du var med när jag spelade denna när bandaren var alldeles ny, tror att vi drog samma slutsats. Knappast bandarens fel som presterat på andra band. Skall som avslutande övning redovisa mina intryck av Absolaren med bandspelaren som källa. Det gäller att vara noggrann. Calm
  22. JWE

    Vad lyssnar du på just nu?

    P2: Jazzkatten!
  23. gryphon

    En hifinörds bekännelse

    Veldig interesant tråd, rikard, jeg lagde mærke til at du startede med Norma 140, en forstærker som jeg er meget interesseret i at bruge med mine Graham Audio LS 5/9. Hvordan vil du beskrive lyden i forhold til Audionet og Gryphon ? Har Norma en lys, neutral eller mørk klang ? Har den en god volume kontrol ? Lumin virker meget interesant også, men den må vente til senere!.
  24. Jag har hört många mkt tidiga Kind of Blue på vinyl och de är friska och klara utan bumlighet. Min Kind Of Blue på rullband är inte bumlig. Den är frisk och klar med skön klang. Men det kan också bero på rullbandspelarens komponenter efter all service de fått. Jag har en rullbandare som ger den bumligare effekten. Det är inte helt lätt detta. Men j-klans kul. Jag har hört/läst att orginalet räknas som nationalklenod i USA och sparas som ett sådant. De skall ha gjort kopior för framtiden på det eftersom originalet är gammalt och slitet. Så de kopior som kan finnas kan vara några kopior bort, men är det rätt gjort kommer det extremt nära ändå.
  1. Load more activity