All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. rikard

    Vad lyssnar du på just nu?

    Ibland?! Jag kan inte komma på något tillfälle då den låten inte fungerat...
  3. Today
  4. Bolstad

    Vad lyssnar du på just nu?

    Ibland är det dystra och högtravande riktigt bra.
  5. Yesterday
  6. tek

    Repig Vinyl

    Att plocka fram en platta i mindre bra skick och slippa lyssna lite på 'spänn' för snart kommer ett riktigt elakt knäpp som en käftsmäll har varit skönt att slippa. En ökad detaljnivå märks på en del plattor när knaster har reducerats. Algoritmerna är dock inte perfekta. Jag upplever inte att jag behövt vrida upp känsligheten i mjukvaran så mycket att ljudkvaliteten blivit lidande. Eller så har jag kanske accepterat att det inte går att få bättre bortom en viss gräns, jag vet inte. överlag är den förbättring som jag tycker uppnås på många skivor är så pass bra, så att valet att behålla komponenten knappast var svårt. Jag tenderar att lyssna längre, dvs fler skivor i sträck, och med större rotation bland skivorna. Om det är nyhetens behag märker man väl med tiden. Som @MatsT var inne på så vill man kunna koppla förbi ad/da-kedjan helt, så jag kommer skaffa ett nytt försteg med en tape/processor loop. Det andra som måste till är en dator som kan gömmas och ska endast användas för detta. Ingen skärm, utan endast styrning från telefon/surfplatta. Högsta samplingsfrekvens jag använt är 96kHz. Testade med 192kHz och vid ett tillfälle hörde jag ljud som liknande 'thumps', och Cantabile har en mätare som anger belastning, där verkade datorn ligga på gränsen att hinna med tidsmässigt. Nu har jag maxat den interna bufferstorleken och kör 96kHz och hittils ej haft problem. En gissning är att man behöver ett ljudgränssnitt med bättre bandbredd till datorn, exempelvis PCIe eller USB3 om man prompt ska upp till 192kHz. Min laptop är knappt belastad alls (CPU runt 5-7%) beräkningsmässigt och mängden RAM är runt 200MB med max bufferstorlek inställd i Cantabile. Om det faktiskt är gränssnittet till min Clarett 2Pre (USB2) som inte hinner med vet jag dock inte. Eftersom skivor blir överlag tystare så upplever jag andra problem tydligare. Bruset som uppstår pga av skitig nål eller ett par dammfibrer som fastnat på nålen slår rätt igenom på ett annat sätt nu, tydligare. Upplever att alla mina 4 olika nålborstar är skräp just nu. På åtminstone en sliten platta har det hänt att jag upplevt att distorsion blivit tydligare då knaster reducerats, eller om det beror på att mjukvaran förvärrar. Det är svårt att veta då jag inte har tillgång till att kunna växla snabbt mellan med och utan filtrering. Störst förbättring har varit plattor i sämre skick men jag har även haft bra resultat med relativt nya skivor som börjar bli slitna och nya pressar av lite halvknagglig kvalitet.
  7. Instämmer. (Konserten med Eric Bibb innan var också mycket bra). Intressant också att få höra Rudy van Gelder som även gjorde de flesta inspelningarna på Prestige som startade ca 10 år efter Blue Note.
  8. calle_jr

    Ric Ocasec har avlidit

    Ric Ocasec har avlidit. https://www.dn.se/kultur-noje/nils-hansson-ric-ocasek-personifierade-new-wave-pa-tva-helt-olika-satt/
  9. Daniel

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Otroligt snyggt jobbat.
  10. Apropå Blue Note så såg jag en dokumentär från SVT 2 som sändes i förra veckan. Kollade på den i SVT Play. https://www.svtplay.se/video/23482902/it-must-schwing-historien-om-blue-note?info=visa Vet inte om denna är identisk med biograffilmen eller om detta var en för tv anpassad version. Hursomhelst så var denna mycket sevärd och intressant både utifrån ett musikhistoriskt perspektiv och musikalisk. Lite som amerikanska tv-produktioner med snuttar där olika personer, musiker, ägare, änkor, recensenter och andra uttalar sig i ämnet och lämnar en liten pusselbit var till en övergripande story som animeras. Tycker faktiskt att det fungerar ganska väl i detta sammanhang med filmsnuttar med autentiska bilder från New York och spelningar och tecknad story som ledmotiv. Intressant är också hur två emigrerade tyska judar flyende från den växande nazismen på 1930-talet satsar på jazz med färgade musiker i en rasistisk tidsera där den svarta musiken blomstrade nattetid på otaliga klubbar i bl.a Harlem. De startar tillsammans Blue Note med inriktningen på den musik som kallades ursprungligen "race" och de kunde genom att de lyckades bygga förtroende till de musiker som fick fullt förtroende att spela sin musik på det sätt de ville framföra den själva utan anpassning eller tillrättaläggande. Det var nog själva grunden för jazzens guldålder, där musiken stod i centrum och inte lönsamheten. Otaliga historiska inspelningar skapades i deras studios vilka finns med som illustrationer och musik i filmen. Mycket sevärd! Och tack @hrk för tipset! Calm
  11. tek

    Repig Vinyl

    Skepticism är sunt, och ja man kan sabba ordentligt om man är oförsiktig. Jag försöker inte övertyga någon, och är medveten att införa en ad/da-kedja och digital filtrering inte är särskilt lockande för de flesta, eller iallafall många. ------------------------------------- Jag tror de flesta av dessa algoritmer beter sig liknande. Kortfattat är att man letar efter områden med mycket höga amplituder i förhållande till omgivningen, spikar. Det går ut på att man på förhand ungefär vet hur ett klick ser ut. Det är en process som sker i tidsdomänen. Tyvärr har ju algoritmen ingen aning om hur signalen skulle se egentligen, utan man får gissa. Acon Digital skriver i manualen att man estimerar vad signalen bör varit. Det kan ju i princip betyda vad som helst tyvärr, allt från enkel interpolation till valfri smartare algoritm baserat på musik/tal generellt eller på just denna inspelning. Denna beskrivning är inte från Acon Digital, men jag tror att algoritmen är liknande. deCrackle är inbyggt in i deClick och processen för att leta efter knaster skiljer sig mot att hitta klick: "while the decrackler algorithms eliminates the frequent, but short clicks that the human ear perceives as crackle." Den tredje algorimen, som reducerar "thump"-ljud har jag inte använt. Jag började att labba med detta med hörlurar, men tycker att jag blev lite väl glad i att gasa på, dvs öka på reglagen ordentligt vilket inte nödvändigtvis gav trevligare lyssning, eller tar bort allt oljud. Ganska snabbt började ändrade jag mitt sätt att utvärdera, till att lyssna på vinyl så som jag normalt gör, via högtalare. Då blev strategin som jag använt är att ha så låg känslighet som möjligt för crackle och click, men som fortfarande fungerar lyssningsmässigt. Jag har enbart använt lyssning för att avgöra vad som funkar för mig och jag har tycker att det har gett bäst resultat att använda en av standardinställningarna ("repair crackle and clicks") och därefter enbart justerat känsligheten för Crackle och Click. Nu när jag börjar bli varm i kläderna och snabbt kan ställa in känsligheten ska jag börja testa att ändra click expand och click time skew. - Känsligheten för klick har jag hittils behövt justera mellan ungefär 0-50%. Jag upplever algoritmen som mycket effektiv och även om de på lägre känslighet tillåter mer som blir inte klickljuden alls lika besvärande. De som klick som släpps igenom blir på nåt sätt avrundade vilket ofta räcker för mig. Justerar man reglaget över nånstans 70% nånstans så tycker jag det påverkade musiken, låter lite som klippning. Vid 90% är musiken i princip förstörd. Så jag ser det som mycket troligt att det går att få den att feltrigga om man är oförsiktig. Det bör finnas en dimension av vilken typ av musik man lyssnar på som spelar in också. - Knasteralgoritmen känns inte fullt lika effektiv map känslighetsreglaget som klickalgoritmen. Skivor med både högt knaster och klick får jag intrycket att knaster måste sättas på en högre känslighet för att uppnå ett bra resultat. Reglaget har jag varierat också mellan 0%-50%, kanske lite högre i något extremfall. Jag upplever det som att man kan få en avsevärd förbättring. Av de skivor jag testat brukar jag hamna ganska ofta på 20-35% på båda reglagen för känslighet, mer sällan över 40% eller under 15%. Jag har inte testat mer än lite drygt 10 skivor så man får ta ovan med en nypa salt. Jag gav nog mig själv falsk marknadsföring då jag skrev att jag använt deNoise. Jag har försökt använda den, men har endast haft ett enstaka tillfälle där jag tycker den gjort någon reell nytta, vilket är alldeles för lite för att bygga någon erfarenhet på. Jag har mestadels använt den för att det är underhållande att se ett spektrum av musiken i realtid och dragit alla reglage i botten. Ska jag lyssna så länge så att datorn kommer går in och till skärmsläckaren, tar jag bort DeNoise instansen och routar om audioströmmen direkt till utgången. Manualen anger arbetsättet såhär: Regardless of the operating mode, the noise reduction algorithm requires an estimate of the expected frequency distribution of the noise called noise profile. In the adaptive mode, the noise profile is evaluated constantly using advanced statistical methods. Återkommer med några avslutande kommenterar om detta ämne
  12. Perfect sense

    Att återskapa ström

    Jag har Audience, Ansuz och PS Audios strömprodukter här och har också haft det mesta i övrigt ifrån diverse tillverkare passerandes för utvärdering alternativt i form av inbyten under senare år. PS Audios regeneratorer är mer eller mindre unika på marknaden idag. Pure power erbjuder någonting liknande, men jag ser få skäl att överväga dem framför PS Audio. Gällande prissättningen så är allting relativt som bekant där man ska komma ihåg att den här typen av produkter gynnar hela anläggningen och alla dess komponenter. Detta till skillnad emot att endast byta ut en nätkabel exempelvis till en av komponenterna. PS Audios enheter är gedigna och välbyggda där man har utvecklat och förfinat dessa i över 10 års tid. De allra flesta klarar sig dessutom med modellerna P3 eller P12 i praktiken. P15 och P20 är kraftfulla lösningar för de mest ambitiösa systemen om man är i behov av ett större antal uttag kort och gott. Precis som nämns ovan är hemlån det allra bästa - inte minst när det gäller strömrenare av olika slag - där effekten och och värdet av dessa är direkt relaterade till förutsättningarna i hemmet liksom komponenternas egenskaper och behov. Jag hoppas att det ger lite vägledning . / Marcus, www.perfect-sense.se
  13. rikard

    Att återskapa ström

    Jag kan bara instämma och hålla med i att ström är väldigt viktigt för anläggningen. Jag skulle utvärdera PS Audio, Torus Power och Ansuz om jag var i din situation för att se vad som funkar bäst för dig, din anläggning och ekonomi. Vad gäller det sistnämnda så skulle jag försöka sträcka mig så långt det går, och kanske lite till, ren ström är inte att underskatta...
  14. Lycka till, det är alltid roligt att läsa om konstruktioner som går utanför standardmallarna.
  15. MatsT

    Repig Vinyl

    Efterbearbetning medför alltid en viss påverkan av "nyttosignalen" och jag skulle inte vilja ha något sådant konstant inkopplat. Däremot kan det nog vara intressant för de sämre LP-skivorna som inte är riktigt lyssningsbara som de är. Ska bli intressant att läsa kommande kommentarer.
  16. Last week
  17. calm

    Att återskapa ström

    Jag köpte min P10:a begagnad och med hänsyn till PS Audios modellbyten på sistone så borde det finnas en del secondhand på marknaden. Det fanns ett inbyteserbjudande då. Så det kan vara ett alternativ. Personligen är jag tveksam till andra lösningar på problemet som vanligen går ut på filter. De har som regel alltid en dynamikhämmande effekt. I fråga om regenerering handlar det mer om anpassning av effektuttaget som måste anpassas till vad som skall drivas. Men för min ASR så ligger det på ca 45% av totalen så därför är riaa, dac och drive också inkopplade. Plus en annan burk som jag skall avslöja senare. P20 räcker nog för många effekttörstiga slutsteg också, men störst effekt har regenerering på signalkällor och försteg. Batteridrivning har jag på riaa och förstegsdel. Calm
  18. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Då börjar specen för v2 ta form :-) - Färgkodat klangval med touchkontroll och relästyrning (transparent, rör, H2+rör) - Katodföljarsteg med pentode-rör och valbar H2 kontroll. Integreras i v1 kretslösning för bästa möjliga prestanda. - 2 par RCA ingångar med stöd för XLR-ingångar på kretskortsnivå. Relästyrning för ingångsval. Samma lösning som v1. - OPA1602 Opampar på modul. Stödjer flertalet diskreta dubbla opampar om man vill testa alternativ. Samma design som v1. - Balanserad XLR utgång som v1. - Volymkontroll som v1. - Samma mekanik som v1. Power switch flyttar till baksidan och ersätts med touchlösning för klangval (eller vad man ska kalla det?). - Möjlighet till triggerutgång för automatiskt påslag (med fördröjning) av ex slutsteg. I dagsläget inget invertering av absolut fas. Men det kan ändra sig så småningom.
  19. calle_jr

    Repig Vinyl

    Man är ju extremt misstänksam till detta av gammal vana, där liknande mjukvara sköljer ut ungen med badvattnet. Alltså att mjukvaran sabbar audiosignalen när den gör declicking och denoising. Jag vet inte. Skulle vara intressant att få reda på lite mer i detalj vad mjukvaran gör.
  20. byZan

    Att återskapa ström

    Jag har både en P10 och en P20 fast på två olika ställen och båda har en dedikerad lina in. Så jag sitter inte heller och funderar på strömmen längre. Vilken som skulle passa dig bäst vet jag inte, men i mitt fall var det ett litet lyft att få in slutstegen via P20:an (drygt 80% visar mätaren och inga problem) och P10:an åkte ut i stugan och där kunde jag få in all min elektronik utan att komma över 25% strecket. Överprisade eller inte så blir rådet som vanligt att ta hem och testa i din egen anläggning. /byZan
  21. string

    Att återskapa ström

    Håller med. För mig är det är det en prioriteringsfråga, där ekonomin är största bromsklossen. Men nu, när de nya pi60s är pröjsade kommer nästa sparmål: strömrening. Anledningen till tråden var mer en fundering på om det fanns andra, lika effektiva burkar, än PS Audios, som bygger på samma princip. Tycker att PS Audios grejor är lite överprisade.
  22. calle_jr

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Jag med. Det har varit mitt mål, men det är inte så lätt Den beräknade resonansen för LP skulle innebära att vinylmaterialet komprimeras och dekomprimeras motsvarande 8 ggr spårmoduleringens amplitud vid 24kHz. Normal amplitud för spårmoduleringen är ca 50µm, vilket med förstoringsfaktorn vid resonans skulle ge väldigt stor växlande intryckning (~0.5mm). Detta ihop med mycket höga accelerationsnivåer (vilket det blir högfrekvent) är orealistiskt. I praktiken sker inte det utan den kommer dämpas och ge förluster i överföringen. Och jag tror att man har likartade förluster i nålarmsinfästningen. Amplituder som är flerfalt större än LP-skivors maxamplitud i spåret får även rent geometriska konsekvenser för spolarna och magnetiska konsekvenser så att spolarna kommer utanför magnetfältets linjära område. Dessa frekvensberoende dämpningar kan gemensamt kallas för skanningsförluster. De ökar olinjärt med frekvens och ett sätt att betrakta dem är att multiplicera överföringsfunktionen med ett lågpassfilter, tex A*(1+f2/B2)-1 där A och B måste baseras på mätning. Det finns alltså på ett sätt en fördel att resonanserna finns där, eftersom de kompenserar för skanningsförluster. Fasvridningarna går dock inte kompensera för, men jag tror inte det spelar någon roll så högfrekvent. Precis! Och eftersom konstruktörerna numera inte redovisar ett skvatt så blir det nästan omöjligt.
  23. calm

    Att återskapa ström

    Jag har en PS Audio P10 som jag tycker är alldeles tillräcklig för mina behov. Om man vill tro Paul McGowan själv så finns det fördelar och nackdelar mellan P10 och P12. https://forum.psaudio.com/t/old-p10-or-new-p12/6053 Om du vill följa mina ansträngningar i ämnet så kan de läsa denna tråd. Slutsatserna hoppas jag framgår med tydlighet. Du kan nog hoppa över lite av ingressen och titta på mätningarna och resultatet. Jag är mycket nöjd och bra ström är numera en icke-fråga som jag inte ens funderar på längre. Calm
  24. LasseJ

    Youtube favoriter

    Gorenc, tre syskon som är jätteduktiga. Lyssna gärna på hela.
  25. triomio

    Att återskapa ström

    Ett annat alternativ kanske kan vara en strömtank?
  26. string

    Att återskapa ström

    Jag funderar lite över hur jag ska tackla min smutsiga ström, som kommer ut ur väggen. Hela anläggningen är förvisso kopplad till en enskild propp, som inget annat sitter på. Men detta hjälper förvisso inte, jag hör tydliga skillnader i musikåtergivningen, beroende på när på dygnet jag spelar. Strömfilter och UPS i all ära, men jag tänkte nog sätta ribban lite högre och testa PS Audios Power Plants. Dessa bygger ju upp strömmen på nytt med olika tekniker.Är det någon här på forumet som har erfarenhet av deras PerfectWave resp. DirectStream Power Plants? Finns det andra fabrikat som hanterar strömrening på samma sätt? Min anläggning ligger på runt 600-700 Watt.
  27. Det tycker jag hade varit intressant att se. Rent allmänt är det naturligtvis viktigt att någon förstår och fördjupar sig, framför allt konstruktörer. Men som "oförstående" konsument är det också en grannlaga uppgift att sortera bort marknadsföring som slår på trumman för att spendera kulor på specifikationer och utveckling som inte betyder något för den "verkliga" ljudupplevelsen.
  28. Har lyssnat på en hel del Avantgarde-uppställningar under åren, dock inte specifikt denna och konstaterat att de kräver både rätt lokaliteter, musikval och uppställningskompetens. Men om man får till dem rätt så sjunger änglakörer av välljud. Maken till lätthet och otvungenhet i ljudbilden får man leta efter, men den tippar lätt över i obalans vid missmatch och felaktig placering. Lite som högtalarnas formel 1. Skulle varit kul att lyssna när man har referenser kvar i huvudet. Roligt att dessa system kan landa i Sverige! Calm
  1. Load more activity