Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Today
  3. Jag får revidera detta för jag är inte säker att Ortofon kan gravera sistaspåret med riaakodning 370-50000Hz. Det framgår inte. Men det är synligt för Hana-riggen att det åtminstone finns övertoner till 40kHz. Spår 1 på samma LP är ett linjärt svep 800-50000Hz. Det är också riaakodat, men det är ju mycket lägre spårhastighet.
  4. Yesterday
  5. Jag kanske inte skulle kalla det för hack utan en konsekvens av högfrekvent avrullning (>20kHz) och medelvärdesbildning i FFT-kontainrarna. Ortofons test-LP är graverad till 50kHz. Såhär ser vågen ut för Hana-spelaren i dB; Det som är lite konstigt (och som jag även sett i andra sammanhang) är att arbetscykeln ser mer ut att vara 3:9 än 3:7. Det är bara vänster kanal än så länge. Jag skulle nog kalla det för mikrodynamik, men det är lite tidigt att säga. Skulle vara bra om @AlfaGTV kunde nivåmatcha så exakt som möjligt i inspelningen, exvis med 1kHz-tonen på samma LP, och gärna spela LPn med 45rpm och spela in i 24/96.
  6. Nu då, om min lekmannatolkning är korrekt så kan vi då bryta ned dessa likartade kurvor i energiinnehåll per delton, alltså något som borde påvisa skillnader mellan riggarna. Grundtonen är som sagt 370Hz och "spikarna" borde synas hyfsat tydligt vid t.ex. 370, 740 och 1110Hz etc. Eftersom "duty cycle" är 3:7 bör vi också hitta deltoner mellan dessa toppar, men här är jag osäker på hur man identifierar dessa, och vilken amplitud de kan förväntas ha i detta perspektiv. Oavsett, utöver nyttosignalen bör kurvorna ligga så långt från 0dB som möjligt och nu kan man ju faktiskt hitta vissa skillnader mellan riggarna. Om vi zoomar in lite och tittar på presensregistret t.ex.: Här tydliggörs en del saker, bl.a. att Mastergroove/Hana ML/Brinkmann Bardo faktiskt är ca 6dB tystare där man förväntar sig tystnad. En annan sak som syns är att Rega, som vid detta tillfälle körde utan Neo PSU men med den lite tunnare EBLT-drivremmen går liite sakta! Därav förskjutningen av frekvensinnehållet lite grann till vänster på grafen. I övrigt verkar det ju faktiskt som att Tom's mantra "halva störnivån, dubbla dynamiken" för varje steg på hans RIAA-stege stämmer i någon mån. Eller i alla fall att det inte är helt främmande från sanningen. Det som fascinerar mig är att dessa grafer faktiskt representerar samma signal, men att de ändå kan säga så mycket, eller så lite, beroende på perspektiv. Jag är öppen för att fiska vidare med detta, jag har numera en Linear PCM recorde som gör det väldigt enkelt att fånga needle drops för injustering eller den här typen av övningar! Intressant tycker jag! @conan, jag tror Calle valde att enbart presentera ena kanalen för att det skulle vara enklare att se skillnader. Men höger och vänster kanal ser väldigt lika ut i det perspektiv vi tittade på först. Jag har dock inte gjort nedbrytningen och jämfört där. Det kan ju bli pinsamt om jag inte gjort min "azimuth- och HTA-läxa!"
  7. Ja, är det lågriskprylar kan man slå till direkt och svälta lite en månad. Saker som behåller ett andrahandsvärde är sannolikt eftertraktat även i framtiden. Skulle säga att mycket inom high end är högrisk och man får svårt att hitta köpare om man tvingas sälja. Då gör man säkrast i att spara först och köpa sen. 5kkr/månad blir 600kkr på 10 år ( utan ev. värdeökning).
  8. Min egen erfarenhet är att det krävs rätt mycket disciplin att spara ihop ett större belopp . . och tid. Så när man väl lyckas spara ihop beloppet vill man inte gärna göra slut på det för man vet vad det tog att ta sig dit och vad det skulle ta att ta sig tillbaka.
  9. Det syns ju lite hack i kurvan och annat brus men grundtonen är ju lik förstås. Kan man få se diffen mellan höger och vänster kanal ?
  10. Jag är också förvånad över hur lika det ser ut och att det ser så bra ut också. Det här blir intressant att följa.
  11. Man kan vrida detta på flera sätt. Kan ju vara bättre att handla idag än om något år då pengarna är mindre värda och om man inte klarat att inflationssäkra tappet. Eller att köpa på sig mer aktier ”billigt” och vänta på att de stiger… Så länge man har arbete är det väl ändå rätt så lugnt. Det kommer ju nya slantar varje månad. Jag hörde finansinspektionens chef nämna att vi är nu nere på en nivå som gällde senare delen av 2020. Det var väl rätt så hyggligt även då. Däremot bör man vara försiktig med att finansiera köp med lån. Bättre då att spara något år innan man slår till.
  12. Jag blev förvånad över hur lika de tre riggarna trots allt är, åtminstone skenbart. Man ska ha i åtanke att magnituderna ovan är absoluta tal i förhållande till full scale av den digitala signalen. Oftast visas vågformer i dB och då blir skillnaderna ännu mindre. Signalen är ingen enkel historia för någon spelare att avkoda. Det är en approximerad fyrkantsvåg med arbetscykeln 3:7 och grundtonen 370Hz. Tanken att spela in en fyrkantsvåg genom en vinylrigg var att studera hur frekvensfördelningen ser ut inom audiobandet för en så knepig ton. Snarare än ett svep som ju är en enkel match för de flesta spelare och inte säger så mycket om hur komplex musik återges. Jag tycker varken frekvensgång eller de vanliga måtten med brus och distorsion har en speciellt tydlig koppling till hur det låter. De kan förklara varför det inte låter så bra, men det blir svårt att bedöma annat än rena hygienfaktorer. Så all heder åt @AlfaGTV som tagit sig an dessa inspelningar. Tillsammans kanske vi får detta att leda nånvart.
  13. Man får inte glömma att båda bostadsmarknaden och börsen har gått upp enormt mycket under senare år. Många som har varit med lite längre och har placerat pengar i boendet eller på börsen har ofta stor fallhöjd idag. Om man däremot har kommit in senare så kan det vara tuffare givetvis. / Marcus, www.perfect-sense.se
  14. Det finns flera sätt till provlyssning. På den något högre nivån allra särskilt så är en längre resa en god investering som kan ge många nya och intressanta upplevelser. Ett annat sätt är att ta del av möjligheten att prova hemma. Något som vi försöker att vara lite extra tydliga med oavsett var man bor i landet. / Marcus, www.perfect-sense.se
  15. 120 går alltså inte in i en hylla och den får precis plats bredvid den breda Palmern men då kan jag inte ha min skyddshuv… Switchen är en vintage Cisco som i (vissa) Naimkretsar är det bästa som finns dvs inga gigabit här inte. Beteckningen är 2960 och den låter klart bättre med en bättre nätsladd. Jag satte dit min Crystal Connect DaVinci efter bilden togs-den gör störst nytta där. 😉 Jag kan tillägga att streaming i detta system inte är prio 1 men ibland vill man ju höra en speciell låt…
  16. Jag har ju tidigare nämnt att jag upplevde en ganska tydlig skillnad i tonalitet mellan mina båda Tom Evans RIAA-steg. Där lillebror The Groove+ SRX MkII upplevs som något ljusare och med en smula mindre fysik i bottenoktaverna erbjuder Mastergroove MkII en härlig kraft och driv och ett, för mig, mera balanserat ljud som jag personligen uppfattar som ärligt och korrekt. Nu ska jag inte påstå att det är några dramatiska skillnader, men de är ganska lätta att uppleva. Jag postade till och med ett par needle drops för ert höga nöje, och har ni missat det så refererar jag till posten i egen tråd: Jag nämner även i de spridda resonemang som följer att det är svårt att påvisa skillnader i upplevt ljud med hjälp av inspelningar och analyser av dessa. Hur gör man då? Jo, man pingar @calle_jr och ber om hjälp! Han besitter otroliga kunskaper om många saker men en sak han är extra duktig på är att visualisera fakta! Och det var just det som var så knepigt här! Efter att ha inskaffat Ortofon TEST LP, som innehåller bl.a. frekvenssvep och inspelad fyrkantvåg så har jag gjort ytterligare inspelningar. Calle har hjälpt mig visualisera och hitta de skillnader som faktiskt finns där, och som är ganska lätta att höra men svåra att beskriva med t.ex. spektralgrafer med frekvensinnehåll. Låt mig börja med en visuell bild av hur den här fyrkantvågen ter sig visuellt: Som ni ser på beskrivningarna är det här alltså inspelningar från tre helt skilda källor, med tre olika phonosteg. Det är Ortofons "Square Wave Form 2.7msec duty cycle 3:7" som nyttjas och min tolkning är att det är en signal som innehåller basfrekvensen 1/0.0027sek ~ 370Hz och övertoner på denna för att skapa en fyrkantvåg. Om mina Google-kunskaper inte förleder mig så kallas den här vågformen mera korrekt en "rektangelvåg", då dess "duty cycle" inte är 1:2. Det här beskriver signalen om man tittar på den ur ett visst perspektiv, men som ni skall se kan man hitta avvikelser, om man bara hittar nya perspektiv! Men oavsett, de här graferna är ju inte helt lätta att dra slutsatser kring, eller hur? För de är rätt lika, trots både pris- och konstruktionsskillnader i källorna!
  17. En annan typ av "kul" kanske? Skönt att du verkar va på bättringsvägen iaf. Hoppas du inte får dras med några efterslängar som många verka få! Lite nyfiken på varför inte "lilla" Diablon får plats såsom Ypsilon, uppepå alltså? För övrigt har du ju ett rack för dockskåps-hifi, så det är väl klart att inte en "riktig" förstärkare går in däri! Och en nyfiken fråga, du kör en Linn Akkurate DS eller vad är det som streamar i Shindo-riggen? Du verkar ha lagt rabarber på en rejäl Cisco-switch eller vad det är, har du valt den för sina ljudliga egenskaper?
  18. Finns så otroligt många märken idag, även jag med ett visst intresse har bara sett/hört en liten procent av dessa märken. Har inga direkta butiker i närheten så chansen att se/höra är ofta på nån mässa. . .och på en mässa visas av förklarliga skäl ofta de dyrare modellerna så en otroligt massa hifi faller bort för mig då jag inte har någon chans att lyssna på den intressanta modellen. Butikerna i på köravstånd verkar inte villa ha kunder i butiken så dom faller också bort. Men igen, när börsen faller som en sten. och många Svenskar har sina pengar i fonder. . vill man sälja i denna nergång för att köpa hifi? Men skulle börsen göra en stark comeback så kommer säkert många sälja av lite för rädsla för nya nergångar och DÅ kanske ett hifiköp skulle passa många.
  19. Nu har jag varit sjuk i 9 dagar och de senaste 2 har det blivit tydligt bättre. Fru och barn är i stugan så nu när jag mår lite bättre har jag tid att lyssna på musik (och utrustning). Imorse när jag vaknade kl 6 av hosta var det bara och stiga upp för att sedan åka in till kontoret i Stockholm där jag inte varit på drygt 2 veckor. Dels för att fixa lite jobbgrejer men och också börja utvärderingen av Ypsilon Phaethon vs Gryphon Diabolo 120 (300 är för stor). Min förhoppning var att Diabolo skulle komma nära för ca halva pengarna. Jag lyssnade bara ca 1,5 timme och kan konstatera att de låter ganska olika och har olika karaktärer. Diabolo låter stort (framförallt bredd och höjd) och transparent, mer ösigt och busigare med ett jäkla driv, bra upplösning med mycket detaljer, för mig ganska tydlig transistorkaraktär tonalt. Kanske blir den varmare tonalt om den fått stå på längre samt spelats mer (tror den är ganska lite använd). Djup och ganska tight bas. Mycket engagerande förstärkare som funkar klockrent och är tyst (svart bakgrund). Ypsilon låter något mindre men mer sammanhållet och djupare och vackert tonalt - röster och instrument låter som de ska låta - det låter naturligt helt enkelt. Dock mer avlägsen ljudbild och mindre ösigt (på pop/rock). Fin organisation och bra sväng där alla musiker spelar ihop. Precis som min Ypsilon Riaa har jag svårt att beskriva hur den låter det blir bara ”naturligt”, lite som single ended-den talar med en röst. Skillnaden var mindre än vad priset indikerar men Ypsilon låter (och känns) dyrare. Diabolo har bättre funktionalitet (finare volymkontroll, mindre värme, fler funktioner) men är tyvärr även den för stor för racket. Ypsilons nackdelar är det höga priset, värmen och att ”volym 1” är lite för högt för svag bakgrundsmusik. Det sista går nog att fixa. Ingen var lika bra som Gryphon Essence och jag behöver fundera på användningen efter tjänstgöringen på kontoret. Det är ju uppenbart för bra för en kontorsstereo även om det är kul… det kanske finns andra ännu bättre/lämpligare förstärkare där ute? Jag började läsa om @VoicesInMyHeads tråd som ju ”slutade med Absolare (som INTE kommer passa på mitt kontor). Väl hemma kopplade jag ihop mitt Shindosystem som fått vila då några av dess kablar varit på kontoret. Bytte även till min EMT Tondose pu och kör rätt in i Shindo MC-trafo. La lite tid på att justera plan och nåltryck. Har nu suttit och lyssnat en stud medans jag skriver. Det som detta system kommer närmast är Gryphon Essence! Dynamiken, renheten och musikaliteten liknar varandra. Essence är givetvis tightare och mer precis men kanske inte vackrare… Suck…det går kanske inte att få allt ur ett system men om jag sålde allt (utom Brinkmann, Ypsilon riaa och Linn Klimax DSM) och köpte Gryphon Apex och Rockport Lyra och byggde ett optimerat lyssningsrum…men det blir kanske inte lika kul… Ha en fin söndag!
  20. Jag har just verifierat detta! Det blev så eftersom jag gjort en rockad med transformatorer. Tidigare körde jag LL1933 1:8 med Denon DL-S1 och eftersom den transformatorn nu används till AT-OC9XML så behövde jag använda Hashimoto M-X till DL-S1 (som tidigare användes med Audio Note Soara). Den var kopplad 1:30 och jag provade snabbt igår, det lät kasst! Idag lödde jag om transformatorn så att den blev 1:15 istället men det blev ändå inte alls lika bra som det var med LL1933 1:8. Det lät överdämpat och jag började tunna ut oljan i flera steg och då fick jag tillbaka ljudet som det ska vara. Den ökade resistiva belastningen som ges av ändrat omsättningstal från 1:8 till 1:15 medför en dämpning av PU'en som gör att oljedämpningen blir för kraftig eftersom de båda dämpningarna samspelar. Med 47k på RIAA-ingången motsvarar det 735 ohm som PU'en ser och med 1:15 motsvarar det 209 ohm. Jag har lite högre ingångsresistans på mitt RIAA men kommer inte ihåg exakt vad jag valde. Upptäckter görs ofta av en slump men det skadar inte att ha tänkt i rätt banor innan slumpen inträder.
  21. Ja, det finns nog hifi för alla sorters kunder, de med normala löner runt 30kkr till de som har denna summa varje minut. Men jag håller absolut med att få tag på chipet är problemet, snarare än priset. För även om de dyra chipkomponenterna blir dubbelt så dyra är ändå mekanik och arbetsinsats också stora kostnader, särskilt inom high end där finish, byggkvalitet och design är av högsta prioritet.
  22. Jag prenumererar på två digitala tidningar, Stereophile och Hifi+ Hör på morronkvisten laddade jag hem senaste Hifi+ och bläddrade runt. De hade bland annat en del bilder från München-mässan och givetvis en del reviews av nya produkter. Jag reagerar på den kreativitet och produktutveckling som verkar ske inom vinylåtergivning, som både omfattar de humanare delarna av prisspannet och de som följs av en "sharp intake of breath" som Mr Sircom brukar uttrycka det. Jag är både glad över detta (eftersom jag ändå lagt en del resurser på den delen av min anläggning) och något oroad över att det är en övergående trend, med självutplånande priser och en marknad som kommer implodera under sin egen tyngd. Några exempel som intresserar: Pathos - In The Groove RIAA-steg i ett intressant segment prismässigt (uppskattar det till strax under 20Tkr) Moonriver RIAA Spännande med svenska tillverkare som konkurrerar med "drakarna". Karan Master Collection PHONOa, ett tudelat RIAA i prisklassen runt 400Tkr!!! Jösses! @Perfect sense, representerar du Karan i Sverige eller vad är statusen eg.? Kuzma Safir-tonarmen för "vettig bil"-pris!
  23. Jag upplever att en majoritet trots allt väljer lokala butiker om rätt förutsättningar finns. Kanske i högre utsträckning än vad jag först förväntade mig när jag gav mig in i den här branschen för ett antal år sedan. Möjligheter till lyssning under goda former, hemlån, inbyte och finansiering är alla starka skäl att välja en lokal butik. Det finns också ett värde i att bygga en långsiktig relation ifrån båda håll där man verkligen får chans att lära känna varandra, något som är mer naturligt för de flesta på hemmaplan där man enklare kan träffas och talar samma språk. Med detta sagt så har vi kunder över hela Skandinavien (och världen) idag. Dessa är ofta ambitiösa high-end kunder som söker något speciellt alternativt kunder som gärna köper begagnat och vet precis vad de vill ha. /Marcus, www.perfect-sense.se
  24. Att ett par droppar olja kan ge så stor skillnad! Det är mycket tystare bakgrund vid spelning med PD-121 nu och skillnaden jämfört med tidigare syns tydligt på stroboskopet där det var en synlig ändring varje varv förut och nu är det bara som ett långsamt gungande så motorstyrningen agerar avsevärt mjukare. Tonhöjdsskillnader tror jag inte hörs, det är faktiskt en väldigt bra motor men det minskade bakgrunds-oljudet ger definitivt en hörbar skillnad i tystare passager. Alla vibrationer ger också i någon mån modulation av musiksignalen och jag får känslan att förbättrad drivning ger samma typ av förbättring av ljudet som minskad återkoppling. Det blir stabilt och lugnt på något sätt men inte med någon brist på "snap and slam" utan snarare bättre sådan också. Jag har justerat vidare och har nu funnit en bra "sweet spot" för min smak och kan redan avge ett betyg på Audio Technica AT-OC9XML. Det blir MVG. Det finns inte så mycket att klaga på egentligen. Det finns skillnader mellan den och mina andra PU'er precis som det finns skillnader mellan dessa också. Det är nog mycket smak och prioriteringar som avgör vilken man föredrar. För sitt pris tycker jag att den är fantastiskt. Jag kör AT-OC9XML i en SME 3009 S2 med oljedämpning och vidare in i en Lundahl LL1933 kopplad 1:8 och det gör rejäla skillnader ( i mina öron) vid ändring av oljedämpning och även VTA är ganska känsligt. Det gäller att hitta rätt och för dem som inte har oljedämpning att ta till så ger resistiv dämpning en förändring som påminner om oljedämpning men det är inte fullt ut jämförbart. Jag vill ha så låg resistiv dämpning som möjligt beroende på att jag använder SUT och sådana påverkas också av resistans så det är inte bara PU'en som får ändrat ljud vid förändrad elektrisk last med SUT. Audio Technica anger minst 100 ohm som last för OC9XML och jag har betydligt högre inimpedans i SUT'en så det är kanske inte så konstigt att det blir bättre med lite oljedämpning och denna påverkar även tonarmen så att den får mindre egenljud eller åtminstone inbillar jag mig att det är så och det kanske räcker?
  25. Så är det säkert. Mina glasögon ser in ända in till 70-talet. Även då kom en trend mot mer high end där märken som Ampzilla, GAS, McIntosh, Marantz (amerikanska), Kenwood, Kensonic (Accuphase) och några till på elektroniksidan plus ”svindyra” högtalare från B&W, AR, JBL, Infinity… fick det att vattnas på de nya audiophilerna. Den stora skillnaden mot idag är att prylarna fördelades på betydligt fler butiker än idag. I Kristianstad fanns då åtminstone 5 handlare där var och en hade sina märken. Men de hade också mellanklass och nedåt som gav dem möjligheter att även sälja volymprodukter inkl TV och hade även serviceverkstad. Instegsmarknaden tog sedan köpcentran över och ”småhandlarna” fick problem. Jag tror precis som @Harryup att man får allt mer se Europa som handelsplats. För oss här i syd är det närmre att köra till Hamburg, Köpenhamn, Odense eller ta färjan över till Rostock eller Gdansk än att köra till Stockholm. Glädjande nog hävdar sig de svenska alternativen väl i konkurrensen så här långt.
  26. Det är mellansegmentet och uppåt som är det stabilaste och till stor del även växande båda i Sverige och globalt. Den breda massan med mer av ett allmänintresse av musik och ljudåtergivning har sedan länge nöjt sig med enklare lösningar (Sonos, Bose, Soundbars, etc.). Med det sagt så tror jag inte heller att antalet branschaktörer kommer att öka under kommande år. Snarare så kommer det att finnas färre specialister i takt med att antalet importörer och butiker minskar, främst orsakat av att många som har varit länge i branschen länge kommer att gå i pension kort och gott. Vissa av dem kommer kanske att leva vidare i ny regi. Många aktörer (oss inräknade) har sett en kraftigt växande efterfrågan inom high-end segmentet under senare år. Utmaningarna för tillverkarna just nu är snarare att kunna producera och för oss som partners att hinna leverera i önskad takt och omfattning. Om detta håller i sig återstår att se, men jag tror personligen mer på en reglering av marknaden om vi går in i en lågkonjunktur snarare än ett stålbad. Intresset är starkt inom vår hobby på den högre nivån idag. Slutligen så krävs det precis som du är inne på en annan affärsmodell idag än förr för att lyckas på flera plan. /Marcus, www.perfect-sense.se
  27. Fint! Har efter alla år med stationär pc med kontinuerlig ombyggnad valt att pensionera den och skaffade en Asus ROG Strix G15. Det ser bra ut, vad man kan se på påsen. De vanliga påsarna brukar se ut som tespill, detta ser ut som riktigt te. Undrar hur en fransman uttalar "breakfast".
  28. Tonfisk ska ha 31gr så även den hade blivit för hårt grillad😉 /byZan
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...