Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Fick ett par timmar i @Ladadar’s musikrum och mestadels av tiden sittandes i sweetspot. Jag var väldigt nyfiken på systemet som bestod av Absolare int. LampizatOr Pacific, Aurender W20SE och Mårten Coltrane 3. Sedan lite annat smått och gått som hade med det digitala att göra, ström, switcha, extern klocka (Mutec ref 120) m m. Nyfikenheten att få till ett besök var först och främst att få höra Absolare i en annan miljö och att få lyssna på LampizatOr Pacific vilket jag aldrig gjort tidigare, Aurendern blev en bonus. Värden hade ju också tidigare haft dCS Vivaldi liksom jag själv och det var också något vi pratade om på kafferasten. Nu ska sägas att lyssna på en enskild produkt i en helt ny miljö och sedan skriva om intryck är inte ens är möjligt för mig och inte rättvist mot produkterna heller. Så ta mina intryck mer för hur jag tror och kände i stunden, typ?! Värden spelade på ganska bra och rummet fylldes med mycket välljud, även om jag tyckte att basen ibland blev lite för framträdande (kanske en smaksak eller lite mer tweakande) och då dolde den fina diskant och mellanregister som jag vet finns där och fanns där i de mindre bas-rika låtarna. I övrigt ett kanonsystem Men med en kopp kaffe och kaka och lite surrande samt erfarenhetsutbyte så kommer iaf jag en bra bit för att kunna omsätta ljud och snack till ens egna funderingar. Lamizator Pacific var jag mest nyfiken på och fick värdens omdöme om den. Själv kunde jag inte förmå mig att analysera den enbart men med lite hjälp av värden så tror jag den är lite mer på än t ex Baltic 3? Vad som påverkade vad är för mig omöjligt att utröna, men om jag leker med tanken att det hade varit en ren jämförelse mellan Pacific och Baltic så tror jag Baltic hade varit den som skulle passa mig bättre ljudmässigt i mitt system, men Pacific kanske är nog större i djup och bredd? Ett rent antagande från min sida. Sedan undrar man ju hur Horizon låter/preterar när konstrultören säger att den spelar skjortan av tidigare modeller, säljsnack eller sant? Musikserver eller inte är också något att fundera på. Har ju haft både Aurender S10 och W20 tidigare och gillade ljudet från dessa.W20SE ska tydligen vara än bättre och kanske är nya N30SA ännu bättre? Vilken lösning jag själv ska använda mig av är inte utrönt ännu! Vill tacka för besöket, kaffe och kaka och för att jag fick komma. Hoppas också att få läsa om den stundande förändringen som är på G? Allt gott tills vi hörs eller syns igen PS vi var ju på en tredje lyssning dock inte en forumist, men jag har varit där tidigare och sedan dess har det bytts lite grejer som i mitt tycke har gjort det väl balanserat och mer välljudande. Ett ganska stort vardagsrum där man sitter lite för långt bort ifrån högtalarna kan jag tycka. Det blir mycket ”skit” på vägen fram till öronen s a s, lite akustik fix och närmare högtalarna hade tilltalat detta välspelande system än bättre, tror jag! Hade dock velat höra på Accuphase E480 innan den försvann till förmån för Codan. Tror både @Audionet och @Ladadar skulle kunna fylla på med beteckningar på prylarna vi lyssnade på. Tackar Bengt för att jag fick komma ännu en gång och för kaffet med den stora kakan till som gjorde mig mindre hungrig när middagen skulle intas senare under kvällen tack! DS /byZan
  3. Today
  4. Nu har jag sovit på saken och mitt lilla försök att söka "sanningen" har lett mig in på delvis nya tankebanor. Det är ganska uppenbart att problemet ligger "uppströms" från streamern och att datahastigheten inte räcker till för att ge streamern en ostörd tillvaro när data hämtas från Internet. Alla som sett på TV över nätet vet att bilden kan bli lite suddig och till slut "pixlig" om datahastigheten sackar för mycket. Vi har säkert samma problem med Qobuz så det behöver inte vara hos dem som problemet ligger även om det också kan vara just så. Att inte veta hur det fungerar gör problemlösningen svårare men byte av router är nog trots allt det som verkar rimligast att prova. När jag uppgraderade bredbandet till högre hastigheter för en tid sedan fick jag en ny och snabbare router. Det gjorde faktiskt skillnad vid streaming då så kanske har jag en del att vinna på en bättre router? Bredbandet borde vara tillräckligt snabbt så det får ligga kvar på samma hastighet. Att skillnader vid streaming från Qobuz visat sig finnas är nog en stor anledning till att det finns ljudskillnader mellan streamers. De kan vara olika bra på att hämta data snabbt och buffra lagom mycket för att ge en jämn ström av data till själva streamern så att den kan få ur sig data på rätt sätt. Min streamer skickar data via S/PDIF till DAC av Audio Note-typ. Data går genom digitalkabel av 75-ohmstyp via transformator till DAC'ens mottagare och streamern spänningsmatas via en egen isolationstransformator så jordproblem borde vara minimerade. DAC'en har även internt galvanisk avskiljning mellan datadel och analogdel. Streamern står på mjukfötter för att minimera akustisk påverkan genom vibrationer som möjligen kan störa klockkristaller. Det låter utmärkt och för mig invändningsfritt när jag kör med lokal USB-disk. Jag använder trådlöst nätverk i huset så även där är jordproblem icke existerande och hastigheten verkar tillräcklig eftersom UPnP-avspelning fungerar. Jag tycker att jag har isolerat de problem som eventuellt kan finnas så bra jag kan så det är kanske nätverkets gränssnitt mot Internet som är det jag bör rikta in mig mot?
  5. Tidsmaskin är en bra benämning! Även om gamla vinyler inte får det att låta exakt som verkligheten så bjuder de på en tidsresa genom de olika sound som varit förhärskande genom åren. Det är ofta lätt att höra om en skiva är inspelad på 50-, 60- eller 70-talet eller någon annan period och för mig känns det rätt att bevara det soundet. Det tar mig på något vis tillbaka i tiden och det stör inte känslan av att det som hörs är på riktigt utan tar mig med till lokalen från den tiden. Konstigt och kanske inte helt rationellt men så upplever jag det.
  6. Nu har vi varit hos @Audionet och Audionettan i några dagar och i deras nya hus, så fint, grattis! Med @Audionet’s tidigare inlägg om att det tänkta ”betongrummet"skulle bli svårt att tygla så hade jag redan skaffat mig en bild på hur det skulle kunna tänkas att låta. Nymålat, smakfullt inrett, ny stol samt minimalistiskt mot tidigare när det gäller antal apparater på bänken så slog jag mig ner för att lyssna på eländet, för det kan ju inte vara bra i en ”betongbunker!! Värden gav mig en hint om att det kanske inte låter så bra nu eftersom han några timmar innan vår ankomst hade bytt till en dyrare strömkabel som skulle utvärderas. Jaja, det gällde att ta ner förväntningarna tänkte jag! Kände att detta skulle bli spännande och bad om musik……men icke, först blev det lite snack om hur han förberett med ny klangmodul, nätverkskoppling och lite akustik fix. Jag tror att det hade blivit några timmars testande och tweakande. För när musiken började så tog det inte många minuter innan jag förstod att här hade det lagts krut på att få till önskad klang, soundstage etc i ”betongbunkern”. Var jag där för att lyssna kritiskt? Var jag där för att försöka förstå hur värden gjort för att tämja ”betongbunkern"? Var jag där bara för att njuta av musik? Sammanfattningsvis av alla dagarna så är eller blir svaret ja på alla frågorna och nu slutar jag kalla detta en ”betongbunker” för det är det absolut inte, det är ett hifi-rum som jag tror många av oss skulle kunna tänkas ha eller försöka efterlikna i mångt och mycket. Bra jobbat - även om jag innerst inne visste att det inte skulle vara alltför svårt för @Audionet att få till det. Jag blev sittandes alldeles själv ibland och zappade lite bland låtar via Qobuz, lyssnade efter likheter och olikheter kontra egna system, svårt då ljudminnet sägs vara kort. Låg volym - högre volym, covolution file eller inte, olika genrer etc. Tror att jag testade det mesta för att kunna ge värden feedback utifrån mina ideal. Jag är generellt inte vän av convolution files utan jag skulle säga att jag är generellt för att låta musiken spela opåverkat även om jag i vissa lägen kan tycka att dessa ”filter” kan göra lite nytta. Den gamla strömkabeln byttes tillbaka och det lät då bättre, bara sådär!? Den nyare hade bara fått ca 75 timmar och behöver kanske mer eller felmatchning, vad vet jag? Konstaterade bara att jag fattar nada men att jag fortfarande hör ganska bra! Jag kan bara konstatera att det låter riktigt riktigt bra i hifi-rummet och förstår så väl att värden blir sittandes med nedsjunkna axlar i timmar, själv höll jag på att somna ett par gånger och det är ett mått för mig att jag gillar det jag hör. Om hur allt det digitala är i hopsnört och vad prylarna heter etc får värden skriva om själv, jag konstaterade bara att det lät fantastiskt bra och att jag tror mig ha lite att göra/testa själv för att försöka komma närmare det ”analoga"! Tack för dessa dagar och grattis till det fina huset samt ett STORT GRATTIS till hifi-rummet! /byZan
  7. Välkommen Michael! En go platta, jag har Steady On i första utgåvan!, och den åker nog på skivtallriken nu, efter Eivør!
  8. I mitt tycke så är det så sen kan säkert andra tycka annorlunda vi har ju olika tycke, smak och mål med vår hobby Min hjärna slutar nog aldrig fundera på saker men i de stora hela så är jag nöjd/klar med hur jag fått till det. Strömmen är fixad hela vägen ifrån mätarskåpet direkt till Ansuz listen. Nätverket är fixat ifrån inkommande fiber ända fram till Statementen. Elektroniken ifrån TAD och Innuos leverar ett ljud via TAD högtalarna som jag gillar. Tack för det De senaste ombyggnaderna har mest handlat om att separera upp kablage så att de går att hålla avstånd till annat inte helt lätt alltid men att kunna komma åt racket från baksidan utan att krypa runt på golvet har klart sina fördelar. Sen att jag har nätverkskåpet bredvid racket har sina fördelar och när jag byggde huset var jag kanske inte riktigt där jag är idag med mitt hifi/musik intresse men hade ändå en plan då som gjort att jag kunnat utveckla ström/nätverk osv. till det jag har idag. Sen har mitt yrkesval och jobb som Elinstallatör med inriktning mot industri klart sina fördelar när de kommer till den här typen av installationer.
  9. Imponerande ordning på kablage och övrigt! Hatten av! Önskar att jag själv kunde bringa en sådan ordning i mitt eget system! Skulle man sätta en etikett på sig själv i sammanhanget så blir det snarare hifi-bohem eller hifi-hippie En dag skall jag försöka klippa och raka mig och åtminstone försöka att få ordning på mina kabelhärvor. Men under tiden får man beundra andras förmåga! Grattis @octavia rs Calm
  10. Jag har egentligen aldrig valt på annan parameter än på vad som levererats i fråga om ljudkvalitet. Dock i min hifi-resas barndom satt jag med hifi-bibeln och gjorde jämförelser i olika specifikationer och valde därefter, till stor besvikelse och många felval. Sedan dess har jag litat mer på mina öron än mina ögon och det har egentligen aldrig blivit helt fel. Tror inte ens att jag numera ens läser en spec, egentligen helt ointressant förrän något inlemmats i systemet och avlyssnats. Sedan handlar det naturligtvis om ekonomi om man kan gå hela vägen till målet direkt eller om man måste ta det stegvis. Men testning i det egna systemet är helt avgörande. Klart att man blir nyfiken på produkter som testas och ges bra omdömen och därför är det också roligt att läsa sådana här trådar som inspiration för egna test och val. Men någon stans är det viktigt att man går på sin egen övertygelse och inte andras eller för den sakens skull en teknisk specifikation som antyder vad man borde höra. Calm
  11. Nja, det finns väl framgångsrika bolag som har varit relativt mätfokuserade: YG började med att hävda att de hade den bästa högtalaren i världen vilket de bevisade med grafer och specs. Deras reklam innehåll mer bilder med grafer än på produkter/musiker/folk som njuter/etc. Soulution har väl också fokuserat mycket på distorsion etc…. Min favoritgitarrist, David Russell, uttryckte det bra: han tränar mycket teknik för att den inte skall vara i vägen för musiken.
  12. Yesterday
  13. @Michael Davitt: ... this came as a surprise, very welcome to Euphonia Michael. How does the translation "button" work ?
  14. Just got this in the Post! https://shawn-colvin.merchmadeeasy.com/collections/frontpage/products/steady-on-30th-anniversary-acoustic-edition-pre-order-signed-vinyl
  15. Det sitter en Skala sedan många år. Gillar den men kanske borde justera om spelaren ... jag kollade upp kanalseparation och frekvensgång och skulle önska något mer diskant. Kanhända är VTA lite fel. Ev är det nålupphängningen som är lite trött. Får ta och kolla upp det.
  16. Toppen att du nu kan använda SFP-porten på routern, spelar mindre roll om det gör någon skillnad, räcker väl att du nu vet med säkerhet att det inte kommer nått skit från övriga nätverket. Det är väl där du är nu som man vill vara emellanåt, att inte ständigt gå och fundera på nästa steg eller att ha för mycket att fundera på.
  17. Sund inställning, men det är väl ingen eller få som har ett motsatsförhållande till den strategin idag? "We choose to ‘live and die’ by the specs we publish, rather than ‘live and die’ by sound quality we deliver."
  18. "Antipodes has firmly decided to compete on its sound quality, rather than the list of technologies employed. For this reason we do not list the specific details of, say, RAM, Mips, GHz, etc. We do not do this in order to hide anything. We do it because, if we are measured by the specs we publish then this will divert us towards improving those specs rather than sound quality. Antipodes is an audio company, not a computer company, and so our values are about the sound. We choose to ‘live and die’ by the sound quality we deliver, rather than ‘live and die’ by specs we publish." Det är Antipodes egna ord, men jag sympatiserar med det som står. Liknande syn på specifikationer som tex Dan d'Agostino har. Högst eller lägst siffra på någon spec. är inte alltid det som låter bäst.
  19. @P-pan o @AlfaGTV skönt att det finns goa kompisar på forumet
  20. Det är väl precis som det ska va då! Du har verkligen ett suveränt komponerat system, ändamålsenligt, fokuserat och säkerligen toppen både ljud- och användarmässigt.
  21. Bra fråga som jag stöter och blöter nu . Bluesound låter riktigt "vardags-bra" och perfekt för det mesta - utom att sjunka in i och bli berörd av musiken. Där är min Brinkmann Bardo med tillhörande Lyra Etna svårslagna. Så, om jag ska köra streaming/hårddiskbaserat (på annat sätt än med Node) så vill jag hitta något som spelar jämt skägg med vinylen, eller bättre. Då skulle jag kunna tänka mig att göra ett skifte.
  22. Testa att öka höjden med 10cm i taget och utvärdera. En EQ till basen kan hjälpa till med ytterligare "tryck" samtidigt som den kan undertrycka ev. störande noder. Vidare kan jag rekommendera ett brant högpassfilter (48dB/15-20Hz) för att undvika stora membranrörelser och även göra arbetet lättare för slutsteget.
  23. Jag brukar också kalla det för tidsmaskin-det blir enklare att motivera kostnaden…
  24. Sådant är roligt på flera sätt. Gamal musik tex på vinyl är som en tidsmaskin. Jag tycker det för mig mer bak i tiden på ett verkligare sätt än vad gamla bilder gör. Med gammal väl inspelad musik är man verkligen där. Nästan kusligt att höra tex Billie Holiday röst som om den var här. På en bild är man bara betraktare.
  25. Har just nu hantverkare hemma som gör om sovrummet. Han noterade att jag hade mycket skivor och två skivspelare framme och jag spelade upp några av hans favoritlåtar via streaming. Han sa: ”så här låter det inte hos mig!”. Idag kom han med en låda vinyl han inte lyssnar på (han gillade country) som jag fick betala för om jag ville. Kanske betalade jag för mycket men det verkar finnas mycket roligt bland äldre svenska inspelningar i mono, decca och rcs readers digest, mm mm. Skall bli kul att botanisera bland detta. Jag är inte en skivsamlare som har nån koll på vad skivor är värde men nåt guldkorn borde det finnas i högen!
  26. Högtaleriet består av Magnepan MG 3.7i samt en Magnepan DWM. Den senare är en dipolbas. Båda är specificerade att spela ner till kring 40Hz, varefter de faller av ganska brant. DWM är inte saluförd som en subbas utan som en basmodul. Den kan hjälpa de mindre stereo-modellerna med djupare bas än dessa klarar av själva. Dessutom är den en del av Mini-Maggie-systemet, som är ett bordssystem. Gissar att dessa två funktioner är dess huvudsyfte, men efter att ha läst att den även gör nytta tillsammans med de större varianterna, som mina, så blev jag lite nyfiken. Att blanda in lådbasar i anläggningen vill jag inte, och någon distraherande bas-brist förelåg egentligen inte heller. Sagt och köpt. Denna DWM har det för DWM:er lite ovanliga mörkgrå tyget, vilket stämmer med 3.7:orna. Dessutom var den begagnad men i nyskick, vilket föranledde att slå till. (Alu-listerna på sidorna kommer från Bauhaus och fick ersätta original ek-listerna för "perfekt" design-matchning.) Nå, enligt tillverkaren skall den placeras cirka 30 cm närmare lyssnaren än sidohögtalarna. Jag förmodar att det är föranlett av fasskillnader, vilka skall minimeras med avståndsskillnaden. Yttermera så spelar den rejält högt upp i frekvens, vilket sannolikt betyder större fasdiffs-konsekvenser än om den lågpassas lägre. Jag serie-anslöt två rejäla järnkärnespolar i för ändamålet avsedda terminaler på baksidan. Detta bör innebära en brytfrekvens omkring 80-100 Hz. Dvs den stökar inte längre till det med för högfrekventa bidrag. Efter att ha lågpassat som beskrivet så insåg jag att den borde kunna placeras dikt bredvid ena sidohögtalaren istället för strax framför. De frekvenser den avger är nu såpass långvågiga att det mesta av fasdiffs-konsekvenserna bör vara hyfsat oväsentliga. Det intressanta är att så länge den står en bit ifrån sidohögtalaren så blir resultatet enbart en liten ljudtrycksökning utan att lägre frekvenser genereras. Står den dikt intill, så återges ganska avsevärt djupare frekvenser. Dvs de 40Hz som båda högtalarmodellerna är specade att återge i normal uppställning gäller inte längre. Även påtagligt lägre frekvenser blir nu uppenbara. Inte så konstigt när man tänker efter. 1 Membranen vibrerar uppenbarligen betydligt längre ner i frekvens än angivna 40 Hz. 2 Hörbarheten av de faktiskt existerande membranrörelserna under 40 Hz uteblir normalt, på grund av den utsläckning som styrs av högtalarens dimensioner. 3 När man emellertid placerar dem dikt intill varandra, så tillvaratas de lägre membranfrekvenserna i form av reell hörbarhet. Baffelarean ökar, brytpunkten för utsläckning sjunker. 4 När de står med luftspalt emellan så blir det i princip samma utsläckning runt varje panel som om de hade spelat ensamma var för sig. Endast ljudtrycket (pga den ökade membranarean) påverkas. (5) Att bredda panelen hela vägen upp är sannolikt inte jättelyckat. Förvisso sjunker utsläckningsfrekvensen, men samtidigt så påverkas nog högre frekvensspann, då det blir en påverkan på väggreflexen i och med en påtaglig blockering av densamma. Med den lilla DWM:en så är merparten av bakväggen fortfarande "öppen" mot lyssningsplatsen.
  27. Fick hem den nya switchen idag och blev väldigt paff då även denna hade fläkt, fel hos ytterligare en tillverkare.....efter ett samtal med tillverkaren så fick jag lov att öppna påsen och testa och se hur den lät och bestämma om jag ville ha den. Gigamedian var betydligt tystare än Hikvision modellen, hörs svagt utanför garderoben i tvättstugan så den ser ut att få stanna. Varför detta meck med en switch som inte spelar någon roll för min hifi....den enkla förklaringen är för att jag kan och jag ville ha PoE matning inbyggd i switchen, ha enbart en SMPS i systemet inbyggd i plåtlådan och switchen ska ha SFP port för fiber och möjlighet att byga ut med saker som kräver PoE. Vad har då hänt? Jo jag har med den nya switchen skapat isolation mot mitt hemnätverk kanske helt onödigt men iom. att jag har fiber ut ifrån routern så fullt lösbart så varför inte de kan inte skada och SFP moduler och fiberkabel hade jag kvar sen jag körde med Uptone etherREGEN. Routerns hölje jordas i matande skyddsjord till HD Plexen, nätverkskabel mellan router och Innuos PhoenixNET är en Belden CAT6+ U/UTP oskärmad kabel med bonded pair så att det inte kan uppstå kontakt via någon skärm mellan de två olika delarna. Ifrån PhoenixNET till Statementen har LAN-kabeln bara skärmen kopplad i switch änden. I Ubiquiti routern är det lätt att styra vilka portar som är aktiva och även se trafiken på respektive port, bra när man vill ta reda på hur streamern agerar mot nätverket, hur den buffrar osv. ETH0 är WAN in ifrån fibernoden, ETH4 är LAN via RJ45 till mitt rack med PhoenixNET och ETH5 är SFP porten som då går till den stora switchen som förser huset med nätverk. Routern är inte "plug and play" men för mig är den värd det lilla extra besväret jämfört med de vanliga allt i ett routers och wifi:n kommer via en extern AP placerad mitt i huset. HD Plex har 4 utgångar jag använder bara de två justerbara som har de bästa regulatorerna av de 4 utgångarna och matar 5V till noden och 9V till routern en väldigt smidig och i mitt tycke prisvärd PSU för att ersätta små väggbulor och annat till nätverket eller hifi:n om man känner för det. Känner mig nöjd med detta, de känns bra att gått hela vägen och andra får tycka vad de vill om det jag gör de för min egna skull inte för att andra tycker. Att de spelar väl ingen roll de är ju bara nätverk osv. och så är det kanske men när de snackas om servers för flera 100k, kablar till detta för stora summor så är de produkter jag satt ihop i mitt nätverk innan hifiracket som piss i Nilen jämfört med det och om de så bara påverkar mitt system lite lite mot nått bättre så är de värt det i mina öron/ögon och en del av dem behövs oavsett hur jag gjort. Router 800kr AP (wifi) 950kr PoE+ till passiv 24V PoE 280kr 2st SFP+kabel ca 300kr Switch 16p PoE SFP 2500kr HD Plex 200W 4500kr DC-kablar ca 600kr Allt i allt precis under 10000kr. Är väldigt väldigt nöjd med ljudet som systemet presterar som en helhet om de sen är "rätt" produkter jag valt, är de "rätt" server/streamer, är det rätt DAC osv. osv. just nu är det en icke fråga för mig när de låter såhär bra. Jag är nöjd och känner inget behov att ändra på nåt vad gäller elektronik eller högtalare och det bara fungerar, systemet är stabilt, inga konstigheter de spelar runt 4-5h på vardagar och desto fler på helgerna utan några mankemang ett tryck på play i Sense appen så spelar det svårare än så är det inte, precis som de ska vara de räcker gott för mig
  28. Möjligen att jag överkompenserar nu men här är några av de senaste inköpen på vinyl... Tangerine Dream - Sessions I + III Nils Frahm - All Melody Pharoah Sanders - Floating Points
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...