Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Vi står bakom alla produkter som kommer från oss. Och Som @AlfaGTVMOON går mycket sällan sönder. Och gör de det så fixar vi och MOON dem.
  3. Vad ska du med den till? Moon går inte sönder...
  4. Jag kan hålla med om att det är lite långtråkigt att lyssna på hela samlingar och att det inte var meningen att göra så. Men morgonen blev leta upp något, trycka på play och se vad det gav? Så jag traskar vidare i ett försök att kitta något som hamnar bland favoritlistan. Har tidigare vurmat lite extra för cello och violin, vemodigt och vackert får mig att bli berörd. Som sagt, jag kollar vidare bland tipsen och ser vad som kan bli till lite av favoriter, typ! /byZan
  5. Today
  6. det kan ju ses som övermäktigt att ge sig på dessa enorma samlingar med verk när man inte riktigt vet var man ska börja nånstans, man orkar sällan ta sig från början till slut, och det är kanske heller inte riktigt meningen. jag brukar markera mina favoriter så jag sedan bara kan trycka på hjärtat vid fokus och få en lite enklare lista att välja ifrån. No. 23 "Appasionata" är alltid en bra början dock... jag är dock inte helt såld på piano sonatas, jag kan känna att jag tappar intresset efter ett tag och det blir lite för entonigt att lyssna på. jag är ju som sagt mer lagd åt symfonierna och därför tycker jag nog piano concertos är lite trevligare som ett "mellanting" där pianot får lite uppbackning av fler instrument. det här är en relativt ny och grym inspelning från Zimerman/LSO/Rattle. Förståsigpåare och recensenter tycker ju såklart att han inte överträffar sig själv från 1989 tillsammans med Wiener/Bernstein, men ljudkvalitén är så mycket bättre så här 30 år senare. (börja bakifrån)
  7. Kanske inte den musik många här lyssnar på men spår 2 "maroon" på Taylor Swifts senaste skiva har lag "lekt med" rätt mycket. Det ligger nämligen en basslinga som går från 61Hz till 51Hz, 41Hz och sen 31Hz Och jag fascineras lite på hur otroligt OLIKA mina olika system hanterar denna slinga. . I bilens B&O system blir basen väldigt dominerande. . i mina Focal lurar är tonerna rätt snälla.. .mitt kalibrerade biosystem hanterar det mest "rätt" kan jag tycka.. Sällan jag haft så kul att testa och hitta så stora olikheter. . .skulle vara intressant hur dessa toner spelar för er med lite större högtalare.
  8. Hoppas att du har rätt Nu ska jag också säga att det låter riktigt bra via streaming oxå. Beethoven hela morgonen och jag känner att det absolut är rogivande och givande. /byZan
  9. Inspirerad av inlägg i tråden så sökte jag i morse på Beethoven på Qobuz och tog en som jag tror är nämnd och det visade sig vara 102 ”låtar” när jag tryckte på spela… …så nu spelas det Beethoven för fulla muggar, nja kaffet är slut /byZan
  10. Det är väl 10 års garanti på Moon?
  11. Jodå, den har jag koll på. Har varit i kontakt med dom angående också ifall garanti finns kvar.
  12. Tillfällen kommer o går; https://esoterisk-hifi.se/begagnad-inbyten/ Kanske en 700i skulle sitta som en smäck då?
  13. Yesterday
  14. Har flyttat och behövde testa av anläggningen efter nedpackning, flyttransport och ny inkoppling. Hittade detta album vad gäller test av akustisk bas (dubble bas) - både nyttig och kul för mig!
  15. Jag har nyligen bytt till Lehmann Decade Jubilee. Jag är med på noterna sisådär i genomgången på tyska 😁 https://www.youtube.com/watch?v=HoTQpsgeq0I Var dags för retipping, men blev istället ett inbyte för en ny Cadenza Black till mycket förmånligt pris. Passade på få hjälp ställa in azimuth med Dr feickert Adjust+. Skönt att lira vinyl igen 😍 Nästa att byta är integrerad förstärkare. Bäst-i-test hitills är Moon 600i V2. Som helt nytt passar den maxsumman pengar bra för mig. Tar dock lång tid att bestämma sig, så har det alltid varit för mig att byta grejer 🤷‍♂️
  16. Jag fastnade i Gov't Mule och Warren Hayes grymma gitarrr och Matt Abt's underbra jobb med stockarna! Korsa det med fantastisk musik så blir det här en härlig blandning för både southern roots rock-entusiasten och Floydianerna: Prova gärna Shine on, you crazy diamond Pt 1-5!
  17. Det kanske finns en poäng i att konst ska vara plågsamt för att det ska bli äkta och riktigt bra Det är ingen slapp vardag för en solist som ska ligga på topp. Varken då eller nu. Men solister och kompositörer som Richter, Milstein, Tchaikovsky, Horowitz, Mullova, Khatchaturian, Kogan mfl mfl hade en ganska tuff tillvaro som lök på laxen utöver deras värv. Utan att bli politisk kan man konstatera att de flesta av de musiker som hunsades, deporterades och terroriserades betraktades som småryssar av Moskva, även om begreppet Malorossiya har haft olika innebörd i historien. Om man lyssnar på Musikrevyn i P2, där "experterna" sätter betyg, så är det ganska vanligt att de inte är alls överens. Men när de allihop sätter fyror och femmor så är det alltid bra.
  18. Det handlar nog mer om att jag hört den för mycket plus en massa annat som tagit dess plats. T ex Brahms symfonier som jag tycker mycket om. Samma öde har Tjaikovskis B-mollkonsert drabbats av liksom Schuberts ofullbordade och en del av Mozarts symfonier. Ibland får man lägga dem i träda.
  19. Sophie Zelmani. Det låter bekant. Lite stråkar. Lågmält. Halapi är förstås också med. Plattan kommer säkert snurra många varv ..
  20. Ja och vare sig jag är insatt i det jag lyssnar på eller inte så är upplevelsen viktgast. Det är ju allt. Det finns mängder med underbarn som klarar det tekniska helt fenomenalt men rör det mig inte i märg och ben blir det inte det jag väljer. Så det är en helhet tycker jag. Om vi sorterar bort skräpet av musikstycken, inspelningar och dåliga musiker så skulle jag säga följande. Om jag värderar och viktar faktorer för min musikupplevelse så skulle jag på första plats först ranka själva musikstyckets komposition, sedan instrumentalisternas förmågor och och orkesterledarens tolkningen, därefter kvaliteten på inspelningen och sedan min stereo. Det finns tillfällen då den inbördes ordningen kan blandas lite men i grunden är det så för mig. Till det @Bebop skrev om att moderna instrumentalister är bra får jag nog lägga till att det ofta låter bättre på dagens inspelningar på ffa ett instrument. Det piano, men inte tex. violin. som kan låta magiskt på äldre inspelningar tycker jag. Även inom Jazzen är pianot det som ofta låter sämst på gamla inspelningar. Man saknar ofta kroppen i instrumentet tycker jag. Även de som låter bra i sin helhet så är det ofta något med pianots karaktär som är lite off. Tar vi tex alla de inspelningar jag hört på Beethovens piano sonater digitalt eller analogt, så är det så att de äldre saknar lite kraft och botten generellt jämfört med Igor Levets tolkning och inspelning. Det är kul att lyssna på eftersom Igors flygel har ett så härligt ljud och jag flirtas av det så klart. Jag har jättesvårt att välja den bästa totalt sätt. När det då finns så många bra tolkningar som är jättebra bir det ju kanske lite roligare att ta fram en version där det blir lite mer "live like" presentation. Sedan får jag nog säga att jag har svårt att inte gilla Beethovens 5e symfoni. Den är dramatisk och vacker. Där tycker jag att ni tycker fel.
  21. Samma här, är oxå ganska så oduglig på namn etc, men gillar jag något jag hör eller får tips om så köper jag eller lägger i en lista för streaming. Inser också hur jäkla lite klassisk musik jag egentligen lyssnar och lyssnat på, det dyker upp namn på tonsättare, musiker etc som jag aldrig ens hört talas om, men kul att det finns personer som kan förmedla/tipsa via forumet, uppskattat /byZan
  22. Nu har jag spelat ett eller två band var dag sedan jag kopplade in A810:an och det låter riktigt bra via Absolare’n och TAD CR-1. Har lyssnat i olika ”mood" och egentligen inte i något fall ett medvetet analyserande ”mood", utan det har varit musiken som grabbat tag i mig och det oavsett genrer. Då måste det låta bra om jag hamnar där! Idag är det den första vinterdagen enl almanackan och vad passade då inte bättre än att spela de fyra årstiderna medans det dagades i morse, klockrent! Tidigare på morgonen så blev jag sittandes med en espresso i handen och lyssnade på Hans Theessink och då kom den där funderingen, sådär som den den kan göra ibland (iaf hos mig) - kan det verkligen låta ”bättre" från systemet bara för att jag spelar via band eller inbillar jag mig bara? Tycker liksom att ljudet är klarare, mer balanserat, lite bättre i allt, avslappnat, grejerna får liksom visa vad de kan…… osv? Äsch, det är nog bara inbillning - men bra låter och det känns även i kroppen, kul som f*n Så nästa gång jag är i stan så hämtar jag fler band bara för att jag är så inspirerad, så jäkla kul! Det enda som kan vara jobbigt är när bandet är slut och musiken tystnar då måste jag resa mig upp och byta band, jobbigt! Då är det lättare med streaming där jag i princip inte behöver röra mig alls, vilket iofs inte heller är bra! Nå inget gnäll bara ett konstaterande från min sida. Just nu finns det inget som slår R2R lyssning för att kroppen ska bli extra skönt avslappnad och gör så jag mår extra gött och tycker att det är oavsett inbillning eller inte /byZan
  23. Svaret är nog att det i huvudsak är en subjektiv bedömning. Men det finns trots allt fundamentala faktorer som kunniga kritiker beteakrar lite mer utifrån musikfakta. Jag är ingen specualist på det men t ex hur väl man följer kompositörens intentioner i partituret, konsekvens över hur man hanterar klang och dynamik genom stycket, mellan instrumentsektioner och liknande, att stämmor som skall lyftas fram extra i vissa partier och andra hålls tillbaka; att detta verkligen görs, hur följsam orkestern är mot solisten osv. Dessutom rent subjektiva skönhetsupplevelser så klart, publikens reaktioner osv. En kritikers röst är inte en sanning på det sätt som t ex @calle_jr förmedlar natematiska samband. Man behöver m a o knte hålla med. Det intressanta, tycker jag, är att läsa hur de resonerar och argumenterar. Det är där min nyfikenhet triggas för en lyssning. Ofta håller jag med men inte alltid. Ibland driver de rena vendettor mot vissa solister. Ett exempel är mot pianisten Lang Lang där hans inspelning av Rachmaninov sågades vid fotknölarna. När man sedan läser recensionen så handlar det mest om hans "överdrivna" känslogester på scen eller att han kompat Andrea Boccelli på en julkonsert vilket, enligt recesenten, inte skulle vara tillräckligt seriöst. Även Jaqueline Du Près numer legendariska och mycket älskade inspelning av Elgars cellokonsert som någon skrev ner som ett kommersiellt jippo. Över tid lär man sig vilka kritiker man helst lyssnar till. Det är lite som med hifi. Fast där är det ännu värre med subjektiva utsagor över ljudkvaliter där logga och pris tycks påverka resultat mer än hur prylen är anpassad och matchad med övriga enheter. De värsta exemplen hittar man över uttalanden kring dacar, kablar och streamers. Det är min helt subjektiva uppfattning. De tyska hifitidningarna har ofta tabeller där man listar produkter efter poängsättning baserat efter ljudkvalitet. Det är en nästan fullständig koppling till pris och ljudkvaliter. De hade inte behövt göra några tester. Det hade räckt med att trycka prislistan så får man bilden klar för sig.
  24. Jag har testat att spela med den inbyggda DAC:n och den är väl helt ok för pengen men bättre blir det om jag spelar via min externa DAC, som är en Hegel HD12.
  25. Hur bedöms detta objektivt? Intrycket jag får av de som är hyfsat pålästa om klassisk musik är att det är ganska klarlagt vad som är ett bra framföranden eller inte? Nästan lika självklart som att inspelningen är av hög kvalitet eller inte? För mig som inte är insatt kan jag bara bedöma hur jag påverkas av att lyssna till en komposition och det är ju lika objektivt som simhopp, backhoppning och tävlingsdans... Dvs allt utom ett magplask är subjektivt värderat..
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...