Jump to content

parsifal

Medlem+
  • Posts

    513
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

parsifal last won the day on January 7

parsifal had the most liked content!

Recent Profile Visitors

1 668 profile views
  1. Det kan kanske verka så men allt har skett planerat, både vad gäller val och tidsramar för de olika komponenterna. Jag har gjort min ”dröm” och haft mina drömsystem här under åren där nyfikenhet för olika märken och konstruktionslösningar varit ledande. Det har blivit som en slags avgiftning och jag har inte längre ett sug på att höra något mer utan min prylresa är färdig. Jag har testat det jag velat testa. Det känns just nu som att jag har en perfekt balans för mig i mitt system ljudmässigt, ekonomiskt och utrymmesmässigt/ estetiskt. Jag säger inte att min resa slutar här men skulle jag tippa så skulle jag säga att det mest troliga är det kommer stå still ett långt tag vad gäller byteshandel. I en framtid långt borta kan jag se att jag hade velat ha ett dedikerat rum eller attefallshus men det är ingen reell verklighet inom överskådlig tid.
  2. Tre generationer står och ser skeptiska ut i tomrummet som Snell Type A lämnade efter sig:
  3. Jag har en ifi Stream: Den fyller din kravspecifikation men jag har svårt att rekommendera den. Ljudmässigt är den topp men min enhet lever fortfarande med uppkopplingsproblem. Jag köpte min begagnat och då lämnar ifi inprincip 0 support. Jag kan endast spela Qobuz med den genom appen mconnect, inga andra upokopplingsmöjligheter som Airplay eller strömning inuti apparna fungerar. Ofta så avslutar den också låtar ca 10sekunder innan de är slut… vilket är väldigt märkligt. Jag har provat att fabriksåterställa men utan resultat… 3/10 Strömmingar i betyg.
  4. Det är Sonus Faber Lumina II: ”The reflex port gives additional versatility for the models’ range: on the two bookshelves and center channel speakers it’s placed on the frontside. Thanks to this solution, Lumina II speaker is significantly less sensitive to its placement, allowing sound excellence even when placed close to a backwall. It can be placed wherever you want always enjoying a great performance and listening experience.”
  5. En liten tillbakablick på systemen som fått ta plats i vardagsrummet de senaste åren: Dynaudio Contour 1.3SE & Musical fidelity Harbeth 30.2, Accuphase E-480 & Rel Verity Parsifal Anniversary, Kuzma & Pass Labs Audiovector SR3 Arreté & Clearaudio Snell Type E & Lavardin Quad ESL-57 Snell A3 Sonus Faber & Lavardin
  6. Det var inte Snellerfarenhet utan Snällerfarenhet jag syftade till, I mina ögon är du och Ampalang denna trådens två varma vänner och sanna riddare. Tack för svar...jag läste att de hade en specialist på fabriken vars heltidsjobb var just att trimma in högtalare mot en master. Jag antar att det är några värden som en kan mäta upp och sedan justera? Eller var det en snubbe med gyllene öron och otrolig känsla kanske? som daskade till högtalarna och spände/ lossade skruvar lite här och där. Det glädjer mig att få veta att utvecklingen på det området har kommit längre.
  7. Type E verkade i mina öron ha en mid-bump. Att det var mer tryck någonstans i mellanregistret i dem medan ljudet från de låga frekvenserna till de höga var mer jämt i Type A utan något som stack ut på samma vis. Type E hade på så vis en större imponatorfaktor men på det hela blev det väldigt snabbt klart att A3 är en mycket bättre högtalare på alla sätt. Man brukar säga att Type A är som ett par fina cigarrer - isåfall skulle E3 vara ett paket hyffsade cigaretter. E3 kostar runt 5tkr vilket gör den ännu mer prisvärd. Det är inte så att A3 spelar 4 eller 5 ggr bättre. E3 är dessutom lättare att placera i de flesta rum pga att de är så mycket mindre. Peter Quortrup på Audio Note som köpte konstruktionsrättigheterna för Snell sägs ha fått frågan varför de inte tillverkar Type A, han ska då ha svarat att de försökt men att de blir för dyrt. Det finns en polskfirma som gör en variant på Type A, med exklusivare material men till utseende väldigt lika. 2018 tog de 69000Euro per par.
  8. Jag hade hoppats på en lead-in av antingen @Ampalang eller @lindvall för detta inlägget men det verkar utebli. Det är lite som när en leker kurragömma och gömmer sig för bra, tillslut tröttnar de andra deltagarna och slutar leta och man sitter ensam kvar och undrar vad man egentligen håller på med. En gammal flickvän till mig klättrade som barn upp i en gran och stannade där över natten... hon hade tydligen sett och hört både grannar och oroliga föräldrar leta men valt att ignorera dem och var väldigt sur när hon tillslut kom ner - för att de inte kunde leta bättre. Några år senare, som nybliven 15åring vann hon Norska mästerskapet i Slalom över många bittra seniorer. Vissa människor har den slags dedikationen att de kan göra till synes omöjliga saker - som att sova i ett träd. Jag själv har problem med att hitta en tillräckligt bekväm position i soffan. En annan s k "Övermänniska" får man väl ändå säga att Peter Snell var. Han var son till Nobelpristagaren i medicin, George Snell. George märkte tidigt att Peter var begåvad och hade säkert önskat som många fäder gör, att hans son på något sätt skulle gå i hans fotspår. Det blev inte så. Peter satsade istället all sin begåvning på att bygga högtalare. Med start i deras vardagsrum... undrar hur populärt det var hos resten av familjen? "Peter Snell became determined to build a loudspeaker that achieved lower levels of coloration through careful attention to on and off axis response. Two Snell innovations, a novel low diffraction cabinet and .5dB production crossover tuning were required to satisfy Peter’s high standards. In 1976 Peter introduced the highly refined Type A loudspeaker that launched Snell Acoustics." Jag har levt med just Snell Type A i tredje generationen här hemma i ett år och det är dags att dela lite erfarenheter. Snell typ A III är den näst sista varianten av Type A men den sista som Peter konstruerade före hans tragiska bortgång i Snell fabriken vid 38 års ålder. Snell Type A III är stora högtalare. 130x61x35cm och nära 70kg/st. Botten är en basmodul med ett 12" element som är monterad att spela mot taket. Det ska kunna leverera ner till 24Hz -3dB. Eftersom basen är monterad som den är så är det ofta den som behöver service/bytas först. Mellanregistret får högtalaren att se lustig ut då det som synes är väldigt litet, det täcker ett stort frekvensområde från 275Hz till 2700Hz På diskanten sitter en filtbit limmad vilket ger högtalaren ett DIY-intryck. På baksidan sitter en supertweeter som går att stänga av om en så önskar. Filterlösningarna är stora och jag tänker inte försöka ge mig på att beskriva dem då jag inte har någon som helst kunskap om dem. Här är en bild lånad från faktiskt: Ingen av delarna Peter använde sig av i sina byggen är exklusiva utan han ansåg att han fick ut ett fulllgott resultat av de modesta element och komponenter som han använde sig av. Det gäller även Type A som är den främste av hans skapelser. Detta gjorde så att högtalarna inte heller behövde kosta oerhört mycket utan kunde bli tillgängliga för en bredare skara. På 1980-talet blev Snell Typ A utsedd av många som världens främsta högtalare och jag skulle vilja påstå att det även idag finns väldigt få högtalare som kan mäta sig med dem, Tar vi hänsyn till begagnatpriset på ca 20 000kr-25000kr så skulle jag vilja säga att det inte finns någon konkurrent alls. Det är viktigt att när en köper Snells högtalare att se till så att en fått ett par vars serie nr följer varann, tydligen så blev varje högtalarpar intrimmat tillsammans mot en "master". Jag förstår inte riktigt hur man gör detta men det kanske @Engelholm Audio kan svara på? Mina lyssningsintryck: Det som kanske tilltalade mig mest med högtalaren(förutom all hype från Steve Guttenberg och Herb Richert) var 12" basen. Jag har länge velat ha en högtalare med minst 10" baselement och nu skulle det äntligen bli åka av. Det var dock inte basen som gav sig till känna först utan det var hur naturligt mellanregistret och diskanten lät. @shaftuttryckte det som att de spelade "rent och balanserat" och ja tyvärr så har jag inget mer definierbart sätt att beskriva ljudet. Det är högtalare som kan spela allt, iallafall allt jag slängt på härhemma har låtit bra. Inget som sticker ut på något sätt utan återgivningen är naturlig och harmonisk och aldrig någon hint av "lådljud". Jag tror supertweeterrn spelade roll i att skapa en ytterligare upplevelse av rymd kring musiken vilket funkade väldigt bra härhemma. Är detta då mina sista högtalare? Stannar Karusellen här? Nej. Men kanske att den stannat nu iom. mitt senaste högtalarköp... to be continued!
  9. Jag förstår att det blir en annan upplevelse med 50m2 vs 30m2. Jag trodde att det var innermått men du har rätt i ditt påpekande, det är yttermåttet som får vara 30m2 i attefallshusen. Jag tänker att stora högtalare som dina trivs bättre med lite mer svängrum. Jag ställde frågan då jag sett en himla många fina nybyggda showrooms, b la Kuzmas där SMT varit högst inblandade med akustiken - det kändes som ett steg ytterligare för ditt system. @calle_jr påpekar ofta de "perfekta" hifimåtten för ett vardagsrum i olika trådar men jag har glömt dem. Lite högre & lite bredare än vad som byggs i standardhusen är väl kontentan ungefär.... Det där attefallshuset är kanske mer min egen dröm. Jag skulle kunna tänka mig något sådant som både studio och finlyssningsrum. Jag tänker att musik blir det i vardagsrummet iallafall men kanske i ett mer estetiskt utförande.
  10. Jag uppskattar att du tar dig tid och delar dina reflektioner kring varje val på resan. Hur tänker du kring att bygga ett fristående attefallshus speciellt för anläggningen?
  11. Det är precis vad jag och damen gör 😅 Har inte koll på Neuromancer, får se om vi går på den senare. White lotus soundtrack vann en Emmy om en ska koppla det till musik…
  12. Jag såg att Parsifal Anniversary är satt som utgående modell efter nästan 10 år i det här utförandet. Är det en ny version av Parsifal på gång? Vet du @Perfect sense?
×
×
  • Create New...