Jump to content

AlfaGTV

Medlem+
  • Content Count

    2 938
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    82

AlfaGTV last won the day on December 10 2020

AlfaGTV had the most liked content!

Recent Profile Visitors

6 151 profile views
  1. @figge, du måste ju anpassa musikvalet! Något annat än Eine Alpensinfonie av Strauss är inte tänkbart!
  2. Förstår det, och jag förespråkar mjukvaror som anpassar ljudströmmen till endpointen, av kompatibilitetsskäl. Men, samtidigt brukar jag också konvertera mina DSD till PCM för att kunna spela dem t.ex. direkt i Bluesound, eller andra apparater som inte gillar DSD-strömmar. Just nu jobbar min stationära PC hårt med att PCM-konvertera en rejäl bunt med DSD-album till PCM, inkl peak gain normalisering. Jag provar detta i mitt EZ CD Audio Converter som är sjukt bra som bulk-konverterare och Tag-editor. Edit: Jag skall förtydliga min passus om interpolation också, det finns m
  3. Varför väljer du att sampla ned DSD till 96khz? Du kommer att få en interpolering i tidsdomänen vilket för mina öron brukar "softa till det". Jag upplever ofta omsampling inom samma sample-domän (alltså 44.1/88.2/176.4/DSD64 vs 48/96/192) som krispigare och mera "rätt". Det kan ju givetvis vara en felaktig uppfattning, baserad på förutsättningar som inte är desamma som dina.
  4. Oj, nu öppnades ett fönster till helt annan värld med parametrar, bångstyriga och villkorade!
  5. Dags att ta bladet från munnen ang. tonarmskablarna! Jag har fått några intressanta rapporter via PM också, men jag presenterar bara mina egna tankar här. Suveränt att få låna hem och prova dessa fina kablar, tack till alla som gjorde detta möjligt! Jag har alltså ett flertal spelare (eller tonarmar, om man så ser det) med möjlighet att byta tonarmskabel via en DIN-kontakt i botten på armen. För ett antal år sedan valde jag att prova en relativt dyr Nordost Tyr, som ersättare till den SME-kabel som följde med min SME V. Det var ingen tvekan om att det var en tydlig upp
  6. Säker att du inte menar "Learning by burning!"? Så länge man gör nya misstag hela tiden har jag bara hejarop att komma med! Men det var ju det där med att byta kabel på lurarna då... Och givetvis, Välkommen!
  7. Hur vet man att det inte är kontaktering eller implementation i apparaterna man jämför?
  8. Varför är det mera sjukt än att sitta o analysera "covers" på låtar som petades ned på papper för hundratals år sedan?
  9. Jag har haft en MkII och tyckte InnuOS kändes gediget, stabilt och väl genomtänkt. Innehållsmässigt är det dock ett sminkat Vortexbox med lite tillägg, om man nu har synpunkter på det. Och ha i åtanke att utan Roon, måste du ha någon form av kontroll-app. Men, Innuos ryktas ju ha en större uppgradering på G, tillsammans med styrapp! Jag skulle (ryktesbaserat) inte lägg mer förtroende vid den analoga utgången än att den är väl ljudande och funktionell, men kanske inte high end. Summering: En vettigt konstruerad apparat, mångsidig och funktionell, för det min
  10. Okej, jag fattar. Det innebär ju att om du hävdar att din DSD-fil skall spelas upp på din hypotetiska Bluesound Pulse-högtalare så kommer det antingen bli helt tyst eller vräkas ut vitt brus i högtalaren. Det är bara sådant som Roon kommer anpassa, för att den kommer alltid att prioritera funktion före bitperfekt återgivning. Men, jag ska inte sälja på dig Roon, det har jag inget för! Jag förstår vad du är ute efter och för mig, är Roon den mest transparenta spelaren genom att den alltid visar vad som sker, i signalens väg. Det har jag inte sett i ngn annan spelare faktiskt, äve
  11. Lugn nu! 😂 Den gör ingenting, om inte den endpoint du spelar till kräver det! Alltså, jag grupperar 1. min kökshögtalare (IKEA Symfonisk/Sonos) med 2. min Bluesound Pulse Soundbar och 3. en RaspberryPi kopplad via USB till Audiobyte Black Dragon Sen spelar jag nåt trevligt ur biblioteket, t.ex. min rip av Martin Frösts Klarinettkonserter på SACD. Här har vi ett bekymmer, IKEA Symfonisk är Sonos-baserad och kan max hantera 16/48 i PCM, likaså Bluesound kan bara hantera PCM, men i 24/192 som max. Pi'en är transparent och förmedlar bara tillbaka vad Black Dragon rapporterar för
  12. Jag skulle tveklöst vända mig mot andrahandsmarknaden med siktet inställt mot ngn 80-tals Luxman eller liknande, och kanske ett par Pioneer Prologue eller liknande? Möjligen någon nyare stärkare från t.ex. Pioneer, Onkyo, Denon med phonosteg, de kommer ju med sådana nu igen. Jag skulle undvika 90-tal och 00-tal då vinylen var död och alla inbygga RIAA gjorde sitt bästa för att understryka detta.
  13. Roon gör detta automagiskt, likväl som Auralic Aries (lite osäker på om jag provat det senare praktiskt) men om det håller samma kvalitet som den "asynkrona" metoden du tillämpat vet jag inte. Däremot är det funktionellt toppklass på beteendet, från t.ex. Roon. Förresten, tillämpar du någon form av volymanpassning i dina PCM-konverteringar? DSD ligger ofta ca 6dB under maxnivån för att inte överstyra omvandlarna. Jag använder ett MacOS program som heter DSDMaster som automatiskt normaliserar volymen (baserat på hela albumet eller bara aktuellt spår) i samband med konverteringen. De
  14. Varför en USB A på en USB Device? (jag orkade inte läsa igenom "the sales blurb") Äh, jag såg varför en bit opp här. Ett väldigt märkligt beslut som antagligen glädjer dem som sitter med en iProdukt med Apple CameraConnectionKit och vill "bunta ihop" dem...
  15. Jag ser det nog som att det troligen är färre "hopp" på "route'n" till Spotify's servrar och kanske bättre kvalitet på överföringarna. Det skulle kunna påverka om paketen levereras korrekta (färre omsändningar) och i rätt ordning (mindre mängd arbete med sortering och buffring). Sen är det rätt uppseendeväckande om du märker så markant skillnad med Spotify, tänk bara om du haft Qobuz! Skojar givetvis, men ändå lite seriös. Jag tycker generellt att kvaliteten som Spotify erbjuder är fullt tillräcklig, för mitt syfte med streaming, dvs. provlyssna och besluta om jag ska köpa p
×
×
  • Create New...