Jump to content

Bebop

Moderator
  • Posts

    14 275
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    254

Bebop last won the day on February 20

Bebop had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

59 125 profile views
  1. Utmärkt. Euphonia är heller inte intresserade av att agera fanbärare för något vi inte är inblandade i och inte har någon som helst medverkan i eller inflytande över. Om detta kan man tycka vad man vill men det är så spelreglerna är här.
  2. Då kanske du skall ägna dig åt det istället för att spy galla och oförskämdheter här på forumet om personer som du känner dig kränkt över. Du får vända dig till myndigheterna om detta och om de inte köper dina argument så kanske det finns en logik bakom det också. Hur som helst är det inte Euphonias avsikt eller roll att driva den frågan. Och här det faktiskt vi som sätter våra regler inte du. Om dessa inte passar dig är det bättre att du avlägsnar dig. Om du har problem med det finns hjälp att få.
  3. Inte? I mina kretsar blev den gigantisk av flera skäl. Pat fick stor uppmärksamhet hos Gary Burton som också påverkade ECM att spela in honom. Pat ville ha med Jaco Pastorius som han spelat med tidigare. Samma år blev han medlem hos Weather Report och fanns med WR's under Europaturnén 1976 där de bl a spelade på Jazzfestivalen i Kristianstad. Pats album släpptes samtidigt och Pastorius medverkan var även det ett skäl att köpa albumet. Första året hamnade på 28:e plats på Billboards Hot 100 försäljningslista för Jazz. Det är inte så dåligt. Pat har sagt att det tog 10-15 år innan den blev en succé. Det tror jag är en underdrift eller missförstånd. Discord listar 15 olika releaser... Hur som helst ett fantastiskt och viktigt album och det är alltid kul att läsa om att andra också gillar det. Jag har den också på rulle och dessutom första vinylutgåvan som faktiskt ligger väldigt nära rullbandet.
  4. Jag inspirerades av inlägg om Anders Widmark av @Josaa. Jag kollade vad jag har själv i mitt rippade bibliotek. De jag spelat mest under åren är tveklöst Carmen och Psalmer. Båda är oerhört välspelade med fina arr. De övriga åkte in för snabbt i hyllan inbillar jag mig. Jag har mycket vaga minnen om hur de lät. Just nu spelar jag ”Soul Piano”. Kanonbra! När Widmarks namn kom på tal så är det ett annat album som jag vill lyfta fram. Det är Michael Rickfors Lush Life. Det är ett mästerligt album med en del fantastisk tolkningar av covers, tycker jag och där Anders är en väsentlig ingrediens.
  5. Da capo på den… Jag får nästan en känsla av att min musiks peak är nådd inom jazzen. Den blommade ut framför allt mellan 50-talet fram till början av 2000-talet. Det kommer fortfarande en del men ytterst få berör mig. Under hela den perioden fylldes det på med nya musiker som stod ut lite extra. Jag exemplifierar med tenorsaxofonister… Coleman Hawkins var jätteidol för unga 30-talister bl a Dexter Gotdon och Sonny Rollins. John Coltrane influerades av Dexter Gordon. John Coltrane blev förebild för en hel drös av tenorsaxofonister. Mest kända är väl Wayne Shorter och Charles Lloyd senare även Michael Brecker, Joe Lovano och David Liebman som i sin tur fått följare via Joshua Redman och Branford Marsalis… Det hänger ihop som ett släktträd men hur växer grenarna ut idag? Men vilka kommer efter dessa och på vilken nivå? Vilka skivbolag och radiokanaler satsar på dem? I stort sett inga. Jazzen är inte vad den varit. Förhoppningsvis kommer den tillbaka men det blir troligen med en helt annan story än den som burit fram de jag håller högst. Det är egentligen samma sak med den klassiska musiken. Fast där är det kompositörerna som gått till historien snarare än musikerna. De mest kända (?) Vivaldi, Bach, Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Bruckner, Brahms, Mendelssohn, Schumann, Liszt, Chopin, Mahler, Wagner, Strauss, Tchaikovsky och Sibelius levde i ett spann mellan ca 1675 till 1957. Fortfarande inbillar jag mig att deras verk är de som fortfarande älskas mest och är de mest (in)spelade. Jag tror det blir det samma med jazzen. Det märks inte minst på den musik som ges ut. Det är i huvudsak äldre inspelningar i nya pressningar. Jag är helt säker på att det kommer något helt nytt någon gång och något annat som kan bli ett kitt för kommande generationer. Men det är inget som syns på min radar för närvarande. Jag tänker då inte på den industriella pop- och schlagerindustrin som har helt andra drivkrafter som mer handlar om affärsdrivande verksamhet än konstnärliga och kreativa attribut som drev fram artister som de ovan nämnda plus Van Morrison, Bob Dylan, Springsteen, Paul Simon och många, många fler. Van Morrison hade nog inte fått någon chans idag pga fel utseende… Det var de som hade skapat sin musik och sökte upp skivbolagen. Inte tvärtom som ofta idag där några hitmakare knåpat ihop något de tror kan slå och sedan gått ut och leta upp någon med rätt företräden (utseende) som kan nå igenom mediabruset… Yngre ser det säkert annorlunda, men så är min upplevelse. Jag är oerhört glad att jag har alla mina album så slipper ta del av allt det skräp som släpps idag… sorry young folks. För övrigt tyckte generationen före mig samma om vår musik… Men visst, det finns undantag. Helt ”natta” är det inte.
  6. Låter som en uppgift för @AlfaGTV som tycks ha provat ”alla” varianter. Det blir till viss del lite avhängigt på vilken kringutrustning man har, t ex om man skickar filer egna direkt till dac eller via en streamer. Jag har t ex inte Roon och lockas heller inte av det. Jag har heller ingen erfarenhet av NUC/RoonRock. Men eftersom du kan ha ett USB-minne inkopplat hela tiden så kan du ju istället ansluta en extern hårddisk eller ett SSD-minne. Om du kan kanalisera köpefiler via NUC vet jag inte. Om inte så gör du det med din laptop och kopplar in externa disken till den alternativt ladda filen lokalt och kopierar till externa disken.
  7. Ett par nyinköp som än så länge är olyssnade. Först ut ett nytt album med Victoria Tolstoy där hon sjunger i huvudsak musik från kollegor som Lars Danielsson, Jan Lundgren, Esbjörn Svensson, Ida Sand m.fl. Jag tycker Victoria är fantastisk och jag känner mig inte orolig för att det inte skulle vara bra. Ett annat välkommet släpp är med pianisten Lang Lang. Jag har hört honom ett par gånger live i Montreal och jag gillar honom skarpt. En del kritiker näst intill hatar honom. Oftast handlar det inte om hans musik utan snarare att han uppträtt i ”fel” sammanhang, t ex med Andreas Bocchelli. Eller så har de synpunkter om hans ”överdrivna” gester när han spelar. Det har dock lugnat sig lite på senare år (bland kritiker). Hans album med Bachs Goldbergvariationer för några år sedan gick hem hos de flesta kritiker. Här är han i en superkombination med ett par andra favoriter; dirigenten Andres Nelson och Gewandthausorchester från Lübeck. Dessutom lite fyrhändigt med fru Lang, Gina Alice. Musiken av Saint-Saëns är Djurens karnival samt 2:a pianokonserten. Dessutom några andra pianostycken och av Ravell, Debussy, Fauré och några andra franska kompositörer, både män och kvinnor varav en del fyrhändigt. Classic Review ger albumet utmärkta omdömen. Det räcker för mig. Jag köper dem som filer i originalformat. Varför betala extra för konvertering till cd-upplösning eller rensa bort detaljer för dyra vinylpressningar. Dessa kostade ca 112:- styck i 24/96 och en tjuga till för 24/192. En CD kostar ca 310:- och 2xLP ca 560:-. Å andra sidan kostar det inget extra utöver abonnemang att lyssna via streaming. Det låter lika bra. Men jag mår bättre av att ha kontroll på mina favotitalbum oavsett om de är fysiska eller på filer. Och helst då högupplösta format nära originalen. Jag stannar på 24/96. Jag hör ingen skillnad (om det är samma master) mellan 24/48 och uppåt. Jag har satt ner foten vid 24/96. Det tar också enbart halva diskutrymmet i förhållande till 24/192
  8. Svensk sing-/songwriter Jesper Lindell med mycket americana i sig. Jag har aldrig hört talas om honom. Jag tycker det är riktigt bra. Den gamla PV’n ger mig lika gamla vibbar…
  9. Coltrane-boxen där hans klassiska kvartettinspelningar 1961-65 är samlade är en fantastisk box, tycker jag. Jag köpte min 1999 på rea och den fick mig att ändra inställning över hur bra cd-mediet kan låta om hantverket görs ordentligt. Impulse! var en av de första (vad jag kan minnas) som insåg att det funkar inte att föra över gamla vinylmastrar direkt till cd-mediet. Det blir helt enkelt skarpt och obalanserat ljud. EMI’s tekniker har beskrivit detta i en stor artikel i HiFi News för ca 15 år sedan. Det de gjorde var att göra helt nya mastringar anpassade för utgåvor på cd-mediet som gick under namnet 20-bit remastering. Andra bolag följde efter. Inte minst med boxarna från Decca, Mercury, Philips, RCA, EMI och DG med klassisk musik. Då släppte jag jakten på vinyl-utgåvor av klassisk musik. Ommastringarna på dessa boxar låter makalöst bra. En del gavs också ut som SACD Boxen innehåller Coltranes vackraste musik men även en del som kräver lite mer av lyssnaren. Ben Ratliff på The New York Times beskrev det på följande sätt: ”After one spin, half of this music will be permanently remembered by the budding jazz fan; the other half will take the rest of a lifetime to be understood."
  10. Nej, det fattas 74 meter… till skvalpet i Hanöbukten i Blekinge där färjan Marco Polo hade sin grundstötning och oljeutsläpp i oktober i fjol. Enligt gps’en är det 559 km till huvudkommunen. Jag har drygt 40 km till Kristianstad i väst. Jag tog i när det gäller Göteborg. Ser att det ”bara” är 310 km…
  11. Håller helt med. Vi satt klistrade den lördagen vid TV’n, vilket inte är så vanligt. Dagen efter spelade jag albumet som de gjorde i samband med den turné som konserten var ifrån. Den är mixad i 24/88,2 och låter fantastiskt bra både musik och hifi-upplevelsen. Isabelle Faust är min stora favorit bland dagens virtuoser. Jag köper allt hon ger ut… När vi ändå är inne på tipsspåret kan jag rekommendera 2-timmarsdokumentären om och med den fantastiske basisten Ron Carter som sändes i lördags. ”Världens mest inspelade basist” - .sv https://www.svtplay.se/video/jMd2Q6Y/jazzbasisten-ron-carter-finding-the-right-notes
  12. Aha, nu förstår jag. Det är alltså den gröna/oranga ytan som avses. Jag trodde den var samma på alla. Kryssets placering är ju tydlig vad de avser med den. Det som är mer krångligt intuivt med Romulus är ju att den är rörbestyckad, möjlighet att sätta in volymkontroll, spela dsd-filer via DoP upp till DSD128 och spela pcm upp till 24/352,8-384. Detta framgår inte tydligt i vare sig manual eller på hemsida. Med Playbacks baksida tycker jag skvallrar om lite mer komplexa lösningar som inte är alldeles intuitiva för alla(?), t ex att man också kan utrusta den med streamer… min gissning. Texten brukar ge lite hintar…
  13. Ja, den skalan är lite mysko Jag antar att de avser färgen på krysset i grafen ovan, om hur lätt eller svår objektet är att förstå utan förkunskap/handledning… . Men ca 70% av den gröna skalan har samma färg och ytterkanterna skiljer sig inte färgmässigt… så hur kan man se när den är 100% intuitiv och vad skiljer vänster mot höger… . Tysk ingenjörslogik? @calle_jr är kanske hemma på detta.
  14. En lyx förunnat storstadsbor. I vart fall enklare. Jag har 150 km till Malmö, 180 km till Köpenhamn, 350 km till Göteborg och 550 till Stockholm. Men ibland har nöden ingen lag…
×
×
  • Create New...