Bebop

Moderator
  • Content count

    9 944
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    95

Bebop last won the day on September 19

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

51 524 profile views
  1. Bebop

    Min Canossavandring

    Jag har varit på massor av konserter där det inte är ljudet man slås av utan snarare av upplevelsen i sig där andra parametrar lyfter det hela. Ibland slås man av att det låter lika bra live som från skiva. Ett exempel är en konsert jag hörde med Pat Metheny Group i Köpenhamn. Ett exempel på det motsatta är Tony Williams Quintet på 80-talet där hans cymbaler fortfarande ringer i öronen. Men upplevelsen var enorm. I somras hörde jag Bobo Stensons Trio. Det lät mycket bra men inte som på albumet. Men det behöver det heller inte göra. Jag ser det inte som "bättre - lika - sämre" utan snarare i dimensionen "annorlunda". Det är en annan lokal, andra instrument, PA-system mm.
  2. Härligt musikrum. Det låter säkert mycket bra.
  3. Bebop

    Min Canossavandring

    Så har Manfred Eicher på ECM uttryckt sig. Han har jämfört med ett fotografi kontra en akvarell av verkligheten. Hans mål är att få till inspelningar som tilltalar honom själv, vilket inte tilltalar alla men rätt många än då. Samma sak med musikurvalet. Neil Young har uttryckt sig på liknande sätt. T ex att om han hade frågat "massan" eller styrts av vad som säljer så hade aldrig de mästerverk han gjort sett dagens ljus. "Jag avbildar inte verkligheten, jag tolkar den".
  4. ... och Nils Gade... En välbefogad fundering. Jag tror att det berodde på att ryssarna var det kejserliga Tyskland/Österrikes ärkefiende plus att tyskar/österrikare såg sig själva som kulturens vagga vilket i och för sig var sant ur ett nationalististiskt perspektiv. I Sverige pendlade vi mellan tyska och franska förebilder. Vi kunde lättare välja vilket tåg vi steg på sas. I sammhanget bör även Frankrike lyftas fram. Franska tonsättare hade svårare att ta sig fram i Tyskland. Impressionismen med framför allt Ravel och Debussy tog aldrig riktigt fast mark i Tyskland. Jag inbillar mig att det kollektiva minnet från Napoleon också spelade in. Sibelius hade också problem att slå sig in i den tyska kulturen. Det var först när von Karajan lyfte fram Sibelius som det hände något ordentligt. Samtidigt slog Sibelius igenom stort i USA och England. I USA röstades han t o m fram som den främste tonsättaren genom alla tider. De hade ju inte det kulturella arvet från Tyskland/Österrike. Även kultur omfattas av politiska manifestationer typ "bevara vårt kulturarv". Det frodas även i Sverige.
  5. Gewandhaus nr 2 invigdes 1884. Det var 14 år efter Musikverein i Wien och jag inbillar mig att här fanns ett konkurrensinslag med i bilden typ, kan de kan vi... Det nya Gewandhaus verkade fram till slutet av 2:a världskriget då den lades i ruiner av de allierade. Det fanns viljor att bygga upp det igen, men de fick ge med sig mot mer angelägna projekt efter kriget. Huset jämnades med marken och Gewandhausorkester blev utan fast konsertsal ända fram till 1981. Under den tiden höll man till i Leipzigs mässhallar. Antalet uruppförande här var färre än i den gamla salen. En stor anledning till detta tror jag var att Wien tog över allt mer. Det var ju trots allt där Brahms, Mahler, Bruckner, Strauss med flera verkade under denna tid. Men Dvoraks cellokonsert uruppfördes i denna byggnad. Musikverein räknas av många att ha världens bästa akustik. Även Gewandhaus nr 2 lär ha haft utmärkt akustik. Om den var bättre än Musikverein vet jag inte men tillräckligt bra för att stå modell för många nya konserthus i världen. De mest kända (och som också räknas till toppskiktet över akustiken) är Concertgebouw i Amsterdam (till vänster på bilden nedan) och Symphony Hall i Boston.
  6. Inledningsbilden i tråden har skapat en del frågor. Det dröjer ett tag innan vi går in på djupet om denne maestro så i väntan på det så bekräftar jag det en del redan gissat eller vet. Det är alltså vår svenske storhet Herbert Blomstedt som vid 91 års ålder fortfarande ger 90 konserter per år från San Francisco till Tokyo. Jag är stor beundrare av den mannen på många vis. Vi återkommer. Foto: Tor Tjeransen 2017 Nu beger vi oss till Leipzig konsertarena, Gewandhaus som har lika intressant historia som musiken i Leipzig och som kan visa upp ett enastående "CV". Calle_jr har redan listat några av deras världsberömda dirigenter under historien. Som jag tidigare nämnt har Gewandhausorkestern rötter ända från 1470-talet men då var det ingen organiserad orkester. 1743 formerade sig det till en fast ensemble utav några av stans musikintresserade köpmän. Till en början huserade de på krogar och andra lämpliga lokaler men 1781 bygdes en mindre konsertlokal i ett gammalt lager där man förvarade kläder (Gewand) och orkestern kom att kallas Gewandhaus-orkestern. Felix Mendelssohn Barholdy gjorde en akvarell över dess exteriör. Interiören lär ha sett ut som följande målning. Lokalen rymde till en början ca 500 personer men expanderade under åren till det dubbla. Akustiken lär har varit utmärkt. Första Gewandhaus varade i ca 100 år och här uruppfördes flera kända verk. Orkesterns riktlinje eller "tagline" står skriven då som nu ovanför scenen; Res severa verum gaudium ('Sann glädje är en allvarlig sak'). Vad sägs om följande meritlista över uruppföranden: Beethovens Pianokonsert nr 5 (1811) Schuberts Symfoni nr 9 (1839 [ca 110 år efter att den komponerades]) Schumanns 1:a och 2:a symfoni (1841) Mendelssohns symfoni nr 3 "skotska" (1842) Mendelssohns violinkonsert (1845) Schumanns symfoni nr 2 (1846) Wagners förspel till Mästerstångarna i Nürnberg (1862) Brahms Ein deutches Requiem (1869) Johannes Brahms violinkonsert (1879) Till detta kan läggas ett antal gästspel på dirigenpulpeten av bl a Mozart, Bruckner, Berlioz, Brahms, Schumann...
  7. De fem första har alla varit chefdirigenter för Gewandthausorchester i Lepizig. De flesta symfoniorkestrar hade varit stolta om de bara haft en av dem. Finns mycket att berätta om var och en av dem...
  8. Om jag minns rätt har de identifierat 134 elever som Bach hade i Leipzig under åren. Dessas släktträd håller man på att bygga upp för att den vägen kanske hitta mer material och kunskap kring bach. 2004 hittade man en tidigare okänd aria skriven av Bach 1713 för att hylla en av sina välgörare. Läs mer här.
  9. Bebop

    Mässan Göteborg 2018

    Tråkigt att de inte skriver något. Enbart bilder säger inte så mycket, tycker jag.
  10. Bebop

    Mässan Göteborg 2018

    De har funnits i Sverige i många år. Importeras och säljs av HiFi Center i Malmö
  11. Bebop

    My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

    Jag tycker du har missförstått Euphonias idé om att utbyta erfarenheter kring musik och hifi. Utdrag ur din privata bokföring över dina spenderingar på prylkontot hör knappast hit. Jag förstår inte ens vad ditt budskap är med detta.
  12. Bebop

    Mässan Göteborg 2018

    Det tas upp i länken. Jag håller med dig helt. Samtidigt skrivs det att de som hade Krell överst på bönpallen har säkert fått nya referenser, inte minst de som kommit till åren.
  13. Bebop

    To Clock or not to Clock?

    Då har du tolkat fel. Kopplingen till min anekdot har du i inlägget innan (#57) där @Taxmannen uttryckte en viss kluvenhet, kanske rentav tvekan, att skaffa ytterligare burkar. Bl a genom meningen: Jag valde V1 bland annat av anledningen att jag ville ersätta Transport, Dac och Nätverksspelare med en burk Du kan känna dig helt lugn. I den händelse du inte är önskvärd så kommer du att få ett mejl. Du är inte ens nära för en sådan åtgärd. Fortsätt gärna och skriv om dina erfarenheter... Jag tycker det är ett intressant ämne med väldigt olika meningar men det är också beroende av hur dacen är byggd och om det är asynkron lösning eller inte. Jim White på Aesthetix skriver bl a så här: Our USB solution uses the asynchronous transfer mode licensed from Gordon Rankin / Wavelength Technologies with an ultra-low jitter fixed-frequency crystal clock immediately adjacent to the DAC. This technology allows for jitter levels over one hundred times lower than previous USB solutions. Så vitt jag förstår menar han att det har betydelse att klockan är installerad så nära DAC'en som möjligt i hans lösning. Jag har inget facit på om han har rätt. En spelare består ju av mer detaljer än så för att "få till det". För egen del prioriterar jag hellre en uppdatering av min Aesthetix Romulus innebärande bl a byte av alla kondingar till stealth-typer. Är det bättre än en extern klocka? Jag har inte en aning...
  14. Bach var ju heller inte opåverkad. Danske Dietrich Buxtehude som levde 1637 - 1707 slutade sin karriär som mycket uppskattad kompositör och organist i Lübeck. Bach var en stor beundrare av Buxtehude och det sägs att han vandrade 460 km för att höra hans musik och studera komposition. George Philipp Telemann påverkade säkert också Bach. Telemann hade träffat honom tidigare men jag vet inte i vilket sammanhang. Telemann verkade också i Leipzig en tid som kantor och musiker vid operan. Senare erbjöds han en ny tjänst som kantor i Leipzig men tackade nej. Då fick Bach jobbet istället som tredje alternativ. Kommunikationen var ju inte som nu men jag är säker på att det var som idag med ömsesidig påverkan. I lexikon står t ex att italienska Corelli påverkade Telemann så det fanns trots allt plattformar där musik presenterades och rykten brukar ju inte trotsa några barriärer. Musikens notsystem är som en matematisk verktygslåda där man kan laborera både med tonskalan (do, re mi...), tonlängden per not (helnot, halvnot, kvartsnot...), taktslag mellan takterna (3/4, 4/4...), halva tonstegshöjningar/sänkningar (#, b), glissandon, dynamik osv. Lite knivigare blir det när man lägger till fler stämmor och instrument. Det var väl här Bach exellerade med att olika stämmor vävdes in i varandra på ett nytt sätt och "utmanade" varandra med kanonvariationer i fugorna, kontrapunkt osv. Detta har ju även påverkat undervisning och spelteknik. Jag kan inte tillräckligt med musikteori för att ge en fullständig förklaring, men här bildade han skola. Det innebär inte att det behöver låta som på Bachs tid. Ungefär som fysiker som använder känd matematik i nya sammanhang. Resultatet blir annorlunda men musikens "matematik" är densamma men dess tillämpning utvecklades av Bach. Det är ju rätt talande att många instrumentalister än idag börjar sin dag med att köra en timme Bach.
  15. Det är helt korrekt, @shaft Han byggde på musiken 1942 som "Incidential Music" (i Lepzig). Det är i den delen Bröllopsmarschen ingår.