Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 363
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    111

Bebop last won the day on February 10

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

52 019 profile views
  1. Bebop

    Dags för nästa steg

    Det är min grundfilosofi. Att dra slutsatser av att lyssna på en produkt kan man nästan bara göra i sin egen anläggning. Det är så många parametrar som påverkar från den egna anläggningens alla komponenter och hemmets akustik att "världens bästa" enskilda produkt blir bara en klyscha.
  2. Det betyder att i 95% av den uppmätta tiden så ligger wow inom +/- X %.
  3. Jag tycker det är en hygienfaktor att ligga närmre 33,33 än den tidigare uppställningen. 0,08 % eller 0,05% wow är för mig lika bra. Men övningarna fortsätter
  4. I anvisningen står inte att den behöver centreras, enbart att den skall placeras så nära centrumpinnen. Det är ju 33,33 varv över hela skivspelaren
  5. Jag pratade med @Peo om just det igår. Han har jämfört med traditionell mätning med sina instrument visavi mobilen. Han säger att de visar samma. Då känns det ok. Gyrofunktionen i mobilerna verkar hålla hög precision.
  6. Intressant område. Jag laddade ner "RPM Speed & Wow" som använder mobilens gyrofunktion. Min direktdrivna Kenwood med dc-motor visade 33,28 RPM +/- 0,05 %. Helt ok och lätt justera med pitch-kontrollen. Min Simon Yorke har AC-motor och styrs av nätfrekvensen. Resultatet kändes som en käftsmäll. Min spelare har två torn som fungerar som drivlina. Dessa kan man flytta inbördes. Uppenbarligen har det stor betydelse hur dessa står eller rättare sagt hur mycket man sträcker ut "remmarna" som är rund som en fiskelina men är någon form av gummiblandning (elastisk). Som framgår nedan kan man påverka en hel del.
  7. Bebop

    A clock to rule them all

    Visst är det så. Jag har själv arbetat i projekt där vi använt oss av konsumentpaneler med support av bl a Gfk. Men upplevelser av produkter här på forumet kan knappast betraktas som vetenskapliga. Men det är ju heller inte meningen. Vi utbyter våra personliga erfarenheter och vad vi tycker och anser. I det sammanhanget måste det väl vara ok att tycka om prisvärdhet. Det är inte sällan en parameter även i hifipressen kopplat till prestanda och vad producenten kommunicerar. Sedan har vi ett antal medlemmar som går mer på djupet i den tekniska delen för att ta reda på hur utrustning är uppbyggd och hur väl det stämmer överens med "teknikens ideala tillstånd" inom el, akustik, mekanik och hur allt samverkar på en mer vetenskaplig nivå s a s. Några av dessa skulle aldrig köpa en produkt, oavsett hur bra det låter, om man inte "köper" den tekniska lösningen. Om värderar design extra mycket så hjälper det inte hur bra det låter. Det måste också se bra ut. Och avsett vad så är det upp till oss att värdera och ta våra egna beslut. Det inkluderar både det vi ser och inte ser och det vi hör och inte hör samt pris. Vi tar till oss det vi vill och det vi sätter värde på och som passar ens egen livssituation, ekonomi, design kontra funktion, hur vi lyssnar, anpassning till övrig utrustning mm. Alla dessa variabler gör det till en intressant hobby.
  8. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Ämnet väcker tydligen känslor och gråa hår http://www.theabsolutesound.com/articles/the-2000-cd-made-from-glass-1/
  9. Bebop

    A clock to rule them all

    Samma sak kan sägas om mycket som sägs i trådarna. T ex "jag märkte en tydlig skillnad" eller "jag märkte en skillnad om än liten" eller "något lät annorlunda" eller "jag fann ingen mätbar skillnad". Vad skiljer dessa svar om de kommer från olika personer? Det är bara allmänt tyckande (utom det sista).
  10. Man kan ju undra vad som händer i framtiden när kanske 2,5 miljoner elbilar kommer hem och sätter i kontakten och skall ladda upp 20 kWh över 10-ampere. En del pratar om att sätta 32 amperessäkringar. Klar elnätverken detta, tro? Om det skall gå någorlunda snabbt krävs dessutom att man laddar över 3-fas. Detta samtidigt som allt annat som drar ström i en aktiv familj mella 18.00 - 22.00. Och på toppen av detta alla väggbulor för laddning av de digitala verktygen dit vi antagligen får lägga robottar och nya typer av virtuell intelligens. Framtiden för PS Audio och liknande bolag lär ha framtiden för sig.
  11. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Jag antar att detta är lika knepigt som att jämföra olika vinylpressningar. Skillnader kan man kanske höra men vad beror de på? Man vet ju aldrig vilket grundmaterial de utgår ifrån. Just japanska cd-pressningar brukar låta mycket bra (oavsett SHM-CD eller inte), men inte alltid. Det jag inte blir klok på är vilket förarbete som gjorts. Såvitt jag har förstått så skickas det digitala filer mellan studios och musikförlag/tillverkare men vad händer sedan? Går man direkt på cd/sacd-matriser eller är det så att t ex japanerna i högre grad än andra anpassar ljudbilden på något sätt via en equilizer? På vinylens storhetstid var det definitivt så plus att de hade olika bandspelare och elektronik som rattades av någon. Till detta skall läggas lokal tillverkning matrisprocessen och hur många LP de pressade från varje matris, vinylmassa, jämnhet i presstryck, avkylning... Processen med att tillverka CD kan vara betydligt enklare men även där finns olika möjligheter att påverka ljudfilen innan den går in i produktion. Vi vet helt enkelt inte var skillnaderna uppstår.
  12. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Det kan ju vara en sammanställning från lyssningar. Är de gjorda efter "skolboken" så tror jag mer på sådana än mätdata där skillnader många gånger ligger utanför det hörbara alternativt att man inte kan bedöma hur skillnader gestaltar sig i återgivningen (jämförande data mellan rör- respektive transistorförstärkare). Som du är inne på, hade det varkt intressant att veta hur de gått till väga.
  13. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Jag kollade lite vad som sägs på nätet. Några rader från Positive Feedback: Eastwind Imports sent me a two disc Jazz Sampler with one CD made of regular aluminum and the other an SHM-CD. Made from the same masters (newly re-mastered in Japan without any use of equalizers or compressors) and pressed with the same stamper, they sound very different. I heard more definition, more air, smoother textures and nuances, a lot more depth, reduced digititus of all types, more of an analog sound and feel, bigger dynamics micro and macro … Tyska STEREO's förklaring till att de låter bättre: Außerdem ein besseres Brechungsverhalten, was bei der Abtastung zu weniger Jitter führt. (Lägre brytningsfel ger lägre jitter vid avspelning...) I engelska Grammophone förs en diskussion där följande kan läsas: SHM-CDs are snake oil. Their marketing premise is along the lines that the use of better plastic materials lets the CD laser read the data on the disc better and that would have an audible effect. However this just plays on the common misunderstanding that a CD is read like an lp which it isn't. Even if the SHM-CD material improves the laser beam properties, it will not affect the already error free data that the CD player outputs Det är som det ofta är, inga klara samstämmiga besked.
  14. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Så här förklar de "fenomenet": SHM-CD (Super High Material CD) is a superior quality CD fully compatible with all CD players. SHM-CD utilizes a polycarbonate material originally developed for LCD screens, and the enhanced transparency of the SHM-CD results in more clarity, depth and definition of sound, bringing the listener ever closer to the music of the original master.
  15. Bebop

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Det är en berättigad fråga. När man spelar på cd-spelare har man ju bara en chans att läsa rätt per varv s a s. Jag rippar alla cd och mina intryck kommer från rippade filer konverterade till dsd vid uppspelning men så gör jag med alla och dessa tycker jag låter bättre än det jag hört tidigare, men som sagt, är det bara en tillfällighet. De skriver att det är vanliga redbook cd-mastrar som används men det är möjligt att de gör något innan matrisen. Grafen visar t ex "högre volym" och " högre upplösning". Det är väl en indikation på att något gjorts. Eller är det så att de kan använda hela formatet utan avbränningar med denna teknik? Jag vet inte.