Jump to content

Bebop

Moderator
  • Posts

    13 695
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    236

Bebop last won the day on September 27

Bebop had the most liked content!

1 Follower

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

57 426 profile views
  1. Jag vet inte hur VTL resonerat men några påstår att med tanke på de låga spänningsnivåer som kommer från pickupens så kan man ta ut svängarna mer i optimala konstruktioner om man har separata lådor istället för att lägga krut på att "avstöra" - framför allt för MC. Om det är MBS vet jag inte men uppenbarligen finns det olika meningar om hur många och stora komponenter som krävs även i ett separat riaa. Några får plats på ett kort inte större än en macka och andra fyller lådan med komponenter.
  2. Deras försteg TL 2.5 och TL 5.5 (bilden) har inbyggd riaa som option. Det är rena rörförsteg. Deras större försteg TL 6.5 och TL 7.5 är hybridsteg med betydligt fler komponenter i sig. Kanske det är så enkelt att deras ref-riaa (bilden nedan) inte får plats.
  3. Jag har haft en del Kenwoodprylar genom åren men deras bättre skivspelare mäktade inte plånboken med då. Det var några spelare som stack ut lite extra för mig. Den ena lär jag aldrig komma över. Den var dyr då och ännu dyrare nu. Den heter L-07D. Följande ligger/låg på Ebay för styvt 220,000:-. Det är den inte värd utifrån sin funktion och prestenda. Det visar mer att den blivit ett samlarobjekt. För ca 10 år sedan kunde hitta sådana i Europa för ca 30,000. Även det är för mycket för en leksak jag inte behöver. Det finns också en senare modell som jag håller ögonen efter om ett bra pris dyker upp. Den är rätt så ovanlig men lär vara väldigt bra. Den heter KD-07 som Kenwood tog fram tillsammans med Micro Seikki. Inte så snygg men ”cool” i mina ögon. (Kenwoods billigare instegsmodeller är inte så mycket att sukta efter). För några år sedan köpte jag istället den jag drömde om mest när det begav sig, en KD-500. Det är en direktdriven spelare med motor från Technics. Höljet är en polymer blandad med stendamm som dämpar mer än en ren stenskiva. Den är sedan urfräst inklusive stagen i botten för att passa verket. Den är inte så tung som sten men ändå rätt så bastant med sina 15 kg. Sedan dess har jag bytt arm från SME Series 3 till deras M2-9 som är en riktig favorit. Den låter bättre än den förra som var gjord för lätta pickuper med hög complians. Med rätt pickupval, t ex Ortofon OM 10-40, kan den låta bra men det är inte de pickuperna jag normalt har. Just nu spelar jag med Ortofons M2 Black som är riktig favorit. Mitt riaa här kommer från Clearaudio, Basic+ samt tillhörande separat nätdel. Kablage från Siltech. Högtalarna häruppe är också gamla favoriter som vi diggade skarpt på 70/80-talet. Det är ett par Carlsson OA51 med uppdaterade element och filter. De låter fortfarande mycket bra, inte minst ljudbilden som är makalös. Vad gäller upplösning, glitter och annat är de förbisprungna men helheten är fortfarande mycket bra. De skall få ny foam till absorbentvingarna vad det lider. Rummet jag har på andra våningen är 20m2 och vi använder det främst som TV-rum med ljudet via samma anläggning. Förstärkaren är ytterst prisvärd Marantz NR1608 som är en surrondförstärkare men vi använder den bara som två-kanaler till TV/film, skivspelare, internetradio och streaming över nätverket från min server eller NAS. Funkar även över wifi men jag föredrar kabelnätverk. Marantz har något som heter Heos och som stöder flera streamingtjänster, dock inte Qobuz. Men det funkar via appen mConnect. Förstärkaren är diskret uppbyggd AB-förstärkare och lämnar 2x90 watt enligt specifikation. Det räcker till gott och väl. Det låter bättre i min huvudanläggning, så klart. Men jag har annan kravprofil här uppe och de motsvaras väl av det jag har satt upp här. Här är det inte aktiv lyssning på samma sätt. Jag får snarare positiva vibbar från förr och de upplevelser jag hade då. De är fortfarande positiva minnen. Just idag när regnet vräker ner värmer det gott med Betty Carter. Men jag har skruvat en del också under de senaste dagarna…
  4. Idag blir det lite skivspelare influerad av @MatsT intressanta redogörelse från sitt ”vinyllab” där ett antal gamla Dual-spelare fått nytt och välförtjänt liv. På 70-talet tyckte vi i ”hifi-gänget” att Dual inte riktigt platsade i finrummet. Det var dock inte baserat på att de inte skulle vara bra utan snarare att de var inte like ”inne” som t ex Thorens. Även en del direktdrivna stod högt i kurs och då framför allt en del av Technics spelare. Jag har själv haft en Thorens 160B med SME 3009 Ser 2-arm med Ortofon VMS 20 MkII, Pickering XSV 3000 och 4000, Stanton 681 respektive 881S samt AKG P8ES. På den tiden bytte jag som regel pickup en gång/år när skatteåterbäringen kom. Senare, andra halvan av 90-talet hade jag en Technics SP-25 med deras EPA-arm med ett par olika tonarmsrör av titan. Då hade jag helt gått över till MC-pickuper och framför allt då från Ortofon. Jag kan inte minnas några andra än Ortofon MC20 Supreme respektive MC30 Supreme. Skillnaden mellan dem var nålslipningen: Fine Line respektive Super Fine Line. Därefter följde två olika Nottingham-spelare varav den sista var en Analog Spacedeck med separat SPU och ”Heavy Duty Kit” plus två armar; SME 309 och Ace-space. Den annonserade jag ut här på Euphonia 2010. Sedan dess har min huvudspelare varit Simon Yorke S7 som i år får dela uppgiften med en SME 12 som jag redovisat tidigare i tråden. Men om jag går tillbaka till 70/80-tal fanns det en tillverkare kittlade lite extra hos mig och det var Kenwood. Framför allt deras tuners, förstärkare och skivspelare…
  5. Jag tycker svaren på den frågan osar lite för mycket politik än vad som är hälsosamt för forumet när jag tänker på alla möjliga svar/åsikter som politiker luftat i valdebatten i ämnet. Inte ointressant men jag ber er hålla den diskussionen utanför Euphonia.
  6. Det där kanske du skall söka för… det låter inte bra.
  7. Jag vet inte om det är en skröna, skitprat, eller sanning, men det skrevs/sas under en period att AKG hade problem med sin gummiupphängning. Framför allt att den vulkade kraftigt och hårdnade kraftigt efter några år. Undrar om det inte var Timbre jag hörde det ifrån först. Han hade en AKG P8ES som förvarades i någon oljebaserad vätska för att gummit skulle åldras. Om det var/är ett framgångskoncept är en annan femma. Även detta går säkert att hitta mer om via Google.
  8. Det tycker jag också om mitt…
  9. Jag gör det enkelt för mig och hänvisar till Wikipedias förklaring. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitaltäckning Nivån sätts av politiken med hjälp dess myndigheter och internationella samarbeten. Kapitaltäckningsgradkravet höjdes för några år sedan för att undvika följderna som vi erfor under finanskrisen på 80/90-talet. Senast i fjol (eller var det i år?) gjordes stresstester av många europeiska banker för att se om den behöver justeras ytterligare. Den som är intresserad av att läsa mer om tidigare kriser kan läsa här. https://finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen Räntan är ett pris på lånade pengar vilken sätts i konkurrens ungefär som andra varor och tjänster. Reporäntan är det pris bankerna får betala för pengar de lånar av Riksbanken s a s. Samma sak med inlåningsräntor. Just nu har bankerna mycket kapital och har inget större behov att låna från allmänheten vilket ger låg ränta, men där börjar det hända lite nu. Även inlåningsräntan är ett konkurrensmedel. Värden skapas i förhållande till samhället tillgångar och omsättning (typ BNP) och detta uttrycks i pengar som är ett skuldebrev som skall motsvara dessa värden. Det är enklare att handla med pengar än med t ex några tegelstenar från ett hus där själva värdet sitter.
  10. Jag är så nöjd att jag aldrig hoppade på Roon. För mig känns det ungefär som att använda JRiver eller Windows eller andra externa program som sägs ”klara och passa allt”. Jag tror mer på Lumïns, Innous och Aries (säkert några fler streamers) egna lösningar som jag tror är betydligt säkrare och långsiktiga lösningar. Jag har svårt se att dessa gör några uppdateringar i hård- eller mjukvara utan att säkerställa att allt hänger med vid uppdateringar. Att dessa appar skulle bidra eller dra ifrån något från ljudkvaliteten har jag svårt att tro på. Det är ju ”bara” en fjärrkontroll som agerar utanför streamern. Dessutom med utmärkt info och användbara länkar om man vill läsa mer.
  11. Om jag minns rätt från mina år med VMS 20 MkII så var Ortofons VMS-pickuper (Variable Magnetic Shunt) baserade på MI-principen. Jag googlade runt och hittade några rader om detta på Audiokarma. Kärt barn har många namn… Variable Magnetic Shunt (VMS) is used by Ortofon to describe their moving iron (MI) cartridges. The VMS cartridge series, which started in 1969, were respectively named VMS, LM, OM, OMP and TM-series, although more recently Ortofon started wrongly calling the OM-series MM cartridges on their website and in their brochures, which they never were – they are moving iron cartridges, as opposed to moving magnet. I’m not sure about the latest Ortofon 2M-series cartridges – although they also say they are MM cartridges, I suspect that they may also be VMS/MI cartridges, if Ortofon have developed their VMS cartridges a bit. Other manufacturers use different names for MI cartridges, including Variable Reluctance (VR) or Induced Magnet (IM) - while they differ slightly in the way in which each manufacturer produce them, they all use the same principle of fixed magnets and coils, and a moving bit of magnetic material such as iron attached to the cantilever to vary the magnetic field around the coils, and generate a voltage. Jag gillade VMS 20 MkII men bytte senare till Pickering XSV 4000 (MM) och därefter AKG P8ES (Variable Reluctance = IM) som blev mina favoriter.
  12. Det är ingen straffskatt utan snarare att USA avbrutit tullfriheten från Ryssland. Det är bara ett problem om man säljer. Så länge man inte sålt har man inte förlorat en krona. Värdena kommer tillbaka. När vet jag inte. Det tar säkert några år. Jag har istället köpt ännu mer. Just nu är det köparens marknad. Det gäller även fonder och aktier. Jag gjorde samma sak under Lehmankrisen 2007-2008 och under finanskrisen på 90-talet, bl a SEB-aktier för under 5:-. Det finns ingen anledning till oro annat om man handlat för pengar man inte kan undvara nu. Värdepapper och hifi är inte en bra investering om man man behöver kapitalet inom 1-2 år. Som @Perfect sense varit inne på är det ett gyllene tillfälle att köpa prylar med kvalite som varar. Men för den som lever i tankar om ständiga byten som ett mål så blir det sämre tider, precis som det var under 70-talets oljekris, 90-talets bostadsbubbla, 07-talets finanskris och nu den kris vi nu upplever. Jag tar det faktiskt med lite ro. Vi gör lite omprioriteringar men försöker hålla upp livskvaliteten. Den styrs inte enkom av konsumtion.
  13. Jag tycker internet är fantastiskt men jag tillhör den skara som inte vill ha mitt liv kartlagt av externa operatörer mer än nödvändigt. Att skydda sig till 100% är omöjligt om man agerar över internet. Jag blir t ex upprörd över dessa ständiga påminnelser om ”hur upplevde du ditt besök på ICA idag” eller mina resor senaste månaden. På samma bog ligger insamling av vilken musik jag spelar. Av samma anledning har jag sagt upp Facebook och Twitter för några år sedan. Det går fortfarande att ringa, skicka mejl och brev. Och jag ser inga behov att dela med mig till någon vilken musik jag spelar, vilken mat jag äter, vilka filmer jag ser eller vilka butiker jag besöker. Jag har dock kvar Instagram för en snäv krets på 15 personer. Och naturligtvis Euphonia och vi håller inte på att spåra vars och ens levnadsprofil av den enkla anledningen att det har vi inte med att göra. Jag är lite stolt över att ett av mina barn anammat samma livsstil. Han vägrar att delta i några sociala programvaror. Han arbetar inom ”klassificerade” områden och har sett hur främmande makt hela tiden försöker sno åt sig information om både människor och konstruktioner. Han har nog påverkat mig mer än jag honom.
  14. Det är höst och det har redan kommit en del intressant. Det här albumet med Dr. John var svårt att motstå. Dr. John eller John Rebenack (som inte var doktor) är en artist som funnits som naturlig del under hela min ungdom ända fram till hans död 2019 då en hjärtattack satte stopp vid 77 års ålder. Allt han gjorde var inte på min topplista men väldigt mycket. Han har fått epitetet ”New Orleans förnyare”. Hans scenshower lär ha varit något alldeles extra och USA’s toppmusiker nästan slogs för att få vara med. Ovanstående album spelades innan strax innan hans bortgång och har färdigställts av hans gamla New Orleanskompisar med Willy Nelson i främsta ledet. Även Aaron Neville är med på en låt. Jag fick aldrig uppleva honom live men är det någon konsert jag skulle vilja vara med på så är det med Dr. John kring 1990 - 2000 då han hade sin peak i min bok. Det album som nu getts ut innehåller covers från country plus en del andra ”standards” för 50-60-talister.
×
×
  • Create New...