Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 823
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    125

Bebop last won the day on January 9

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

52 913 profile views
  1. Bebop

    Hemma hos Octavia rs

    Något typ dessa flexibla clips skulle man ju kunna skruva på en list som man fäster i hyllans bakkant med lodrät genomgång. Tycks finnas med minimum 8 mm diameter och uppåt.
  2. Bebop

    Hemma hos Octavia rs

    Du skulle väl kunna göra något liknande på bakkanten på dina hyllor?
  3. Äntligen.... jag är inte ensam i min reaktion.
  4. Vi (jag) är kanske inne på lite OT nu men samtidigt är det inte fel att lyfta fram alla dessa erbarmliga mixningar och mastringar som förstört så många inspelningar. Mot dessa hjälper inga förstärkare i världen. Jag läste en artikel någonstans av en recensent som är lika irriterad som jag över den svartmålning som ofta sker i svepande ordalag om allt som är digitalt inspelad istället för att inrikta kritiken på dåliga arbeten. Denne gick till skarpt angrepp mot Absolut Sound som prisade en förstärkares dynamiska förmåga och återgivning av mikrodetaljer. Som referens hade det använts söndermastrade cd-album med DR-koder kring 8-9.
  5. Men vad är källan innan? Jag har ett par band, ett från Philips och ett från Deutsche Grammophone som spelades in digitalt för de officiella utgåvorna. De har jag både på cd och vinyl. Men för säkerhets skull gjordes även analoga parallelluptagningar. De gavs aldrig ut men jag har dem på band och vad gäller klangen är de i stort sett lika de digitala upptagningarna även om banden låter bättre av andra skäl men mer likt cd-utgåvorna än vinylen.
  6. Den meningen känns som en ”femetta” för mig. I min ovetenskapliga analys så är det en av anledningarna till att många sätter de gamla inspelningarna av framför allt jazz och klassisk musik från bl a Blue Note, Riverside, Mercury, Decca, EMI, RCA Red Sea och, Columbia så högt. Rumsklangen var ett väsentligt inslag i inspelningen och de lokaler som användes har blivit legendariska. Det görs inspelningar även idag på motsvarande sätt av t ex Chesky, Opus 3, Harmonia Mundi, Hyperion, BIS och några till som låter fantastiskt bra. De är också försiktiga och varsamma med komprimering. Just inspelning och val av lokal samt mastring tror jag är betydligt mer avgörande för resultatet än om upptagningen görs analogt eller digitalt. Jag vågar också påstå att det ”folk” påstår låter ”digitalt och hårt” snarare är en effekt av artificiella pålägg av rumsklang. Jag har svårt att tro att det kan påverka övertonsdistributionen från akustiska instrument.
  7. Bebop

    C-Lock och Lite-Lock

    Svårt att svara på, men vi sorterade bort potentiella störkällor, t ex den fas tyristorer ligger på för taklamporna. Likaså separerade vi alla vägguttag från ”hififasen” utom de fyra uttag jag använder till hifin. Det innebär t ex att telefonladdare inte ligger på samma fas som stereon. Spisen, som är en rent motstånd lät vi ligga på samma fas. Samma sak med tvättmaskinen som inte går så ofta Hela detaljschemat har jag inte kvar i minnet. Kyl och frys ligger utanför osv. Trefas-anslutningar går ju inte att påverka. jag har lyckats på så sätt att jag har inga knäppar på nätet.
  8. Bebop

    C-Lock och Lite-Lock

    Det gjorde inte vår heller. Jag ville ha flerkarderlig kabel från säkringen till min hifi-rig, men där gick gränsen. Det var ok om jag la den längs med socklarna. Däremot var det inga problem med att övertyga om att mina hifi-uttag skulle ha så ren fas som möjligt. Vi la ett riktigt pussel innan vi fick till det.
  9. Bebop

    Ulfsans streaminglösning

    Väl uttryck. Det är så jag känner det också. Inga himmelsvida skillnader men ändock känner jag så. Och det är just i de övre registren som den mjuknar något, vilket märks inte minst på album från t ex ECM men även på välinspelade violinkonserter. Jag har också gått över till 8x uppsampling (352 från 176). Jag kan inte påstå att det blir någon direkt skillnad mellan dessa. Om jag inte uppsamplar i Lumin så gör min dac det. Den uppsamplar 8x med ett max på 384, så vad jag gör nu är att låta Lumin göra uppsamplingen istället för dacen. Jag har med andra ord ingen möjlighet att spela med lägre upplösning än 8 gånger.
  10. Bebop

    Från linjesignal till musikalitet

    Mina slutsteg (VTL 450 Mk III) har variabel dämp vars användning beskrivs enligt nedan. Det är ju rörsteg och jag vet inte om man kan göra motsvarande på transistorsteg. Problemet är väl att kunna gaffla in var kurvorna mellan kontroll och ljud skär sig för bäst slutresultat. Jag inbillar mig att mina högtalare är tillräckligt bra för att använda LOW. Jag har provat alla lägena och LOW känns bäst hos mig. Det ger ett större släpp, eller hur jag skall uttrycka det. Känns mer dynamiskt, framför allt i lägre halvan. Another new feature is a user adjustable Damping Factor feedback control that allows the user to adjust the amplifier’s output impedance by varying the amount of negative feedback. Impedance can now be precisely set to suit the listener’s taste, and to improve control of the loudspeaker loads to deliver best performance. The 4 possible settings are: LOW – Lowest damping factor, good loudspeaker control, most natural sound. MED – Better loudspeaker control, with some impact on sound quality HI – Best loudspeaker control, with a little more impact on sound quality, but on speakers that need the control the sonic improvement is clear MAX – Maximum damping factor, but sonic impact is noticeable Vippomkopplarna sitter nederst i bild (DF).
  11. Bebop

    CD-transport

    Hos mig med Lumin är det TCP/IP ända in i streamern/nätverksbryggan via ethernet. Det är först därefter jag bryter det hela med USB, RCA Coax, AES3 eller Toslink. Jag har enbart 1 meterskablar och jag hör inga nämnvärda skillnader oavsett vilken typ jag använder eller pris. Den vackraste och dyraste är en Transparent USB men den låter inte annorlunda än en dito från engelska QED för en femtedel av priset. I teorin skall det inte vara några skillnader, men det kan man inte ge sig tusan på, men många menar att det beror mer på avsändaren/mottagaren hur de är byggda än kablarna. Hörde härom dagen att t ex använda AES kan vara mer utmanande eftersom de skickar ca 10-12 ggr högre spänning i sin överföring vilket ställer större krav på den mottagande delen med större kondensatorer t ex, men även på den sändande delen. Men välbyggda enheter finns det gott om. Generellt brukar förordas låga spänningar i hemöverföringar och det var väl en av anledningarna till att Sony och Philips utvecklade SPDIF-standarden. Enklast är faktisk att lyssna oavsett teorier.
  12. Bebop

    CD-transport

    Det är väl det som gör det möjligt att streama från servers från andra sidan jordklotet som om man läste filer från sig egen hårddisk? Den totala kabellängden dit inklusive switchar på vägen är det ingen som tycks oroa sig för men så fort de installeras i den egna boningen så är de misstänkta.
  13. Bebop

    Vad lyssnar du på just nu?

    I vår reser hon runt med Budapest Filharmoniker och dess dirigent Ivan Fischer med Sibelius violinkonsert. Vi har forummedlemmar som tar sig till Bryssel för att lyssna. Jag missar det pga semester tyvärr. Jag får trösta mig att jag sett henne livestream från Berliner Philharmonie.
  14. Jäkligt intressant. Noterbart i mätningsresultaten i figure 4 och 5 är att det är ändå en hel del av observationerna (20-30 %) som ligger rätt långt ifrån huvudklustret. Det visar att det finns mycket subjektivitet i utvärdering av en upplevelse och det ser jag som ett hälsotecken. Men för en konstruktör är det naturligtvis viktigt att hitta huvudfåran. Det hade varit intressant att samla hifipressens recensenter och utsätta de för samma test. De är troligen mer homogena, eller borde vara det, men jag är inte så säker.
  15. Bebop

    Lumin - uppdatering av firmware

    Helt rätt. Jag litar inte på "någon". Jag har sett för många "gravade hundar" både inom hifi och andra områden för att ta till mig allt första gången men ibland blir man ändå lurad ända till någon mer upplyst ger sig till känna. Jag har inte köpt någrs MQA-filer och ser heller inte varför jag skulle. Jag har m a o inte provat Lumins löften. Ett exempel på MQA-album är detta med Neil Young: https://www.highresaudio.com/en/album/view/5kyxq2/neil-young-crazy-horse-colorado Det är i regel samma pris på MQA som för 24/96-192. Då köper jag hellre rena högupplösta filer. Om det finns 24/96 nöjer jag mig det. Jag har köpt filer i både dsd128 och 24/384. Mest av nyfikenhet. Jag anser att det är att elda för kråkorna om det finns 24/48 - 96. Även vanliga 16/44.1 låter bra och gör de inte det så beror det inte på formatet, menar jag. De är ofta nedsamplade från 24/48 - 192 och det blir mycket bra om arbetet är väl utfört. Det är inte annorlunda mot vad det är med vinyl. Formatet är en möjlighet men formatet är inte resultatet. Kvaliteten sätts i studion, mixningen och mastringen. Jag har varit i kontakt en del med BIS som är ett mycket välrenomerat svensk skivbolag för klassisk musik, inte minst för ljudet. Jag har också en inbjudan från deras ägare Robert von Bahr att besöka deras studio. De spelar in, mixar och mastrar i 24/96 och säljer sina album i samma format. Det räcker även för mig.