Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 535
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    115

Bebop last won the day on October 4

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

52 556 profile views
  1. En av mina ungdomshjältar var Steve Winwood (bl a Spencer Davis Group, Traffic, Blind Faith, Air Force...). Här från ett TV-framträdande 1967.
  2. Bebop

    Qobuz HighRez Streaming

    ... samtidigt har musikerskrået fått lägre intäkter. De kostnader som främst täcks är produktionskostnader. De musiker som kan leva drägligt är i huvudsak de som har många lyssningar/nerladdningar. Få tar del av hela kakan s a s. De största vinsterna hamnar hos distributörerna. Ungefär som industrin endast skulle få ersättning för produktionskostnaden och sedan tar DHL resten. Det har blivit lite så att de som streamas mest är "kvalitet" och resten får skylla sig själva. Musikvärden har blivit fattigare och i väntan på något bättre säljs nyutgåvor av gamla mästerverk som aldrig förr. Jag tycker det är sorgligt. Jag säger som Tommy LiPuma, Verve's numer salige producent och arrangör; tidigare sattes musiken först och sedan försökte man få ekonomi i detta på olika sätt, bl a genom att "överintäkter" på storsäljare kanaliserades till annan musik då även denna var angelägen och betydelsefull både rent kvalitativt och som inspiratör för populärmusiken. Idag är det rena business case där varje produktion skall räknas hem och resten får stå utanför. Jag tycker det är en ledsam utveckling.
  3. En av jazzens enslingar var Little Jimmy Scott som kom att bli en bortglömda klubbsångare men återupptäcktes på 90-talet då det gavs ut ett par storsäljare som gav honom ett drägligare liv. För något år sedan sökte en tysk beundrare upp honom och gjorde ett rörande porträtt och dokumentär om honom. De spelade också in ny musik med honom som skivbolagen gav kalla handen åt. Här är det en åldrig och svag Jimmy Scott men musikaliteten finns kvar och är i högsta grad berörande. Hela documentären finns på SVT Play Jag tycker Blind Boys of Alabama i lagom doser kan vara rätt "förförande". En av jazzsångens stora förnyare var utan tvekan Eddie Jefferson som lär varit först med att sätta text till kända jazzsolon, som sedan Manhattan Transfer gjorde till sin huvudakt. Här ett liveklipp där han satt text till saxofonisten James Moodys solo i "Moody's Mood for Love". Han sköts ner på öppen gata kort efter. Hade lyckan att se och höra honom på Jazzfestivalen i Kristianstad strax innan.
  4. Bebop

    Placering av PSU

    Det är med så mycket annat att det blir rätt så intressant när man tränger ner lite djupare. Beteendemässigt är det ungefär samma sak som när du och @calle_jr går ner på djupet och försöker förstå och utveckla er elektronik. Skulle ni vilja sälja produkterna på öppna marknaden krävs även andra kompetenser. Med min bakgrund är det faktiskt rätt spännande att försöka tränga sig ner i direktiv och regelverk, vilket kan vara nog så knöligt men kul när man väl lyckats någorlunda. Det är en annan aspekt av att förstå världen. Man kan börja med att läsa den blå boken som kan laddas ner i länken. Till detta måste man också fördjupa sig i en mängd olika standarder och regleringar och ta kontakt med godkända akrediteringsbolag för att komma till vägs ände. Man kan inte hitta på egna om det redan finns en harmoniserad standard. I praktiken är det näst intill omöjligt att klara detta utan extern hjälp. Det "enkla" med elektronik är att det finns relativt tydliga regleringar om vad som skall uppfyllas och klarar man detta så är det mindre komplicerat även om man behöver hjälp. Större företag har jurister som driver detta. Direktiv kan också ändras och det kommer tillägg... Mycket intressant.
  5. Här är länken till STS
  6. Bebop

    Placering av PSU

    Ansvaret för CE-märkningen låg på mitt bord när jag var i tjänst. Den styrs via EU-lagar för produktgrupper som omfattas och för varje område finns EN-normer som styr vad som skall testas och styrkas. Det är olika för olika produktslag. Det kan vara formaldehydrester, brandklassning och liknande. Om det finns standardiserade begrepp används ofta dessa, t ex E1 för formaldehydemission och Dfl-s1 för brand/rökgaser. Dessa sammanställs i dokument som undertecknas av ansvarig och skall finnas tillgängligt på det språk som talas i landet för vem som så önskar. Oftast via en hemsida. Vid en inspektion skall man kunna redovisa hur man mätt och dokumenterat och med vilken referens. Det kan också handla om hur man säkerställt råvaruleverantörers ingångsvärden osv. Det utförs också flygande inspektioner där EU har kontrakterade kontrollfirmor som kan göra razzia i en butik för att kolla överensstämmelse mot branschens norm. Vi åkte på en sådan inspektion i Danmark. Vi klarade oss hyggligt. Vi hade en mindre tvist om märkningens tydlighet men sågs mer som ett observandum snarare än fel. Vem som helst kan också anmäla om man anar fusk. Om man ertappas är det ett kostsamt "nöje" och kräver mycket administration och korrigerande åtgärder som skall skickas in och godkännas. Fuska går väl men det är ingen strategi jag rekommenderar. Sannolikheten att man åker dit är ganska stor eftersom det är öppen redovisning, även för konkurrenter. Jag köpte mina slutsteg i Kanada när jag bodde där. För några år sedan uppgraderade jag dem. Jag ville då att VTL CE-märkte dem eftersom det var en omfattande ändring och att jag nu bodde i Sverige. Det vägrade de eftersom regelverket inte medgav det plus att kunde tappa tillståndet att exportera till EU.
  7. Bebop

    Vad lyssnar du på just nu?

    Den kanske mest klassiska av alla inspelningar av Patetique. Finns uppemot 50 olika släpp av den. Den jag tror du har har jag sett på Ebay för omkring 35 €. Tulipetiketten med röd STEREO-ruta får man punga ut en tusenlapp för.
  8. Bebop

    Peo's prylar

    Manhattan City Line...
  9. Ja, faktiskt. @calle_jr har lagt förslag på hur jag skulle kunna göra. Men jag är faktiskt väldigt nöjd med hur det låter idag. Vårt liv innehåller också andra intressen att vårda och utveckla. Jag har inget behov av nya hifi-prylar. Jag jobbar med det jag har och det har inte nåtts väg ände ännu. Om något går sönder går det i regel att reparera och det går också att göra service på befintliga prylar. Mina högtalare har varit iväg ett varv hos Dynaudio för en full trimning och uppgradering i samband med ett batchfel i diskanterna. De är i nyskick. CD-spelare är uppgraderad från standard till Signature edition och det finns även en ny uppgradering till Eclipse-nivå. Mina slutsteg har varit i USA och uppgraderats från MB185 series 2 till MB 450 series 3. @calle_jr och @Peoförser mig med nya uppslag hela tiden. Det finns faktiskt genvägar och vägen dit går inte alltid vi ständiga nyköp.
  10. Jag frisknade till när Dynaudio meddelade mig att det var dags för mig att uppdatera mina Evidence Temptation till Evidence Platinum. Till det yttre hade basarna vuxit med en halv tum och de klarade än högre ljudtryck. Prisskillnad: Upp 100 %. På mässa i Köpenhamn frågade jag deras ärliga mening om de verkligen trodde de skulle gör skillnad i mitt rum (de harit här). De tittade på varandra och sa "förmodligen inte, men om du hade haft 75-80 m2 och 3-4 meter högt till taket"... så släppte jag den tanken.
  11. Nej, jag menar bara att hos SME 3009 S2 så är skalet inkluderat i effektiva massan (9,5 g) och jag vet inte om det är fallet med min arm när jag skall använda formeln. Med testskivan är den i vart fall inkluderad . Jag har mätt en gång till (det är det laterala spåret jag använder (2). Den börjar wobbla på 11 och wobblar även på 9 om än lite mindre. Den kanske hade peakat på 10 (som inte finns med). Hur som helst är både 9 och 11 ok. Vad menar du med "flyttat upp den fina pickupen"? Jag har spelat ca 1500 album med Windfeld, dvs ungefär 1000 timmar. Jag är rädd om mina skivor så jag räknar med ca 1000-1500 timmar ytterligare, ca 3 år. Sedan har jag en retippad Koetsu Rosewood på lager så framtiden känns säkrad. Det är också en bra puppa men briljerar på andra områden.
  12. Ortofon Windfeld: Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. - 0.3 mV Channel balance at 1 kHz - < 0.2 dB Channel separation at 1 kHz - > 28 dB Channel separation at 15 kHz - > 22 dB Frequency range at - 3dB - 10-80 kHz Frequency response - 20-20 kHz + / - 1 dB Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force - 100 µm Compliance, dynamic, lateral - 16 µm/mN Stylus type - Nude Ortofon Replicant 100, special polished Stylus tip radius - r/R 5/100 µm Tracking force range - 2.3-2.8 g (23-28 mN) Tracking force, recommended - 2.6 g (26 mN) Tracking angle - 23° Internal impedance, DC resistance - 4 Ohm Recommended load impedance - > 10 Ohm Cartridge body material - Stainless steel/special alloy Cartridge colour - Black/Black Cartridge weight - 13 gram
  13. Bebop

    byZan - Nytt i stugan #7

    En bra illustration till det är omdömen från mässreportage där produkter dissas ganska frekvent oavsett tillverkare och prisnivå. Samtidigt höjs andra till oanade höjder som kanske varit mindre förväntade. En mässa i mina ögon handlar rätt så lite om bästa ljud. Ponera att du får 10 timmar på dig i ett hotellrum på 15 m2 som du inte känner till alls avseende akustiska egenskaper, vägg-, golv- och takmaterial. På dessa 10 timmar skall du få till allt och därefter kommer "pöbeln" och i värsta fall sågar dig längs med fotknölarna och publicera detta på forum ungefär som en sanning. Samtidigt skriver vi i forumet om våra steg för steg mot ett mål till det "perfekta ljudet". Jag har själv fått beröm för hur bra ljudet är från mina cd-skivor. Men jag drar inte slutsatsen att jag har den "bästa cd-spelaren" utan snarare att jag fått till en lyckad kombination i helheten. Det är helheten som ger upplevelsen.