Jump to content

Bebop

Moderator
  • Posts

    13 936
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    247

Bebop last won the day on January 28

Bebop had the most liked content!

1 Follower

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

57 902 profile views
  1. Finns det olika sorters ”jord” tro. Om man lyckats dra ner potentialskillnaderna vad är det för ”jord”- förbättringar man kan göra tro. Jag vet inte så mycket om detta men när man pratar jord förstår jag inte hur en jordpryl kan bidra. Är inte jord skillnaden i potential mellan alla produkter? På min Lumïn sitter en jordskruv och de skriver att den behöver man bara använda om det hörs något brum i systemet vilket beror då skall bero på potentialskillnader i helheten. Min Ortofon-SUT brummade kraftigt när jag satte in den. Då klippte jag bort förbindelsen till dess chassi och allt brum försvann medan andra inte haft det problemet. Fixar jordboxar sådant? Jag tvivlar. Jag hade förr en jordbox som tog ner brummet när jag spelade vinyl. Min och @calm gemensamma elektronikvän tittade bakom anläggningen och bad mig prova att dra en jordkabel på ett par ställen. Mrd den ena hände inget men den andra tog bort brummet. Då åkte jordlådan ut. Men som sagt, det kanske finns andra typer av ”jord” eller effekter också
  2. Jätteintressant att följa. Jag har märkt på mig själv att jag blivit allt mer nostalgisk och kan sitta och minnas tillbaka med Stereo-handböckerna från 70/80-tal i famnen. Lite hifi-gubbnoja antar jag. Prylarna du nämner är välbekanta från den tiden och snurrade även i min skalle.
  3. Jag blir inspirerad… det var ett tag sedan han rullade på skivtallriken.
  4. Jag är inte så säker det… Det mjöl som var rent förr tycks inte vara så rent längre. Och alla dessa förbannade mejl och sms så fort man varit en runda i stan typ ”Vad tyckte du om ditt besök hos X idag?”. Jag har tagit lite som vana att allt oftare lämna mobilen hemma eller kvar i bilen. Där behövs den för att spela min egen musik. Det finns ingen anledning att alltid vara tillgänglig.
  5. Så är det absolut, framför allt om man är tekniskt intresserad. Jag är det bara lite på ett rätt ytligt plan men jag vill ändå förstå vad det är jag har i mina hyllor och hur det fungerar och inte flyga på ”allt nytt”. Jag sitter nästan aldrig och jämför, inte så länge det låter som jag vill. Men under åren har jag retat mig på avsaknad av dynamik, kraft, ljudbild, sibilanter, pressad ljudbild, skillnader mellan digitalt/analogt, bättre ljud hos andra och liknande. Då gick jag ut på ”jakt”. Men under senare år tycker jag det mesta låter sämre eller i vart fall inte bättre på något avgörande sätt i jämförelse med det jag har. Ofta när något sticker ut lite extra så handlar det mer om bättre lyssningsrum. Om vi bara tar högtalarna som exempel så är mina Dynaudio Temptation den femte modellen jag ägt. De har dessutom varit på fabriken för fem år sedan för uppgradering (nya diskanter och delningsfilter). Jag tror detta är lite av en generationsfråga. Jag har så pass mycket skivor (ca 10,000 CD och LP ungefär 50/50). Det är en livsstil jag vuxit upp med och samlat på mig under mer än 50 år. Många personliga minnen finns förknippade med dessa, många med autografer med dedikation osv. Jag är heller inte så intresserad av rock och pop, synt o pynt och det är därmed inte så mycket nytt som lockar, men några inköp blir det ändå. Många av mina jazzalbum från mitten av 50-talet och framåt är lika aktuella och bra idag, samma med den klassiska musiken, och säljs som nypressningar. Där finns också mycket skräp. Jag kan tänka mig att hälften skulle jag kunna köra till tippen. Det är en känsla och stolthet att gå och plocka musik från min egen samling. Så kommer det säkert inte vara för det stora flertalet framöver. Inget märkligt i det. Varje generation ändrar sina mönster. Hur många hemmafruar finns det idag mot när jag växte upp t ex, kvinnliga präster, utlandsresor, hur många tältar på semestern… Jag har dock rippat varenda album. Den största vinsten med det är översikten och att kunna utnyttja musiken på flera sätt och på fler ställen. Men det är ändå mina album och det finns i mina hyllor såvida det inte är köpta hires- eller dsd-filer. Mina pcm-filer kan jag dessutom spela av via dsd128 i båda mina dacar. När jag spelar CD-skivor så spelas de av i dsd256. Jag tycker det har varit ett lyft och jag tänker inte ens på skillnader mellan digitalt eller analogt numer. Det är snarare skillnader mellan bra eller sämre mastrar och det alldeles oavsett vilket medie de sälja på. Jag streamar också och om det är bra kan jag inte låta bli att också köpa albumet på lämpligt media. Idag i huvudsak som hires-filer. Det är också så att långt ifrån allt finns att streama, framför allt inte inim jazzen. Med tanke på att idag är det volym som gäller och jag är inte säker på att skivbolagen låter sina lågsäljande produkter ligga kvar i all framtid hos streamingbolagen. Hur det kommer att utvecklas över tid lär jag inte inte få uppleva men utbudet kommer säkert inte vara som idag. Men min samling finns kvar som ett dokument över hur människor levde förr utanför cyberspace.
  6. Fördelen med en drive är ju att den följer en standard, så det är inga större problem. Jag blev djupt impad av @calle_jr Sony-drive för ett par tusenlappar (tror det är en dvd/blur-ray). Det behöver inte kosta så mycket att bara föra över råinformationen. Det är ju så rippning också går till och de läsarna kostar under tusenlappen. De för dock ett jäkla liv så de passar inte i en anläggning. Men därefter händer det saker… Beträffande blanda olika märken så går naturligtvis det men är mer utmanande, tycker jag. Om jag tar Innous som exempel så ver jag i vart fall att de har optimerat med sina egna grejer att de fungerar bra tillsammans. Om det skulle uppstå några problem så är det lättare att få hjälp och lösningar än om man anger en massa separata delar. Lite som att köpa en bil för mig. Jag håller mig tillverkarn har plockat ihop. Om jag inte gillar det så köper jag något annat. Kanske, kanske inte. Jag tror inte riktigt på den metoden men var och en blir salig på sin tro. Jag ser inte framför mig hur jag skall kunna toppa min VTL-rigg och samtidigt behålla just VTL-signaturen som jag valde mellan framför allt Audio Research, McIntosh (rör) och Lamm (hybrid). Konstanten i ekvationen var Dynaudios högtalare och Transparents kablar. Samtliga transistorsteg som jag lyssnade på då var aldrig aktuella. Det är möjligt jag hade kommit till en annan slutsats med andra konstanter. Sedan dess vet jag att framför allt Audio Research närmat sig den ljudpresentation som VTL har men som sagt, det har jag ju redan…
  7. Min fundering är att det är nästan osannolikt att det skall fungera felfritt med alla de prylar och tweaks som jag upplever många lägger till både analoga och digitala kretsar. Jordburkar, flera nätdelar, strömrenare/-filter, kontakter, blandade faser som får olika påverkan/störningar från andra grejer i huset. Många tänker med analog logik även med digitala flöden… De digitala kretsarna rör sig med betydligt lågre spänningar och strömmar än de analoga domänerna och är känsligare för små fel och störningar typ gnistbildningar som sänds ut i nätet när reläer/brytare slår till någonstans på nätet i hemmet som kan leda till att man tappar kontakten i krdjan. Något jag själv haft besvär med och har fortfarande. Men där sitter felet i en köksfläkt (som snart skall bytas). Jag tror inte på att blanda för mycket i kedjan, framför allt inte olika tillverkares prylar, när det gäller de digitala domänerna. På Audiophilestyle finns bl a trådar från Qobuz och Lumïn som jag följer. Där dras det ena problemet efter det andra upp. När de går in på djupet är det väldigt ofta flera avsteg från rekommendationerna från båda, t ex udda programvaror, hembyggen och ”add ons” för att det skall ”låta bättre”. Lumïn har också varnat för att fastna i resonemang i att linjära nätdelar är alltid bäst. De säger att majoriteten av felen de får inrapporterade är skador orsakade av nätdelar som inte är anpassade till deras konstruktioner. Det vanligaste användarfelen är att användare använder mjukvaror som inte optimerade för Lumïns app. De skriver tydligt vilken programvara de använt för att bygga upp funktionerna i sin app. Qobuz fokuserar i huvudsak på ”high-end” men många som hör av sig har problem med telefoner, spela i bilen och användande av udda programvaror.. Jag kan inte erinra mig att jag haft ett endaste problem med min digitala rigg de senaste 5-6 åren annat än att komma igång och förstå hur det fungerar vid uppkoppling. Numer tycker jag inte det är så knepigt men så har det inte varit alltid. Om man ändå vill ”trixa” och få ut mer så tror jag att man skall hålla sig det tillverkaren har tagit fram och anpassat till sina egna prylar. Innous och Melco är ju bra exempel på det. I viss mån även Lumïn för en del modeller där de tagit fram nya externa nätdelar.
  8. Det här går jag igång på, @YYZ - av egna erfarenheter. Kan inte låta bli att kommentera det lite extra. Inte så ovanligt i USA och Kanada som man kan tro. Framför allt där tjäle förekommer vintertid. Jag kört omkring mycket i USA/Kanada där vägar och broar många gånger i bedrövligt skick. Bl a rasade en bro av utmattning över ringvägen runt Montreal när jag bodde där. Samma sak i St Paul i USA. När detta hände minns jag att nyheterna nämnde att över 10 broar kollapsat i USA med över 300 döda från 70-talet pga utmattning. De större städerna är inlindande som ett ormbo av vägar på broar och pelare och när man står i kö kan man känna hur allt skakar. I USA finns t o m en ”Pothole Day”. Problemet är att det är för låg ”lönsamhet” att lägga pengarna på vägar utanför de stora stråken plus att de federala myndigheterna inte har pengarna. De använder heller inte avskrivning som vi är vana vid (som innebär att man lägger undan för framtida behov). Det är här och nu som gäller. Den federala verksamheten i USA bygger i hög grad på lån och ständiga underskott. Varje år måste man öka utrymmet för överskridande av underskott. Man väntar till det ramlar ihop. I Kanada är det lite bättre med långsiktig planering på infrastruktur där de federala myndigheterna agerar ungefär som i Europa.
  9. Det är ett motiv att sitta still i båten om man har nått en bra nivå. Min konklusion sen jag gjorde min senaste investering i VTL, Aesthetix och Temptation är att andra alternativ inte är bättre, bara lite annorlunda. Det är inget jag sitter och funderar på när hag spelar musik. Det låter bra och det är väl det det går ut på. De senaste åren har jag kompletterat med en ny CD/SACD och en SME skivspelare. De låter vare sig bättre eller sämre än det jag tidigare skaffat mig; knappt annorlunda heller. Så har det inte alltid varit. Jag har bytt massor av prylar under åren. Någonstans finns en gräns typ ”hit men inte längre”. Om man drivs av teknikintresse är det lite annorlunda. Så är det inte riktigt för mig.
  10. Bebop

    Elgar

    När jag bodde i Belgien beställde jag album tre gånger från USA från ett bolag som senare slukades av Amazon. Minns inte vad de hette. Inte ett enda paket kom fram och det var definitivt inte Postnord. Jag fick en uppgörelse som innebar att de sände dem på nytt till en svensk adress. De kom fram på ca 1,5 vecka... Postnord är toppen... även idag.
  11. Bebop

    Elgar

    Leonard förberedde sig flera år före sin bortgång eller funderade i vart fall på slutet som närmade sig. Möjligen hade han redan då fått besked om sin leukemi; jag vet inte. Följande textrader från "Going Home" från albumet "Old Ideas" (2010) är ett exempel. Going home without my sorrow Going home sometime tomorrow Going home to where it's better than before Going home without my burden Going home behind the curtain Going home without the costume that I wore Marianne Faithfull har spelat en fin version av låten på albumet "Give My Love To London" (2014)
  12. Lugnt och sansat ikväll efter maten med lagom salongsberusning. Då passar t ex salige Lyle Mays pianotrio med Marc Johnson på bas och Jack DeJohnette bak trummorna. Lyle Mays var Pat Mathenys parhäst under många år. Utöver detta även amatörarkitekt och matematiker som han ägnade sig åt när han drog sig tillbaka från musikscenen. Han fick under sin karriär 11 grammisar och nominerades för ytterligare ett 20-tal. Han var en av de stora men lite för introvert för att få de största rubrikerna. Jag tror du gillar detta, @calm om du inte hört hans musik. Han gjorde bara en officiell trioplatta vad jag vet. Detta album är från 1993.
  13. Johannes Brahms blev en firad stjärna i de tysksspråkiga länderna. Han var också viktigt för att lyfta fram andras verk som varit dolda för världen, t ex Schubert. Han sas vara lite blyg och tillbakadragen men var inte rädd för att säga sin mening. Hans fighter med Liszt och Wagner är omtalade. Men för publiken var han stor, framför allt de sista 20 åren då många av hans stora verk komponerades. Och när man är framgångsrik som kommer uppmärksamheten från flera håll, bl a från universiteten. 1880 fick Brahms reda på att universitetet i Breslau ville hylla honom med en doktorshatt i januari påföljande år, 1881. 1760 avbildades universitet så här: Breslau låg i nuvarande Polen och stan heter idag Wroclaw, en av Polens vackraste städer. Universitetet finns kvar och har naturligtvis bytt namn. Så här ser det ut idag. Det hörde också till att doktorander på något sätt skulle visa sin tacksamhet. Brahms tillfrågades om han inte kunde "skriva ihop något" typ en fanfar eller något ditåt. Brahms tog det till sig men nöjde sig inte med en fanfar. Han skrev en hyllning till hela universitetet och inte minst till studenterna där och studenter i allmänhet. I samband med utdelningen fanns en full orkester på plats som hade fått partituret och övat tillsammans med Brahms som dirigerade. Han byggde ett stycke kring studentsångerna som jag redogjorde för ovan och vävde ihop detta på ett fantastiskt sätt. Det blev enormt hyllat och det sägs att de fick ta repris efter repris. Stycket har fått namnet Academic Festival Overture (opus 80) som blivit ett av Brahms mest populära mindre orkesterverk och spelas ofta. Fyra enkla folk-/dryckessånger (som ni kan bekanta er med ovan) blandas i en kreativ process till ett mästerverk. Jag tycker det är magiskt. Jag skrev innan att en del av dessa texter ansågs inte passande för folket och var censurerade länge i Tyskland men den censuren var släppt ca 10 år innan i Tyskland. Däremot inte i Österrike där allmänheten fortfarande skulle skyddas för dessa hemskheter uttryckta i text. Men Festivalovertyrens popularitet växte och några veckor senare kände sig Österrike tvugna att ta bort censuren. Musiken blev också en jättehit där och den spred sig över världen. Det finns massor av fina inspelningar av verket. En av mina absoluta favoriter är en nyinspelning med Gewandhaus-orkestern i Leipzig ledd av svenske maestro Herbert Blomstedt. Ni som har Qobuz hittar den där. Jag gissar att även Tidal har den i sitt bibliotek. Huvudnumret är symfoni no 2 men Academic Festival Overture finns också med. Han har ett härligt dynamiskt swung i sin tolkning som får igång mig. En viktig anvisning är att detta är ett stycke som skall spelas på hög nivå. Om ni bor i lägenhet, så informerar era grannar att ni vill få anstånd 10 minuter att dra på ordentligt. Lycka till och god spisning.
  14. Jag tänkte inleda med att be er lyssna lite på följande klipp. Det viktiga är inte att ni hör hela men åtminstone huvudmelodin. Fuchsenritt (Was kommt dort von der Höh) - Det är en folkvisa med anor från början av 1700-talet som finns med olika textversioner; bl a som en studentsång som det anspelas på i detta sammanhang. https://youtu.be/knjMvUoAGF8 Wir hatten gebauet ein stattliches Haus - Det är en visa från ca 1820 som också tagits upp som välkänd studentsång i Tyskland. I Sverige använder vi samma melodi i den svenska psalmen När juldagsmorgon glimmar. I Tyskland var den censurerad fram till ca 1870 och ännu längre i Österrike. Men något hände... https://youtu.be/hwoJJzc2k6g Alles schweige (Hört, ich sing das Lied der Lieder) - En tysk folksong från 1770-talet som hyllar "Vaterland" https://youtu.be/gChLxP80n6M Gaudeamus igitur - Det här är en medeltida latinsk studentvisa från 1200-talet som fått många texter under årens lopp. Mest känd är förmodligen den från 1781 där man besjunger "Om livets korthet". Finns även översatt till svenska (efter Youtube-klippet): https://youtu.be/ha6pGK6ZnXE Låt oss glädjas, medan vi är unga! Efter den glada ungdomen, efter den dystra ålderdomenkommer myllan att ha oss. Här ett studentvykort från 1898 som illustration till sången. Nu har vi några viktiga ingredienser till den fortsatta storyn.
  15. De flesta på forumet känner säkert till att jag har en stor kärlek till framför allt jazz och klassisk musik. Och för mig handlar det inte bara om att lyssna. Nyfikenheten och intresset är också stort på ett litet djupare och bredare plan. Det handlar oftast om stora konstnärer med intressanta liv, miljöer och samtid som jag tycker är betydligt intressantare att läsa om än "hitte-på-stories". Senast läste jag en bok om Schubert och hans liv där det idag ges en lite annorlunda bild än av den gängse. Nya dokument, brev och vittnesmål dyker upp genom åren som ger nya insikter. Jag tycker också att det påverkar upplevelsen av musiken. Jag tänkte exemplifiera med en liten story kring ett litet stycke på ca 10 minuter utav Johannes Brahms - en av mina största favoriter inom den klassisk musiken. Johannes är född i Hamburg 1833 och "upptäcktes" av Robert Schumann. 1863 flyttade han till Wien där han verkade fram till sin död 1897. Däremellan hände det massor och han gjorde stort avtryck inom den klassiska musiken på flera sätt. Men det lämnar jag här. Jag skall enbart fokusera på ett stycke...
×
×
  • Create New...