Bebop

Moderator
  • Content Count

    11 120
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    141

Bebop last won the day on July 4

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

53 341 profile views
  1. Här stelnade jag till lite. Jag funderar lite då och då om det inte är dags att göra sig av med min LP-samling under förutsättning att jag kan föra över de bästa till dsd 64 eller pcm 96. Jag tycker att min digitala lösning idag har inga problem att matcha min vinylrigg. Men förutsättningen är ju att överföringen blir gjord optimalt eller i vart fall näst intill. (Jag har varit i kontakt med några tyskar kring samlingen plus med Skatteverket, så jag är rätt förberedd kommersiellt). Om jag förstår dig rätt så är Tascam DA-3000 även en AD-omvandlare och en konverter direkt till DSD. Är det så?
  2. Det spelar ju jngen roll om du köper eller leasa. Leasingavgiften bygger på en estimerad värdeminskning. Om värdeminskningen är större än vad som är estimerat, t ex på grund av låg efterfrågan enligt dina exempel, så får du stå för det vid bytet. Det finns bekväma lösningar även vid nyköp typ avgiftsfri service i 3 år. Visst är det bekvämt och det får man värdera. För mig är det kostnaden som avgör och hur det påverkar mitt kapital och då finns det inget utrymme för leasing.
  3. Det var väl PayPal som användes. De är stentuffa. Det finns säljare som vägrar använda PayPal av det skälet. Det är viktigt för den som säljer via PayPal att skicka med spårbarhet. Om köparen anmäler till PayPal att han inte fått varan kollar de med säljaren om gan kan spåra godset. Om inte kan det bli dyrt och säljaren riskerar bli utan. Det finns köpare som satt detta i system. Jag villas @calle_jr beställde kablar som aldrig kom. Han kontaktade PayPal och fick pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel, Calle.
  4. Det är nog lite väl optimistisk bild av leasing. Oftast gäller det begränsade körsträckor och restvädet är bara en indiktion. Det brukar vara hög kostnad för överskridande av körsträcka. Ju högre restvärde (låg värdeminskning) man räknar med ju billigare leasing men samtidigt högre risk för lägre andrahandsvärde då leasingperioden är över. Då får man betala mellanskillnaden. En annan nackdel är att då leasingperioden är över har du bealt betydande belopp utan att äga något som går att sälja. Skulle man behöva bryta avtalet kostar det en hel del. Leasing är inte så glansfullt som säljarna basunerar ut. Det kan bli betydligt dyrare än vad många tror. Att spara ett år till kontantinsats först kan bli en betydligt bättre affär.
  5. Otroligt... Kan finnen också vara en del av komplotten och fått kalla fötter När det gäller den här typen av transaktioner är det svårt att lita på någon. I dina kläder hade jag skickat en rapport till PayPal. Jag är ganska säker på att de inte vill bli förknippade med skumrask och få dåligt rykte. Finansbolag har starka muskler att agera tillsammans med både myndigher och banker. Om inte annat kan de plocka bort fransosen i deras register och kanske få någon i Italien att agera(?)
  6. Fantastiskt fina prylar med mycket fin och intim klang. En likadan anläggning har hittat till en av mina kompisar i nordöstra Skåne. Kanske inte första val för stora orkesterverk i full styrka men det är det å andra sidan få anläggningar som klarar utan att spricka. Ett stort grattis @1automan.
  7. Jag säljer mitt "sommarslutsteg" Lyngdorf SDA 2175 som jag använt under sommarmånaderna för att spara lite värme från mina normala rörslutsteg. Den är m a o ganska lite använd och fungerar utmärkt. Det yttre är också bra med endast några få normala tecken på användning. Ett litet jack, ca 2 mm finns i övre kanten på frontpanelen. Det är ett kraftfullt slutsteg fullt balanserad som enligt spec skall kunna pytsa ut 200 watt i 8 ohm och 340 watt i 4 ohm. Slutsteget finns hos mig i västra Blekinge för hämtning om så önskas men jag kan också skicka det vilket kostar mellan 2-300:-. Jag ger er på Euphonia förtur att köpa steget. Om osålt efter 14 dagar lägger jag ut det på andra kanaler och lägger på några hundringar. Mitt pris: 4,800:- exklusive frakt Vi intresse ber jag er skicka ett PM till mig så tar vi diskussionen vid sidan om. Det finns en hel del att läsa på nätet om förstärkaren. Här är ett exempel: http://www.stereomojo.com/LyngdorfSDA2175AmplfierReview.htm Manual med full specifikation kan hämtas ner i följande länk där du får bläddra fram till rätt produkt. https://lyngdorf.com/discontinued-products/ Bilder:
  8. Jag bryr mig inte om vad de inte borde göra och varför. Men i min bok gör de skillnad även om de inte är den viktigaste parametern. Däremot är jag av åsikten att det finns mycket skräp på marknaden som gränsar till det kriminella, t ex OEM-kablar som bara ändrar det yttre, ungefär som Oppo-exemplet du visade. Trixet är att undvika dessa lycksökare. Neutralt och ofärgat ljud tror jag inte någon av oss kan detektera. Vi tar ställning till en helhet som är en summa av allt vi hör längs signalens överföring inklusive vår hörselapparat med bihålor och smakpreferenser. Sanningen sitter mellan våra öron, inte i en formelsamling. Om man anser att allt låter lika och enbart Ohms lag gäller så klarar man sig med lampsladd. Den verkligheten har jag också genomlevt.
  9. Ett par frågor från en humanist: Jag har något vagt läsminne någonstans att strömdrivning är viktigare för att få kontroll av just basen och att spänningsdrivning har lättare att match impedanssvängningar (eller något åt det hållet). Stämmer det? Om du generaliserar lite, vad är fördelen med det ena eller andra? Är det också så att rörförstärkare är mer spänningsförstärkare än strömdito? Och till sist, hur kan man se eller veta vad som passar ens egna högtalare bäst rent elektriskt s a s?
  10. Jaså... var och när då? Jag skrev så här: Jag är tämligen ointresserad av att jämföra fler förstärkare och jag bedåras inte av hifi på grund av utseende, teknik, eller finesser Min byteskarussell är över. Sådana övningar har jag gjort i massor. Innan jag slog till med VTL jämförde jag mot framför allt Audio Researh, McIntosh, Lamm, Pathos, Moon, Mark Levinson, Conrad Johnson, Bow Technologies och lite med Shindo i sluttampen. Jag velade säkert ett par år och besökte mässor både i Sverige och utomlands. Till slut stod det mellan Lamm och VTL och det är fortfarande mina favoriter. Dessutom en massa kabeltester. Rummet är också intrimmat. Jag har landat och fokuserar på musik och den anläggning jag har underhåller jag med uppgraderingar när sådana erbjuds och jag känner mig hågad. Både mina prylar från VTL och Aesthetix tillverkas fortfarande efter ca 10 år och de är delvis uppgraderingsbara och servas fullt ut ännu. Snart klassas de väl som vintage men det är jag också. Om det är något som jag imponerats av de sista 10-20 åren så är det av dacar, högtalare, pickuper, RIAA och skivspelare och det är inom de områdena som jag satsat mest sedan 7-8 år.
  11. Tack, men jag har försteg som innehåller det jag sökt. Dessutom rörbaserat liksom RIAA, dac och slutsteg, vilket jag föredrar. Dacen klarar dessutom omvandla DSD-signal direkt till analog signal utan att konvertera till PCM först (som ESS Sabre gör). Vi hittar alla vår egen väg till vårt paradis.
  12. Lyckan kommer inte så enkelt till mig. Jag har dock stor respekt för Yamaha. De är duktiga. Jag ser deras lösning mer som en ett biosystem än ett renodlat hifi-/highend-system. Ett sådant har jag en trappa upp men endast med två kanaler. Film är inte riktigt min grej numer. Jag roas vare sig av kriminalfall, action-, skräck-, sf- eller katastroffilmer som jag tycker handlar mest om effekter än en intressant story. En och annan film om intressanta människoöden slinker med ibland men de bygger mer på intressant dialog än ljudeffekter. Det är heller aldrig fel med en Bröderna Marx-rulle. Att AD-konvertera mitt analoga vinylljud och skruva till det och sedan DA-omvandla det igen känns fel för mig. För digitala inspelningar måste man naturligtvis AD-konvertera men det räcker en gång. En dac eller DSP är heller bara ett chip från TI, ESS eller TI. Den innehåller nätdel, analogdel, klocka, kontakter, gränssnitt och liknande och kopplar du upp flera enheter som DA och/eller AD-konverter i en kedja blir det knappast enklare. Att få till helheten skiljer ofta agnarna från vetet. Andra tänker annorlunda, vilket jag inte har några problem med. Livet är fullt av val och kompromisser och gör mina val och sätter ner mina fötter.
  13. Utmärkt... Den följer standard för RIAA som gör avspelning möjlig av det ”standardfel” som är ingraverat i vinylen. Ytterligare påhång av digital/analog korrigering typ AD/DA-konvertering/DSP/equilizer känner jag inget behov av. Det låter bra ändå, tycker jag, inte minst efter den insats du och @Engelholm Audio gjorde i mitt rum. En av mina bästa investeringar. Däremot hade jag önskat en tonkontroll för att göra mindre justeringar av frekvenskurvans lutning på mindre bra mixningar. Jag saknar fortfarande den lösning som jag hade i min Quad 44 (där hela kurvan kunde tiltas upp eller ner +/- 3 dB. Man kunde också rulla av diskanten -5 dB steglöst och välja brytpunkt och branthet steglöst. Det var sällan jag behövde använda det men det finns många album med dålig balans i mixningen då som nu.
  14. Jag tar ett steg tillbaka om mitt omdöme av detta albumet. Jag har nu spelat det tre gånger och det har växt betydligt. Det är fortfarande en hel del ”free form” men när jag lyssnar aktivt som en helhet blir summan av njutningen helt annan än enstaka låtar. Albumet har fått nya kvaliteter och det har säkert än mer att ge. Musiken studsar fram och tillbaka och byter om i mycket vackra passager i arktisk miljö vad jag antar titeln vill förmedla.
  15. Precis så är det... Skämt åsido så finns det säkert mycket "sidoprylar" som är bra därute, framför allt om det görs med finess. Själv är jag skadad av alla de avarter jag har sett och hört. Det har kommit massor av digitala finesser som jag tycker har förstört mer än vad det har tillfört. Inte minst vid inspelning av musik, mixning och mastring. Samtidigt har det gett många möjligheter att skapa konstnärliga uttryck som tidigare var omöjliga, men det är få som bemästrar det. Det har också tillfört mycket hjälp för konstruktion. Men jag är konsument och känner inte för att dra in en massa korrigeringskretsar. Jag läste en artikel i maj- eller juninumret av HiFi News där man nu försöker förbättra akustiken i Royal Albert Hall med hjälp av DSP och en mängd högtalare runt om i salen. En tanke med det är att det skall låta lika bra oavsett var man sitter. Det är de som är för det, andra är emot. Under försöken har det bl a nämnts att det blir lika bra för alla men inte så bra som den bästa platsen i gamla sweet-spoten. Andra är oroliga för att biljettpriserna kommer att gå upp på platser där det tidigare låtit sämre osv. En grupp tycker man skall lösa det med klassiska lösningar vilket Albert Hall säger blir för dyrt. Jag tycker det känns fel att göra Royal Albert Hall till en stereoanläggning s a s. Man riskerar att tappa lite av hallens skäl, tycker jag. Jag ser mitt eget lyssningsrum som en form av konsertarena med de brister och fördelar som detta ger. Jag har inte blivit övertygad om att detta går att ersätta med DSP. för varje lyssningsposition i mitt rum. Jag vill kunna sitta på flera platser och uppleva musiken bra på olika platser liksom för mina gäster. De DSP-lösningar jag har sett fokuserar mer på en lyssningsposition, men det kanske har ändrats. Det lockar mig helt enkelt inte... jag går inte igång på det. Jag tror mer på att fixa lokalen akustiskt och sedan hitta utrustning som spelar bra i rummet.