Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 191
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    102

Bebop last won the day on December 11

Bebop had the most liked content!

About Bebop

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

51 834 profile views
  1. Det styrs ju normalt av dacen. Min egen Aesthetix har konfigurerats för Wasapis driver och då är alternativet DoP. Andra konfigureras/optimeras för Asio och då är det DSD direkt och sedan finns det de man kan välja vilket som. I praktiken har den ingen betydelse då båda är s k "True DSD". I vart fall inte upp till DSD128 eftersom DoP packar om DSD128-signalen till 24/352,8 där de sista 8 bitarna "talar om" för dacen att dett är True DSD. Om man vill använda t ex DSD256 är det bättre att använda Asio som inte behöver packa om filen. DoP skulle här behöva en dac/spelare som klarar 24/705,6. För DSD64 över DoP krävs en dac-kapacitet om 24/176,4. Men True DSD är det likväl. Det är ingen konvetering till PCM. PCM används bara som en "container" att överföra DSD. I dCS egna ord (som uppfann DoP): a DoP-compatible DAC, which reassembles the original stereo DSD data stream COMPLETELY UNCHANGED.
  2. Bryston BDP-Pi klarar inte DSD men det gör däremot efterföljaren BDP3.
  3. Absolut! Deras Memory Player tycks vara på utgång. Något nytt är kanske på gång (?). Det som talar emot är förmodligen priset. Ordinarie pris på nuvarande är över 70 loppor och det känns omotiverat enbart för en minnesenhet som skickar filer.
  4. Jag har kollat lite på denna. De verkar faktiskt vara lite mer renodlade streamers för rippade hembibliotet plus köpta filer. Dessvärre är deras info lite bristfällig som skapar nya frågor, men de kanske @Perfect sense har svaren på. Jag får intryck av de endast stöds av iPad i nuvarande konfiguration. De har en infopunkt om Android-app men den är tom på innehåll. De skriver inget om nativ DSD eller DoP. Av manualen att döma verkar det som att de konverterar DSD till PMC innan de skickar till externa dacen, vilket är helt ointressant.
  5. Tack för tips. Jag är alldeles i början i min scanning av vad som finns. Du har ju även tipsat mig om SOtM's sMS-1000SQ Windows Edition som jag tycker verka intressant. Men med ny klocka och 2x4 TB hårddisk lär den komma upp kring 5,000 USD, vilket innebär ca 63,000 SEK efter tull och moms. Det är det inte värt i min värld. Det är ju i stort sett inte mycket mer än en växel som släpper iväg musikfilerna till min dac med samma teknik som en laptop, i detta fall med Windows 10 Pro. Brystons mediaplayer http://www.bryston.com/products/digital_audio/BDP-Pi.html gör i stort sett samma sak men har ingen egen hårddisk och vad jag kan förstå, rätt så simpla mediaprogram för musikprogram och styrning. Å andra sidan kostar den bara en sjättedel av SOtM's. Att de är förberedda för Tidal, Spotify, Roon, Qubus med flera gör inget i sig. Många gillar dessa tjänster och det har jag inga problem med i sig. Men alla söker inte det så det är argument som jag inte vill betala extra för. När jag påtalar detta i en butik så känner jag mig nästan som ett UFO. Det finns ju miljarders miljarder av cd-skivor ute på marknaden och jag inbillar mig att det finns en hel del som har rippat dessa och vill ha en nätverksspelare som fokuserar på det utan att blanda in en massa annat. Jag tycker det är lika tjatigt som researrangörer som ofta tycks utgå ifrån att alla människor spelar golf. Jag reagerar lika negativt på alla dessa strömningstjänster. Jag var på en Naimdemo för lite sedan. Han pratade mer om strömningstjänster än själva nätverksspelaren som han inte visste så mycket om. Jag frågade honom vilka dacar de använde. Hans svar var "egentillverkade" - i( själva verket använder de Burr Brown 1792A) Om man vill ha inbyggd dac finns det mer att välja på, men jag har en utmärkt sådan.
  6. Mycket intressant att läsa. Jag börjar mogna och överväger o våndas över om jag skall överge laptop-server till förmån för laptop i "hifi-förkädd" skepnad typ Melco. Ljudmässigt förväntar jag mig inga direkta skillnader men det är onekligen tilltalande att ha en liten mer "hifi-liknande" apparat i hyllan och som definitivt ökar tillgängligheten för andra som vill nyttja den. Ett annat skäl till att jag våndas är den tid jag lagt ner för att rensa och optimera min dedikerade laptop (som endast används för musik). Det låter utmärkt. Hur bra visste jag inte förrän jag packade ihop allt och körde till @calle_jr och jämförde med den Bryston-setup han hade på prov. Vi kunde inte höra några uppenbara skillnader. Nu var det ett kort test och vi provade inte alla varianter och kombinationer. Men jag kände mig nöjd och åkte hem med ett . Men ändå börjar jag funderar i andra banor... och för min del handlar det enbart om att använda den som server. Dess streamingförmåga och "klar för Tidal eller Roon" är ointressant för min del. Melco är mycket intressant och jag har kollat runt lite vad andra skriver. De kritiska rösterna jag hittat handlar mest om avsaknad av app (?) och osäkerhet om uppdateringar. Men vad beträffar ljud så tycks det råda enighet, bl a i denna test från Holland. https://www.hifi-advice.com/blog/review/digital-reviews/network-player-reviews/melco-n1a-2-and-n1zh-2-music-servers/ De lyfter upp Melco N1ZH/2 till ännu högre höjder.
  7. Bebop

    God Jul

    God Jul
  8. Bebop

    Bästa musiken 2018

    Knepigt det här... men följande har fastnat lite extra och spelas en hel del.
  9. Bebop

    SMT Crystal Diffusor

    Jag antar de skall göra samma sak som GH fast bättre (?). Finns det siffror på vad dessa gör annorlunda och hur det påverkar ljudet i hörbara termer?
  10. Bebop

    Bildtesttråd

    Det går även med "okristligt stora". Efter det att man klistrat in bilden i inlägget, dubbelklickar du på bilden och ändrar bilden till max 800 pixlar (då fungerar det bäst för alla typer av mobiler, paddor och datorer med olika upplösning).
  11. Bebop

    Vem kan man lita på…?

    Det finns en hel del om du går in på t ex HD Tracks
  12. Bebop

    Vem kan man lita på…?

    Här är det viktigt att skilja mellan gamla och nya inspelningar. Masterband hör hemma i den gamla tiden. Det ytterst få som idag spelar in med bandare. De flesta spelar in digitalt i pcm-format mellan 24/48 upp till 24/192. Inom i vart fall den klassiska musiken tycks 24/96 vara det vanligaste. Några spelar in i DSD men är mindre förekommande pga av mixningsproblem. När man köper nyinspelad klassisk musik som högupplöst så är det enda du vet att vilket format de säljer normalt sett. T ex säljer BR Klassik sina filer som 24/48 men de kan ju vara inspelade i högre upplösning. Om man går på det hållet är det mindre problematiskt. BIS, som jag haft en del kontakt med, spelar in i 24/96 och säljer filerna i det formatet. Dessutom ger man ut SACD där man konverterat från PCM till DSD 64. Det man vill undvika är analoga inspelningar på band som förts över till t ex 24/48 och sedan konverterats till t ex 24/96. Det är inte seriöst om man inte klart deklarera det. En annan ännu viktigare parameter, tycker jag, är om det är en ommastrad version. Det kan skilja mer än formatet. Att HDTT använder originalet skall man inte lita på. De använder bandkopior av masterband men du vet inte vilket masterband. Är det kopior av studiomaster eller det kopior vinylmasterband (som gjordes från studiomastrar med lite anpassning för vinyl)? Är det kopior av kopio osv? Det de garanterar är att Pure DSD är överföring direkt frpn analoga band utan PCM i kedjan. Så är det inte med alla DSD-filer de säljer. När det gäller gamla rock-pop inspelningar som säljs högupplöst är det nog sunt att vara skeptisk. För nyare inspelningar är det mindre riskfyllt gissar jag. Engelska HiFi-News testar ett antal titlar var månad och de flesta är rätt OK. Vanligaste avvikelsen är uppkonverteringar från typ 24/48 till 24/96 eller 24/96 till 24/192. Det låter inte illa men det är falsk marknadsföring.
  13. Bebop

    Roon och APE filer

    JRiver har en utmärkt converterare som klarar de flesta formaten inkl APE. Börja med att skapa ett nytt bibliotek där du vill lägga de nya filerna. Annars blandas allt i den gamla filen. Ett tips är också att behålla filerna i det gamla formatet tills du vet att allt har gått som du ville. Börja med några filer för att säkerställa att du är med på processen. Det kan ta rätt så lite tid beroende vilka format du jobbar med. Antar att du skall konvertera till PCM. I så fall rekommenderar jag att du lägger dem i FLAC så får du med allt metadata. Själv kör jag komprimeringsgrad 3. All info finns här: https://wiki.jriver.com/index.php/Convert_Format
  14. Bebop

    letar ny förstäkare

    Om vi går tillbaka några år skulle jag skriva under på Calms rekommendation. Idag är jag osäker. I maj såldes Musical Fidelity till Project som mest är känd för skivspelare. Det innebär ny orientering, nya visioner och proriteringar. Vart dessa leder är omöjligt att säga. Det kan bli bättre, lika eller sämre. Jag vet inte. När jag bodde i Kanade frapperades jag lite över hur högt i kurs MF stod där och i USA. Stereophile Mike Fremer hade ett av deras slutstegspar som referensanläggning. Mina fördomar mot märket ändrades också. De har fortfarande ett par Nu-Vista-förstärkare i sin range (integrerade) från den tidigare utvecklingsgruppen. De är säkert fortfarande mycket bra.
  15. Bebop

    Hemma hos Octavia rs

    Nej, då ställer jag tillbaka dem... Skämt åsido, men det är det jag menar med att det finns lite olika tolkningar vad tweaks innebär. Att ställa upp ett par högtalare på rätt plats är inte tweaks för mig och inte heller att ta bort skadliga/illaljudande komponenter i spänning/strömflöde som går att mäta upp, identifiera och därefter, om möjligt, åtgärda. Men det finns rätt mycket overifierade och hemliga kurer "därute" och "supertillbehör" som jag ställer mig rätt kallsinnig till. Under åren har jag varit ganska aktiv med en hel arsenal av vad jag idag anser är rena humbug även om jag då tyckte mig höra både högre upplösning, luftighet och svärta. Idag har jag rensat bort det mesta. Inte fan låter det sämre. Ämnet är dock känsligt så jag går inte djupare in i det.