Jump to content

Bebop

Moderator
  • Content Count

    12 270
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    185

Bebop last won the day on May 5

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

54 551 profile views
  1. Mitt max är LP 150 Hz men det funkar inte bra hos mig. Då ”hörs” subbarna för mycket i områden där mina Temptation framstår som bättre. Jag delar vid 100Hz. Huvudhögtalarna skall gå ner till 29 Hz (-3 dB), men det är bara teori vid tryckmax antar jag. Där de står nu i förhållande till min lyssningsposition tror jag basen faller mer än så. Min upplevelse är ändå att jag fått till en bra balans.
  2. Självklart är det så. Men om och när du hittar den produkten så mäter den säkert också bra. Och låter det inte riktigt som du tänkt så kanske det inte är högtalarna det är ”fel” på. Det kanske är något annat som inte stämmer. Då kan det vara bra att ha lite pejl på egenskaper i den övriga uppsättningen. Jag minns ett Euphonia-möte 2009 hos PL Audio på Skåneslätten där det spelades bl a Audio Net och Focals stativare i deras då nya högtalarserie. Vi tyckte inte det lät bra. Larry gick in i skrubben och bytte ut försteget till ett från Lamm. Scenen ändrades fullständigt. Ljudet och k
  3. Hur trovärdig är den röda kurvan under 100Hz tro? Och vad är det egentligen den visar vid minus 30dB/20-30Hz? Så mycket musik så långt ner är det väl inte på Mozarts musik?
  4. För vänner av Weather Reports musik kan denna pianotrio vara intressant att lyssna på. Jag tycker de gör det jättebra (24/96). Inspelad och utgiven enbart i Japan av Sony Music. Finns även en volym 2.
  5. Nej, jag har ett par Dynaudio SUB 600. Det är slutna lådor med varsitt 12-tumselement med inbyggd 300-watts förstärkare. De skall klara från 18 Hz till 250 Hz (+/- 3 dB). De kan flytta rätt mycket luft (om man vill).
  6. Jag ligger nog på något sådant också. Jag försöker ligga precis på gränsen så att inte subbarna slår igenom. Huvudklangen vill jag fortfarande ha ut från huvudhögtalarna.
  7. Nu har jag lyssnat en gång och det var ”inte så tokigt”. Jag behöver ett par gånger till, men den kommer säkert att sätta sig. Jag fastnade för att prova denna välgjorda EMI-inspelning från 1962 som ligger på Qobuz i 24/192 plus 104 tolkningar till.
  8. Jo, accordion är samma som dragspel och finns som bekant både som knapp- och pianovariant. Om man skall vara Piazolla trogen så skall det vara det svårspelade bandoneon. Den har inte så många knappar men de har ingel logisk placering typ att de sittar inte i tonhöjdsordning. Det är lite som att man släpte ner vibratorbläcken från skyn och se var de hamnade och sedan fick det bli så.
  9. Jag tar båda. Sidorova är milsvitt från vad Älvdalen och Jularbo presenterade. Kanonalbum men favorit med Piazollas musik är denna:
  10. Jag tror faktisk att jag aldrig hört Enigma annat än möjligen i bakgrunden. Jag skall lyssna ikväll. Rent allmänt har jag aldrig blivit så berörd av engelska tonsättare efter barocken. Jag brukar hoppa över deras musik. Amerikanska tonsättare är än värre. Den enda av de senare engelsmännen som jag tagit till mig hittills är Elgars cellokonsert. Hans violinkonser är för mig rena sömnmedlet. Jag kanske ändrar mig efter Enigma
  11. Eller snarare KO-BYS om jag är liite petig. U uttalas som Y i franska och Y uttalas som I.
  12. Hur yttrar sig det mellan öronen. Samtidigt sticker induktansen ut lite, om än mindre, åt andra hållet.
  13. Tack för tipset. Jag är stor beundrare av Van Morrison. Lyssnar på den just nu och han känns igen. Helt OK. Men tydligen faller den inte kritikerkåren på läppen. Jag tror de är för unga för att förstå. Min generation har levt med Van the Man sedan Them på 60-talet. Vi vet...
×
×
  • Create New...