Bebop

Moderator
  • Content Count

    11 009
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    136

Bebop last won the day on March 7

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

53 111 profile views
  1. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Exakt så... fortsätt med det. AES har inte så mycket med balanserad koppling att göra. Däremot använder man en XLR- hylsa där du kan koppla stiften hur du vill. Det viktigaste är att den är impedansmatchad till 110ohm. Sådan uttag finns även på cd-spelare som inte är balanserade. The Digital XLR is AES/EBU - and (for those that might be worried) unlike balanced analog it doesn’t matter what polarity the pins are with AES/EBU.
  2. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Precis så resonerar jag. Det finns ju också något som man kan beteckna som överspecifikation, dvs det är bättre i termer av mer eller mindre, men gör det någon skillnad i slutändan? Det finns nog exempel åt båda hållen. När det gäller t ex distorsion typ THD, så menar många (de flesta som kan ämnet, tror jag) att det säger inget alls trots att det kan skilja en hel del. Distorsion och svaj är lägre på cd än vinyl. Betyder det att låter bättre? Jag tycker bättre om digitala inspelningar om det är bra inspelningar och mixningar, men det är det långt ifrån alltid så. Sen står allt dessutom i relation till något annat man kan göra. Vi går på olika bollar, helt enkelt. Jag är helt enig med dig om det. ”Problemet” med mig är att jag har en kritisk hållning till mycket kring hifi. Framför allt inom områden där rösterna skiljer sig så diametralt från varandra. Jag läste t ex någonstans att det största ljudlyftet man kan göra med Lumin är att köra AES som ”ger mer body och basfundament etc”. Är det då sant? Vet inte, men det är i vart fall en upplevelse och olika upplevelser kan inspirera. Det görs även jag och i slutändan kanske jag också landar i en ny nätdel. Vi får se, men jag är skeptisk. In short, the USB option turned out to be the worst case scenario. Although perfectly adequate for the job, it was audibly inferior to the AES/EBU. The former sounded stiffer in comparison, sported slimmer, boomier and less round low FR with a bit limited downstairs reach. Imaging wise it also lacked order and was flatter to be finally viewed as less vivid and three-dimensional, whereas sensible textural paleness pretty much closed the case. In a nutshell, USB in general sounded less lively and more artificial, whereas all remaining connections performed similarly on general voicing and quality counts. It was in fact difficult to tell any differences between them. (HiFi Knights om Lumin U1 Mini)
  3. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Jag är inte så säker på det, men jag vet inte. Såvitt jag kunnat läsa mig till så är det i stort sett samma maskin förutom nätdel och aluminiumfräst solitt skal. Den klarar också pcm-upplösning på 768 mot 384 och dsd 512 mot 256. U1 började utvecklas 2010 och jag tror snarare att det är så att man sett både större möjlighet att få en större marknad plus att man faktiskt kunnat behålla kvaliteten i en billigare modell. Jag har letat men inte några indikationer på att U1 idag skulle låta bättre än U1 Mini. 10 år är en lång tid när det gäller digital utveckling. Men, visst, det finns flera som vittnar om att det blir bättre med linjär strömkälla och att dyrast är bäst. Jag försöker ställa mig vid sidan om den typen av påståenden. Jag tror helt enkelt inte på det.
  4. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Det är väl ett vanligt sätt att sätta större och dyrbarare komponenter i sina referensmodeller. Det ger också underlag för att motivera en högre prisbild. Jag har inte läst om några övertygande berättelser att t ex U1 (som har en linjenätdel) skulle låta särskilt mycket annorlunda än U1 Mini. Då tror jag mer på att nätdelar spelar större roll i de modeller som innehåller även en dac. Där finns ju också en analogdel. Priser på delar är en indikator som inte säger så mycket. Att linjekälla kostar mer att tillverka är inte så märkligt med tanke på fler komponenter och mer arbetsinsats. Burr Browns finaste dac 1792A kostar $ 7,21 styck. Kostnaden ligger i implementeringen med övriga komponenter i kedjan och utveckling av dessa. En transistor kostar heller så många kronor.
  5. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    I min värld finns det en mytbildning kring detta som också styr förväntningarna som påverkar hur vi reagerar. Jag tror inte på effekter typ ”oerhört mycket bättre” och liknande. Möjligen kan det finnas på marginalen och då kanske mer förändringar snarare än förbättringar. Jag har inte hört skillnaden med just Lumin så jag vet ju inte. Men jag har hört andra källor där man gått över till linjär strömförsörjning och jag har inte reagerat på något särskilt sätt. Det finns ju också elektronik som inte alls förordar linjesteg typ Chord, Lyngdorf och Devialet. Jag har varit i kontakt med Li hos Lumin flera gånger. Han säger till mig att skillnaderna är så små idag att det finns i regel andra områden att jobba på som ger betydligt mer. Om jag får möjlighet skall jag prova men jag köper inget i blindo,
  6. Bebop

    Youtube favoriter

    Ett annorlunda DIY-projekt. Något för @tek @calle_jr @Anders65 @MatsT @AlfaGTV och andra ingenjörer att försöka sig på. Kanske en större utmaning än att bygga en förstärkare.
  7. Bebop

    Mickes Musikrum

    Det tycker jag är en god självinsikt. Njut av det du hör och att du hör samt fundera mindre på varför...
  8. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Det är ju något helt annat. Men, det har ju inget med appen att göra. Då är det ju en jämförelse mellan olika signalbehandlande ljudbryggor s a s. Det kan säkert skilja en del även om jag inbillar mig att det är på yttersta marginalen om systemet i övrigt är väl anpassat.
  9. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    I min värld är den typen av omdömen oseriösa intill jag ser en vettig förklaring. Appen talar ju bara om för servern vilken fil den skall skicka över ethernet till nätveksbryggan. Den är ju överhuvudtaget inte med i ljudsignalen. Jag har provat både Linn Kazoo, Esoteric och JRivers app men håller mig till Lumïns som jag tycker är den bästa jag har kommit över i fråga om hantering, användning och sökning. Esoterics app är exakt densamma men då kan man inte använd omsampling och konvertering. Det går bara med Lumïns egen vad jag vet.
  10. Parentesen är viktig. Både PD-70AE, UDP-LX800, Marantz SA-10, Yamaha CD S3000 är mycket fina spelare. UDP-LX800 annonserades som en direkt arvtagare till Oppo när den kom fast bättre. Jag tycker det finns lite av en ”fisförnäm” attityd bland s k ”high-endare” att dessa märken skulle vara andra klassens representanter för välljud bara för att de också tillverkar ”instegsprodukter”. Snarare är det så, tror jag, att tack vare det kan de hålla en hyfsad prisbild och man slipper marginal på marginal via OEM-tillverkare. Teac har gjort som VW. Man har diversifierat genom branding; konsumentprodukter = Teac, proffsprodukter = Tascam och highend = Esoteric. VW har gjort samma sak med Audi, VW, Seat, Skoda. Kanske Yamaha, Marantz och Pioneer skulle göra samma sak för att bryta fåfängans låsningar? Pioneer har ju delvis gjort det via TAD.
  11. Bebop

    Vad lyssnar du på just nu?

    Jag lyssnar på en av mina absoluta favoriter inom klassisk gitarrtriosättning. Musiken är fantastisk om man har jazzbacillen i sig. Ljudet är lika bra. Det handlar om Joe Pass’ album Intercontinental som jag första gången hörde när jag bodde i Montreal. Jag har för säkerhets skull ett par exemplar. Lyssna t ex på Joe’s Blues. Gitarrtrio av det klassiska snittet när det är som bäst. Köp den om du kommer över ett ex! ( @calle_jr det är Joe’s Blues som spelas i länken jag mejlade till dig idag )
  12. Är du säker....? Man kanske aldrig dör. Min fru sa en gång att ”ni män är lite märkliga”. Hon har arbetat inom sjukvården i över 40 år. Hon har noterat att män och kvinnor ser livet med lite olika perspektiv när de är allvarligt sjuka. Kvinnor tenderar att säga ”när jag dör...” Män tenderar att säga ”om jag dör...” Är det så att män är lite mer naiva än kvinnor eller beror det kanske på en högre optimism. Jag tänker också som du men drar en annan konklusion som mer fokusera på att minimera risker, gäller även på hifi-fronten. Byt inget du är nöjd med utan utveckla det du har. Vägarna till sitt eget nirvana har stor mångfald.
  13. Jag har varit inne på precis samma tankar som du och de poppar upp lite då och då. Kanske ett ålderstecken(?). Jag nämnde för @calle_jr vid något tillfälle att jag funderat att sälja mina Dynaudio Temptation och köpa ett par deras bästa stativare. Calle varnade mig. Han menar att de låter säkert lika bra men att jag kommer att sakna storheten i presentationen i huvudsak beroende på att de kan aldrig ge samma ljudtryck som de jag har. Han vet vilka volymer jag spelar på när det gäller framför allt klassisk orkestermusik. Jag brassar på rätt så ordentligt. Det klarar inte stativare på samma sätt. Så jag sitter still i båten. Och när jag tänker tillbaka så var det den stora vinsten när jag köpte mina Temptation. Jag tillhör ju också den ”tradiga” typen som förälskat mig i ett märke, i mitt fall Dynaudio. Jag har sedan 1998 haft Audience 50, Contour 1.8 MkII, Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan snart 10 år Temptation (genomgångna och uppgraderade på fabriken för 3 år sedan). Det har varit full kärlek sedan start och man överger inte sin älskade så länge kärleken består.
  14. Det finns många fördomar och förutfattade meningar om vad som är bra eller dåligt. De ser olika ut i olika länder. När jag bodde i Kanada så klassades Musical Fidelity och Naim i absoluta toppskiktet i high end. VTL var det mest ansedda märket bland rörförstärkare. Bryston tillhörde mellanskiktet. Avalons högtalare hade högre anseende än Wilson. Franska Triangle’s högtalare hade också en stark position. Vad detta beror på kan man spekulera i. Naturligtvis spelar tradition, duktiga distributörer/butiker, förebilder typ Michael Fremer (som då hade slutsteg från Musical Fidelity) och möjligtvis kollektiva tankar kring design mm. Accuphase är giganter i Tyskland men där finns knappt VTL t ex. En handlare i Tyskland förklarade detta med att de hade en katastrofal distributör i Tyskland på 90-talet som drog ner märket i ”skiten” så handlarna lämnade märket Det är lätt att rasera ett bygge men knepigare att bygga upp. Det stora rörmärket i Tyskland är Octave. Även McIntosh och Aesthetix är relativt stora i Tyskland. Själv inbillar jag mig att det ändå att det finns någon koppling mellan kvalitet och välrenomerade förstärkare. Men också fåfänga. Ett exempel på det är att märken som HiFi-Klubben tar upp ofta tappar i exklusivitet. Så menar jag att det varit för t ex B&W och Marantz som innan hade högre high-end-status. Volymmässigt har de säkert vunnit på det och det ju det viktiga för tillverkarna. Det verkar också som om de tillverkare som satsade på bioförstärkare tappade i anseende. Jag tänker på t ex Yamaha och Pioneer som förr klassades mycket högt. Det tycks sitta kvar. Yamaha är ett exempel på företag som tagit fram utmärkta nya förstärkare med en hel del ny teknik. Jag tycker de låter mycket bra men det är liksom inte rumsrent att föreslå i high-endkretsar. Samma sak med Naims övre sortiment. Det tycks vara så att ju mer ”folkliga” produkter en tillverkare gör desto sämre låter deras bästa produkter. Det ligger på något sätt i förväntningarna. Jag har själv smittats av sådana fördomar under åren. Idag har jag ett betydligt mer öppet förhållande till många av dessa märken. Nu sitter jag på det jag har och det finns ingen anledning att byta utifrån ”ljud”. Om jag skulle ”tvingas” ligger Yamahas fullt balanserade produkter typ M-5000 och C-5000 mycket bra till. Jag lyssnade på dessa på en Yamahakväll hos en handlare i Karlshamn för ca ett halvår sedan i en bra lokal. Jag fick ett mycket positivt intryck, inte minst tillsammans med Dynaudio som är ”mitt märke” på högtalarsidan sedan mer än 20 år. Jag tänker så att om det finns relativt okända märken på en marknad så finns det troligen en orsak till det. Det kan röra sig om både utseende, kvalitet, service, marknadssupport, konkurrenssituation och liknande men kanske mindre om ljudkvalitet. Det finns flera aspekter för en distributör/handlare att värdera inför en lansering.
  15. Bebop

    Från linjesignal till musikalitet

    Här får jag nästan sitta och skämmas med en ”gammal” rörförstärkare... Men du har väldigt rätt i detta. Förr pratade man om ”rörljud” som lite gosigt och ibland svampigt. Så är det inte alls med nyare rörkonstruktioner där man blandar halvledare och rör för att dra ut fördelarna med respektive teknik. Transformatorerna har också utvecklats enormt hos de mest framstående som idag kan leverera tight bas vilket var en akkilleshäl för rörsteg förr, framför allt i låga impedanser. Det finns mycket nytänk i de bästa rörstegen idag men ändå lever många gamla fördomar kvar. Jätteintressant att följa utvecklingen.