Apexorca

Medlem+
  • Content Count

    7 361
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    139

Apexorca last won the day on January 21

Apexorca had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    - Vid havet

Recent Profile Visitors

26 737 profile views
  1. Apexorca

    Queen

    Finns många plattor som är bra. The Game är bra och jag nämner den för att den har jag själv lyssnat på en del senaste tiden.
  2. Det tror jag absolut. Jag förklarar varför jag tror det nedan. Jag har själv provat för många år sedan med att integrera sub i ett system jag hade då. Det var bra när det var party hemma och med den musiken man spelar på party, men inte att lyssna koncentrerat till alla andra gånger. Jag klarade inte trots ganska stora ansträngningar, lite experthjälp och envishet få till det så jag blev nöjd. Jag köpte istället större högtalare med den bas jag ville ha från början och då lät det bra. Jag vet inte om detta bara är jag som tycker mig höra det jag nu skall beskriva men det är så jag upplever det. I alla fall i de flesta fall, men jag säger inte att det inte går att få till, bara att det är jättesvårt. Med subbar inkopplade blir det ofta en känsla av dålig tajming och att basen inte går ihop med resten i musiken. När man kopplar ur subben igen blir det mer takt och tajming och jag rycks med i musiken, men det blir mindre bas så klart. Jag tror detta beror på ett tajmingproblem som är svårt att rätta till. Med nya digitala hjälpmedel sägs detta bli bättre och lättare att få till. Ibland har det varit så, men ofta har det varit tveksamt tycker jag. Jag mins otaliga sådana demonstrationer från München-mässan som jag tycker varit platt fall faktiskt. Det är alltså en sak att få ihop det i rummet så att det spalar i takt mellan högtalare och subbar och få det att integreras sömnlöst från topp till botten. Otroligt svårt. Det andra är en förklaring av en effekt på ljudet jag inte hört talats om, men kommit att tänka på själv. Det kanske är vedertaget för proffs, men för mig är det en ny tanke. Eller också är jag helt fel ute. Jag testar ändå tanken... Det var när jag satt och lyssnade på en högtalare för ca 5 år sedan. De använder sig av två helt olika tekniker för basen och resten uppåt i registren och jag fick verkligen inte till en bra musikupplevelse. Jag kunde inte njuta av musiken, det lät fel på något sätt. Jag kom på att det var basen som inte spelade som resten av högtalare. Det var på något sätt en helt annan grundklang i basen och resten av högtalarens membran. När dessa skulle samsas i samma ackord blev det snett i skallen på något vis. Efter denna upplevelse kan jag höra detta i flera andra sorters högtalare och jag tror jag då förstår varför jag inte gillat vissa typer av högtalare. Högtalarens membran måste låta likadant med samma klang på något vis. Om det skiljer för mycket spelar de olika membranen inte ihop och det låter konstigt. Den tekniskt kunnige skulle säkert visa mig specifikationer och mätningar på frekvenser och annat för att bryta ner min tanke, men jag tror att det är något som inte stämmer när man blandar olika tekniker och material för att återge olika frekvenser. Ett instruments ljud kommer från många olika frekvenser som ofta får spelas av olika membra och jag tror det är viktigt att det låter med samma klangfärg i hela registret om man kan uttrycka det så. Jag har hört Magnepan med olika sorters subbasar och alldeles fantastiskt bra kan detta bli med Magnepans egna subbasar, men inte alls lika bra med mer traditionella subbas teknik som jag hört. Jag skulle definitivt använt mig av Magnepans egna subbasar med samma teknik som resten av högtalaren. Hemma hos Listen to Music låter Tympani panelern magiskt bra och integrerat i hans system. Kanske den bästa basintegration i ett system med separata basar jag hört. Eller köp en högtalare som klarar bas med en gång om basen är viktig. Men du kommer inte få de fina egenskaper som är unika för Magnepan i övrigt. Det har nog bara Magnepan. Man skall inte ha Magnepan om man vill ha fullt dynamisk och realistiskt bastryck, man skall ha Magnepan för dess upplösning, fina microdetaljer, luftighet och tajming. Man får klarar sig med mycket fritt och upplöst basljud som har mindre bastryck. Musikaliska som få är de. Man kan inte få allt även om man vill det. Hoppas något av mina erfarenheter och amatörmässiga slutsatser kan vara till hjälp. Jag tar gärna mot synpunkter och tankar kring detta med att hela registret måsta ha samma "klangfärg" (om ni förstår vad jag menar) för att en högtalare skall spela bra och trovärdigt.
  3. Apexorca

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Slank in på Bengans annex bakom NK i Göteborg i lördags. Skön rätt nytt album med en del riktigt välkända låtar som är så bra att de vägrar försvinna. Nat King Cole tribute. Hög kvalitet rätt igenom musik, musiker, sång och inspelning. Soft och fint. Röstläget är högre än Nat men Gregory sjunger fantastiskt bra tycker jag. Jag gillar hans klang i rösten. Har spelat mycket musik av henne genom åren. Hennes tydlig karaktär i rösten påminner om Billie Holiday's även om Billie's otroliga smärta och känsla inte riktigt är där. Men vem klarar det??? Förra albumet gillade jag inte lika mycket som de tidigare. Anthem behöver nog lite mer tid för mig, men jag tror det kommer bli bra när man kommit in i det. Det finns något som kittlar i musiken. Det behöver snurra några varv till tror jag och det är ofta ett kvalitetstecken. Verkar som hon söker lite nya vägar i sitt musicerande. Riktigt duktiga musiker brukar det vara, så även är.
  4. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. Reismers hornhögtalare låter inte så mycket horn/tratt som många andra. Visst kan horn låta bra och visst har de egenskaper andra högtalare inte klarar av lika bra. Det har Magnepan också och tex Wilson. Alla med olika lösningar som gör olika saker bra. Jag har hört mängder av hornhögtalare i Tyskland. Horn kan låte jättebra på gammal jazz. Gärna med blåsinstrument i mässing. Ett test jag brukar göra med hornhögtalare som jag tycker många har svårt med är violinen. Jag har så många gånger hört hornhögtalare låta bra och så väljer jag något med fiol... ofta har den då låtit konstigt, så att jag inte känner ingen klangen. Så trots att horn har massa positiva egenskaper i dynamik och snabbhet tycker jag en svårighet för en del av dem vara klangen i vissa instrument. Liksom Magnepan har en överlägsen lätthet och transparens i ljudet saknar de makrodynamik i basområdet även om det finns visst mått av detta i de bästa systemen som tex hos Listen to Music. Och "vanliga" högtalare med elektrodynamiska högtalarelement som finns i mängder med olika konstruktioner och med olika egenskaper, bra och dåliga. Min poäng är inte att WE-hornsystem skall hamna i var mans hem, bara att det är värt att värdera de unika egenskaper dessa system besitter och att vi kan föra in lite av det ljudet i våra moderna system och enligt min mening få ett mer naturligt och något steg närmare ett verkligt ljud från livemusik. Jag hörde Paul McGowan beskriva ett live-ljud som något man aldrig skulle kunna blanda ihop med något reproducerat ljud från en högtalare. Inte pga klang och upplösning mm. Man kan nämligen höra skillnaden om man är i ett annat rum eller utanför ett hus med öppna fönster. man kan avgöra om någon spelar live där inne eller om det är från en stereo. Men med WE systemet är det mer så än på andra system att man skulle kunna fundera på om det inte är live. En Magnepanfantast och en Hornfantast och en fantast för vanliga högtalarelement kommer aldrig att kunna övertyga den andre. Man har ju valt det man valt pga vad som gör en gladast när man lyssnar. För egen del har jag inget svårt att uppskatta duktiga system från alla läger. Det är bara det att om jag skall sitta hemma och lyssna dag ut och dag in väljer jag det som jag gillar bäst. Om jag skulle ändra mig och byta smak så byter jag så klart högtalare. Att sitta hemma och lyssna på WE är otänkbart. Jag vet att du är duktig på mycket med HiFi bla horn Spiros. Vilken hornhögtalare borde jag testa med en violininspelning som kommer att låta som en violin med trälåda och inte som ett blåsinstrument av metall (om jag får ta i lite)?
  5. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hehe Spiros. Det finns lika många sanningar och åsikter om ljudåtergivning som det finns hifi-entusiaster. Men läs nu inte in i det jag skriver att jag tycker det systemet utan förbehåll är bäst i världen på alla sätt. Bara att det är imponerande vad de kunde göra på den tiden och att en del viktiga egenskaper i det som dessa system presterade var mycket bra och att moderna system många gånger har missat dessa goda egenskaper. Och det kompenseras inte av bättre klang, upplösning mm, mm, mm enligt mitt tycke. Vi måste kika bakåt lite och ta till oss det som var bra redan då och lägga till detta i våra moderna system. En stor nackdel med horn generellt är i mina öron att det låter tratt även i instrument som saknar tratt.. men med andra fördelar. Alla konstruktioner har kompromisser.
  6. Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Nu snurrar CD'n. Jag blir alltid glad när jag lyssnar på Stacy. Skön soft Jazz och lite Bossa Nova på detta album. Hon var mycket i Brasilien och inspirerades av Bosa Novan inför detta Album. Hon har en mycket klar och ren röst med mycket personlighet och känsla och musikerna i övrigt är jättebra. En kritiker skulle säga att hon inte har så brett röstregister men hon håller sig inom det område hon är excellent på och det är hennes stil och för mig behöver hon inte hitta på något. Hennes storhet ligger i touch, känsla, härligt vårdande av tonen och klangen i rösten. Jag tröttnar inte. Jag försöker alltid se henne live när jag kommer åt.
  7. Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Maria Mena har jag lyssnat mycket på. Hon har en säregen och mycket fin röst. Bra musik. Har precis lyssnat på denna.
  8. Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    @Amund, Tack. JA det är något roligt med att lyssna på FBP. Jag uppskattar dem mer än min 402a som naturligtvis iofs är stereoförstärkare och svårt att jämföra helt i och med det, men spelglädjen och stompet är klart roligare i FPB. Jag har läste runt en del på nätet och det finns lite folk som med stor kunskap fixar iordning Krell när det behövs. Det verkar vara många som just gillar FPB-serien lite extra av Krells produkter. För mig har de alltid varit välljudande och en slags referens, men inte möjliga att köpa för mig på den tiden. Det blev en KAV 300i som jag köpte av Olle på Hifi-Consult när det låg i Alingsås. Jag älskade den för spelglädjen och kraften. Jag testade den mot massvis av andra förstärkare då (runt 1998 och framåt) och visst kunde man få lite mer upplösning. 300i var lite grynigare än vissa andra märken, men ingen kunde få fötterna att stampa takten som KAV300i. De andra var i jämförelse klena, oengagerande och försiktiga tyckte jag. Det var med denna insikt som jag började gilla Krells grundfilosofi i ljudåtergivning än mer. Deras kraft och dynamik är fortfarande alltid min måttstock när jag väljer produkter och utvärderar. Plinius hade samma tänk, och med Gryphon får jag ännu mer bottenkraft och samtidigt silkeslen upplösning, värme och luftig presentation, men spelar man upp mot lite över 100db (beroende på hur man mäter) håller Krell ihop bättre. Gryphon har ju 150Watt i 8Ohm. Det är ungefär där kraftskillnaden börjar märkas mer tydligt. Spela så starkt är dock inget jag gör ofta, men med Krell så känner man även på lägre volym att Krell själv vill att man drar på ordentligt och det är skitkul att göra det. Det är som en bra stark sportbil den vill ha platan i mattan. Jag hade lite folk hemma i fredags som var nyfikna på hur Krellarna låter i mitt system. De är fortfarande inte inspelade. Det är nog ca 80 h speltid just nu. Vi spelade en del blandad musik men fokus på HiFi-inspelningar och demomusik. Vi spelade bara på med bra musik och rätt högt. Det är utan tvekan så att kraften och kontrollen när jag spelar starkt är bättre med Krells sjukt många Watt. De är specad för 350Watt i 8Ohm men det sägs att det egentligen är 470Watt i 8Ohm och det räcker. Kontrollen är makalös hur starkt jag än spelar och hur mycket komplicerat det än är med mycket ljud från de lägre oktaverna. När musikinspelningarna är bra och med rätt värme är det väldigt bra, men är de lite tunnare och kallare i inspelningen och med lite ljusare klanger är Krell inte lika bra som Gryphon. Krell blir då lite kalla och hårda i mellanregistret och vidare uppåt jämfört med Gryphon. Ljudbilden är lite plattare med Krell också. Inte lika luftig och det märks mest i mellanregister med sångröster. Med rullband excellerade Krell. Eftersom de också är snabba och med mycket kraft kom dynamiken till sin rätt. Rullband låter sällan hårt som CD och Vinyl kan göra varför den negativa aspekten var bortblåst på rullband. The Wall på full spätta var riktigt kul och här märks inte några kalla och hårda anslag som inte skall vara där. Det är en kul och lärorik resa för mig detta. Hoppas det jag skriver också kan bidraga. Tanken med detta reportage är att ta reda på lite om äldre förstärkare och inspirera lite till att kika bakåt i tiden efter välljud som absolut kan matcha nya produkter om man vet vad man letar efter. För mig är detta också lite minnesantekningar för framtiden också. Det skall sägas att under inspelningstiden har de egenskaper jag inte tycker kommer upp i nivå med Gryphon långsamt jämnats ut och jag vet inte hur nära de kommer efter några hundra timmar. Det tar jag reda på.
  9. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Visst Spiros. Horn har vissa fantastiska egenskaper som är unika för just horn. Dock är alla högtalarkonstruktioner en kompromiss på några parametrar och man får välja den konstruktion som passar en bäst. Dock kan WE-systemen lära oss något. Men kanske inte er som reden är i "hornträsket" i så fall. WE systemen har vissa gemensamma egenskaper , men detta är det WE system jag tyckt låtit bäst. Vi kanske lyssnade vid olika tillfällen och kanske var det något Koreanen justerat. Det gör han nämligen till och med under demonstrationerna, i alla fall då jag varit där. Nej det var inte riktigt på det viset och denna tydliga effekt har jag aldrig hört tidigare. De spelade högt, men inte på hörselskadenivå. På en vanlig högtalare eller horn för den delen också, är det så att om man går närmare högtalaren låter det mycket högre, men på dessa blev det inte direkt starkare bara för att man lade örat mot hornet. Enligt Koreanen var detta pga den akustiska konstruktionen. Iden var att kunna förmedla ljudet över en publik så att de som var längst bak skulle höra bra och denna konstruktion fick ljudet att spridas på ett annat sätt. Jag kan inte detta på detaljnivå dessvärre, men det skulle i alla falla skilja sig på den punkten mot andra system. Jag gillar flera av hornhögtalarnas egenskaper, men inte alla. Jag vill inte påskina att detta är det bästa system jag hört, men att det har vissa egenskaper som är bland det fräckaste jag hört tex att får ett reproducerat ljud att likna ett live-ljud, en luftig lätthet i ljudet med härlig energi. Poängen är att det gått att göra system i hundra år som har fantastiska egenskaper som många system i dag helt saknar. När man väljer/bygger system anpassar man det efter den typ av ljud man vill ha. Dessa WE system passar inte alltid in i en normal boende miljö varför systemen utvecklats och förändrats pga en massa olika orsaker. Men ibland tror jag det kan vara var bra för alla inblandade, konsumenter, försäljare och producenter av HiFi att höra på dessa system. Det är en ögonöppnare för några viktiga egenskaper i ljudet som jag tycker man ibland glömt av vikten av. Ang att jag tog upp just TAD var att de var i rummet bredvid och att vi hade det som ett mycket bra referenssystem både innan vi lyssnade på WE och sedan efteråt. TAD är verkligen inte sämre än något annat märke, tvärt om. Dock var det en fruktansvärt konstig skillnad i upplevelsen av TAD systemet innan vi lyssnade på detta WE system och när vi lyssnade efteråt. Insikten var faktiskt lite som en käftsmäll. Just storleken och friheten på något sätt i ljudet blev som skillnaden på en stor högtalare jämför med någon lite monohögtalare för en iPod. Det tänkte man ju inte första lyssningen på TAD innan WE, då lät det fantastiskt, men när man kom in direkt efter WE undrade i vad som hänt. Allt är relativt. Vi fick går runt i olika rum och kalibrera om oss i öronen innan vi kunde ta till oss vanliga högtalares ljud igen.
  10. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det är en relevant fråga Spiros. Jag har blivit imponerad av de stoooora WE högtalarna som konstruerats under första tredjedelen av förra århundradet. Den oansträngda lättheten att spela stort och fylla rummet var kanske det bästa jag hört. Ett antal 30-tummare (tror jag det var) i basen och enorma horn för mellanregister med stor spridning av ljudet och teknik som gör att de rör sig över stora ytor som inte moderna högtalare klarar på samma vis. Jag tror det var systemet för 2 år sedan på bilden nedan som var extra bra av alla de som jag hört demas i München. Kanske det system som kommit närmast ett liveframträdande jag hört. Otroligt mycket frihet och luftighet i ljudet. Visst kanske klangen var lite färgad men inte så att det störde i förhållande till hur det spelade musik. Sedan finns det en massa HiFi parametrar som moderna högtalare klarar bättre men det är inte samma sak som att det låter kul att lyssna på. Vi var inne hos TAD precis efteråt och det lät som en iPod-högtalare i jämförelse. Allt lät som om det var en dockhusorkester efter WE systemet. Detta mellanregister horn måste vara fullständigt genialt, med stor spridning och både i bredd och avstånd. Lade man öra intill hornet lät det inte starkare än längst bort i rummet. Mycket märkligt Ljudet fylld lätt ut hela rummet och helt utan kompression som det lät. Kristian kan lägga örat intill utan att få hörselskador trots att det spelar ordentligt.
  11. Apexorca

    Peo's prylar

    Alltid svårt att kvantifiera, men Valhalla 2 är grym. Det blir ytterligare bättre på nästan alla områden, men skall jag säga något så är det kontrollen ljudet som märks väl. Det blir otroligt självklart, rent och friskt och luftigt. Det blir mera här och nu. Tonarmskabeln Valhalla 2 är nog den bästa kabeleffekt på en enskild signalkabel jag hört.
  12. HIGH END München 2019 "A true reproduction of the Original" Så skall det låta. Wester Electric visste något och återskapade musik och ljud på ett för dagen unikt sätt. När nästan 100 åriga högtalare gör många viktiga saker för det reproducerade ljudet, som många nya produkter tappat bort, funderar jag på varför? Jakten på det perfekta ljudet ekar vidare. Allt går inte framåt men mycket. Skall vi hitta det i München i år? Vill vi hitta det? Är det ens möjligt? Oavsett svaren på dessa frågor är denna mässa fantastisk. Mycket lärorik, berikande och trevlig. Klart jag skall försöka undvika allt som kan stoppa denna trevliga resa i år. Jag laddar kameran och blädderblocket, rensar vax och lägger upp en rutt. Utan rutt ingen sprutt och man blir "stuck in the middle". Vi får se var jag hamnar i detta. Men kul kommer det bli i alla fall, riktigt kul.
  13. Apexorca

    Peo's prylar

    Med din kringutrustning är det nog också en riktigt bra matchning. Krell ock Wilson är hör väl till de mer kända välfungerande High-End matchningarna "out there". Tänkte också säga att Valhalla kan göra bra för ljudet på fler ställen i ditt system om du nu skulle komma på tanken... Jag har ju själv bytt Brahma nätkablar mot idel Valhalla i lugn takt och jag har hört vad Valhalla kan göra. Du får mer botten och mer värme i hela ljudbilden samt en större ljudbild och mer släpp från högtalarna. Jag har ju en Valhalla 2 också och den är ännu bättre.
  14. Jodå. I liftkön till kabinen upp på Åreskutan kan man få sig en också. Så det var en bra start på dagen och sätt att fördriva tiden i morgonrusningen till kabinen. Jag beställde hem lite efteråt och körde det ett tag men det var 2 år sedan nu.