Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

För er som följt senaste halvårets trådar som involverat högtalare i, som det benämnts, tungviktsklassen har kanske fattat vilka slutsatser jag dragit av mina lyssningsövningar.

Hur som helst.

Framtiden är här.

Plötsligt knackade det på dörren dagen innan midsommarafton. Hade knappt tid att springa och öppna. Jag hade rätt mycket annat att stå i inför midsommarparty med ca 50 gäster Hälften var barn 0.9 -12 år. Prognosen var kulingvarning samt mulet, enstaka solglimtar och troligtvis regn. Klassiskt midsommarväder, men förhoppningen är ju alltid en annan. Hade under svår ångest kommit till den insikten att inte ens försöka duka ute. Bara tanken på att först, i bästa fall, lyckas tejpa fast en pappersduk på 10 meter i kulingvind och sedan få massa vatten över den fick svetten att tränga fram i pannan. Men att ha 25 sittande vuxna samt utfordring av 25 barn inomhus är en utmaning som nästan kan mäta upp lika mycket svett. Tärningen var kastat och det vara bara att jobba på. Så klart var inomhusförslaget det smartast. Men nu kom ju ett projekt till. Jippi!

Där stod 2 svettiga flyttgubbar med 3 paket. 2 stora tunga och ett lite mindre. Det rann vatten från ett av de stora paketen. Sväljer i en torr mun och undrar hur f-n det var bra eller inte.

Det var till mig alltihop. Men var skulle jag ställa det? In i vardagsrummet fick det bli. En galen tanke med horn och ett snett leende for genom huvudet.

Öppna nu!

Klart jag hinner...

Tanken krockade dock med förnuftscentra. Hornen försvann och leendet blev sammanbitet. Jag knuffade in allt i bortre änden av rummet. Vet inte riktigt varför, men jag täckte högen med lådor med vita filtar och några böcker på.

Sedan återgick jag till midsommarbestyren efter att flyttgubbarna svurit irriterat åt varandra några gånger och bökat ut 2 pjäser p 126 kg motsatt väg som paketen kom, släpat in dem i en lastbil, fått en påskrift på en datorskärm och åkt in mot Göteborg.

Det var en gång..

_MG_9080.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till denna insikt. ;)

Det är väl bara 2 saker som skulle rucka på detta.(Ett par Verity Audio Parsifal Ovation eller Wilson Audio Sophia 3 till fyndpris hade varit svåra att motstå :) .

Bra bägge två.)

Men det blir nog ett likadant märke/modell som du nu skaffat i framtiden ;) .

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara 2 saker som skulle rucka på detta.(Ett par Verity Audio Parsifal Ovation eller Wilson Audio Sophia 3 till fyndpris hade varit svåra att motstå :) .

Bra bägge två.)

Men det blir nog ett likadant märke/modell som du nu skaffat i framtiden ;) .

Inte för att vara sån men har svårt att se ett par Wilson bli ett par Sonus Faber oavsett hur lite pengar du skulle få dem för. Är det Sonus du suktar efter är det väl det du ska ha?

Eller så har jag bara inte förstått det här med fyndpriser och billigt...

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara sån men har svårt att se ett par Wilson bli ett par Sonus Faber oavsett hur lite pengar du skulle få dem för. Är det Sonus du suktar efter är det väl det du ska ha?

Eller så har jag bara inte förstått det här med fyndpriser och billigt...

Det är bara så enkelt att jag gillar fler högtalare.Man kan väl gilla mer än en åt gången?Sonus Faber är för mig de jag absolut föredrar,men jag är inte gjord av pengar,och vilken som hellst av de jag nämnde skulle jag med lätthet kunna leva med.

Link to comment
Share on other sites

Blir spännande att följa uppackning och lyssningsintryck!

Antar att du kommer att placera de nya högtalarna ungefär där de gamla står. Hur lång bakåt sitter du och hur stort är avståndet mellan högtalarna?

Dina nya är i grafit eller hur? Blir säkert snyggt mot övrigt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Blir spännande att följa uppackning och lyssningsintryck!

Antar att du kommer att placera de nya högtalarna ungefär där de gamla står. Hur lång bakåt sitter du och hur stort är avståndet mellan högtalarna?

Dina nya är i grafit eller hur? Blir säkert snyggt mot övrigt!

Calm

Sweet spot är ena hörnet i en liksidig triangel ca 3m är det mellan högtalare och till lyssningsplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att midsommar förlöpte utan missöden, ovanligt! Och med bättre väder än väntat var det 5 h städning på midsommardagen. Därefter kallade jag in 2 starka armar till och vässade kniven och hällde upp 2 glas Rose' från några överblivna flaskor. Nu blir det paketöppning.

Förste ett litet paket. Innehållet är här för ett ca veckolångt test.

3a0e255f.jpg

69d3946f.jpg

Såhär ser det ut när lådan är tom ;)

741eca46.jpg

Verkar lite rörigt eller? :D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jaha du Calle så frugan gav med sig :) Jag kan förstå hur du känner det just nu måste vara en underbar känsla :mm:

Bara att gratulera förmodar att det kommer bilder snart. VÄNTAR PÅ INBJUDAN :D

Såklart! När de är lite anständigt inspelade blir det näsdroppar, revaxör och tops. Men du får bara lyssna med fasen fel ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är ungefär nu som fotointresset kan förstora upplevelsen.

Stilstudie #1

3fb023cc.jpg

Stilstudie #2

b44ebbc0.jpg

Här uppställd mot sin kombatant. Jag har ju inte lånat hem den för skoj skull. Jag tror den är perfekt till det övriga så jag skulle bli mycket förvånad om den inte tog sin plats i hyllan på allvar. Är den i form blir den kvar.

ca6f91af.jpg

Kräver visst minst 250 timmar innan den låter som den skall. Det hinner jag ju inte få till så jag får chansa lite.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

AR-fjärkontrollen är på gränsen till för vek men mycket enkel att använda. Neutral är ordet det kan väl vara ok. Men AR har ett mycket gediget kvalitetsintryck i övrigt men hade man haft en mer gedigen fjärr hade det känts bättre, men den som väljer hifi efter fjärr borde inte köpa hifi utan bara fjärren. Det är mycket billigare...

Pliniusfjärren är ca 100ggr porrigare. Och man kan döda inbrottstjuvar med den. Jag har tappat den på foten så jag vet.

En annan kul sak som händer med AR fjärren är att den ibland får projektorduken att åka ner :dead:

Link to comment
Share on other sites

Hur lång bakåt sitter du och hur stort är avståndet mellan högtalarna?

Calm

Mätte det! det var 2.60 melln högtalarna och 3 .10 till mitt på lyssningsplatsen. Detta kommer säkerligen med tiden att justeras. Dock är det tydligt att sweet spot är större på Futura än Be10. Samt att det låter bättre en bit från sweetspot också på Futurorna. Oj nu försa jag mig. Nu vet ni ju att det är Futuror. Järnvägar.

Link to comment
Share on other sites

Mätte det! det var 2.60 melln högtalarna och 3 .10 till mitt på lyssningsplatsen. Detta kommer säkerligen med tiden att justeras. Dock är det tydligt att sweet spot är större på Futura än Be10. Samt att det låter bättre en bit från sweetspot också på Futurorna. Oj nu försa jag mig. Nu vet ni ju att det är Futuror. Järnvägar.

Kartongerna i bakgrunden på dina bilder avslöjar det oxå.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ös på med fler bilder nuuuuuu... :mm::)

Uppackningstrådar kan ibland vara lite sega ffa i början då man bara får se en massa wellpapp. Så är det bara...

Här kommer en artistisk bild på wellpapp. Med lite Italienskt kulturhantverk från samma region.

208f881d.jpg

Efter att jag använt min nyvässade kniv och tagit mig igenom 2 lager wellpapp kommer man till en specialförslutning i någotslags plastaluminium som är helt lufttät. Kvallitet lyser lång väg!

PUH! Vattnet som droppat från lådorna när flytgubbarna kom hade inte en chans. Skulle man tappat en sådan låda mitt ute i Atlanten, skulle de troligen flytit hit med Golfströmmen, vilket inte är helt uteslutet om inte isen på Nordpolen smälter för fort och stoppar den. Lådan skulle med största sannolikhet innehållit en felfri, torr Sonus Faber Amati Futura som man kan spela mono med.

81ee2fbf.jpg

När knivet gjort sitt... en ny Wewllpaplåda. Knivslipen fick gå varm.

e289eac3.jpg

Äntligen igenom och jag får se dem.

e2122b97.jpg

Enligt instruktioner ställde vi lådan uppochnerpå och hasade ut högtalaren.

baffa5f8.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trodde att även du börjat med mysdjur på prylarna,hann bli lite orolig innan jag såg att det var en dammvippa.... :):blush

Ktêman är numera helt befriad från gosedjur, dessa högtalare behöver inte resonansdämpas. :app: Det var mer en kul grej med udden mot dessa fula möss som dyker upp här och där. :D;) Pingvinerna får tjäna som bokstöd så som de var tänkta.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fantastiska högtalare kräva fantastiskt mycket emballage :)

Mycket bra emballering måste jag säga, försäkringsbolagen lär bli ovanligt nöjda kan jag tro.

Vässa kniven nu så att den tar sig igenom sista plasten också :mm:

Link to comment
Share on other sites

Ktêman är numera helt befriad från gosedjur, dessa högtalare behöver inte resonansdämpas. :app: Det var mer en kul grej med udden mot dessa fula möss som dyker upp här och där. :D;) Pingvinerna får tjäna som bokstöd så som de var tänkta.

Calm

Jag tror Futurorna är det också. De använder någon inovation för det. Material som omvandlar vibrationer till värma finns på stretegiska ställen. Står att läsa om på hemsidan. Sedan är de isolerade från golvet också, kommer bilder på det.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

man bör vara två när man vänder på dyrgriparna va?Eller hur gjorde du?

Japp! Jag hällde ju upp 2 glas Rose' skrev jag ju! Här en av extra armarna.

6b4b55b0.jpg

Jag tror inte det är lämpligt att fixa det själv.

Hade plasten på tills de stod på plats.

Blanka som bara den! Mycket svårfotade. Focus hittas ofta i reflexen istället för i det lackade trät. Man behöver stora mängder infärgade skivor om man skall få bra bilder. De har inte jag... Improvicerar senare med lite vitt akustikmaterial.

606e66be.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...