Daniel

Medlem+
  • Content Count

    809
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Daniel last won the day on March 4

Daniel had the most liked content!

About Daniel

  • Birthday 1967-07-15

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.stylusaudio.se
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Sthlm

Recent Profile Visitors

8 750 profile views
  1. Daniel

    12V DC power supply - er der skilna?!?

    Nordost har ett nyutvecklat PS för alla de delar du talar om, samt 2 olika nivåer på kablar till de olika delarna. Det gjorde stor skillnad på min NUC. Kan enkelt demonstreras av din Nordost handlare. https://nordost.com/qrt/qsource-linear-power-supply.php
  2. Daniel

    Hjälp att åtgärda distortion

    Vad står skivspelaren på? Är den i våg? Är tonarmen parallell med tallriken? Högfrekvent distortion tyder oftast på att nålen inte följsamt nog kan föla spåret. Orsaken kan vara flera av alla inställningar nämnda oven. Du har en elliptisk diamant som är rimligt känslig för just inställningar. En sfärisk är mer förlåtande. Jag tror du kan få bukt med detta genom placering av verket, och inställningar. Om inte armen har ett glapp i lagret.
  3. Daniel

    Den långa vägen tillbaka.

    Brinkmann Nyquist mk2. ;-) Streaming + moduluppbyggnad = framtidssäkrad, rörbaserad analogdel.
  4. Vi är alla lite förtappade. På ett mycket bra sätt tycker jag. Passion, galenskap och nörderi är ett fantastiskt sätt att spendera sin tid på. Du kommer helt klart att landa på fötterna, med ett stort leende på dina läppar.
  5. Jag låste på den här frågeställningen. Mest för att jag själv, nästan alltid kommer tillbaka till den. Under många år i min ungdom, letade jag nästan uteslutande efter musikaliska upplevelser helt baserade på mina egna preferenser förstås. Jag valde alltid den varmare och fylligare upplevelsen, framför den som kanske kan beskrivas som avslöjande. Den heliga gralen blev efter några år rörförstärkare, BAT och ARC och ProAc Response serien. Men jag blev äldre, och smaken förändrades. Och jag blev mer intresserad av att bredda min musiksmak och gå på djupet med min musiksamling. Tidigare hade mitt system "valt" skivor till mig. Jag jagade helt ärligt mer efter välinspelad musik som fick mitt system att låta så bra som möjligt, istället för att lyssna på den musik som jag för tillfället var sugen på. Men hur gör man det? Hur kommer man åt det som artisten avsåg att förmedla? Jag vägrar tro på att musiker, producent, tekniker och alla andra inblandade bestämmer sig för att göra en riktigt kass inspelning. Visst kan ljudkvalitet komma långt ner på prio-listan för många superkommersiella produkter. Men för alla andra artister med ambitioner? Kan det handla om att vi måste komma ännu närmare inspelningen, snarare än tvärtom? Ännu mer avslöjande? Jag tror det. Ivor Tiefenbrun (Chef över Linn och skapare av LP12 ) fick frågan i en intervju i en av de stora hifi-tidningarna för många år sedan att om han fick en obegränsad budget och hur många av världens bästa ingenjörer till sitt förfogande, hur nära skulle han komma att återskapa ljudet från en livekonsert genom ett hifi-system. Hans svar: 4%. Det var givetvis en provokation och kanske hans sätt att säga att frågan är felformulerad. Men det svaret har fastnat hos mig. Ville han säga att vi aldrig kommer att nå fram, eller att vi söker efter ett mål som är irrelevant. Är inte upplevelsen det viktiga? Jo, givetvis måste det alltid vara så. Det finns inget eget syfte i begreppet High Fidelity. Om det inte ger oss mer njutning. Idag, ganska många år, apparater och tweaks senare. Är jag mycket mer intresserad av det som kan kallas "avslöjande" musikförmedlare. Jag har lämnat det lite runda och fylliga bakom mig. Helt enkelt för att det inte berör mig längre. Jag vill att alla mina skivor ska vara begripliga, och intressanta och givande, inte bara en liten del. Jag har roligare, lyssnar ännu mer på musik och det är ännu stökigare bland skivorna när jag är klar. Det är klart att en fet puckel i mellanbasen kan låta supertrevligt, men den lämnar alltid en suck out efter sig i en annan frekvens. Som gör att man inte hör det som artisten ville att man skulla höra. En rak frekvenskurva med korrekt fas genom hela registret måste vara rätt. Men det behöver inte vara vad du vill ha. Man ska alltid köpa det man går igång på och ha en massa olika plattor med sig när man utvärderar. Det mesta låter vettigt med Diana Krall och Nils Lofgren, men funkar det när musiken har en massa energi och 80 instrument på scenen, eller funkar det med riktigt stökig rock. Gillar man värme, fyllighet, kör på det. gillar man avslöjande så kör man på det givetvis. Men för att runda av mitt eget babbel. Jag är nog mycket mer fascinerad av att jaga det korrekta idag, än för 35 år sedan. Och mest för att det verkar ge mig mest njutning av min skivsamling. Och jag tycker inte korrekt betyder stelt och kliniskt. Stelt och kliniskt är lika fel som tvärtom. Även om det är lättare att ogilla stelt och kliniskt.
  6. Det hela kommer ju att hänga på vilken lägenhet du hittar. När jag flyttade från hus till lägenhet hittade jag en på översta våningen i ett 30-tals hus, med en nyköpt råvind som jag byggde om till lyssningsrum och sovrum. Då hade jag mig själv som granne i alla riktningar och kunde spela på ordentligt högt. Och som Marcus säger så är vi många som kan hjälpa dig med hemlån av produkter. Ett sett YG Acoustics Sonja XV med dubbla Invincible subbar kanske kan passa i en lägenhet? ;-) Och jag vet att dina Evo600 monoblock är skitroliga som motor till et par riktigt bra stativare. Det finns ju ett stort antal lösningar till din framtida situation. Rätt roligt tid du har framför dig tycker jag.
  7. Daniel

    Mästarmöte har en vinnare!

    QKore gör mest nytta där det behövs. Om det finns störningar i jordplanet, oavsett om det kommer från apparaten, eller nätet, så hjälper QKore till att dränera bort det. Balanserade konstruktioner brukar tjäna mest på detta. Kanske är Krellarna lite som en fet V8. Det går fort, men det både väsnas och vibrerar. 😀 Är jordplanet på både signal och nätsidan rak och stabil, så märks effekten mindre. Jordplanet är ju signalens referenspunkt. Om referensen ser ut som skit, så blir signalen skitig.
  8. Daniel

    Mästarmöte har en vinnare!

    resultatet kan variera från system till system. Men hittills har förbättringarna varit konsekventa i vilken riktning det påverkar ljudkvaliteten, men varierat i omfattning. blev det begripligt? en fråga. Jordade du både den analoga och digitala sidan i QKore.
  9. Daniel

    Mästarmöte har en vinnare!

    Roligt att höra att det funkar nu. Och att det funkar bra,
  10. Daniel

    Mickes Musikrum

    Intressant. För mig var det enklast att utesluta, eller rättare sagt gå på grundkaraktärer. Technics direktdrift, SME V'ans precision, Känner inte till AMG, men en aluminium tallrik med PVC topp och 12-tums arm ger givetvis ett förutsägbart resultat. Som sagt, båda olika, med sina respektive styrkor och svagheter. Har hört både Röcklinger och Tom Evans, så jag kunde höra deras olika grundkaraktärer. Vilken man föredrar handlar ju också om hur systemet ser ut i övrigt. Lyra Delos och Ortofon Cadenza, men det är lätt att känna igen Lyras styrkor, även om jag tycker man får så mycket mer med hoppet upp till en Kleos. De har ändå fler likheter än olikheter. Misstänker att Benzen här ovanför gav ett helt annat resultat. ;-) För mig går boogie alltid först, men givetvis vill jag även ha alla hifi-parametrar på plats. Helst vill man ha båda. Och det går. ;-)
  11. Daniel

    Mickes Musikrum

    Kul! Ja, jag prickade av produkterna rätt. Skivspelare och Riaa var lättast. Men som jag sa så fanns det några bra kombinationer. BX2 var roligast, med mest boogie. IRL hade nog vissa produkter växt ytterligare. Jag gillade också AY2 som många andra. Men det var en mer gentlemannamässig presentation, med mer fokus på detaljer, ambiens och elegans. Och jag tror att Tom Evans styrkor missas i översättningen. Upplever du Röcklinger som lite grå och med ett mindre djup i jämförelse med Tom Evans? För det kunde anas i inspelningarna.
  12. Daniel

    Mickes Musikrum

    Nordost har dokumenterat alla tillverkade kablar med serienummer. De har data på längd, terminering osv, och vem de sålt till. Dvs vilken distributör.
  13. Daniel

    Mickes Musikrum

    Har också gjort en första genomlyssning nu och har en uppfattning om de olika komponenterna. Detta var kul. Mycket bra inspelat @AlfaGTV. Skillnaden mellan det jag tycker minst om, och det jag gillar mest är inte enorm. Men det är skillnader och jag vet nog vad jag skulle välja. Men det betyder inte att jag inte uppskattar kvaliteter i de andra kombinationer. Det handlar nog mycket om vad man tycker är viktigt. Har dock inte slängt över filerna i ROON och lyssnat på det stora systemet ännu, ska göra det och jämföra mina nuvarande anteckningar. Nu har jag lyssnat via ett par mindre Audeze-lurar och en liten skrivbords-dac. Återkommer.
  14. Pratade lite med Nordost om detta. Så här går resonemanget. "Det är givetvis helt upp till hur mycket Lumin-grunkan drar. Det räcker liksom att leverera tillräckligt antal ampere för funktionen. Den fungerar inte ”mer” med fler ampere. Däremot spelar kvaliteten på amperen roll. Och att man inte kommer i ”andningsnöd”, dvs att man har en bra reserv vid eventuella peaks. QSource är mycket konservativt specad och lämnar minst 1,67A continously i 12V läge. Man får inte heller glömma att strömreserven är stor." "QSource kan med lätthet driva TVÅ Lumin L1, med stor strömreserv för båda... i teorin skulle man kunna driva TRE samtidigt, med reserv kvar. Men nu finns det ju bara två 12V utgångar i praktiken." Hoppas det hjälpte lite. Annars får jag gå tillbaka till the Source. ;-)
  15. Daniel

    Test av högtalare i P1 Plånboken

    Det var min största rädsla.