Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

On 2024-02-22 at 19:10, AlfaGTV said:

Min provsmakning av "optiska pickuper" gav mersmak, och en förfrågning om bytesaffärer mottogs väl.

De flest tyska hifi-tidningar har alltid haft en kärlek till tabeller för hifiprylar med mer eller mindre sofistkerade mätmetoder där det blandas, teknik, lyssning och pris. Det kan t ex bli 97% ljud/teknik men ”bara” tre-stjärnig prisvärdhet (av 5) i Stereo medan Audio/Stereoplay (numer sammanslagen till en tidning) summerar allt poäng (pkt.). I själva testet är allt specat, se exempel nedan.

 

IMG_2167.jpegIMG_2168.jpeg
 

Man får ta resentioner lite för vad de är, framför allt de subjektiva resultaten. Vi vet ju normalt inte använd utrustning, rum eller personens smak; det är ju enbart en persons utsaga. Audio är förtjusta i DS-pickuperna medan Stereo är lite mer tveksamma. De har heller inte testat så många. På motvarande sätt är inte Audio helt övertygade om Lyras Atlas. Kanske därför de inte (fått) testa andra Lyra-puppor(?). Men ändå lite kul att läsa; framför allt om man går tillbaka och läser själva testet, vilket är busenkelt om man har Readly. Till vänster från tidningen Stereo och till höger från Audio/Stereplay

 

IMG_2162.jpeg  IMG_2164.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Man får ta resentioner lite för vad de är, framför allt de subjektiva resultaten.

Självklart! Och eftersom jag inte har ngn formell tyska-utbildning så blir det lite hattigt för mig att tolka begreppen o deras recensioner. Men Hr Brandt verkar gilla vad han hör, så mycket förstod jag iaf! 

 

Och efter en rejäl spelsession igår eftermiddag och alla andra timmar jag skrapat ihop så tycker jag att W3 etablerat sig toppenfint i systemet! Men, samtidigt blev det en riktig fajt nu när Bardo med sin "budget-puppa" Hana ML verkligen utmanar det "optiska laget", tveklöst boostad av den balanserade koplingen och Valhalla V2+ i DIN-XLR-versionen. Vi var fyra gubbar som provsmakade ett utsnitt av allt från klassiskt och 50-talsjazz till Tool och Yves Tumor här igår, och preferenser vajade lite grann, beroende på pressningar och musikstil. 

Vad alla verkade ense om var den svärta och tystnad som den optiska erbjuder och samtidigt har Bardo/Hana en mjukhet och nåt väldigt "rätt" över sin återgivning också. Kort sagt, man behöver två riggar! 😅 Men man kan leva med ett RIAA-steg har jag konstaterat! 🤭

 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-02-24 at 13:55, AlfaGTV said:

En tur igår kväll tog mig till Bjurs (Bjursås, på rikssvenska) och ett besök hos Lasse med kumpanen Mats från @Classic Design. Tack gubar, kul att surra o spela lite musik! 😊

 

Fick tillfälle att lyssna till Lasses gamla renoverade TD-124 (Riverside Audio, CH) och ett par olika rörhäckar.

RIAA-korrigerade gjorde ett Goldnote PH-10 med backup av den externa PSU'n PSU-10. Jag har fått prova den hemma och den ger PH-10 lite extra muskler och den upplevs spela med lite annan "flow och grace". Det upplevs inte världsomvälvande med den inkopplad men scenen blir större, i både djup och bredd. Frekvensomfånget upplevs också större och jag tycker den förflyttar en PH-10 från "riktigt bra" till "jag behöver inte mer". 

 

Hursom, grabbarna höll på att utvärdera ett par spännande hornhögtalare med kompressordrivers:

IMG_3816.jpeg

Djävulskt läckra, för mina ögon och öronen trivdes också! Jag får kolla vad de hette, för jag lade inte det på minnet!

 

På TD-124 hade det monterats en ordentligt fin puppa, en Goldnote Tuscany Black(?) och det var ett steg upp från den Ortofon MC20 Super jag hörde den med senast! 

Förstärkte gjorde en oerhört läcker lite rörhäck från Fezz, med 2A3-rör i(?):

IMG_3817.jpeg

 

Grävde i Lasses skivhylla och hittade en hel del spännande, bl.a. denna:

IMG_3818.jpeg

Det lirade med suverän närvaro och hög upplösning. Lite mer placeringsövningar och inspelningar krävs dock för att få ut den botten som man kan förvänta sig! 

 

Tack detsamma! Väldigt kul att sitta och surra en stund. Högtalarna är, som några redan nämnt, Meyer Tonapparates största bakladdade hornmodell med namnet Yonna. Vi har även retrodoftande Model 50 på ingång. 

 

Pickupen från Gold Note heter Tuscany Gold och är toppmodellen i sortimentet. Kostar en slant, men levererar på väldigt hög nivå! 

Link to comment
Share on other sites

Bara en liten tidskapsel i bildform, över musikrummet i februari 2024

IMG_3820.jpeg

Det som varierar är oftast den skivspelare som huserar uppe till höger, men nu tror jag Bardo ska få prova lite olika pickuper innan den får vila igen. Kanske mest uppseendeväckande är att Bladelius Embla spelar nära nog så bra som Vega G2.1... Efter 15år?!?!? Det skiljer lite i finess i övre registren men det är absolut inte något markant!

Link to comment
Share on other sites

On 2024-02-25 at 09:22, Bebop said:

De flest tyska hifi-tidningar har alltid haft en kärlek till tabeller för hifiprylar med mer eller mindre sofistkerade mätmetoder där det blandas, teknik, lyssning och pris. Det kan t ex bli 97% ljud/teknik men ”bara” tre-stjärnig prisvärdhet (av 5) i Stereo medan Audio/Stereoplay (numer sammanslagen till en tidning) summerar allt poäng (pkt.). I själva testet är allt specat, se exempel nedan.

 

IMG_2167.jpegIMG_2168.jpeg
 

Man får ta resentioner lite för vad de är, framför allt de subjektiva resultaten. Vi vet ju normalt inte använd utrustning, rum eller personens smak; det är ju enbart en persons utsaga. Audio är förtjusta i DS-pickuperna medan Stereo är lite mer tveksamma. De har heller inte testat så många. På motvarande sätt är inte Audio helt övertygade om Lyras Atlas. Kanske därför de inte (fått) testa andra Lyra-puppor(?). Men ändå lite kul att läsa; framför allt om man går tillbaka och läser själva testet, vilket är busenkelt om man har Readly. Till vänster från tidningen Stereo och till höger från Audio/Stereplay

 

IMG_2162.jpeg  IMG_2164.jpeg

Man kan fundera lite på urvalet? Clearaudio finns med ett antal PU i Stereo:s viktning medan Audio inte har med någon alls. Smakriktning eller teknisk utvärdering eller möjligen tillgång till testobjekt? Eller utrensning pga av ålder på testerna  precis som Stereophile som rensar med jämna mellanrum i sina sammanställningar?

Är inte regelbunden läsare av dessa tidningar.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Kanske mest uppseendeväckande är att Bladelius Embla spelar nära nog så bra som Vega G2.1... Efter 15år?!?!? Det skiljer lite i finess i övre registren men det är absolut inte något markant!

Hur spelar du med Emblan? Visst har den möjligheten att läsa in och felkorrigera en cd? Finns det även ”direktavspelning” och upplever du isåfall någon skillnad?

Kör du analogt till försteget från Emblan eller digitalt till Vegan?

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calm said:

Man kan fundera lite på urvalet?

Det är sällan de tar bort något så länge produkten finns (oförändrad) på marknaden. Sedan har varje tidning sina favoriter eller så handlar det om vad tillverkarna släpper in och vilken tidning de anser representerar dem bäst, antar jag. För ca 10 år sedan blev det ett herrans liv från Wilson som inte var nöjda med en recension i Audio. De blev helt bannlysta under många år. 
Stereoplay hade mer Dynaudio än Audio som testade B&W mer frekvent. Efter sammanslagningen kan man se i tabellen vem som gjort testen, ”A” eller ”S”. Audio/Stereoplay har testat en del VTL medan Stereo haft Aesthetix.

 

Det, jag får ut mest av är att läsa själva testerna. Det testaren dissar kanske jag gillar… Jag prenumererar på Readly, som kostar drygt en tusenlapp per år och där kan man välja och vraka bland tidningar från hela världen inom olika genrer, en tidningarnas motsvarighet till Tidal/Qobuz. Där kan man gå tillbaka i respektive nummer som står i tabellen för att läsa mer. Jag har lagt upp följande inom Audio/HiFi som jag bläddrar i frekvent. Det finns betydligt fler än så att välja mellan.


IMG_2176.png

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Det är sällan de tar bort något så länge produkten finns (oförändrad) på marknaden. Sedan har varje tidning sina favoriter eller så handlar det om vad tillverkarna släpper in och vilken tidning de anser representerar dem bäst, antar jag. För ca 10 år sedan blev det ett herrans liv från Wilson som inte var nöjda med en recension i Audio. De blev helt bannlysta under många år. 
Stereoplay hade mer Dynaudio än Audio som testade B&W mer frekvent. Efter sammanslagningen kan man se i tabellen vem som gjort testen, ”A” eller ”S”. Audio/Stereoplay har testat en del VTL medan Stereo haft Aesthetix.

 

Det, jag får ut mest av är att läsa själva testerna. Det testaren dissar kanske jag gillar… Jag prenumererar på Readly, som kostar drygt en tusenlapp per år och där kan man välja och vraka bland tidningar från hela världen inom olika genrer, en tidningarnas motsvarighet till Tidal/Qobuz. Där kan man gå tillbaka i respektive nummer som står i tabellen för att läsa mer. Jag har lagt upp följande inom Audio/HiFi som jag bläddrar i frekvent. Det finns betydligt fler än så att välja mellan.


IMG_2176.png

 

Jo alla recensenter har sina favoriter har jag som tidigare  regelbunden läsare av både Stereophile och TAS/Hifi + erfarit En del blir nästan som frälsta av ett visst märke så att man kan ifrågasätta deras oberoende. Finns några kända exempel på detta. Bättre att försöka själv bilda sig en uppfattning genom egna tester. Lätt att ryckas med ibland. Optiska PU skall förhoppningsvis lyssnas på i närtid. Reella ljudförbättringar eller hype?

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calm said:

Bättre att försöka själv bilda sig en uppfattning genom egna tester.

En lyx förunnat storstadsbor. I vart fall enklare. Jag har 150 km till Malmö, 180 km till Köpenhamn, 350 km till Göteborg och 550 till Stockholm. Men ibland har nöden ingen lag…

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bebop said:

Det är sällan de tar bort något så länge produkten finns (oförändrad) på marknaden. Sedan har varje tidning sina favoriter eller så handlar det om vad tillverkarna släpper in och vilken tidning de anser representerar dem bäst, antar jag. För ca 10 år sedan blev det ett herrans liv från Wilson som inte var nöjda med en recension i Audio. De blev helt bannlysta under många år. 
Stereoplay hade mer Dynaudio än Audio som testade B&W mer frekvent. Efter sammanslagningen kan man se i tabellen vem som gjort testen, ”A” eller ”S”. Audio/Stereoplay har testat en del VTL medan Stereo haft Aesthetix.

 

Det, jag får ut mest av är att läsa själva testerna. Det testaren dissar kanske jag gillar… Jag prenumererar på Readly, som kostar drygt en tusenlapp per år och där kan man välja och vraka bland tidningar från hela världen inom olika genrer, en tidningarnas motsvarighet till Tidal/Qobuz. Där kan man gå tillbaka i respektive nummer som står i tabellen för att läsa mer. Jag har lagt upp följande inom Audio/HiFi som jag bläddrar i frekvent. Det finns betydligt fler än så att välja mellan.


IMG_2176.png

 

Handlar det inte till stor del om vilka som annonserar i tidningen? 😉

Tittar man på TAS så får åtminstone jag det intrycket, annonsörer får mer eller mindre alltid en bra recension.


Håller verkligen med om att tyskarna har en förkärlek för tabeller av olika underliga slag,

Har exempelvis lite svårt att förstå vad de menar med den undre skalan där de visar hur intuitiv en produkt är 🤔

6017703A-BB02-44EF-8979-416926F9DD6A.jpeg.b119d95dd86b27426390c8343c271ac8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Hasse said:

vad de menar med den undre skalan

Ja, den skalan är lite mysko :grinsmilingeyes: Jag antar att de avser färgen på krysset i grafen ovan, om hur lätt eller svår objektet är att förstå utan förkunskap/handledning… :Thinking:. Men ca 70% av den gröna skalan har samma färg och ytterkanterna skiljer sig inte färgmässigt… så hur kan man se när den är 100% intuitiv och vad skiljer vänster mot höger… :think:.

 

Tysk ingenjörslogik? @calle_jr är kanske hemma på detta. :sunglasses:

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Ja, den skalan är lite mysko :grinsmilingeyes: Jag antar att de avser färgen på krysset i grafen ovan, om hur lätt eller svår objektet är att förstå utan förkunskap/handledning… :Thinking:. Men ca 70% av den gröna skalan har samma färg och ytterkanterna skiljer sig inte färgmässigt… så hur kan man se när den är 100% intuitiv och vad skiljer vänster mot höger… :think:.

 

Tysk ingenjörslogik? @calle_jr är kanske hemma på detta. :sunglasses:

 

 

Alla kryss är gröna men utplacerade på olika ställen i grafen 😆B0684D53-2186-4724-8AD2-2BFE8BF96058.jpeg.b4e0ba4bf63e63b05a09efd34213e0cb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hasse said:

Alla kryss är gröna men utplacerade på olika ställen i grafen 😆

Aha, nu förstår jag. Det är alltså den gröna/oranga ytan som avses. Jag trodde den var samma på alla. Kryssets placering är ju tydlig vad de avser med den.

 

Det som är mer krångligt intuivt med Romulus är ju att den är rörbestyckad, möjlighet att sätta in volymkontroll, spela dsd-filer via DoP upp till DSD128 och spela pcm upp till 24/352,8-384. Detta framgår inte tydligt i vare sig manual eller på hemsida. 
 

Med Playbacks baksida tycker jag skvallrar om lite mer komplexa lösningar som inte är alldeles intuitiva för alla(?), t ex att man också kan utrusta den med streamer… min gissning. Texten brukar ge lite hintar…

IMG_2177.jpeg

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

En lyx förunnat storstadsbor. I vart fall enklare. Jag har 150 km till Malmö, 180 km till Köpenhamn, 350 km till Göteborg och 550 till Stockholm. Men ibland har nöden ingen lag…

Var bor du? Kristianstad ligger tex 550 från Stockholm men 100 från Malmö och ca 250 från GBG. Ute i vattnet? 😎

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Aha, nu förstår jag

Det var en herausfordern skala som inte är helt intuitiv i sig :smile:

 

 

8 hours ago, Hasse said:

Playback Design ska enligt Fidelity Magazine vara mer ”herausfordernd”??? 

På tyskt manér är den väl hanteringsmässigt ca 16% krångligare än Romulus Eclipse enligt skalan.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Josaa said:

Ute i vattnet?

Nej, det fattas 74 meter… till skvalpet i Hanöbukten i Blekinge där färjan Marco Polo hade sin grundstötning och oljeutsläpp i oktober i fjol. Enligt gps’en är det 559 km till huvudkommunen. Jag har drygt 40 km till Kristianstad i väst. Jag tog i när det gäller Göteborg. Ser att det ”bara” är 310 km…:blush:

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Ivery said:

Hur spelar du med Emblan? Visst har den möjligheten att läsa in och felkorrigera en cd? Finns det även ”direktavspelning” och upplever du isåfall någon skillnad?

Kör du analogt till försteget från Emblan eller digitalt till Vegan?

Det är en gammal Embla Classic vilket innebär att den fungerar som streamer, försteg, DAC, CD-spelare, Rippare, disk- och filspelare och även ADC.

Den rippar gärna till inbyggd SSD på 500Gb och låter nog allra bäst som disk/fil-spelare, även om det är en alldeles utmärkt CD-snurra, om man vill. Jag har vårdat ömt en gammal iPad Mini 2 som fortfarande kör 32bitars OS och har den gamla Bladelius-appen installerad. Det funkar utmärkt att spela UPnP från min Minim2 som anpassats med MinimStreamer, och det är helt OK att bläddra fram album ur ett urval om ca 14.000 in alles. MinimStreamer packar upp ljudfilerna redan på servern, till PCM, och omvandlar DSD till PCM så gamm-Embla fungerar fint som UPnP streamer i min situation. 

Den är fortfarande behäftad med en del mjukvaru-brister som aldrig åtgärdats, men som helhet är den oerhört heltäckande och kompetent. Och låter som sagt fortfarande alldeles utmärkt.

 

7 hours ago, Bebop said:

Nej, det fattas 74 meter… till skvalpet i Hanöbukten

När jag o gumman åkte husbil fick hon ibland uppdraget att programmera GPS'en. Ibland var det till koordinater, och vid något tillfälle tyckte jag att det kändes "fel", vår färdriktning. Efter att ha letat upp målflaggan på GPS visar det sig att den står ett par nautiska mil ute i östersjön... Varpå jag fick förklaringen att "alla siffror fick inte plats, men hur stor roll spelar det?" 😅

Det handlade alltså om att hon matat in lat & long i decimalformat istället för grader och minuter som GPS'en var inställd på. Eller iaf delar av koordinaterna.

Samma sak råkade vi ut för när vi försökte möta upp våra vänner i en liten stad i sydvästra Tyskland, men då var det deras navigatör som inte visste att det fanns olika sätt att beskriva position! 🤓

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Det var en herausfordern skala som inte är helt intuitiv i sig :smile:

....

 

Fast det var en väldans subjektiv bedömning... "hur intuitiv eller utmanande upplevs produkten, att nyttja dess fulla potential"?

Om jag vill ha den som skärbräda eller bojsänke kanske jag uppnår 100% av potentialen direkt..

Nåja, tack för era inspel om dessa bedömningsskalor!

 

Jag besökte min lokala Hifiklubben igår kväll, de hade skivspelarevent och spelade vinyl och visade lite på skillnader mellan steaming och vinyl och även olika prisklasser på puppor.

IMG_3836.jpeg

Jag tyckte den gode demonstratören gjorde ett bra jobb, även om jag kanske hade valt lite annan genre på medhavd vinyl. Det var mestadels tveksam hårdrock, trash och metal från -70 och 80-tal. Kul musik för vissa, men långt från allas kopp te.

Han spelade iaf Daft Punk och Random Access Memories när vi fick "finlyssna" litet.

Han spelade mestadels på den bortre spelaren, en Argon TT4 tror jag det var. En helt okej spelare till rimligt pris, och den trivdes med en Ortofon 2M Bronze som oftast nyttjades. Vid jämförelse med 2M Red var skillnaden betydande. 

 

Däremot "streamade" han vinylen först, via den lilla Bluesound-grunka som står uppe på NADJubileeumsförstärkaren som fungerade då som både RIAA och streamingkälla till övriga BluOS-enheter i butiken. Smidigt, och lite kul, att kunna välja utenhet bland alla. Men när han kopplade bort streamern och gick direkt på MM-ingången på NAD-förstärkaren började det likna vinylåtergivning fullt ut, för mig iaf.

 

Han spelade också på Argons instegsmodell.

IMG_3837.jpeg

Den kostar 2.500:- och har inbyggt RIAA, och jag kan inte annat än säga den verkar vettig för ngn som tycker det är spännande med vinyl. Rejäl, enkel och lät helt okej.

 

Besökarna var gubbar i lite blandade åldrar, även yngre "hipsters" men alla verkade nöjda och pepp på vinylgrejen, det var det roligaste av denna lyssning!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just det! Jag hade ju en ledig vardag igår, den ägnades åt en liten hifi-tur i norr-Stockholm.

 

Syftet var att plocka upp en skivtvätt, eller snarare två! Jag nöp en på blocket, en OkkiNokki av nyare snitt då egen maskin varit med i mååånga år nu. Och sedan norpade jag hem den Humminguru som jag är deläggare i tillsammans med @figge och Jojje66 här i byn.

 

Kosan styrdes mot Figge för lyssning och även lite hifi-affärer!

IMG_3841.jpeg
Jag postade ju en nära nog identisk bild i hans tråd, men det var vackert ljus så det kanske går fint med en till? För dagen utvärdering av RIAA/Equalizers och jag har ju redan röstat med plånboken. Nytt i racket för mig var både Moon 810LP och framför allt Vertere MG-1 och det upplevdes vara förhållandevis stor skillnad, i en riktning jag föredrar.

 

Spelaren med sin plattform är ju riktigt läcker:

IMG_3842.jpeg
 

Efter detta besök var det dags att inmundiga en eftermiddagskopp hos @Daniel med lite överlämning av vinylplattor för tillplattning. Här var det lite skillnad i racket, för senast var Aestethix Io på plats, men för dagen var det lite nyheter och lite som jag hört i andra sammanhang:

IMG_3843.jpeg

Aestethix är på uppgradering (hör o häpna, förmodligen så nära hifi-nirvana man kan komma, redan innan!) och därmed fick Gryphon Pandora utföra förstegssysslor, och som källor fick jag provsmaka Rockna Wavelight DAC och Wavelight Server. Wavelight DAC har jag haft hemma på prov för nåt år sedan, och det är en riktigt fin DAC, men Wavelight Server är en hyfsat ny produkt. Den är intressant designad då den kan stoltsera med en lågenergi-serverplattform för mindre störningar men har samtidigt en FPGA-baserad DSP för uppsampling och realtidsanpassning. Det lät verkligen trevligt, men det är heller ingen tvekan om att vinylen är husets huvudkälla! Brinkmann Nyquist MkII stor för RIAA-anpassning för dagen och jag tyckte det fungerade toppen. Det är ingen tvekan om att Vertere RG-1 är en mäktig spelare!  Med nya XtraX-puppan lät det lite varmare och lite mjukare än ljudminnet påstår att Brinkmann/Aestethix upplevdes. En otroligt fin scen målas upp hör och det är en av de mest fulländade anläggningar jag upplevt. Fulländad i aspekten att målet med setupen är uppnått, eller i alla fall ytterst långt draget i färdriktningen.

IMG_3844.jpeg

Gryphon Mephisto och YG Sonja 2.2, vilket par! Den skarpögde ser det inte är de vanliga platta kablarna till högtaleriet! Vertere utvärderas och jag kan inte säga annat än att det fungerade mycket väl, men möjligen med en lite mindre skarpskuren holografi än jag upplevt här tidigare. 
 

Slutligen ställde jag GPS'en på en plats lite längre norrut!

IMG_3849.jpeg

Äntligen skulle jag få höra Marten Mingus Quintet i hemamiljö! Med Gryphon Antileon (?) som drivkälla och lite platta sladdar blev jag inte ett dugg besviken.

Ett oerhört trivsamt rum gör ju saken än bättre, och den gode @P-pan lider ingen brist på media, jag lovar! Ljudet som fyller rummet är varmt, behagligt och "betryggande"... Jag slappnade av och acklimatiserade mig med den musik som strömmade mot mig från Marten-högtalarna nära omedelbart. Inget skaver, inget är obekvämt, bara vackert återgiven musik. Bra sammansatt system som även här är på målrakan för sitt syfte!

 

Jag passar på att tacka stort för förmånen att få träffa värdens familj, och dela deras lasagna på kvällen här, tack som sjutton!

 

Slutligen en bild på de tok-vackra Marten!

IMG_3846.jpeg
 

Och jag måste säga, ni är oerhört duktiga allihopa på att hålla era setuper dammfria och snygga! Min ser ut som en lumpbod i jämförelse!

Stort tack för gästfrihet, hjälp och trevligt umgänge! Tack också till medbesökare @byZan, trevligt att träffas!

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

Brinkmann Nyquist MkII stor för RIAA-anpassning för dagen och jag tyckte det fungerade toppen.

 

Tack för titten, alltid lika trevligt.  :-)

 

Man kan tänka att en it-expert som du skulle tycka att ovan namn är orimligt för ett riaa. Den heter Edison MKII. Däremot heter Brinkmanns DAC Nyquist. 

 

Dammfritt löser man med Swiffer. 😉 Tycker dock att du har det prydligt hemma. 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, AlfaGTV said:

Ett oerhört trivsamt rum gör ju saken än bättre, 

 

Rummet är ju i sig rätt bra och jag stormtrivs verkligen.

Lite stökigt dock när allt som står på golvet känns ivägen... latmasken kan vara svår att bli av med ibland :blush:

Oavsett så var det riktigt trevligt att äntligen ha dig på besök, även om det blev lite kort med tanke på din restid hem.

Men det tar vi igen nästa gång.

 

Tack för att du tog dig tid att svänga förbi :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

On 2024-03-13 at 12:29, Daniel said:

en it-expert som du skulle tycka att ovan namn är orimligt

Jamen faen! 😅 Nu får jag skämmas! Jag skrapar med foten och ursäktar både Hr Edison och Hr Nyquist i sina gravar! 😇

On 2024-03-13 at 17:51, P-pan said:

Rummet är ju i sig rätt bra och jag stormtrivs verkligen.

Förståeligt! Och en riktigt bra musikanläggning och ett rejält utbud med vinylplattor gör väl vem som helst lycklig!

Stort tack för att du/ni välkomnade mig mitt i vardagen!

 

Men en av orsakerna till min tur i måndags var en ny/till Okki, en nyare variant än min gamla trofasta (och renoverade) där man helt klart märker tecken på produktevolution.

IMG_3854.jpeg

Denna nyare version har ett antal förbättringar i förhållande till min mycket nyttjade förlaga.

Skivtallriken har en gummi-kappa medan originalet har en form av skumplast (som suger upp fukt), vilket underlättar att hålla torrt och rent.

Centrumpiggen med dess gängor var snålt tilltagen på originalet, vilket medfor att mässingsinlägget i den gamla centrumknoppen förlorade sin fästförmåga efter några hundra plattor, av många var den tjockare 180gr/200gr-typen. Gängpaj, helt enkelt. Detta åtgärdades dock på garanti, med en rejäääl gänga på ersättningsspindeln! 😀

Den här nyare generationens tvätt har en rejäl centrumknopp i aluminium med minst 8mm gänga tillgänglig, oavsett skivtjocklek och dessutom en liten silikonpackning som gör att skivan inte "slirar" när man rengör.

Hela operationen är mera tystlåten medan man enbart roterar skivan, men å andra sidan är sugeffekten signifikant förbättrad med tillhörande ökad ljudnivå! (trots det grövre röret för sugarmen)

Jag gillar också en huvudströmbrytare på baksidan för den gamla hade fas inkopplad så fort IEC-sladden var istoppad! (Kinesisk tillverkning?)

 

Men, nu när min gamle trofast är utlånad fick jag skramla ihop vätskor och utrustning hemmavod, för att kunna gå över några plattor med rengöringsbehov. Inspirerad av Kirmuss, köpte jag inte bara en utan två rakborstar!

IMG_3852.jpeg

Detta är den syntetiska, från typ "Hälsobutiken" eller nåt? 

Jag använder den vid förtvätten, med min standardmässiga 12-13% isoprop till aqua purificata fr Apoteket, med tillsatt ca 3-5droppar Yes för en halvliter (eller diskmaskinsskölj).

Så först grovt dammborttag med torr borste

Sedan isoprop-blandning och inarbetande av denna med Okki våtborste. 

Sedan rakborsten med några droppar IsoPro ytterligare, det löddrar fint och lyfter lort ur spårdjupet som jag inte upplevt tidigare!

Slurpa av och kör en avslutande runda med Okki eller L'Art Du Son-blandning med påföljade slurp.

 

Jäklar! Jag tror rakborsten verkligen gjorde något som jag missat tidigare? Jag är mer än någonsin övertygad om fördelen med en skummande tvättvätska för att lyfta avlagringar ur spåren! Jag hade några plattor som knastrade men det här tystade verkligen gamla synder! 

 

Varmt rekommenderat! Och jag kan omedelbart meddela att en Humminguru ultraljudsmanick inte är på samma planhalva i effektivitet! Den kan fylla en funktion, absolut, men det är som att påbörja en grovstädning med en dammvippa...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag gjort mig av med Auralic Vega G2.1 så måste jag ju ha något vettigt att streama med... (Nåja, det går nog ingen nöd på mig! 😊)

IMG_3865.jpeg

Aktuell streamer som bygger på en Raspberry Pi3B med en del förstärkning från IAN Canada.

I botten hittar vi en PurePi, strömförsörjning som bygger på både LiFePo accumulatorer för 3.3V och en Supercapacitor för 5V-försörjningen.

Denna laddar och avskiljer nätspänning en från pajen, och skall så småningom leverera "ren" 3.3V direkt till den IAN Canada TransportPi DIGI som skeppar vidare SPDIF och I2S till DAC'en, i detta fall Denafrips Ares II. Displayen är en ren "påhängsvariant", en IAN Canada MonitorPi.

 

Den är ännu inte "färdig", jag tänker mig att köra den i någon vecka som vanlig HAT, och sedan ansluta den till PurePi's 3.3V-utgång för ren ström.

När detta i sin tur utvärderats, är nästa steg att ersätta klockorna med "fin-klockor" från Accusilicon och se om det upplevs värdefullt. 

 

Jag kan ge en inledande recension redan nu, och det är att den direkt vid inkoppling lät sämre än den HAT den ersatte, en Allo DigiOne...

Men, efter 15-20 minuter seglar den bekvämt förbi i ljudkvalitetsrejset! Antagligen för att std-klockorna uppnått hyfsad arbetstemp och att den snurrat igån laddning av supercaps och accar. Kort sagt, det låter ordentligt bra, redan nu.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Besök i musikrummet ikväll! Och då blev det dags att lyfta fram en gammal favorit som inte spelat med Soulnote tidigare, även om jag fick höra en liknande kombo i förra veckan!

IMG_3869.jpeg

Den gamla Kuzma Stabi S med Stogi S tonarm gör ingen besviken, och jag är så glad att jag köpte den gamla goa Delos för många år sedan. Still going strong!💪🏻 

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att du tog tag i det och beställde!

Vi har ju snackat lite om det här tidigare och jag har varit mycket nyfiken under en längre tid. Men jag kommer aldrig till skott.

Men nu kan jag ta lärdom av dina erfarenheter. :smile:
 

Vad hände som var oväntat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...