Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

Tack för utförliga svar… teoretiskt klokare men sen hur det låter för mig är såklart något annat.

 

Jag hade ställt in mig på en Delos men då ska alltså denna kunna konkurrera till halva priset. Ska bli intressant att lyssna till.

Link to comment
Share on other sites

Kan man säga något om gravering i half-speed cut uppspelat i 33 varv vs uppspelning av full-speed cut i 45 ? Är det gravering som begränsar eller uppspelningen?

 

Jag inser ju att hantverket innan gravering är mycket viktigt men om det nu är så bra det kan bli.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, parsifal said:

Jag hade ställt in mig på en Delos men då ska alltså denna kunna konkurrera till halva priset. Ska bli intressant att lyssna till.

 

Nu sparkar jag kanske in en dörr du redan öppnat men du måste ha ett phonosteg som stödjer DS pickuper.

 

DS E1 ligger runt 15k för bara pickupen med tillhörande DS phonosteg så hamnar man runt 30k.

 

Det börjar dyka upp lite fler tillverkare som stödjer DS pickuper, @AlfaGTV har ju Soulnote, Ed Meitner gör två modeller EMM Labs DS-EQ1 och Meitner Audio DS-EQ2 finns kanske fler tillverkare än dessa två förutom de modeller DS Audio själva gör men de var vad som poppade upp i huvudet just nu :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, octavia rs said:

Nu sparkar jag kanske in en dörr du redan öppnat men du måste ha ett phonosteg som stödjer DS pickuper.

Jag antog det men visste inte att priset var så högt - då hamnar vi på en Kleos istället med den inräknad… men jag antar att det bara var priset på själva puppan som @AlfaGTV åsyftade.

Link to comment
Share on other sites

Min Delos tycker jag gör ett väldigt bra jobb.

Har igen egen större erfarenhet av andra tillverkare förutom Dynavectors XX2 MkII och Brinkmanns puppa Pi, som jag tror togs fram med hjälp av Benz om jag nu inte är felinformerad.

Delosen är "friskluft" i jämförelse med övriga jag nämnt men det krävdes lite tillvänjning och tålamodigt inspelande innan allt satt på plats ska jag väl erkänna.

Om en Kleos ytterligare kan flytta gränserna  så är du kanske inte helt ute på hal is med tanke på vad investeringen komma att kosta.

 

Det finns ju dessutom mycket annat att välja på så lycka till med var du än landar i ditt val :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, parsifal said:

Jag antog det men visste inte att priset var så högt - då hamnar vi på en Kleos istället med den inräknad… men jag antar att det bara var priset på själva puppan som @AlfaGTV åsyftade.

Värt att kommentera, visst är det som @octavia rs är inne på; man behöver en kompatibel "equalizer" utöver pickupen. 

Och jag har inte hört DS E1 (pickupen i sig) tillsammans med dess tillhörande equalizer som DS Audio tillhandahåller. De båda tarvar tillsammans ett pris på runt 30Tkr vilket jag tror du får svårt att hitta en motsvarande MC+RIAA i prisklassen som upplevs konkurrenskraftig. Har du redan ett RIAA som du är nöjd med, så tror jag att en Kleos kan vara mera 💥 för 💰 men samtidigt tror jag att RIAA't då bör vara av riktigt hög klass.

 

Min egen situation är ju den att min "equalizer", Soulnote E2, erbjuder möjligheten att koppla in dessa optiska utan merkostnad. Därmed blir prisvärdheten, i form av utgiften för en bättre begagnad E1, svårslagen.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calle_jr said:

 

18 hours ago, AlfaGTV said:

Där är jag förvisso tveksam till om hastigheten på graverhuvudets rörelse spelar in på samma sätt?

Jo (om jag förstår dig rätt). Det görs också i realtid som ett kontinuerligt flöde.

 

Gör den verkligen det? Min poäng och fundering säger att ett graverhuvud fungerar som en elektromagnet, dvs dess rörelse kommer moduleras av tillförd spänning. Eller som en högtalarkon för den delen, 0V AC@400Hz kommer inte generera någon rörelse alls, 2V AC@400Hz kommer resultera i en exkursion om +/-5mm. Men 1V DC kommer generera en statisk exkursion om +5mm. 

Vid avläsning kommer en pickup inte att genererar ngn signal om det inte förekommer rörelse/hastighet, vilket en överlagrad DC gör vid gravering. Men, det kanske inte är relevant, utan bara fakta som styrker att bandbredden för mediat/signalen är begränsad?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

 

Gör den verkligen det? Min poäng och fundering säger att ett graverhuvud fungerar som en elektromagnet, dvs dess rörelse kommer moduleras av tillförd spänning. Eller som en högtalarkon för den delen, 0V AC@400Hz kommer inte generera någon rörelse alls, 2V AC@400Hz kommer resultera i en exkursion om +/-5mm. Men 1V DC kommer generera en statisk exkursion om +5mm. 

Vid avläsning kommer en pickup inte att genererar ngn signal om det inte förekommer rörelse/hastighet, vilket en överlagrad DC gör vid gravering. Men, det kanske inte är relevant, utan bara fakta som styrker att bandbredden för mediat/signalen är begränsad?

Jag fattar nog inte fullt ut vad du menar :think: men det verkar intressant :sunglasses:

En statisk exkursion för ett graververktyg spelar ingen roll förutom precis när exkursionen sker. Det är ju detsamma med en högtalare.

Så förutom ett "jack i skivan" så är det fortfarande bara den relativa förskjutningen (=hastigheten) som styr både gravering och avspelning.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, octavia rs said:

 

Nu sparkar jag kanske in en dörr du redan öppnat men du måste ha ett phonosteg som stödjer DS pickuper.

 

DS E1 ligger runt 15k för bara pickupen med tillhörande DS phonosteg så hamnar man runt 30k.

 

Det börjar dyka upp lite fler tillverkare som stödjer DS pickuper, @AlfaGTV har ju Soulnote, Ed Meitner gör två modeller EMM Labs DS-EQ1 och Meitner Audio DS-EQ2 finns kanske fler tillverkare än dessa två förutom de modeller DS Audio själva gör men de var vad som poppade upp i huvudet just nu :)

 

 

Jag har själv DS-audio E1, väldigt nöjd med den combon 

Om man inte har ett riaa steg så är det riktigt prisvärt tycker jag

 Min förstärkare har inget inbyggt riaa så efter att ha lyssnat på combon var jag övertygad 

soulution och Westminsterpalatset gör också equalizers till ds audio

 

 Tommy 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, parsifal said:

Är denna tekniken här för att stanna eller är det en fluga som efter några år kommer försvinna? 

 

De är väl svårt att säga men med tanke på att fler och fler bygger phono steg för deras pickuper så kommer de nog att stanna kvar.

 

DS Audio är helt öppna med all teknik vad som krävs för att driva pickupen och vad som krävs av "equalizern". På deras hemsida finns även de andra märken och modeller som stödjer deras pickuper.

 

https://ds-audio-w.biz/products_info/

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, parsifal said:

Är denna tekniken här för att stanna eller är det en fluga som efter några år kommer försvinna? 

Berättigad fråga. DS-pickuperna har väl funnits på marknaden ca 10 år nu. Killen bakom är rätt så ung och om företaget är lönsamt så finns väl goda förutsättningar. Det jag frågar mig är om det är en öppen standard eller om det säljs licenser till andra pickuptillverkare som kan bidra till utveckla tekniken. Om inte kan de ju bli ett Dolby-syndrom; dvs tekniken försvinner om DS upphör.

 

En annan fråga är om andra parametrar har samma eller alternativa implikationer för dessa pickuper. Jag tänker främst på beräkning av resonansfrekvens. Det skulle ju kunna påverka avläsningen, tänker jag(?) typ att ljusstrålen fladdrar pga vibrationer. Samma sak med impedanser till riaan. Fixa equilzern till att impedansen alltid blir ”rätt” in till riaans MC eller MM?

Link to comment
Share on other sites

On 2024-01-20 at 16:28, AlfaGTV said:

Det känns kort sagt som att man får mera av nyttosignalen och mindre av allt grums som vinylavspelning dras med.

Som en bra digital utgåva m a o (CD/Hi Res/SACD)… över ett välanpassat system i ett välljudande rum. :65:

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bebop said:

Fixa equilzern till att impedansen alltid blir ”rätt” in till riaans MC eller MM?

Equalizern "ersätter" RIAA-steget och lämnar linjenivå ut. Den innehåller alltså även de-emfas för RIAA-anpassningen.

I övrigt finns såklart anpassningskrav, men specifikationerna är väl beskrivna vill jag påstå. Dels så handlar det om mekaniska egenskaper i form av resonanser/fjädringsmjukhet men även där får ju en optisk pickup en "fördel" i att inte påverkas av återkoppling i form av elektromagnetisk påverkan på rörelsen. De elektriska egenskaperna är möjligen än mindre påverkande då utnivån från pickupen är i härandet 40-70mV vilket ju är markant högre än en lågnivå MC t.ex.

Jag skulle kunna tänka mig att tekniken bakom är rätt öppen då den utvecklades av Toshiba för en massa år sedan och troligen är evt patentskydd utgånget. Då fungerande inte tekniken i längden baserat på att ljuskällan utgjordes av en värmealstrande och effektkrävande "glödlampa", vilket påverkade både livslängd och påverkan på de flexibla upphängningsmaterialen för nålröret t.ex.

 

26 minutes ago, Bebop said:

Som en bra digital utgåva m a o

Jag vill inte göra detta till ett format-"krig", men det görs uppenbart (för mig) att upplösningen på analogt material är oändlig, med tanke på hur mycket som kan frigöras med modern teknik, eller väl genomförd gammal dito! 😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Samma sak med impedanser till riaan. Fixa equilzern till att impedansen alltid blir ”rätt” in till riaans MC eller MM?

 

Nu har @AlfaGTV redan svarat men läser man PDF som finns i länken till deras hemsida jag postade tidigare så ser man kretsschemat för "equlizern" och även då att den ersätter de traditionella phonosteget och lämnar en utsignal som kopplas direkt till efterföljande apparat.

 

https://ds-audio-w.biz/cms/wp-content/uploads/2021/11/Technical-information20221212_c.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg på god väg! Initial injustering utförd på SME 312S med Transfiguration Phoenix S och även den Rega RB-251 som fick prova en puppa jag fick med vid ett skivspelarköp för nåt år sedan. Då hade jag inget vettigt phono-steg som kunde hantera en Benz Micro Glider H2, men nu har jag det! 🤩

 

IMG_1204.jpeg

Känns väldigt självklart att jobba med SME och Dr Feickert, suveränt fin kvalitet och underbar precision i både ytor och inställningar! Nu kan dessa få jobba i lag ett tag framöver!

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det har alltid låtit bra hos Micke redan sen mitt första besök måste ha varit 2014, tänk va tiden går. Det har hänt mycket där kan man väl lugnt säga, hinner knappt vända ryggen till så står det något nytt i bänken och på golvet. Har varit en trevlig resa att följa på först Hiffiforum och senare tiden här på Euphonia varvat med besök hemma hos Micke.

 

Senaste besöket var nog i början på 2023 under skidsäsongens sista skälvande dagar.

 

Det har väl passerat några komponenter som jag inte haft möjligheten att lyssna till,  då hade det varit nödvändigt med ett besök i månaden, så mycket händer det här i Dalarna mellan gångerna.

 

Mitt senaste musikupplevelse då fanns Tom Evans på plats kommer inte ihåg vilken version tillsammans med AMG Viella, sen har det säkert passerat flera spelare i mellan sedan dess, nu står det en ny. En Dr Feikert Blackbird med en SME 312S och monterad med en Transfiguration Phoenix S.

 

Men det som hade väckt min nyfikenhet denna gång var ju en helt annan svart sak från öster, Soulnote E-2. Som jag hört vid flera tillfällen hos Stylus, är det månne en utmanare till Tom Evans? Värden har ju varit i eld och lågor senaste tiden.

 

Spelade några vinyl på Dr Feikert Blackbird först och det behöver inte alls skämmas för sig jämfört med Tom Evans som är referensen i huset.

 

 Men det stora haksläppet kom när det spelades på Viellan med en helt ny företeelse inom PU-skrået, en optisk sak för i det sammanhanget väldigt rimliga pengar. DS-Audio  DS E-1.

 

Allt åkte upp ett par snäpp kan jag lugnt säga, som brukar sägas nytvättade fönster eller bort med gardinerna.

 

Fullständigt sanslöst, vilket tryck och dynamik, just blown away.😱

 

Hann bli måga tankar på vägen hem.🤔

 

Angående skidåkning så var den riktigt bra den också, perfekta backar , fint väder, lite sol och någon grad på minussidan, där var inte materialet begränsningen utan utföraren.😉🎿

 

Ser fram emot nästa besök inom snar framtid.🙏

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Allt åkte upp ett par snäpp kan jag lugnt säga, som brukar sägas nytvättade fönster eller bort med gardinerna.

 

Fullständigt sanslöst, vilket tryck och dynamik, just blown away.😱

 Tack för en trevlig recension!

 

Du sätter fingret på ett par saker som får mig att höja ögonbrynen nästa dagligen. Det är förmågan att skruva upp detaljer och upplösning utan att det går ut över lyssningsbarhet, alltså det är fortfarande mjukt och klart återgivet med både värme och tryck. Även om pickupen/RIAA't inte förmår göra underverk (provade Californication med RHCP häromkvällen) så är det ändå ett tydligt steg i rätt riktning som gör många "stökiga" eller sönderkomprimerade skivor fullt lyssningsbara. Iaf på lite mera behagliga volymnivåer, eller hur @Gryphon300?😜

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket nöjd med SME 312S, den är ett nöje att handha och lyssna till:

IMG_1209.jpeg

 

Just vid tillfället spelar dock en gammal favorit, en Benz Micro Glider H2:

IMG_1206.jpeg

Jag är förvånad över hur fint en så pass gammal pickup kan låta? Jag har för mig att det står 2004 på originalkvittot?

Den spelar med mycket bas och värme och prioriterar inte de övre registren direkt. Men, det händer mycket när den fått några skivsidor efter att ha legat i lådan länge och väl, och det kommer mera luft och transparens.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, AlfaGTV said:

en gammal favorit, en Benz Micro Glider H2

Jag har goda minnen och erfarenheter av Benz. Jag spelade med Benz Ruby 2 under flera år parallellt med Lyra Dorian. Jag hade även en ZYX. Jag tror det var en R100.

 

image.jpeg
 

Jag hade spanat in nästa köp som jag tänkte skulle bli en Benz Gullwing som bl a tyska tidningar skrev fantastisk om. Det blev inte så. Istället blev det Lyra Kleos  som lanserades när det var dags för byte. Jag hade en del problem med den och skaffade istället en Koetsu Rosewood. Den har jag forfarande. Retippades efter 5 år inklusive hela motorn. Dessutom skaffade jag en Ortofon Windfeld. Den åker på retipp senare i år, skulle jag tro. Jag var inte missnöjd med Benz men jag ville prova något annat.

 

Men jag kan fortfarande fundera på hur det hade blivit med Benz Gullwing…

 

image.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick inte ihop det med Benz Wood utan tyckte nog deras Ace var ganska ok .. men det var ett tag sen. Kanhända Benz dyrare PU hade fungerat för mig.

 

Det är lite lockande att prova DS Audio optisk PU just för att det är en annan teknologi i den mekaniska överföringen till elektrisk signal. Det skulle kunna bli bättre.

 

Lite analogt med att gå från magnethögtalare till elektrostater. En annan teknologi som helt enkelt passade mig, men självklart inte säkert passar någon annan.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bebop said:

Men jag kan fortfarande fundera på hur det hade blivit med Benz Gullwing…

Denna Gullwing Benz gäckar även mig, och har så gjort i många år. Av ngn. anledning tycker jag den har sin plats på en AMG V12 !!! 😉 På nåt vis minner den också om en tid, för bara några år sedan, då toppklass-hifi ändå var köpbar med viss uppoffring?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, conan said:

Jag fick inte ihop det med Benz Wood utan tyckte nog deras Ace var ganska ok .. men det var ett tag sen. Kanhända Benz dyrare PU hade fungerat för mig.

Jag har haft ett förhållande med två olika Glider, båda med positiva minnen. Även haft en "fling" med en röd Ace men kvar i låddan ligger en Ace SH (blå) men en riktig romans hade jag med en Wood SL som trivdes helt fantastiskt på en Michell Orbe SE med Technoarm. Den hade jag nära på ångest när den gick till försäljning till en finsk ingenjör/forskare, i en bakluckeaffär i Uppsala! 🤭 Egentligen tycker jag nog att Benz Micro LPs, även den i låddan är en besvikelse i detta sammanhang. 🤔

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

toppklass-hifi ändå var köpbar med viss uppoffring?

Helt enig. Jag tycker det är rena tramset hur det hela har dragit iväg. Min VTL-elektronik kostar idag ca 380% mer än när jag köpte den för 15 år sedan. KPI under samma period har gått upp 34%. Ortofons nya Windfeld Ti har gått upp drygt 45% senaste året - på ett år Samma sak med deras Cadenza Black som är en 10 år gammal modell. Deras MM-modeller har knappt rört på sig.  Däremot har renovering och re-tipping höjts med enbart 11% och på ett betydligt lägre belopp. Då byter man hela innandömet (motorn) inklusive nålarmsrör och diamant. Så gör jag men kan också tänka mig att prova nya modeller från t ex Hama och Audio Technica. 
 

Det var roligare förr, tycker jag, när hifi omfattande en större publik som kunde vara med på resan. Det kunde kosta även då men inte som en ny bil, typ Polestar för ca 560,000. För den pengen får du inte ens ett par Wilson Sasha idag. Om du vill gå hela vägen även med elektronik och kablar är prislappen mer än vad många betalar för ett hus utanför storstadsområdena. 
 

Den uppmärksamheten dessa prylar får på forum och i hifipress är för mig en gåta. Det kan knappast motsvara kundkretsens storlek för dessa prylar. Handlar det om så mycket bättre ljud? Knappast. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...