MatsT

Medlem+
  • Content Count

    1 005
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

MatsT last won the day on March 30

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 174 profile views
  1. Det blir färre parametrar i ekvivalensschemat vid strömdrivning och därför borde det finnas fördelar med att använda det när man försöker förstå grunderna (tror jag). Jag ser direkt i ditt schema talspoleinduktansen och den påverkar strömmen genom spolen sekundärt vid spänningsdrivning. Här är en uppräkning av komponenter som finns vid spänningsdrivning men inte vid strömdrivning. The Serious Flaws of Voltage Drive
  2. Det kommer in extra komponenter i strömkretsen när man driver med spänning, det blir liksom bara en sekundär styrning av rörelsen som påverkas av yttre faktorer. Eftersom de inte påverkar strömmen utan spänningen i en sådan krets uppstår nya faktorer som t.ex mot-emk och förändring av tonkurva pga induktans i spolen. Det är inte givet att alla element blir bättre med strömdrivning eftersom de kan ha lyckats optimera sekundärfaktorerna så att det blir något bra men för att förstå rörelse kontra insignal är nog strömkälla att föredra? När detta är klart kan man gå vidare och se hur rörelsen påverkas av drivimpedanser.
  3. Jag tror också att det är svårt att skapa en tillförlitlig modell av det. För att göra det ännu svårare är det i regel inte fråga om homogena material i konerna utan det är förstärkningar och dämpande material. Huvudregeln när man bygger högtalare med flera element är att inte använda dem utanför det området de jobbar någorlunda linjärt i. Bortsett från det är det förstås intressant att lära sig mer om utstrålad energi kontra insignal så jag fortsätter att följa dina tankar men har inte haft tid att tänka så djupt än. En sak som jag tänkt på är dock att man borde kunna se en förändringar i impedanskurvan när man lastar elementet olika akustiskt och kanske dra någon lärdom från detta?
  4. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har ägnat en stund på morgonen åt att utvärdera MQA och avspelningsalternativ med hjälp av Bach enligt ovan. Jag har använt Tidal och när filen är fullt uppackad blir det 24/176.4 och på min spelare kan jag välja MQA digital ut som av/på och när den är av blir det 24/48, dvs ouppackat. Anledningen till försöket är att jag på sistone lyssnat på N-50AE via digital ut till Wadia 121 och kan konstatera att jag föredrar att använda spelaren så. Det är en avsevärd förbättring att spela Tidal med normal upplösning 16/44.1 på det viset även om det inte låter illa på något vis avspelat via analogutgångarna på Pioneeren. I och med den insikten har jag kört med MQA digital ut påslagen för att inte behöva bry mig om vilken upplösning det blir vid avspelning. MQA-filer på Tidal låter vanligtvis betydligt bättre än motsvarande "vanlig" fil och för att ta reda på lite mer om vad som gör det har jag lyssnat via olika alternativ. 1. MQA 24/48 via Pioneer analogt 2, MQA 24/176.8 via Pioneer analogt 3. MQA 24/48 via Wadia 121 Som redan nämnts ger MQA-filen i sig oftast ett stort mervärde så det är uppenbarligen bättre master som används i de flesta fallen men här har jag samma master att utgå från och vid jämförelse mellan alternativ 1 och 2 är det lätt att konstatera att uppackning av MQA-fil till full upplösning ger en rejäl (min åsikt/bedömning) förbättring. Det inspelade rummet expanderar vid uppspelning och det låter mer naturligt och oansträngt. Vid jämförelse mellan alternativ 1 och 3 känns det som att det nästan blir lika stor förbättring som mellan 1 och 2 men efter att ha gjort jämförelse mellan 2 och 3 måste jag ändå konstatera att alternativ 2 vinner välljudskampen. Alla alternativen låter egentligen bra men varför nöja sig med bra när man kan få bättre?!
  5. Basreflexen verkar vara avstämd till 38Hz eller något sådant så det borde vara lite bidrag nedåt från basreflexporten men den kanske ligger lite lågt i nivå och då får man kanske jobba med placeringen för att få upp den lägre basen. Tror jag. Jag läste lite igår om hur de går tillväga och Fink team verkar ha bra koll på vad de gör!
  6. MatsT

    P-Pans Musikhörna

    Så är det för mig också men såklart är smaken lite olika. Jag reagerar på att MBL beskrivs som murriga i jämförelse och saknar toppdiskant, så upplever jag inte MBL. Tydligen finns det också en skillnad i basen också och lite slankare bas brukar upplevas som mer detaljerat ljud men som du är inne på kan det mycket väl vara skillnader i akustiken och hur högtalarna "tänder rummet" som gör det. Inspelning kan säkert göra en del också och troligen klingar Tidal aningen mörkare med tiden. Det kan vara så att valet till slut står mellan 2 inredningsvarianter (diffusorer etc.) som krävs för att få respektive högtalare att spela på bästa sätt, jag tror att båda kan bli bra men att det kanske måste filas lite på det akustiska. Tålamod är en bra egenskap när man ska utvärdera sånt här och det är förstås inte vad jag tycker som är avgörande utan hur innehavaren av rummet uppfattar det. I valet mellan presentationer som de beskrivs här vet jag med säkerhet att det i min vänkrets skulle föredras olika alternativ beroende på lyssningsvanor och musiksmak så du har nog en del funderande kvar att göra.
  7. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    För yngre läsare i tråden: 8 bitar syftar inte på inspelningstekniken utan antalet musikstycken som förr i tiden ofta benämndes "bitar".
  8. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Tyvärr är jag inte rätt person att göra detta, jag var personen i sällskapet som intresserat lyssnade på vad de andra berättade. Jag själv har alltid fascinerats av Jan Johanssons anslag och att det är så enkelt att höra att just han spelar och dessutom är det verkligen genommusikaliskt. Vid lyssningstillfället grävde de fram någon inspelning på Tidal som var mer "vanlig jazz" och inte de folkmusikstycken man oftast hör. Jag letade fram just Innertrio som du rekommenderade och den borde jag nog köpa!
  9. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Kamraterna kom inte med på bild och jag använder mycket riktigt normalt ESL-63/SW-63. De båda krabaterna på bilden är till för att kritiskt dämpa vibrationer på ovansidan.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Nu har jag fått en kaffe och kaka på plats så då borde jag orka skriva klart. Besöket var trevligt och det blev ett rejält lyssningspass där det mestadels var musiken som diskuterades och så brukar det vara när jag får besök i lyssningsrummet. Alla som var närvarande är i och för sig teknikintresserade också så det smög sig in en del sådana diskussioner mellan musikstyckena. Ett av teknikintressena visade sig vara pianospelande och förmågan att få musiken att rinna fram obehindrat, en del pianister har den förmågan och t.ex Clara Haskil när hon framför Chopin's andra pianokonsert. Det var dock inte Clara Haskil vi pratade om utan mestadels Jan Johansson och vad det var som gjorde hans pianospel så speciellt. Arbetskamratens pappa var kurskamrat på Chalmers med Jan Johansson och har även spelat ihop med honom en del så det var intressant inside information. Arbetskamraten och jag visade sig också vara gamla kurskamrater - världen är liten! Nu var det kanske inte detta jag skulle skriva om egentligen utan vad som föranledde förändringen i lyssningsrummet. Jag har haft otaliga diskussioner med min kompis om hur lämplig akustisk miljö uppnås och vi har delvis stått på lite olika sidor när det gäller behovet av dämpning. Han menade ett tag när han höll på med egna försök att det inte går att få för mycket dämpning utan att det alltid blev bättre med mer dämpning placerad på något ställe. Skall sanningen fram så är det en åsikt jag också haft tidigare i livet, det är inte det egna rummet man vill höra utan det inspelade. Efter några år till av testande ändrade jag åsikt och det har även min kompis gjort vid det här laget. Nu delar vi uppfattningen att man i möjligaste mån ska se till att rummet inte ger "skadlig påverkan" utan bara ska tillåta att ljudet kan utbreda sig och låta rimligt bra överallt i rummet och komma från alla riktningar. Skadlig påverkan är i första hand tidiga och direkta reflexer som hjärnan inte kan skilja från direktljudet och resonanser. När den här skadliga påverkan tagits bort menar vi att det gäller att mata rummet med lagom mängd och klangriktig efterklang. Min kompis tyckte att mina dämpare bakom högtalarna var lite för effektiva och gav för dämpat ljud i bortre delen av rummet, jag svarade att jag inte trodde att det var fallet. Jag lade mycket tid på att hitta balansen när jag ställde dit dämparna men kom sedan på att det på grund av en av naturlagarna* tillkommit en del bråte som dämpar ljudet på baksidan av högtalarna en del. Jag provade att öppna vinkeln på dämparen så att en större andel av det bakåtriktade ljudet tillåts mata rummet och väggarna med energi. Det bakåtriktade ljudet är klangkorrekt (det låter likadant som på framsidan) och så länge ljudet som kommer därifrån är tillräckligt sent ankommande till lyssningspositionen och diffuserat så att all riktningsinformation är borta så stör det inte utan uppfattas tvärt om som om högtalarna låter naturligare och med bättre illusion av att något verkligen händer i rummet. Upplösningen påverkas inte negativt förrän man uppnår en kritisk gräns så det är bara att prova sig fram. Min kompis hade rätt, det var för mycket dämpning i bortre delen av rummet. * Naturlag: Finns en ledig yta någonstan i ett rum fylls den förr eller senare med något och ofta tyvärr med bråte.
  11. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Här är en äldre bild. Bortsett från att den torkade prydnadsväxten saknas på den här bilden har även något annat hänt mellan fotograferingstillfällena.
  12. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag glömde att man ska damma innan bilder tas. Bilden är alldeles färsk och har kommit till som ett resultat av att jag hade besök för ett par veckor sedan av min kompis och en arbetskamrat till honom. Återkommer om en stund....
  13. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Utvärderingsjobbet (musiklyssningen) har fortsatt när det gäller Pioneer N-50AE och jag har backat tillbaka en aning så att jag nu har slagit av uppsamplingen igen. Den kan i vissa lägen ge högre upplevd upplösning men det är också viktigt att "Lock Range" står precis rätt och det varierar var det är beroende på vad som spelas upp (nät,HD,dig in etc.) och det blir ett störmoment. Jag vill inte hålla på och ändra inställningar hela tiden när jag ska lyssna på musik, det är jag beredd att göra vid installationen för att få bästa möjliga resultat. Lock range står nu på 2 och då låter det avspänt, luftigt och naturligt. Förra veckan startade vid ett lyssningstillfälle med att det inte lät bra alls i mina öron och det tog en stund innan jag hittade problemet. Inställningarna hade återgått till filter "SHARP" och Lock Range 7, kanske hade det varit strömavbrott? Jag återställde till mina favoritinställningar och sedan dess har streamern spelat på "rätt sätt" och med en nöjd lyssnare. För finlyssning föredrar jag fortfarande min gamla CD/DA-kedja men streamern spelar på ett sätt som jag oftast känner är tillräckligt bra. Tidal används en hel del och jag kan lyssna på en massa musik som jag senare väljer att köpa på något sätt. Utvärderingsjobbet har gjort att jag funderat en del på utvärderingsmetoder igen och nämnde tidigare i tråden att jag tänkte återkomma till det och det blir nu. När jag utvärderar en enhet är huvudfokus på att det ska spela bra i min befintliga anläggning och då kan man förstås använda metoden att "lyssna och tycka". Tyvärr fungerar det inte fullt ut för mig eftersom jag vill kunna ha flera olika typer av källor inkopplade och då måste "grundklangen" vara tämligen likvärdig. Har man t.ex en PU med lite hissad diskant högst upp är det enkelt att korrigera för det med annan vinkling av högtalare t.ex men då stämmer det inte för en annan källa som avviker på annat sätt. För att hitta skillnader mellan inkopplad apparatur är snabba A/B-test bra, det är lätt att höra på vilket sätt de avviker från varandra. Vad man inte vet är hur de egentligen påverkar och då måste man lyssna mot en referens och för mig är referensen som regel tidigare använd utrustning som långsiktigt visat sig fungera. Då finns faran att man bara väljer likartad färgning vid byte av apparater och det är kanske inte önskvärt heller? Med tiden får man en viss känsla för hur det påverkar så det fungerar hyggligt och inte ens lyssning på hur en enskild apparat färgar verkar fungera i alla lägen. Förr i tiden när bandspelare användes för att spela in skivor och annat användes F/E-lyssning flitigt för att utvärdera bandspelares kvalitet och det är enkelt att hitta den som vid snabba växlingar förändrar minst men det visade sig att det ändå inte alltid var den påverkade minst i A/B-test som föredrogs långsiktigt. Vissa fel är hjärnan bättre på att kompensera för än andra och det kommer fram vid långtidslyssning. Det är alltid en balansgång när det gäller metoder och det är förstås väldigt individuellt vad som fungerar bäst, vi har trots allt ganska olika smak när det gäller musik och därmed också vilka fel som är svåra eller lätta att leva med. Det var en kort version av hur jag tänker när det gäller olika jämförelsemetoder vid utvärdering av ljudåtergivning. Inte några revolutionerande tankar precis men det kanske förklarar något för någon?
  14. MatsT

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Jag reagerade lite på uppgiften att de använder polyesterkondensatorer och hittade sedan följande text i länken som octavia rs bifogade: The most important thing with capacitors is the "dielectricum". Engström uses polyester (Mylar) in small decoupling capacitors. Polypropylene is used in the power supply capacitors. For signal capacitors they prefer Teflon. "It is important that it is real metal film capacitors, not metalized plastic film. We use tin foil that gives the best sonic balance." Jag skulle inte använda polyester i signalvägen och det verkar de inte göra heller, materialvalet verkar bra!
  15. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har också en XDP-100R och där har jag kört med Lock Range 7 vid strömning från bredbandet med gott resultat. Jag glömde nämna att optimal justering verkar bli olika beroende på vad man matar spelaren med. MQA fungerar förresten med XDP-100R och Tidal numera, låter förnämligt och den appen är lite roligare än Tidal i N-50AE så jag hoppas att de kan uppdatera den senare snart. Funktionen verkar komma med ESS Sabre DAC'arna, den finns inte i N-30AE som har andra DAC'ar.