MatsT

Medlem+
  • Content Count

    1 042
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

MatsT last won the day on June 12

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 211 profile views
  1. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Absolut, det är här klangpåverkan finns! Ser fram emot exempel och funderingar runt detta.
  2. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har ju en skivspelare med vacuum-tallrik också men den ger inte så stort undertryck att skivorna blir helt plana ens i läge max. Däremot ger det en minskning av lågfrekventa störningar och även mindre resonanser i själva skivan mot högre frekvenser. Skivan blir inspänd och vilar i ytterkanten mot en silikonlist som dämpar och jag tycker att det fungerar fint. Yttre skivklämma är en intressant variant också. På den nu provkörda Luxman-spelaren har jag en gammal skivpuck i gummi som spänns fast och det är en urgröpning i skivmattan som gör att kombinationen fungerar fint men det är märkbart mer lågfrekvensstörningar än med SOTA-spelaren. Mattan på Luxman PD-121 är en av de bättre jag stött på. Kombinationen matta/inspänning är spännande att prova, det påverkar en hel del och det brukar skilja sig en del när det gäller vad som föredras. Kan bero på musiksmaken? Jag har lyssnat mer på SPU/SME och har fått byta transformatorn från Lundahl LL9206 till LL9133, det blev för ljus klang med LL9206 och LL9133 är bättre i alla avseenden. Det låter väldigt bra men jag behöver mer tid för att kunna ge riktiga omdömen.
  3. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Om stången är tung är det ingen större nackdel men det kan fungera bättre med en lätt stång om båten är tung och om man dessutom sätter dämpning vid stångens infästning som kan ta hand om en del av den energi som måste tas om han där.
  4. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Nu har jag funderat en stund till på vad illustrationen av spårningsförutsättningarna implicerar. Den röda kurvan visar signalen som uppstår pga ojämnheter i LP-skivan och då tänker jag att det måste skilja i vertikal- och horisontal-led hur stor störningen blir. Goda resultat har rapporterats med tonarmar som har betydligt högre rörlig massa horisontellt än vertikalt, t.ex luftlagrade armar och Dynavector 507. Det borde inte vara någon nackdel utan snarare en fördel att gå mot lägre resonansfrekvens i horisontal-led eftersom man kommer längre från påverkan i det hörbara området och har mindre problem med bucklighet?
  5. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det var en väldigt fin illustration av spårningsproblematiken. En fundering som dök upp med anledning av den är hur dämpningen kommer in och det borde bli så att den blå kurvan som är inversen på resonansen ungefär rundas av undertill och lyfts en bit i det kritiska området där man vill vara. Så länge dämpningen inte blir så hög att den blå kurvan blir för platt och troligen orsakar viss påverkan i det hörbara området borde det vara positivt och mina erfarenheter stämmer bra med det men det finns förstås mängder med variabler att ta hänsyn till när det gäller PU/tonarm. Att det spårar som det ska är i ala fall det första villkoret som ska uppfyllas. Något jag tycker om med konstruktionen av SPU är den höga massan och det stabila skalet, den skapar liksom sitt eget universum med en mekanisk jord som påverkas ganska lite av omgivningen. Tänk er att ni står i båt som är förbunden med land via en stång och att ni står och fiskar, det är trevligt om båten känns stabil då! Vilken lösning tror ni skulle kännas bäst av en stor och tung båt med en relativt lätt men stabil stång eller en ganska lätt båt med en tung stång som troligen är ännu stabilare? Vi antar att den rörliga massan blir samma i båda fallen för hela systemet.
  6. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Kan man nog säga, 32g! Tonarmen har en rörlig massa på 9.5g och det är väl med original-skalet på plats så klumpen längst fram dominerar på alla sätt. Det är inte så känsligt med tonarmens massa när PU'en ordnar den erfordeliga massan själv men de rekommenderar en stabil och resonansfri arm och det gör man väl i och för sig alltid?
  7. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Minnet svek mig lite när det gällde rekommenderat nåltryck och nu har jag anskaffat utrustning och kunskap för att åtgärda felet. Mellan 3 och 5 gram ska det vara och min inställning med hjälp av mindre bra våg visade sig vara åtminstone i närheten av det jag ville ha. Jag justerade in det till det rekommenderade intervallets övre del. Det kan kanske se dramatiskt ut med ett fel på mer än 1g men det är faktiskt inte mer än 20% fel, nu ska det i alla fall stämma.
  8. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Kanske? Min erfarenhet är att det spårar bättre men samtidigt ska väl nåltrycket användas för att få magnetkretsen i rätt läge? Det här med transienter som exciterar tonarmen är något jag funderat på också. När jag hade otillräcklig dämpning tyckte jag mig höra ett ganska påtagligt egenljud från tonarmen, det var som om de ljuden som uppstår vid hantering av tonarmen kom ut i högtalarna i viss mån. Jag var faktiskt lite orolig att det inte skulle kunna bli bra i det skedet men jag tyckte att fenomenet försvann när jag hittat rätt dämpning. Glapp i lager och resonanser i upphängning borde dämpas en del och det är säkert den vägen som tonarmen exciteras för transienter också.
  9. MatsT

    Maria - ett RIAAsteg

    Som jag ser det är det högtalarna. Det är där problemen kommer, i RIAA-steget blir det knappast jättehöga nivåer under 20 Hz om man inte stöter till skivspelaren och då låter det inte bra hursomhelst. Jag tycker inte att 1:a ordningens filter är optimalt för ett subsonic-filter, det påverkar långt över sin brytfrekvens och ganska lite under den trots allt. Med brantare filter kan man få rak frekvensgång ned till 20Hz och betydligt bättre dämpning nedåt i frekvens. Alla filter påverkar så urkopplingsbart kan vara en fördel.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det visade sig att det var väldigt känsligt med hur mycket oljedämpning som behövdes och jag tror att det beror delvis på att PD-121 till skillnad från mina andra spelare inte är särskilt effektivt avfjädrad. Lite oljedämpning av armen hjälper till mot akustisk återkoppling men det är inte huvudsyftet med dämpningen så det gäller att inte ta i för mycket. Akustisk återkoppling är inget stort problem eftersom spelaren är hyfsat tung med 13 kilo (data från Vinylengine) och står på vägghylla men lite verkar det påverka ändå. Efter injustering av vinklarna och nåltrycket som jag fick justera upp en aning efter provlyssning eftersom min nålvåg nog inte riktigt går att lita på (jag måste nog skaffa en ny). Normalt använder jag en enkel mekanisk våg från Shure som fungerar fint och ger tillförlitliga resultat men max-trycket ligger på 2.5 g och det räcker inte på långa vägar för att väga in en SPU Gold som vill ha 6.5 g. Jag fick det att spela men initialt lät det lite tråkigt och platt, inte som SPU ska låta och jag började fylla på oljebadet med en blandning av olika tjocka oljor för att komma fram till det som var mest lagom. Jag har beskrivit förfarandet tidigare i tråden och det betedde sig likartat den här gången också. Ökad dämpning ger stabilitet i ljudbilden och mer detaljer framträder men blir det för mycket blir det "tråkigare" och när man går över en gräns låter musiken som att det går för sakta! Då är det bara att backa lite och göra olje-mixen tunnare så blir det bra. Jag hittade en rätt tydlig "sweet-spot" för den här kombinationen och plötsligt var det bara rätt. Jag får återkomma med mer intryck när jag har fått fler lyssningstimmar men på slutet av min lyssning-session tyckte jag att det var riktigt bra. Det är inte några nya konstruktioner precis men det är nog som vanligt, det är viktigare att en konstruktion är bra än att den är ny.
  11. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Tiden har inte räckt till för några mer avancerade övningar trots några extra dagar med ledigt men något har jag i alla fall hunnit med på HiFi-fronten. Lite rotation på skivspelarsidan har det blivit och en spelare som stått och samlat damm (syns på bild ) ett tag har tagit steget in i huvudanläggningen. Det nya med spelaren är att jag satt på den här: Det är en tung rackare och normalt går det inte att använda med en sån här arm: Den skarpsynte kan se att det som hänger där bak inte är original. Jag beställde en tyngre motvikt för SME 3009 S2 för ett bra tag sedan och efter lång väntan dök den upp. Den räckte precis för att balansera ut en Ortofon SPU och jag har velat prova den här kombinationen länge eftersom jag har en 3009'a med oljedämpning som gör att det går att optimera avspelningen lite bättre. Jag har ägnat några timmar åt inställning och provlyssning och nu spelar det.
  12. MatsT

    Maria - ett RIAAsteg

    Jag undrar om du inte har ett filter i dina Linkwitz-system som tar hand om problemet redan? Det är bra att ha ett HP-filter vid cirka 16Hz som vi kan kalla det för att undvika förvirring om högtalarna är obelastade vid frekvenser under resonansfrekvensen (t.ex dipoler och basreflex). Det är för att undvika stora membranrörelser orsakade av buckliga skivor (även normala). Råkar man stöta till något på en skivspelare med volymratten uppvriden är det också bra om filtret finns.
  13. MatsT

    Maria - ett RIAAsteg

    Det är sällan man hör rumble från en spelare som har -70dB (vägt värde) men -60dB hörs ibland beroende på musikval. Det brukar ofta vara högre störnivå från skivan än från skivspelaren och visst hörs det en hel del av lågfrekventa störningar vid skivavspelning men det brukar "försvinna" när musiken börjar flöda. Just det att störningarna försvinner bakom musiken är anledningen till att jag inte ser någon vits med rumble-filter, de kommer att påverka musiken lika mycket som störningen man vill få bort såvida musiken inte är basfattig men även i det fallet ser jag inte vitsen med filter som rullar av hörbar bas. Lågfrekvent information som inte är hörbar kan man ju med fördel filtrera bort och då är det subsonic-filter som gäller.
  14. Mycket intressant att uppgivna data egentligen bara är approximationer. Förutom det finns det rejäla olinjäriteter i många av parametrarna som försvårar för konstruktören. Inget är så enkelt som man skulle vilja.
  15. MatsT

    Maria - ett RIAAsteg

    Rumble-filter tycker jag låter omodernt, det är snarare subsonic-filter som diskuteras. Moderna och bra skivspelare har inte rumble som går att filtrera men buckliga skivor finns och det kan ge upphov till stora membranrörelser. Det gäller främst högtalare som inte lastar elementet under en viss frekvens och det är i stort sett alla utom slutna lådor. Jag tycker att det kan vara lämpligt att ha ett inkopplingsbart subsonic-filter i ett RIAA om det inte finns i förförstärkaren. En liten påverkan av ljudet ger det nästan alltid så därför är det bra om det kan väljas bort.