Jump to content

MatsT

Medlem+
  • Posts

    1 825
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    47

MatsT last won the day on September 18

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

4 827 profile views
  1. Vibrationer i väggarna är en av standardmätningarna som Stereophile gör och de lämnar nog till läsaren att avgöra om det är viktigt eller inte. Precis, det skadar inte att försöka förstå funktionen och jag skrev att det vore intressant att se mätningar på B&W Matrix med och utan stagning och det är för att se vad det "kostar" att få vibrationsfritt kabinett. Någonstans försvinner energi om man dämpar och styr strålning från väggar men jag skulle tro att just Matrix-systemet är väldigt bra och kanske mest påverkar genom att stjäla volym? Impedanskurvor är egentligen mer intressanta än man kan tro, där kan man i princip se just sådana effekter och vad det "kostar" i form av reaktans och resistans.
  2. Det tror inte jag heller utan det är nog för att det är enklare att styra vibrationerna med stagning som kan vara en fördel med tunnare väggar i kombination med mindre lagrad energi. Här är några vibrationsmätningar på väggar gjorda av Stereophile. Audio Note AN-E Lexus Signature, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel 8" from the top (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz). Harbeth Audio M40.1, cumulative spectral-decay plot calculated from output of an accelerometer fastened to name plate on rear panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz). KEF LS50, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz). B&W Matrix 805, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel. (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz.) Spica SC-30, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel. (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz.) Slutsatser är inte helt enkla att dra men visst ser B&W Matrix ut att fungera bra och Spica har lyckats mindre bra. Audio Note och Harbeth har mer bredbandiga vibrationer. Det spelar förstås stor roll i vilken riktning vibrationerna strålar ut. Det skulle vara roligt att se B&W Matrix frekvensgång uppmätt med och utan stagning.
  3. Visst kan det låta låda eller snarare färgat om väggarna spelar med för mycket, mest låddljud verkar det bli om lådan har någon öppning enligt mina erfarenheter. När jag höll på med högtalarbyggen i min ungdom gjorde jag en del experiment med vibrationseliminering och det jag uppnådde var nog inte minskat låddljud utan snarare bättre upplösning. När jag nu ger mig på det igen så är min tanke när det gäller vibrationer i kabinettet att baffeln bör vara så vibrationsfri som möjligt eftersom rörelser där riskerar att blandas med direktljudet. När det gäller övriga sidor på kabinettet ger vibrationer ett bidrag till efterklangen som nog oftast kan ses som försumbart oavsett om rummet är dämpat eller inte. Förmodligen är frekvensen på vibrationerna väl så viktiga som nivån. Genom att använda väggar som lagrar mindre energi och släpper ifrån sig dessa mer bredbandigt borde det inte vara någon nackdel för konstruktionen men baffeln är förstås ett annat kapitel och allt ska rimligtvis ligga inom någon gräns någonstans. Att slentrianmässigt bara bygga lådor med tjocka väggar med dämpande material är nog enklare men varför göra det enkelt för sig. Som vanligt gäller att det går att nå framgång på olika sätt och jag har inget att invända mot exempelvis lådkonstruktionerna hos Wilson.
  4. Från Audio Note's presentation: "But what of the other factors which are essential for emotionally involving music reproduction? What about coherence, full natural micro - as well as macro - dynamics, inner detail? What about LIFE? What about EMOTION? Sorry, they’re just not part of the “High Performance Audio” design brief. And Music suffers for it. The design of the AN-E Loudspeaker, by contrast, follows an altogether different philosophy. It calls for a cabinet that complements the chosen drive units, rather than fighting against them. Instead of trying to kill the resonances, we tailor the cabinet to place them in frequency bands where they aid and enhance the operation of the drive units, culminating in a loudspeaker system that makes the most of the preceding amplifier’s output. The material choice for the cabinet is an area where a great deal of research and development has taken place. Over the years, we have tried many different materials and combinations, a time consuming endeavour culminating in the current design, which utilises the highest quality Russian Birch ply for the entire cabinet. Bracing and internal damping is kept to a minimum and strategically applied to help, not hinder the drivers." Det finns olika filosofier tydligen och jag är kanske lite för mycket ingenjör för att chansa på att lådan sjunger på rätt sätt så jag kommer inte att följa ritningen slaviskt men jag kommer inte att göra en väldigt tung och dämpad låda utan snarare en som är styv på rätt ställen och materialet kommer att bli björkplywood. Ganska många högtalare som jag tycker låter bra har tämligen tunna väggar men låter ändå inte låda. Vi får se var det landar, jag kommer att knacka en del på lådorna innan jag lägger dit förstärkningar. Detta är inte main-stream konstruerat av tekniker som tänker "fyrkantigt".
  5. Lite utvidgningar i tråden när det gäller TS-parametrar stör inte alls eftersom jag just nu funderar i sådana banor. Jag har nu mätt impedans på båda baselementen och de mätte väldigt lika och jag har motionerat upphängningen manuellt genom att dra och trycka mot ändlägena. Det resulterade i en sänkning av Fs med cirka 5% och det roliga är att Qts faktiskt sjönk ungefär dubbelt så mycket i procent räknat. Det är nog en kvadrat eller snarare rot (resonansfrekvens) som gör detta. Jag orkar inte gräva i det just nu men det finns uppenbarligen några som gillar att kika på TS-parametrar så kanske svaret kommer ändå? Mina övningar gör att jag tror att elementen kommer att hamna i rätt område så småningom för att kunna användas i standardlådan precis som de borde göra eftersom det är ersättningselement. Jag har lekt lite med simuleringar och även med en del variationer i TS-parametrar är det ganska lätt att få till en avstämning som fungerar för placering utan väggstöd medan det för optimalt väggstöd och underavstämning är mer kritiskt med parametrarna. Min plan för framtiden är då att bygga 53-literslåda enlig ritning men göra en liten modifikation av basreflexen så att det blir med slitsport som kan förlängas utanpå lådans baksida. Baksidan kommer att göras demonterbar med skruvar för att kunna komma åt lådans insida och då blir det dessutom möjligt att göra en del modifieringar. Jag kommer att bygga filtren något annorlunda än Audio Note men det återkommer jag till. Bilder lånade från Troels Gravesen.
  6. Öhmans konstruktioner har liknande basavstämning men låter inte särskilt likt, åtminstone inte i de uppställningar jag har hört. Vad det är som ger ljudet som tilltalar Quad-ägare vet jag inte men något är det.
  7. Ljudet kommer i huvudsak att försvinna ut genom öppningen även med ett draperi på plats vilket enkelt konstateras om man ställer sig på andra sidan. Draperiet ger däremot lite resistiv dämpning på ett ställe där ljudutbredning sker och dämpar då mer än man kan tro.
  8. Det lutar åt att jag bygger med basreflex och slitsport som kan förses med en förlängning på baksidan så att högtalaren lätt kan anpassas efter olika placeringar. Jag har också tyckt mycket bra om AN-E när jag hört dem och det verkar vara vanligt att de som gillar Quad ESL också gillar AN-E. De låter förstås inte likadant men det finns något i presentationen hos båda som gör att man kommer "nära musiken".
  9. Listigt med böckerna! Jag hade nog provat att sätta upp ett rejält draperi i dörröppningen, det kan göra mer än man tror. Jag hade fortsatt att inrikta mig på den lägsta resonansen 31-34Hz precis som jag tror Sprudel menar. Det är roligt att följa med i sådana här processer och jag följer spänt vidare uppdateringar.
  10. Håller med om detta men det är lite för många som inte ser att det finns nackdelar med motkoppling och speciellt global sådan också (tycker jag). Motkoppling verkar fungera som bäst när man nästan lika gärna kan vara utan. Om loopen läggs runt något bredbandigt linjärt fungerar det om den är tillräckligt kort och ingen instrålad energi kommer in. Då inställer sig frågan naturligt - behövs det egentligen? Fördelar finns förstås och det är oftast dessa som förs fram så det kanske inte behöver nämnas?
  11. Jag noterade också resonanserna som syns på impedanskurvorna och får undersöka detta mer. Jag hade föredragit om de inte funnits. Det är för stor skillnad på Qts för att det ska kunna bli lika efter inspelning och jag skulle snarare tro att det kryper uppåt en smula och Fs nedåt. Svaren kommer så småningom och innan Vas är uppmätt kan jag inte avgöra om det går att använda "standardlåda" men har lite svårt att tro att det inte skulle gå eftersom de levereras som ersättningselement.
  12. Med bara en liten justering av basreflexavstämningen går det att få en kurba som lämpar sig bättre för fristående högtalare på golv. Det blir cirka 10Hz högre nedre gränsfrekvens men med delning mot subwoofer vid 80-100Hz borde det bli utmärkt.
  13. Vi får se vilken vinter det blir... Någorlunda genomtänkt är projektet eftersom jag funderat ett tag på det men det blir säkert några nya variabler att ta hänsyn till på vägen. Jag har hittat TS-parametrar för AN-E med pappersmembran på Troels Gravesens sida. De avviker en del från det jag mätte upp med element direkt ur lådan men parametrarna verkar rimliga och jag har matat in dem i WinISD och det simulerar ganska likt uppmätta kurvor (för annan modell) från Stereophile. Jag behöver gymnastisera mina element och sedan mäta upp båda igen. Då behöver jag få veta Vas också så det kommer att behövas en liten testlåda för att mäta det och då kommer jag att kunna gå vidare med konstruerandet.
  14. Jag har funderat på om jag ska använda en bakåtriktad diskant också eftersom jag tänker mig en placering långt från väggar. Det ger sig om det behövs någon ambiens-justering. Peter Snell har nog en ganska stor del i designen men de har förstås ändrat en del på vägen. Apropå diskant, så här ser impedanskurvan ut. Ser också vettigt ut.
  15. Jag köpte inget kit så de har i alla fall inte räknat ned efter mig. FedEx ville ha en dryg hundring för att sköta momsen och det blir svensk moms men den brittiska drar de av vid beställningen så det är inte så mycket dyrare ändå. Jag har mätt upp ett baselement och så här ser impedanskurvan ut med lite beräknade TS-parametrar också. Jag ska motionera elementen med musik och mäta igen men det dröjer ett tag. Fs på cirka35Hz och Qts på 0.41 känns som användbara värden Förmodligen ändras de en del efter uppmjukning men jag kan börja skissa lite på lådor i alla fall.
×
×
  • Create New...