MatsT

Medlem+
  • Content Count

    1 191
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    34

MatsT last won the day on March 15

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 483 profile views
  1. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Inte perfekt men acceptabelt så det får duga så,
  2. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Verkstaden är öppen och arbete pågår. Det är stålplåt och den här gången kom jag ihåg att jag har smörjmedel, det kan vara svårborrat annars men den här plåten var inte så farlig. Hur noggrann jag än är med mallar och annat verkar det omöjligt att få hål borrade i raka rader men det går faktiskt att justera hålen lite efteråt med rätt verktyg. Till vänster syns spår av mitt första misstag idag, jag vände borrmallen åt fel håll.
  3. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det är väl som med fina underkläder ungefär. Det känns fint att veta att de finns där fast de inte syns och om de behöver visas fram i ljuset någon gång slipper man skämmas.
  4. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Nu börjar det röra .på sig i verkstaden. Idag har jag monterat ihop ett par kretskort. Nätdelskortet till L2 Pre. Det ska bara lödas dit några sladdar, testas och monteras rör så är det klart. När jag ändå höll på med lödning monterade jag linjesteget som följde med byggsatsen och jag förstärkte med ett par elektrolytkondensatorer som inte ingick. De behövs inte för ett linjesteg med reglerad nätdel men jag ska använda kortet på annat ställe (troligen som MC-steg) och då kan det vara bra med ett par rejäla elektrolyter på kortet. Det sitter 1k i serie från nätdelsanslutningen och där är det enkelt att byta till en drossel så att det blir bra reglerat. Utgångskondensatorerna ingick inte eftersom jag köpte byggsatsen utan dessa och jag har till att börja med satt dit ett par sådana av mycket bra men inte av "löjligt bra" kvalitet. Eftersom jag ska bygga ett annat linjesteg som blir "hard wired" har jag börjat skissa på monteringen i lådan. Håltagningen för RCA-kontakterna har jag ritat upp och ska använda det som hål-mall genom att spegelvända och borra extra hål till vänster i 2 våningar som det nu finns till höger. Det blir nog bara en tape-loop trots allt, det är svårt att få plats på bakstycket med fler hål.
  5. MatsT

    Från linjesignal till musikalitet

    "Amused to Death" är en bra testskiva eftersom Q-sound använder bl.a fasvridningar och fördröjningar för att ge konstgjord surround. Jag lyssnade lite snabbt med min testuppställning och Q-sound'et blev tydligare med en måttligt sänkt dämpfaktor men vid ytterligare sänkning (mer strömdrivning) började det bli mer diffust och det är förstås impedanskurvan som gör några krökar i mellanregistret och orsakar för mycket fasvridning för att Q-sound ska fungera fullt ut. Jag fick hela tiden rösten till vänster och en bit framför högtalaren, dvs lite snett från sidan/framifrån. Med mitt ordinarie system ligger rösten rakt till vänster om mig och har knivskarp placering men då har jag faslinjära högtalare och minimalt med reflexer som kan störa. Hur hög utimpedans man kan ha bestäms nog mest av när fasvridningarna stökar till det för mycket och 2.8 ohm verkar vara i överkant för dina högtalare.
  6. MatsT

    Från linjesignal till musikalitet

    Under gårdagens promenad började jag faktiskt fundera lite på just nivåns betydelse för fenomenen som uppstår vid spänningsdrivning och högtalare som agerar sändare av signaler som ger problem med motkopplingen. Kanske är det så att det märks mer vid lägre signalnivåer än högre? Min känsla är att hårt motkopplade transistorsteg låter relativt sett bättre ju högre man spelar om man jämför med förstärkare som har lägre dämpfaktor. Jag är inte färdig med mitt funderande men det är värt att fundera vidare på. Vid fs dämpas signalen med en spänningsdrivare pga att strömmen minskar vid hög impedans och alltså minskar kraften i elementet vid fs. Detta kan göras lika bra med reducerad nivå och strömdrivning. Med PCF kan man kanske bygga in ett visst frekvensberoende så att man kan kompensera bort resonansen och till och med lägga till en ny vid en annan frekvens? Tänk Audio Pro och ACE bass.
  7. MatsT

    Från linjesignal till musikalitet

    Mycket intressant! Jag kopierar in mina egna kommentarer om utimpedansen och hur den påverkar ljudet. Jag gjorde lite försök för några dagar sedan och beskrev i min tråd: "Effekten är faktiskt häpnadsväckande!! Med spänningsdrivning låter det OK och ungefär som man kan förvänta sig men med ökande andel strömdrivning händer det något med ljudet. De första procenten får det jag brukar kalla "transistor-fnissel" att försvinna och det är som ett elektroniskt brus/kvitter som lägger sig ovanpå allting och kan vara lite irriterande men det verkar vara individuellt. Det är alltså inte förstärkaren utan snarare högtalaren som ger upphov till det via motkopplingsslingan som försöker korrigera för "sekundära fel" i drivningen. Med strömdrivning sker ingen sådan korrektion men däremot fås en viss tonkurve-påverkan pga impedanskurvan. Drar man på för mycket strömdrivning hörs det att det blir klangförändringar men jag tycker inte att detta är särskilt störande förrän relativt stor andel strömdrivning valts. När jag drar på lite mer strömdrivning än den som får bort fnisslet så inträffar något intressant, högtalaren släpper ut ljudet i rummet utan att jag hör några ljud från själva högtalaren." Inte helt olikt det du beskriver och jag har provat förr med olika högtalare och med liknande resultat men det beror förstås en del på hur högtalaren är byggd och kanske speciellt hur basavstämningen är gjord. Får man för högt Q-värde i basen går det ofta att justera en aning om det är basreflex med lite dämpning i porten eller förlängning av den. Är det sluten låda kan det räcka att flytta högtalarna en bit från väggen. Om du har möjlighet att släppa upp utimpedansen ytterligare en bit kommer du att märka mer skillnad och kanske är det åt det bättre hållet? Om inte Q-värdet är för problematiskt är det inga större nackdelar att ha dämpfaktor på 2-4 och om högtalarna svarar bra på förändring kan det rent av vara fördelar att gå mot dämpfaktor 1, att gå ännu längre ger inte så stora skillnader så någonstans i intervallet 1-10 kan vara lämpligt för dämpfaktorn. Marten kör enkla filter så det borde inte vara några större problem med dem. Det är lite kontroversiellt att hävda sånt här men för oss som kan prova lite är det jätteintressant och man lär sig alltid något. T.ex är det ganska uppenbart att dämpfaktor är ett olämpligt ord.
  8. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Om man behöver mer förstärkning än det som finns på rec-out är det kanske bättre att använda utgången på förförstärkaren? Jag kommer bara att förbereda för installation av tape-loop'arna och sedan bygga klart ett par moduler som kan kopplas in vid senare tillfälle. Jag kommer att använda reläer för omkopplingarna och 2 stycken 3-läges omkopplare på fronten kopplar bara in en DC-spänning på lämpligt ställe i modulerna. Genom att använda reläer kan jag montera nära kontaktdonen i bakstycket och inkoppling av modulerna mellan befintliga steg i konstruktionen blir enkel. 5V DC kan jag ta från nätdelskortet och även glödspänning för det extra röret finns att hämta där. Jag använder en extra transformator för glödspänning till 6BX7 och 6BL7 eftersom de drar för mycket ström för att kunna förses från nätdelskortet och därför finns det tillgång till oanvända biasspänningar. Jag håller på med rensningsarbete i verkstaden och kan nu komma åt pelarborrmaskinen så jag borde komma igång relativt snart.
  9. MatsT

    Från linjesignal till musikalitet

    Detta har jag ägnat mig mycket åt och det är en mycket tidskrävande uppgift. A/B-tester är bra för att höra vilken skillnad som blir men är ganska värdelöst för att bedöma vad som är bäst i någon absolut mening. Det krävs tid och lyssning av "normalt" slag där fokus inte ligger på att lyssna efter något specifikt utan snarare att få en musikupplevelse. Åtminstone min hjärna fungerar olika beroende på om den är i analytiskt eller upplevelse-tillstånd. Tyvärr behövs det lite analytiskt lyssnande då och då för att försöka bena ut upplevelserna men jag tror det är viktigt att ha med båda delarna. Jag använder musik jag tycker om när jag utvärderar.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Kanske inte riktigt vad jag tänkt mig. Efter lite mer funderande har jag kommit fram till att det ska bli 2 tape-loop'ar dessutom och det innebär ytterligare 4 borrhål. Det är fint att kunna ansluta fler grejor och då har jag faktiskt 8 ingångar eller 6 ingångar och 2 anslutningar för bandspelare eller digital inspelare. Det går förstås även att använda för anslutning av EQ eller annat.
  11. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det har sina fördelar att vara långsam, jag glömde nästan bort att det ska in en tape-loop i förstärkaren också. Det innebär att ytterligare 4 hål ska borras i bakstycket och 2 omkopplare ska in på fronten, dessutom behövs ett rör till med några komponenter. Jag kommer inte att använda komponenter av samma extrema kvalitet i det steget och de 2 omkopplarna kommer att vara inkoppling av buffertsteg mot tape-out och inkoppling av tape-in istället för de vanliga ingångarna. Då påverkar inte tape-loop'en normal användning av försteget. Nu ska jag försöka komma igång...
  12. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    En lägesbild: Jag ska försöka få lite snurr på bygget av nytt försteg och har letat fram de komponenterna som ska in i lådan. Det som saknades har jag lagt en beställning på från HiFiCollective så de kommer väl om en dryg vecka tror jag. Förutom det som ligger i lådan på bilden ska det in ett nätdelskort som ingår i byggsatsen, 2 rör, ingångsväljare med montering nära ingångarna och förlängningsstång och några motstånd och sladdar. 2 av de mindre kondensatorerna ska bytas till ett lite högre värde och kommer att vara lite större och 4 elektrolytkondensatorer för biasavkoppling tillkommer också. Jag ska börja med att borra upp 4 extra hål i bakstycket så att det blir 6 ingångar istället för de 4 som lådan är förberedd för. Ett ganska behändigt projekt.
  13. Jag tror att det enklaste är att köra aktiva filter och dela upp registren med lämpliga element och drivning. Jag ska själv bygga nya dipol-subbar och dessa kommer att bli strömdrivna och korrigering av frekvensgången kommer att göras i de specialanpassade slutstegen. För övriga register blir det annan typ av drivning men det kommer jag att återkomma till i min tråd.
  14. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Hur impedansgången ser ut påverkar precis som du är inne på vid spänningsdrivning men klangpåverkan vid steglös växling mellan ström-/spännings-drivning blir mindre om impedanskurvan är rak. Jag ställde upp försöksuppkopplingen bakom högtalarna och det var lite intressant att höra vad som hände när jag vred på potentiometern, det hördes nästan tydligare bakom högtalarna. Det man hör där är inte direktljudet utan snarare energiresponsen och den blir sannolikt jämnare med strömdrivning medan direktljudet kan bli lite krokigare med de valda högtalarna.
  15. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Kef Reference 104ab är mycket riktigt gjorda för spänningsdrivning och är den första "moderna" konstruktionen där akustisk output i nollriktningen skruvats till med hjälp av korrigeringar i delningsfiltret. Därför tyckte jag att det var extra intressant att prova den kombinationen, jag kommer inte ihåg om jag gjort det tidigare. Det går att komma en bit på vägen med delningsfiltren och mina gamla hembyggen från sent 70-tal är de högtalare som ger minst skillnad med ökad strömdrivning av dem jag provat hittills. Det är kanske inte så konstigt eftersom jag designade filtren i dessa för 2 ohms utimpedans och de har också konjugatlänkar så impedanskurvan är rak förutom i basen. I filtren till dessa sitter motstånd som ska kunna varieras så att de tillsammans med förstärkarens utimpedans och kablarnas resistans uppgår till 2 ohm. Utmärkande för dessa högtalare är också en fin förmåga att försvinna ur ljudbilden.