MatsT

Medlem+
  • Content Count

    929
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

MatsT last won the day on October 25

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 060 profile views
  1. Nu har jag tillbringat helgen med Kate Bush och sämre sällskap kan man säkert ha?! Jag har kompletterat min skivsamling med följande album och lyssnat igenom dem. Det är utgåvor ur den nya serien "Kate Bush Remastered" och eftersom jag bara hade de första 5 albumen på LP så kändes det logiskt med "part.1" som innehåller de 7 första på CD. Det är alla album som kom ut innan Kate gjorde comeback med "Aerial" som jag köpte på LP eftersom jag bara hade den på CD sedan tidigare. Som nämnts rör det sig om nya mastringar och normalt är jag inte så lockad av sådana men i det här fallet är det Kate som varit med själv och hennes senare utgåvor låter genomgående bra så jag slog till. Det är lyckligtvis fråga om lyckade mastringar och även om de skiljer sig en del från originalen är det inte fråga om några musikförstörande ingrepp, det låter genomgående bra. Lite ljusare och luftigare uppfattar jag det som men inget som stör, det är lätt att följa med i musiken och alla detaljer i den går fram. Jag kan kort och gott rekommendera de här skivorna.
  2. MatsT

    UNIK INSPELNING

    Bara en del, större delen av rummets klang och riktningsinformation kommer bara från högtalarna och därmed i en liten vinkel vid uppspelning. Mikrofonerna tar "lika glatt" upp rymdklang från alla riktningar, även bakifrån och därmed är informationen mer eller mindre felkodad dessutom. Det finns trick att ta till för att få en trovärdig ljudbild och för all del även för att ta upp en mer trovärdig sådan vid inspelningstillfället. Jag var på en demo förra veckan och fick höra lite av det som beskrivs i länken: Binaural Rendering of Spherical Microphone Array Data Det var mycket imponerande och ska man ha kontroll över ett inspelat ljudfält måste både tryck och rörelse kunna kännas av.
  3. MatsT

    UNIK INSPELNING

    I uppspelningsmiljön är det väl mest så men i inspelningsfallet är det faktiskt i hög grad fråga om hur man hanterar önskade reflexer eller ekon. Det "naturliga ljudet" från akustiska instrument består inte bara av det som via direktstrålning når örat utan totalklangen summeras ihop med reflexer från omgivningen. Det låter inte roligt om någonting i reflexfritt rum. Val av omgivning att spela i är viktigt om det ska låta bra och musikers tal om bra akustik är inte samma som vi talar om vid uppspelning men det finns en del likheter trots allt och det lämnar jag utanför nu. Ett instrument avger ljud i alla riktningar och lite mer i en del av dem så var mikrofonen placeras är inte oviktigt för direktljudsklangen och inte heller för totalklangen där även rummets utformning spelar in. Om vi tittar på mikrofonplaceringen i de båda videoexemplen rör det sig väl om cirka en halvmeter mellan ljudkällan och mikrofonen och fysiken ger att ljudnivån sjunker med 6dB för varje fördubbling av avståndet tills reflekterat ljud börjar påverka och reflekterat ljud från väggarna hinner försvagas en hel del. Direktljudet som fångas upp är en närmast försumbar del av den totala ljudenergin som skapats och i ett reflexfritt rum upplevs alla ljud som lägre än i ett rum med reflexer. Vi vill alltså ha med även reflekterat ljud vid inspelning för att få en naturlig klang från instrumenten, inte bara för att skapa en ljudbild i uppspelningsfallet. Om vi då tittar på de visade fallen med dels lite dämpade väggar en bra bit från mikrofonen och med diffuserande och reflekterande väggar relativt nära mikrofonen är det lätt att förstå skillnaden i ljud som blir. Med väggarna långt ifrån blir det låg nivå på totalljudet och dessutom blir klangen påverkad genom att ljudet från alla riktningar förutom den som går direkt blir avsevärt svagare och dessutom med en viss påverkan på frekvensgången. Med diffusorerna på lagom avstånd kan ett mer naturligt ljud uppnås och det är det som hörs på de båda inspelningarna. Åtminstone upplever jag det som mer naturligt.
  4. MatsT

    UNIK INSPELNING

    Tolkningen är fri som jag ser det och jag tycker att det är intressant att lyssna på effekterna. Att SMT skapade tråden har jag förstås sett och det ligger i branschforum så det är fri tolkning av det också. För min del är inte världen så indelad att det är antingen madrasserat eller diffuserat som gäller utan jag väljer det som passar bäst i en given position och då är erfarenhet användbar vilket den här tråden bidrar med att skapa.
  5. MatsT

    Qobuz HighRez Streaming

    Sublime+ med reducerade priser för nedladdning verkar vara ett intressant koncept. Viss skillnad på priset verkar det vara men jag har inte gjort någon jämförelse med andra leverantörer.
  6. MatsT

    Ett besök på Studio Blue

    Bara ett exempel på hur transienter låter i dämpad miljö, det blir en "kort" och lite tråkig klang. "American Poster" låter ungefär så och just "musikaliskt död" i mina öron, det svänger inte. Det finns positiva sidor hos den inspelningen också förstås i form av avsaknad av toppklippning och kompressorer. Jag kan förstå att en del tycker att det är bra men lite diskussion skadar väl inte och speciellt när de framställer sig själva som närmast helt kompromisslösa och drivna av perfektion.
  7. MatsT

    Ett besök på Studio Blue

    Roligt med återkoppling på mina synpunkter och som sagt, det är en smaksak och uppenbarligen har vi helt olika smak. Ett bra exempel på hur ljud beter sig i olika miljöer finns tråden "Unik inspelning". Begreppet "akustiskt klingande verklighet" kan onekligen ha olika betydelse.
  8. MatsT

    Ett besök på Studio Blue

    Jag köpte den här skivan för några år sedan för att jag var nyfiken på deras produktioner. Jag brukar använda den för att visa hur dåligt det kan bli med för lite efterklang vid inspelning, den låter väldigt tråkigt. Hur man vill att det ska låta är förstås en smaksak.
  9. Det hoppas i alla fall jag, inspelningsteknik är så mycket mer än val av format. Inspelningsledarens påverkan kommer lätt på andra plats bland det som har betydelse, musikframföraren kommer normalt före. Långt före den tekniska kvaliteten kommer musiken åtminstone i min värld men man ska inte undervärdera betydelsen av det andra heller. Är tekniken för dålig kan den döda all musik. En bra fråga som jag inte ställt själv men när jag läser den förstår jag att detta kommer att påverka en hel del. Själva grundvalen för musikproduktion för uppspelning i hemmiljö påverkas!
  10. Hdmi-ingångar är inte dumt att ha, det saknar jag i mina apparater. Min SACD-spelare gör tyvärr om DSD till PCM så den använder jag inte men den har hdmi-utgång och där skickas DSD ut i sin råa form så jag kan förstå att det blir bra med Bryston. En kompetent apparat verkar det vara och moderna DAC'ar liknar mer och mer schweizer-knivar, det är mycket de ska klara av. Hoppas på tips om bra musik i DSD-form framöver.
  11. Väldigt roligt att få se mätningar på vad regenerering av nätmatning ger för effekt och det verkar fungera bra! Med för hög förimpedans i systemet är det ju onekligen en elegant lösning. Jag uttryckte en viss skepsis för FFT på strömmen tidigare i tråden och det för att det kanske inte beter sig som många förväntar men jag får ändra mig på den punkten, det är intressant att se men man ska vara försiktig när man drar slutsatser. Jag lägger in en bild från länken som fanns i posten efter den jag citerat. Den visar som sagt vad som händer med strömmen (blå) då serieimpedansen ökar, det blir en lägre och bredare strömpuls. Att detta är just den skillnaden som gäller i det här presenterade fallet är tydligt då man tittat på FFT för strömmen före och efter regenerering. THD är bara ett mätvärde och det ska man kanske inte stirra sig blind på men det blir lägre nivå på lägre övertoner med lägre förimpedans och det är precis vad man kan förvänta sig med de kurvformer som gäller och då menar jag de 2 övre i bilden.
  12. MatsT

    Mickes Musikrum

    Jag lyssnade just på "Hosianna" på Tidal och vi menar uppenbarligen inte samma sak, inte jag i alla fall. Körsång i kyrkor innehåller både live och inspelat väldigt mycket interferensfenomen och det kan låta på en massa olika sätt men DAC'ar gör andra saker med ljudet.
  13. MatsT

    Mickes Musikrum

    Jag känner igen en hel del i Apex beskrivning och begreppet "frasig pixlig ton" är något som jag hör i t.ex telefoner. När det "perfekta GSM-ljudet" kom var jag förvånad över att de använde den beskrivningen med tanke på den rätt grava färgning av röster som fanns och som gjorde att alla lät mer eller mindre hesa. Samma typ av färgning kan höras även i många moderna DAC'ar även om de blivit mycket bättre i det avseendet. Ofta hör jag stora skillnader när det gäller återgivning av just kvinnoröster och det borde väl inte vara så svårt att få till? Förmodligen är vår uppfattningsförmåga när det gäller små skillnader maximerad just för kvinnoröster av evolutionära orsaker. Det som jag tycker påverkar ljudet i DAC'ar mest är klockans kvalitet och hur filtren ser ut. Nagra hör nog till dem som löst detta på ovanligt bra sätt. Min erfarenhet är också att olika personer har väldigt olika preferens och känslighet för detta.
  14. Det är det som är det intressantaste, om spänningens kurvform avviker lite grann från en ren sinus är egentligen inget större problem. Jag vill gärna förtydliga att när jag skrev att FFT på strömmen inte är så lämplig menar jag strömmen, dvs inte spänningen. Det är väldigt vanligt att man blandar ihop begreppen.
  15. När det gäller FFT och ström så är det kanske inte så lyckat alla gånger, det säger inte så mycket om problemen. När t.ex ett slutsteg laddar sina kondensatorer sker det bara under en mycket kort period då nätspänningen är högre än den som kondensatorerna har. Det gör att strömmen som dras ser ut som en impuls och en impuls har väldigt mycket övertoner så hög THD lär man få på strömmen även om allt fungerar precis som tänkt. Det som är själva problemet med strömspikarna på nätet är att de orsakar förluster på grund av serieimpedanser och då påverkas spänningen så att kurvformen blir annorlunda och då kan problemet sprida sig till andra apparater.