Jump to content

MatsT

Medlem+
  • Posts

    1 862
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    49

MatsT last won the day on December 5

MatsT had the most liked content!

1 Follower

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

5 015 profile views
  1. Jag har upptäckt en effekt av tvätt med ultraljud som jag inte var beredd på. Det blir mindre statisk elektricitet efter tvätt. Tydligen sker mycket av uppladdningen i någon beläggning har bildats på skivytan och sedan försvinner efter rengöring. Klart intressant effekt.
  2. Jag tror att Matsudaira ligger bakom Airtights PU'er fortfarande men jag hörde någon nämna att det kanske inte gäller PC-7. Jag vet inte hur det ligger till. Jag har funderat lite på grundfilosofin med låg impedans relativt utnivå och det känns inte helt tokigt att prioritera så. Med låg impedans relativt signalspänningen får man minimal inverkan av generatorns impedans på slutresultatet och dessutom är det enklare med transformatoranpassning. Större del av den mekaniska energin från nålen omvandlas till elektricitet så det ger alltså högre verkningsgrad. Slagkraft kan mycket väl uppstå som en konsekvens. Jag har i mitt PU-stall en konstruktion som är tvärtemot med hög impedans i förhållande till utsignalen och det är Denon DL S-1. Även denna bygger egentligen på minimering av inverkan av generatorimpedansen pga olinjäriteter i densamma. Den använder en luftlindad spole som är mer linjär i sitt uppträdande men också får låg verkningsgrad. Även denna PU'en har makalös upplösning men är mycket svårare att anpassa till omgivningen. Det går att bygga på många olika sätt och i slutändan handlar det kanske lika mycket om hur väl man optimerar principen?
  3. Luxman 115-C är en lågnivå-PU som slog allt motstånd jag kunde hitta i mina öron när jag köpte den men det är förstås ungefär 40 år sedan så det har tillkommit en hel del konkurrenter. Jag hade inte heller tillgång till alla PU'er som fanns på den tiden men jag har varit väldigt nöjd med den under den tiden jag använde den till vardags. Luxman hade också en högnivå-MC med utbytbar nål som jag har ett exemplar av i gömmorna. Den har utbytbar nål (!) och är identisk med Audio Technica AT-3200. Den spelar inte i samma liga som 115-C.
  4. Luxman 115-C som syns till höger på bilden var den första PU'en som byggdes av Mr. Y. Matsudaira och sedan har den följts av en del andra och företaget My Sonic Lab uppstod i förlängningen. Background Story of Birth of the AIR-TIGHT PC-1 Reference MC Cartridge Jämförelsen har gjorts i en Jelco 750L och med en kinesiskt transformator av god kvalitet och lämpliga egenskaper för de båda PU'erna. Jag har justerat oljedämpningen så att den passar för respektive PU. Det första som slog mig var hur likartad presentationen var och det var tydligt att de delade musikaliskt DNA. Båda har en sällsynt förmåga att förena slagkraft med lugn och obesvärad återgivning med finess. Den yngre släktingen är dock utan tvekan bättre på i stort sett allt men det känns som en yngre och mer följsam version mer än en helt annan konstruktion. Det låter helt enkelt fantastiskt bra och jag kan inte hitta något att klaga på egentligen.
  5. Visst är det min SPU Gold som varit ute och rest lite. Jag blev erbjuden att köpa en My Sonic Lab Eminent Ex av @persve och i samband med upphämtandet av den så provade vi med SPU Gold där det blev tomt. Per har bl.a tänkt köpa en SPU G och jag tänkte att det var kul att testa en i praktiken. Det lät bra! Vi är båda förtjusta i SPU-ljudet. My Sonic Lab följde med mig hem och nu har den gått en match mot sin äldre släkting.
  6. Lite experiment med skivavspelningen pågår eller är på gång.
  7. Det är lättare att seriekoppla 2 x 1nF.
  8. För min del ser jag skärm på nätkablar i första hand som ett sätt att begränsa utstrålad effekt.
  9. Ett par funderingar runt tvätt med ultraljud och mekanisk tvätt med dammsugare. Jag har sedan tidigare en sådan här: Den gör ett hyfsat jobb för att återställa gamla skivor till spelbart skick men helt tysta blir inte skivorna. Därför ville jag prova med ultraljud också, kanske försvinner det ytterligare lite knaster och knäpp då? Jag har kört några tvättar med HumminGuru och den är smidig att använda bortsett från att man får hälla i vätskan själv varje gång om torkningsfunktionen använts. Efter första torkningen på 5 minuter noterade jag att det fanns stora droppar kvar på skivan och körde därför 5 minuter till med knappt någon förbättring. Jag torkade bort dropparna och provlyssnade. Det som slog mig var att det lät rent i betydelsen välupplöst och klart. Däremot var knäppar och knaster inte så mycket reducerade, när det gäller borttagning av partiklar och sådant som sitter fast i spåren verkar det fungera ungefär lika bra med den gamla mekaniska tvätten. Den ökade klarheten och de fantastiska transienterna slog mig däremot med viss häpnad. Jag tog i ett par droppar diskmedel i tvättvätskan och körde en tvätt till. Nu försvann också fettfläckar från skivytan och torkningen fungerade bättre. Det skadar inte med något som sänker ytspänningen och löser fett så att det inte bildas stora droppar. Det blev dock aningen för mycket diskmedel så det löddrade och skivan lät möjligen lite mindre knastrig men också mindre välupplöst. Tydligen lämnades det kvar någon tunn hinna i spåren och jag kom att tänka på mina försök med "ultraljudsrengöring" av PU-nålar som jag har beskrivit här. Där skrev jag: "Mängden avlagringar som försvunnit från nålen är liten och påverkar säkert inte de mekaniska egenskaperna särskilt mycket så PU'en fungerar som innan rengöring. Däremot blir det mindre friktion mot skivans yta med ren nål och då upplevs ytan som bättre, dvs som om skivan är nyare." Den lägre friktionen som jag beskrev den gången upplevde jag som kanske den stora skillnaden med ultraljudsrengöring även den här gången, det verkar försvinna någon hinna i skivspåret och nålen glider bättre! Jag provade ytterligare en gång men nu med bara en droppe diskmedel till 400 ml destillerat vatten. Då blev det både bra torkning och fettborttagning men utan störande hinna i skivspåret. Det är inte alltid så lätt att veta vad som kommer att hända men jag är nöjd och tror att en kombination av mekanisk tvätt och dammsugning med ultraljudsrengöring nog kan vara bra. Jag ska testa vidare. Kanske kommer jag att skippa torkningen i HumminGuru och köra dammsugare istället? Då slipper jag hälla i vätska varje gång och det går fortare att tvätta en skiva. Om skivorna är riktigt smutsiga tror jag att det kan vara bra med mekanisk rengöring med lämplig tvättvätska följt av dammsugning och ultraljud.
  10. Idag kom det paket. Inte så svårt att räkna ut vad det innehåller. Det tog ett tag att få tvättmaskinen men jag har inte haft så bråttom. Nu har jag provat den också och ska skriva lite om vad jag tycker om den om ett litet tag.
  11. HiRes-versionerna av populärmusik som finns på Qobuz (och andra ställen) låter ganska ofta uselt. Jag såg att det fanns en version med CD-upplösning också, prova den innan du jagar andra förklaringar.
  12. Projektet har legat i dvala ett tag men nu har jag börjat med förberedelser igen! Jag har lokaliserat en såg med lager av björkplywood i närområdet så nu gäller det bara att rita upp vad som behövs för att få ihop ett par lådor. Det borde vara möjligt att få fram materialet före jul.
  13. Norrbottenskuriren - Plättar eller pannkakor – det är frågan?
  14. Jag gjorde ett snabbt inhopp i lyssningspositionen här igår. Syftet var att provlyssna den nya PU'en. Stereo cartridges of Miyajima-Lab Den satt monterad i Kuzma 4-Point istället för Zyx Universe som satt där senast och det lät inte som att ljudet var så luftigt och lätt precis så vi börjad med att justera VTA och lite bättre blev det. PU'en är ganska högohmig så vi provade med Lundahl-trafo istället för Excel men det var bättre med Excel-trafon. Jag kände igen det lite tilltryckta och stumma ljudet som kan bli med för mycket oljedämpning så jag justerade ned den vilket är mycket smidigt med 4-Point och efter ett par justeringar kändes det som att vi hittade rätt. Nu var det ett lättflytande och rent ljud som inte var stumt i basen utan med en lagom rondör och det spelade helt enkelt mycket fint. Ytterligare en PU att kolla upp mer framöver och när den är färdigt inspelad kanske vi kan göra lite jämförande prov också. Det verkar som om Zyx ville ha betydligt mer oljedämpning och antagligen är upphängningen ganska mjuk i den medan den är rätt hård i Miyayima.
  15. Inspelning är ett knepigt ämne och även jag känner att fenomenet existerar ibland men det är svårt att vara helt säker i vissa fall då den upplevda skillnaden är så liten att den ryms inom de naturliga variationer som finns i lyssningen. Om lyssning sker under lång tid är det lättare att avgöra om det är verkliga skillnader eller inte men att avgöra snabbt går inte och det säger sig väl själv att långsamt ändrande ljud inte går att bedöma med snabba växlingar. Jag tycker mig se att sådant som rimligen inte kan ge ljudskillnader över tid men ändå upplevs som gradvis bättre nog snarare är tillvänjning och kanske rent av till någon helt annan komponent än den som nyligen bytts. Det skadar inte att vara medveten om fenomenet tillvänjning som är relativt starkt men så länge man inte påstår att något verkligen är säkert spelar det kanske inte så stor roll vad det beror på att ljudet upplevs bättre. Det är strängt taget bara när något ska beskrivas för andra som det spelar roll om det går att bevisa eller ej.
×
×
  • Create New...