MatsT

Medlem+
  • Content Count

    1 086
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

MatsT last won the day on September 14

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 316 profile views
  1. Joan Armatrading hörs för lite numera tycker jag.
  2. MatsT

    Pass Labs XA60.8

    Intressanta transistorer! Bilden är hämtad från: Introduction to Static Induction Transistors - First Watt
  3. MatsT

    Pass Labs XA60.8

    Det är väl lite av hans grej, han lyssnar på sina konstruktioner och gör lite som han tycker utan att stirra sig blind på mätdata.
  4. MatsT

    Pass Labs XA60.8

    Precis som calle_jr gillar jag rörförstärkare men det går naturligtvis att bygga med transistorer också men oftast krånglar de till det för mycket. Det gör inte Nelson Pass i samma utsträckning som många andra och jag har lyssnat på några av de "enkla" lösningarna med klass A och tycker att de låter förträffligt. Nelson Pass är dessutom en skön typ som rör om en del i den "stereotypa" HiFi-världen och motverkar "likriktning". Matchning med högtalare är viktigt men jag har en känsla av att Pass/Verity är en skönklingande kombination.
  5. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Nu är HiFi-säsongen här! Säsongens första brasa från igår. Till detta serverades lite nyinköpt godis. Nu väntar jag bara på att beställda grejor ska komma och att jag kan frigöra lite tid i verkstaden också.
  6. MatsT

    Den moderna jazzens utveckling

    Kanske blir det en avhandling om Jan Johansson och svensk jazz?
  7. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Khozmo är nog overkill för kalibrering, priset är i trakten av 3000 SEK inklusive allt för en 48-polig variant. Ett bra utbud av switchar finns att beskåda här. Jag har köpt en 6-polig stereo-switch från Seiden och den har en härlig precision.
  8. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag börjar känna mig lite velig. Jag har ändrat planen en aning igen, försteg med direktupphettad triod får vänta ett tag. Istället för att bygga ett nästan likadant försteg som jag redan har så kommer jag i ANK L2 ersätta kretskortet som ingår med ett JJ ECC99 som kommer att bli "hard wired". Det krävs minimala justeringar av strömförsörjningen så det borde gå ganska snabbt att få ihop. Kretskortet kan jag använda till något annat, t.ex skulle man kunna göra ett MC-steg med 20dB förstärkning. Kretslösningen med ECC99 blir ungefär så enkel som det går att göra den. Ingångsväljare till Khozmo volymkontroll, drossel-lastat rör och en utgångskondensator av högsta kvalitet. Det ska bli intressant att prova hur långt ett sådant steg räcker.
  9. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har roat mig med att leka lite med den reglerade nätdelen som kallas M2 regulated supply. Jag har använt en simulering av kretsen som inte alls är identisk men tillräckligt för att jag ska få en känsla för hur det fungerar och här är fall 1. Motståndet längst till vänster på 8k ska simulera strömförbrukaren och i det här fallet är det en jämn ström som dras men jag har undersökt undertryckningen av AC på matningen som är 350VDC i kretsen. Till det har jag lagt på en växelspänning på 10V och sedan mätt på dels inkommande spänning (11) och utgående spänning (6). Den röda linjen som inte ryms i fönstret är 10VAC som efter reglering bara blir hundradelar av en Volt, helt OK tycker jag och det lär fungera även för mer elaka kurvformer. I fall 2 har jag kollat hur det blir med variabel förbrukning. Här har jag lagt in en 5V spänningskälla mellan jord och belastningsmotståndet på 8k och då blir det så här. Den röda kurvan visar den påförda spänningen (12) och den blå kurvan visar variationen som blir på utgångsspänningen (6) och det blir inte mycket kvar så jag tycker det verkar vara en riktigt trevlig lösning.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Precis, komplexiteten i kretslösningarna tilltar snabbt om man vill göra den inkopplingsbar i alla sammanhang. Varje extra funktion kräver förstås extra komponenter och vill man göra kretslösningen stabil för inkoppling i alla möjliga sammanhang med olika nivåer och impedanser blir det också mer komponenter med extrasteg och buffertkretsar. För min del är sökandet efter det enkla och optimala för min tillämpning en del av nöjet och om man vet exakt vad som behövs går det ofta att hitta extremt enkla kretslösningar som gör jobbet och gör jobbet bra. L3 Phono är inte riktigt den ideala förstärkaren för mig men säkert tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd. Kretslösningen är enkel och rakt på med fantastisk komponentkvalitet och med vettigt val av rör och de har satsat hårt på spänningsmatningarna som är väldigt viktiga i alla RIAA-steg men framförallt i SE-steg med rör. För någon av mina PU'er är förstärkningen kanske i lägsta laget för att använda med favorit-SUT'en men det får visa sig hur det går. Att lägga till 20dB förstärkning är tämligen enkelt men jag tror inte att jag kommer att göra det internt i så fall utan då i en extern låda som ska kunna användas som anpassningsenhet för gränssnittet MC-PU/RIAA-steg för MM. En sådan låda borde kunna bli riktigt användbar eftersom man kan kombinera precis lagom extra förstärkning för användning med optimal SUT för vald PU. Det är då lämpligt att bygga in flera anpassningar i samma låda så att det går att välja och då behövs det bara en nätdel som kan byggas så bra som behövs. Detta har jag funderat på länge och jag har en 600-ohmstransformator som kan köras 1:2 eller möjligen 1:4 som är lämplig för de impedansnivåer som en MC-PU vill ha. Den mäter fantastiskt bra och med ett extra förstärkarsteg tror jag att det kan bli riktigt bra. Jag ska som tidigare nämnts bygga fler RIAA-steg och jag har inget emot att ha 3 olika sådana stående inkopplade för att användas med olika skivspelare. Det är roligt att kunna växla lite mellan olika spelare, det är trots allt en hobby och den kompletterar musiklyssnandet på ett bra sätt. För den som vill bygga ett extremt enkelt försteg är 12B4 ett trevligt rör. Det behövs inget mer än ett rör, en nätdel och en potentiometer. Finns beskrivet t.ex i länken nedan. 12B4 Single Stage Preamplifier
  11. Det är ett intressant resonemang du för i den här tråden och för mig har det trillat ned en pollett när jag ser det fetmarkerade ovan och sedan tittar i kurvan nedan. Om det hade sett ut som i den röda kurvan hade skivslitaget varit enormt och spårningsförmågan troligen dålig. Husdjuren hade säkert flytt från lyssningsrummet eftersom en sådan resonans säkert förstärks i arm-rör och annat så att den blir hörbar och irriterande för den med förmågan att höra dessa frekvenser. Hur mycket (eller lite) det låter om en PU/tonarm vid avspelning är en ganska god indikator på förekomst av resonanser. Att den blå kurvan är mer representativ för det verkliga fallet kan vi nog enas om och frågan är då vad som kan påverka utseendet på kurvan och för mig var det en ögonöppnare som ger en förklaring på frekvenskurvans utseende på många PU'er. I grunden är det nålens massa och nålens dämpning som bestämmer utseendet och det kommer naturligtvis att variera med skivans kvalitet och även hur den är inspänd kommer att påverka. Detta förklarar alltså även delvis skillnader i högfrekvensrespons som fås med olika mattor, klämmor, vikter och annat för skivspelare. Om man knackar på en skiva med PU'en liggande på den kan man få en uppfattning om hur det påverkar och sådär väldigt mycket högfrekvens brukar det inte vara men när nålens utsätts för högfrekventa vibrationer är det säkert hörbart. Hur ska man gör en bra PU då?! Jag har funderat en del och tittat på tänkbara kandidater för kommande inköp och letar i hög grad efter PU'er med en "utsträckt" diskant utan markerad topp eller med dalar i det hörbara området (och en bit till). En lätt nål är grunden förstås men den ska ju vara styv nog också och en kandidat som jag hittat är den här: Den har en ultralätt och kort arm som ger en fantastiskt fin frekvenskurva. Vad den korta armen ger för nackdelar har jag just nu ingen uppfattning om. Andra PU'er från Dynavector har någon form av patenterad dämpning och även de har fina frekvenskurvor så det kan också vara en väg att gå och då blir det säkert en liten topp strax ovanför 20kHz och en liten svacka därunder. Högre massa och mer dämpning ger större svacka och det där kan man se på många mätningar. Sedan finns det andra extremfall som t.ex Ortofon SPU som inte har den lättaste nålen men däremot bland det lättaste man kan hitta i förhållande till PU'ens massa. Vad får det för konsekvenser och hur spelar det in i hur det låter med olika skivor med lite olika egenskaper? Det är roligt att spekulera och det är väldigt tacksamt att göra det om någon annan gör grovjobbet och grundforskningen först så … Bra jobbat calle_jr!!
  12. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det har blivit en intressant vändning här. Jag har beställt Lundahl anod-drosslar till försteget och det verkar som att det förutom L2 också blir en sådan här: Jag kommer ändå att fortsätta med mina egna RIAA-steg men då får jag en bra referens att jämföra med.
  13. Lycka till, det är alltid roligt att läsa om konstruktioner som går utanför standardmallarna.
  14. MatsT

    Repig Vinyl

    Efterbearbetning medför alltid en viss påverkan av "nyttosignalen" och jag skulle inte vilja ha något sådant konstant inkopplat. Däremot kan det nog vara intressant för de sämre LP-skivorna som inte är riktigt lyssningsbara som de är. Ska bli intressant att läsa kommande kommentarer.
  15. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag tänkte lite för snabbt igår och inser nu att den ensamma överblivna glödtrådsmatningen inte går att använda till 2 direktupphettade trioder. Inget oöverstigligt problem men en liten extra transformator lär det gå åt om jag väljer det röret. Ett exempel på koppling med direktupphettad triod finns i länken nedan (klicka på schemat). Tube Preamp Schematic of Preamplifier with Direct Heated 112A Triodes Det var en trevlig sida jag hittade och det visade sig även finna ett schema med ett försteg med röret 37 som jag använder nu och har som alternativ till 101D om det krånglar till sig för mycket. Tube Power Amp Schematic of Triode Preamplifier with 37 and 76 Pre Wartubes Jag är inte så imponerad över valet av belastningslinje dock. Jag kör själv med cirka 8mA och drossel-last som ger en nästan horisontell belastningslinje, det blir mycket mer linjärt så. 112A visade sig vara ett riktigt trevligt rör! Datablad för 112A