MatsT

Medlem+
  • Content Count

    1 148
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

MatsT last won the day on January 2

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 412 profile views
  1. Ska bli intressant att följa utvecklingen och även om jag vet vad jag tror så vet jag att jag inte vet säkert vad som ger eller förstör välljud. Det jag tror är att man kan stå ut med högre distorsion än många tror och att framförallt lägre ordningar stör mindre. Runt -40dB på andratonen verkar generellt vara accepterad men jag siktar hellre på -60dB så är man helt säker. Med jämnt fallande övertonsspektra fås en maskeringseffekt som gör att inte heller de högre ordningarna stör även om det verkar som att det går att detektera sådana även vid mycket låga nivåer och i och med det verkar ökad distorsion ibland vara önskvärd. Ovanstående är bara en sammattning av min aktuella uppfattning i frågan och ska inte ses som fakta utan snarare som diskussionsunderlag.
  2. Jag tror inte att det är så det fungerar. Om vi tar en förstärkare med 300B i single-end som exempel (jag har sådana) så menar jag inte att distorsionen i sig är önskvärd, det låter faktiskt bättre när man inte kör förstärkaren för hårt och då ligger distorsionen ganska lågt men i och för sig med samma trevliga övertonsspektra. Jag har provat en del men inte kommit fram till att högre distorsion ger bättre ljud någon gång egentligen. Om detta ändå skulle inträffa är det nog snarare så att ett ojämnt övertonsspektra kan vinna på adderande av vissa komponenter och det har jag faktiskt upplevt med positivt resultat. Om man kör push-pull så släcks jämna övertoner ut och då kan lite extra andraton vara positivt. Det kan också vara gynnsamt med injektion av andraton för att eliminera andraton i t.ex högtalare men man får se till att det blir i motfas då förstås.
  3. Jag ska försöka kommentera ovanstående också men det är inte helt enkelt att göra det kortfattat. Att bredbandigt diffusfält är viktigt vid framförandet och även vid inspelning håller säkert många med om. Det är det som gör att instrumentljudet "bär" och en (av flera) orsak till vikten att få med rumsljuden är att akustiska instrument sprider ljudet ojämnt. För att få med den fulla instrumentklangen måste den samlas ihop på ett acceptabelt sätt. I mina öron låter det rent av omusikaliskt när inspelning av akustiska instrument skett i för torr akustik. När det gäller uppspelning råder det inte samma enighet om vikten av rumspåverkan men jag tycker att den behövs för att skapa "naturlighet" och samma princip om "bredbandigt diffusfält" gäller för mig. Det är lite på samma sätt som med onaturligt viktade övertoner att det på något sätt kan inverka negativt på instrumentklangen (inkluderar inspelat rum) om akustiken är onaturligt viktad i olika riktningar.
  4. Jag fick själv en spark i riktningen mot jämnt fallande distorsionskomponenter efter att ha läst Jean Hiraga's bok "Rörförstärkare" och jag hittade en länk till Troels Gravesen där han bygger en förstärkare baserad på ett schema från Triode Dick (som har många skojiga projekt). http://www.troelsgravesen.dk/300B.htm En bit ned i artikeln finns en distorsionsmätning och den visar en typisk fördelning för en 300B-förstärkare i single-end. Det är den fördelningen Jean Hiraga förespråkar och menar är ideal. Jag hittade också en länk med intressanta diskussioner om ämnet. Musicality and Distortion: A Conversation Jag tycker egentligen att det räcker med den här typen av mätning av övertonsspektra och saknar inte ett entydigt mått (av typen THD eller motsvarande) för att försöka förklara hur distorsionen påverkar lyssningsmässigt.
  5. MatsT

    Från linjesignal till musikalitet

    ACE-bass är väl ungefär det här men använt på ett mer specialiserat sätt. Stig Carlsson använde och patenterade tekniken långt tidigare och jag hittade en del intressant i den här tråden på faktiskt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=35132&full=1 Tekniken är klart intressant men kanske inte så enkel att justera in men för den äventyrslystne och nyfikne konstruktören är det ett härligt projekt att hoppa in i.
  6. MatsT

    Vad lyssnar du på just nu?

    Äpplen faller inte så långt från trädet. https://www.shropshirestar.com/entertainment/music/2018/05/03/mike-oldfields-son-luke-oldfield-on-his-dad-gypsyfingers-and-making-music-ahead-of-birmingham-gig/
  7. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Här är tänkt belastningslinje för utgångsröret som blir 6BL7. Det har motstånds-last på 22k och är en katodföljare. Kravet på stort spänningssving finns inte här och den något sämre linjäriteten får jag acceptera, den är enligt min bedömning tillräckligt bra och katodföljaren gör också att det blir motkopplat. Utgångssteget ska ha en mycket hög ingångsimpedans (för att inte påverka volymkontrollen) och dels vara linjärt men också kunna hantera drift av lägre impedanser än det förstärkande röret och det är alltså inte samma kompromisser som är lämpliga.
  8. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Ja, det är Micro-Cap som jag använt. Jag har provkört det lite de senaste veckorna och tycker att det är riktigt trevligt (och gratis).
  9. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Efter en del funderande har jag kommit fram till att det förstärkande steget kommer att använda 6BX7 och med de förutsättningar som gäller kommer belastningslinjen vid 20Hz att hamna ungefär som i bilden nedan. Belastningslinjen blir mer och mer horisontell med ökande frekvens och det som sätter lutningen är impedansen i drosseln (270H) parallellt med volymkontrollen (100K). 6BX7 är ett mycket linjärt rör och enligt simulerad kurvskara kan det lätt svinga +/- 50V med låg distortion vid 20Hz. Förstärkningen är ungefär 10ggr (20dB) och det är lämpligt för mig och mina önskemål. Att röret ska kunna svinga många Volt med låg distortion är viktigt eftersom det alltid förstärker insignalen maximalt i min koppling. Glöden behöver 6.3V/1.5A och det lutar åt att jag kör växelspänning och får sätta in en liten extra transformator i L2-lådan för glöden.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har roat mig med att rita ett blockschema över L2 Pre som jag tänker mig den efter modifikation. Jag har funderat vidare över detaljerna och återkommer snart med lite mer info om blocken ovan.
  11. MatsT

    Kan vi få för hög upplösning?

    Det är kanske det vi borde diskutera och om det är verklig upplösning vi talar om så är svaret enkelt, det skadar inte med mer. Problemet vid alla sådana här diskussioner är att det läggs olika mening i ordet upplösning, en del menar S/N, andra menar minsta signalförändring och en del menar subjektivt upplevd upplösning. Jag drar mig lite för att gå in i diskussionerna eftersom vi lätt hamnar snett och det blir mycket förklaringar som ska till innan vi är ens överens om vad vi diskuterar. Jag vill inte döda diskussionen, den är intressant. Tyvärr kan det behövas lite diskussion om vad vi diskuterar först och jag är mest intresserad av "upplevd upplösning" och den är inte så formatberoende som en del redan varit inne på.
  12. MatsT

    Kan vi få för hög upplösning?

    Den digitala filtreringen som används ska i det läget läggas före uppsamplingen. Samplingsteoremet förutsätter att det inte finns några frekvenser över halva samplingsfrekvensen i signalen som ska DA-omvandlas. Man kan förstås välja annan typ av filter före uppsampling men generellt är påståendet felaktigt. Det man kan göra är att flytta det analoga filtret uppåt i frekvens och det kan möjligen minska fasvridningen något. Det finns förstås andra vägar också och man kan som Wadia välja att köra en kurvanpassning för nya samples som läggs in, jag gillar metoden men den är riktigt dissad av andra.
  13. MatsT

    byZan - Nytt i stugan #7

    Jag tar tillbaka mitt påstående om att uppspelare generellt har dåligt med information om omsamplng och rekonstruktionsfilter. Det där inger förtroende!
  14. MatsT

    byZan - Nytt i stugan #7

    Att konvertera från 16 bitar till 24 bitar är enkelt och kanske är det så att det är bättre att transportera med 24 bitar istället för att konvertera sedan? Det var inte det jag tänkte skriva om utan mer om var omvandlingen sker och EMM Labs nämndes och de gör intressanta DAC'ar. Här är frekvenskurvorna med olika upplösningar i deras bästa (?) DAC . Hela artikeln finns här. Det påminner ganska mycket om äldre Wadia vid 44.1kHz och överlag ser mätningarna ut på ett sätt som gör mig intresserad men priset sätter tyvärr stopp för det. Bra recension får den i alla fall och min poäng med att visa det här är att det är i DAC'en filtreringarna görs oavsett vilken signal de tar emot. Omvandlingen kan göras direkt eller via uppsampling eller omvandling till DSD men det passerar DAC'ens rekonstruktionsfilter om det är PCM som kommer in. Om det är DSD som kommer in skickas det säkert bara vidare och då kan man ställa sig frågan om rekonstruktionsfiltret är bättre i uppspelaren än i DAC'en om det skett en omvandling från PCM till DSD. Det kan det kanske vara i vissa fall men de är sparsamma med uppgifter eller också är det jag som inte letat tillräckligt?
  15. MatsT

    byZan - Nytt i stugan #7

    Att prova själv är ett bra råd och också att inte utgå från att det blir bättre för att man upp-/om-samplar. Det är ganska svårt att veta vad som händer med signalen på vägen mot analogt om man använder upp-sampling i en uppspelare innan signalen skickas vidare till en DAC. Gör de filtrering vid uppsamplingen och i så fall på vilket sätt. Om de bara fyller på med tomma samples som är normalrutinen så kan man ju undra hur filtreringen blir i efterföljande DAC. Octavia rs var inne på problematiken men jag uppfattar det som att problemet egentligen är det omvända. Man vet i regel hur DAC'en hanterar digitalsignalen och omvandlar den men om DAC'en matas med högre samplingsfrekvens från en uppspelare tror den förstås att signalen är just med den upplösningen och filtrerar efter de förutsättningarna, min känsla är att detta kan bli ganska fel. Jag själv undviker problemet och spelar upp som det är lagrat och väljer lämplig omvandlare sedan.