MatsT

Medlem+
  • Content Count

    888
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

MatsT last won the day on September 8

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

3 018 profile views
  1. MatsT

    Mickes Musikrum

    Nagra-DAC'en är definitivt en av de mest intressanta på marknaden och ett riktigt snyggt bygge dessutom. Jag har försökt hitta information om hur omvandlingen till DSD görs eftersom det inkluderar någon form av digitalt filter men jag har inte lyckats fullt ut och inte heller mätningar har jag sett. Andreas Koch verkar väldigt inriktad på bra transientrespons om man läser hans artiklar och den egna DAC'en som han verkar sälja finns det lite information om. Jag kopierar en del av texten nedan. Features Discrete implementation of DAC Proprietary digital upsampling algorithms with transient conserving response PCM inputs up to 384kHz / 24 bits DSD input up 5.6MHz All inputs are up-converted to 128FS sample rate before being converted to analog Integrated AES/EBU decoder and I2S receiver Integrated re-clocking algorithm designed to reject jitter on incoming digital audio signals Master or slave clock operation Dual differential analog output filter designed with the same goals in transient behavior as the digital upsampling filters Integrated analog line stage, dual differential 2 separate analog outputs for external line stage +/- 12V operation
  2. Jag skulle undvika öppningar till andra rum, det ger en "andra efterklang" som kan vara störande. Det var en av anledningarna till att jag byggde för trappan i mitt lyssningsrum, jag hörde en onaturlig efterklang därifrån. Det går naturligtvis att lösa med akustiska konstruktioner om det behövs men det är enklare att stänga igen. Räcker det inte med en fönstervägg mot loftet för att få en visuell koppling till det?
  3. Formen är tacksam om man spelar på längden eftersom ljudvågorna inte har så många parallella ytor att studsa mellan och i ditt stora rum ryms en halv våglängd vid 20 Hz så det borde inte bli några svåra resonanser. Dämpning av efterklang och diffusering för att ta bort direktstudsar är inte svårt och det hänger mest på hur mycket det får störa det visuella intrycket. Många som gästar mitt rum säger att så hade de nog inte möblerat själva men samtidigt visar de en viss förståelse för att det ser ut som det gör med tanke på hur rummet används. Väggarna är gips och taket är vanliga takskivor från 70-talet, troligen spånskiva och något pappliknande utanpå. När jag knackar på en takskiva låter det ganska dämpat och definitivt inte "sjungande", det är förstås dämpmaterial bakom eftersom det är yttertak.
  4. Här är en bild från mitt lyssningsrum i ett tidigt skede. Det har liknande form men mindre dimensioner och det behövdes inte så mycket för att få det anständigt. Rummet påminde klangligt om en mindre kyrka när det var tomt men redan med en stor och relativt tjock matta placerad mitt i rummet städades ljudet upp häpnadsväckande mycket. När sidoväggarna (1.2m höga) försågs med bokhyllor och 3 strategiskt placerade fåtöljer med fotpall placerades ut var rummet redan riktigt njutbart för musikavlyssning med dipol-högtalare. Jag provade inte med "traditionella" högtalare i det skedet men med lämplig placering hade det nog också fungerat. Vare sig väggar eller golv är av hårda material så en viss dämpning ger dessa redan från början men med dipol-högtalare som inte "tar stöd" mot rummets väggar är det ett litet problem. Vill man använda "stödet" och köra med hårdare material krävs det säkert lite mer dämpning men rätt placerat behöver det knappast vara visuellt störande. Diffusering är en bra metod för att få bort de tidiga reflexerna i väggarna och det ger oftast dessutom en mer homogen efterklang. Med sidoväggar som i ett sådant här rum är det lätt att bygga in HH-absorbenter om så önskas. Jag skulle inte rekommendera att spela på tvären annat än med högtalare som specialanpassas efter förutsättningarna. Det borde bli ännu lättare att få till ett bra resultat med ett större rum och de ökade avstånd till reflexpunkter som det medför. Jag följer projektet med stort intresse.
  5. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Ett lite förtydligande avseende potatis. Nedan är ett utdrag från sidan Potatis i tiden. Flera av våra gamla lantsorter har levt kvar under hela 1900-talet i såväl kommersiell odling som i odling i trädgårdstäppor. En del av dessa har tillsammans med vissa tidiga sorter från början av 1900-talet blivit typiska för vissa landskap eller områden. Potatiskonsulent Ingemar Nilsson (Ingemar Nilsson, personlig kommunikation, 255) anger en del sorter som kan karaktäriseras såsom ”landskapssorter”, nämligen; Norrbotten: Vaikijaur, synonymt med Eigenheimer Norr- och Västerbotten: Gul Mandel Jämtland – Härjedalen: Röd Gullöga samt Jämtlands Vit (som dock varit på utgående) Värmland: Snöboll, synonymt: British Queen Mälardalen: Vit Drottning, synonymt Evergood/Eldorado Småland: Sorten omnämns i Willhelm Mobergs utvandrarepos. Namnet Kasjurer kan härledas från tyska sorten Kachyre, en sort som kom till Sverige omkring år 1900. Runda knölar med gult skal och köttfärg. Synonymt: Tranhultspotatis, Gulapotatis, Smörblomma, Gul Ölandspotatis. Identisk med tyska sorten Industrie.
  6. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    För att få en anrättning smaklig behövs inte så mycket men kvalitet på själva receptet och förstklassiga komponenter är en bra start. En enkel bit torsk, snöbollspotatis, färsk grönsallad och en välsmakande remouladsås t.ex. Jag tycker att det är en mycket välsmakande kombination och inte är det svårt att få ihop heller. Nu är ju inte detta en tråd om mat så någon koppling till trådens väsentligheter måste väl finnas? Omsorgsfullt valda komponenter. Relativt få och enkla komponenter. I stort sett är detta vad som behövs för ett högklassigt RIAA-steg, det tillkommer några motstånd men i övrigt är det fyra EQ-spolar och åtta kondensatorer som behövs för två kanaler förutom fyra dubbeltrioder förstås. Det blir ganska fullt i lådan trots litet antal komponenter men det ska nog gå bra att få ihop det. En separat låda med nätdel behövs också. Betydligt enklare att bygga ihop och det är två transformatorer, en drossel, två kondensatorer, en stabiliserad glödmatning och ett likriktarrör i den här anrättningen. Nu måste jag fundera lite på hur det ska monteras utan synliga skruvar på ovansidan av lådan.
  7. MatsT

    En värmländsk skröna?

    Bröderna Dobermann har också en hemsida.
  8. Mycket av musikens ursprung sägs komma från de Värmländska finnskogarna och alla kanske inte känner till detta så här är en informativ film i 3 delar.
  9. MatsT

    Från LoFi till något slags HiFi...

    Om jag får gissa så tror jag att du är nöjd.
  10. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag lyfte på locket och har beslutat mig för att det får bli ett externt bygge. Det går att bygga in transformatorerna men det är inte värt besväret och det sänkta andrahandsvärdet som det medför. Jag är i grunden en obalanserad person eller single-ended som det heter på svengelska så jag hade inte tänkt att göra en balanserad krets men jag skulle ju kunna använda de balanserade utgångarna för att mata transformatorerna. Då kan jag behålla RCA-utgångarna så går det lätt att jämföra med och utan transformator. Jag får fundera lite och kanske mäta om jag går vidare på den vägen.
  11. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag kopplade min mätuppkoppling via DA-3000 (inspelat och uppspelat) och med DSD128, då ser samma fyrkant ut så här. Ingen större skillnad, det finns en aning brus men notera att mätnivån är ganska låg (10mV/ruta). Det här har förutsättningar att låta bra. Inga problem vid 10kHz heller, städat och fint. DSD64 är inte riktigt lika fint. Det skulle behövas ännu brantare filter för att få det riktigt snyggt men förmodligen är hörbarheten på störningen låg trots allt. Vi kollar på CD-upplösning (16/44.1) som jämförelse. Det är faktiskt fyrkantvåg! Med 16 bitar och 96kHz ser det lite bättre ut. Som avslutning tittar vi på signalen vid 100kHz som ligger en bra bit lägre i nivå än frekvenserna i det hörbara området eftersom det filtreras med -3dB vid 50kHz, jag glömde kolla hur mycket lägre det är men 10-20 ggr lägre skulle jag gissa. Oavsett dämpningen så ser det fint ut och det städade beteendet bibehålls uppåt i frekvens. Den bortstädade högfrekventa störningen som DSD brukar ha borde göra livet avsevärt lättare för efterföljande enheter så min gissning är att det här kommer att låta bra. Nu gäller det att hitta någon lämplig metod att bygga ihop grejorna och det kommer att dröja ett tag innan det är klart för praktiska prov.
  12. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Någon kanske kommer ihåg att jag har mätt lite på en sådan här. Det avhandlades här. Jag återkommer med lite nya mätningar om en stund....
  13. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det är roligt med järn och jag har också införskaffat transformatorer för ett annat projekt. Det är från Hammonds Pro-serie och de ska användas på linjenivå. Tyvärr ringer de rätt mycket utan anpassning men jag har fått till en bra sådan och efter det passerar en 1kHz fyrkant-våg så här fint. Det blir ett väldigt trevligt filter med cirka 50kHz bandbredd efter mina anpassningar och då kan man ju undra vad det ska vara bra för?