Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

1 hour ago, Audionet said:

Vad hände som var oväntat?

 

Jag drar nytta av @Richard med flera, deras övningar har inspirerat att fortsätta denna resa. Så det är väl bara positivt om vi kan dela med oss!

 

Jo, det oväntade med den separata strömmingen var att jag fick så pass markant skillnad i tonalitet?!? Jag upplever nu det digitala förvånande tydligt mycket bättre i bas och midbas (mera tyngd och struktur). Även uppe i mellanregister tycker jag klangfärgerna blivit mera mättade?

Jag tycker inte det "bör" göra ngn sådan typ av skillnad... 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Jag drar nytta av @Richard med flera, deras övningar har inspirerat att fortsätta denna resa. Så det är väl bara positivt om vi kan dela med oss!

 

Jo, det oväntade med den separata strömmingen var att jag fick så pass markant skillnad i tonalitet?!? Jag upplever nu det digitala förvånande tydligt mycket bättre i bas och midbas (mera tyngd och struktur). Även uppe i mellanregister tycker jag klangfärgerna blivit mera mättade?

Jag tycker inte det "bör" göra ngn sådan typ av skillnad... 

 

Detta är ju otroligt spännande!!
Du är ju ganska mycket mer strukturerad än mig och har jämfört med och utan finström. Jag kollar en del på youtube på Gabbys projekt och funderar på att gå all in med ultracapacitors hela vägen. 
Spännande att du upplever sådan skillnad när du "bara" ändrat på strömmen...  
 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte påstå mig vara speciellt strukturerad, jag är alldeled för spontan och känslostyrd! 😀 Just i det här fallet kändes det dock som naturlig framdrift att låta den spela som "vanlig" HAT först.

 

Nästa steg blir troligen att byta klockorna ELLER att koppla ifrån de inbyggda LDO'erna genom en tennblipp... Jag har inte bestämt mig men jag lutar mot klockor först, och sedan tennblippen.

 

Sen kvarstår evt ett val om man ska gå på än mer exklusiva klockmoduler, såsom @secanbj gjort med sin IAN Canada-transport:

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag har ju haft den i mitt system och hört den spela mycket bra. Mitt svar på din fråga blir... - JA gör det!

Jag har just ditt reportage i bakhuvet ang detta, men då har @secanbj en lite annan uppbyggnad på sin paj.

Jag har en TransportPi DIGI, vilken är en kompaktare version av hans FifoPI+TransportPi. Jag vet inte om jag får den utväxlingen av så pass exklusiva klockor. Jag hoppas dock kunna dra ngn slutsats genom att prov de båda Accusilicon-kretsarna någon helg!

Link to comment
Share on other sites

Ledsen @Richard, jag vet inte vad som kan tänkas vara "bäst".

På rak arm tror jag min TransportPi Digi bara stödjer 45/49Mhz så jag behöver inte göra ngt val! 
 

FifoPi Q7 verkar kunna arbeta med högre klockfrekvenser, alltså på musiksignalen om klockkretsarna jobbar med högre frekvenser:

 

IMG_0195.png

Link to comment
Share on other sites

Aha. 
De Accusilicon jag nu har är på 90 respekt 98 men på en fråga varför jag köpte just dessa hade jag inte kunnat svara. Förrän nu då..:sunglasses: :grin:
Eftersom jag har fifopi q7 blir det då fortsatt de högre frekvenserna. 
Tack!!

Link to comment
Share on other sites

I got dem ol' cozmic Blue's again, mama!

 

Vadå? Vad menas med detta?

Jo, jag ser en trend, en trend som begynte med denna, för runt 15 år sedan:

IMG_3878.jpeg

Det har alltså inte så mycket med Janis Joplin att göra även om hennes solodebut också är lätt att bli begeistrad i.

 

Jag vet inte längre vilken 2M Blå i ordningen denna kartong tillhör, dessutom är själva puppan ute på vift, hos ungdomarne som tycker det här med vinyl är cool och fett!

En likadan provade jag i samband med min "första" audiofilspelare, en Scheu Analog Cello som inköptes i Eriksberg i Uppsala:

Scheu.jpg

På bilden ovan hade den fått en Benz Micro Ace SL, men den gjorde med sin tidigare monterade 2M Blue succé, både hemma och hos bekanta. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nästa "blå juvel" som kom in i mitt liv har inte en lika enkel historia, då jag inte har ngn koll på hur många hussar den haft egentligen. Den köptes ursprungligen av @Dynamik Harry iaf, och jag tror den hade sin första sejour på en VPI Classic och gav signal in i en McIntosh, med bara MM-möjlighet. 

IMG_3880.jpeg

Den har varit i min ägo, inte bara en gång men alltid återvänt. Den har vid flera tillfällen varit utlånad och jag har aldrig sett någon anledning att göra mig av med den då den har varit trevlig, men jag kände inte att jag kunde höra hur den lät förrän jag skaffade Röcklinger PH-1 och då gain och impedans kunde ställas så det passade, vilket avslöjade att den var faktiskt en riktig pärla.

Och för den som inte identifierar pickuper som löpande vatten så är det en Benz Micro ACE SH, alltså en high output moving coil. Jag har haft en Ace SL (röd) också, den som syns på bilden på Cello ovan.

 

Lite lurigt är att denna inte har den "vanliga" diamanten bondad i en fasning av boronröret som sina andra "S"-syskon?

benzcomp.jpg

Den nedre är alltså den "vanligaste" diamanttypen för mig, den övre delen är unik, men diamantformen är väldigt lik Ortofon Cadenza Bronze t.ex.

 Den ser absolut mera ut som en Ortofon Replicant, vilket är förvånande?

 

Oavsett, så inser jag att jag nog gillar den här rackarn, och trots många vändor på utlån så håller den en väldigt fin återgivning än idag. Och det känns skönt att den inte börjar närma sig slutet på levnadsbanan.

Link to comment
Share on other sites

Det dröjde innan nästa "studie i blått" hittade till mig, efter utflykter i både Bronze, Black och andra färger och kombinationer.

Men ganska nyligen hittade denna blå skönhet hem till mig och den har väldigt goda egenskaper som gör att jag ser den som en del i en långvarig relation.

IMG_3882.jpeg

Den här har magi och en röståtergivning som är oerhört fängslande, och skulle lätt kunna vara en referens, ständigt monterad på en av de tonarmar som står redo i lyssningsrummet. Jag måste dock gnälla lite: det är synnerligen korkat och troligen straffbart i civiliserade delar av världen, att inte erbjuda gängor i pickuphuset, för montage!

Om vi använder öronproppar under den delen av monteringsövningarna och låter bli att montera av den så ofta kan jag troligen leva med det ändå, för att den är så go!

 

På akustisk musik och gärna röster är det här full pott, vill jag påstå. Men, den gör inte "allt" optimalt. Den kan bli en smula snäll och kanske inte med de transienter jag gärna upplever. Absolut prisvärd dock!

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Det dröjde innan nästa "studie i blått" hittade till mig, efter utflykter i både Bronze, Black och andra färger och kombinationer.

Men ganska nyligen hittade denna blå skönhet hem till mig och den har väldigt goda egenskaper som gör att jag ser den som en del i en långvarig relation.

IMG_3882.jpeg

Den här har magi och en röståtergivning som är oerhört fängslande, och skulle lätt kunna vara en referens, ständigt monterad på en av de tonarmar som står redo i lyssningsrummet. Jag måste dock gnälla lite: det är synnerligen korkat och troligen straffbart i civiliserade delar av världen, att inte erbjuda gängor i pickuphuset, för montage!

Om vi använder öronproppar under den delen av monteringsövningarna och låter bli att montera av den så ofta kan jag troligen leva med det ändå, för att den är så go!

 

På akustisk musik och gärna röster är det här full pott, vill jag påstå. Men, den gör inte "allt" optimalt. Den kan bli en smula snäll och kanske inte med de transienter jag gärna upplever. Absolut prisvärd dock!

 

Phasemations pickuper är i min smak, men ja, de är rätt jobbiga att montera och justera. Jag frågade Phasemation varför de envisas med att ha hål och inte gängor, och de svarade som nedan. 
 

Tightening the screws too tightly will create distortion in the body.
It will affect the sound quality.
We believe that over-tightening the screws is not a good idea, so we use
holes.
The included washer is made of plastic so that it slips.
Therefore, it prevents over-tightening of the screws.

Best Regards
Phasemation

Link to comment
Share on other sites

On 2024-03-29 at 22:33, SOUND BY VINYL said:

prevents over-tightening of the screws

Fast även med gängor skalet kan man ju anvisa ett åtdragningsmoment som är mildare, kan man tycka. 😉

 

Nåväl, jag har nu kommit till den "slutliga" stationen längst ned i Blue's Alley

Hana-Umami-Blue2.jpg

Efter lite inledande tveksamheter är vi nu de allra bästa kompisar! 

En av Göteborgsbutikerna i Stenkullen hade ett "tillbud" på en demo-körd Hana Umami Blue som jag inte kunde motstå. 
Det här är ju en korsning mellan Hana Umami Red och Hana ML, den senare har jag ju ojat mig över och hyllat ogenerat som en suverän danspartner till Brinkmann Bardo med sin 10.0-arm. 

 

Efter lite inledande grus i maskineriet pga missförstånd kan jag konstatera att en Hana behöver viss inspelning innan den kan navigera de mest brutala skivorna i samlingen, och denna hade inte alls de timmarna under vingarna.

Nu har den iaf jobbat bort den mesta av den initiala stelheten och jag måste säga att den tveklöst möter alla mina förväntningar! 

Hana Umami Blue 20240319.jpg

Om ni klickar upp bilden kan man faktiskt se att det är en MicroRidge-diamant. Har inte identifierat detta tidigare!

 

Den här blå juvelen plockar upp fantastiskt mycket information ut spåren, har en dynamik och en pondus som bara ruskar om lyssnaren! Men all önskvärd finess och grace finns där också och den här kommer garanterat bli en bestående favorit i samlingen. Jag tycker den är en riktig allätare och braskar på klassiskt med all den kraft som en stor orkester uppbringar, likväl som den återger en liten intim jazzklubb när så krävs. Men jag gillar ju rock, electronica och liknande också och det är nog ändå där som den drämde till så jag blev helt frälst! Angel med Massive Attack, Chameleon med Trentemøller och Smoke On The Water från Made In Japan chockerade nästan! Riktigt, riktigt bra och faktiskt en fullvärdig konkurrent till den optiska kollegan på spelaren intill!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till nyförvärvet. Min blåa hen har fått smaka på mer vinyl och precis som ett gått vin får den mer nyanser med tiden. Mina senaste besök har uppskattat den till fullo då de hört detaljer på skivorna (bl.a Pink Floyd, The final cut, Led Zeppelin II)  som tidigare varit fördolda. Själv är jag hängiven den blå.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade att granska VTA/SRA för att se om jag var i "rätt härad", men jag måste säga det är extremt svårtolkat och jag tyckte nog det var roligare med makrofotograferingen! (Med billiga USB-mikroskopet)

image.jpeg

Lägg inte för mycket vikt vid första bilden, det är inte vinkelrätt eller supernoggrant inställd. 

 

Min första bild avslöjade en hyfsat dammig cantilever och diamant! :grin: :flush:

Dammig.jpg 

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till digital-övningarna en stund! 

Jag snodde hem en till HAT till Raspberry Pi, då det dök upp en till salu i Jämtland och jag kände spontant att jag hade bruk för en till.

 

Det betyder att jag kan koppla in två stycken IAN Canada TransportPi DIGI samtidigt till Denafrips Ares II och vara välja rätt coax-ingång på denna. Topp, då har jag hela tiden en referens!

 

Vad skiljer dem åt? Jo, den primära har ju "finström" både till Pi och till HAT via IAN Canada PurePi Accar och SuperCap's. Denna i sin tur strömförsörjs av en iFi iPowerX.

IMG_3874.jpeg

Den har även en "piffigare" Ethernet-kabel från antingen Ghent eller @octavia rs, samt en iFi LAN iSilencer. SPDIF-sladd är en okej QED.

Denna spelar fortfarande med de SMD-baserade klockor som medföljer TransportPi DIGI (bra, men enklare).

Jag kan väl konstatera att den låter väldigt, väldigt trevligt och Denafripsen växte rejält med denna koppling.

 

Den andra Pi'en är (tyvärr) inte helt identisk, då det är en Pi3B, medan det i den förra sitter en 2B. Båda kör dock DietPi med samma inställningar. I övrigt strömförsörjs denna av en sBooster BOTW+Ultra, kopplas med en 8m UTP Cat5 ethernet-sladd som varit med sen länge. SPDIF-kabeln är en helt OK Marcus Cable som går till Coax2 på Denafrips.

De inledande jämförelserna mellan dessa båda pekade förhållandevis tydligt till "månlandaren" ovan.

Men, den andra Pajen har nu fått Accusilicon lågbrusiga och fas-tajta klockor istället:

IMG_3918.jpeg

 

Let's get ready.... ....to RUUUMBLLLEEE! 

Link to comment
Share on other sites

Okej, the "rumble" is over! 🤩

 

Den "lilla" pajen (utan PurePi strömförsörjning) fick spela med sina nya klockkretsar i en timme eller så utan att jag lyssnade. 

Grupperade i Roon fick båda transporterna jobba med material av olika multipel-tillhörighet (44.1 & 48Khz) medan jag fortfarande spelade vinyl på förmiddan.

 

När jag började lyssna tror jag inte att de nya klockorna på lill-pajen riktigt tempererats och stabiliserats, för jag tyckte mig hitta egenskaper som förändrades under tiden jag jämförde. 

PurePi-pajen spelade fortfarande med lite mer pondus och fundament men det blev tydligt att den scen som återgavs hade lite ostabila tendenser, djupet ffa men i ngn mån scenens bredd var tydligt avgränsad mellan högtalarna. Lillpajen med sina Accusilicon målade upp röster tydligare, spelade upp cymbalslag och liknande med både den kropp dessa förtjänar, men framför allt lät det mer som cymbaler, inte grus på plåttak. Efterklang identifierades långt utanför högtalarns placeringar och det lät ganska komplett.

 

Jag tyckte helt enkelt att lillpajen med sBooster spelade på samma nivå, men med lite andra egenskaper.

Dags då att byta till Accusilicon på PurePi'en! 

Efter att ha fotat med telefonen för att kunna läsa vad det stod på originalets klockkretsar byttes dessa ut mot Accusilicon även på PurePi-transporten:

IMG_3919.jpeg

(orginal-klockorna)

 

Av ren nyfikenhet lyssnade jag en stund direkt när PurePi startats upp efter detta, mest för att säkerställa att montaget blev rätt utfört. Det var inte smickrande alls och det upplevdes rörigt, digitalt och skräpigt.

 

Nu har båda pajerna spelats i ett antal timmar och jag har lyssnat igen. Säkerligen bär jag med mig förväntningar, baserade på det jag hört innan, och de förändringar jag tycker mig identifierat tidigare.

 

Men, det är en förhållandevis stor förbättring för båda pajerna, och den bättre strömförsörjningen på PurePi medger kraftigare klangfärger och en stadigare botten, med både kvantitet och struktur. Den lilla pajen med sBooster spelar jättefint också och den vann förhållandevis mer på de bättre klockorna tycker jag, men den är liite tunnare i tonen än den andre.

 

Båda spelar vansinnigt bra för sin kostnad, det tar jag gift på! De ska få besöka @Gryphon300 i veckan och gå en match mot en Aries G2.1, det ska bli mycket intressant!

 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt spännande att du upplever både att klockorna gör skillnad men även strömförsörjningen.
Talar för att man går i rätt riktning i detta projekt!! :smile:

Har nästan börjat trycka F5 redan nu i väntan på test hos Gryphon300 :grin: 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-03-29 at 22:33, SOUND BY VINYL said:

Tightening the screws too tightly will create distortion in the body.
It will affect the sound quality.
We believe that over-tightening the screws is not a good idea, so we use
holes.
The included washer is made of plastic so that it slips.
Therefore, it prevents over-tightening of the screws.

Best Regards
Phasemation

Jag ser inte att "distorsion in the body" kan vara något annat än energiupptagning från generatorn.

Spontant är det lämpligare att denna energi överförs och dämpas ut i tonarmen än att den dämpas i kopplingen mellan kropp och pu-skal.

Men det är svårt att veta utan mer detaljer om vad Phasemation menar.

Ett scenario kan ju fungera bättre med en viss tonarm än med en annan.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hoffa said:

Är det bättre än min analoga värld?

"Bättre" är ett laddat begrepp, "annorlunda" vill jag nog säga. 😊

Men det låter riktigt, riktigt bra och skulle möjligen få dig att överväga den digitala sidan, som komplement om inte annat. En signifikant skillnad från en Bluesound Node! 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hoffa said:

Hur blir det med din förbättring?

Enkelhet och stabilitet tycker jag Roon erbjuder, utöver riktigt bra ljudkvalle. Men, det innebär att lämna Spottan bakom sig, inte säkert att man prioritera det digitala på det sättet. För övrigt har du har ju din dos av komplexitet redan i flervägssystem, aktiv delning und so weiter. 😅

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått en dos av underbart digitalt ljud. Janne S är här och mixar Algie Echos låtar.  Det går direkt från mixer via hans ljudkort in i AR via XLR snören. Dynamik, närhet, engagemang och känsla. Ha ha ha. Du har ett helt band att leka med, justera nivåer på olika instrument mm. Att bara lysna på kompet (bas/trummor) är skitfränt,

då reser sig lilleman. Janne kommer provspela mixarna även hos Johan för att få lite feeling på annat system. Du får inte missa att lyssna direkt från källan utan någon mastrat sönder konfekten. Alla är inte Bob Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Fåfängans makt?

 

Om man har goda vänner som besitter kunskap och resurser som man inte själv har, då är det väl rätt att förhoppningsvis idka lite byteshandel?

 

Så jag ställde frågan, finns de möjligen ett par snuttar kabel över? Och såklart att goda vänner levererar!

IMG_1317.jpeg

Det är den lilla IAN Canada-pajen som fått finkabel för strömöverföring mellan PurePi-ström till TransportPi Digi som synes.

 

Det här borde väl knappast ha ngn betydelse ljudmässigt? Nä,🙂↔️, det förväntade jag mig inte men frågan är om inte det här faktiskt gjorde en märkbar skillnad? Nå, de får sitta till sig och bli "varma i kläderna". Jag har ju referensen utan PurePi som jobbar parallellt.

 

Vad som är helt klart, är att Accusilicon-klockorna bidrog till en lugnare återgivning och ett ljud som inbjuder till mera lyssning. "Allt" jag spelar återges med en kropp och mättnad som jag tidigare bara upplevt med Vega/Aries G2.1 och jag skall strax få en reality check nere hos @Gryphon300!

 

Så, "månlandaren" ser ut så här där den smyger i skuggorna:

IMG_1319.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, AlfaGTV said:

och jag skall strax få en reality check nere hos @Gryphon300!

Då fortsätter jag med F5 även i helgen..:grin:

 

Har haft lite funderingar på att skaffa dessa kablar till hela projektet:

https://www.ebay.ca/itm/325828263926?mkcid=1&mkrid=706-53473-19255-0&siteid=2&campid=5339024136&customid=SilverWire&toolid=20012&mkevt=1


Men förstår ju att det finns mer esoteriska lösningar.
 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Richard said:

dessa kablar

Jag tror att de du pekar på är väldigt lika de jag hade där tidigare, fast mina var från Chord, även denna en silverpläterad historia av hög kvalitet. Även om de var avsedda för högtalaranslutningar ursprungligen...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...