Harryup

Medlem+
  • Content Count

    1 472
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Harryup last won the day on December 10 2016

Harryup had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

9 594 profile views
  1. Harryup

    Super HM-CD - kan det vara något?

    Skulle det kunna vara. Fick ju bara se affischerna med originalbilder ifrån en del äldre GD inspelningar.
  2. Harryup

    A clock to rule them all

    Är ju väldigt svårt att prata generellt om vad saker är värda. Är ju en personlig reflektion beroende på hur budget man har. Kanske en grunka är prisvärd för att den en extra feelgood känsla. Kanske beroende på ljudkvalité, eller i kombination med utseende, eller hanteringsmässigt etc etc. Så generella åsikter om sakers värde är ju svårt att göra. Däremot kan man ju ha egna åsikter i frågan men någon allmän sanning blir det ju inte.
  3. Harryup

    Super HM-CD - kan det vara något?

    När jag var i Japan för ett antal år sedan så gjorde man en mindre serie CD-skivor i glas. Bl.a. så fanns det några gamla DG-skivor utgivna så. Frågade om jag kunde få kika på en, svaret blev: " Solly Söl, evelything sold out". Och dom kostade 20.000:- svenska kronor/st vid tillfället för 7-8 år sedan. /Harryup
  4. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Ja, fast man kanske kunde hoppats på att få dom ännu mer flexibla men absolut mycket bättre än icke valbart. mvh/Harryup
  5. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    När det gäller bildkablar så kan jag säga att efter att ha ett avstånd på 5 meter hemma mellan processor och Tv så när jag bytte till 4K så blev det hoppade bild och svart ibland med 3 olika kablar som alla var 4K kompatibla och kostade i storleksordningen 1500:- st. Sen besökte jag Webhallen och kikade på deras 4K kablar och dom hade en modell som klarade 18 GB/s och kostade 189 kronor. Köpte den eftersom priset var lågt men specen var egentligen bra. Och vad händer, jo den fungerar alldeles utmärkt, inte en störning, ingen svart ruta. Så filterverkan kan hamna lite här och där i en anläggning och har inte alltid med priset att göra. En anledning till att tonkontroller inte fungerar så bra är att dom är lite för grova. Både i bredd på ingreppsområden och i storlek på höjning eller sänkning. Quads ser jag mera som en tonbalanskontroll och den fungerar i regel utmärkt. Men problemet med vanliga är att man hör t.ex. bumlig bas eller kanske vass diskant. För att få bort bumlet som kanske är en höjning på 10-15dB vid vissa problemfrekvenser så kommer man vrida bort all bas när man fått den toppen att inte störa så mycket. Och vass diskant kanske är i allra översta diskanten och för att få bort den så kommer man vrida bort det mesta av lägre diskant. Vill man höja basområdet så kommer vissa toppar slå i taket innan man fått upp genomsnittsnivån till något rimligt. Men om man hade börjat med att jämna till frekvensgången vad som är möjligt utan att introducera för mycket fel i övrigt så skulle tonkontrollerna fungera helt annorlunda. Om man kan lyfta eller sänka en ganska flack eller rak kurva så fungerar faktiskt vanliga tonkontroller ganska bra. Men problemet är att man använder dom vanliga kontrollerna för att rätta till smalbandiga fel som en peq gör allra bäst och som den faktiskt är tänkt att hantera. /Harryup
  6. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Personligen så ser jag kablars skillnader mer i önskvärda störundertryckningar. Bästa kabeln borde inte låta alls, och de som är sämre kan färga ljudet. Fast ibland så kan jag tro att bra passande kontakter är kanske viktigare än kabeln. Det man på ett lab hanterar är ju typ XLR och BNC som båda är standarder då det gäller impedanser, men inom HiFi så kör man en hel del med RCA som verkligen inte har någon standard alls när det gäller impedanser. Ju högre frekvenser man kör i kabeln ju svårare blir det med dåliga kontakter. Har kört en del olika uppställningar av 4K tv med 4K AppleTV och 4K Marantz receiver och det är ett elände, men där kan man ju lätt se skillnader. En kabel kan ge bild i en uppställningen men inte nästa som är identisk. Om vi kunde se de hörbara skillnader som finns så vore det lite lättare men tyvärr går ju inte det, utom om man mäter. Men då måste man ändå tolka mätningarna och det ser jag som svårare än att mäta. Så att få fram hörbara skillnader som varierar mellan olika uppställningar med hjälp av kablar är ju snarare troligare att det är än att det inte är, men jag ser det inte som det ger bevis som går att ragnordna kablar efter. Och med filter ser jag det lite som saker. Man åstadkommer filter som låter på ett visst sätt men man får också betänka att i filter med mera möjligheter så går det att ställa in fas, delayer, och en massa annat inklusive temperatur som man lyssnar vid. Även om det senare nog passar bättre att justera på en konsert om det regnar eller är fullt solsken osv. I PA-sammanhang har det väldigt länge varit standard att kunna justera en massa parametrar då man ju spelar över större avstånd och man hör samma ljud ifrån flera olika ställen vilket ger ekon och utsläckningar och diverse toppar. Så att lyssna på och jämföra olika filter är verkligen inte lätt att göra då det inte är så lätt som att man lägger in samma värden i olika digitala filter och får samma ljud ut eftersom det är olika programvaror och processorer i filtren som tar olika lång tid för sig för att göra samma saker. Personligen så fastnade jag för digitala filter för mer än 15 år sedan och det har ju hänt en hel del inte minst på sättet och möjligheterna att justera in filtren efter adekvata mätningar och där finns det ju tyvärr helt olika system. Livet vore mycket enklare men bara ett sätt. mvh/Harryup
  7. Harryup

    Svart kubism skakar om.

    Nu finns det ju t.ex. Beveridge som haft separata basar och även de senare har haft inbyggda basar. De senare tycker jag har haft en bättre integration men då har också placering mellan paneler och basar varit känd av Beveridge. 35Hz är 35Hz och det finns inga snabba 35Hz. Men däremot så finns det ju olika snabba basar i den bemärkelsen hur de startar. Med den tidsskillnaden går lätt att upphäva genom att placera basarna lämpligt. Och delar man så lågt som runt 35-40Hz så får man en Group delay som är större än när man delar runt 80-100Hz. Hur väl en bas integrerar med sidosystem beror ju väldigt mycket på hur väl man justerat in filter och delayer och vilka möjligheter man har med sina filter. Många HiFi-filter är tyvärr inte så flexibla som PA-filter då det gäller anpassningar. Personligen så anser jag att hur man tycker en bas låter eller inte är till stor del beroende på rumsförhållanden och den aktuella anpassningen. Och inte på hur basen faktiskt kan låta under helt optimala förhållande vilket är väldigt svårt att uppnå i hemförhållanden. /Harryup
  8. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Sen finns det ju IIR och FIR filter också. Det vanliga är ju IIR medans FIR skall ha en god chans att kunna ge bättre prestanda. Skillnad FIR och IIR Linn använder FIR filter i sitt EXAKT-system och som av en slump så råkar jag precis börja mixtra lite med deras lösning fast för mina egna högtalare. Linn har för övrigt filter för en mängd andra leverantörers högtalare som dom endera gjort själva för Linn eller som Linn gjort till andras högtalare. I listan på färdiga filter till andra leverantörers högtalare finns en hel del ifrån B&W, KEF, JBL, Kudos, m.m. Sen kan man göra sitt eget filter och dela med sig så att man kan köra Linn Exaktbox med säkert mer än hundra andra högtalare direkt. Dock så krävs det ju då att man bypassar det interna filtret och kör aktivt.
  9. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Sen skulle jag personligen inte säga att ett visst filter, flackt eller brant låter på ett visst sätt. De låter helt enkelt som de gör ihop med högtalaren. Så ibland går det att använda flacka filter ibland inte. Och högtalaren med flackaste delningen kanske inte har en chans mot den andra. /Harryup
  10. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Att tänka på också är att lägger man en flack delning där elementet faller av sig självt så är det inte 6dB man faktiskt får. Harryup
  11. Harryup

    Illustration av delningsfilter

    Ett problem med flacka filter typ 6dB/oktav är att elementen kommer att spela på stora områden där båda hörs samtidigt och då gäller det att elementen inte har några hörbara svagheter långt utanför det område som dom är tänkta att verka inom primärt.
  12. Harryup

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    Jag reggade mig faktiskt häromdagen som boendes i Frankrike men av någon anledning så blev jag flyttad till England men i övrigt inga som helst problem. Hade i VPN ställt in att jag var i Frankrike då jag tecknade kontot. Ser fram emot lite testade framöver. /Harryup
  13. Harryup

    Figges ljudlåda

    Nja, det blir ju aktiv delning i ett led om man kopplar på en sub med inbyggt slutsteg och man har väl redan ett slutsteg som driver huvudhögtalarna så egentligen är det bara att utöka den aktiva delningen i ett led till. Så byta högtalare behövs ju inte. Så lätt kommer ni inte undan. mvh/Harryup
  14. Harryup

    Figges ljudlåda

    1: Nä jag utesluter inte alls att du fått till det riktigt bra. Men jag utesluter att du inte kan komma längre. Det är väldigt svårt att höra att man fått det optimalt, en kombination av lyssna och mäta brukar vara nödvändigt. Trots allt så är mycket av det fysik som inte ens en hifi-leverantör rår på. 2. Nej, de använder inte öronen för att sätta upp grundinställningar. Förstås lyssnar man under tiden konserten är men man jobbar ganska slaviskt med program typ Smaart både före och live under konserten. Därifrån går det att fjärrstyra filter och anpassningar i varje eq via nätverk. Sen sitter man ju och medlyssnar men inte sällan har man egna monitorer som man lyssnar på och man går ju inte runt i lokalen när det är show. Då är det för sent. 3. Är fullständigt övertygad om att det är välspenderade pengar. Finns inte en nätkabel i världen som kan rädda det man förlorat i sitt rum på grund av suboptimala inställningar. Det är väldigt svårt att höra vad man saknar i basen, det är en aning lättare att höra var resonanserna ligger men svårt med hur breda dom är. "Man vill gärna se hur det låter." 4. REW är klart bra och det finns forum att läsa som användare. Programmet är mycket kapabelt och det man kan kika på är fas och group delay när man mäter förutom frekvensgång förstås för anpassning av basar. Kan man justera delayen så kan man kika på när övergången mellan topp och subb blir så rak som möjligt. Sen återstår ju det knepiga att tolka mätningen men även där finns det massor med hjälp att få på nätet. Det går tyvärr inte att pruta på priset eftersom det är gratis. Jag skulle gå till Youtube och leta efter videos med REW och ord som subwoofer, filter, crossover, alignment, och man kommer hitta många som har lagt ner mycket av sin själ på integration. mvh/Harryup
  15. Harryup

    Figges ljudlåda

    Som sagt det är ju mina egna åsikter men jag itererar fram med hjälp av filtret hur man får subbarna att gå i takt med resten. När dom går i takt så kommer de summera mycket snyggare frekvensgångsmässigt i delningen automatiskt. Med ett kompetent separat filter så går det i regel att justera så mycket mer än de inbyggda som görs lite mera kompromissmässiga. Så förutom delningsfrekvens, branthet så brukar man kunna justera både delay och fas var och en för sig. Och är det en peq inbyggd så kan man kanske ta bort lite toppar och möjligen fylla ut en dal men det senare är svårare att få att låta bra. Och då får man förstås börja om och justera tidmässigt subbasen mot toppen eftersom all processing tar tid och bara 3 millisekunder motsvarar en omplacering av subben med upp till en 1m för att spela i takt igen. Tittar man på PA-sidan så är man väldigt känsliga för och noga med att justera in för tidsdelayer vid konserter då avstånden är större så får man ett "förstoringsglas" på felen och man mäter in och kan justera allt i realtid ifrån datorer. I hemmiljö är det ju svårare att kräva att folk skall ha dessa möjligheter då proffsprogram många gånger är väldigt dyra och svåra att förstå sig på, men det finns ett gratisalternativ i ett program som heter REW och sam man kan ladda ner. Faktum är att det kan låta klart ok långt innan man fått det optimerat. Det första man ju hör är att basmodulen hörs så att säga och redan där kan man ha varit lite för generös med inställningen. Många ggr så brukar man få till en bra bas när man hör först att man kopplar ur basmodulen mer än att man har kopplat in en extra högtalare. Harman har gjort en "stor studie" där man kom fram till att fyra högtalare i rummets olika hörn var väldigt gynnsamt för att utjämna resonanser. Och det tar en del fasta på men vad som kanske inte är lika känt är att det är en simulering man gjorde och man spelade inte någon musik alls. Bara räknade fram var subbar bör stå om man vill ha så lite rumsresonanser som möjligt. Sen jag köpte min Wavelet som stämmer med mitt synsätt så inser man att det här med subbar är något som det finns många infallsvinklar på (lite info http://bohmeraudio.com/J345/index.php/8-all-articles/14-readmore-b3 ) och som utan nödvändig utrustning så kan man inte ens testa vad man föredrar. Och som leverantör är det ju svårt att ge rekommendationer som en kund inte har en chans att uppfylla så jag är fullständigt övertygad om att det är inte så att tillverkare av högtalare inte alls förstår saker utan det är snarare så att deras råd mera är anpassade till de kompromisser som deras produkter är tillverkade med. Kan ens filter i subben inte justeras "hur som helst" så kommer man heller inte föreslå det. Men har man en riktigt fin stereo med en fantastisk återgivning så är det verkligen inte lätt att få till anpassningen med en sub, dock är det lite enklare med 2 och svårigheten är att man inte ens kommer åt att justera saker då de flesta hifisubbar inte är byggda för det. Bioljud är ju lättare då det är mera typ "skakningar" man är ute efter och då lider man mindre av en osynkad sub.