Jump to content

Harryup

Medlem+
  • Posts

    1 650
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Harryup last won the day on August 20 2019

Harryup had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

10 943 profile views
  1. Ja, det var klart kul att se både gamla och nya ansikten. Tack för arrangemanget. /Harry Up
  2. Tja, så skarpa veck skulle då aldrig jag göra på ett twisted-pair kabel. Ser fullständigt oseriöst ut i mina ögon. Om målet är att ta bort störningar luftburna och elektriska så kan man ju börja med att mäta om de existerar.
  3. Har ni provat att spela på diagonalen? Kan vara en rätt stor skillnad om man har lite problem.
  4. Det där träarbetet är lite jobbigt att matcha. Högtalaren är snarast en möbel med möjlighet att spela musik.
  5. Det finns ett knep för att justera in hur basarna summerar till framhögtalarna om man inte vill mäta. Jag är av åsikten att om det är görligt så vill man absolut det. Om delningen summeras perfekt så har man den starkaste basnivån då. Vilket kan vara klart svårt att höra när den inträffar. Men då kan man koppla basen i motfas och justera in för lägsta nivå på basen vilket är klart lättare att höra. Sen vänder man bara tillbaka på kontakterna och man har bästa överlappningen enligt sin hörsel. Har man 2 basar så kan man köra en i taget.
  6. Man kan väl alltid be handlaren skriva begagnade på kvittot om det skulle underlätta installationen.
  7. Läste lite tillbaka i tråden och såg diskussionen om delay. Har använt digitala filter länge och kan personligen svårligen tänka mig något annat. När det gäller fördröjningar i dsp så kan man inte säga att det har ett visst värde innan man har mätt för den inställning man skall använda. Vad apparaten har i rakt läge är inte intressant eftersom filtren kommer ta olika mycket tid bl.a. beroende av belastning på processorn också. Vill man kompensera för en sub så är det normala att man måste försena topparna. Om då man som vanligen ställt subbarna bakom topparna så får man kompensera extra för det med. Är det hörbart, i högsta grad eftersom det även påverkar frekvensgången hur man lappar ihop delningen. Hur mycket det påverkar är högst olika. Men man kan också styra loobing ifrån högtalarna med filtret. Med mina äldre horn kunde jag bara med timing justera om jag hade 1 eller 3 sittplatser i bredd som lyssningsbara. En del kör med dsp i basen enbart och det ger inte de optimalaste möjligheterna eftersom det försenar basen ytterligare då det är topparna man borde försena efter eq av basarna. Men ingen dsp låter bättre än hur den är inställd. Sen för att undvika vissa problem så kan man också köra FIR-filter vilket är filter utan någon fasvridning. Det blir då ännu mer tidsfördröjning i dspn eftersom det kräver mera processorkraft. Men påverkar också ljudbilden klart positivt. Och om det är hyggligt kostsamt att hitta elektronik som skall låta bra när de skall spela rak frekvensgång så blir det ju inte billigare om man skall ha motsvarande kvalité vid justerad frekvensgång. Live skulle ingen komma på idéen att spela utan delayer. Typiskt är detta installationsprodukter som innehåller dsp för hemma miljöer. Även om det blivit enklare med bandmedlemmar som har in-ear lyssning så kan man ju tänka sig hur det skulle låta med ett scen-pa som spelar åt fel håll och t.ex. trummor som hörs över hela scenen även akustiskt, subbar på golvet som skall timas med flygande toppar och första studsen av scen-pa och en sångare som springer runt över scenen och skall sjunga perfekt i takt. Man kan förvisso göra som Grateful Dead eller också kör man moderna högtalare och allt med delayer. Så har man varit på en konsert med bra ljud ( kanske nån?) så har man hört massor med olika delayer som fungerat. Har man hört dåligt konsertljud så kan en del bero på dåliga förutsättningar men också i hög grad inte så perfekt inställda delayer särskilt om ljudet skiljer väldigt mycket om man går omkring. Måste man ha dsp hemma? Nej, men många ggr har man ju lyssnat på så problematiska rum eller högtalarplaceringar att personligen så ser jag inte kabelbyten som särskilt viktiga i jämförelse. Men man bör ju absolut fixa så mycket som möjligt med rummet först så att man kan minimera den elektroniska påverkan man behöver göra.
  8. Förlorar du något av ”inspelningeffekten” om apparaten går ner i idle några dagar eller är effekten ”lagrad” i komponenterna? Finns det något i frekvens eller tidsdomän som man kan se skillnader på? mvh/Harry
  9. När jag pratade med dcs för ett antal år sedan så skyllde man på att man inte fick löda blyat längre och lade ner sitt studiosortiment. Man klarade inte så höga frekvenser som man ville med oblyat. Detta var ≈ 2010 ungefär.
  10. Hej, kommer gärna om det går och tar då 1kg moules classic
  11. Du skulle märka finessen med avsaknaden av tidiga reflexer ifrån sidoväggarna också.
  12. Nelson Pass har gjort något liknande genom att sätta en mick vid varje baksub och kopplar baksubben i motfas. Då försöker man just dämpa det som hörs på respektive plats. Framsignalen är ju inte det som hörs rakt bak utan det är ju alla kanaler + rummets påverkan.
  13. Skulle kunna vara löst om du spelade på andra ledden. I övrigt grattis till utvecklingen av anläggningen och den intressanta dokumentationen.
  14. Alla mina bästa ljudupplevelser i hem har varit med lättdriva högtalare typ monitorhögtalare med horn. 2 av upplevelserna har varit med lite olika basar med Lowther PM4 som bredbandare i horn. Och den andra har varit med Tads drivers. Dock gick det ju inte att spela all typ av musik eller alla inspelningar men det som lät bra har jag aldrig hört några normaltrögdriva högtalare vara i närheten av. Vanliga högtalare kan spela enormt vackert, men dynamiken och upplösningen särskilt på låg nivå finns inte riktigt där. Och det är också lite så jag känner med vanliga högtalare kontra horn, med horn kan man spela på lägre nivå och ändå höra allt medans vanliga högtalare kräver sin nivå för att komma i balans. Vanliga högtalare låter högt/för högt om man spelar högt, så låter det inte live med akustiska instrument. Det blir bara lite högre med full orkester. Kan rekommendera vaktparaden som referens. Och med dsp och digitala filter kan man också tämja horn så det sista honket försvinner. Personligen skulle jag inte välja uppspelning utan aktiva filter och dsp idag. Men jag har faktiskt kompromissat med att spela med horn hemma och har istället just nu aktiva högtalare ifrån Linn. Är bekvämt men jag har ju inte sålt mina drivers utan det blir en hornanläggning också för alternativ lyssning.
  15. Räcker det med att försena bas? Rimligen kommer det bli ett svårt val för den försenade basen vilka övertoner den skall passa till, eller? Frekvensgången på det indirekta ljudet borde ju vara starkt sluttande men det saknas ju inte information över hur högt en sub normalt spelar. Och den den kommer ju blandas in i direktljudets bas ihop med dess direktljudsövertoner. Inte funderat på att mäta frekvensgången ut ifrån en receiver med Concert Hall och dra bort frekvensgången på samma signal utan Concert Hall lite över tid? Kan berätta om hur Hitler löste detta på hans massmöten, och det är en lösning som kanske det blir för sent att använda sig av. Telefunken och Siemens-Halske hade låtit göra gruvgångar under de stora massmötestorgen där man hade en mikrofon på en gruvvagn på spår och så hade man en fast monterad högtalare i änden på gruvgången. För att uppnå önskvärd delay så sköt man gruvvagnen tills man fick lagom försenad signal att blanda in i direktupptagningen. Hade Hitler hållit sina tal på Friends Arena hade allt runnit ut i sanden, ingen hade kunnat höra vad han sa med ordinarie PA.
×
×
  • Create New...