Jump to content

Det räckte inte med en halvnelson


calle_jr

Recommended Posts

On 2020-11-15 at 10:54, AlfaGTV said:

Är det bara ett sammanträffande eller kör du med 500Ohm mot Lyra Atlas? Det förvånar en smula,isf! :) 

 

Det är inte fel alls, både Atlas och Etna skiljer sig lite från övriga Lyra modeller och kan, beroende på kablar, riaa, rum och preferenser köras med lite högre värden. Jag kör på 150 Ohm på min Atlas Lambda, men jag har provat upp till 500 med goda resultat på både Atlas, Etna och Atlas Lambda, över det så börjar det låta lite lättmjölk. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, LasseJ said:

Grattis till riktigt läckra grejer. Ett rejält byte i teknik blev det. Skulle jag byta så är Pass en klar kandidat. 

Tack. Ja. Synergi är ett slitet uttryck, men det är väl enda anledningen att Pass håller på med försteg.

Jag började ju med XA60.8, och det fungerade mycket bra med rörförsteg. Men det fanns ingen logik i en sådan mix av single-end, balanserat och trafos fram och tillbaka flera gånger i signalkedjan. Både med LP, dac och tape.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calle_jr said:

 

Om man lossar 4st tumskruvar och lyfter på det 5mm tjocka aluminiumlocket så blottas ett pcb signerat i nedre högra hörnet, som om det vore en oljemålning :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

DSC_5180.JPG

 

Ser ut att vara ett riktigt handgjort mästerverk om man jämför lödningarna på motstånden. Ingen robot framme här inte. Var byggs dessa skönheter?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

@sprudel (försvann nummer på svaren?)

de 4st lödningar åt vänster är gjord maskinellt, de 2 åt höger nån har gjort en extra gång, varför? Min gissning, 1-är att de har misslyckas maskinell eller 2-nån tyckte att det var så! Det har inte ens flussmedlet rensat efteråt. Den andra gången omlödningen är gjort med blyad tenn, de original är med blyfritt. Men för att verifiera det måste jag kolla på plats med lupp. Om det var min och hade betallt mycket pengar för det, jag skulle kräva en förklaring. 

Min älskade bilanalogi>>>>> köper jag en ferrari och 2 skruvar som håller gångjärnet till dörren har 2st skadade skruvar efter att en sliten skruvmejseel har används eller en tommatodlare ist av en kompetent bilarbetare skruvat!

 

 

Link to comment
Share on other sites

@tipo901C Jag tror det är lite typiskt för Pass Labs med efterarbeten som kanske inte alltid blir så snygga.

 

Den här bilden är från ett Pass Labs XS-150 monoblock. Observera hur fint kondensatorerna hänger över kortets kant :)

451655418_Skrmbild2020-11-19103100.jpg.b9b6e6e26abbe9b20e960b5f9567a5f3.jpg

 

Edit: Jag kanske ska länka till källan på Youtube: https://youtu.be/LAssFkzP0w8

 

Link to comment
Share on other sites

Sorry! :Blush: Inte min mening att dissa eller förta glädjen av en säkert allt igenom välarbetad produkt @calle_jr, men det blev lite tydligt för en som suttit på LM Ericsson och lött AXE-växlar på ackord att alla lödningar inte blev lika. Alla dagar var inte på topp och kvalitetskontrollen avslöjade alltid eventuella kallödningar i efterföljande kontrollmätningar. Så och i detta fall är jag övertygad om, man släpper nog inga halta löss över bron. Resten var nog ren och skär avundsjuka!:1729970032_smilingfacewithsmilingeyes: Måste vara en glädje att njuta musik i detta toppsystem!:thumbsup::tongue:

 

Än en gång grattis!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man kör kretskorten i en våglödmaskin kan det vara problematiskt med känsliga och stora komponenter på kanten av kortet. Jag minns speciellt en produkt där våra protypserier inte blev så lyckade då rj45 kontakterna tog för mycket stryk och fick bytas ut. Vissa komponenter lämpar sig därför bäst för eftermontering. Kan även vara trixigt med lodvågen att få till perfekt mängd lod på alla ställen på ovansidan.

 

Men som sagts ovan, otroligt fina förstärkare!

Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, triomio said:

Observera hur fint kondensatorerna hänger över kortets kant

Jag vill inte tro att en XS är skickad så från fabrik.
Om de inte är fixerade (vilket de inte ser ut att vara), så måste det vara en tillfällig lösning av någon anledning.

Det är förberett plats och det finns plats, så något skumt är det. Mycket vanligt att stacka elektrolyter, men de måste ju fixeras.


När det gäller @tipo901C ska man veta att all köpehifi som tillverkats efter 1982 är skräp och lurendrejeri.
Speciellt om det kallas för highend :1342543246_smilingfacewithsunglasses:


Nåväl, om vi börjar med audiokretsen till XP-20, så ser man en mix av Toshiba JFETar och MOSFETar.
Jag har inte fördjupat mig i arkitekturen och den är åtminstone inte spontant intuitiv. Första gången jag ser detta kretskortet själv också;

 

DSC_5182.JPG

 

DSC_5185.JPG

 

DSC_5183.JPG

 

DSC_5186.JPG

 

DSC_5188.JPG

 

DSC_5186-.JPG

 

DSC_5187.JPG

 

DSC_5189.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jösses vilket system du har  @calle_jr.  Har jag inte skrivit grattis så gör jag det igen. 

Pass-prylarna är sjukt läckra på dina fina bilder. Jag har alltid gillat de där vridrattarna som sitter på ditt riaa

Jag säger pass på erfarenheten av just dessa Pass, men är helt säker på att de är riktigt bra. Hade det inte varit pandemin hade jag bjudit in mig snart... :1734777508_winkingface:

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, calle_jr said:

Det är förberett plats och det finns plats, så något skumt är det. Mycket vanligt att stacka elektrolyter, men de måste ju fixeras.

Ju mer jag tittar på kortet så ser det ut som att det från början är monterat elektrolyter under kortet och att dessa som hänger på sidan kanske är någon modd gjord i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

hej Calle

Njä, vi i gänget sätter inte tidsgränser för att utvärdera  en apparat. Det är resultat som gäller. Våran slutsteg (märket PK, modell  Clean Path) är från betydlig senare årgång och vi dessutom dissar anakronistiska elektronrör helt och hållet. Att rada upp komponenterna prydligt har ingen praktisk betydelse. Om du skulle se en skräckexempel hos en herre med ett fullsize hornsystem du skulle få hjärtstopp direkt!  Gänget har en & annan åsikt om hajend, ja det stämmer väl som du märkte hos Uffe.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, j_bloom said:

besviken på insexnyckeln

Jag har många bits, men hade minsann inga för tum. Detta var vad jag kunde hitta på en onsdagkväll i byn.

 

 

12 hours ago, tipo901C said:

Det är resultat som gäller

Ja, och då behöver man inte ha förutfattade meningar.

Man kan fokusera på vad som är bra i stället för vad som är dåligt.

Om jag skulle sortera bort allt som betraktas som anakronistiskt i mitt liv så hade livet ingen vidare mening :)

Lyssnar gärna på PK vid tillfälle. Har bara sett bilder. Clean Path verkar lovande.

 

 

Lite fler bilder av XP-25 riaa;

 

DSC_5199.JPG

 

DSC_5198.JPG

 

DSC_5193.JPG

 

DSC_5196.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Om nätdelen demonstrerar enkelhet i sin design och kretslösning så visar man ju att RIAA-förstärkaren kan behöva en o annan komponent ytterligare! :)

Är det någon poäng med att lämna en del lödöar tomma? Jag utgår ifrån att det är ett flerskiktskort och att dessa har sin anslutning i huvudsak på undersidan. Men det ser lite  knepigt ut.

Link to comment
Share on other sites

hej Calle jr

Hoppas att jag inte kapar din tråd men:

"Ja, och då behöver man inte ha förutfattade meningar."

och

"Man kan fokusera på vad som är bra i stället för vad som är dåligt"

båda de argumenten går emot Karl Poppers läran och vi i gänget är sååååååååå fanatiker efter denna Karl!

"Om jag skulle sortera bort allt som betraktas som anakronistiskt i mitt liv så hade livet ingen vidare mening"

Gammal är inte lika med anakronistiskt, Archimides princip är gammal men inte anakronistisk, elektronrör är anakronistiska dock!

Vi byggde med J74:or redan på 80talet men diggar hornteori från 20talet  och jag kör en bil designat på 60talet, gjort av tommatodlare bokstavligen!

javisst, vi ska lyssna en del som sagt, Clean path är inte lovande, det är redan en referens som man kan jämföra allt annat med!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

25 minutes ago, AlfaGTV said:

Är det någon poäng med att lämna en del lödöar tomma?

Hålen på korten är garanterat genomplätterade vilket gör att tennet normalt sett med hjälp av kapillärkraften flyter upp på ovansidan vid lödning. De som ser tomma ut är anslutna till jordplanet på ovansidan vilket innebär att de kyls av snabbare och tennet hinner då stelna innan det kommer upp på ytan. Dock fortfarande med fullgod kontakt mellan kortsidorna.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, triomio said:

Hålen på korten är garanterat genomplätterade vilket gör att tennet normalt sett med hjälp av kapillärkraften flyter upp på ovansidan vid lödning. De som ser tomma ut är anslutna till jordplanet på ovansidan vilket innebär att de kyls av snabbare och tennet hinner då stelna innan det kommer upp på ytan. Dock fortfarande med fullgod kontakt mellan kortsidorna.

Exakt, det är så lagren i kretskort förbinds, det är alltså koppar som förbinder banorna mellan lagren och det fungerar på samma sätt även om det t.ex. skulle vara ett 8-lagerskort. Vanligtvis mäts kretskorten upp från fabrik så att men vet att de är ok innan komponenter monteras. Oftast prioriteras kortaste och enklaste vägen mellan två anslutningspunkter. Det är i princip omöjligt att t.ex. dra databussar utan att kunna vandra mellan ett par lager. Det kan vara riktigt tidsödande att sitta och rerouta alla lödpunkter så att man får det så optimalt som möjligt på ett större kort även om man får hjälp av CAD-systemet. Det finns ett annat sätt som jag aldrig har sett inom hifi där man drar tunna kablar mellan lödöarna och sedan gjuter in undersidan på kortet vilket gör att man kan få ännu mer optimala signalvägar och slippa överhörning mellan bussar, signalvägar o.s.v. Denna teknik används t.ex. i JAS-planet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...