Jump to content

Det räckte inte med en halvnelson


calle_jr
 Share

Recommended Posts

On 2020-11-21 at 09:45, tipo901C said:

Hoppas att jag inte kapar din tråd

Inga problem.

 

On 2020-11-21 at 09:45, tipo901C said:

båda de argumenten går emot Karl Poppers läran och vi i gänget är sååååååååå fanatiker efter denna Karl!

I'm not sure if I'm gonna like it :grin:

 

 

On 2020-11-21 at 18:06, Bebop said:

Du tycks rensat upp ordentligt med ”burkar”. Fönsterbrädan var betydligt mer belamrad med prylar innan.

 

On 2020-11-21 at 20:14, AlfaGTV said:

Fast jag minns mera apparatur därbakom?

Samma apparatur. Jag har bara flyttat om lite och en del av kablaget är fortfarande temporärt.

Jag använder ju Cardas för signalkablage och prioriterade att få till dessa bra först. Nästan alla signalkablar är bytta.

Nätkablar har jag inte fått ordning på än.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Navelsträngen till Pass är en 2m fullkopplad DB25-typs signalkabel.

DB25-kablar används i minst tre olika konfigurationer inom pro audio. Man får alltså se upp.

Det finns highend-varianter på marknaden, men jag skulle gärna bygga ett par själv om jag bara hittade rätt typ av kabel och kontakter.

 

För Pass XP används DB25 för dc oregulerad och ofiltrerad matningsspänning och för styrsignaler för reläer. Den är som sagt fullkopplad och kopplad direkt pin-pin.

 

IMG_0277.JPG

 

Nelson Pass:

Quote

Here are the specific pins. Multiple Grounds + 8-10 volts for digital power and then left and right analog unregulated at about 40 volts. Pins 12 and 13 are shown jumpered as this is a PCB view. These are separate wires in the cable used for a loop back sense function to keep power off until both units are connected.

 

 

DB25 används för mixning och det finns mycket att välja på. Tascam har etablerat en pinout och Yamaha har en. Men båda är för 8-kanals balanserad utrustning och konfigurationen blir 8 x (+/-/G) = 24, dvs en pin är tom :2094281796_wearyface: :blackeye:

 

Link to comment
Share on other sites

 

Såhär ser de ut live:

 

DSC_5218.JPG

 

Väldigt robust byggd, 20AWG är ovanligt tjocka ledare för en sådan kabel (0.5mm2). Den är rejält tung, så det är oundvikligt med skruvkontakter. De 25 ledarna är såklart indviduellt isolerade och skärmade i grupp. Guldpläterade och gjutna kontakter.

 

 

DSC_5224.JPG

 

DSC_5225.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Navelsträngen till Pass är en 2m fullkopplad DB25-typs signalkabel.

DB25-kablar används i minst tre olika konfigurationer inom pro audio. Man får alltså se upp.

Det finns highend-varianter på marknaden, men jag skulle gärna bygga ett par själv om jag bara hittade rätt typ av kabel och kontakter.

 

För Pass XP används DB25 för dc oregulerad och ofiltrerad matningsspänning och för styrsignaler för reläer. Den är som sagt fullkopplad och kopplad direkt pin-pin.

 

IMG_0277.JPG

 

Nelson Pass:

 

 

DB25 används för mixning och det finns mycket att välja på. Tascam har etablerat en pinout och Yamaha har en. Men båda är för 8-kanals balanserad utrustning och konfigurationen blir 8 x (+/-/G) = 24, dvs en pin är tom :2094281796_wearyface: :blackeye:

 

 

Vet inte om jag förstår, är det nån mer avancerad 12v trigger? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, tek said:

 

Vet inte om jag förstår, är det nån mer avancerad 12v trigger? 

DB25-kablar för audiobruk används normalt bara för pro audio till 8 kanaler balanserad signal.

Pass har använt samma kontakt "för att den finns" och de behöver 25 ledare för dc matningsspänning och för styrsignaler.

Eller vad menar du?

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, calle_jr said:

Väldigt robust byggd, 20AWG är ovanligt tjocka ledare för en sådan kabel (0.5mm2). Den är rejält tung, så det är oundvikligt med skruvkontakter. De 25 ledarna är såklart indviduellt isolerade och skärmade i grupp. Guldpläterade och gjutna kontakter.

Äntligen:grinsmilingeyes: Har lite svårt för D-sub till ändamålet men med fina kablar så blir det nog ett bra lyft. Finns då även alla möjligheter att själv sno ihop valfritt kablage och jag tycker nog att man skulle kunna skippa skärm om man bygger själv då det är som jag förstår det en ren DC-kabel.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

DB25-kablar för audiobruk används normalt bara för pro audio till 8 kanaler balanserad signal.

Pass har använt samma kontakt "för att den finns" och de behöver 25 ledare för dc matningsspänning och för styrsignaler.

Eller vad menar du?

 

Aah.. Du har både försteg och riaa med separat strömförsörjning ?! Trodde du petade in kabeln från försteg till riaa. :)

 

Såg bara kontakterna på bilden ovan. Klarnade när jag kollade bakåt i tråden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet.

Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad.

Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum.

 

Vy från köket:

 

DSC_5233-panorama.JPG

 

 

Vy från hifi:

 

DSC_5248.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, calle_jr said:

 

Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet.

Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad.

Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Påverkade det ljudbilden på något sätt när det blev mer dämpning på en sida?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Glöm inte att montera golvsocklarna... :closedeyes:... :D

Ooops. Lovar att montera dem innan nästa globala klimatavtal börjar gälla. Or not :think:

 

 

2 hours ago, Bebop said:

Jag hoppas man får uppleva det under nästa år...

Asap.

Ser fram emot det.

 

 

2 hours ago, plind said:

Påverkade det ljudbilden på något sätt när det blev mer dämpning på en sida?

Man kommer antagligen inte mäta lika vä och hö om lp. 

Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri.

Man hittar ju en akustisk symmetri ganska enkelt ändå. Det är bara att flytta stolen :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calle_jr said:

Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri.

Det tror jag också. Jag har ett helt öppet plan i L-form där anläggningen är i foten på L:et och lp mitt i öppningen till höger mot den stora ytan öppna ytan i L:ets ben. Några balansproblem upplever jag inte alls. Jag tror också att den totala rumsvolymens postiva påverkan är större än eventuella begränsningar.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet.

Ser bra ut.

9 hours ago, calle_jr said:

Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri.

Så tycker jag med och anledningen är att jag inte har något "stängt rum" utan öppet åt något håll vid båda systemen.

11 hours ago, Bebop said:

Jag hoppas man får uppleva det under nästa år... 

Jag längtar att få kunna göra en ” hemma-hos tour” igen och varför inte låta den gå till Skåne igen? Hoppas verkligen att 2021 blir ett år där vi alla kan träffas igen, ett litet möte är bättre än inget alls!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri.

 

Jag har under de år jag hållit på med hifi spelat i allt från små lägenheter till något större rum i hus men i mitt nuvarande rum som är överlägset störst även upplevt minst problem. Mitt rum mäter 8,5m*4,5m med snedtak som varierar ifrån 2,8m till 3,6m, rummets ena kortsida är i sin helhet öppet ut mot en stor hall och övriga rum i huset även en stor öppning mot köket finns i rummet.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är en sak med rumsresonanser.

Med stora kopplade volymer blir tryckutbredningen komplex, utsmetad och mer av typen jämna plågor.

Med ett distinkt rätblocksrum blir problemen extremt tydliga och därför "enklare" att åtgärda metodiskt.

Men för mig är rumsvolym viktigare än helt perfekt nivå i basen.

 

Den andra aspekten är hur man påverkar soundstage och perspektiv med högtalaruppställningen och lp.

Direktljudet får man till ändå, men det kan ju bli en svår uppgift att få styrsel på förstareflexer i efterklangen.

Min tanke är att öppningar i bakre delen av lyssningsrummet inte påverkar så mycket.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser mycket inbjudande ut!:thumbsup:

 

Ja, fördelarna är klart större än nackdelarna med stora volymer, i synnerhet om man kan reglera med t.ex dörrar, alternativt med flyttbara Wing-reflektorer så kan man åstadkomma önskad ljudspridning. Men misstänker att detta blir onödigt i ditt fall.

Skulle vara trevligt att lyssna IRL, men som allt annat så blir det inget resande förrän pandemin är över.

Grattis till en lyckad förändring!:smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...