calle_jr Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 Hittade fjärren nu. Jag får öppna den när det är ljust. En kompletterande översiktsbild; parsifal, plind, torbjorn and 6 others 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Du tycks rensat upp ordentligt med ”burkar”. Fönsterbrädan var betydligt mer belamrad med prylar innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Stilig uppställning. Lite hifi ala´Shakers. Calm calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Hahaha! Merit Hemmingsson! En klassiker i många stugor och den har givetvis spelats här hemma också! Snyggt och prydligt, men det var det tidigare också iofs! Fast jag minns mera apparatur därbakom? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 On 2020-11-21 at 09:45, tipo901C said: Hoppas att jag inte kapar din tråd Inga problem. On 2020-11-21 at 09:45, tipo901C said: båda de argumenten går emot Karl Poppers läran och vi i gänget är sååååååååå fanatiker efter denna Karl! I'm not sure if I'm gonna like it On 2020-11-21 at 18:06, Bebop said: Du tycks rensat upp ordentligt med ”burkar”. Fönsterbrädan var betydligt mer belamrad med prylar innan. On 2020-11-21 at 20:14, AlfaGTV said: Fast jag minns mera apparatur därbakom? Samma apparatur. Jag har bara flyttat om lite och en del av kablaget är fortfarande temporärt. Jag använder ju Cardas för signalkablage och prioriterade att få till dessa bra först. Nästan alla signalkablar är bytta. Nätkablar har jag inte fått ordning på än. new order and parsifal 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 Grattis! Roligt att se insidan också. Jag gillar verkligen prydliga byggen som detta. RCA donen var ju i en klass för sig. Undrar vem tillverkaren är? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 Nu är jag sen på tangenterna här men stort grattis från mig med Ska bli spännade att få höra vad som fällde avgörandet till förändringen ? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 22 hours ago, tek said: RCA donen var ju i en klass för sig. Undrar vem tillverkaren är? Det är Cardas, tillverkade i eutektisk mässing: Säljs tex här: https://www.partsconnexion.com/CARDAS-86298.html tek and parsifal 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 Navelsträngen till Pass är en 2m fullkopplad DB25-typs signalkabel. DB25-kablar används i minst tre olika konfigurationer inom pro audio. Man får alltså se upp. Det finns highend-varianter på marknaden, men jag skulle gärna bygga ett par själv om jag bara hittade rätt typ av kabel och kontakter. För Pass XP används DB25 för dc oregulerad och ofiltrerad matningsspänning och för styrsignaler för reläer. Den är som sagt fullkopplad och kopplad direkt pin-pin. Nelson Pass: Quote Here are the specific pins. Multiple Grounds + 8-10 volts for digital power and then left and right analog unregulated at about 40 volts. Pins 12 and 13 are shown jumpered as this is a PCB view. These are separate wires in the cable used for a loop back sense function to keep power off until both units are connected. DB25 används för mixning och det finns mycket att välja på. Tascam har etablerat en pinout och Yamaha har en. Men båda är för 8-kanals balanserad utrustning och konfigurationen blir 8 x (+/-/G) = 24, dvs en pin är tom tek 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 Såhär tolkar jag signalernas placering i kabeln: Många av pinnarna är byglade i apparaten, DB-25 är ju standard och DA-15 hade inte räckt så jag förstår att Pass har valt den d-subkontakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 Jag hittade slutligen en lämplig kabel hos L-com: https://www.l-com.com/d-sub-heavy-duty-d-sub-cable-db25-male-female-50-ft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 Såhär ser de ut live: Väldigt robust byggd, 20AWG är ovanligt tjocka ledare för en sådan kabel (0.5mm2). Den är rejält tung, så det är oundvikligt med skruvkontakter. De 25 ledarna är såklart indviduellt isolerade och skärmade i grupp. Guldpläterade och gjutna kontakter. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 Jag var lite nervös för att jag missuppfattat något i pinout, men det fungerade perfekt Då lägger vi väl på en LP... ...och sänker ner pickupen; Jisses P-pan, Ampalang, MatsT and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Kolsvart bakgrund? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 1 hour ago, calle_jr said: Navelsträngen till Pass är en 2m fullkopplad DB25-typs signalkabel. DB25-kablar används i minst tre olika konfigurationer inom pro audio. Man får alltså se upp. Det finns highend-varianter på marknaden, men jag skulle gärna bygga ett par själv om jag bara hittade rätt typ av kabel och kontakter. För Pass XP används DB25 för dc oregulerad och ofiltrerad matningsspänning och för styrsignaler för reläer. Den är som sagt fullkopplad och kopplad direkt pin-pin. Nelson Pass: DB25 används för mixning och det finns mycket att välja på. Tascam har etablerat en pinout och Yamaha har en. Men båda är för 8-kanals balanserad utrustning och konfigurationen blir 8 x (+/-/G) = 24, dvs en pin är tom Vet inte om jag förstår, är det nån mer avancerad 12v trigger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 5 minutes ago, tek said: Vet inte om jag förstår, är det nån mer avancerad 12v trigger? DB25-kablar för audiobruk används normalt bara för pro audio till 8 kanaler balanserad signal. Pass har använt samma kontakt "för att den finns" och de behöver 25 ledare för dc matningsspänning och för styrsignaler. Eller vad menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 59 minutes ago, calle_jr said: Väldigt robust byggd, 20AWG är ovanligt tjocka ledare för en sådan kabel (0.5mm2). Den är rejält tung, så det är oundvikligt med skruvkontakter. De 25 ledarna är såklart indviduellt isolerade och skärmade i grupp. Guldpläterade och gjutna kontakter. Äntligen Har lite svårt för D-sub till ändamålet men med fina kablar så blir det nog ett bra lyft. Finns då även alla möjligheter att själv sno ihop valfritt kablage och jag tycker nog att man skulle kunna skippa skärm om man bygger själv då det är som jag förstår det en ren DC-kabel. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 24 minutes ago, calle_jr said: DB25-kablar för audiobruk används normalt bara för pro audio till 8 kanaler balanserad signal. Pass har använt samma kontakt "för att den finns" och de behöver 25 ledare för dc matningsspänning och för styrsignaler. Eller vad menar du? Aah.. Du har både försteg och riaa med separat strömförsörjning ?! Trodde du petade in kabeln från försteg till riaa. Såg bara kontakterna på bilden ovan. Klarnade när jag kollade bakåt i tråden. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet. Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad. Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum. Vy från köket: Vy från hifi: P-pan, calm, tek and 15 others 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Glöm inte att montera golvsocklarna... ... calle_jr and Bebop 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 28 minutes ago, calle_jr said: Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet. Det blev ju kanonbra. Jag hoppas man får uppleva det under nästa år... calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 47 minutes ago, calle_jr said: Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet. Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad. Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum. Påverkade det ljudbilden på något sätt när det blev mer dämpning på en sida? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 3 hours ago, P-pan said: Glöm inte att montera golvsocklarna... ... Ooops. Lovar att montera dem innan nästa globala klimatavtal börjar gälla. Or not 2 hours ago, Bebop said: Jag hoppas man får uppleva det under nästa år... Asap. Ser fram emot det. 2 hours ago, plind said: Påverkade det ljudbilden på något sätt när det blev mer dämpning på en sida? Man kommer antagligen inte mäta lika vä och hö om lp. Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri. Man hittar ju en akustisk symmetri ganska enkelt ändå. Det är bara att flytta stolen plind 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 28 minutes ago, calle_jr said: Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri. Det tror jag också. Jag har ett helt öppet plan i L-form där anläggningen är i foten på L:et och lp mitt i öppningen till höger mot den stora ytan öppna ytan i L:ets ben. Några balansproblem upplever jag inte alls. Jag tror också att den totala rumsvolymens postiva påverkan är större än eventuella begränsningar. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 12 hours ago, calle_jr said: Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet. Ser bra ut. 9 hours ago, calle_jr said: Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri. Så tycker jag med och anledningen är att jag inte har något "stängt rum" utan öppet åt något håll vid båda systemen. 11 hours ago, Bebop said: Jag hoppas man får uppleva det under nästa år... Jag längtar att få kunna göra en ” hemma-hos tour” igen och varför inte låta den gå till Skåne igen? Hoppas verkligen att 2021 blir ett år där vi alla kan träffas igen, ett litet möte är bättre än inget alls! /byZan AlfaGTV, Bebop, octavia rs and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 10 hours ago, calle_jr said: Men jag tror att för mig är rumsvolym viktigare än symmetri. Jag har under de år jag hållit på med hifi spelat i allt från små lägenheter till något större rum i hus men i mitt nuvarande rum som är överlägset störst även upplevt minst problem. Mitt rum mäter 8,5m*4,5m med snedtak som varierar ifrån 2,8m till 3,6m, rummets ena kortsida är i sin helhet öppet ut mot en stor hall och övriga rum i huset även en stor öppning mot köket finns i rummet. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Vilket snyggt system Calle! Grattis 😍 calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 31, 2020 Author Share Posted December 31, 2020 Det är en sak med rumsresonanser. Med stora kopplade volymer blir tryckutbredningen komplex, utsmetad och mer av typen jämna plågor. Med ett distinkt rätblocksrum blir problemen extremt tydliga och därför "enklare" att åtgärda metodiskt. Men för mig är rumsvolym viktigare än helt perfekt nivå i basen. Den andra aspekten är hur man påverkar soundstage och perspektiv med högtalaruppställningen och lp. Direktljudet får man till ändå, men det kan ju bli en svår uppgift att få styrsel på förstareflexer i efterklangen. Min tanke är att öppningar i bakre delen av lyssningsrummet inte påverkar så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Ser mycket inbjudande ut! Ja, fördelarna är klart större än nackdelarna med stora volymer, i synnerhet om man kan reglera med t.ex dörrar, alternativt med flyttbara Wing-reflektorer så kan man åstadkomma önskad ljudspridning. Men misstänker att detta blir onödigt i ditt fall. Skulle vara trevligt att lyssna IRL, men som allt annat så blir det inget resande förrän pandemin är över. Grattis till en lyckad förändring! Calm calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Snyggt. Rum som har en eller flera stor öppningar ut till andra stora utrymmen låter ofta mycket bra. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts