Jump to content

Det räckte inte med en halvnelson


calle_jr

Recommended Posts

18 hours ago, triomio said:

Grattis! Hur låter den?

Tack.

Den låter fantastiskt.

Det känns bra det här med att bara spela på med cd och sacd som är de enda digitala format jag använder.

Den är så pass bra att jag helt har tappat behov av jämförelser med olika gränssnitt, konverteringar hit och dit.

Det akademiska intresset är oförändrat, men det är en annan sak. Det hör mer hemma på forumet än i lyssningsrummet.

 

Det finns en version 3 som jag ev kommer uppgradera till, mest för att det går. Det är en ganska omfattande operation och man byter hela moderkortet, mjukvara till styrning är helt omgjord mm. Vi får se.

 

Jag glömde plåta fjärrkontrollen. Återkommer.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Den låter fantastiskt.

Det känns bra det här med att bara spela på med cd och sacd som är de enda format jag använder.

Den är så pass bra att jag helt har tappat behov av jämförelser med olika gränssnitt, konverteringar hit och dit.

Trevlig spelare:thumbsup:

 

Det skulle vara kul att lyssna på och jämföra Meitner och Koch’s konstruktioner, då enbart DACar för egen del:)

Får man fråga vad det var som gjorde att valet landade på EMM Labs?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Tack.

Den låter fantastiskt.

Det känns bra det här med att bara spela på med cd och sacd som är de enda format jag använder.

Den är så pass bra att jag helt har tappat behov av jämförelser med olika gränssnitt, konverteringar hit och dit.

Det akademiska intresset är oförändrat, men det är en annan sak. Det hör mer hemma på forumet än i lyssningsrummet.

 

Det finns en version 3 som jag ev kommer uppgradera till, mest för att det går. Det är en ganska omfattande operation och man byter hela moderkortet, mjukvara till styrning är helt omgjord mm. Vi får se.

 

Jag glömde plåta fjärrkontrollen. Återkommer.

 

Grattis till ett förmodar jag välunderbyggt beslut med en spelare som säkert ligger i toppskiktet både vad gäller konstruktion och det ljudmässiga! :thumbsup::smile:

Du får väl komma in på båda aspekterna när du spelat in dig.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LPL said:

Det skulle vara kul att lyssna på och jämföra Meitner och Koch’s konstruktioner, då enbart DACar för egen del:)

Får man fråga vad det var som gjorde att valet landade på EMM Labs?

Ja, emmLabs och Playback Designs har liksom MSB, dCS, Marantz osv ett paket av moduler och principer som man för fram.

Det som är superviktigt för någon är knappt ens adresserat för en annan. Det är inte enkelt att jämföra, och man får väl gå på helheten och magkänslan.

 

Jag har gillat emmLabs sedan första gången jag hörde dem, jag gillar Ed Meitners filosofi och framför allt hans angreppssätt som aldrig har innefattat gränsdragningar mellan digital och analog audio. De gränserna har egentligen bara bidragit till missuppfattning, förvirring och polarisering. Man ska inte heller sticka under stolen att det tidiga samarbetet mellan Meitner och Koch inom dsd spelar en roll för mig.

 

 

3 hours ago, calm said:

Du får väl komma in på båda aspekterna när du spelat in dig.

:thumbsup:

Japp. Återkommer.

 

Link to comment
Share on other sites

EmmLabs har alltid stått högt på min lista och några lyssningar etsar sig fast i minnet. Ett från mässan i Gbg och ett från en privat lyssning.  Kommer dock inte ihåg aktuell modell. Att Meitner och Koch hade samarbetat var kanske inget som jag direkt funderade på i urvalsprocessen, men intressant. Att SACD var ett krav minskade urvalet för mig och  att Andreas Koch varit med och utvecklat DSD visste jag. Men  det lyssningsmässiga utfallet var avgörande även om jag kan faktiskt tillstå att jag läste en del intressanta recensioner på både  PD DAC MPD-8 och MPS-8 och framförallt skillnaderna mellan dessa konstruktioner eftersom jag bara haft tillgång att testa DAC:en i mitt eget system. Alla uppräknade är utmärkta spelare men synd att MSB har övergett spelaralternativet. Har man några tusen CD så gillar man formatet, som säkert blir musikindustrins nästa revival, när folk tröttnat på kassetterna så kommer CD-spelarna tillbaka. Under tiden kan man bunkra billiga CD och SACD-plattor:grin:.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, emmLabs och Playback Designs har liksom MSB, dCS, Marantz osv ett paket av moduler och principer som man för fram.

Det som är superviktigt för någon är knappt ens adresserat för en annan. Det är inte enkelt att jämföra, och man får väl gå på helheten och magkänslan.

Tackar!

 

Instämmer i att det är riktigt spretigt när det kommer till filosofi och konstruktioner framförallt på DAC-sidan. Jag har kikat en hel del på utbudet av DACar och det är inte lätt att jämföra på papperet. Just emmLabs, Meitner och Playback Design skulle jag dock sätta i samma fack och DACar från båda tillverkarna ligger högt på listan att jämföra med min nuvarande DAC. Tyvärr är prislapparna lite väl höga på dessa, men skulle vara kul att jämföra vad man får för pengarna om tillfälle ges.

Förhoppningsvis blir det ett test av en DAC från en annan tillverkare snart, får se vad det ger.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, calm said:

Under tiden kan man bunkra billiga CD och SACD-plattor:grin:

:thumbsup:

Det är trots allt mycket av nyheter inom klassisk musik som bara kommer på cd eller sacd.

Begagnade cd inom klassisk musik är lite av ett minfält, men det som är utgivet de senaste 20 åren är rena musikskatten och det finns fantastiskt mycket bra.

 

Men ingen regel utan undantag, och det är ganska billigt att chansa. Här är några exempel som jag spelat nyligen;

 

Primary Primary Primary Primary Primary

 

 

 

36 minutes ago, byZan said:

ett riktigt bra köp om man vill skyffla CD’s, igen):winking:

:thumbsup:

Jag har hört ryktena att du börjat på IT-supporten, och då kan det ju vara bra att leva som man lär och agera som man predikar.
 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Under tiden kan man bunkra billiga CD och SACD-plattor:grin:.

Helt rätt. Just nu handlar jag en hel del från CD Japan. SEK mot YEN har varit mer stabil än mot EUR och USD. Under åren har jag handlat en hel del där. Albumen brukar anlända inom 7-10 dagar. Deras s k SHM-CD låter normalt mycket bra. 
 

SHM står för Super High Material vilket skall ge bättre förutsättningar för avläsningen i form av lägre jitter. Hur det är med den saken kan diskuteras och görs så. Jag tror mer på att det är mastringarna som japanerna lär göra själva. Oavsett vad så låter det mycket bra.

 

Just nu har jag köpt en del Verve och några Blue Note som se tar 105 SEK för. Sen får man lägga till frakt och moms. SACD kostar normalt mellan 190-250 SEK innan frakt och moms. Här ett par exempel från senaste ordern.

 

IMG_2001.jpeg


 

IMG_1999.jpeg


 

 

Link to comment
Share on other sites

Systemet trimmas i alla detaljer. Kul. Grattis.

Svåra HiFi-skov får man ta vara på på bästa sätt. 

 

On 2023-11-27 at 18:47, calle_jr said:

Ja, emmLabs och Playback Designs har liksom MSB, dCS, Marantz osv ett paket av moduler och principer som man för fram.

Det som är superviktigt för någon är knappt ens adresserat för en annan. Det är inte enkelt att jämföra, och man får väl gå på helheten och magkänslan.

 

 

Håller med. Visst är det intressant att så många olika angreppssätt ger resultat i toppklass. Skillnaderna får man värdera med magen. Välj sedan med med hjärtat så blir det bra.

 

On 2023-11-27 at 18:47, calle_jr said:

Jag har gillat emmLabs sedan första gången jag hörde dem, jag gillar Ed Meitners filosofi och framför allt hans angreppssätt som aldrig har innefattat gränsdragningar mellan digital och analog audio. De gränserna har egentligen bara bidragit till missuppfattning, förvirring och polarisering. Man ska inte heller sticka under stolen att det tidiga samarbetet mellan Meitner och Koch inom dsd spelar en roll för mig.

 

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...