Anders65

Medlem
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Anders65 last won the day on September 6

Anders65 had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej igen! Nu har allt material kommit! Kanske inte så intressant och rätt nördigt men skriver några rader ändå... Montering förhoppningsvis på söndag. Processen ser ut så här: - Fixera mönsterkortet på lodpasta-stencilen med tejp. Så exakt som möjligt då jag har en del små och ytmonterade komponenter med tät pitch. - Lägg på lodpastan och ta sedan försiktigt bort mönsterkortet från stencilen. - Placera alla ytmonterade komponenter. Med pincett under förstoringslampa. Riktigt pilljobb... - Kör kortet i IR-ugnen. - Montera och löd alla hålmonterade komponenter. - Klart :-)
  2. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej! Så var det dags för en liten uppdatering. Beställde precis mönsterkorten från Kina. Känns alltid lite osäkert innan man trycker på beställningsknappen. Är tillverkningsfilerna 100% korrekta? Det finns väl inga fel i schemat? Har jag kört alla kontroller? Har jag dubbelkollat allt? Och så vidare... Men nu är i alla fall beställningen på 5st mönterkort och stencil på ram för att kunna lägga på lödpasta skickad :-) Kan rekommendera https://jlcpcb.com/. Billiga och bra kvalitet - i alla fall med den teknologi och spec jag normalt använder för mina kretskort. Har alltid levererat bra mönsterkort på kort tid.
  3. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej! Efter en del problem med fel i CAD-biblioteket, ett par dagar med supporten för CAD-verktyget så är jag äntligen igång med layouten Finns en del trådar att dra i om man säger så... En stor del en prestandan i analoga konstruktioner ligger i hur man placerar komponenterna i förhållande till varandra, så kommer jag vara riktigt petig i det här steget. Det får ta den tid som behövs. Är inte komponentplaceringen bra går det varken att göra en bra layout eller en bra jordning på kretskortet. Viktigt att ha koll på ledningsdragning och inte minst returströmmar. Betydelsen av returströmmar är ofta underskattade i analog konstruktioner.
  4. En röst och text som berör mig. Kanske mer än någon annan.
  5. Anders65

    Pass Labs XA60.8

    På tal om Nelson Pass, jag såg ett underhållande videoklipp med honom och hans lager av komponenter. En riktigt guldgruva :-)
  6. Anders65

    Pass Labs XA60.8

    Det stämmer bra! Jag blev inspirerad av det Nelson Pass gjort och specifikt distortion kopplad till 2:a övertonen (H2). Min tekniska lösning är dock helt annorlunda men effekten på karaktären bör motsvara varandra. Inkopplingsbar och justerbar H2 kommer till nästa version av försteget som jag håller på med. Vore intressant att jämföra min lösning med motsvarande från Pass när jag fått fram hårdvaran.
  7. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Jag har inte ägt någon pryl som medger omkoppling av fas, så jag har aldrig testat även om det förstås går att koppla om högtalarna. Intressant att ni lyssnade er till fasläget. Kanske borde jag ändå ha en fasomkopplare på försteget jag håller på med? Mvh, Anders
  8. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej, Vet du hur han kom fram till verklig absolut fas på sina skivor? Kollar man hur baselementet rör sig vid anslag på en bastrummma eller kan man mäta det på något sätt? Mvh, Anders
  9. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Oj, vad tiden går fort... men schemat är nu kanske 80% klart och alla simuleringar gjorda. Helgens konstruktion var drivkretsen för glödtråden. Blev en så kallad gyrator, en konstantströmsgenerator och förstås "flytande" jord. Blir nog riktigt bra tror jag. Dagens upptäckt var att jag såg att On Semiconductor's justerbara shuntregulator TL431 har betydlig lägre brus än motsvarande hos TI. Så trevligt! Version 2 kommer även har viss justerbarhet på kretskortsnivå för att kunna testa lite mera: - Justerbar H2 distortion ca -35 -70dB rel. H1 med trimpot. - Valbar bootstrap. Jag vet inte hur bootstrapfunktionen påverkar ljudet så den är bortkopplingsbar. - Touchstyrningen roterar mellan klangvalen: transparent, rör och rör + H2. Indikering blå - cyan - vit... jo, det finns möjlighet till andra färgkombinationer då lösningen använder RGB-dioder... Men jag tror det blir snyggt. Nu kommer projektet gå på sparlåga ett par veckor då det kommer annat emellan.
  10. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Idag var det dags för "unboxing" av ett rör för version 2 - kunde inte hålla mig längre... De rör jag använder har en rätt ful aluminiuminkapsling som jag ville ta bort. Men designarbetet går vidare. Nu börjar jag bli nöjd med den mute-funktion jag hållit på med några dagar. Eftersom jag använder kopplingskondensatorer i rörsteget måste jag ha en mute-funktion som aktiveras automatiskt i samband med spänningssättning och frånslag. Mute behöver dessutom vara aktiv vid spänningspåslag tills steget stabiliserad sig, vilket tar 3-4 sekunder. Börjar se riktigt bra ut i simuleringarna så snart dags att börja designa och simulera nästa del.
  11. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Då börjar specen för v2 ta form :-) - Färgkodat klangval med touchkontroll och relästyrning (transparent, rör, H2+rör) - Katodföljarsteg med pentode-rör och valbar H2 kontroll. Integreras i v1 kretslösning för bästa möjliga prestanda. - 2 par RCA ingångar med stöd för XLR-ingångar på kretskortsnivå. Relästyrning för ingångsval. Samma lösning som v1. - OPA1602 Opampar på modul. Stödjer flertalet diskreta dubbla opampar om man vill testa alternativ. Samma design som v1. - Balanserad XLR utgång som v1. - Volymkontroll som v1. - Samma mekanik som v1. Power switch flyttar till baksidan och ersätts med touchlösning för klangval (eller vad man ska kalla det?). - Möjlighet till triggerutgång för automatiskt påslag (med fördröjning) av ex slutsteg. I dagsläget inget invertering av absolut fas. Men det kan ändra sig så småningom.
  12. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Mårten Oscar Trio i förgrunden. Nord Slutsteg, Chord 2Qute och mitt försteg. Jag har hemmagjorda akustikpaneler för att få bort första reflektionerna från sidoväggarna. Något som jag verkligen kan rekommendera. Förbättrar stereobilden avsevärt. Har tyvärr ingen mer akustikbehandling av rummet då det är vardagsrum... Det jag funderat på är diffusorer under projektorskärmen för mer djup i stereobilden då jag inte kan få till optimal placering av högtalare och lyssningsposition på grund av andra möbler i rummet.
  13. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej och tack för de fina orden! Jag vet inte om jag kan så mycket, men lite om mycket kanske. Har tidigare jobbat med elektronikkonstruktion inom ljud och bild och efter det konstruktion av försvarselektronik. Men sedan ungefär 15 år en massa annat så det är kul att komma tillbaka och stilla abstinensen på lediga stunder. Jo jag är nöjd med ljudkvalitén på försteget. Jag ville ha ett transparent steg och förverkliga ett par idéer kring några lite annorlunda konstruktionslösningar jag klurat på. Man kan nog säga att jag inte snålat på de komponenter som kan ha någon påverkan på ljudkvalitén. Jag vill göra det jag gör så bra jag bara kan och då har jag sök de bästa komponenterna för respektive del. Och det får ta den tid det tar. Men mycket ligger även i konstruktionen och inte minst layouten på mönsterkortet. Man kan säga att stegets signaldel är uppbyggd som två monoblock på ett mönsterkort. Men kostnaden är en bra fråga. Har inte räknat på det men skulle gissa på kring 2000-2500kr men då har jag tagit bort fraktkostnader för alla komponenter, vilket vid ental troligen blir lika mycket som komponentkostnaden. Eftersom jag är petig med detaljer så blir det att leta efter komponenter från olika delar av världen. Elfa räcker inget långt... Sen ligger det många timmar bakom det hela. Men riktigt roliga och lärorika timmar :-) Jag är kluven angående absolut fas. Jag vill ha så rena signalvägar som möjligt. Med det menar jag så få komponenter i serie som möjligt. Dom som finns i signalvägen ska ha bästa förutsättning att leverera. Att få varje komponent att leverera max kräver en del av strömförsörjning, jordning osv så jag vill hålla ner komplexitet för att inte riskera prestanda och att de inte blir klart någon gång... Det jag kommer att lägga till till nästa version är inkopplingsbart rörsteg. Ett steg som jag nu lägger fokus på att leverera så bra som möjligt och som kommer att skilja sig en hel del mot andras lösningar. Det kommer att öka kostnaden en hel del dock. Men jag hoppas och tror att det blir värt det. Ska fixa någon bild o lägga upp :-) Tror förresten att högtalarna börjar bli inspelade nu. Klart trevligare nu är i början, även om Mårten spelar elementen en hel del innan de monteras i lådorna. Men det kan även ha att göra med att slutsteget blivit inspelat.
  14. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Tackar. Tänkte se var tillverkaren skriver om funktionen, men Jeff Roland verkar inte ha skrivit så mycket kring den när jag kollade lite snabbt. Men jag hittade en intressant websida i området. Det finns dels en testfil med normal resp. inverterad sågtand och dels en med trombon normal och inverterad. Jag hör tydlig skillnad på sågtand i olika frekvenser men lyckas inte höra skillnad med trombonen. Kanske läggare att höra skillnad med lurar? http://archimago.blogspot.com/2019/06/musings-and-listening-on-absolute.html
  15. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Får man fråga vad du har för försteg? Jag har lite huvudbry kring absolut och inverterad fas. Försöker få till ett resonemang kring det - kanske är det rätt eller fel? Flervägshögtalare fasvrider ofta flera varv inom audioområdet. Men detta kan ses som att ljudet från högtalaren har olika tidsfördröjning över audioområdet. Men detta har inget med absolut fas att göra. Många instruments initiala ljud börjar med ett förhöjt ljudtryck, vilket högtalarna bör motsvara. Vad jag förstår är det detta man vill kunna hantera då inspelningar eller annan del i kedja vara orsak fel absolut fasläge. Sen verkar det enligt Ingvar Ö. som att vi bara är känsliga för detta inom ett begränsat frekvensområde, men detta blir inte så intressant för detta fall eftersom det handlar om absolut fas och inte fasvridning. Effekten av högtalares fasvridning är en annan sak som behöver en DSP för att åtgärdas i signalvägen, vilket ligger utanför scopet för detta försteg.