Anders65

Medlem
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Anders65 last won the day on December 28 2019

Anders65 had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Schema och layout blev klart idag! Tre 4-lagers kretskort på en panel med brytkanter - ett kort för varje kanal och ett för batteriladdning mm. Mittenkortet består av en CC-CV laddare för var och en av de två Li-Ion-packarna som driver förstärkaren. Någon kanske undrar varför de två kanalerna inte ser exakt lika ut? Jag la lite logik för ingångsväljare och en LED för fiber till frontpanelen på ena kretskortet.
  2. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Jo det blir för komplext. Jag optimerar framför allt den globala negativa feedbacken på transienta egenskaper och att jag får ett ok utgångsläge att lägga på en positiv feedback för H2. Sen har jag strömfeedback med för dämpfaktor o icke resistiva laster. Puh...
  3. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Det vore intressant att kunna slå på/av feedback, men dels måste man justera om på flera punkter och dels påverkas övertonerna. Helst skulle jag vilja se om det går att höra någon skillnad när det gäller transienta egenskaper med respektive utan feedback. Men jag tror det får bli A-B testning så småningom.
  4. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Negativ feedback... Ett ganska svårt ämne där man kan ha olika filosofier. Just nu har jag i simuleringarna 8 dB global negativ feedback och 0,3%THD vid 100W uteffekt och 8 ohm last. Jag skulle kunna köra utan global negativ feedback, men får då svårt att få till snyggt fallande nivåer av övertonerna och dessutom en högre THD förstås. Jag tror att eftersom jag gjort både VAS och utsteget överdrivet snabba så borde inte återkopplingen på 8dB påverka de transienta egenskaperna negativt. Jag kan inte se någon påverkan på transienta egenskaper av återkopplingen i simuleringarna. Men det är trots allt många som förordar "ingen" återkoppling. Funderingar kring resonemangen?
  5. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Då var det äntligen dags att skriva några rader om projektet. Jag har lagt lite tid på att läsa på om transient distortion vilket gjorde att det blev en interation till i simuleringarna. Jag ville kolla lite mer på hur den globala negativa feedbacken jobbar när den man skickar in snabba transienter i förstärkaren. Det visade sig att återkopplingen kompenserade för VAS-stegets något för låga bandbredd. Inte så bra. Jag har en MOSFET (IRF610) som jag kör i klass A som jag tidigare kämpat en del med för att få ut så bra prestanda. Men det fanns tydligen fortfarande en del problem där... Jag har ett designkrav att ligga på kring 25V/us i stig o falltid vilket med klass A steget som drivning av utsteget varit en utmaning att få till. Det hade varit enkelt med ett push-pull steg som drivsteg till utsteget men jag vill verkligen inte ha den lösningen då det blir fler aktiva komponenter i signalvägen. Det är en designprincip för denna förstärkare att minimera antalet aktiva komponenter i serie. Jag minimerar även antalet utgångstransistorer av flera skäl. Dels blir drivning möjlig utan separat drivsteg och sedan kompenserar jag istället den något höga utimpedansen med PCF. Genom att begränsa bandbredden på signalen till ingångssteget och samtidigt maximera bandbredden i signalvägen så behöver jag inte den negativa återkopplingen alls för att nå 25V/us och en fin fyrkantvåg vid 10kHz genom hela förstärkaren. Inga över/under-svängar i signalvägen. I simuleringarna ser man samma kurvform genom hela steget vilket minimerar intermodulationsdistortion och dåliga transientegeskaper på grund av negativ återkoppling. Detta sätt är inspirerat från Matti Otala som skrev en del intressanta artiklar kring transient distortion och återkoppling på 70-talet. Min bild är att dåligt ljud hos förstärkare med negativ återkoppling kan ha att göra med att man inte löst designen på ett bra sätt avseende dess transienta egenskaper. Det som gjorde det möjligt i min konstruktion få till riktigt bra transienta egenskaper var att jag bytte ut IRF610 i VAS steget till en betydligt snabbare MOSFET. Ett riktigt lyckokast!
  6. Jag förstår dina vibbar. Det finns många "oseriösa" plugins i den domänen. Det var ett första test för min del. Jag har släppt den delen då det program jag hittade idag befinner sig på en mycket bättre nivå. Baseras på intressanta forskningsresultat från 2005. Jo, jag ligger kvar i tanken att jag vill ha en justerbar och jämt fallande distribution av övertoner. Den H2-lösning jag gjorde i försteget balanserade upp jämna övertoner så att ex tredje övertonen inte skulle vara dominerande. Den sista tiden har jag börjat läsa lite kring intermodulation, IP2, IP3 mm eftersom alla de produkter som skapas av intermodulation är oönskade. Det är en tydlig skillnad till harmoniska övertoner man landar i en annan diskussion. Men av en händelse fick jag se en ganska ny metod där mjukvara (ej VST plugin) håller på att utvecklas. Jag tror att konceptet Difference Level (Df) kan ha en ganska stor potential. Ett nya sätt att koppla upplevd distortion till en mätmetod. Kanske inte i första hand ett designverktyg, men för att kunna jämföra olika produkter och olika typer av lösnnigar, talkodare, ljukodning mm.
  7. Jag hittade två mycket intressanta programvaror jag kommer att testa. Deltawave verkar vara det verktyg jag saknat i min verktygslåda för att identifiera och analysera olika typer av distortion hos exempelvis förstärkare och försteg. Ska bli mycket intressant att testa :-) https://deltaw.org/index.html Speciellt intressant tycker jag den relativt nya metoden Differance Level är (Df). Ett nytt sätt att mäta distortion. Metoden bygger på att man jämför inspelade ljudfiler före respektive efter ett testobjekt. Normaliserar dessa och sedan skapar ett diffvärde. Värdet kommer visserligen både bero på ljudfilen och testobjektet. Men jag skulle kunna tänka mig att man har ett set med ljudfiler för att identifiera specifika egenskaper men även för att karaktärisera testobjektet. En finess är att man kan använda vilken typ av signal/ljud som helst. Sinus, fyrkant, brus eller musik till exempel. http://soundexpert.org/documents/10179/11017/se-audio-metric.pdf/51701b78-96ad-47bb-87de-29bff0821a9c En annat verktyg är DISTORT där man kan lägga på en mängd olika typer av distortion på digitala ljudfiler. Ska bli intressant att testa även detta framöver :-) https://distortaudio.org/index.html
  8. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Precis :-) det är onödigt för impedansmätningen men alltid kul om man kan förbättra något.
  9. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Blev så att jag beställde ett ex av Beringerljudkortet som jag tänker använda för impedansmätning med REW. Jag såg att det finns en moddning som tar bort ett problem med överhörning mellan ingång och utgång. Kanske fixar det då det helt löser det problemet. En länk till moddet för den intresserade: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=65916&start=30
  10. Anders65

    HEM 2020

    JBL HDI 1600. Håller med om att det kanske var den roligaste upplevelsen. Riktigt bra med tanke på 20kkr (lyssnar på dem nu, medan jag skriver)
  11. Anders65

    Letar dac

    En begagnad Chord Qutest? https://www.hifishark.com/model/chord-electronics-qutest
  12. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Såg att man med programmet REW, ett ljudkort o ett 100 ohms motstånd kan mäta upp högtalares impedans. Verkar som det kan vara en enkel o framkomlig väg att skapa modell för simulering. Bara tiden som saknas... Måste tillfälligt pausa projektet på grund av jobb o familj resten av veckan. Men jag kommer tillbaka.
  13. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Jag gjorde en något mer realistisk last som består av en induktans (1mH), en kapacitans (50uF) samt en resistans på 2 ohm i serie. Jag vill inte påstå att lasten på något sätt motsvarar en högtalare, men bara för att illustrera en skillnad med respektive utan PCF med en "jobbig" last. Skulle vilja ha några modeller (med värden) av riktiga högtalare som inkluderar elektromekaniska egenskaper. Har inte hittat någon ännu. Bilden nedan med respektive utan PCF med last enligt ovan. Lasten har en resonansfrekvens på strax under 700 Hz och en lägsta impedans vid den frekvensen på 2 ohm.
  14. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Nu kommer en bild med respektive utan PCF. Kurvorna har tyvärr samma färg men det syns nog ändå. Lasten är 1mH i serie med 50uF. Ett blockschema över designen.
  15. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Tanken var att ta lägga upp några bilder ikväll, men det slog tvärstopp på grund av ett märkligt fel vid simulering när jag använder pulsgeneratorn i superspice. Har använt den tidigare utan problem för att simulera förstärkarens beteenden med fyrkantvåg och svåra laster. Men tack vare jättesnabb support från killen som gjort superspice hoppas jag snart vara igång igen.