Anders65

Medlem
  • Content Count

    86
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Anders65 last won the day on December 28 2019

Anders65 had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Här kommer en länk till ett excelark att "leka" med för den intresserade av att beräkna Gm. Inga som helst garantier då jag hittade denna på nätet! https://drive.google.com/file/d/1M2Lv9MvxFPUb0yViVXvU_6xFhS8hbpjp/view?usp=drivesdk jag har inte haft tid än själv att kolla så mycket på excelarket men intressant ändå 😊
  2. Jag tycker att Gm är mycket intressant och speciellt relevant när det gäller slutsteg och integrerade förstärkare eftersom man idag ofta optimerar mot THD och IM när det gäller distortion. Den optimeringen mycket väl kan resultera i en distortion som är den direkta motsatsen till vad bör stäva mot ur ett lyssningsperspektiv. En slutats av det GedLee skriver avseende högtalares mekaniska distortion blir att jag inte ser metoden lika central för den typen av komponent. Men jag ser även behov av ett annat mått när det gäller distortion. Det är förhållandet mellan jämna och udda övertoner. De flesta torde vara överens om att detta påverkar karaktären vid återgivning av musik. Jag har dock inte än sett just något skrivet om detta, vilket känns märkligt. Men jag kan förstås ha missat det. Vore mycket intressant med liknande forskning kring detta som den som ledde fram till Gm. Visst kan man ifrågsätta karaktär ur ett ingengörsmässigt perspektiv, men jag ser det som att vi alla har olika smak. Vi tycker ju ex om olika karaktärer hos vin. Jag ser ingen principiell skillnad när det gäller återgivning av musik. Båda handlar om att skapa en njutbar upplevelse. Om man får ett mått på en komponents karaktär blir det dessutom något enklare att matcha ihop olika komponenter.
  3. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Dagens arbete handlade en hel del om batteriladdning. Eftersom batteripacket består av två delar. En för positiv o en för negativ spänning blir allt dubblerat. Två av AC/DC convertrar, LC-filter, cellbalanserare o inbyggda batteriladdare. Lösningen för batteriladdning blev dock mycket enkel. Två LM317 i serie. Den första agerar strömbegränsare o den andra spänningsregulator. Då får man en billig o bra cc/cv laddare för Li-Ion celler. Trevligt med rena o enkla lösningar:-)
  4. QA401 är en audioanalysator till lite mer överkomligt pris än motsvarigheterna från AP, RTX analysatorer som jag tror ligger kring 3000 USD. Når förstås inte riktigt upp till samma prestanda, men kostar i sammanhanget "bara" 449 USD. Ska tydligen stödja tredjepartprogramvara med ASIO-driver som finns att tanka ned på Github. Har dock inte koll på om MI Pro supportas. https://cdn.shopify.com/s/files/1/1631/5609/files/QA401_Product_Sheet_RevD.pdf?85
  5. Anders65

    Fantastisk test av Marten Oscar Duo!

    Stort grattis Riktigt trevligt läsning från en mycket nöjd ägare av ett par Mårten Oscar Trio.
  6. Virgin MI Pro med QA401 vore nog inte så dumt :-)
  7. Tackar för förklaringen till formeln Allt som bidrar till en ökad förståelse och mindre hokus-pokus för oss framåt i en värdefull riktning. Precis vad denna tråd handlar om.
  8. Efter att ha ängnat en del tid åt att läsa om hur vi hör distortion så drar jag några slutsatser. THD och IM har ingen korrelation till hur vi uppfattar distortion. Det finns åtminstone två orsaker till det. Dessa tar inte hänsyn till vår hörsels maskeringeffekt. En effekt som betyder att vi har allt lättare att höra distortion ju högre ordningens övertoner det handlar om. Vi uppfattar distortion tydligare på lägre än höga ljudnivåer. Något som till exempel motiverar en viss bias i klass AB-steg. Det finns en framtagen mätmetod för distortion som tar hänsyn till maskeringskurvan - GedLee”, Gm distortion. Mer om detta finns att läsa på http://www.gedlee.com/Papers/Distortion_AES_I.pdf Hur kan man mäta Gm distortion? Vad jag har sett finns en audioanalysator som inkluderar denna metod. https://www.virtins.com/multi-instrument.shtml
  9. Jag läste en riktigt intressant artikel av den legendariske masterteknikern Bob Katz. Katz's Corner Episode 25: Adventures in Distortion. Delar hans resonemang kring H2. https://www.innerfidelity.com/content/katzs-corner-episode-25-adventures-distortion#5CyXL3zr65dPWKHh.99
  10. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Tänkte skriva lite om utsteget. Som jag skrivit tidigare blir det laterala Mosfets. Jag har dock ingen erfarenhet av denna del så jag blir lite osäker.. Många använder ju ett antal parallella transistorer. En anledning är att sänka utimpedansen. Strömmen eller effekten borde inte vara ett problem kan jag tycka. Men vilka fler motiv finns det? Lägre distortion?
  11. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Dags att presentera lite kring strömförsörjningen. Jag var inne på en traditionell lösning med en toroid transformator på ungefär 250VA och ett gäng 47000uF kondensatorer. Men det är ju inget speciellt med det... jag har i andra sammanhang jobbat rätt mycket med olika batteriteknologier, så det vore mycket roligare att bygga in ett antal Li-Ion celler att strömförsörja slutsteget. Lösningen blir totalt 20st Li-Ion celler samt inbyggd laddfunktion och balansering mellan cellerna. Kraftpaketet kommer kunna leverera 1,4kW med en impedans vid 1kHz på ca 0.15 Ohm. Tillsammans med PCF borde jag kunna nå en helt platt effektkub vid 2-8ohm. Steget kommer kunna köras off-line ett tag på bara intern strömförsörjning om man vill. Blir tyvärr lite dyrare än traditionell lösning men rätt extrem prestanda å andra sidan :-) En kul effekt blir att man kan koppla steget till en timer som är på 3-5 timmar varje natt och då laddar upp batteeipaketet. Eftersom jag har så mycket energi att tillgå så borde man kunna spela hela kvällen (lite svårt att veta hur länge dock) på egen strömförsörjning. Då slipper man alla typ av störningar från transformator o regulatorer samtidigt som man får mycket mer stabilitet o kraft jämfört med vanliga lösningar.
  12. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Hej! Tack Min tanke är så här... Verkligheten är som vanligt lite mer komplex än man tror vid en första anblick. Detta gäller även dämpfaktorn. Man måste vara medveten om att dämpfaktorn bara är ett mått som motsvarar utstegets resistiva impedans. Dämpfaktorn i sig säger inget om förstärkarens förmåga att hantera induktiva eller kapacitiva laster, vilket är ett betydande problem när man pratar om detta. Det är viktigt att inse detta då högtalare inte är rent resistiva laster för förstärkare. Men om man för ett ögonblick bortser ifrån den aspekten och bara tittar på problemet rent resistivt så skulle jag helst vilja att utsteget har samma dämpfaktor som användes då högtalarna konstruerades. Det är en av anledningarna till jag vill ha en justerbar dämpfaktor. Men ur andra aspekter vill jag ha en oändlig dämpfaktor. Jag har gjort simuleringar med laster som bara består av en ideal induktans i serie med en kondensator och sett att lösningen för PCF även ger en mycket, mycket högre dämpfaktor vid induktiva och kapacitiva laster än "normala" förstärkarsteg som saknar strömåterkoppling. Jag har i min lösning tre olika typer av positiva och negativa feedbackloopar vilket gör det hela lite lurigt. Men detta blir ett krav för att kunna få de egenskaper jag vill ha som i nära oändlig dämpfaktor vid komplexa laster. I de allra flesta förstärkare har man bara en enkel global negativ återkoppling. Ibland kompletterat med någon lokal negativ återkoppling. Lite förenklat använder man dessa återkopplingar för att minimera THD. Jag tänker annorlunda när det gäller distorsion. Jag tycker det finns mycket bättre parametrar att optimera en förstärkare mot än THD. Hoppas det reder ut saken lite och inte rör till det för mycket.
  13. Hej! Den här tråden handlar om att skapa ett slutsteg med några unika egenskaper. Ytterligare ett förstärkarprojekt låter nog inte så intressant... Det finns ju redan så många riktigt bra produkter och efter mer än 100 år måste väl ändå allt vara provat? Lavardin IS som jag har i min setup just nu är en annorlunda konstruktion och som låter musikglädjen blomma ut genom elektroniken och högtalarna. Visst har den sina begränsningar, men jag är ändå imponerad av den ur ett musikaliskt perspektiv. Med denna Lavardin så började jag snart läsa på - vad det är för speciellt med denna förstärkare? Vad har man för konstruktionslösningar som skapar denna känsla av musikalitet? Den är konstruerad kring bipolära transistorer, men många tycker att den har en karaktär av en bättre rörförstärkare. Jag är en av dem. Efter mycket grävande finns en särskiljande egenskap mot andra förstärkare med BJT´s i signalvägen. Det finns flera, men jag fastnade för en specifik. Lavardin har hanterat problemet med vad de kallar minnesdistorsion - eller en term som jag gillar bättre - termodynamisk distorsion. Jag läste in vad som skrivits om detta och hur man kan hantera det. Min slutsats är att det finns två vägar att gå. Antingen går man Lavardin's väg eller så använder man bara JFET/MOSFET i signalvägen. Lavardin's väg innebär, som jag förstått det att, säkerställa konstant effektutveckling som transistorer i ingångssteg och VAS oberoende av nivå på insignalen. Men jag föll för den alternativa vägen med JFET/MOSFET. Dels är den enklare och dels ser jag Nelson Pass som en av mina största inspirationskällor. Han har gjort en del riktigt snygga lösningar med JFET/MOSFET som jag inspirerats av. Men jag vill inte kopiera andras lösningar, utan vidareutveckla. Därför blir detta något nytt som ingen gjort förut. Att göra det någon annan gjort är inte min grej. Några egenskaper slutsteget kommer att ha: Justerbar nivå på jämna övertoner (samma konstruktion som försteget jag gjorde tidigare för justering av H2). Syftet är att kunna justera karaktären på slutsteget genom att justera förhållandet mellan jämna och udda övertoner. Justerbar dämpfaktor. Syftet är att kunna anpassa steget mot olika högtalare. Jag kommer kanske skriva mer senare om varför jag vill ha den funktionen och varför jag tycker detta är centralt. Men det görs med justerbar PCF (Positive Current Feedback) enligt blockschemat nedan. Med detta kan jag ha möjlighet att nå oändlig dämpfaktor och hantera induktiva och kapacitiva laster (högtalare) på ett fantastiskt bra sätt. Har kört rätt mycket simuleringar kring detta med ett flertal olika testsignaler och provocerande laster. Jag har förresten bytt simuleringsprogram igen... Kör nu Superspice. Har precis vad jag behöver för detta projekt - och gratis :-) Kan rekommenderas, även om det tyvärr finns en del buggar. Endast JFET och MOSFET i signalvägen. Laterala MOSFET i utsteget (klass AB) och P-kanals JFET i ingångssteget. En MOSFET i VAS-steget som körs i klass A. Just nu siktar jag på ca 80W/kanal i 8 ohm. Ser ut att landa på ca 20-30V/us i slewrate vilket jag tror borde vara tillräckligt. Det jag jobbar mest på nu är termisk stabilitet och optimeringar. Jag funderar även på om jag ska addera volymkontroll och kanske ha två-tre ingångar? (integrerad förstärkare) Tankar kring det? Kom gärna med frågor, funderingar och idéer kring detta projekt - Tidplan? 2020 - Ska jag göra fler ex? Kanske.
  14. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    För varje projekt lär man sig så mycket. Speciellt om man försöker ta ett steg vidare. Ta något intressant och bygg vidare på den tanken! Jag vill gärna inspirera andra till detta. Det finns oerhört mycket att utveckla från den till synes triviala problemställningen att förstärka en linjenivåsignal. Jag kommer skapa en ny tråd för förstärkarprojektet. Inspirerad av kommentaren så blir det nog... "Från linjesignal till musikalitet"
  15. Anders65

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hej, Det var ett tag sedan sist på denna tråd. Självklart finns det en förklaring. Jag har inte lyckat få ordning på 50Hz-surret om min slustats kring detta är att problemet ligger i själva konstruktionen. Tråkigt att inse detta men det betyder att jag har stoppat vidare arbete att försöka lösa det. Men projektet har gett väldigt mycket insikter ändå och framför allt kring hur jämna övertoner ger ett varmare och som jag tycker mer musikaliskt ljud. Att kunna justera H2/jämna övertoner som ett sätt att påverka karaktären fungerar riktigt bra. Förhållandet mellan udda och jämna övertoner samt distributionen av övertonerna är parametrar jag kommer jobba med i fortsättningen för att skapa eller justera karaktären på ljudet. Jag har nu tagit insikterna och de nyvunna kunskaperna vidare till nästa projekt som blir ett slutsteg. Då jag redan har kört mycket simuleringar och tester mm så börjar egenskaperna redan växa fram... - Justerbar nivå på för jämna övertoner enligt samma principlösning som i försteget. Dock utan rörsteg då jag vill hålla ner komplexiteten i designen. - Justerbar dämpfaktor för anpassning mot högtalare. Använder justerbar PCF (positive current feedback) vilket ger möjlighet till oändlig dämpfaktor och optimal hantering av induktiva och kapacitiva laster (högtalare). Det är en vidareutveckling av den lösning som används i First Watt F7 (Nelson Pass). Ser otroligt bra ut i simuleringarna :-) - Helt utan bipolära transistorer för att undvika problem med termodynamisk distortion. Bara jfet & mosfet i signalvägen. Laterala MOSFETs i utsteget. Finns intresse för en ny tråd så kan jag skriva en del om vägen fram mot ett slutsteg utmanar flera nya vägar och idéer.