Anders65

Medlem
  • Content Count

    153
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Anders65 last won the day on March 19

Anders65 had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Anders65

    Dungeons and Dachshunds

    Spännande bygge! På tal om fräsning av frontar... jag har provat Shaeffner i Tyskland o en lokal gymnasieskola som har en cnc-fräs. Har du några tips?
  2. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Jag blir så imponerad av din tråd om akustiska kretsen!! Inser hur lite jag kan... och tyvärr är matten en av mina svagheter. Jag kan inte själv göra en kvalificerad bedömning om din gissning är rätt, men hittade i alla fall en artikel som bland annat visar en förenklad elektrisk ekvivalent för högtalare med port. Liknar modellen jag använde (se fig 3 i artikeln). http://www.readresearch.co.uk/thiele-small_papers/smalls_vented_box_article_1.pdf
  3. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Har gjort en del försök kring detta, men får inte till det... Först modellen. Nu justerad med värden från riktigt element: C173-6-191 CERAMIC BASS-MIDRANGE (Accuton) C25-6-158 CELL CERAMIC TWEETER (Accuton) Delningsfilter 12dB/oktav och delningsfrekven på 2500Hz. Impedansen som förstärkaren ser är Vg/Ig. Small Thiele parametrar och formler enligt nedan, * C173-6-191 CERAMIC BASS-MIDRANGE .param fs=38.6 Vas=21.6 Qts=0.22 Qms=5.27 Re=5.9 Le=0.72 * Common enclosure parameters (ventilated box) .param Vb=53.0 Ql=7 h=0.83 * Driver calculations .param ws=2*3.14*fs .param Cab=Vb/(rho*c*c) .param c=345 rho=1.18 .param wb=h*ws .param Qes=Qts*Qms/(Qms-Qts) .param Cas=Vas/(rho*c*c) .param Cmes=Qes/(ws*Re) .param Lces=1/(ws*ws*Cmes) .param Res=Qms/(ws*Cmes) .param Lceb=Lces*Cab/Cas .param Cmep=1/(wb*wb*Lceb) .param Rel=1/(wb*Cmep*Ql) * C25-6-158 CELL CERAMIC TWEETER .param fsT=905 VasT=0 QtsT=0.73 QmsT=2.87 ReT=5.69 LeT=0.02 * Tweeter calulations .param wsT=2*3.14*fsT *.param Cab=Vb/(rho*c*c) *.param c=345 rho=1.18 .param wbT=h*wsT .param QesT=QtsT*QmsT/(QmsT-QtsT) .param CasT=VasT/(rho*c*c) .param CmesT=QesT/(wsT*ReT) .param LcesT=1/(wsT*wsT*CmesT) .param ResT=QmsT/(wsT*CmesT) .param LcebT=LcesT*Cab/CasT .param CmepT=1/(wbT*wbT*LcebT) .param RelT=1/(wbT*CmepT*Ql) Några svar på ovanstående frågor. - Som jag förstår din modell så avser du endast plotta strömmen till basen. Jag kan plotta precis vad som önskas :-) Strömmar, spänningar, impedanser, frekvensgång, fas osv. Problemet jag har just nu är att jag inte får till modeller helt - har inte tillräckliga kunskaper tror jag.. - Vad är R27 rent fysiskt? R27 - numera kallad Rg motsvarar källimpedansen hos förstärkaren (Rg är en enkel lösning för att kunna testa lite med simuleringar). Man kan tänka sig att stega värdet för att se hur fas & frekvensgång påverkas. - Vad är V3, VC och VE rent fysiskt och vilka värden har de? V3 är signalkällan som används vi ex AC-simulering. VC/VE är strömförsörjning till OP-ampen. Satte +/-40V. Ändringar sedan förra schemat - Jag lade in samma modell för diskanten för att kunna mata in small thiele-parametrar från datablad för båda elementen. - Jag ändrade delningsfiltret, men det verkar ändå vara saker som inte stämmer i modellen. Vet inte vad det är för fel ännu.. - Hur kommer man fram till vilka värden C14 och C21 ska ha? Nuvarande värden är bara inkopierade - Hur borde man mäta det kombinerade ljudtrycken från elementen? /Anders
  4. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Ett första försök till en modell av en 2-vägs högtalare med 6dB/oktav delningsfilter. Steg 1 kanske är att se om detta är en relevant o tillräckligt korrekt modell?
  5. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Blev ganska fullt i lådan till slut. Tog en en hel tid att bara få ihop den då det var blev tajt på vissa områden. Om eller kanske när det blir en nästa version måste slutmonteringen bli lite enklare. Bara att montera fronten blev ett litet projekt i sig. Jag kunde inte nå skruvarna med skruvmejseln. För trångt, så det blev en del lirkande med fingrar, bits o tång... Jag har förstås ett antal punkter jag vill förbättra eller justera men de flesta kräver en ny version av kretskorten. Jag har ingen brådska med det eftersom ändringarna har minimal påverkan på ljudet. Det handlar mest om att fixa några skönhetsfel och att förbättra några av filtren i konstruktionen. Kablaget kring strömförsörjningen lämnar rätt mycket att önska (huvudsakligen det röda nystanet med säkringshållarna...), annars hyfsad ordning. Strömkabel, fiberoptik, skärmad mikrofonkabel, signalkabel och högtalarkabel i en mix. Och så här ser den ut med locket på,
  6. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Absolut. Fixar det imorgon :-) Tror det blir några simuleringar och så lite bilder på bygget imorgon.
  7. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    .param fs=26.0 Vas=109 Qts=0.33 Qms=2.23 Re=5.96 Le=0.53 Vb=40.0 Ql=4.5 h=1.18 .param ws=2*3.14*fs .param Cab=Vb/(rho*c*c) .param c=345 rho=1.18 .param wb=h*ws .param Qes=Qts*Qms/(Qms-Qts) .param Cas=Vas/(rho*c*c) .param Cmes=Qes/(ws*Re) .param Lces=1/(ws*ws*Cmes) .param Res=Qms/(ws*Cmes) .param Lceb=Lces*Cab/Cas .param Cmep=1/(wb*wb*Lceb) .param Rel=1/(wb*Cmep*Ql) R27 motsvarar serieresistansen ut från förstärkaren. Tänker mig att stega det värdet. Värdena och modellen är tagna från länken ovan. Tyvärr kan jag inget om hur en bra modell bör se ut eller är uppbyggd. Kopierade bara rakt av från länken i föregående inlägg. Strömmen genom C14 ska tydligen motsvara ljudtrycket från högtalaren. Har dock inte kompetens att bedöma relevansen i kopplingen.
  8. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Taget :-) Jag lägger till en SPICE-modell för högtalare i min modell av förstärkaren. Hittade en modell samt ett verktyg: http://www.micka.de/en/download/spice-tsp_en.pdf Vad tror ni om att utgå från den modellen?
  9. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Vad är nästa steg? Det är min stora fråga just nu. Jag har kommit till en punkt i projektet där jag inte vet vad nästa steg borde vara. Jag skulle kunna jobba med att förbättra en del mätresultat. Skulle kunna testa mer motkoppling för att sänka distorsionen. Den ligger nu på <1% inom 20-20kHz upp till 10Wrms i 8 ohm. Men jag vill egentligen inte ha mer motkoppling av flera skäl. Jag har lite brus från batteriladdningen, men det ligger uppåt 60-70kHz och jag vill inte begränsa -3dB bandbredden som enligt simuleringar är 5Hz - 400kHz. Jag har ju möjlighet att köra på enbart batteri men jag har inte lyckats höra någon skillnad. Uppmätt frekvensgång är inom +/-0.1dB inom 20Hz - 20kHz. Fasskiftet ligger inom +/-0.5 grader inom 20Hz - 20kHz. Alla mätningar är med resistiv konstlast och R&S audioanalysator. Ska se om jag kan låna lite utrustning så småningom för några saker som jag inte kan mäta och som jag tycker är relevanta. Lyssningsmässigt har jag svårt att komma längre med Lavardin som referens. Det som är kvar är front och bakstycke som jag förhoppningsvis kan hämta i veckan. Sen kommer det lite bilder :-) Kvarstår några tester kring gränssnittet utimpedans - högtalare. Väntar på några komponenter för de testerna. Jag skulle kunna lägga ner energi på att putsa på mätdata, men det som driver mig att utveckla och förbättra är musikalitet. Idéer på mätningar eller andra tester som man skulle kunna tänka sig?
  10. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Jo det verkar vara fasvridningar som är den dimensionerande faktorn. I alla fall med mina högtalare. Jag kommer göra mera tester kring detta då jag blev förvånad över resultaten.
  11. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Jag gjorde lite lyssningstester med 0.8 ohm respektive 2.8 ohm utimpedans. Förstärkaren har 0.8 ohms utimpedans över hela frekvensområdet. Skillnaden på 2 ohm utgjordes av effektmotstånd som jag har i min konstlast. 2st parallellkopplade trådlindade effektmotstånd på vardera 4 ohm och 100W per kanal. Induktansen på den typen som jag använder ligger vad jag kan läsa mig till på omkring 200nH. Viss osäkerhet om det stämmer, men antaget att det är rätt storleksordning så är det för liten induktans för att påverka resultaten. Jag har även kontrollmätt resistanserna. Det jag kommer skriva är delvis väldigt intressant - och en mycket märklig upplevelse. Ska bli intressant att se kommentarerna på det jag upplevde... Man skulle kanske kunna tro att jag kopplat konstigt (eller är onykter...) men jag lovar att skillnaden mellan lyssningarna bara är 0 respektive 2 ohm i serie med högtalarna. Volymen anpassades lite för att vara lika mellan lyssningarna. Givetvis samma lyssningsposition. Lyssnade på ett antal olika musikstycken med Tidal men tar bara ut de som gav mest intressant resultat här. George Michael, Patience (bra röstinspelning) - 2.8 ohm. Något mer precis placering av rösten - 0.8 ohm. Något tydligare akustisk koppling till mik - lite luftigare ljud i rösten Inger Mari Gundersen, I don't Want to Talk About It (bra inspelning tycker jag) - 0.8 ohm. Något bättre närvaro i rösten. - Gitarr flyttar märkbart sin position mellan 0.8 och 2.8 ohm. Testat många reps för att vara säker. Keith Jarret Köln Live (lite speciell, men avslöjande pianoklang) - 2.8 ohm. Saknar något i realism i anslag (kring 1:30 in i första spåret). Svårt att sätta fingret på vad det är. Roger Waters - The Ballad of Bill Hubbard (verifiering av placeringar i ljudbilden samt faslägen) - 2.8 ohm. Knivskarp central placering av elgitarr. 0.8 ohm några grader bredare ljudbild av elgitarren. - 2.8 ohm. Mansröst (start 2:51) är placerad på VÄNSTER kanal och på djup 0 cm från vänster högtalare. - 0.8 ohm. Mansröst (start 2:51) är placerad på HÖGER kanal och i djup 50 cm framför och 50 höger om höger högtalare (ljudet ligger ej mellan högtalarna utan utanför och framför) Testade fram och tillbaka många gånger då jag inte trodde på mig själv. Skillnaden är en mycket märklig och tydlig upplevelse. Röster och instrument som är centralt placerade i ljudbilden behåller alltid sin position i mitten när jag byter mellan 0.8 och 2.8 ohm. Det finns ingen förskjutning av hela ljudbilden. Jag misstänker att när man använder fasvridningar för att placera ett ljud i ljudbilden så flyttar det position när jag ändrar serieresistansen men använder man volymkontroll mellan kanalerna så stannar positionen kvar. Jag tror det hänger ihop så. Men finns det något logiskt samband med hur högtalarens egenskaper kan påverkas?
  12. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Håller med förstås. Det blir en medveten kompromiss. Det lyser nog igenom rätt tydligt att mitt mål är att utveckla en lite unik förstärkare som kan användas av flera och då blir det en del kompromisser :-) Men det vore väldigt intressant och givande att lyssna till och jämföra våra olika lösningar framöver. Jag tror det finns mycket att vinna på att utbyta olika insikter på det planet med. Jag får nog fråga Leif på Mårten om parametrarna. Elementen är inte hyllvaror utan specialanpassande versioner för just Oscar-serien. Tanken är att ta en tur till dem o testa lite så småningom. Men det är en liten bit kvar tills jag är tillräckligt nöjd. Ska mäta mera o fintrimma några detaljer.
  13. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Precis. Jag har negativ spänningsåterkoppling, men dock mindre än vanligt eftersom jag vill att resultatet (utsignalen) ska till en mindre del bero av spänningsåterkopplingen. Detta ger med tanke på att jag har ett MOSFET-utsteg en förhållandevis hög utimpedans som utgångsläge. Sen lägger jag på lite positiv strömåterkoppling för att kunna justera ner utimpedansen till 0 ohm utan att påverka det jag skapat med negativ spänningsåterkoppling. Men med den insikt jag har nu tror jag snarare att jag kanske skulle vilja ha något mer negativ spänningsåterkoppling (NVF) och istället lägga till lite negativ strömåterkoppling (NCF) så att jag kan trimma utimpedansen lite åt andra hållet istället. Det handlar bara om justerområdet egentligen. Om vi pratar dämpfaktor (förlåt mig...) så kan jag med NVF + PCF justera DF 10-oändlighet (antaget 8 ohms last). Men jag skulle hellre vilja ha ett justerområde på kanske 2-20. Det jag kan göra idag är att offseta justerområdet med en serieresistans. Något jag kommer testa lite. Men det jag skulle vilja göra är att ha lite mer NVF för att i utgångsläget ligga på DF=20 och sedan ha lite NCF för justering ner till 2. Ett problem är dock att jag av helt andra skäl inte vill ha för mycket negativ spänningsåterkoppling. Här gäller det att i så fall att hitta en ny "balanspunkt" i hela steget. Något som inte görs över en dag... Men med denna lösning får jag ett bättre justerområde för utimpedansen. Jag vill ha en justerbar DF eftersom jag tror att optimal DF beror av högtalarkonstruktionen och elementen. Om vi pratar dämpning så borde det finns en optimal DF för varje högtalare. Om eller kanske när det blir en ny version av förstärkaren kan det bli ett vred på baksidan för impedansanpassning mot olika högtalare. En annan kommentar kring mitt tänk är att jag inte vill anpassa mot en specifik högtalares resonansfrekvenser eller konstruktionstyp eftersom man då "låser" kopplingen mellan förstärkare och högtalare. Men det är bara så jag tänker. Hittade en bra artikel från 1955 (!) kring detta, https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/07_Misc_Downloads/1385_Critical_LS_Damping.pdf
  14. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    PCF ger samma effekt som att justera utimpedansen. Lösningen medger 0 ohm eller negativ utimpedans om man skulle vilja testa det. Genom att jag kan justera utimpedansen med en trimpot blir det även en del av kalibreringen av kanalerna. Sen finns en annan minst lika viktig anledning. Jag kan genom PCF ha ett utsteg med bara ett par laterala MOSFETs per kanal. Detta är mer kritiskt än vad man kan tro. Många parametrar är inblandade in den delen.
  15. Anders65

    Från linjesignal till musikalitet

    Det känns som det är samma sak jag upplevde när jag ökade utimpedansen! Ljudet flyttar från högtalaren till instrument i rummet.