Jump to content

Stockholm High End 2024


P-pan

Recommended Posts

Det laggar lite här! men det var typ 20min kö vid insläppet:

IMG_3782.jpeg
 

Börjde med de praktiska förehavandena, och lyssnade lite till  Moon, Vertere och YG:

IMG_3783.jpeg

Denna kombo spelar ju "helt klart" skulle man kunna säga, med grym kontroll och upplösning. Kanske lite varmare än jag upplevt tidigare, möjligen en effekt av Generation 3 på Sonja?

 

Jag satt dock längst och lyssnade till @Stylus Audio andra rigg!

IMG_3789.jpeg
YG även här men deras överkomligare serie Peaks, tror det var Ascent som spelade. Även en helt ny Roon Server/Endpoint för dagen i form av Rocka Wavelight Server, kopplad till Soulnote elektronik, i 2-serien samt klockan som jag inte minns vad den har för beteckning. Vi fick bl.a. höra Simply Red, både digitalt och analogt och jag gillade båda! Men Brinkmann/Lyra/Soulnote E-2 tar hem mitt pris för bästa upplevelse idag!

Link to comment
Share on other sites

IMG_3784.jpeg

Audio Note UK tar sommvanligt priset för "mest vågade musikval" när de kör både Rap/Hiphop och Billie Holiday. Kanske inte det mest Hifi-mässiga, men utan tvekan trivsamt.

 

IMG_3785.jpeg
Nästa rum befann sig på Södra Agnegatan, hos Audio Concept alltså.

Där spelades från Taiko Extreme musikserver via oklart försteg och sedan via de coola förstärkarna ? till German Physics rundstrålande. Inte fel, men inte heller min kopp fullt ut.


Jag var dock lika impad som senast jag hörde Alsyvox när dessa tog ton:

IMG_3788.jpeg

Dessa dyra bestar till magnetostater har ett otroligt fördelaktigt sätt att presentera musik, på höga ljudnivåer utan att någonsin hårdna! Jag hade dock ett specifikt intresseområde:

IMG_3786.jpeg

Och det var pickupen på denna skivsnurra, en Nordic Concept Artist (?) med en Glanz tonarm. Men pickupen är av personligt intresse, en DS Audio DS W3. Och den lät exemplariskt, med luft, pondus och insikt.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej Audioconcept hade sin ”mässa ” i affären på Kungsholmen , agnegatan

 Tommy 

Kanske vi lämpligast skulle dela dessa tillställningar i separata trådar så vi får koll på vad som är mässa och annat "event" som råkar sammanfalla under samma datum ?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, P-pan said:

Kanske vi lämpligast skulle dela dessa tillställningar i separata trådar så vi får koll på vad som är mässa och annat "event" som råkar sammanfalla under samma datum ?

 

Instämmer.

 

För tydlighetens skull så var butikernas parallella satsning inte en del av HEM mässan. Det är värt att nämna i den här tråden.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perfect sense said:

 

För tydlighetens skull så var butikernas parallella satsning inte en del av HEM mässan.

🔷 Så är det...

Men det är inte ovanligt att det körs Hifi-event i andra närliggande lokaler i samband med att stora Hifi-mässan arrangeras.

 

Oftast beror det på att dessa inte fått en inbjudan till den stora Hifi-mässan.

Orsaken till det kan vara många,.bla platsbrist.

Saknar själv @Classic Design på årets HEM-mässa som brukar vara med,.men vet att dom kör en demo kommande torsdag på Reference Audio.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Peder said:

🔷 Så är det...

Men det är inte ovanligt att det körs Hifi-event i andra närliggande lokaler i samband med att stora Hifi-mässan arrangeras.

 

Oftast beror det på att dessa inte fått en inbjudan till den stora Hifi-mässan.

Orsaken till det kan vara många,.bla platsbrist.

Saknar själv @Classic Design på årets HEM-mässa.

 

I det här fallet så är det med all sannolikhet ett högst medvetet val att inte vara med, där man istället väljer att arrangera parallella aktiviteter under denna helg när det är många potentiella kunder i stan för att besöka mässan.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Perfect sense said:

där man istället väljer att arrangera parallella aktiviteter under denna helg när det är många potentiella kunder i stan för att besöka mässan.

🔷 Audio Concept är ju ett företag...

Så det är väl självklart att dom vill ta chansen att fånga upp intresserade,allt annat vore märkligt.

 

Om dom fått en inbjudan men valt att stå utanför (som du antyder mellan raderna),.då ligger nog något annat och gror i bakgrunden :winking:.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Peder said:

🔷 Audio Concept är ju ett företag...

Så det är väl självklart att dom vill ta chansen att fånga upp intresserade,allt annat vore märkligt.

 

Om dom fått en inbjudan men valt att stå utanför (som du antyder mellan raderna),.då ligger nog något annat och gror i bakgrunden :winking:.

 

Ja, eller så är man med och bidrar och stöttar mässan.


Jag lämnar detta här, där var och en får dra sina egna slutsatser :).

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

Då lämnar vi spekulationerna om varför man är med på mässan eller inte och istället koncentrerar vi oss på sjäva High End Mässan 2024

och de utställare som är där.

 

Oido Audio :smile:

 

Oidioaudio_1605.JPG

 

Oidioaudio_1602.JPG

 

Oidioaudio_1603.JPG

 

Oidioaudio_1604.JPG

 

Jag besitter generellt väldigt lite information om vad som kommer att visas på bilderna men

min förhoppning är att andra kan fylla på med lite fakta. 

 

En dag kvar och jag har ett antal rum kvar att besöka så det kommer förhoppningsvis mer

bilder under kvällen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Audio Concept har väl drivit H.E.M mässan sen 2011 men nu lämnat över till Audionord för att driva den vidare. Känns i min mening rätt meningslöst som de oftast blir en massa spekulationer om än det en och det andra varför gör den så, varför är den inte med osv. osv. Ser fram emot bilder och intryck oavsett var de nu må vara ifrån.

 

Detta är ifrån Audio Concepts Facebook sida.

 

DAGS FÖR HEM – HIGHEND MÄSSAN – 2024, 17-18 FEBRUARI
Men nu är det även dags för nya krafter att ta vid HEM! Vi har lämnat över den till nästa generation/Audionord fr.o.m 2024.
Här är vi som arrangerade Mässan från 2011 till 2023. Vi tackar besökare och utställare för alla trevliga möten.
Välkommen även till butiksrunda som arrangeras samtidigt med HEM 2024.
2011 Vi gjorde en rivstart av High End Mässa Stockholm med 60 utställare på hotell Sheraton. Michael Fremer från Stereophile och New York var en specialinbjuden gästtalare.
2012 var det sista året med även hotellrumsplanet och hela Mässan på Sheraton
2013 Sheraton ville inte ha någon Mässa detta år utan det blev Lundqvist & Lindkvist samt World Trade Center
2014 var första året med kombinationen Sheraton och Lundqvist & Lindkvist och Mässan heter fortfarnade High End Mässan i Stockholm
2015 Nu gör vi namnbytet. Från detta år heter vi HEM och håller fortsatt till i ”våra” två lokaler Sheraton och L & L
2016 HEM fortsätter med konceptet Sheraton samt L & L
2017 har vi expanderat till tre lokaler: Sheraton, L & L samt Coore
2018 Vi kör på i tre lokaler: Sheraton, L & L samt Coore
2019 Hela huset med Coore revs och vi fortsatte med Sheraton och L & L som nu hade bytt namn till Kapitel 8
2020 HEM på Sheraton och Kapitel 8
2021 Pandemi -året utan mässor
2022 Efter flera turer blev det mässa på Sheraton och Kapitel 8
2023 HEM på Sheraton kompletterat med butiksrunda dvs 4 butiker öppna under samma tider som HEM
2024 17-18 februari, HEM på Klara Konferens (tidigare Kapitel 😎 samt butiksrunda med samma öppettider som Mässan
Se också www//highendmassan.se
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, conan said:

Oidioaudio_1602.JPG

Vad är detta? Den liknar Walkers ur-esl fast tjockare och på trästativ.

Detta är en helsvensk konstruktion från oido audio och soft collectivo.se   https://oidoaudio.com    https://softcollective.se

sinnerikt openbaffelsystem som tillsammans med rördrift både på förstärkarsidan och dac ger ett behagligt ljud men med punch. Annorlunda ljudbild som jag gillade.

 

Calm

2 hours ago, conan said:

 

Link to comment
Share on other sites

Vår uppskattade forumkollega @Anders65 premiärvisade sin fina DAC i ett av måssans minsta rum:

IMG_3791.jpeg

Spelades fr en Aurender med förstärkning från Boulder, riktiga smycken dessa!

Kablaget utgår jag ifrpn utgjordes av Regal rakt igenom, inkl strömdistributör.

Högtaleri från Stenheim med basstöd från REL. Lät trevligt men det är definitivt ett intressant objekt att prova låna hem framledes!

 

Strax utanför erbjöds lyssning i lurar med en flora av förstärkare och streamers/transporter,

IMG_3792.jpeg

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Perfect sense said:

 

I det här fallet så är det med all sannolikhet ett högst medvetet val att inte vara med, där man istället väljer att arrangera parallella aktiviteter under denna helg när det är många potentiella kunder i stan för att besöka mässan.

 

/ Marcus

 

Jag tycker inte branchmedlemmar ska sprida rykten om sina konkurrenter på detta forum 

 Tommy 

Link to comment
Share on other sites

Hos Pl Audio kunde man bl.a. kika på IsoAcoustics fossingar och plattformar. Jag tycker de ser välbyggda ut, och bidrar säkerligen till välljud i de situationer där de lämpar sig! Lite sugen på träplattformen till Kuzma Stabi t.ex.

IMG_3794.jpegIMG_3795.jpeg
IMG_3793.jpeg

De hade även en trevlig uppställning med dCS Lina och Bartok som källa och en rejäl Pass integrerad. De spelade till ett par Monitor Audio. Lät trevligt och även där fick jag njuta till lite Prince! 😀

IMG_3796.jpeg
 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hans-Tommy said:

Jag tycker inte branchmedlemmar ska sprida rykten om sina konkurrenter på detta forum 

 Tommy 

 

Vilka rykten är det vi sprider menar du?

 

För att förtydliga så var ”butiksrundan” (som vi själva var en del av förra året) inte en del utav HEM mässan i år.

 

Detta var det enda som behövde tydliggöras i den här tråden appropå trådens tema.

 

Min förhoppning är att mässan lever vidare vilket kräver stöd ifrån oss branschaktörer. Gamla som nya.

 

Intresset i år var stort - men antalet utställare betydligt färre - vilket var en besvikelse för vissa.

 

Tack till Audionord för ett fint arrangemang!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Perfect sense said:

Min förhoppning är att mässan lever vidare vilket kräver stöd ifrån oss branschaktörer. Gamla som nya.

 

Intresset i år var stort - men antalet utställare betydligt färre - vilket var en besvikelse för vissa.

Exakt,.det är viktigt för även oss kunder att mässan återkommer och t.o.m tillåts att växa.

 

Jag har tidigare skrivit att @Classic Design inte ens var inbjudna,.de har varit med tidigare år och var intresserade av att deltaga.

Vad det beror på vet jag inte,.fanns det verkligen inte plats så kanske man ska titta på andra lokaliteter.

Kanske @Audionord har något input att bidra med här.

ELLER,.har priset ökat så att det har blivit för kostsamt för vissa.?

Har själv arrangerat succeartade Hifi-mässor som varit omskrivna med mässreportage i våra hifitidningar,.så vet betydelsen av dessa för att odla hifiintresset.

 

▪️By the Way,.så delar jag åsikten som 

    @Hans-Tommy skriver.

Bransch-konkurrenter ska nog undvika att nämna varandra i sammanhang som kan uppfattas negativt mellan raderna.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram emot att ta del av fler av @P-pans eminenta fotografier. F5, F5. Och även bilder från andra som besökte mässan och deras intryck av ljudet i de olika rummen.

 

Eftersom tråden ligger under bildforumet så kanske diskussioner om varför vissa distributörer ej var närvarande kan tas på annan plats.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ivery said:

Eftersom tråden ligger under bildforumet så kanske diskussioner om varför vissa distributörer ej var närvarande kan tas på annan plats.

🔷 Hej 🙂...

     Tycker jag låter som ett bra       

     förslag,.då vissa som varit   

     inbjudna i åratal ej inbjöds i år.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sprudel said:

Har du bekymmer med läsförståelsen?

🔷 Hej 😳 🙂...

     Har du bekymmer med morgon-

     humöret..??

     Jag bekräftade bara att Ivery's

     förslag var bra,.och avser att

     öppna en ny tråd angående.   

     detta på annan plats.

     Ha en fortsatt trevlig dag 😊

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Peder said:

Jag har tidigare skrivit att @Classic Design inte ens var inbjudna,.

Exakt. Det budskap har nått fram. Euphonia kan inte fastställa om detta är sant, en konflikt eller inte och det är heller inte vår mission. Om det är en konflikt så kan vi heller inte lösa den. 

 

Mitt tips är att du eller Classic Design vänder sig till arrangören.

 

1 minute ago, Peder said:

Har du bekymmer med morgon-

     humöret..??

Nu räcker det, @Peder  Nu skriver jag i min roll som moderator. Ytterligare kommentarer från dig eller någon annan i samma ärende är inte önskvärda i denna tråd!

Link to comment
Share on other sites

Ska vi ta lite mera mässbilder istället, tycker nog de allra flesta vid det här laget.

IMG_3797.jpeg

De flesta verkade nöjda med ljudet här inne, Dali Kore och Hegel förstärkeri. Maffigt, men jag tyckte inte de var nåt att skriva hem om, från min lyssningsposition. Jag var mera impad i Gbg när jag hörde dem senast dock.

 

Marcus o gänget från @Perfect sense spelade omväxlande på Stenheim och Diptyque, ett par magnetostater.

IMG_3798.jpeg

Fångade gubbarna flera ggr, och fick chansen att lyssna till både digitalt och den "lilla smidiga" TechDas Airforce 5 med en Reed 3P (?) tonarm och en nästan splånkans ny Phasemation PP-2000. RIAA var även detta ett (två) Phasemation i dubbel Mono-konfiguration.

IMG_3800.jpeg

 

IMG_3799.jpeg

Trots en mycket påkostad digital rigg så tillfaller min kärlek vinyl-setupen. Det är mycket mera taktilt med det fysiska mediat, och Bengt från Vinylbutiken tryckte på knappar och manövrerade med omsorg den analoga riggen. Ja, jag hörde ett knäpp eller knaster och allt detta, men när Grace Jones med backing av Sly & Robbie matar ut Private Life från Diptyque så slår iaf mitt hjärta lite fortare!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Ska vi ta lite mera mässbilder istället, tycker nog de allra flesta vid det här laget.

IMG_3797.jpeg

De flesta verkade nöjda med ljudet här inne, Dali Kore och Hegel förstärkeri. Maffigt, men jag tyckte inte de var nåt att skriva hem om, från min lyssningsposition. Jag var mera impad i Gbg när jag hörde dem senast dock.

 

Marcus o gänget från @Perfect sense spelade omväxlande på Stenheim och Diptyque, ett par magnetostater.

IMG_3798.jpeg

Fångade gubbarna flera ggr, och fick chansen att lyssna till både digitalt och den "lilla smidiga" TechDas Airforce 5 med en Reed 3P (?) tonarm och en nästan splånkans ny Phasemation PP-2000. RIAA var även detta ett (två) Phasemation i dubbel Mono-konfiguration.

IMG_3800.jpeg

 

IMG_3799.jpeg

Trots en mycket påkostad digital rigg så tillfaller min kärlek vinyl-setupen. Det är mycket mera taktilt med det fysiska mediat, och Bengt från Vinylbutiken tryckte på knappar och manövrerade med omsorg den analoga riggen. Ja, jag hörde ett knäpp eller knaster och allt detta, men när Grace Jones med backing av Sly & Robbie matar ut Private Life från Diptyque så slår iaf mitt hjärta lite fortare!

Lite kommentarer kring dessa bilder:

 

DALI /Hegel

 

Var riktigt imponerad av ljudscenen som Dali/Hegel frammanade! Bred och djup men också balans. En del tyckte att den frammanade basproblem vilket jag inte alls tyckte. Kanske beroende på var man satt i salen och hur fylld den var. Hade turen att hamna i sweetspot när ett klassiskt stycke spelades tror att det var Mahler med mycket dynamik och den speciella känslan av svävande toner som bara en riktig symfoniorkester med klang kan prestera. Inget detaljorienterade, utan mäktigt klangfullt och harmoniskt. Mycket bra! Men smakar det så kostar det bara högtalarna kostar ca 900 kkr så när som 4 kr som man kan användas till annat.:grin: I mina öron ett toppsystem som jag hörde redan i Gbg.

 

Perfect Sense

 

Rummet med dess begränsningar sätter tyvärr lite ramen för presentationen och öppning av bakdörrar och akustikhjälpmedel räckte ändå inte fullt ut, vad gäller baspresentationen. I jämförelse så blev det bästa resultatet med Diptyque som nu kom till sin fulla rätt i jämförelse med TAKE 5 där de blev lite tunna i den stora salen där. Speciellt vid Bengts demo med TechDas som lät underbart. Stenheim vet jag vad de går för speciellt i en lyssning med en annan motsvarande modell hemma hos Marcus med CH Precision. Bland det bästa jag hört vad gäller högupplöst och transparent ljudprofil. Rena rama fjällbäcken i klarhet och precision och harmoni. Här blev basen lite överkokt vilket har en förmåga att smitta uppåt. Ingen skugga fallande på elektroniken, med idel topputrustning med BAT som jag inte hört på några år som jag gillade i magnestatuppställningen. Mycket bra och som gav mersmak!:smile: Rör eller rörhybrid eller trissor i modellprogrammet ger alla smakriktningar möjlighet till anpassning till egna preferenser. Som sagt på denna nivå finns inget dåligt, bara olika inriktningar.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calm said:

Lite kommentarer kring dessa bilder:

 

DALI /Hegel

 

Var riktigt imponerad av ljudscenen som Dali/Hegel frammanade! Bred och djup men också balans. En del tyckte att den frammanade basproblem vilket jag inte alls tyckte. Kanske beroende på var man satt i salen och hur fylld den var. Hade turen att hamna i sweetspot när ett klassiskt stycke spelades tror att det var Mahler med mycket dynamik och den speciella känslan av svävande toner som bara en riktig symfoniorkester med klang kan prestera. Inget detaljorienterade, utan mäktigt klangfullt och harmoniskt. Mycket bra! Men smakar det så kostar det bara högtalarna kostar ca 900 kkr så när som 4 kr som man kan användas till annat.:grin: I mina öron ett toppsystem som jag hörde redan i Gbg.

 

Perfect Sense

 

Rummet med dess begränsningar sätter tyvärr lite ramen för presentationen och öppning av bakdörrar och akustikhjälpmedel räckte ändå inte fullt ut, vad gäller baspresentationen. I jämförelse så blev det bästa resultatet med Diptyque som nu kom till sin fulla rätt i jämförelse med TAKE 5 där de blev lite tunna i den stora salen där. Speciellt vid Bengts demo med TechDas som lät underbart. Stenheim vet jag vad de går för speciellt i en lyssning med en annan motsvarande modell hemma hos Marcus med CH Precision. Bland det bästa jag hört vad gäller högupplöst och transparent ljudprofil. Rena rama fjällbäcken i klarhet och precision och harmoni. Här blev basen lite överkokt vilket har en förmåga att smitta uppåt. Ingen skugga fallande på elektroniken, med idel topputrustning med BAT som jag inte hört på några år som jag gillade i magnestatuppställningen. Mycket bra och som gav mersmak!:smile: Rör eller rörhybrid eller trissor i modellprogrammet ger alla smakriktningar möjlighet till anpassning till egna preferenser. Som sagt på denna nivå finns inget dåligt, bara olika inriktningar.

 

Calm

 

 

 

 

PS Den digitala delen hos Perfect Sense gick ju heller inte av för hackor i synnerhet dacen från Playback Design MPD -8 som är en match i hilmlen, men det  visste jag  ju redan av egen erfarenhet! :grin::smile:

DS

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...