Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

10 hours ago, Josaa said:

Rumsresonans vid 37 hz och för lång efterklang över hela linjen (tror de var 0,6-0,7s, borde ner mot 0,4). Akustikgardiner samt nedpendlande absorbenter googlas det på nu…och subbar…och aktiva basabsorbenter…och ”hjälp till självhjälp”…

Det finns plus med stora rum och rejäl takhöjd, och minus.🤓

Lycka till i alla fall och stort grattis till VTL. Vilket försteg valde du?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

tex att handelsplatsen har fyllt i blanketten fel.

Jo, mycket här i livet, t ex inom teknik och administration är en paradox. Systemen utgår ifrån att alla är kompetenta, välinformerade, ärliga och strukturerade. Men så är det ju inte om man ser till människor som grupp. Worst cases: Tekniker som har nada kunskap om mänskliga beteende och bryr sig heller inte. Beteendevetare som kan nada om tekniska lösningar och dessutom är helt ointresserade, generationsklyftor där den äldre delen är uppvuxna i en värld där mänskliga relationer och service betydde något annat än idag. Sedan har vi den delen som utnyttjar dessa svagheter för att sko sig själva...

 

...och alla skyller på alla.:irony:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

alla skyller på alla

Jo, men detta framstår ju som kriminellt beteende av myndigheten.

De tar ut tull och moms två gånger. Och om man vill kontrollera om de har rätt eller redovisa att IOSS-betalning är gjord så kostar det som minst 300kr.

 

Utgångsläget bör väl vara att de bara får inkräva betalning en gång?

Det rimliga är att de måste upphöra med dubbel inkrävan tills systemet är på plats.

Det borde strida mot någon EU-lagstiftning, tex artikel 101 och 102 i konkurrenslagen. 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Det rimliga är att de måste upphöra med dubbel inkrävan tills systemet är på plats.

Instämmer och det ryms, menar jag, inom kompetensbrist och brist på tydligt ansvar och otydliga strukturer och handlingsplaner.  Det är ännu tydligare inom vården och inte minst BUP som vi har erfarit inom familjen. Om utrullade planer om t ex elektrifiering innan man har lagt plan för hur elen skall distribueras och att den finns. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Josaa said:

TL 6.5 mk 2.

Jag har första utgåvan. När Mk 2 kom funderade jag en bra stund på om jag skulle uppgradera den. Då skickade man in den gamle och de bytte innanmätet med en hygglig rabatt. Efter att läst ett par tester, bl a i Stereophile tyckte de att mk2 var mycket bra men det var även mk1 s a s. Jag tolkade det som lika bra men olika. Däremot uppgraderade jag mina slutsteg från MB 185 II till MB 450 III. Det var betydligt mer än marginella skillnader. Hela innanmätet lyftes ut och byttes plus glasskivan i fronten och skyddskåpan. Resten, ramen, kontakter, säkringshållare och front var kvar, t o m lådorna. 
 

Jag har hört 7.5 ett antal gånger men aldrig visavi 6.5 i samma anläggning. Om jag skulle gå på den handlar det mer om andra upplevelser än ljud. Visst hade det varit kul med en 7.5:a. De stora innovationerna från 7.5 är ju redan implementerade i 6.5 mk2.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Finns det fler på forat som hittat slutet på regnbågen med VTL 6.5?🤩

Mitt (just nu) planerade ”sista” system innehåller VTL 7.5 och de kommande mini-Siegfried. Förutom ljudet finns det mycket att gilla med VTL: Luke och Bea är trevliga, produkterna kommer gå att få lagade i decennium framåt, de är prisvärda, de har långa livslängder, sköna att använda mm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Josaa said:

Luke och Bea är trevliga, produkterna kommer gå att få lagade i decennium framåt, de är prisvärda, de har långa livslängder, sköna att använda mm

Det kan jag skriva under på. Jag steg in i VTL-världen 2006 när jag bodde i Kanada. Jag började med dåvarande försteget 5.5 och stereosteget ST-150 som lämnade ungefär lika många watt över 5 ohm. Den var bestyckad med 8 st 6550 effektrör. De här bilderna visade jag då på Euphonia. Det var provex som jag tog hem innan köp som jag ställde upp på vår altan.

 

Sedan dess har jag stannat kvar hos VTL via uppbyte till monoblocken MB-185 II till MB-450 III och försteget TL 6.5 samt riaasteget TP 6.5. 
IMG_2148.jpeg
 

IMG_2149.jpeg

 

Utöver att Luke och Bea är trevliga, delar med sig vilken musik de använt som referens (Bea är/var även konsertpianist) kommer de ihåg en, vilket får åtminstone mig att växa lite. Jag var i mejlkontakt med Bea för en månad sedan och innan dess för 5-6 år sedan. Hon minns min tid i Montreal, när vi träffades i München på mössan 2009 osv. Jag uppskattar också deras hållbarhetstänk, att kunna växa med uppgraderingar inom samma chassi. Ett hinder att byta upp sig för den här typen av produkter många gånger är att det är svårt att hitta köpare av det gamla. Även om det är ”billigt” är det mycket stålar. Bättre då att byta innanmätet inom befintligt chassi. 

 

Om de har kvar den servicen vet jag inte… men jag hoppas det.

 

Link to comment
Share on other sites

Då var äntligen högtalarna på plats hemma igen efter sitt gästspel på mässan. Man lär sig hur man hanterar 100 kg högtalare i typ 30 kg låda. Alla skruvar är kontrolldragna till 2,5 Nm och de får spela in sig lite.

 

Idag var jag och besökte Jan-Eric Persson (Opus3). Vi började med att äta lunch i Överjärna kulturhus och sedan titta in i konsertsalen. Denna stora sal hade tydligen nästan samma efterklangstid som mitt nya rum (0,7 s). när han gjort inspelningar med publik blir det tydligen helt dött. Här har han gjort flera av sina inspelningar. Mycket god mat!

IMG_0871.thumb.jpeg.550d56f48bc80442c2b14cf46836e076.jpeg

IMG_0872.thumb.jpeg.11fb5f347031f5887591c236a6e4acf2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Därefter åkte vi till hans studio. Jan-Eric är en fanatisk berättare och hans kunskap och erfarenhet är enorm och övergår vida mitt förstånd. Redan från start var Opus3 ett skivbolag som spelade in musiker i utvald miljö med stereomick i en Goldmark-konfiguration. Tydligen låter det bäst 1,5 m över dirigentens huvud. Han använder en Telefunken bandare vid inspelning som är nätt och lätt att transportera. Tidigare använde han en rörbestyckat mixerbord men sedan han upptäckte DSD (då speciellt dubbeln DSD) sker mixningen med Reeper. 
IMG_0875.thumb.jpeg.744239ffb322444c72fa2b4ae6a33667.jpegIMG_0879.thumb.jpeg.7d0d90aa9e5c94f93737374441f2182f.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Högtalarna är Totem Mani-2 och en äldre Quad gör förstärkarjobbet med den äran. Det lät bra i alla fall när han visade hur man mixar en skiva!

 

Tusen tack Jan-Eric för god och trevlig lunch och all information. Och inte minst: de 6 Opus3 titlarna med Gitarrmusik på rullband. Analogt hela vägen och klippt med sax! 
IMG_0876.thumb.jpeg.3b6c787a06f5163f8820a7f6555ba574.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, lindome said:

En M15a från västkusten :sunglasses:

Den har jag sett förut. Det finns rätt många fina bandspelare att prova.

Vad jag förstår är Jan-Eric väldigt förtjust i Telefunken maskinerna!

Han är mycket förtjust! Skruvar och kalibrerar själv. Ferrithuvudet slits tydligen ytterst sparsamt. 
 

Själv sitter jag och lyssnar utan rullband! Hade ingen tom spole här i Uppsala bara en massa nya fina band.  Frustrerande! 

Link to comment
Share on other sites

Skön avkoppling efter att ha misslyckats föra över filer från min Melco server till Rockna. Inte drag and drop precis… Nån som har gjort det tidigare? Måste man gå via USB-minne och back-up från Melco? 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Josaa said:

Måste man gå via USB-minne och back-up från Melco? 

Kan dina prylar för dåligt, men jag läste samma fråga för någon som ville flytta filer från Lumins separata diskenhet L2 till en annan L2. I det fallet var instruktionen att göra det via en laptop; alltså via dess USB-uttag. Kanske funkar aven här?

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bebop said:

Kan dina prylar för dåligt, men jag läste samma fråga för någon som ville flytta filer från Lumins separata diskenhet L2 till en annan L2. I det fallet var instruktionen att göra det via en laptop; alltså via dess USB-uttag. Kanske funkar aven här?

Det är min plan nu. Ta en back upp från Melco till USB minne, sedan sätt in den i Routerns USB-port. Drag-and-drop till Rockna. Tar dock lite tid med 4 TB..dvs gott om tid för rullband! 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle för det första säga att ett musikbibliotek utan portabel backup av mediat är förgängligt...

Och jag rekommenderar att skapa backuprutiner som är lätta att tillämpa och/eller schemalägga.

 

Jag hittar sällan någon bra anledning att flytta runt USB-diskar och rekommenderar starkt att använda nätverket för dess syfte. 

Jag har en samling script som säkerhetskopierar mitt media mellan olika enheter och det bygger på Microsofts bästa produkt; Robocopy (Macanvändare har en liknande produkt i RSync)

Ett exempel:

@echo Anslut Y: till QNAP TS-269 Pro
NET USE Y: /DELETE
NET USE Y: \\192.168.15.12\Media
Pause
robocopy F: Y: /V /S /R:0 /W:0 /NP /DST /FFT /XD MP3 $* /XF *DS_S* .ap* /TEE /PURGE /LOG:C:\Temp\SynkaTS269Pro_%Date%.txt

Den "synkar" innehållet på F: (lokal disk) till den nätverksanslutna enheten Y: och loggar vad som händer i en textfil. Kommandot innehåller en DESTRUKTIV växel, nämligen:

/PURGE

Denna säger att "om inte mappen/filen finns på källan så raderas den från målet" vilket betyder att man måste ha koll på att man är rätt ute!

 

Säg till om ngn vill ha en mera djuplodande förklaring till växlarna som ingår!

Link to comment
Share on other sites

Just now, AlfaGTV said:

Jag skulle för det första säga att ett musikbibliotek utan portabel backup av mediat är förgängligt...

Och jag rekommenderar att skapa backuprutiner som är lätta att tillämpa och/eller schemalägga.

 

Jag hittar sällan någon bra anledning att rekommendera att flytta runt USB-diskar och rekommenderar starkt att använda nätverket för dess syfte. 

Jag har en samling script som säkerhetskopierar mitt media mellan olika enheter och det bygger på Microsofts bästa produkt; Robocopy (Macanvändare har en liknande produkt i RSync)

Ett exempel:

@echo Anslut Y: till QNAP TS-269 Pro
NET USE Y: /DELETE
NET USE Y: \\192.168.15.12\Media
Pause
robocopy F: Y: /V /S /R:0 /W:0 /NP /DST /FFT /XD MP3 $* /XF *DS_S* .ap* /TEE /PURGE /LOG:C:\Temp\SynkaTS269Pro_%Date%.txt

Den "synkar" innehållet på F: (lokal disk) till den nätverksanslutna enheten Y: och loggar vad som händer i en textfil. Kommandot innehåller en DESTRUKTIV växel, nämligen:

/PURGE

Denna säger att "om inte mappen/filen finns på källan så raderas den från målet" vilket betyder att man måste ha koll på att man är rätt ute!

 

Säg till om ngn vill ha en mera djuplodande förklaring till växlarna som ingår!

”Mer” djuplodande? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...