Jump to content

HansW

Medlem
  • Posts

    23
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

909 profile views
  1. Avkopplande söndagskväll. Hans
  2. Det stämmer, det blir en chansning som så ofta annars. Det som ger mig förtroende för att det borde funka är att lösningen verkar gå ut på, och lyckas med att, hålla den övre plattan helt vibrationsfri. Hans
  3. Jag har en LP12:a som tyvärr är väldigt känslig för golvvibrationer. Jag måste gå försiktigt på tå när den spelar. Jag kanske skall säga spelade; jag har haft den stående på Manabord som är väldigt rigida och stelt kopplade till golvet. Det funkade väldigt bra i en tidigare bostad men inte här. Upptäckte nyligen att det funkar mycket bättre på ett enkelt satsbord från Svenskt Tenn. Med MinusK hoppas jag få det att lyfta ytterligare. Hans
  4. CT-2 modellen, som Marten verkar utgå från kostar ca 5000 USD. Lägger man till lite tull, moms och ett tillägg för en snygg ’kåpa’ så hamnar nog priset närmare 70-80 ksek gissar jag. Vi får väl vänta och se. Den ända fördelen med CT-2 verkar bara att den inte är lika hög. Jag har själv länge funderat på en BM-6 eller BM-8. Hans
  5. Flera skivspelarproducenter har nu satsat på MinusK. Doehmans skivspelare har integrerat MinusK teknologi i bägge sina skivspelare. Roksan säljer ett MinusK-baserat support och SAT levererar en MinusK baserat support tillsammans med sin nya skivspelare. Kul om det kommer finnas en uppsnyggad version till försäljning i Sverige. Misstänker dock att det blir en ganska dyr lösning tyvärr. Hans
  6. Hej Jag var där på söndagen, mest för MSB DACens skull. Som alltid hos Marcus var det en angenäm och givande upplevelse. Timo presenterade systemet lugnt och professionellt och roterade på oss åhörare så att vi alla fick tillfälle att sitta i ’sweet spot’. Bra gjort. Musikproven lät bra, luftigt, klart, upplöst, sammanhängande och utan någon aggressivitet i diskanten. Behagligt utan att bli tråkigt. Det ända jag har att anmärka på är basen som lät mycket bra jämfört med mycket annat men ändå hade kännetecken av basreflex (eller slavbas som det är i dessa högtalare). Jag har tyvärr med tiden blivit i det närmaste dogmatisk och tycker endast sluten låda funkar för basåtergivning. I detta tillhör jag en liten minoritet. Det spelades klassiskt, jazz och pop dvs varierat men kanske ingenting som utmanade systemet ordentligt såsom fri-jazz, storlagen orkestermusik, grötig rock eller bastung hip hop. Jag misstänker att förstärkaren inte riktigt har kraften till det men detta är förstås spekulation från min sida. Priserna var enhetliga; DAC, förstärkare och kablar gick alla på ca 300k. Högtalare på 175k (men diamantversionen på nära 300k) om jag minns rätt. Med stort tack till Marcus och vänliga hälsningar Hans
  7. Hej,Min vana trogen gick jag på mässan i år igen, lördag eftermiddag på L&L och söndag förmiddag på Sheraton. En trevlig upplevelse men också lite avslagen och oroande.Det första intrycket var att det verkade vara något färre besökare i år än tidigare. Sedan kom ett starkare intryck som kanske förklarade det första. Det var betydligt färre utställare. Audio Concept verkar ha haft svårt att hyra ut rum och därför tagit över mer själva. Inget ont i det; de har många spännande produkter och är duktiga på att locka producentrepresentanter och på att presentera produkterna. Det är ändå synd att det är så klent bland svenska producenter (Marten, SAT, Engström&Engström, Lejonklou mm) andra importörer (Stylus, Ultimate Audio, Duett Audio, Connaisseur AV, Audiotrade, Ljudtema mm) och handlare (Vinylbutiken, Lasse’s, Pause Ljud&Bild, Ljudmakarn, High Fidelity, mm). Många verkar inte tycka det är värt besväret eller kostnaden och drar sig ut helt eller minskar på utrymmet (AudioNord). Synd, och fortsätter det i samma riktning är det kanske inte värt att gå dit som besökare heller. Det verkar finnas ett stort behov av förnyelse. Perfect Sense hade en egen mini-mässa på Ulfslunda Slott i höstas som var mindre men på många sätt roligare än förra helgen High End mässa. Kanske detta kan inspirera till nya grepp. Med vänlig hälsning,Hans
  8. Tog fel på namnet, Spendorkonstuktören heter Spencer Hughes. Hans
  9. Jag tror inte jag håller med dig även om jag kanske inte lyckas följa ditt resonomang helt och hållet. Jag tror nog att Hugh Spencer, med sin erfarenhet från BBC, hade väldigt klara prioriteringar när han valde konstruktionsprinciper, material till elementen, utformningen av delninginsfiltret osv. Jag tror han kompromissade medvetet för att hans högtalare skulle bli bra på det blev bra på, på bekostnad av det de inte blev bra på. Det är kanske en definitionssak men jag anser nog att felsökning och fintrimmning också är en del av designprocessen även om det inte handlar om grundläggande konstruktionsprinciper längre. Det är ofta där de slutgiltiga avvägningarna om för och nackdelar men olika lösningar görs. Ursäkta om jag missförstått dig. mvh Hans
  10. För att ta en personlig erfarenhet som exempel. I början av 90-talet hade jag ett par klassiska Spendor-högtalare (SP2/2). Dessa var fantastiska (relativt priset) på att återge röster, framförallt kvinnliga, och akustiska instrument. Jag fann dock att de påverkade musiken jag spelade alltför mycket. Det blev väldigt mycket Joni Mitchell, Rickie Lee Jones, 50-tals jazz, etc. Är det återgivning av röster på ett realistiskt sätt, den harmoniska strukturen hos akustiska instrument, och återgivning av små ensembler som spelar relativt ’städad’ musik var de lysande. Är det detta man värdesätter mest, kanske man inte bryr sig så mycket om upplösningen i basregistret, förmågan att spela högt, eller en del andra aspekter även när musiken har dessa komponenter. När jag ville spela Sonic Youth, Neil Young på rundgångshumör eller avant garde jazz på hög volym grötade musiken ihop sig och det lät inte bra. Jag bytte sedan till andra högtalare som var betydligt dyrare och sämre på det som Spendorhögtalarna var bra på. Jag föredrog andra kompromisser. Mvh Hans
  11. Hej! Intressant diskussion. Jag tror dock inte lagom är det rätta ordet. Lagom betyder väl varken för lite eller för mycket. Vad gäller högtalare och andra hifi-komponenter gäller, tycker jag, så mycket som möjligt av både mätning och lyssning. Vad gäller distorsion är det nog inte definitionen som är utmaningen; distorsion måste väl ändå definieras som skillnaden mellan in- och utsignal. Problemet tycker jag verkar vara att vi upplever olika typer av distorsion så olika. Som Apexorca är inne på upplevs det inte som distorsion när basen i en högtalare har tappat 6dB vid 40Hz. Motsvarande mängd brus upplevs som otroligt störande. Här kommer även personliga preferenser in. Tycke och smak, typ av musik man gillar och vilka aspekter av musiken man värdesätter spelar en avgörande roll för vilka kompromisser en designer gör och vilka produkter vi konsumenter väljer. Ett annat sätt att säga detta är att vi har olika prioriteringar och toleranser för olika typer av distorsion. Vänligen Hans
  12. Quads ESL högtalare känns som naturliga alternativ. Gott nytt Hans
  13. Audionet har gått i konkurs. Därav nedstängningen av deras hemsida. Det kan finnas bra kap på demoprodukter. En fd anstäld har bildat ett bolag för att serva produkterna. Med vänlig hälsning Hans
×
×
  • Create New...