Jump to content

HansW

Medlem
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

875 profile views
  1. Det stämmer, det blir en chansning som så ofta annars. Det som ger mig förtroende för att det borde funka är att lösningen verkar gå ut på, och lyckas med att, hålla den övre plattan helt vibrationsfri. Hans
  2. Jag har en LP12:a som tyvärr är väldigt känslig för golvvibrationer. Jag måste gå försiktigt på tå när den spelar. Jag kanske skall säga spelade; jag har haft den stående på Manabord som är väldigt rigida och stelt kopplade till golvet. Det funkade väldigt bra i en tidigare bostad men inte här. Upptäckte nyligen att det funkar mycket bättre på ett enkelt satsbord från Svenskt Tenn. Med MinusK hoppas jag få det att lyfta ytterligare. Hans
  3. CT-2 modellen, som Marten verkar utgå från kostar ca 5000 USD. Lägger man till lite tull, moms och ett tillägg för en snygg ’kåpa’ så hamnar nog priset närmare 70-80 ksek gissar jag. Vi får väl vänta och se. Den ända fördelen med CT-2 verkar bara att den inte är lika hög. Jag har själv länge funderat på en BM-6 eller BM-8. Hans
  4. Flera skivspelarproducenter har nu satsat på MinusK. Doehmans skivspelare har integrerat MinusK teknologi i bägge sina skivspelare. Roksan säljer ett MinusK-baserat support och SAT levererar en MinusK baserat support tillsammans med sin nya skivspelare. Kul om det kommer finnas en uppsnyggad version till försäljning i Sverige. Misstänker dock att det blir en ganska dyr lösning tyvärr. Hans
  5. Hej Jag var där på söndagen, mest för MSB DACens skull. Som alltid hos Marcus var det en angenäm och givande upplevelse. Timo presenterade systemet lugnt och professionellt och roterade på oss åhörare så att vi alla fick tillfälle att sitta i ’sweet spot’. Bra gjort. Musikproven lät bra, luftigt, klart, upplöst, sammanhängande och utan någon aggressivitet i diskanten. Behagligt utan att bli tråkigt. Det ända jag har att anmärka på är basen som lät mycket bra jämfört med mycket annat men ändå hade kännetecken av basreflex (eller slavbas som det är i dessa högtalare). Jag har tyvär
  6. Hej,Min vana trogen gick jag på mässan i år igen, lördag eftermiddag på L&L och söndag förmiddag på Sheraton. En trevlig upplevelse men också lite avslagen och oroande.Det första intrycket var att det verkade vara något färre besökare i år än tidigare. Sedan kom ett starkare intryck som kanske förklarade det första. Det var betydligt färre utställare. Audio Concept verkar ha haft svårt att hyra ut rum och därför tagit över mer själva. Inget ont i det; de har många spännande produkter och är duktiga på att locka producentrepresentanter och på att presentera produkterna. Det är ändå synd att
  7. Tog fel på namnet, Spendorkonstuktören heter Spencer Hughes. Hans
  8. Jag tror inte jag håller med dig även om jag kanske inte lyckas följa ditt resonomang helt och hållet. Jag tror nog att Hugh Spencer, med sin erfarenhet från BBC, hade väldigt klara prioriteringar när han valde konstruktionsprinciper, material till elementen, utformningen av delninginsfiltret osv. Jag tror han kompromissade medvetet för att hans högtalare skulle bli bra på det blev bra på, på bekostnad av det de inte blev bra på. Det är kanske en definitionssak men jag anser nog att felsökning och fintrimmning också är en del av designprocessen även om det inte handlar om grundlägg
  9. För att ta en personlig erfarenhet som exempel. I början av 90-talet hade jag ett par klassiska Spendor-högtalare (SP2/2). Dessa var fantastiska (relativt priset) på att återge röster, framförallt kvinnliga, och akustiska instrument. Jag fann dock att de påverkade musiken jag spelade alltför mycket. Det blev väldigt mycket Joni Mitchell, Rickie Lee Jones, 50-tals jazz, etc. Är det återgivning av röster på ett realistiskt sätt, den harmoniska strukturen hos akustiska instrument, och återgivning av små ensembler som spelar relativt ’städad’ musik var de lysande. Är det detta man värdesätter mest
  10. Hej! Intressant diskussion. Jag tror dock inte lagom är det rätta ordet. Lagom betyder väl varken för lite eller för mycket. Vad gäller högtalare och andra hifi-komponenter gäller, tycker jag, så mycket som möjligt av både mätning och lyssning. Vad gäller distorsion är det nog inte definitionen som är utmaningen; distorsion måste väl ändå definieras som skillnaden mellan in- och utsignal. Problemet tycker jag verkar vara att vi upplever olika typer av distorsion så olika. Som Apexorca är inne på upplevs det inte som distorsion när basen i en högtalare har tappat 6dB vid 40Hz. Mo
  11. Quads ESL högtalare känns som naturliga alternativ. Gott nytt Hans
  12. Audionet har gått i konkurs. Därav nedstängningen av deras hemsida. Det kan finnas bra kap på demoprodukter. En fd anstäld har bildat ett bolag för att serva produkterna. Med vänlig hälsning Hans
  13. Tack. Då förstår jag. Den virtuella jorden är alltså en gemensam nollvoltspunkt men det finns ingen egentlig jordning i klassisk bemärkelse. Ett skäl till att jag frågar är att jag läst inlägg på ett annat forum om entusiaster i USA som använt balanserade transformatorprodukter likt denna men som installerat relativt sofistikerad jordning av sekundärsidan med kopparkablar till jordningsenheter nedgrävda i sina trädgårdar. Hälsningar Hans
×
×
  • Create New...