Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

Hej! 
 

Jag heter Josaa och har tidigare presenterat mig lite på andra ställen. Inspirerad av Apex mfl så tänkte posta lite bilder och texter kring mina äventyr inom Hifi. Jag kommer också presentera mina tre system (moderskeppet, stugan, och Mandrake) i sinom tid. Det stora som hänt på sistone var att jag var hos Daniel och lyssnade på Brinkmann Balance mot Taurus och det slutade med en beställning. Detta förde även med sig att jag blev tvungen att stuva om mitt ”Mandrake” system som jag har i ett attefallshus på tomten. Nero Assoluto stenen kom i bra våg med hjälp av Bitumen och novibragummi. Där skall bänken stå.  Jag kommer tillbaka...

65EF5F82-62A9-4BDC-973A-6F4606628229.jpe2B5193EC-6EC7-4A47-BA0F-4458366C8763.jpe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, idag kom min egendesignade bänk från snickaren! Denna gång i valnöt och med Nero Assoluto sten. Storleken är anpassad för Brinkmannen som skall komma om några veckor. Jag kör än så länge med Novibra gummi mellan stålskenorna och graniten. Fötterna är Finite Elemente Cerabase-gillar dom då de är enkla att höjdjustera så allt blir i våg. Detta system är i ständig förändring pga projekt Mandrake som jag kommer återkomma till. Ställde in lite grejer för att spela: Shopper fixad Thorens Td124, HAT ström, emt 997 arm, Koetsu Jade platinum, Consolidated silver SUT, Shindo Monbrisson, Shindo Montrachet, torus trafo, Linn Akkurate Ds, kablar mest Luna...E9B4E99D-1794-4D45-98E8-A92A736F6718.jpeE6395CD9-37B5-4155-BCA1-BB2EC5361E42.jpeFB360E25-7E31-4A73-B492-2F0FC55EA34D.jpe642FE1F1-1474-47D9-9E0B-53DC7F19C2BE.jpe8B1B637E-7980-4ABE-B0CC-E9454236031D.jpe

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Josaa said:

Hej igen, idag kom min egendesignade bänk från snickaren! Denna gång i valnöt och med Nero Assoluto sten. Storleken är anpassad för Brinkmannen som skall komma om några veckor. Jag kör än så länge med Novibra gummi mellan stålskenorna och graniten. Fötterna är Finite Elemente Cerabase-gillar dom då de är enkla att höjdjustera så allt blir i våg. Detta system är i ständig förändring pga projekt Mandrake som jag kommer återkomma till. Ställde in lite grejer för att spela: Shopper fixad Thorens Td124, HAT ström, emt 997 arm, Koetsu Jade platinum, Consolidated silver SUT, Shindo Monbrisson, Shindo Montrachet, torus trafo, Linn Akkurate Ds, kablar mest Luna...E9B4E99D-1794-4D45-98E8-A92A736F6718.jpeE6395CD9-37B5-4155-BCA1-BB2EC5361E42.jpeFB360E25-7E31-4A73-B492-2F0FC55EA34D.jpe642FE1F1-1474-47D9-9E0B-53DC7F19C2BE.jpe8B1B637E-7980-4ABE-B0CC-E9454236031D.jpe

 

Oerhört fin! Påminner mycket om SRA's möbler rent estetiskt. Roligt att se Koetsu i ditt system också :)

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Den är inspirerad av SRA, jag har gjort 4 olika anpassade för sina komponenter...

Riktigt fint!

Svårt att hitta en bänk som är lika snygg som den fungerar som tungt och stabilt fundament till apparaterna.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Josaa said:

Den är inspirerad av SRA, jag har gjort 4 olika anpassade för sina komponenter...

Jo, jag läste det:thumbsup: Blir lite nyfiken på hur sammanfogningen av hyllplanen är utförda och infästningen av desamma.

Jag hade funderat på att eventuellt göra det enkelt för mig och köra med Solid Tech Radius. Även om jag har ett eget lyssningsrum så har resten av familjen ifrågasatt om jag är allvarlig, så jag får nog tänka om några gånger till:D

Link to comment
Share on other sites

@Josaa Riktigt kul projekt detta. Det ser ut som att Brinkmann får stå på Nero Assoluto, därunder HRS Nimbus och sedan Nero Assoluto igen som sedan står på stenen med gummidämpning. Så kör jag i princip också. Det har funka bra jämfört med annat jag testat. Jag har lite till med sten och Sylomer och sten igen och sedan mycket låg frekvens dämpning underst med 4 st Solid Tech Disc Of Silence med maximalt med fjädrar som bär de ca 130kg som Balance, sten och annat tillbehör väger. Jag håller ju fortfarande på att utvärdera MinusK och får se vart det landar. Den är bra, men min lösning har ungefär samma prestanda faktiskt. Men jag skall testa detta en omgång till. Det är lite bökigt så jag tar det när jag är motiverad för att flytta om och hålla på.

Brinkmann berättade för mig att de hade kunder som testat med Balance och MinusK och de tyckt det blivit mycket bra. Själv menar Brinkmann att det räcker med det så som du gjort. Men det säger alltid tillverkare och så går det ändå oftast att kräma ut lite mer om man tar i lite. 

 

Riktigt fin möbel också. Jag tror på mycket massa med hjälp av sten i racket. Kommer inte ihåg exakt nu,  men jag har ca 80-90kg sten under min Balance. Jag lastade på och det blev bara bättre och bättre med mer massa tills de blev så här mycket sten. 

Link to comment
Share on other sites

Tack! Vissa plattor vill ha SPU och EMT tondose är kanske den som lirar bäst med armen. Anledningen till köpet av Brinkmann är att Koetsun är bättre än spelaren-det hänger inte helt ihop. Cylindern du ser är inte en riaa utan en step-up transformer från Consolidated Audio i Berlin med silver trafos. Riaa är i Shindon.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, lånade lite B&K prylar från The Tubedude: tänkte mäta vibrationer i mitt rack men det slutade med att jag använde den som stetoskop på högtalarna. Den största delen vibrationer till bänken kom via luften, dvs var relation till stående vågor ställde jag sensorn. Har inga konklusioner än-behöver labba mer för att dra slutsater. Hade inga BNC kablar heller...vibrationer verkar inte vara lätt att mäta...

1068F3CC-0F5A-41EA-8673-53801C1D7C10.jpe4896E402-0A46-449B-9C39-9D3D7AFFC638.jpe

Link to comment
Share on other sites

Vibrationer kommer från mycket i rackets omgivning. En övning jag gör då och då när jag testar saker i racket där min vinylspelare står är att montera en vinylskiva på spelaren, ta bort remmen från motorn eller helst inte ha den igång, fälla ner puppan och höja volymratten till där jag spelar som högst och knacka med något på olika delar av racket, göra små grodorna runt racket och starta värmepannan etc och se vad jag hör ut i högtalarna. Det ger en vink om hur racket funkar, en ganska bra vink. 

Jag har också testat att köra min motor utan rem och höja volymen igen. Då hör man om den funkar som den skall, det skall inte väsnas så mycket av det helt enkelt. 

Man märker att puppan är en makalös manick på att plocka upp vibrationer. 

Min uppställning på racket tål rätt mycket misshandel innan det hörs ut i högtalarna. Små grodorna med hela familjen runt racket har inte en chans att nå ut till högtalarna. Ju högre upp och ju närmare jag kommer vinylspelaren för varje nivå sten och fötter desto mer hörs knackningar etc. 

Jag tycker det är roliga övningar. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips! Kan lova att att jag inte kommer ”posta” en video där jag dansar smågrodorna i attefallshuset...skall dock testa det med nål i spåret-en pickup är ju en ”vibration measuring device” ... golvet är för rankt-hoppas inom kort kunna flytta in denna anläggning i stora huset...kanske funkar B&K bättre på högtalarkabinett...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju vilken impact olika typer av vibrationer har på musiken...distorsion är ju ett slags elektriska vibrationer och många (tex Nelson Pass) hävdar att en viss nivå av 2:a tons distorsion uppskattas av lyssnaren. Eller är vibrationer alltid av ondo? 

Edited by Josaa
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Josaa said:

Frågan är ju vilken impact olika typer av vibrationer har på musiken...distorsion är ju ett slags elektriska vibrationer och många (tex Nelson Pass) hävdar att en viss nivå av 2:a tons distorsion uppskattas av lyssnaren. Eller är vibrationer alltid av ondo? 

 

Jag skulle nog säga att alla vibrationer som tas upp av nålen och som inte kommer från vinylspåret är av ondo. De som alstras av vinyslpelarens alla delar genom som resonanser och motorn samt de som kommer via luft/ljud och de som kommer via material i övrig omgivning/huset/värmepump/tåg eller vad det nu kan vara.

 

Blir det omgivande miljö som är vibration tyst för nålen ökar svärtan i musiken, luften, rumsuppfattningen i inspelning och små detaljer i musiken vaknar till liv och gör musiken mer levande. Vibrationer lägger en slöja över musiken i de hörbara frekvenser det är. Jag gissar att frekvenser även utanför det hörbara området kan påverka negativt också pga eventuella interferenser med frekvenser vi kan höra. 

 

Om vi leker med tanken att en frekvens runt 4hz som har hög amplitud påverkar nålen upp i puppan. Det hör vi ju inte, men om nålen samtidigt skall läsa ett spår så gissar jag att avläsningen ändras beroende på vilket läge dämpningen av nål/nålrör är. Nära fjädringens ändlägen så blir nog avläsningen dålig av spåret. Så även om det inte är en hörbar frekvens som döljer detaljer i ljudet kanske det kan påverka ändå tänker jag. Lekman som jag är så är detta bara en tanke som säker tål korrigering av riktigt kunniga personer på detta forum. Shoot!

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Apexorca said:

Lekman som jag är så är detta bara en tanke som säker tål korrigering av riktigt kunniga personer på detta forum. Shoot!

Jag är inte expert, men jag tycker du har beskrivit vibrationernas verkan väldigt bra.

Mitt enda tillägg är att vibrationsproblem verkar vara ett highend-problem. Dvs det behövs ett högupplöst system för att fullt ut förstå effekterna av vibrationer. Sedan är det ganska dyrt att effektivt motverka vibrationer i högtalare, förstärkare och inte minst skivspelare, så jag misstänker att inte alla hört sitt system välisolerat från vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Jag skulle nog säga att alla vibrationer som tas upp av nålen och som inte kommer från vinylspåret är av ondo.

Det tror jag också. Men vibrationer som tas upp av annat behöver inte vara av ondo. Jag hade förr ett gäng gitarrer i lyssningsrummet längs ena sidoväggen. När jag plockade bort dem upplevde jag en torrare klang. Vad som är rätt och fel vid en mätning av effekten vet jag inte. Man skall heller inte underskatta vanans makt. Efter tag tänkte jag inte på det. Jag har också läst om entusiaster som tycker musik från högtalare med en flygel i rummet låter bättre. De ligger ju närmre en livesituation. Är det en realitet eller enbart en upplevelse som kopplad till känslan av att befinna sig på en scen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-26 at 19:43, Josaa said:

Har inga konklusioner än-behöver labba mer för att dra slutsater. Hade inga BNC kablar heller...vibrationer verkar inte vara lätt att mäta...

Intressant!

För att kunna utvärdera vill man helst använda en känd och repeterbar störning.

Jag brukar använda en gummiklubba.

 

 

On 2021-04-26 at 20:52, Josaa said:

Frågan är ju vilken impact olika typer av vibrationer har på musiken...distorsion är ju ett slags elektriska vibrationer och många (tex Nelson Pass) hävdar att en viss nivå av 2:a tons distorsion uppskattas av lyssnaren. Eller är vibrationer alltid av ondo? 

Huvudet på spiken!

Att allmänt minimera eller rentav eliminera vibrationer är ingen svår konst.

Men det påverkar oftast även nyttosignalen negativt.

Det finns en rad grepp men en grundläggande teori för att bevara bästa musikåtergivning är att komma nära kritisk dämpning eller fraktioner av kritisk dämpning. Det gör att störningar dämpas ut så snabbt som möjligt samtidigt som nyttosignalen påverkas minimalt.

 

Mycket fint system btw :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Jag har också läst om entusiaster som tycker musik från högtalare med en flygel i rummet låter bättre. De ligger ju närmre en livesituation. Är det en realitet eller enbart en upplevelse som kopplad till känslan av att befinna sig på en scen?

 

 

 

Det där är riktigt intressant och jag tror dessutom en mycket viktig iaktagelse för att förstå skillnaden mellan studiomusik och livemusik. 

Detta har jag funderat en del på. Jag hade några år ett trumset i mitt lyssningsrum. Det påverkade definitivt upplevelsen. Stängde jag av musiken från stereon så hörde man hur det lät från trummor och cymbaler. Instrument skall ju ge resonanser och det gör ju en flygel också. Jag tror att det kan addera en känsla av en upplevelse likt live eftersom de het enkelt spelar med i musiken från stereon. 

Instrument får resonanser både av sitt eget ljud och av andra instrument och det ger ju den totala upplevelsen av musiken. Det är därför jag tror det låter mer riktigt (i mina öron i vart fall) när musik spelas en med en orkester som sitter tillsammans som på en livescene och inte i olika studiobås där respektive instruments ljud inte blandas och resonerar i de olika instrumenten. Det blir helt enkelt olika klang i upplevelsen. Inget rätt eller fel men jag föredrar vanligtvis klangen från instrument och musik i en ensemble. 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, calle_jr said:

Men det påverkar oftast även nyttosignalen negativt.

Det finns en rad grepp men en grundläggande teori för att bevara bästa musikåtergivning är att komma nära kritisk dämpning eller fraktioner av kritisk dämpning. Det gör att störningar dämpas ut så snabbt som möjligt samtidigt som nyttosignalen påverkas minimalt.

Du menar att signalen också kan dämpas av vibrationsdämpningen? Att medicinen gör patienten sjuk i för stor mängd?

Ja kanske, men i alla fall jag har aldrig varit i närheten av det. Varje gång jag har minskat vibrationer, tagit bort störningar från elkabeln eller försökt motverka reflexioner i rummet har jag fått bättre musik. Den har blivit mindre tjock, klarare och framför allt rytmen har blivit tydligare. Javisst i början låter det tunnare, och med mindre tyngd. Men det vägs upp av en bättre förståelse för musiken. Jag skulle aldrig drömma om att behålla en störning om jag kunde ta bort den. På en teoretisk nivå kanske ditt resonemang stämmer, men det är långt dit för mig.

Det handlar nog också om vad man vill ha sin anläggning till. Jag är intresserad av att borra ner till inspelningen, vare sig den är bra eller dålig. Allt egenljud, även om jag inser att det finns, är negativt. Och det som finns vill jag ska vara så "mänskligt" som möjligt. Så att välja hifi handlar lite om att välja ett egenljud som är uthärdligt. Och sedan skala bort så mycket som möjligt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...