Jump to content

DrKlang

Medlem+
  • Posts

    280
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DrKlang last won the day on December 2 2019

DrKlang had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

3 330 profile views
  1. Ta bort mig från detta forum. Vill inte längre ha ett konto här.
  2. Det enda sättet att få ett vettigt svar på sakfrågan är att lyssna på Rogans gäst dr Robert Malone och bilda sig en egen uppfattning. På frågan om artister har rätt att dra tillbaka sina verk av vilka skäl som helst --- ja det tror jag. Enda undantaget är väl citaträtten, där kan upphovsmannen inte invända. Gäller även musik. Sedan kan det finnas avtal, men jag tror inte streamingtjänster har lyckats förhandla bort upphovsrätten.
  3. Intressant utveckling och grattis till att det blev bra i ditt system. Jag kan inte säga något om ljudet, men jag har haft ögonen på denna spelare pga designen. Enligt min uppfattning ser den ut som en skivspelare ska se ut. Den har en slags utbyggbar industriell funktionalistisk design som jag gillar mest av allt. Jag tror inte alla tycker om det men jag har svårt för spektakulära skivspelare som tar upp så mycket ego-plats i rummet att man nästan får be om tillåtelse att komma in. Fantastiskt snygg och flexibel skivspelare.
  4. Ja, det är väl det som är frågan. Ska det vara blindtest eller ett dubbelblindtest, som är standard för läkemedelsutveckling? (Även om läkemedelsindustrin verkar hoppa över det numera). När det gäller publikationer tror jag det landar på ett delikat förhållande mellan fabrikanter och testare. De flesta lånar det som testas, ganska få köper sakerna. Den enda jag känner till är "jays audiolab" på Youtube. Sedan tillkommer komplikationen med annonseringen. Det kan kosta för mycket att skriva uppenbart negativt. Det handlar också om kostnad att utföra själva testet. Det är dyrare att jämföra blint eller dubbelblint, och jag antar att utlånaren kommer att behöva godkänna att gå emot ett annat fabrikat. Kringutrustning spelar roll, impedansmatchning etc. En svag rörförstärkare kan låta tunn på en högtalare som kräver mycket kraft, men utmärkt med lättdrivna högtalare osv. Så det blir en mängd variabler som kan diskuteras, och det blir svårt att få till rättvisa och kanske svårt att få betalt för en så ambitiös testning. Javisst, jag värderar jämförande tester mycket högre än tester utan jämförelser. Och jag värderar publikationer som berättar om sina ekonomiska intressen i företag och som berättar hur dom fick tag på testobjektet. En del försöker sätta upp paneler för jämförande tester, det tycker jag är enormt intressant. Speciellt om man för följa diskussionen live. Jag tänker på https://alpha-audio.net/ Även vår egen Hifi&Musik gör jämförande tester även om dom inte är blinda. Det kommer ner till hur väl författaren kan beskriva sin upplevelser om det blir intressant eller inte. Och tyvärr, tester helt utan jämförelser eller referensramar är mer ointressanta (för mig i alla fall). Det kan ge en del teknisk information, men det blir mer som hifi-porr. Inte så illa det heller, men jag är betydligt mer intresserad av initierade diskussioner om skillnader mellan produkter. Och gärna blindtester, men då måste man nog redovisa hur dom görs. Bara blind räcker inte. Det kan dölja en mängd problem med testningen. Forumdiskussioner kan ge intressanta jämförelser, men då är alltid frågan vem som skriver och varför. Välkända forumskribenters åsikter är av intresse, utan tvekan. Det kan ge en pusselbit. För att gå tillbaka till jämförelsen med läkarvetenskapen som har en väl utarbetad procedur för testning och godkännande så är det ändå inte allt som används inom läkarvetenskapen som är testat på det sättet. Förvånansvärt liten andel av det som läkare gör och ordinerar är dubbelblindtestat. Även här finns en delikat relation mellan tillverkare och testare. Läkemedelsverket är till 100% finansierat av läkemedelsindustrin (förutom en statlig 1000-lapp varje år) och läkemedelsindustrin som gör testerna kan välja vad dom presenterar för den godkännande myndigheten. Allmänt sett ska ett test kunna upprepas av andra forskare för att resultatet ska betraktas som säkert. Detta för att det finns forskare som inte har uppmärksammat metodfel eller som helt enkelt fuskar (vi har omskrivna fall från KI). T.o.m. med en enormt utvecklad metodik kan smarta personer designa tester som ger ett önskat utfall. Det hamnar till slut på frågan om personlig integritet. Så det är inte lätt att få till objektivitet i testning.
  5. Fast det funkar bara när både försteg och slutsteg är Gryphon, eller hur? Det är kittlande att snegla på "statement" produkter, men jag tror att ganska få egentligen behöver något sådant. Det skulle vara en kombination av en person med högtalare med låg känslighet, ett stort rum med luftkonditionering, och mycket stark ekonomi. Jag skulle nog fnysa åt Gryphon om det inte var för Essence. Inte direkt gratis heller men en betydligt vettigare förstärkare som tydligen presterar väl (saknar egen erfarenhet). Alla skriver väl om Essence, även folk som förstår musik. T.ex. https://taww.co/post/642259122050449408/gryphon-essence-amplifier-preamplifier Jag kan förlåta mycket statement-eskapism om det samtidigt finns jordnära produkter för verkliga människor som inte är en tydlig kompromiss, utan som verkligen levererar. Ett annat företag som också gör riktigt bra "introduktions"-produkter tror jag är Clearaudio. Prisvärda pickuper i de lägre segmenten och bra "introduktions"-skivspelare. Samtidigt gör Clearaudio "kompromisslösa" skivspelare och pickuper Det är egentligen två konstarter, som är svåra på var sitt sätt. Cost-no-object/statement -- Här finns inga ursäkter för att misslyckas på någon punkt. Allt måste vara perfekt. Det i sig är en enorm utmaning. Introduktion-- Här krävs en djup förståelse av vad som verkligen betyder något i konstruktionen. Man kan inte slösa med pengarna och ta till reserver som kanske aldrig får någon funktion. För cost-no-object kan man göra det för det spelar ingen roll. Att skapa en vettigt prissatt hifi-produkt som presterar mycket väl kräver intelligens och kunnande, och jag tror vi ska uppskatta det lika mycket som försöken att skapa perfektion.
  6. Jag tror det finns två typer här. Dels produkter som inte är "jämna" utan det finns en svaghet hos produkten som man har bort med nya versioner. Det sker om "sälj" har stort inflytande i företaget. Dels är det produkter som är färdigutvecklade men det sker utveckling i samhället eller i forskningen som gör produkten "omodern". Då har tekniker/utveckling/R&D stort inflytande. Men jag håller med, en fullt utvecklad produkt presterar bra även om den inte följer den senaste trenden. Och Gryphon verkar vara ett företag som bara släpper färdigutvecklade produkter. Det finns egentligen ingen anledning att byta ut saker från ett sådant företag. En sådan produkt måste förstås landa hos rätt audiofil. Det finns den neurotiska typen som antingen vill ha den bästa dealen eller den senaste designen eller tekniken. Inget fel med det, men Gryphon blir mest vettig om man är en "jordad" audiofil som vet vad man vill och som kan svälja kostnaden långsiktigt. Ursäkta stereotyperna. Jag själv sitter nog i mitten.
  7. Jag tror att en annan effekt av absorption är att det blir rationellt att placera högtalarna närmare väggen, vilket också gör det enklare att leva med hifi för övriga i familjen. Om man har ett levande system tror jag det tål ganska mycket absorption i rummet. En viss mängd diffusion funkar också, särskilt på bakre sidorna. Det finns alltid undantag, "vingarna" verkar funka med diffusion på nära håll också. Har ingen erfarenhet men det rapporteras så. Tack för din berättelse.
  8. Det låg mer bakom det rummet än ögat kunde se... Bl.a. med HFT. Audiodrom gillade dom väldigt mycket om man bara kan få till placeringen: http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/154-synergistic-research-hft Och jag misstänker att du gillade dom också, eftersom du gjorde besväret att printa ut några extra. Stämmer det? Jag funderar själv på HFT. Har fått så bra press att det är intressant att prova. Även om teknologin är okänd. Men så är det ofta med Synergistic research, dom gillar att vara nyskapande, och går inte alltid på de välkända stigarna. Konventionellt sett är det udda att små små inbuktningar ska kunna ha någon större effekt på rummets akustik. Frågan är om det hade det hos dig? Berätta om du har lust, tack.
  9. Jag attraheras av hifi-produkter från små tillverkare. Jag tror jag har haft kontakt med och rådfrågat alla tillverkare som jag köpt av (nästan). Det blir ibland dyrt, eftersom det är små serier tillverkade i ett västland, men jag vet att det finns en person bakom som lagt sin själ i det dom säljer. De flesta små tillverkare är dessutom intresserade av att uppgradera och specialanpassa sin saker. Just möjligheten att uppgradera är något jag uppskattar och det sänker den totala kostnaden. Förutom det söker jag "innovationshöjd" som jag tror någon nämnde, dvs att saken har något nytt eller unikt att komma med. Det kan jag lugnt betala för. Man kan också gå på välkända stora märken, som funnits länge. Dom kan ofta sin marknad väl och man får något som är prissatt på en nivå "som marknaden tål". Dvs man får som regel något som är ungefär prisvärt. Oftast är det beprövade produkter som håller värdet på andrahandsmarknaden. Det jag har lite svårt får personligen är "hifi-bling". Dvs att apparater får ett utseende som är extremt utstuderat och syftar till att imponera och ge "pride of ownership" som en inredningsdetalj. Det värsta exemplet för mig var en tillverkare som gjorde en serie högtalare med diamantinramning. Det var några år sedan. Jag gillade ljudet på högtalarna, men kan aldrig köpa det märket nu eller i framtiden. Det är fel spår för mig. Och det här är något som jag tycker finns också idag, med förstärkare och högtalare som får en exklusiv design som ska ånga pengar och bestående värden. Jag tror att det är en ganska stark utveckling inom hifi just nu och jag håller med om att det inte har så mycket med hifi som intresse att göra. Det är lyxig inredning helt enkelt. Samtidigt bryr jag mig inte om någon vill köpa lyx-hifi. Om det håller liv i en tillverkare så är det väl bra. Man jag sätter inte det extremt polerade högst ljudmässigt, även om en del påstår det. Det är svårt att hitta riktigt bra ljud, det kräver väldigt mycket tid och energi, och ibland en del pengar. Forum som detta är helt underbart, för man får en genväg och behöver inte prova allt själv (som de flesta inte heller kan, orkar eller hinner). Och den högsta nivån av ljudåtergivning finns inte nödvändigtvis, eller ens troligen, bland "hifi-juvelerna".
  10. Så synd. Skulle vilja se det. Ja den är udda designmässigt, lite som en förvuxen tvåvägare på ett diminutivt stativ. Men som sagt, jag gillar det. Däremot är det ju inte en design som går helt nya vägar, det finns andra högtalare som har en liknande instabilitet, t.ex. B&O Beolab 18. Jag tror man har försökt skapa en "svävande" högtalare men har samtidigt följt elementens form i kabinettet, det förklarar nog varför det är runt nertill och platt upptill. Så det finns en viss saklighet här som B&O aldrig (eller sällan) haft. Deras senare grejer är dock mer funktion-styr-form, t.ex. Beoplay A9. Sorry, jag verkar vara ensam om att gilla dessa. Ger det rabatt?
  11. Tjajkovskij -- "svensk" stavning -- jag gillar hans musik enormt. Det är förstås inte riktigt "fint", han är ju en romantiker och ägnar sig åt melodier och känslolägen och inte så mycket åt musikens "formspråk". Men vilka melodier. Det är för mig oundvikligt att sugas in i musiken. Jag kan inte hålla emot. Symfoni 6 har allt från munter marschmusik till djupaste, djupaste depression och utsläckning. Musiken balanserar på något sätt mellan existentiella bråddjup. Hans musik är kanske inte akademisk och "intellektuell", men musikaliskt var han en av de största genierna. Dvs vad kan kunde göra med musik. Och det håller fortfarande, i alla fall hos mig.
  12. Jo det borde vara så. En känd tweakning är ju att stoppa en strumpa eller en plugg i porten för att få mindre bas. Viss tillverkare erbjuder t.o.m pluggar för sina portar (Elac bl.a.) Å andra sidan, om jag inte hörde någon skillnad skulle jag troligen inte bry mig. Det är inte säkert att det man ser påverkar så mycket, det behövs en ganska rejäl plugg för att dämpa basen.
  13. Jag tycker nog att den är snygg. Det mesta inom hifi är byggt för att se massivt ut, den här högtalaren är mer instabil formmässigt, men jag gillar det. Jag tror den gör sig i en modern miljö.
  14. Det kan vara så. Jag har flyttat från Stockholms innerstad ut på landet där inte ens 4G funkar och jag tyckte direkt att musiken låter bättre här ute. Det är iofs tystare här, så redan där är förutsättningarna bättre. T.o.m. mitt datorljud var bättre. I staden blir det troligen en massa störningar i elsystemet pga alla apparater etc, men det är också betydligt mer elektromagnetisk strålning. Jag hittade lätt 5-10 SSID och det var 5G, som riktas lite annorlunda än 4G. På landet misstänker jag att HF störningar som kommer via elsystemet dör ut i kablarna, eftersom höga frekvenser når kortare. Frågan är vad som är vad. HF störningar är dock en dödlig fiende till hifi. När jag har använt enkla filter inne i staden har jag upplevt djupare bas, högre upplösning, mer karaktär och tystare bakgrund. Mina elkablar är dock utan skärm, med något undantag. Så fly staden och upplev verklig hifi!
  15. Jag tror inte att jag hänger med till nivån vi pratar om här. Integrerad för 700.000. Men det är intressant att se utvecklingen av hifi. De riktigt tunga tillverkarna tycks satsa mer på "life style" produkter för en övre medelklass, på extrem kvalitet och på lång hållbarhet. Däremot inte på innovation. Flera av de större (och bästa) är i mitt tycke utpräglade traditionalister, dom gör förstärkare enligt befintliga recept, men gör det extremt väl. Gryphon räknar jag dit. Och troligen Pilium även om dom är väldigt sparsamma med teknisk information. Av den anledningen tror jag de "finaste" förstärkarna i första hand är produkter, i andra hand förstärkare. För mig som hifi-snubbe skjuter det lite över målet. Eller så är det bara min egen konstruerade förklaring varför jag inte tänker satsa så mycket. Sedan finns det "traditionalister" som jag bara kan ha respekt för, för att dom går ner i extrem detalj vad det gäller material. Jag tänker på Audio Note. Dom är också hiskeligt dyra, men ingen kan anklaga dom för att ha strömlinjeformade produkter. Jag gillar välbyggda produkter med mycket tänk bakom, ingen tvekan om det. Jag är också fascinerad av tillverkare som för in nya element, t.ex. spectral, soulution och AGD. Det ska bli intressant att se vilken väg Rossi tar, som jag uppfattat som lite nytänkande. Det finns också extremt seriösa tilllverkare med en långt och gott rykte som vi inte hör så mycket om. Där tror jag det finns många guldkorn att hämta. Någonstans måste man rannsaka sig själv, vilket system vill jag ha? Liten förstärkare och hyperkänsliga högtalare? Ska jag ha aktivt delningsfilter? Panelhögtalare? Jag har själv tappat bort mig där och har fascinerats av och köpt produkter som det kanske inte finns så mycket filosofi bakom från min sida.
×
×
  • Create New...