DrKlang

Medlem
  • Content Count

    158
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DrKlang last won the day on December 2 2019

DrKlang had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

2 128 profile views
  1. DrKlang

    Hemma hos Alfons kompis.

    Elegant system med Verity, Lyra, SME, Nordost och rördoningar från McIntosh. Tack för reportaget!
  2. Jag gillar Calms nyktra observationsinriktade metod, själv kan jag bli lite pingstpastoraktig när jag hör något jag gillar. Jag är särskilt glad över att du delar med dig av dina observationer. Jag tror att jag har mött Gud och Calm tar bara fram sandpappret... Men jag är helt övertygad om att högtalarfötter är en av de bättre investeringarna man kan göra. Högtalaren är bara en högtalare, sedan ska den interagera med rummet. Och den fysiska kontakten med golvet spelar enligt min erfarenhet stor betydelse för det totala ljudet. Akustikanpassning ligger i samma linje. Och kanske är detta en av audiofileras egentliga kärnuppgift: För att välja högtalare gör varje människa med ett hifisystem. Att optimera ljudet hos den valda högtalaren är det svåra (och intressanta). Jag är själv väldigt intresserad av rumslighet i ljudet och mikrodynamik -- och jag tror det hänger ihop. Det får man inte utan optimering. En del produkter har detta inbyggt till stor del från början, och får beröm för det. Exempel: David Berning levererar alla sina större förstärkare med intern och extern vibrationsdämpning från en annan tillverkare. Och han är inte ensam. Men vi konsumenter får förstås betala en slant för det. För att få det riktigt bra måste man nog ner på knäna i alla fall. Utan bra fötter kommer musiken att sjunka ner i ett muller av återkopplade vibrationer till mikrofonisk elektronik som tar bort mycket av direktheten och rumsligheten.
  3. Intressant att du har svårt att hitta mätmetoder som matchar dina hörselupplevelser. Anders--jag kan inget eller väldigt lite om förstärkarkonstruktioner, men försöker förstå vad du skriver. Med transienta egenskaper, menar du att en transistor ändrar sitt beteende när den används och för att den används? T.ex. att den blir varmare och innan värmen letts bort så är det en annan transistor för ett ögonblick? Och men att hålla effekten konstant, menar du klass A konstruktioner som et sätt att motverka tillfälliga förändringar i transistorns beteende? Är jag på rätt spår? Fast du har kanske generaliserat det hela och inkluderar en rad andra övergående tillstånd, som elektriska ändringar.
  4. Nja, det är väl en bra diskussion. Jag har läst både psykologi och vetenskapsteori på universitetet och jag anser inte heller att det är en vetenskap. Det motsvaras också av urusla resultat. Idag erbjuds nästan enbart kognitiv terapi om man inte betalar själv. Det är bara en raffinerad form av dressyr, som hjälper att trycka ner oönskade beteenden. Även om psykologi inte har resultat och inte är en egentlig vetenskap, så finns det exceptionellt bra terapeuter, som verkligen gör nytta. Men det bygger troligen mer på en personlig förmåga. Det närmaste vi kommer en formaliserad syn på mänskligt beteende med någon form av giltighet hittar vi inom ekonomisk forskning, enligt min uppfattning. Jag har försökt att rannsaka mig själv och fundera på varför och hur jag lägger ner pengar på hifi. 1. Mina köp initieras av olika saker. Ibland har jag studerat ett ämne grundligt. Ibland har jag blivit "kär". Studierna har som regel varit ganska misslyckade. Jag har väldigt svårt att dra slutsatser från recensioner och tyckande. Jag är mer lycklig i min kärlek. Det bygger som regel på ett IRL möte, dvs. att jag hört något. 2. Fåfänga. Det är bara att erkänna. Det ska vara en snygg och imponerade anläggning hemma. 3. Den egentliga drivkraften tror jag är av estetisk natur. Vita, heterosexuella, medelålders män har ett ganska smal spektrum att navigera inom för sin estetiska uppfyllelse. Hifi är en utmärkt kandidat. Och faktum är att hifi erbjuder fullkomligt fundamentala estetiska upplevelser, i alla fall för mig. Är man känslig för det vackra så går det utöver sex, hunger och sömn. 4. Det som håller kvar mig inom hifi är komplexiteten. Att det är ett sökande efter kvalitativa värden. Att uppfattningarna går isär så mycket. Att det hela tiden rör sig i gränslandet mellan vetenskap, modern hifi-folktro och estetik. En helt oemotståndlig mix.
  5. Om marknadsföring: Det är ibland ett gissel. Ett exempel är opiodkatastrofen i västländerna som skapats av läkemedelsbolagens reklam. Bensodiazepinerna gick också från "ofarliga" till beroendeframkallande och har skördat otaliga offer. Industrimaten, även den vetenskapligt belagd och massivt annonserad, ligger bakom flera s.k. "metabola" sjukdomar, som fetma och diabetes. Man kan angripa reklam för att den manipulerar och översäljer undermåliga produkter. Bakom finns antagandet att det finns något objektivt bättre, något som med sakliga, mätbara argument kan anses mer fullgånget. Jag är tveksam när det gäller hifi och en hel del andra saker. Dvs allt som handlar om kvaliteter. Jag gillar reklam, det är en del av vår kultur. Men som person och konsument måste man hantera den på något sätt. Läkemedel och mat har en helt del regler kring reklam för att skydda allmänheten, men det har faktiskt inte hjälpt ett dugg. Jag tror det bara gjort saken värre. Nästan ingen yrkeskår har varit så korrupt som läkarkåren. Och man har skapat åsiktskorridorer inom dessa områden och slagit ner på avvikelser. Detta ser vi också på andra områden, t.ex. det politiska. Jag har en (kanske naiv) tro på det fria ordet, på många olika kanaler. En utmärkt motvikt mot excesser inom reklamen är t.ex. vårt forum. Den spelar en viktig roll för att göra oss till mer informerade konsumenter.
  6. DrKlang

    Hemma hos JR.

    Väldigt intressant diskussion om upplösning som jag själv funderat en hel del på. Låt mig först säga att jag är upplösningsjunkie. Jag tänker inte dölja min läggning, det bara är så. Den intressanta frågan är dock om upplösning kan komma i vägen för den musikaliska kommunikationen. Jag tror att det kan vara så. Om man breddar kommunikationsbegreppet utanför hifi så är det en känd teknik att begränsa mediet för att maximera informationsöverföringen. Konstnärer och fotografer drar ner på färgpaletten för att få bilden att hänga ihop. Författare gör samma sak. Stig Dagerman och Harold Pinter är exempel på författare som medvetet begränsat sitt språk för att driva sitt budskap tydligare. Det finns konstnärer och författare som gör tvärtom också. Men budskapet blir TYDLIGARE med ett sinnrikt begränsat medium. Jag tror att detta också gäller för vår hobby. Det är enklare att förstå och uppfatta musiken om den har en "färgning" eller ton som håller ihop framförandet. Exempel: Jag hade under många år Living Voice högtalare. Dom var inte riktigt neutrala och hade en särskild "förgyllning", i alla fall den första versionen. Men jag gillade det verkligen och köpte dom första gången jag hörde dom. Det funkade musikaliskt och ljudmässigt för mig. Jag fick många upplevelser med Living Voice, även om det jag hörde inte var hela sanningen. Men ändå drivs jag numera mot mer upplösning. Idag söker jag produkter som har den ibland något disparata förmågan, mer än förmågan att skapa ett ordnat "rum" för det musikaliska uttrycket. Det är inte helt enkelt, men jag står ut med inspelningar som är medelmåttiga, om det konstnärliga uttrycket är exceptionellt. Numera hör jag att mikrofonen inte är den bästa eller att kablarna är för dåliga eller för långa eller att överföringen är undermålig och det blir förstås ett annat lyssnande. Det jag vill ha är kapaciteten att fullt ut återge exceptionellt bra inspelningar för då blir det helt magiskt. Min slutsats är att jag behöver upplösning för det. Jag behöver förstås en massa andra parametrar också, men finns inte upplösningen kan jag inte nå fram till en väldigt tydlig och "verklig" upplevelse av musiken. Naturligtvis befinner jag mig fortfarande i en begränsning. det jag hör är inte verkligheten. Men jag vill att min anläggnings ska vara så transparent som möjligt och nå fram till inspelningens kvalitet så gott det går. Det är dit vi kommer, inte längre. Så jag sympatiserar med "musikaliska" anläggningar och kan njuta av dom, men vill ha något annat själv.
  7. DrKlang

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag tror att utvecklingen faktiskt går framåt och att nyare förstärkare har mer att erbjuda generellt sett. Lite handlar det om tidsanda. Man kan jämföra med inspelningar. Gamla upptagningar av klassiska verk är ofta långsammare än nutida. Det gjordes på ett annat sätt och med en annan estetik. Men är enormt vackra och njutbara. Idag är elektronik tiltade åt att vara väldigt tysta och högupplösta. Men låter det bättre? Inte nödvändigtvis tonalt.Inspelningar från 50-60-talen kan låta helt sagolikt vackra. Nutida digitala inspelningar är tystare och neutralare och ger en annan upplevelse. Om dom är bra gjorda vill säga. För det är det saken hänger på. Vilken skicklighet, eftertanke och noggrannhet gjordes inspelningen och förstärkaren med. Jag kan konstatera att bra saker är bra saker, oavsett tid. Kvalitet är kvalitet. Och det har inte skapats en massa förstärkare i Krells klass. Jag skulle vara oerhört lycklig om jag fick tag på dina monoblock. Själv blandar jag gammalt och nytt. Jag har en urgammal CD spelare som transport. Det har inte hänt så mycket på den punkten. Den låter bra helt enkelt. Däremot är min DAC splitter ny. Jag går nu i förstärkartankar nu. Har alltid kört med rör, men köpte en begagnad Moon för att lyssna på radion med. Och den har tagit över mer och mer. Inte för att den låter bättre, för det gör den faktiskt inte, men den är så enkel. Och den är väldigt neutral i ljudet, vilket jag gillar. Rörförstärkarna blir kvar men jag ska komplettera med transistorförstärkare. Vi får se var lag landar. Tack för dina många inlägg Apexorca.
  8. DrKlang

    Kablar, kontakter och tinnitus

    Ang kontaktyta: Kollar man noga på en WBT silver spade så finns det små kullar på utsidan av spaden. Dvs WBT använder bara en bråkdel av spadens hela yta för kontakt. Utan att ha belägg för det tror jag dom går på en bra hellre än en stor kontaktyta. Det krävs troligen väldigt jämna och polerade ytor för att hela spaden ska kunna ansluta väl till en annan yta och skapa elektrisk kontakt på hela ytan. Även om WBT kan fixa det ser det inte alltid ut så på andra sidan.
  9. DrKlang

    Nu tar vi lite ledigt...

    Någon som vet vilken CD transport (CEC) det är i Stenheim rummet? Vad är det för grunka under transporten? CD formatet verkar leva vidare och försvara sin position väl. Tack.
  10. DrKlang

    Hemma hos Leif (Marten)!

    Att en ultra-high-end-tillverkare ger sig in på att skapa högpresterande högtalare till en mindre penning måste vara nästa naturliga steg. Det fick mig att tänka på när jag jobbade som lärare (jag var dock ingen ultra-high-end lärare så inga sådana jämförelser). Det jag tyckte var svårast men också intressantast att lära ut var grunderna, det fundamentala, filosofin bakom. Så om man kan bygga högtalare i världsklass, vad behövs för att bygga supersmarta högpresterande högtalare som kostar mindre? Man måste ju skala ner och då gäller det att veta vad som verkligen betyder något. Och för att kunna det måste man i grunden förstå hur en högtalare fungerar. Så bara en verklig mästare kan bygga förträffliga högtalare som inte kostar miljoner. Jag förstår att det är en utmaning som lockar. Ska bli intressant att följa hur Marten utvecklas i framtiden.
  11. DrKlang

    Pass Labs XA60.8

    En oerhört övertygande anläggning. Med din skivspelare och dina förstärkare kan jag förställa mig en bas som är otroligt tät och skapar ett starkt fundament för musiken. Verity har troligen förmågan att återge denna kvalitet. Grattis!
  12. DrKlang

    Gå på grönt

    Hej igen Ursäkta att jag är lite tjatig, och upprepar mitt beröm, men högtalarna är också något alldeles speciellt. Har aldrig hört dom, men läst massor om dom. Det som fångar mitt intresse är att dom har en helt egen och fullt utvecklad design. Dom är unika på det sättet, och har en slags skultural egenhet och särställning. Dom har formmässig resning, helt enkelt. Av recensionerna att döma är ljudet också I toppklass. Deras öppen baffel-högtalare Liberation har också blivit mycket omtalad, även den har fått beröm för sitt ljud. Har du lust att berätta hur du spårade in på Soundkaos? Jag tror inte det är en vanlig högtalare I Sverige. Jag vet inte ens om någon säljer den I Sverige. Soundkaos är ett nischat företag I Schweiz som bara gör unika och väl uttänkta högtalare -- med inriktning på en medveten köpare som vill ha ett perfekt ljud men också en vacker sak i hemmet. Så uppfattar jag deras upplägg.
  13. DrKlang

    Gå på grönt

    Så fint med strykjärnet bland råttorna... ;-) Jag ser att du har Solid Techs nya rack, Hybrid tror jag det heter. Han funderat på det för mig själv. Tycker du att racket har någon inverkan på ljudet? Du använder en egen avslutning mot golvet, det är inte Solid Techs egna. Ser ut som Cerabase. Hybrid är helt klart ett snyggt rack, men gör det något åt ljudet som är märkbart?
  14. DrKlang

    Gå på grönt

    WOW! Riktigt fina saker, både Bibacords kabel och Kondos integrerade. Jag har aldrig ägt en Kondo, bara hört en engelska varianten Audio Note på mässor- Det har varit fantastiskt. Grattis till så sofistikerade audioprylar! Riktigt konservativa saker, inget blim här inte. Härligt! Jag vill förstås höra vad du tycker om både kabeln och förstärkaren. Part-time audiophile skrev en recension förra året om Overture och beskrev förstärkaren som mycket snabb, i klass med de bästa. Han skrev också mycket om hur emotionellt övertygande den är. Hur ser du på det?
  15. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Nej, på den punkten lägger jag mig platt. Jag har inte provat Million serien, och den måste förstås vara vassare för att försvara ett högre pris. När det gäller Million är det du som har kunskapen, inte jag. Skulle vara intressant att jämföra det bästa av Harmonix med det bästa av Stillpoints. Jag ville främst slå ett slag för vibrationsdämpning under högtalaren och att det ofta är värt pengarna, även om det svider när man köper. Det blir så mycket bättre och det man har betalat för högtalaren får man ut mer av. I mitt fall var det dessutom en uppenbar mismatch, så det har betydelse vilket fabrikat och vilken modell man väljer. Jag var heller inte medveten om var problemet låg förrän jag provade. Jag höll Harmonix ("standard") över det mesta tidigare, men i mitt fall var det inte det bästa alternativet. Jag fick störst effekt (i fallande ordning) med Stillpoints Ultra 6: 1. Högtalare 2. Rör slutsteg 3. DAC 4. Transistorförstärkare 5. Strömdelare Andra har satt strömfilter och strömdelare högre på listan, och jag har provat det, men kan inte säga att var så hos mig.