DrKlang

Medlem
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

2 015 profile views
  1. DrKlang

    Hemma hos Leif (Marten)!

    Att en ultra-high-end-tillverkare ger sig in på att skapa högpresterande högtalare till en mindre penning måste vara nästa naturliga steg. Det fick mig att tänka på när jag jobbade som lärare (jag var dock ingen ultra-high-end lärare så inga sådana jämförelser). Det jag tyckte var svårast men också intressantast att lära ut var grunderna, det fundamentala, filosofin bakom. Så om man kan bygga högtalare i världsklass, vad behövs för att bygga supersmarta högpresterande högtalare som kostar mindre? Man måste ju skala ner och då gäller det att veta vad som verkligen betyder något. Och för att kunna det måste man i grunden förstå hur en högtalare fungerar. Så bara en verklig mästare kan bygga förträffliga högtalare som inte kostar miljoner. Jag förstår att det är en utmaning som lockar. Ska bli intressant att följa hur Marten utvecklas i framtiden.
  2. DrKlang

    Pass Labs XA60.8

    En oerhört övertygande anläggning. Med din skivspelare och dina förstärkare kan jag förställa mig en bas som är otroligt tät och skapar ett starkt fundament för musiken. Verity har troligen förmågan att återge denna kvalitet. Grattis!
  3. DrKlang

    Gå på grönt

    Hej igen Ursäkta att jag är lite tjatig, och upprepar mitt beröm, men högtalarna är också något alldeles speciellt. Har aldrig hört dom, men läst massor om dom. Det som fångar mitt intresse är att dom har en helt egen och fullt utvecklad design. Dom är unika på det sättet, och har en slags skultural egenhet och särställning. Dom har formmässig resning, helt enkelt. Av recensionerna att döma är ljudet också I toppklass. Deras öppen baffel-högtalare Liberation har också blivit mycket omtalad, även den har fått beröm för sitt ljud. Har du lust att berätta hur du spårade in på Soundkaos? Jag tror inte det är en vanlig högtalare I Sverige. Jag vet inte ens om någon säljer den I Sverige. Soundkaos är ett nischat företag I Schweiz som bara gör unika och väl uttänkta högtalare -- med inriktning på en medveten köpare som vill ha ett perfekt ljud men också en vacker sak i hemmet. Så uppfattar jag deras upplägg.
  4. DrKlang

    Gå på grönt

    Så fint med strykjärnet bland råttorna... ;-) Jag ser att du har Solid Techs nya rack, Hybrid tror jag det heter. Han funderat på det för mig själv. Tycker du att racket har någon inverkan på ljudet? Du använder en egen avslutning mot golvet, det är inte Solid Techs egna. Ser ut som Cerabase. Hybrid är helt klart ett snyggt rack, men gör det något åt ljudet som är märkbart?
  5. DrKlang

    Gå på grönt

    WOW! Riktigt fina saker, både Bibacords kabel och Kondos integrerade. Jag har aldrig ägt en Kondo, bara hört en engelska varianten Audio Note på mässor- Det har varit fantastiskt. Grattis till så sofistikerade audioprylar! Riktigt konservativa saker, inget blim här inte. Härligt! Jag vill förstås höra vad du tycker om både kabeln och förstärkaren. Part-time audiophile skrev en recension förra året om Overture och beskrev förstärkaren som mycket snabb, i klass med de bästa. Han skrev också mycket om hur emotionellt övertygande den är. Hur ser du på det?
  6. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Nej, på den punkten lägger jag mig platt. Jag har inte provat Million serien, och den måste förstås vara vassare för att försvara ett högre pris. När det gäller Million är det du som har kunskapen, inte jag. Skulle vara intressant att jämföra det bästa av Harmonix med det bästa av Stillpoints. Jag ville främst slå ett slag för vibrationsdämpning under högtalaren och att det ofta är värt pengarna, även om det svider när man köper. Det blir så mycket bättre och det man har betalat för högtalaren får man ut mer av. I mitt fall var det dessutom en uppenbar mismatch, så det har betydelse vilket fabrikat och vilken modell man väljer. Jag var heller inte medveten om var problemet låg förrän jag provade. Jag höll Harmonix ("standard") över det mesta tidigare, men i mitt fall var det inte det bästa alternativet. Jag fick störst effekt (i fallande ordning) med Stillpoints Ultra 6: 1. Högtalare 2. Rör slutsteg 3. DAC 4. Transistorförstärkare 5. Strömdelare Andra har satt strömfilter och strömdelare högre på listan, och jag har provat det, men kan inte säga att var så hos mig.
  7. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Jag hade mina Harmonix fötter i flera år och kunde leva väl med dom. Och det finns ett djup i ljudet med Harmonix-fötter. Jag vidhåller dock att dom passar bäst för system som går mot det ljusa hållet. Mina högtalare är typiskt "icke-aggresiva", en del säger t.o.m. laid-back, men det håller jag inte med om. Med Harmonix blev det för dämpat, jag tappade i dynamik och ljudbilden blev skev. Jag hörde det men fattade inte att det berodde på Harmonix, men det stod klart för mig när jag provade Stillpoints. Jag tror att många system har en alltför aktiv diskant och då kan Harmonix passa eftersom den enligt min uppfattning bygger på basen lite. För mig passar Harmomix inte alls och jag kommer att sälja mina fötter. Stillpoints å andra sidan ger den klarhet som jag eftersträvar. Däremot gillar jag deras filosofi, har läst mycket om deras DAC. Vi har mycket att tack japanerna för när det gäller materialkunskap, enkelhet och elegans.
  8. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Intressant och ambitiös lösning med granit, Cerapucker och Stillpoints. Jag kan tänka mig att det ser snyggt ut. Jag tror att Stillpoints kan användas nästan oberoende av vikten, fast det finns förstås en övre gräns. Ultra 5 är till för riktigt tunga högtalare. Skillnaden mellan olika Stillpoints modeller är antalet kulor, och därmed hur mycket vibrationsenergi som kan omvandlas till värme. Även i den äldsta modellen var det mer än en kula, men sedan har det byggts på. Men Ansuz, Cerapuc, Symposium Rollerblocks, Mad Scientist Blackpod m.fl. använder en kula. Nordost använder fler kulor i sin Sort Fut. I Sort Kone är det lite oklart, men det verkar vara en kula. Sedan finns det bra fjädrande system som Townshend Seismic Pod. Det finns också materialbaserade kuddar som svenska Sonic Design. Jag tror att de numera så omtalade Critical Mass Center Stage2 hör hit också. Dom är verkligen udda, med en inspeningstid på flera veckor. Typiskt för fjädrande och materialbaserade modeller är att man måste välja modell efter apparatens vikt. För kulbaserade system och spikes behövs inte det. Slutligen finns det aktiva vibrationsdämpare, men det tror jag är ovanligt. Vanligast är nog spikes. Eftersom de flesta är överens om att vibrationsdämpning har en betydelse skulle det vara intressant med mera jämförande tester.
  9. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Jag tycker det. Jag provade mina Ultra 6 under rörförstärkare, trasistorförstärkare, strömdelaren och under min DAC innan jag satte dom under mina högtalare.. I särklass störst effekt fick jag under rörförstärkarna och under DACen. Rörförstärkarna lät väldigt mycket klarare, det var påfallande. Och jag har inget hifirack, utan allt finns i en gammat skåp från 1800-talet (som jag iofs byggt om lite). Det gamla skåpet ska snart flyttas till ett annat rum och jag kommer att skaffa ett hifi rack istället. Så javisst jag fick god effekt av att vibrationsdämpa apparater, även om underlaget inte är det bästa. En vanlig dämpare är Stillpoints Ultra SS, som dessutom ofta finns på begagnat marknaden. T.o.m. den första Stillpoints-produkten "vulkanerna" är fortfarande bra och jag har alltjämt några som jag använder. Motsvarar ungefär Ultra mini i dagens utbud. Dom kan man få för en högst rimlig summa. Däremot är jag tveksam till att sätta Stillpoints under ett helt rack. Då är det nog bättre att ha dom under högtalaren eller under apparater. Anledningen till att jag tror så är att stillpoints tycker att det ska vara direktkontakt med det som ska isoleras/dämpas. Jag ser det i filosofin bakom Stillpoints rack. Deras senaste rack består enbart av metall, och i princip en massa inbyggda Ultra SS. Förklaringen som ges är att metallen bättre leder vibrationerna till de inbyggda "fickorna" med keramikkulor (som motsvarar Ultra SS). Men som alltid gäller det att prova sig fram.
  10. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Mina högtalare är Verity Sarastro II. Jag vet inte var gränsen ska gå riktigt för olika högtalare, jag råkar bara vara intresserad av vad effektiv vibrationsdämpning kan åstadkomma. Och jag har nog försakat saker som andra kan tycka är viktigare. Jag tror på grunderna: Vibrationer och elström. När det gäller el verkar jag vara lyckligt lottad: Jag märker ingen större effekt av strömrening, men däremot stor effekt av olika elkablar. Vibrationer hos mig är knepigare. Jag bor i ett gammalt hus med träplankor på golvet och bärande träbalkar. Allt sjunger med. Och därför var jag särskilt nöjd med att Stillpoints lyckades tämja det bättre än något annat jag provat.
  11. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Ja varför inte? Det finns en massa varianter av samma princip som stillpoints använder. En brutal-enkel lösning är Wave Kinetics som egentligen bara är en påse med kulor. Men Wave Kinetics är extremt seriösa och har ett gott namn. Jag valde Stillpoints för att dom har resultat som återkommande rapporteras. Och det är resultat jag vill ha. Men jag utesluter inte en ishockeypuck med stålkulor. Kanske har du en ny produkt där.
  12. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Ja det är lite galet -- men Stillpoints är inte värst. Ansuz som nämndes men också Harmonix är dyrare om man väljer toppmodeller. För mig var det värt pengarna. Fast jag inser att det innebär att jag får göra andra saker i livet på ett enklare sätt pga av alla inköp. Jag lyssnade på en del körverk och några mindre vokala verk idag. Det var en FRUKTANSVÄRD njutning att lyssna till stora verk med klarhet och med så utmejslade röster. En obetalbar estetisk upplevelse. Det kändes som jag kunde ta entré av mig själv för att komma in i mitt musikrum. Så jag är nog ohjälpligt beroende.
  13. Jag har haft Harmonix-fötter under mina högtalare ett antal år och har varit nöjd med det. Jag pratar om Harmonix SYN-100 spikar och Harmonix RF-999 MT mk2 fot för spiken. Nyligen köpte jag Stilpoints Ultra 6 för min elektronik, men tänkte prova dom under högtalarna. Egentligen är Ultra 6 inte avsedd för högtalare utan är tänkt att användas med fot under elektronik och utan fot fastskruvad i Stillpoints rack Stillpoints ESS. Jag köpte Ultra 6 med fot. Ultra 6 under högtalaren: Harmonix och Stillpoints är olika produkter med delvis olika syften: Harmonix talar om "tuning feet" vilket antyder något mer än att bara dämpa vibrationer. Stillpoints är ganska fåordiga om sina produkter och verkar mer vara tekniknördar än säljinriktade. Men levarantören hävdar att Stillpoints inte färgar eller ändrar tonbalansen. Båda syftar förstås till att att bryta en vibrationsrundgång inom ett hifi-system. Harmonix använder spikes för detta ändamål, Stillpoints ett system med keramiska kulor. Mina intryck: Harmonix får mig att tänka på ett jazzklubb-aktigt ljud eller traditionellt rör-ljud. Det har en viss tyngd, värme och högt emotionellt innehåll. Det är ganska lätt att dras in i musiken med Harmonix. Röster blir bra med det lite mjukare ljud som Harmonix ger. Stora bastrummor dundrar lite extra och saxofonen blir lite våtare. Diskanten kommer dock i bakgrunden och cymbaler glittrar inte riktigt som jag förväntar mig. Stråkinstrument tonas ner också. Elektronisk musik blir mindre elektronisk så att säga - Harmonix jämnar ut ljudet lite. Ljudet åker bakåt i rummet, och är aningen laid-back. Stillpoints gav ett helt annat ljud. Diskanten blev tydligare, hela ljudbilden blev lättare och luftigare. Dynamiken ökar med Stillpoints, liksom separationen mellan instrument och röster. Orkestern åker fram lite. Stråkinstrument blir oerhört mycket tydligare. Piano distinkt. En mer detaljerad ljudbild presenteras. Samtidigt blir den också "sakligare". Det gosiga, suggestiva Harmonixljudet är borta. Basen är stramare och lite "kortare" och trycker inte till på samma sätt. Jag tror att Harmonix passar i en anläggning som tenderar att bli vass eller om man gillar en mjukare presentation som kan förmedla känslor. Stillpoints upplever jag som mer allround och passar för lyssnare av klassisk musik i synnerhet, eller om man gillar luftighet, rymd och dynamik och vill ha en nyktrare presentation. För mig är valet enkelt, jag behåller mina Ultra 6 under högtalarna. Jag vill absolut ha den mer högupplösta bild som Stillpoints ger, även om jag faktiskt gillar djupet som Harmonix ger med en viss typ av musik. Totalt sett är Stillpoints överlägsen i mitt system. Litet om priserna också: Harmonix: Harmonix RF-999 MT mk2 8 st 23.000 Harmonix SYN-100 8 st 14.800 Totalt Harmonix 37.800 Stillpoints Ultra 6 med fot 8st 75.200 Stillpoints rekommenderar Ultra 5 under högtalare, så en mer sannolik kostnad för Stilpoints är: Stillpoints Ultra 5 8st 57.600 Harmonix är billigare och därför inte helt jämförbar med Stillpoints. Mina Harmonix-modeller är inte de dyraste, så det kan bli bra mycket dyrare. Dyrare Harmonix-modeller verkar vara dyrare pga materialvalet. Det handlar troligen om hårdheten i metallspetsen och vilka träslag och metaller som används i basen. Stillpoints använder egentligen samma teknik och material i alla modeller. Skillnaden med dyrare modeller är antalet satser eller "fickor" av keramikkulor som används.
  14. DrKlang

    triomio's krypin

    När det gäller passiva strömdelare tror jag att några saker avgör ljudet: Kontakten framför allt! När jag valde strömkablar hade jag möjlighet att jämföra olika kontakter på exakt samma ledning. Det var stor skillnad. Jag jämförde Oyaide Palladium och Gold samt en Furutech Rodium. Det blev till slut en Palladium och en Gold i vardera ändar. Det gav mig mest komplett ljud. Palladium-palladium kanske var mer upplöst men jag tappade för mycket bas. Därmed kunde jag inte lita på upplevelsen av högre upplösning. Det var oerhört stora skillnader på olika kontakter. Palladium enbart gjorde ljudet kliniskt och helt ointressant att lyssna på. Jag bara satt och tittade ut i luften. Furutech var OK i basen men svagare i övre registren. Jag tror att min leverantör inte längre använder Furutech som förstahandsalternativ. Jag utesluter inte att Oyaide Palladium har extremt lång inspelningstid och att jag missade hela poängen. Motsvarande honkontakter i en strömdelare har troligen också olika egenskaper. Min Furutech strömdelare är en tung klump som är fräst ur ett metallblock. Jag har jämfört med billigare Furutech strömdelare (om än dyra) men 309 var bättre. Så jag tror att vibrationer är en faktor för strömdelare. Jag har dessutom ställt den på stillpoints fötter. Det kan vara så att vibrationer fortplantas genom kabeln in i apparaten och påverkar ljudet. Men principiellt skulle jag tycka att mera aktiva metoder, som att kortsluta/avleda högfrekventa toner i elledning, skulle göra saken ännu bättre och vara helt avgörande. Eller t.o.m. regenerera elström. Jag fattar inte varför jag inte upplevt det.
  15. DrKlang

    triomio's krypin

    Passiv strömdelare utan filter: Furutech TP-309 och strömfilter Synergistic Powercell 6. Powercellen har några år på nacken och senare modeller har nog förfinats. Men principen tycks fortfarande vara densamma. Jag hör ingen påtaglig skillnad och den skillnad jag hör är möjligen till Furutechs fördel. Men andra upplever stora förbättringar med aktiv strömrening. Det kan också bero på hur bra strömenheterna är i de apparater som ansluts. Eller på hur "smutsig" el man har. Jag har dragit fram separat el för min hifi på en egen grupp. En ledning utan fogar. Kanske hjälper det också. Tyvärr saknas en del systematik när det gäller elkablar och strömrening. Jag upplever att jag har varit hänvisad till lyssning och bedömning. Och jag har lyssnat och blivit helt såld på highend elkablar. Däremot har jag inte gjort samma slutsats med strömrening ännu. Därav min kommentar.