DrKlang

Medlem
  • Content Count

    153
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DrKlang last won the day on December 2

DrKlang had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

2 073 profile views
  1. DrKlang

    Hemma hos JR.

    Väldigt intressant diskussion om upplösning som jag själv funderat en hel del på. Låt mig först säga att jag är upplösningsjunkie. Jag tänker inte dölja min läggning, det bara är så. Den intressanta frågan är dock om upplösning kan komma i vägen för den musikaliska kommunikationen. Jag tror att det kan vara så. Om man breddar kommunikationsbegreppet utanför hifi så är det en känd teknik att begränsa mediet för att maximera informationsöverföringen. Konstnärer och fotografer drar ner på färgpaletten för att få bilden att hänga ihop. Författare gör samma sak. Stig Dagerman och Harold Pinter är exempel på författare som medvetet begränsat sitt språk för att driva sitt budskap tydligare. Det finns konstnärer och författare som gör tvärtom också. Men budskapet blir TYDLIGARE med ett sinnrikt begränsat medium. Jag tror att detta också gäller för vår hobby. Det är enklare att förstå och uppfatta musiken om den har en "färgning" eller ton som håller ihop framförandet. Exempel: Jag hade under många år Living Voice högtalare. Dom var inte riktigt neutrala och hade en särskild "förgyllning", i alla fall den första versionen. Men jag gillade det verkligen och köpte dom första gången jag hörde dom. Det funkade musikaliskt och ljudmässigt för mig. Jag fick många upplevelser med Living Voice, även om det jag hörde inte var hela sanningen. Men ändå drivs jag numera mot mer upplösning. Idag söker jag produkter som har den ibland något disparata förmågan, mer än förmågan att skapa ett ordnat "rum" för det musikaliska uttrycket. Det är inte helt enkelt, men jag står ut med inspelningar som är medelmåttiga, om det konstnärliga uttrycket är exceptionellt. Numera hör jag att mikrofonen inte är den bästa eller att kablarna är för dåliga eller för långa eller att överföringen är undermålig och det blir förstås ett annat lyssnande. Det jag vill ha är kapaciteten att fullt ut återge exceptionellt bra inspelningar för då blir det helt magiskt. Min slutsats är att jag behöver upplösning för det. Jag behöver förstås en massa andra parametrar också, men finns inte upplösningen kan jag inte nå fram till en väldigt tydlig och "verklig" upplevelse av musiken. Naturligtvis befinner jag mig fortfarande i en begränsning. det jag hör är inte verkligheten. Men jag vill att min anläggnings ska vara så transparent som möjligt och nå fram till inspelningens kvalitet så gott det går. Det är dit vi kommer, inte längre. Så jag sympatiserar med "musikaliska" anläggningar och kan njuta av dom, men vill ha något annat själv.
  2. DrKlang

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag tror att utvecklingen faktiskt går framåt och att nyare förstärkare har mer att erbjuda generellt sett. Lite handlar det om tidsanda. Man kan jämföra med inspelningar. Gamla upptagningar av klassiska verk är ofta långsammare än nutida. Det gjordes på ett annat sätt och med en annan estetik. Men är enormt vackra och njutbara. Idag är elektronik tiltade åt att vara väldigt tysta och högupplösta. Men låter det bättre? Inte nödvändigtvis tonalt.Inspelningar från 50-60-talen kan låta helt sagolikt vackra. Nutida digitala inspelningar är tystare och neutralare och ger en annan upplevelse. Om dom är bra gjorda vill säga. För det är det saken hänger på. Vilken skicklighet, eftertanke och noggrannhet gjordes inspelningen och förstärkaren med. Jag kan konstatera att bra saker är bra saker, oavsett tid. Kvalitet är kvalitet. Och det har inte skapats en massa förstärkare i Krells klass. Jag skulle vara oerhört lycklig om jag fick tag på dina monoblock. Själv blandar jag gammalt och nytt. Jag har en urgammal CD spelare som transport. Det har inte hänt så mycket på den punkten. Den låter bra helt enkelt. Däremot är min DAC splitter ny. Jag går nu i förstärkartankar nu. Har alltid kört med rör, men köpte en begagnad Moon för att lyssna på radion med. Och den har tagit över mer och mer. Inte för att den låter bättre, för det gör den faktiskt inte, men den är så enkel. Och den är väldigt neutral i ljudet, vilket jag gillar. Rörförstärkarna blir kvar men jag ska komplettera med transistorförstärkare. Vi får se var lag landar. Tack för dina många inlägg Apexorca.
  3. DrKlang

    Kablar, kontakter och tinnitus

    Ang kontaktyta: Kollar man noga på en WBT silver spade så finns det små kullar på utsidan av spaden. Dvs WBT använder bara en bråkdel av spadens hela yta för kontakt. Utan att ha belägg för det tror jag dom går på en bra hellre än en stor kontaktyta. Det krävs troligen väldigt jämna och polerade ytor för att hela spaden ska kunna ansluta väl till en annan yta och skapa elektrisk kontakt på hela ytan. Även om WBT kan fixa det ser det inte alltid ut så på andra sidan.
  4. DrKlang

    Nu tar vi lite ledigt...

    Någon som vet vilken CD transport (CEC) det är i Stenheim rummet? Vad är det för grunka under transporten? CD formatet verkar leva vidare och försvara sin position väl. Tack.
  5. DrKlang

    Hemma hos Leif (Marten)!

    Att en ultra-high-end-tillverkare ger sig in på att skapa högpresterande högtalare till en mindre penning måste vara nästa naturliga steg. Det fick mig att tänka på när jag jobbade som lärare (jag var dock ingen ultra-high-end lärare så inga sådana jämförelser). Det jag tyckte var svårast men också intressantast att lära ut var grunderna, det fundamentala, filosofin bakom. Så om man kan bygga högtalare i världsklass, vad behövs för att bygga supersmarta högpresterande högtalare som kostar mindre? Man måste ju skala ner och då gäller det att veta vad som verkligen betyder något. Och för att kunna det måste man i grunden förstå hur en högtalare fungerar. Så bara en verklig mästare kan bygga förträffliga högtalare som inte kostar miljoner. Jag förstår att det är en utmaning som lockar. Ska bli intressant att följa hur Marten utvecklas i framtiden.
  6. DrKlang

    Pass Labs XA60.8

    En oerhört övertygande anläggning. Med din skivspelare och dina förstärkare kan jag förställa mig en bas som är otroligt tät och skapar ett starkt fundament för musiken. Verity har troligen förmågan att återge denna kvalitet. Grattis!
  7. DrKlang

    Gå på grönt

    Hej igen Ursäkta att jag är lite tjatig, och upprepar mitt beröm, men högtalarna är också något alldeles speciellt. Har aldrig hört dom, men läst massor om dom. Det som fångar mitt intresse är att dom har en helt egen och fullt utvecklad design. Dom är unika på det sättet, och har en slags skultural egenhet och särställning. Dom har formmässig resning, helt enkelt. Av recensionerna att döma är ljudet också I toppklass. Deras öppen baffel-högtalare Liberation har också blivit mycket omtalad, även den har fått beröm för sitt ljud. Har du lust att berätta hur du spårade in på Soundkaos? Jag tror inte det är en vanlig högtalare I Sverige. Jag vet inte ens om någon säljer den I Sverige. Soundkaos är ett nischat företag I Schweiz som bara gör unika och väl uttänkta högtalare -- med inriktning på en medveten köpare som vill ha ett perfekt ljud men också en vacker sak i hemmet. Så uppfattar jag deras upplägg.
  8. DrKlang

    Gå på grönt

    Så fint med strykjärnet bland råttorna... ;-) Jag ser att du har Solid Techs nya rack, Hybrid tror jag det heter. Han funderat på det för mig själv. Tycker du att racket har någon inverkan på ljudet? Du använder en egen avslutning mot golvet, det är inte Solid Techs egna. Ser ut som Cerabase. Hybrid är helt klart ett snyggt rack, men gör det något åt ljudet som är märkbart?
  9. DrKlang

    Gå på grönt

    WOW! Riktigt fina saker, både Bibacords kabel och Kondos integrerade. Jag har aldrig ägt en Kondo, bara hört en engelska varianten Audio Note på mässor- Det har varit fantastiskt. Grattis till så sofistikerade audioprylar! Riktigt konservativa saker, inget blim här inte. Härligt! Jag vill förstås höra vad du tycker om både kabeln och förstärkaren. Part-time audiophile skrev en recension förra året om Overture och beskrev förstärkaren som mycket snabb, i klass med de bästa. Han skrev också mycket om hur emotionellt övertygande den är. Hur ser du på det?
  10. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Nej, på den punkten lägger jag mig platt. Jag har inte provat Million serien, och den måste förstås vara vassare för att försvara ett högre pris. När det gäller Million är det du som har kunskapen, inte jag. Skulle vara intressant att jämföra det bästa av Harmonix med det bästa av Stillpoints. Jag ville främst slå ett slag för vibrationsdämpning under högtalaren och att det ofta är värt pengarna, även om det svider när man köper. Det blir så mycket bättre och det man har betalat för högtalaren får man ut mer av. I mitt fall var det dessutom en uppenbar mismatch, så det har betydelse vilket fabrikat och vilken modell man väljer. Jag var heller inte medveten om var problemet låg förrän jag provade. Jag höll Harmonix ("standard") över det mesta tidigare, men i mitt fall var det inte det bästa alternativet. Jag fick störst effekt (i fallande ordning) med Stillpoints Ultra 6: 1. Högtalare 2. Rör slutsteg 3. DAC 4. Transistorförstärkare 5. Strömdelare Andra har satt strömfilter och strömdelare högre på listan, och jag har provat det, men kan inte säga att var så hos mig.
  11. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Jag hade mina Harmonix fötter i flera år och kunde leva väl med dom. Och det finns ett djup i ljudet med Harmonix-fötter. Jag vidhåller dock att dom passar bäst för system som går mot det ljusa hållet. Mina högtalare är typiskt "icke-aggresiva", en del säger t.o.m. laid-back, men det håller jag inte med om. Med Harmonix blev det för dämpat, jag tappade i dynamik och ljudbilden blev skev. Jag hörde det men fattade inte att det berodde på Harmonix, men det stod klart för mig när jag provade Stillpoints. Jag tror att många system har en alltför aktiv diskant och då kan Harmonix passa eftersom den enligt min uppfattning bygger på basen lite. För mig passar Harmomix inte alls och jag kommer att sälja mina fötter. Stillpoints å andra sidan ger den klarhet som jag eftersträvar. Däremot gillar jag deras filosofi, har läst mycket om deras DAC. Vi har mycket att tack japanerna för när det gäller materialkunskap, enkelhet och elegans.
  12. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Intressant och ambitiös lösning med granit, Cerapucker och Stillpoints. Jag kan tänka mig att det ser snyggt ut. Jag tror att Stillpoints kan användas nästan oberoende av vikten, fast det finns förstås en övre gräns. Ultra 5 är till för riktigt tunga högtalare. Skillnaden mellan olika Stillpoints modeller är antalet kulor, och därmed hur mycket vibrationsenergi som kan omvandlas till värme. Även i den äldsta modellen var det mer än en kula, men sedan har det byggts på. Men Ansuz, Cerapuc, Symposium Rollerblocks, Mad Scientist Blackpod m.fl. använder en kula. Nordost använder fler kulor i sin Sort Fut. I Sort Kone är det lite oklart, men det verkar vara en kula. Sedan finns det bra fjädrande system som Townshend Seismic Pod. Det finns också materialbaserade kuddar som svenska Sonic Design. Jag tror att de numera så omtalade Critical Mass Center Stage2 hör hit också. Dom är verkligen udda, med en inspeningstid på flera veckor. Typiskt för fjädrande och materialbaserade modeller är att man måste välja modell efter apparatens vikt. För kulbaserade system och spikes behövs inte det. Slutligen finns det aktiva vibrationsdämpare, men det tror jag är ovanligt. Vanligast är nog spikes. Eftersom de flesta är överens om att vibrationsdämpning har en betydelse skulle det vara intressant med mera jämförande tester.
  13. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Jag tycker det. Jag provade mina Ultra 6 under rörförstärkare, trasistorförstärkare, strömdelaren och under min DAC innan jag satte dom under mina högtalare.. I särklass störst effekt fick jag under rörförstärkarna och under DACen. Rörförstärkarna lät väldigt mycket klarare, det var påfallande. Och jag har inget hifirack, utan allt finns i en gammat skåp från 1800-talet (som jag iofs byggt om lite). Det gamla skåpet ska snart flyttas till ett annat rum och jag kommer att skaffa ett hifi rack istället. Så javisst jag fick god effekt av att vibrationsdämpa apparater, även om underlaget inte är det bästa. En vanlig dämpare är Stillpoints Ultra SS, som dessutom ofta finns på begagnat marknaden. T.o.m. den första Stillpoints-produkten "vulkanerna" är fortfarande bra och jag har alltjämt några som jag använder. Motsvarar ungefär Ultra mini i dagens utbud. Dom kan man få för en högst rimlig summa. Däremot är jag tveksam till att sätta Stillpoints under ett helt rack. Då är det nog bättre att ha dom under högtalaren eller under apparater. Anledningen till att jag tror så är att stillpoints tycker att det ska vara direktkontakt med det som ska isoleras/dämpas. Jag ser det i filosofin bakom Stillpoints rack. Deras senaste rack består enbart av metall, och i princip en massa inbyggda Ultra SS. Förklaringen som ges är att metallen bättre leder vibrationerna till de inbyggda "fickorna" med keramikkulor (som motsvarar Ultra SS). Men som alltid gäller det att prova sig fram.
  14. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Mina högtalare är Verity Sarastro II. Jag vet inte var gränsen ska gå riktigt för olika högtalare, jag råkar bara vara intresserad av vad effektiv vibrationsdämpning kan åstadkomma. Och jag har nog försakat saker som andra kan tycka är viktigare. Jag tror på grunderna: Vibrationer och elström. När det gäller el verkar jag vara lyckligt lottad: Jag märker ingen större effekt av strömrening, men däremot stor effekt av olika elkablar. Vibrationer hos mig är knepigare. Jag bor i ett gammalt hus med träplankor på golvet och bärande träbalkar. Allt sjunger med. Och därför var jag särskilt nöjd med att Stillpoints lyckades tämja det bättre än något annat jag provat.
  15. DrKlang

    Nya fötter under högtalaren

    Ja varför inte? Det finns en massa varianter av samma princip som stillpoints använder. En brutal-enkel lösning är Wave Kinetics som egentligen bara är en påse med kulor. Men Wave Kinetics är extremt seriösa och har ett gott namn. Jag valde Stillpoints för att dom har resultat som återkommande rapporteras. Och det är resultat jag vill ha. Men jag utesluter inte en ishockeypuck med stålkulor. Kanske har du en ny produkt där.