Jump to content

DrKlang

Medlem+
  • Posts

    267
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DrKlang last won the day on December 2 2019

DrKlang had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

2 883 profile views
  1. Det kan vara så. Jag har flyttat från Stockholms innerstad ut på landet där inte ens 4G funkar och jag tyckte direkt att musiken låter bättre här ute. Det är iofs tystare här, så redan där är förutsättningarna bättre. T.o.m. mitt datorljud var bättre. I staden blir det troligen en massa störningar i elsystemet pga alla apparater etc, men det är också betydligt mer elektromagnetisk strålning. Jag hittade lätt 5-10 SSID och det var 5G, som riktas lite annorlunda än 4G. På landet misstänker jag att HF störningar som kommer via elsystemet dör ut i kablarna, eftersom höga frekvenser når kortare. Frågan är vad som är vad. HF störningar är dock en dödlig fiende till hifi. När jag har använt enkla filter inne i staden har jag upplevt djupare bas, högre upplösning, mer karaktär och tystare bakgrund. Mina elkablar är dock utan skärm, med något undantag. Så fly staden och upplev verklig hifi!
  2. Jag tror inte att jag hänger med till nivån vi pratar om här. Integrerad för 700.000. Men det är intressant att se utvecklingen av hifi. De riktigt tunga tillverkarna tycks satsa mer på "life style" produkter för en övre medelklass, på extrem kvalitet och på lång hållbarhet. Däremot inte på innovation. Flera av de större (och bästa) är i mitt tycke utpräglade traditionalister, dom gör förstärkare enligt befintliga recept, men gör det extremt väl. Gryphon räknar jag dit. Och troligen Pilium även om dom är väldigt sparsamma med teknisk information. Av den anledningen tror jag de "finaste" förstärkarna i första hand är produkter, i andra hand förstärkare. För mig som hifi-snubbe skjuter det lite över målet. Eller så är det bara min egen konstruerade förklaring varför jag inte tänker satsa så mycket. Sedan finns det "traditionalister" som jag bara kan ha respekt för, för att dom går ner i extrem detalj vad det gäller material. Jag tänker på Audio Note. Dom är också hiskeligt dyra, men ingen kan anklaga dom för att ha strömlinjeformade produkter. Jag gillar välbyggda produkter med mycket tänk bakom, ingen tvekan om det. Jag är också fascinerad av tillverkare som för in nya element, t.ex. spectral, soulution och AGD. Det ska bli intressant att se vilken väg Rossi tar, som jag uppfattat som lite nytänkande. Det finns också extremt seriösa tilllverkare med en långt och gott rykte som vi inte hör så mycket om. Där tror jag det finns många guldkorn att hämta. Någonstans måste man rannsaka sig själv, vilket system vill jag ha? Liten förstärkare och hyperkänsliga högtalare? Ska jag ha aktivt delningsfilter? Panelhögtalare? Jag har själv tappat bort mig där och har fascinerats av och köpt produkter som det kanske inte finns så mycket filosofi bakom från min sida.
  3. Tack för redogörelsen! Intressant.
  4. För en medelklass i storstäder är kvm priset väldigt högt och då prioriterar man kanske bort separata delar. Audionet, Soulution och nu Rossi har mycket dyra integrerade med en väldigt tjusig design, som passar i en innerstadsbostad. En del av hifi-nörderiet är kombinera och det avstår man i viss mån med integrerade förstärkare, som kanske också innehåller en DAC och en streamer. Soulutions och Audionets stora integrerade har en väldigt stram design medan Rossi lutar mer åt Agostino som gör en "conversation piece". För en nörd som jag ser jag inte en snygg integrerad som något jätteintressant alternativ, möjligen som både och. Ett mindre system med en integrerad. Jag tror att många har stora investeringar i separata delar och om man inte tröttnar -- eller måste göra sig av med systemet -- tror jag inte att det försvinner så fort.
  5. Jag håller med dig 100% i vad du säger om energi. Däremot är jag inte lika säker på att man inte vet vad man vill. Det talas inte om det men om man ser till den förda politiken tror jag det finns en medveten strategi att höja energipriset. Det är inte så politiskt gångbart men det är faktiskt vad som sker. Tanken är att "alternativa" energislag ska bli lönsamma när priset justerats uppåt. Marknaden tar sedan hand om försörjningen. Det är en ganska tuff politik mot industrin och folk i glesbygden -- och för audiofiler med rör och klass A. Jag planerar sedan en tid ett tillägg med slutförstärkning, men jag har faktiskt börjat fundera på mindre effektslukande alternativ. Det finns ingen vilja att få ner energipriset just nu.
  6. Om HTF: Inte testat själv, men jag blev intresserad när jag läste detta: http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/154-synergistic-research-hft
  7. Mycket mer konsekvent än så här blir det knappast. Ser väldigt seriöst ut. Två frågor: Ljudet är luftigare nu. Hur mycket tror du det är basfällornas förtjänst? Eller ligger det mest hos diffusion tror du? Får man fråga hur stor andel av den totala kostnaden för anläggningen du lagt på rumsoptimering? Ungefär?
  8. väldigt elegant måste jag säga. det "normala" är kanske att ha en så stor förstärkare på ett eget "altare" framför anläggningen, men här är det mer sobert och inbyggt -- och raffinerat. Grattis igen!
  9. Vill vi verkligen ha en diskussion om tvångsvaccinering i detta forum? Jag kan garantera att inte all tycker det är en bra idé, undertecknad är en. Jag ska gärna argumentera emot, men jag tror jag blir utslängd om jag verkligen säger varför detta är en extremt dålig idé, medicinskt, demokratiskt och moraliskt.
  10. Om du gått till ett större rum tror jag det varit av betydelse för den förbättrade akustiken. Storleken inkl takhöjd betyder så mycket, som jag ser det. 60kvm låter mums tycker jag, skulle gärna ha det själv.
  11. Jag tror mer på marknadskrafter och smarta konsumenter än någon slags skyldighet att deklarera elektriska egenskaper av olika slag på ett auktoritativt sätt. Jag låter kanske cynisk, men jag litar inte på något alls som kommer från samhället, politiken eller ens vetenskapen. Om någon viftar med en deklaration eller en statistisk uppgift så är det helt ointressant för mig. Det återstår fortfarande en värdering av uppgifterna, och jag kan bara bemästra delar av informationen som erbjuds. Den tid är förbi när jag kunde lita på massmedia, experter eller t.o.m. vad min läkare säger. Jag värderar allt själv. Om det är viktigt för mig validerar och värderar jag informationen så långt jag kan. I övrigt blir det bara ett "kanske". Det som driver utvecklingen är att det finns många små "start-ups" eller ingenjörer som realiserar någon idé och att samhället uppmuntrar och tillåter det. Så drivs utvecklingen framåt. Marknadskrafter tar hand om misslyckanden på ett helt osentimentalt sätt. Det är tänkbart att det finns charlataner, men jag utgår ifrån det i alla sammanhang. Det upprör inte mig, jag blir möjligen irriterad om jag inte gjort min hemläxa väl nog att jag gör ett dåligt köp eller ett dåligt beslut. Hifi-branschen ger inte mig intryck av en bransch full av bluffmakare. Snarare är det entusiaster som med ganska små marginaler driver företag av en passion. Visst blir det fel ibland men det får företagarna ofta betala dyrt för. Nästan alla hifiprylar jag har köpt kommer från små företag med en stark teknisk drivkraft: Stillpoints, Verity, Atma-Sphere, TotalDac, Metronome, Bibacord. Sedan några stora också. Dessa relativt små företag tycker jag har bedragit med något unikt och speciellt och därför har jag köpt från dom. De stora företagen i branschen måste hålla en viss nivå för att leva vidare och kan göra det med mer resurser bakom sig, men når kanske inte heller de allra högsta höjderna av tekniskt nytänkade. En del stora har en ganska liknöjd attityd, och kan ha det pga tidigare framgångar och ett bra rykte. Det är något som vi konsumenter måste se upp med. Jag ber om ursäkt för min cynism, men jag tror alla måste finna sin egen sanning. Så också inom hifi. Jag behöver ingen auktoriserad sanning.
  12. Fast det sker nog en utveckling när det gäller kablar. OCC koppar (Ohno koppar med bara en kristall) är ett exempel. Mitsubishis extremt rena koppar från de senaste åren är ytterligare en utveckling. Kryobehandling, högvoltsbehandling också. När det gäller metaller så dyker guld upp hos flera tillverkare (Siltech, Mundorf, Analysis, Crystal, Furutech och nu Nordost) Men också avancerade legeringar med Palladium (Kimber, Echole). Tenn används också (Supra, Luna) och en rad andra metaller. Kotaktdon har också genomgått utveckling, med olika metalliska ytor (Rodium, Guld, och t.o.m. platina (oyaide) och grafen (ickemetallisk) (Mad Scientist). Isolatorer är allt från väldigt renad teflon (Jorma) till luft (bl.a. Tara Labs m.fl.) Ytterligare utvecklingslinjer är olika blandningar som dämpar elektromagnetisk strålning (Furutech m.fl.) En firma som verkar ha gått lång när det gäller yttre påverkan är Anzus för att få en opåverkad signal och ström genom sina kablar. Flera tillverkar betonar även vibrationsdämning av kabeln. Utmaningen för kabeltillverkarna blir väl att sätta ihop en kabel som väger ihop de olika aspekterna på ett vettigt sätt och skapar en kabel som verkligen representerar ett värde för kunden. Så det finns innovationer av värde att ta vara på när det gäller kablar och kontakter. En del firmor lägger locket på och säger inget,m andra är helt öppna. Ett av det mest hemlighetsfulla och extremt dyra är norska Skogrand. Jag tror t.o.m. NO guld ligger i bakvattnet när det gäller pris på kabel här.
  13. Tunga grejer. Wilson och CH precision... Intressant.
  14. Bebops ganska krassa bild av medier och musikstilar tror jag säker något väsentligt. De skarpaste intellekten finns inte inom politiken längre och därför ser det ut som det gör. Samma sak med TV, det har ju blivit helt omöjligt att se på. Och jazzen överges också av de stora konstnärerna om Bebop har rätt. Och skivspelare och jazz hade en gemensam peak, kanske lite ur fas, men nästan, så det är lätt att associera jazz och skivspelare Samtidigt finns det ett kommersiellt underlag för vinylspelare i den övre klassen, annars skulle inte så många firmor satsa så stort. Så det kan vara några saker som ligger bakom: 1) För välbeställde herrar i medelåldern fungerar en stor tung skivspelare som en manlig brosch, eller en statusmarkör. Det radas upp intill stor-SUVen, den fina kåken och den tjusiga frun. 2) Vinylspelar köpas av nostalgiska skäl, det är bara ett sätt att tumla runt i minnen när man var ung och sexuellt överaktiv och alla möjligheter var öppna. Det fanns inte en pandemi eller lättkränkta grupper i sikte. Livet var helt enkelt bättre förut och varför inte satsa på vinnande koncept? 3) Vinyl har unika inneboende egenskaper som musiklagrare som är värda att ta vara på. Flera på detta forum har sagt att vinyl låter bättre än digitalt i deras anläggningar, även om det digitala delen varit mycket kvalificerad. För min egen del tror jag mest på lokal lagring, vare sig del är filer, CD eller skivor. Jag har ett possessivt förhållande till min musik. Och alltid när jag har haft tillfälle att jämföra tycker jag det låter bättre än streamat. Kanske ändrar det sig längre fram. Jag skrev lite raljerande under punkt 1 och 2, men det är inte så illa menat. Det är bara så människor fungerar, män som kvinnor. Alla har det i sig. Men det skulle kunna vara så att skivspelare erbjuder en speciell kvalitet som vissa high-end-firmor vill fånga in. Egentligen tror jag inte riktigt på 3) heller, faktiskt. Den största drivkraften för att fortsätta med vinyl är den samlade musikskatt som finns på skivor. Och det får inte bli så att Internet dikterar vad som finns och vad som inte finns. Jag sökte för att tag sedan om information inom ett annat område. det fanns i stort sett inget på Internet. Jag skulle behöva gå till andra källor, som bibliotek eller myndighetsregister. Så var hamnar jag? Det framstår mer som en kulturgärning att fortsätta med LP-skivor och kassettband. Ett sätt att bevara ett pluralistiskt musikutbud. Så att ett manipulerat Internet inte dikterar vad vi ska avnjuta. Sedan gör det inget att vissa skivspelare är skulpturer och konstverk i sig själva och om det ger pluspoäng i det social överlevnadsspelet så är det väl bara bra. PS jag kommer att renovera min skivspelare...
  15. Jag hittade en intressant ny artikel om Lyra i The Audio Beat: http://www.theaudiobeat.com/equipment/lyra_etna_lambda.htm En riktigt djuplodad beskrivning av olika varianter och hur dom funkar med olika phono-steg. Väl värd en genomläsning om man är intresserad av Lyras nya pickuper.
×
×
  • Create New...