Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

 

61CaFTeXyCL._AC_SL500_.jpg

 

The members of the original Joshua Redman Quartet-Redman (saxophone), Brad Mehldau (piano), Christian McBride (bass), and Brian Blade (drums) - reunite with 'RoundAgain', the group's first recording since 1994's 'MoodSwing'. The album features seven composed songs: three from Redman, two from Mehldau, and one each from McBride and Blade.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Siavash Ghomayshi - Milad..

 

Det är lite kul. Jag brukar sjunga denna på Persiska fast att jag inte kan språket :D

 

Det är som Cornelis Vreeswijk. Han kunde prata Svenska fast att han inte förstod vad han sa hahaha :cool:

 

Edit: J_klar vilket ös det är i HD-820, särskilt med en sån här låt :D

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Vilken kväll... 

 

En makalös middag med lammfilé med pancopanerade sötpotatis, vitlöksfräst mangold, hemslungad bea och ett kraftfullt italienskt vin följd av Ottos glass med färska hallon från trädgården och en skvätt kubarom. Därefter förflyttning till sweetspoten med en kopp kaffe, en bit mörk choklad och ett glas calvados. Utanför gör sig hösten påmind och mörkret har fallit. Jag är lagom påverkad av kvällens drycker och aromer. Världens bästa anläggning är redo att förflytta mig till en annan plats.

 

Översiktsbild 2020-09-18.jpg

 

På med en klassisk George Benson-platta "Bad Benson". Digitalt så klart där den 13 minuter långa Serbian Blue, som inte finns på vinylversionen, får mig i trans.  Vilken fantastisk hobby jag har. Musik, musik och åter musik... som om stodo de i rummet och spelade. Jag tror jag spelar den en gång till... 

 

Bad Benson.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-15 at 21:42, Vox said:

U2 - The Joshua Tree

 

Vinyl, vad annars? 😀

 

Rullband, vad annars? 😉

 

 

Bra musik men tråkigt inspelad. Cymbaler låter grytlock. Älskar detta album och jag har det i massa olika CD versioner.  Olika grad av dåligt ljud bara. Jag har den på meassa olika vinyl bla en remastrad fin box som låter ok, men ändå i kategorin rätt dålig popinspelning. 

På rullband låter den några snäpp bättre. Bättre botten och rymd, men inspelningen är tyvärr inte i toppklass. Synd på ikonisk musik på ett ikoniskt album. Man skulle nästan önska att de gjorde en ni inspelning. Jag har några DVD-livekonserter med mycket av musiken på albumet. De låter bäst.

Som sagt. För mig är detta bland de bästa popalbum jag vet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

1485265119.jpg

 

 

Four years after the landmark album Wisława, the great Polish trumpeter Tomasz Stanko’s New York Quartet returns with another masterful recording, December Avenue.  Always an insightful bandleader, Stanko here encourages spirited improvisation to flower around his characteristically melancholic and soulful themes, and all players are presented to best advantage.  New band member Reuben Rogers – originally from the Virgin Islands and perhaps best-known for his work with Charles Lloyd – is a splendid addition to the team, establishing a profound understanding  with Cuban-born pianist David Virelles and Detroit drummer Gerald Cleaver. JazzTimes, reviewing the band in concert, reflected on the strengths of the individual players:  “Stanko has never had a piano player like Virelles. When his moments came, he configured his own lyrical domain within the world of a Stanko song. For that matter, Stanko has never had   a bassist and drummer like Rogers and Cleaver, with their hard edges and their volatile energy.”
December Avenue was recorded at Studios La Buissonne in the South of France in June 2016 and produced by Manfred Eicher.

 

mvh
 

Link to comment
Share on other sites

Det händer inte ofta att jag gillar ny "hit musik" men denna som spelas typ 10 ggr om dagen på radion har satt sig i skallen på mig.
Lite extra kul att även hel del svenskar är inblandade som låtskrivare. Bl.a. Red one (bl.a. Lady Gaga) och Victor Thell/ Maria Jane Smith (Smith & Thell) och Tove Lo.

d3VHXNu.png
  
 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-20 at 16:23, musicus said:

1485265119.jpg

 

Trots att jag bott fyra år i Polen blev jag inte bekant med namnet Tomasz Stańko förrän jag flyttade därifrån (och efter hans bortgång - tyvärr). Tid att lyssna tog jag mig inte förrän du postade detta inlägg! Vilket misstag detta varit. Har däremot ännu inte lyssnat på just detta album du nämner här, utan begravde mig i Gary Peacocks album Voice from the Past där Jan Garbarek och Tomasz Stańko ackompanjerar varandra på ett magiskt sätt:

 

utHSyDY.png

 

Stort tack @musicus för att du påminde mig om en musiker jag borde ha känt till och lyssnat på långt innan detta. Tack och lov går det att upptäcka och förkovra sig med glädje när som helst.

 

PS. Roons val av genrer är för mig en evig gåta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...