Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Jag har haft lite blandande känslor till Dmitrij Shostakovich musik, framför allt hans konserter och symfonier men med undantag. Annorlunda är det med hans stråkkvartetter som jag har som tema just nu. Han komponerade 15 stycken. Jag har inte hört allt ännu men så långt är det fantastiskt. Spänstig och dynamisk musik som lyfter fram varje instrumentalist och instrument i Emerson String Quartet. Det finns säkert andra bra tolkningar men detta måste vara en av de bättre(?). Fantastisk box med fina ljudupptagningar dessutom.

 

51txKkO0x-L._SX466_.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Jag har haft lite blandande känslor till Dmitrij Shostakovich musik, framför allt hans konserter och symfonier men med undantag. Annorlunda är det med hans stråkkvartetter som jag har som tema just nu. Han komponerade 15 stycken. Jag har inte hört allt ännu men så långt är det fantastiskt. Spänstig och dynamisk musik som lyfter fram varje instrumentalist och instrument i Emerson String Quartet. Det finns säkert andra bra tolkningar men detta måste vara en av de bättre(?). Fantastisk box med fina ljudupptagningar dessutom.

 

 

Har du hunnit höra åttan? Jag blir alldeles tagen - både nedbruten och upplyft på samma gång på nåt konstigt sätt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kapten Tråkig said:

Har du hunnit höra åttan?

Nej, jag började igår med 1-3 som jag lyssnade på igår morse och en gång till innan sängdags. Under dagen spelade jag även 4-6 som gick lite mer i bakgrunden. Det är helt enkelt för varmt för längre koncentrerade lyssningar nu. 

 

Din "förvarning" bygger förväntningar...:tongue:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Nej, jag började igår med 1-3 som jag lyssnade på igår morse och en gång till innan sängdags. Under dagen spelade jag även 4-6 som gick lite mer i bakgrunden. Det är helt enkelt för varmt för längre koncentrerade lyssningar nu. 

 

Din "förvarning" bygger förväntningar...:tongue:

 

Ajdå. Åttan är ju inte direkt inställsam, kräver kanske några lyssningar. Tvåan var annars länge min favorit, otrolig energi!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bolstad said:

Idag är det musik som de flesta av oss faktiskt kan sjunga med i, åtminstone i refrängerna.

Att det är bra kvalitet rent ljudmässigt gör det inte sämre.

Favoriten hon gör allt för att göra mig lycklig spelas högt och någon gång extra.:64:

 

En institution inom svensk populärmusik! Svårt att bortse från en sådan musikgärning, oavsett vad man kan tänkas tycka om kvaliteten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...