Jump to content

shifts

Medlem+
  • Content Count

    661
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

shifts last won the day on October 9

shifts had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 681 profile views
  1. Hej sprudel, svårt att separera enheterna från varandra, men finns det något mer att säga om Magico A1?
  2. DrKlang: Fint skrivet tycker jag, och öppet ärligt. Jag känner också med det där av ägarstolthet eller vad det kan kallas på svenska.
  3. Govinda: Arvo Pärt är en av storfavoriterna, men lyckats missa denna. Ser fram emot en högtidsstund i kväll.
  4. Spännande val! De gånger jag hört de mindre (minsta?) modellerna på mässor har de alltid tillhört favoriterna. Ser fram emot att höra utlåtande efter användning.
  5. Tack, det uppskattar jag. Respekterar så klart avvikande åsikter också utan mankemang. Här handlar det om för min del mer om förståelse. Hävdar mig inte som expert, men baserar mina inlägg på vad jag lärt mig och på vad jag själv ser som logiskt (given den förkunskap jag har). Ja, talar man endast om HH (som ni verkar använda och var iofs det jag reagerade på först) är det ju lite annorlunda, men absorbera går att göra utan att använda en Helmholtz-absorbent. En Helmholtz.absorbent ska vad jag vet placeras i tryckmaxima, vilket ju lämpligen är hörn som i ert fall, men med andra typ
  6. SMT: Att använda grekernas amfiteatrar som exempel när lyssningsrum ska utformas känns inte rimligt. Lokal för musicerande och lokal för återgivning är två vitt skilda saker. Jag står fast vid min åsikt om att det är bättre att absorbera bas bakom lyssnaren. Reflexen från framväggen ingår i direktljudet. Om basen inte har stöd där av väggen på grund av en basabsorbent, så blir basen svagare i det området. En resonans skapas av ljud som reflekteras mellan två ytor, så en resonanspuckel skapas inte vid framväggen, utan när ljudet studsar vid bakväggen. Absorberar man v
  7. Häftigt! Har du några uppgifter om branthet på hög- respektive lågpassfilter?
  8. Kul att du lyssnade. Jag förstår verkligen reaktionen. Det funkar inte på mig varje gång heller ska sägas, även om liknande musik ligger mig nära hjärtat. Här tänkte jag mest att det var exempel på där man dragit saken till sin yttersta spets.
  9. Det är inget lättlyssnat direkt, men rytmen uteblir helt klart.
  10. Har du provat om du klarar av minimalism som Eliane Radigue, Phil Niblock och Terry Riley? Musik som i princip står stilla. Jag älskar det mer än nästan allt annat – när rätt stämning infinner sig.
  11. Stackars trådskaparen, för det kommer flera råd i tråden som säger emot varandra nu och nu tänkte jag förvärra detta: Rummet hos er Marten låter nog bra, men tycker just denna citerade biten är något bakvänd. Åtminstone förstår jag inte än. Det känns mer rimligt att hantera basen med akustisk absorption efter den passerat lyssnaren – inte innan. Min upplevelse är (och tror läran om psykoakustik håller med) att det låter mer naturligt om första ljudvågen/impulsen får träffa lyssnaren först, samt att att anläggningen (förstärkare, basalstrande element) får jobba mindre m
  12. Finns ens den här hypotetiska individen? Känns som att behov av att etablera vi och dom.
  13. Tjoho och välkommen till Herr 50 Hz-brum!
  14. Du svarade precis på det jag diffust frågade om.
  15. byZan: Du skrev tidigare om att basen är bättre i dessa och verkar passa rummet bättre. Kan du säga något mer i den om vad det är som förbättrats där? Bättre bas kan betyda så många saker.
×
×
  • Create New...