shifts

Medlem+
  • Content Count

    481
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

shifts last won the day on November 18

shifts had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 279 profile views
  1. shifts

    Roon 1.7 ute nu.

    Ingen dum fråga. Mycket metadata i Roon kommer från just allmusic.com – recensionerna till exempel.
  2. shifts

    Roon 1.7 ute nu.

    Hej! "Centrala musikdatabaser": Tidal + Qobuz? Det är det enda jag kan komma på att centrala musikdatabaser skulle kunna vara här. Har du inga sådana tjänster eller inte vill koppla in dem, så låter du helt sonika bli. Tror inte du kommer få några rekommendationer i så fall (de är dock knappast att betrakta som spam och smälter in bra med resten tycker jag själv). Det är dina lokala filer som spelas. Även om du kopplar in andra strömmande tjänster, kan du fortfarande välja vilken version du vill spela: Någon av dina lokala versioner (om du har mer än en) eller från en strömmande tjänst. Inget byts ut, om du inte själv säger att något ska ersättas.
  3. Kul med rapporten och jag hoppas du återkommer med mer intryck framöver. Innuos produktsortiment är verkligen intressant och känns just nu som nästa steg för mig också.
  4. shifts

    Hemma hos JR.

    Så är det ju och det var därför jag ville ge min replik på begreppen.
  5. shifts

    Hemma hos JR.

    Min fetning i Calms citat. Får man vara lite petimäteraktig? Läser i några andra inlägg ovan om för mycket upplösning och för mycket transparens kan vara dåligt, men jag ställer mig lite främmande till detta. Känns som vi (inte bara du och jag Calm, utan fler medlemmar) ser väldigt olika på vad de termerna betyder (för oss). Transparens kan inte bli för mycket, för transparens är just ingenting: Ett osynligt fönster. Om jag tar avstamp i det jag fetade i citatet visar det ju på en överbetonad diskant = motsats till transparens. Själv tycker jag det blir jättekonstigt när transparens är något som beskrivs som ljus, överbetonat, för detaljerat osv. Är inspelningen ljus, överbetonad och överdetaljerad, ja då borde den också återges så = transparens. Är inspelningen inte det, men när den spelas upp får den dessa egenskaper, ja då är det inte transparent alls. Tvärtom. Tycker inspelningen ska få råda och det är dess kvaliteter jag själv intresserar mig för i mitt hifiintresse. Vet att många andra intresserar sig för livekänsla och att maximera sin upplevelse (behöver inte vara satt i motsatsförhållande till att återge inspleningen, om inspelningen är bra).
  6. shifts

    Hemma hos JR.

    Låg distorsion är viktigt för vissa personer, som mig. Det är intressant för mig då låg distorsion för mig närmare musiken/inspelningen lagd på ljudmediet, vilket på så och vis kan sägas vara närmare musikerns/producentens intentioner om man så vill. Dist kan förvisso låta väldigt trevligt, behagligt och njutbart ändå, men för mig är det inte återgivning (vilket är vad jag själv är intresserad av – andra har andra måttstockar fullgott likvärdiga). Vilket är ok det med.
  7. Det här blir en nästan fånigt liten tråd, men skapar en ny trots allt. I går hade Audio Concept öppet hus där Genelec visade upp The Ones (8351B [osäker om det var exakt den modellen] + W371A). Sverigepremiär var det definitivt för W371A, vilket var anledningen till att jag var där. Det är inte unikt, men klart ovanligt, att ett kommersiellt företag ger sig på att släppa så pass bastanta (pun intended) baslösningar. Den som kan något om ljudåtergivning och konstruktion, vet att för att kunna leverera högkvalitativ basåtergivning, kan en låda inte göras (för) liten. Fysik osv. Däremot görs de ändå trots allt för små, då folk inte vill ha stora lådor i hemmet osv osv. Konstigt folk det där… Små lådor är duktiga på att presentera hög distorsion och entonsbas. Det är för mig obegripligt att det går att sälja endast på litenhet, men det verkar det göra trots allt, även till kräsna ljudfantaster. Gnäll åtsidan var det mycket glädjande att se Genelec presentera denna lösning. Och det lät bra! På framsidan tornar en 14" upp sig och på baksidan gömmer sig en 12". Det är en STOR skapelse, dryga metern hög och 40 cm på övriga mått. -6 dB-punkten ligger förvånansvärt högt på 23 Hz och kunde märka att de inte gick fullt så lågt som min egen baslösning. Däremot var den bas som fanns högkvalitativt återgiven! Audio Concept har ett stort lyssningsrum att fylla, men det gjorde det med besked. Dn dynamiska förmågan var kraftigt mycket bättre med tornen och då tycker jag ändå Genelecs större monitorer inte direkt är dåliga på den punkten solo. Satt en stund på lyssningsplats och spelade väl valda verk från Lassigue Bendthaus, Hanne Hukkelberg, Thomas Köner och Arve Henriksen och njöt i fulla drag! Det var lite problem med kantrande ljudbild på sidoplatserna (kan ha varit inspelningsberoende), men i mitten öppnade sig ljudlandskapet ordentligt. Skulle vara kul att lyssna på kombinationen där W371A inte agerar stativ, utan kan placeras där i rummet de gör mest nytta någon gång. Tackar Audio Concept för fin lyssning och kaffestund! Genelecs egen information om W371A: https://www.genelec.com/w371a
  8. shifts

    Roon 1.7 ute nu.

    Ja, jag kan inte säga att jag förväntar mig att Roon ska erbjuda matchningar av samma klass som Spotify. Det var mer sagt som att matchningarna så här långt varit riktigt bra, imponerande bra (så länge man inte scrollar för långt i rekommendationerna. Till slut ramlade jag på Celine Dion som många ondgjort sig över på Roon-forumet, hehe) då de verkligen inte har samma förutsättningar. Är ruskigt nyfiken på att se hur systemet lär sig.
  9. shifts

    Roon 1.7 ute nu.

    Köades inte samtliga spår på ett flerskivesalbum om man inte specifikt valde skiva 1 eller 2? Vill minnas att det var så och ser inte riktigt vad detta tillskott i UI:t löste. Glädjande är de myyycket bättre fungerande personliga rekommendationerna. Inte uppe på Spotifys nivåer, men tidigare var det helt poänglöst med de tips man fick. Nu ger de glädje!
  10. shifts

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Lucy Ann Polk - Lucky Lucy Ann (CD, Discogs). Label: V.S.O.P. Records Mattias Alkberg - Personer (CD, The Beat Goes On). Label: Teg Publishing Ane Brun - It All Starts with One (CD, The Beat Goes On). Label: Ballon Ranger Recordings. Patrick Wolf - The Bachelor (CD, The Beat Goes On). Label: Bloody Chamber Music. VA - The Wire Tapper 51 (CD, The Wire Magazine, Pressbyrån) Hanna Hartman - Black Bat (10”, Discogs). Label: Komplott Cam Deas - Time Exercises (LP, Discogs). Label: The Death of Rave. Legendary Pink Dots - Legendary Pink Dots' Hallowe'en Special 2019 (FLAC, Bandcamp) AQXDM - Infrared (12”, Bandcamp). Label: Houndstooth. AQXDM - Aegis (FLAC, Bandcamp). Label: Bedouin Records. Fia Fiell - All in the Same Room (FLAC, Bandcamp). Label: Nice Music. Aleksi Perälä - The Colundi Sequence Level 1 (FLAC, Bandcamp). Label: AP Musik.
  11. shifts

    Vad lyssnar du på just nu?

    Kul att se Nicole Sabouné bli omnämnd här. Vilken fantastisk artist hon är! Lyssnade genom nya EP:n i morse och ska sätta mig in i den mer under dagen. Lyssnar även in mig på FKA Twigs nya skiva och den låter fantastisk så här långt:
  12. shifts

    Warszawa Audio Show 2019

    Tack för reportaget! Har besökt mässan en gång och den är massiv, särskild som att den är uppdelad på tre vitt skilda lokaler. Skulle gärna besöka den igen.
  13. shifts

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Gillar Colin Stetson som tusan och grämer mig fortfarande att jag missat varje chans jag fått att uppleva honom live. Missade flera spelningar med honom när han besökte klubben Pardon To Tu i Warszawa när jag bodde där. Man är en klant!
  14. shifts

    Jag vill spela mina SACD-album

    Inte att förglömma och nog så viktigt: Det är näst intil omöjligt att veta vilken master och utgåva streamingtjänsterna tillhandahåller. Så även i mitt fall med Bandcamp. Det är illa och är ett bra incitament att fortsätta skaffa de fysiska utgåvorna.
  15. shifts

    Jag vill spela mina SACD-album

    Nu ska inte new order bli slagträ eller -påse här, tar bara avstamp i hans och Bebops inlägg, men: Väl rutet Bebop, även om jag gärna anammar de nya lösningarna också. Det känns synd att man ses som någon form av bakåtsträvare och tillhörande ett utdöende släkte av idealister när man påtalar att man inte borde kunna köpa sig ansvarsfrihet för 99 kr/månaden (vilket ett Spotify/Tidal/Qobuz/valfri tjänst i principen innebär). Det är sanslöst viktigt att fortsätta betala för musiken (och kanske artefakterna) man uppskattar och då göra det i så stor närhet till bolag eller artist som möjligt. Är man på något sätt intresserad av en mångfacetterad musikkultur är det av yttersta vikt att göra detta. Artefakten var länge helig för mig och trodde aldrig för mitt liv att jag skulle betala för en nerladdning, men nu köper jag i majoritet filer för nerladdning när jag betalar för min musikkonsumtion. Det går ju faktiskt att betala för sig utan att sitta på den fysiska artefakten. I mitt fall har den nästa spelat ut sin roll. förutom i de fall då det fysiska objektet behövs för att jag ska kunna njuta av musiken. Bandcamp har blivit min räddning där, men förstår att det inte är en giltig lösning för alla.