Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

...lite low-fi på datorhögtalarna (JBL 305). En tekniskt sketen inspelning på Youtube: Smetanas pianotrio i G-moll, Leonidas Kavakos på fiol, Gautier Capucon på cello och vid pianot Daniil Trifonov, Verbier-festivalen 2016. Jäklar så dom spelar!!! Jag blir helt tårögd. Helt obegripligt att videon bara har 422 visningar...

Link to comment
Share on other sites

eCuviYv.png

 

Det var inte många år sedan jag fnös högdraget åt allt som närmade sig hiphop/rap, men det är en växande del av musiklyssnadet. En liten del, men med en tydlig ökning. Det som oftast fastnar är när det händer något utöver yo bitch rap cash dollars. Clipping. är ett ett sådant gäng. Varje skiva är ytterst tematisk och med konstant utflykter till avantgardedoftande tassemarker. Till grund för detta album ligger en skräckfilm från 70-talet. Albumet innan var en rymdexposé! Blir alldeles varm inombords av deras kreativitet och genrebändande. Nytt album kommer innan årsskiftet.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LPL said:

Alltid lika kul med lite gamla EN.

 

Med vinylen till Haus der Lüge så följde det med en stor poster som såg ut som omslaget, jag minns än idag att jag tyckte det var lite pinsamt att sätta upp den på väggen hemma i pojkrummet 13 år gammal.

 

7 minutes ago, shifts said:

Det var inte många år sedan jag fnös högdraget åt allt som närmade sig hiphop/rap, men det är en växande del av musiklyssnadet.

 

Även om jag kanske inte skulle säga "växande del" i mitt fall, så håller jag med i allt annat du säger och jag kände likadant. Det finns definitivt bra hiphop/rap, speciellt när det blir lite mörkare och gärna downtempo. I mitt fall så öppnades ögonen med Dälek's "Abandoned Language" som jag fortfarande tycker står sig ganska bra. Men ska kolla in detta tips!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, VoicesInMyHead said:

I mitt fall så öppnades ögonen med Dälek's "Abandoned Language" som jag fortfarande tycker står sig ganska bra.


Dälek, just ja! Hade helt glömt det namnet, men det ska ju genast återbesökas direkt. Minns att jag först stötte på det på en av de CD-skivor som följer med musikmagasinet The Wire

 

Jag ska inte överdriva mängden hiphop, men den är större än noll vilket var siffran förr.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Även om jag kanske inte skulle säga "växande del" i mitt fall,

 

13 minutes ago, shifts said:

Jag ska inte överdriva mängden hiphop, men den är större än noll vilket var siffran förr.

Ligger också väldigt nära noll vad gäller hiphop, men det är riktigt skönt gung i gamla Enter The Wu-Tang:179192285_facewithrollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, triomio said:

Har du en bandspelare? :1734777508_winkingface:

 

Gillar Vivaldi med. Du verkar ha många utgåvor på denna. Själv har jag bara den med Fabio Biondi på Opus111.

Mer tur än skicklighet, två av dem är loppisfynd för en femma styck. Brukar nöja mig med en bra utgåva per verk annars men det är också intressant att ibland höra andra tolkningar än de jag rankar högst.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar (tydligen) mörk och tragisk musik, min fru brukar ibland säga åt mig att jag inte får spela vissa saker för att det är för sorgligt eller deppigt. Jag tänker nog snarare att musiker och konstnärer över lag presterar som bäst när det kommer direkt ifrån hjärtat. Sen är det ju tråkigt att de ska behöva vara med om otrevliga saker i sina liv för att nå dit såklart, men om skrivandet sedan fungerar som nån slags bearbetning av sorgen så kan det ju ändå bli till något fint i slutändan.

 

Tricky's dotter gick bort 2019 endast 24 år gammal, hans senaste album är en bearbetning av det.

 

giuOGRQ.png

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, triomio said:

@Ampalang Kände att det var dags att plocka fram denna lilla godbit nu.

R-10414040-1496943347-1296.jpeg.jpg&f=1&

Den var det fart i, nästan lite omtumlande emellanåt. 

 

Min personliga favorit  är annars...

 

6AF00C9F-B36C-4327-9226-43B47B726E33.png.e38864d1d75c062b7a7593a4ed04f6aa.png
 

Inte heller att förglömma Max Richters helt fantastiska rekompossition.

 

B645A285-BC2C-48E0-9353-A0E3A8ACDD6F.png.4716c4a42f04ec41137431c92c5ef254.png
 

Tanken är att uppleva den igen som om det var första gången.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Unknown-3.jpeg.63ce60b4913d115f8a9efdc6b37bf2ac.jpeg

 

Det var ett tag sedan jag spelade detta album. När det var nytt var jag mycket tagen av detta album och det hängde i en bra tid därefter. Men så kommer ny musik och tar över efter ett tag. Jag tänker inte på allt jag gillat. Glömmer... men detta album skall jag inte glömma. Det måste jag ta mig i kragen och inte göra.

Har den på vinyl och CD. 

Bläddrade lite bland nutidsmusik (det är det väl fortfarande?) i vinylsamlingen och då dyker jag på Björk - Post. Stor musik, bra produktion, stor sångerska, låtskrivare och kreatör/konstnär. 

Spelade vinylversionen. Det finns vissa spår på detta album där allt, vinylspelarens alla delar, underlaget, hela stereon, alla delar och akustiken får bekänna färg om det skall klara den djupa basen på rätt sätt, hinna med i alla snabba dynamikförändringar, alla olika instrument både akustiska och elektroniska och så klart klara av Björk själv, för det är ingen barnlek.

Den som tror att vinyl inte kan spela bas, att vinyl är klent och CD är bättre i basen kan ju...

 

Får nog spela detta album en tid igen. Känns som jag upptäckt det på nytt.

 

Betyg? A+

Link to comment
Share on other sites

n181F3k.png

 

Bestämde mig för att den här dagen kommer gå i minimalismens tecken. Nakajima Akifumi som är namnet bakom Aube är inget mindre än en legend i noisekretsar. I mina sena tonår och tidigare tjugoår var jag ändlöst fascinerad av oljud och desto mer aggressivt ju mer nyfiken och intresserad blev jag. Det där har hållit i sig, men mattats med åren så klart och mer krav på komposition och arrangemang har tagit den platsen brutalt oväsen tog förut. Just Aube fascinerade mig av flera olika anledningar förr.

 

Han använde sig av en strikt regel för alla hans släpp och det var att endast använda sig av en enda ljudkälla, vilket kunde vara saker som hjärta, människoröst, salt, sten, metall, vatten, bibeln… Oftast långa kompositioner, där ljud upprepas in absurdum men med små, små nästan ej noterbara skiftningar, som man efter att ha spelat ett tag upptäcker att man befinner sig på en helt annan plats. 

 

En annan anledning till varför Aube var intressant var att hans utgåvor ofta kom i sanslöst limiterad utgåvor, i mängder som 10 och 15 stycken. För mig som en snorunge på landsbygden i Sverige, var det förstås helt omöjligt att komma över dessa. Ofta komplicerad saker, som förpackningar med inneslutet vatten osv, om det var temat för utgåvan (ofta kassetter, men även CD). När Napster, Audiogalaxy, och så småningom Soulseek äntrade scenen fanns det plötsligt att möjlighet att få ta del av dessa obskyra utgåvor och jag började långsamt samla på mig och hade en imponerande samling mp3:or. Minns att någon på ett forum hänvisade till mig som Aubemannen. De där mp3:orna är sedan länge borta från de hårddiskar jag äger och nu är det de riktiga utgåvorna som spelas. Det händer inte så ofta längre, många av dem är inte särskilt bra, men de ligger trots allt nära mitt nostalgihjärta.

 

En tredje anledning var att han faktiskt kunde vara både våldsamt högljudd och obehaglig, men även verkligen gå andra hållet också. Detta album, Still Contemplation, är just en sådan stillsam skapelse och en av mina stora favoriter och ett sådant jag gärna återkommer till. Den är släppt i Mort Aux Vaches-serien som är utgivet av ett underbolag till nederländska Staalplaat som heter just Mort Aux Vaches. Det är radiostationen VPRO som spelat in livesessioner med experimentella musiker och gett ut.

 

Metall är ljudkällan denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...