Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

2 hours ago, calle_jr said:

Jag vet att Trevino har arbetat med Schubert i en liknande cykel som skulle spelas nu.

En av våra favoriter, Herbert Blomstedt, har också Schubert-planer:

 

Herbert Blomstedt, in an engaging conversation with Alan Gilbert, announced that he has committed to record two sets of symphonies with the Leipzig Gewandhaus orchestra – the nine symphonies of Schubert and Franz Berwald’s four. 

https://slippedisc.com/2020/05/maestro-92-signs-on-to-record-two-symphonic-cycles/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ulfsan said:


Inte så dåliga planer när man är 93 år...😉

Det är inte dåliga planer om man är 39 heller.

Speciellt inte live i rak följd. Med Abbado, Reiner, Stokowski, Haitink, Kondrashin, Klemperer, Solti och Furtwängler flåsande i nacken :D

Blomstedt har ju världens bästa nu aktiva orkester till hjälp. Det har trots allt inte Trevino. 

Jag begriper inte hur de bär sig åt.

 

Blomstedt är enastående. Han börjar med en sonat av tex Beethoven, och håller sedan ett 30 min fritt tal för att beskriva hur och vad han har tänkt, beskriver orkestern och historiken kring en kompositör och fångar publiken så man kan höra en knappnål falla. Därefter dirigera en hel symfoni utan partitur, non stop med live publik och inspelning. Ofattbart.

Som jämförelse har man ju sett journalfilmer från 30-talet med den där så kallat karismatiske tyske ledaren. Jag har aldrig förstått det riktigt. Han skriker ju bara? Men Blomstedt förstår jag. Jag skulle följa honom till världens ände.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Herbert Blomstedt, har också Schubert-planer

Dessa historier :app:

 

Tex när han berättar att lokala tidningen i Leipzig varje år gör en undersökning bland medborgarna om vem som är stadens 100 viktigaste personer. Och att det på plats nummer 1-3 blir samma varje år.

1. Borgmästaren

2. Chefsdirigenten i Gewandhaus

3. Kantorn i Tomaskirche

 

I vilken annan stad i världen ser det ut så? I Sverige hade 2-3 aldrig ens kommit med på listan. Här röstar vi på Håkan Hellström, Pewdiepie, Tilde de Paula och Sanna Nielsen.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-30 at 10:13, calle_jr said:

Det är inte dåliga planer om man är 39 heller.

Speciellt inte live i rak följd. Med Abbado, Reiner, Stokowski, Haitink, Kondrashin, Klemperer, Solti och Furtwängler flåsande i nacken :D

Blomstedt har ju världens bästa nu aktiva orkester till hjälp. Det har trots allt inte Trevino. 

Jag begriper inte hur de bär sig åt.

 

Blomstedt är enastående. Han börjar med en sonat av tex Beethoven, och håller sedan ett 30 min fritt tal för att beskriva hur och vad han har tänkt, beskriver orkestern och historiken kring en kompositör och fångar publiken så man kan höra en knappnål falla. Därefter dirigera en hel symfoni utan partitur, non stop med live publik och inspelning. Ofattbart.

Som jämförelse har man ju sett journalfilmer från 30-talet med den där så kallat karismatiske tyske ledaren. Jag har aldrig förstått det riktigt. Han skriker ju bara? Men Blomstedt förstår jag. Jag skulle följa honom till världens ände.

 

 

Blomstedt är som du skriver "enastående" Har hört honom live 2 gånger senaste året. I Göteborg och i Stockholm. Man ser hur hela orkestern, vokalister och publik respekterar honom vördnadsfullt. Det är bara att hålla med. 

 

 

---------------------------------------------------------------

 

En annan Svensk som också skall hyllas är Robyn. Annan genre, men gigant inom den. Nöp detta album från 2005 på vinyl i dag. Har bara det på CD annars. 

Ni vet väl att Robyn gjort 2010-talets bästa poplåt? Det finns ju lite låtar att välja på men Robyn's - Dancing on my own är framröstad högst upp. Detta är iofs på ett annat album. 

 

I detta album Robyn - Robyn så är Robyn precis så bra som hon är och det vill inte säga lite. Det finns inte en enda svag låt. 

 

Unknown-1.jpeg.66b114c19dece340fb0411cd3732e6c5.jpeg

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 :41: Kvällens nästa album... Albumet Gregory Porter - All Rise  (Blue Note) är ifrån tidigare i år. Det sägs vara bra och jag skall inte dra på det... det är bra. Tycker Gregory blivit lite coolare och tar ut svängarna lite mer. I flera låter kör han med riktigt tunggung. Han flirtar med Tom Jones i tex Revival Song och lyckas trycka på i sången till sällan skådade höjder. Det är inte lätt att sjunga med det trycket och med full kontroll och bibehållen karaktär i rösten så att det blir meningsfullt i musiken och dessutom utan att få det att bli skrikigt. Detta är dock dessvärre det  99,9% av alla Melodifestivalartister och några till... gör pga bristande förmåga eller vad det kan vara. Vedervärdigt i min smak, men när det görs som Gregory Porter gör det är det magiskt bra. Man skall använda sin röst till det den håller för, men det lär man kanske inte ut till melodifestivalartister... och några till. 

Jag har sällan hört Gregory sjunga bättre faktiskt och ändå tycker jag han sjungit kalas innan också. Han har en unik sjungande röstförmåga denna man. 

 

 

Unknown-2.jpeg.23a4d9222c4e6f100445151c96515770.jpeg

 

Jag gillar generellt artister/grupper/låtskrivare som har en en egen karaktär och tydlighet. De gör sin grej och gör det bra. Man hör direkt att detta är Gregory. Han har ett lite eget sätt att sjunga, en tydlig karaktär i sin stämma och han sjunger strålande och detta album är flawless. Trots att det är tydligt och att man känner igen sig är det också en utveckling framåt i musiken, sättningen och svänget. Jazzigt i grunden men tex soul, blues och gospel är också med. Flirtar med klassiska stråkar och pop och rock influenser hör jag även om grunden är från den svarta musiken.

 

Han omger ju sig inte med så sega musiker heller det gör musikupplevelsen komplett. Love it! 

 

Detta var upplyftande och riktigt roligt att lyssna på detta album. Den får fem av fem utan att blinka. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-30 at 07:03, calle_jr said:

 

Hmm, Ashkenazy har alltid varit på Decca, men jag känner så väl igen denna från Melodya eller Praga (?). Speciellt med den orkestern.

Den måste såklart vara tidigare :39: Står det något på konvolutet?

Här hade Shostakovitch knappt återhämtat sig från Zjdanovdoktrinen, och han fick Leninpriset för 11:e symfonin. Kan tänka mig att det gav ungefär samma känsla av stolthet som när polackerna "fick" ett kulturpalats mitt i centrala Warszawa.

 

  •  

Just denna denna inspelning gjordes 22 &23 november 1994 och släpptes 1996 på CD.

Symfonin är ju väldigt dynamisk och det är gott att höra stora bastrumman på spår 2 (Allegro) efter cirka 13:00.

När jag lyssnade på skivan första gången så trodde jag att det var ngt fel på "pressningen", jag hoppade mellan

de olika satserna och det var knappt hörbart det som kom ut från talarna.

Nu finns det ju väldigt starka partier också men ett riktigt piano pianissimo är härligt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

Har denna i DSD64 men eftersom TAD inte vill ta DSD via AES så får min dCS Network Bridge konvertera till PCM174.6

 

KRosY2X.png

Schysst platta den där. Ovanligt mycket musik för att vara audiofilt örongodis! :) 

 

själv spelar jag denna:

7F8RvSu.png

(från Qobuz, min vinyl står här osprättad ännu)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-28 at 21:40, Kapten Tråkig said:

Fin musik! Vad driver du dina Evoke 30 med?

Sedan i går med Primare I25 Prisma.

Har bara hunnit testa två input,

CD-transport Primare DD15 via DAC-modul (med chipset AK4497EQ) och

IDAGIO lossless, app i telifån, med chromecast via Prisma-modul.

Mycket välljud för pengen.:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...