Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

11 hours ago, calle_jr said:

Gravy Trains debutalbum är en Vertigo Swirl, en exklusiv samling åtråvärda album med Graham Bond, Black Sabbath, Nucleus, Manfred Mann, Juicy Lucy, Colloseum osv. En grym label på den tiden.

 

Exakt! Jag kom över deras fjärde platta, Staircase to the Day (efter Vertigo-perioden) på Sweetspot, så då kände jag att jag borde lyssna ikapp på deras tidigare alster som jag inte hört på länge.

 

5ae0a010072da_Skrmavbild2018-04-25kl_17_32_43.thumb.jpg.e45470e10cc48462a22ebade8c7f9191.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Taxmannen said:

Exakt! Jag kom över deras fjärde platta, Staircase to the Day (efter Vertigo-perioden) på Sweetspot, så då kände jag att jag borde lyssna ikapp på deras tidigare alster som jag inte hört på länge.

De skulle nog stannat på Vertigo.

De två första albumen är ganska knepiga att få tag på. Jag är ganska säker att återutgåvor på LP är från cd-mixar.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha följt upp ett tips

 

McDonald_and_Giles.jpg

 

av calle_jr i en annan tråd och avlyssnat på Tidal har jag följt spåret vidare. Jag hittade ännu äldre material med Michael Giles inblandad och den här gången även Robert Fripp och Peter Giles.

 

CheerfulInsanity.jpg

 

Jag lyssnar just nu och den är Inte dum alls för en som har rötterna i den gamla progressiva rocken även om det här snarare klassas som psychedelia. ?

 

Link to comment
Share on other sites

Edvard Grieg Piano Concerto A minor Op.16

Berliner Philharmoniker Rafael Kubelik conductor

Geza Anda piano

 

Reel to reel tape 2 track Stereo 15 IPS 

CCIR 320 nWb/m BASF SM468

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-02 at 12:01, MatsT said:

Jag hittade ännu äldre material med Michael Giles inblandad och den här gången även Robert Fripp och Peter Giles.

Det var så det började...

Brondesbury Tapes är i princip samma material.

Det är mycket bra, men med McDonald & Giles och King Crimson blev det betydligt mer tyngd.

Men i grunden är det samma material, och det finns otaliga engelska band som testade sig fram inom olika genrer och de som överlevde landade i prog eller heavy.

 

 

14 hours ago, Taxmannen said:

Kaipa - S/T

Roine Stolt!

Mer aktuell än någonsin :)

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Roine Stolt!

Mer aktuell än någonsin :)

 

Verkligen! Gillar man som jag genren så finns det hur mycket som helst att utforska. Kaipa, Flower King, Agents of Mercy, Karmakanic, Transatlantic med mera...

För den som gillar progressive i allmänhet och Yes i synnerhet är följande platta som snurrar nu ett måste - Stolt och Anderson i skönt samarbete.

 

6057081.jpg.62ad3e7bcbcae6b237f302905e065795.jpg

 

Anderson/Stolt - Invention of Knowledge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...