Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

13 hours ago, AlfaGTV said:

Idel ädel vinyl idag! 

Elegant Gypsy var ett flitigt anlitat album i slutet av 70-talet, inte minst duetten med Paco de Lucia. Jag tycker det håller fortfarande. Det kom också album med de övriga medlemmarna i Chick Coreas Return to Forever som snurrade frekvent på mässor och bland hifi- och musikentusiaster. Kanske också kan vara något för dig. För mig är detta riktiga klenoder tillsammans med album med bl a Weather Report och Billy Cobham. 70-talets fusionjazz var en milstolpe för mig som också vat min ingång till annan jazz och fick mig att botanisera och förkovra mig i äldre jazz från Blue Note, Riverside, Prestige osv.


112C2853-3CEF-45B8-BB65-2F983187A120.jpeg

 

22F9C673-99A7-4EEB-A0B7-B674A5DF2A1C.jpeg

 

231DB994-90C5-4678-B557-2D66AF534CCC.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Letade i hyllorna efter något med Mike Oldfield för att spela jag också.

Kunde inte riktigt bestämma mig för vilket album, hade väldigt många visade det sig, men valet föll på denna...

 

20221103_195533.jpg

 

20221103_195552.jpg

 

Inte direkt en 100% M.O men övriga medmusikanter lockade en del så den fick det bli... 🙂

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Kanske också kan vara något för dig.

Jadå, men det är lite mera tuggmotstånd än Al för mig, men de åker på emellanåt. Jag har dem dock bara i digitala utgåvor, vilket gör att jag har lite svårare att bygga en relation med dem. Men absolut, jag ska ge dem båda lite mera "sändningstid" framöver!

 

 

1 hour ago, P-pan said:

Ghost in the Machine 

Vansinnigt bra! :) 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, P-pan said:

Jag klämmer väl en till när jag ändå är på gång...

 

20221103_193502.jpg

 

Det förra albumet var inte så bra tyckte jag.

Lite för stökigt rent allmänt.

Platinum är mycket bättre, både musik och ljudmässigt.

Platinum har en särskild plats i mitt hjärta. Använde den för att testa basen i mitt veckade bashorn jag byggde tidigt 80-tal. Inte säker på att det var rätt val...
Ett av Oldfields topp album faktiskt IMHO, men det känns lite bortglömt, i övergången mellan symfonisk instrumentalrock till pop. När jag på gamla dar uppgraderat mitt system tycker jag dock att mixen inte är helt optimal, nått jag inte hört tidigare på mer enkla anläggningar, men det kan ju vara att jag fortfarande inte har topp notch.

 

Jag har Platinum både på vinyl och CD och på båda heter låt 6 Sally. Men tydligen byttes Sally mot Into Wonderland (som verkar som en helt omskriven version av Sally) efter första pressen - men omslagen uppdaterades inte förrän många år senare.

 

Här är Sally:

 

Link to comment
Share on other sites

th?id=OIP.gqrDPQ5trqaU22b7kR4mHgHaEK%26p

 

Jag vill slå ett slag för Tredje Mannen och deras album Blå Drömmar men även föregående albumet Cul-De-Sac.

Låter som en korsning av Joy Division och Gunnar Wiklund. Brittisk dystopi och Svensk old school melankoli. Jag tycker det funkar alldeles utmärk såhär 40 år senare. Bra texter, sång och komposition. Arr är kanske lite daterat men inte så farligt i mina öron, kanske eftersom jag var med när det begav sig.

Link to comment
Share on other sites

I mina försök till att spela udda album och artister som stått på vila eller aldrig spelats så har turen kommit till...

 

Anthony Phillips

20221103_223651.jpg

 

Här har han minst sagt tagit med sig lite mer annorlunda instrument sedan tiden med Genesis...

 

20221103_223718.jpg

 

Det låter riktigt bra sett till ljudkvaliteten och musiken drar lite mer åt ett klassiskt verk alternativt soundtrack men lite av Genesis progressiva tongångar tycker jag mig kunna höra på några ställen.

Helt klart så märks det att hans studier av klassisk musik format det här albumet.

Riktigt roligt att jag hittade detta album i hyllan och den är faktiskt god nog att få stå i backen med ofta spelade vinyler... åtminstone för ett tag framöver 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kitaro, Japans "Jarre"...🤔

 

20221105_200530.jpg

 

Nja, den här är nog åtminstone för kvällen lite för "blipp-bloppig" för att min kväll ska sjunka ner i ett behagligt tempo.

Jag letar nog vidare i biblioteket för att hitta något som passar min, för stunden, känslosamma själ lite bättre...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...