Jump to content

Steelberry

Medlem
  • Posts

    30
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En recension som ovan så ger meningen om ceder och viol mig väldigt lite. Det som däremot ger mig nått är möjligen vad vinet passar till - om jag provar själv och håller med. Med tiden så kanske jag lär mig vilka recensenter som jag kan lita på. Vad gäller hifi så litar jag någorlunda tex på Tomas & Stereo men inte alls på Darko. För mig är trovärdiga recensenter bästa vägledning till nya inköp. Lyssna i butik eller hemma hos beg. säljare ger väldig lite enligt min begränsade erfarenhet.
  2. Jag kan gissa att fönstret i väggen bakom högtalarna "släpper ut" lite bas. Bass traps i hörnen borde göra nytta i detta fall. Jag kan gissa att basen ändå hänger kvar en stund jämfört med mellanregister och diskant. En vattenfallskurva visar ju det; tror inte du visat någon sådan.... Jag som också har en betongbunker fick inte lugn i ljudbilden förrän jag hade 16cm absorbenter på väggen bakom högtalarna. Basen reflexen påverkade även mellanregister som gjorde att flytta huvudet några cm gjorde skillnad. Inte kul.
  3. Colin Stetson, New History Warfare Vol. 2 Låter lite som man kastar ner en saxofon i gapet på en dinosaurie och Max Richter kryper efter för att hämta upp den men kommer på att göra musik under tiden.... Primal urkraft! Och karlen använder cirkulär andningsteknik så det tystnar aldrig. Har man sedan med Laurie Anderson att läsa lite texter så kan det inte gå fel....
  4. Eller kanske en filt lagd ovanpå när man finlyssnar. Jag hade ett träbord i en tidigare set up på samma plats och filt gjorde skillnad.
  5. Det finns ett enda riktigt redigeringsystem för DSD; Sonoma. Men det är väldigt svårjobbat och basalt enligt utsago. Den digitala bearbetning som man gör med i princip all musik idag med PCM går inte. Tascam är ett oerhört basic redigeringsprogram men duger inte till att göra "skivor". Paul M ovan hävdar dock att inspelning i DSD och sedan konvertering till PCM för mix och redigering och sedan konvertering tillbaka till DSD har många fördelar jämfört med en ren PCM process. Dessutom har han nämnt att han har en ny högkvalitativ konverteringsprocess från DSD till PCM på gång.
  6. Du har helt rätt, jag tänkte lite konstigt... Det finns även membran och diafragmatiska absorbenter för bashantering. Diafragmatiska är nån mer verksam variant på membran. En större låda liknande sluten högtalarlåda med olika fack. Vissa tomma, andra fyllda med aktivt kol-pellets. Dom verkar mer bredbandigt i basregistret så dom är mer förlåtande än helmholtz. Men det blir tunga och skrymmande pjäser och det räcker inte med en enda.
  7. Diffusers är nästa steg. Min tanke har varit att få till dämpning först, framförallt i basregistret, och diffusers sedan. Diffusers kommer ju inte så långt ner i frekvens utan att bli väldigt stora, jämfört med absorbenter. Och inte ens absorbenter kommer ner under 80Hz. Men visst är rummet relativt dött i ena änden. För dött för vissa skulle jag tro men ok för mig. Men andra änden, bakom lyssnaren har mer normal rumsakustik, så lite balanserar det. Diffusers i taket är en tanke. Det skulle gå att fästa dem i taket eller kanske slå upp reglar. Inte blir det vackert iallafall... Men först blir det nog på väggen bakom högtalarna. Har jag väl skaffat några diffusers så kan jag experimentera. Wing verkar intressant men jag känner inte till priset - jag är rädd att det ligger utanför min budget.
  8. Det står en tunnare absorbent i fönstret framme till vänster som går ganska högt (ej i bild). Det står en skumgummiabsorbent framför iMac:en på skrivbordet. Den gör faktiskt skillnad nu på steg 6. Jag planerar att klä om alla paneler till att bli samma tyg och färg. Idag är det lite huller om buller. Och sedan skruva fast de översta panelerna i väggen så dom inte måste stå lutade. Jag tappar ca 2x15 cm i bredd idag. Man vinner inga inredningspriset med dessa paneler - men jag kan inte gå tillbaka.
  9. Vad skulle hända vid 10cm jämfört med 5cm? Jag har inte sett kabellyftare i verkliga livet men jag har nog intrycket att dom är närmare 10 än 5cm?! Stort tack för att du delar med dig!
  10. Här finns det en https://amcoustics.com/tools/amroc?l=635&w=365&h=250&re=EBU listening room Jag har dock inte använt den i någon större utsträckning utan lyssnat mig fram. Spelar lite basig musik och går runt i rummet, så hittar jag lätt noder. Det ligger en ca 140cm från väggen bakom högtalarna tex. Det gäller att ha koll på noder mellan golv och tak också. Så när man går runt så gäller det att lyssna i rätt höjd. Avståndet mellan tak och golv är ju i princip alltid det kortaste. Och det är rätt svårt att göra nått åt. 20 cm absorbenter i taket som hänger 10cm ner från taket är inte realistiskt. Så man får anpassa sig efter vad rummet ger.
  11. Som Sprudel säger, jag tänker att reflexen blir inte så stor för de lägre frekvenserna då dom går rakt igenom rutan. Vad gäller ström så har jag Supra grenuttag och sladdar, men inte till försteget. Har dock inte jordat uttag i väggen. Jag skulle kunna installera en kabel till elcentralen med egen säkring men jag måste anlita elektriker, så det får vänta lite.
  12. Rummet är 6,35m x 3,8m (vardagsrummet). Betong i tak, vägg och golv. Fönster nästan hela väggen 3m bakom lyssnaren. Skulle tro att fönstren släpper ut basen rätt bra. Mellanregister och diskant reflektioner är inte helt påtagliga men en tjockare gardin är tanken att skaffa. Diffusorer går inte att ställa upp bakom lyssnaren tyvärr. Helt opraktiskt. Lyssningsposition 3,4m från väggen bakom högtalarna, så nästan helt i mitten av rummet. Vilken borde vara en dålig position för bas men det är i princip så bra det går. Det finns 3 dörrhål var av ett ända upp till taket, samt fönstren som gör att basen inte byggs upp så mycket skulle jag tro. Hur laddar jag upp en bild?
  13. Intressant. Jag ska lyssna efter det - har inte tänkt på det. Men jag skulle tro att jag inte är där ännu. Nått att se fram emot. Men det känns också som att det börjar bli noga med inspelningen. Redan för steg 5 är det inte alla som levererar. Akustisk inspelning är oftast bättre.
  14. Jag flyttade runt högtalarna i rummet en del i början, rensade allt för att få yta och insåg - wow, sound stage är inte bara massa snack. Avståndet till väggen bakom högtalarna har jag ökat i några steg, men det kräver sin möblering. Jag har 180 cm från baffel till bakre vägg nu. Toe-in är också nått jag justerat. Mina gamla högtalare stod nästan helt rakt fram och fick bra djup med det. Men mina Canton är riktade nästan 45 grader in för max djup. Rakt fram eller bara lite lät inte alls bra. Jag sitter ganska nära. Jag ska prova lite mer rakt fram igen nu när sista panelerna kom på plats.
  15. Prylar: Supra grenuttag och sladdar till effektsteg. Qobuz i en Macbook Pro 2010. Ska byta hårddisken mot SSD i helgen. Går på knäna. SoundID Reference, room correction MOTU M4 ljudkort. 4 in 4 ut. Gjort för musikproduktion vilket jag sysslar med som hobby. Kostar kanske 2500kr. Finns billigare men är bara steget över. iFi reclocker micro USB 3 Audioquest USB kabel, Carbon Supra EFF-ISL RCA Dynavox rör-försteg TPR-1 Audioquest Yukon RCA XTZ Edge A300 i monoblock läge. Tror det är marknadens billigaste monoblock. Supra Annorum XL biwire 4m Canton Reference 7, gamla serien från 2005 eller så. Ena mellanregistret har släppt lite från gummiringen. Bilder kommer senare....
×
×
  • Create New...