HQ-Sound

Branschmedlem
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

HQ-Sound last won the day on September 2 2016

HQ-Sound had the most liked content!

Recent Profile Visitors

703 profile views
  1. HQ-Sound

    Nya Gryphon Essence

    Någon som hört om prisbild i Sverige? 08 / 12 / 19 Gryphon Essence Preamplifier& Stereo / Mono Amplifiers The year 2020 celebrates Gryphon Audio Designs' 35 years of exploration and innovation in audio components. Without a doubt they have single-handed been the leader in Scandinavia design and engineering within high-end audio. Gryphon's Essence line of amplification possesses great power and control, with an eye on signal purity and ease of use. Gryphon Audio Designs' Essence Preamplifier (€12,800) and Stereo / Mono Amplifier (€16,800) are the result of decades in research and development. All models feature Symmetrical AC power polarity for the two-channel versions to improve transient response, soundstage depth and ambience retrieval. The Essence Stereo Amplifier produces an ultra-wide frequency bandwidth from 0.5Hz to 350kHz and is conservatively rated at 50W @ 8 Ohms Class A (100W @ 4 and 190W @ 2 Ohms) and upward of 200W @ 2 Ohms in Monoblock configuration. Constant high power reserves are available at all times, as the Essence simply does not “see” the speaker, so its reactive load cannot degrade amplifier performance. Unlike other high-power amplifiers, Gryphon's no-compromise, pure Class A topology allows the Essence to offer extreme power reserves on demand, combined with refinement and delicacy in musical presentation. The Essence Stereo employs 20 transistors per channel, while the Essence Monoblock features 40 of these devices per unit. These transistors can be called upon to deliver massive amounts of momentary peak power without overload. Based on thorough analysis of typical listening situations, Gryphon Green Bias (green for substantially reduced environmental impact) reduces the AC power use. Green Bias offers true, pure Class A with considerably lower power consumption. Any combination of Gryphon preamplifier and power amplifier with Green Bias control allows the user to select the amount of Class A required to run his speakers fully in Class A at any given time. Gryphon Audio Designs Essence Preamplifier has a variety of analog inputs, both unbalanced RCA and balanced XLR, plus there are both a DAC and phono modules to further expand the preamplifier's capability. The DAC module adds four digital inputs (USB, balanced AES/EBU, TosLink optical and BNC S/PDIF). USB can process PCM up to 32-bit/384 kHz as well as DSD (on Windows OS up to DSD512, on Mac OS up to DSD128, on Linux OS up to DSD128 DoP); via BNC S/PDIF and AES/EBU digital inputs up to192 kHz/32-bit PCM and via TosLink up to 96kHz/24-bit PCM. The MM/MC phono stage is a true dual-mono design for enhanced channel separation, capable of extracting every musical detail for ultimate realism.
  2. Hej,

     

    Tyckte om din ”En ovanligt balanserad tråd” som jag skrivit till dig om tidigare. Kom över den här pdf:en från klass-D mästaren Bruno som jag tänkte att du kunde vara intresserad av.

     

    Med vänlig hälsning

    1926d1460406090-bruno-putzeys-micropre-g-word.pdf

    1. calle_jr

      calle_jr

      Tack!

      Jätteintressant!

      Ska läsa den.

       

      Ps. Det är bättre om du skickar PM genom att klicka på kuvertet uppe till höger.

      Annars är det stor risk att man missar meddelandet. Jag såg ditt meddelande av en tillfällighet och vet faktiskt inte ens vilken funktion som används.

       

      image.png

  3. HQ-Sound

    En hifinörds bekännelse

    Är det inte så att en Transmission line går en halv oktav lägre än motsvarande "traditionella" basreflex?
  4. HQ-Sound

    En hifinörds bekännelse

    "Man använder ingen metall i kabinetten då man anser att detta har en negativ påverkan på klangen. Istället så är skruvarna till elementen exempelvis av termoplast" Har man tagit bort all metall i högtalarelementen? Där torde ju vara betydligt mera metall än i några små skruvar.
  5. HQ-Sound

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hur många hundra vinylspelare fanns egentligen på plats? Hittade den här 70 min långa videon som vandrar igenom stora delar av mässan. Ni som har anlag för åksjuka får ta det försiktigt. Blir förvånad av att se hur mycket produkter som endast är på torrdisplay. Antalet lyssningsrum ser ut att vara mindre och färre än vad jag förställt mig. Videon ger ju en liten annorlunda inblick men Apexorca rapportering ger mig mer. Tack än en gång!
  6. HQ-Sound

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hej, Från bilderna i detta reportaget och andra från München-mässan ser det ut som om CH Precision verkligen hårdsatsat i år. Deras elektronik syns i många av rummen.
  7. HQ-Sound

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hej Leif, Det hade varit intressant att få höra lite om dina tankar kring Oscar-serien. Prismässigt ligger ju Oscar Trio när Django. Heritage Miles 5 ligger ju även den i närheten. Hur skiljer sig ljudkaraktärerna sig åt? Vad har dina främsta designmål varit med Oscar? Mvh Instämmer med övriga och tackar Apexorca för ett utmärkt reportage.
  8. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Jag var där också. Rummet var verkligen litet, mindre än man kan tro av bilderna. Jörgen satt inklämd på vänstersidan. Håller med om att det var bra ljud efter de akustiska förhållandena. En av pusselbitarna till att det till slut blev CE-1 för min del.
  9. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Intressant, jag ser att på de två översta hyllplanen till höger står en komplett rig med AudioAlchemy. Det var ju ett sammarbete med AJ efter han lämnat TAD. AudioAlchemy blev ju sedan uppköpta av ELAC och AJ. Den enda högtalaren i TADs sortiment som man kan ha kört med AA på mässan är ju rimligtvis CE-1. Den kombon skulle varit intressant att höra. Prisnivån är ju dramatiskt lägre.
  10. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Om inte jag kommer ihåg fel så är effektspecen den samma för båda, 500 W i 4 ohm. Har man sparat in på mindre nätdel och enklare chassikonstruktion?
  11. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Eftersom jag själv har TAD CE-1 hemma sedan ett par år känner jag dem rätt väl, jag har även hört dem på lite olika mässor och i olika butiker. TAD R1 har jag hört på lite olika mässor och i butik. TAD ME-1 har jag hört i butik parallellt med CE-1. Däremot har jag aldrig hört TAD CR1. Min uppfattning är att CE-1 är de som skiljer sig lite från de övriga. Lite mera musikalitet. Inte lika monitorlika som tex. ME-1. Lite mera avslappnade, inte så precisa och utskurna i stereobilden som ME-1. Lite mindre HiFi och mera realistisk musik, inte fullt så analytiska. Smått fantastiska basresurser för en stativare, men det har kommit till priset av bl.a. 85 dB känslighet. Den stora gemensamma nämnaren för TAD är att de är ”rumsvänliga”. Är det någon som hört TAD låta dåligt på någon mässa eller i något rum? Många andra högtalarfabrikat tycker jag kan låta förträffliga om de får precis rätt förutsättningar men om något är lite ”off” med matchning av elektronik, uppställning eller rum så kan det låta förfärligt. Testade rätt mycket olika högtalare hemma innan det till slut blev TAD. Nu är jag på jakt efter nytt förstärkeri som ni kunnat läsa om i en annan tråd. Det har kommit och gått en del utrustning men tyvärr inget som passat ihop riktigt bra. Nu har jag stora förhoppningar till en Grandinote Shinai. På papperet så är Shinai kanske för klen med sina knappt 30 W (23 W i 4 ohm enl. mätning av tyska AUDIO) i klass A. Men jag har hört fantastiska resultat med andra högtalare så jag måste prova. Polska High Fidelity lät den driva Harbeth M40.1 (85 dB) utan problem. Den ser inte så tjusig ut men låter desto bättre. Tyska AUDIO håller den för en av de bästa förstärkare de testat. Väldigt snabb och klar utan hårdhet. Är det någon som hört nya TAD M1000? Hur skiljer den sig från M2500 MkII?
  12. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Visst är det så men Andrew har ju liknande filosofi på de olika modellerna Hittar inga kurvor för just R1 och CE-1, men tror inte de avviker alltför mycket från ovanstående modeller.
  13. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    "kanske gör att Absolaren vill ha ett par mer lättdrivna högtalare som säkert de mindre TAD.arna utgör." På papperet är det ju tvärt om. TAD CE-1 är på 85 dB känslighet medan R1 är på 90 dB. R1 borde vara avsevärt lättare att driva.
  14. Om byZan vill räkna sig till kategorierna "begränsad budget" hur många miljoner ska man lagt på sin hifi för att räknas till "hög budget"? Några numeriska riktlinjer bör hjälpa för att svaren ska bli mera tolkningsbara. -"One man's floor is another man's ceiling"
  15. Har du möjligtvis hört Gryphon Diablo 300 och kan kommentera på upplevd skillnad mot RI-101?