Jump to content

HQ-Sound

Branschmedlem
  • Posts

    69
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

HQ-Sound last won the day on September 2 2016

HQ-Sound had the most liked content!

Recent Profile Visitors

1 178 profile views
  1. Ingen skulle bygga exakt lika. Om de får samma komponenter och samma låda och följer samma konstruktion och kopplingsschema. Så skulle layout av kretskort, placering av komponenter på kretskort och i låda säkerligen bli lite olika och därmed öppna dörren för att det skulle kunna bli små hörbara skillnader. Även om de fick två exakt lika färdigbyggda lådor och "bara" skulle programmera FPGA kretsen med exakt samma algorithmer så kan det bli ljudskillnader. PS Audio i USA hävdar tex. att när man kompilerar exakt samma kod flera gånger så blir slutresultatet olika. PS Audio kör flera kompileringar på exakt samma kod och väljer sedan den som de tycker låter bäst. Ljudreproduktion verkar till viss grad kunna påverkas av det mesta. Kosmisk strålning, jordmagnetiska fält etc. Det är bara att inse att det finns inget slut. Det är inte lätt att inse hur bra ljud vi faktiskt redan har och njuta av musiken.
  2. "En kedja är inte starkare än sin svagaste länk..."
  3. Mäter man både lik och växel? Har du så du skulle kunna ge några praktiska exempel på uppmätta värden på spänning och ström med "felvänd" kontakt? Är nyfiken på vilka nivåer man kan förvänta sig.
  4. Att borra och använda kemisk "dynamit" hade kanske varit mindre nervöst.
  5. AGD TEMPO AGD Introduces the new AGD “TEMPO”, GaN MOSFET Reference Stereo Amplifier with the unique AGD GaN-Power modular output stage - Positive Feedback (positive-feedback.com) https://positive-feedback.com/industry-news/agd-introduces-the-new-agd-tempo-gan-mosfet-reference-stereo-amplifier-with-the-unique-agd-gan-power-modular-output-stage/
  6. Konstruktören till AGD verkar vara en stark personlighet. Det finns rätt mycket YouTube filmer och intervjuer att lyssna på. Själv tycker jag inte att valet av glasrörsbehållare är så bra, finner fler problem än fördelar med dem. De trode ju även fördyra slutprodukten. Men jag kan förstå att när man kommer med något nytt vill och behöver man sticka ut från det övriga bruset. Nu när han har fått uppmärksamheten kan vi väl hoppas på mera traditionella produkter med denna tekniken framöver.
  7. Psykoakustik bidrar till att vi kan lura vår hjärna med att presentera en konstlad center ur stereoinspelningar. Med ett visuell centerobjekt mellan högtalarna, typ ett porträtt kan det hjälpa hjärnan att skapa ett ännu starkare center.
  8. Du har inte funderat på om du ev. ska prova med diffusion istället?
  9. Hej, tack för beskrivningen. Jag skrev ett inlägg i morse med det kom tydligen inte in så jag gör ett nytt försök. Det är alltid intressant att få ta del av andras intryck. Skillnaden jag hörde som rätt stor mellan ME-1 och CE-1 när det gällde centerfokus och sångarens storlek och konturer är tydligen inget som du noterade mellan CE-1 och CR-1. I mitt rum har jag turen att inte få någon baspuckel med CE-1. En av styrkorna med CE-1 tycker jag är att den finner sig väl tillrätta i de mest skiftande rum. En del andra högtalare är bra mycket mera känsliga att få till tex. Wilson Sabrina, som jag säkert tror kan låta förträffligt om de får optimala förhållanden, har jag hört i tre olika miljöer med olika elektronik, tyvärr lät det - i min smak - dåligt i alla tre fallen.
  10. När du bytte från TAD CE-1 till TAD CR-1 vad upplevde du förändrades i ljudbilden? Om man jämför TAD ME-1 och TAD CE-1 så tycker jag att ME-1 ger en mera fokuserad pin point center image. Rösters utbredning blir mindre i volym och skarpare avgränsade, kanske lite onaturligt precist. CE-1 lite större och "diffusare". Skulle vara intressant att läsa om dina erfarenheter med CE-1 kontra CR-1.
  11. Hej, Det är kul att läsa att några är öppna för att prova på lite kabel-DIY. Jag skrev ett inlägg på ett DIY forum förra året och hoppades få lite tips från entusiaster som provat på att göra lite egna kablar så att jag själv inte behövde börja från noll. https://www.diyaudio.com/forums/construction-tips/363012-diy-cables-controversial-snake-oil.html Tyvärr möttes jag av väldigt oförkänt fientliga och oförskämda kommentarer, så jag la det hela på is tills vidare. Som jag förstår tycker några av er att metallen har störst betydelse ju närmare man kommer elektroniken. Är det någon av er som bytt ut IEC-chassikontakten i apparaten? Det är ju i stort sätt ingen elektronikproducent, mig veterligt, som har extra kvalitet på nätkontakterna. Jag förstår att det är ett större åtagande att försöka hitta en passande högkvalitetskontakt (Furutech har lite att välja på) som kan användas som ersättare till befintlig och att en sådan modifiering sannolikt omintetgör fabriksgarantin. Men det känns inte så logiskt att satsa stort på silver, guld och rhodium i ena halvan av kontaktförbindelsen (sladd) och sedan välja standard nickel i den andra (apparat). Att ta detta med god strömförsörjning ytterligare ett steg undrar jag om VoicesInMyHead har provat Synergistic Research ORANGE Quantum Fuses i apparaterna? Följer med spänning din kabelresa.
  12. Hur ett säkerhetsperspektiv kan man generellt säga att man inte ska bunta ihop strömkablar då de ev. kan bli överhettade om man kör mycket ström i dem, så som till stora slutsteg och "powergenerators". Om det ger en ljudmässig förändring är en annan fråga. Det känns som det mest kan påverka ljudet så varför inte hur man förlägger kablarna? Buntar man många kablar tillsammans kan man komma att påverka signaler i viss mån eftersom kabeln får en ny kapacitiv miljö. Varför kan det göra ljudmässig skillnad om man sätter kabellyftare under kabeln? En aspekt kan vara att vibrationer i golvet kan ge mikrofoni i kablarna en annan kan vara att med luft runt kabeln kan om möjligt den kapacitiva miljön förändras även om den isoleringen som sitter direkt på metallen torde vara den dominernade effekten. Det är väl som vanligt- du får lyssna dig fram till vad du tycker blir bäst. Det finns tyvärr inga färdiga svar.
×
×
  • Create New...