HQ-Sound

Branschmedlem
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

HQ-Sound last won the day on September 2 2016

HQ-Sound had the most liked content!

Recent Profile Visitors

559 profile views
  1. Tack för ytterligare ett mycket läsvärt och informativt inlägg som ökar kunskapen.

     

  2. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Hade varit intressant om du har möjlighet att bekräfta måtten som är lite oklara. Stämmer min skiss?
  3. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Från vad? Fronten på högtalaren? Det diagonala måttet eller ett vinkelrätt? Eftersom byZan själv har använt både 1880 och 2225 så är det väl säkrast att han själv får tala om hur det ser ut, gärna med referenser till skissen jag skickade med så det inte råder några tveksamheter.
  4. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Nu hänger jag inte riktigt med på måtten. Är det så här du menar? Grattis till välljudet.
  5. Hej Peo, "En ovanligt balanserad tråd" är bland det bästa jag läst här på Euphonia, tack för att du tagit dig tid att dela med dig av dina insikter. Ser gärna mera av denna varan i framtiden.

    1. Peo

      Peo

      Hej!

      Tack, kul att du uppskattar tråden. Det stora problemet för mig att skriva den här sortens trådar är vilken nivå jag ska lägga mig på. För låg nivå tillför inget och för hög nivå skrämmer bort majoriteten av publiken. Det var just tveksamheten till att innehållet verkligen låg på rätt nivå som gjorde att jag inte postade den när den skrevs.

      Jag hoppas att du gillar fortsättningen av tråden också.

       

      /PEO

  6. HQ-Sound

    byZan - Nytt i stugan #7

    Det hade varit intressant att få höra lite mera utveckling av ditt resonemang. Skickas inte datapaket på all USB kommunikation? Om DACen har USB anslutning, sitter det då inte styrelektronik som kollar integriteten av datapaketet när det anlänt till DACen? Signalen klockas väl rimligen om i DACen innan D/A omvandling? Synkron eller asynkron kommunikation? Har aldrig studerat detta i detalj.
  7. HQ-Sound

    En hifinörds bekännelse

    För egen del får utseendet ge vika för möjlighet till bättre ljud, men jag blir ju inte ledsen om utrustning också är snygg. När du skriver att Ypsilon blir väldigt varm, pratar vi då om i nivå med Pass Labs, 53 grader på kylflänsarna eller ännu mera? På Pass tycker jag att ljudet förändras mycket de första 3-4 timmarna innan den blivit varm. Det låter nästan som två olika förstärkare. I vilken grad förändrar sig ljudet på Ypsilon när den värmer upp? Jag brukar jämföra Pass förändringen med mejeriprodukter, när den är kall är den som lättmjölk, lite blåaktig i tonen och lättflytande. Allteftersom den blir varmare går ljudet mera och mera mot vispgrädde; rundare, fetare, mera smakrik men också mera trögflytande. Pass är nog den förstärkare som jag hittills hört som förändrar sig mest vid uppvärmning.
  8. HQ-Sound

    En hifinörds bekännelse

    Hade varit mycket intressant att läsa vad du tyckte är styrkorna och svagheterna med de olika integrerade förstärkarna som du provat. Uppenbart blev det Ypsilon Phaethon som fick de flesta checkboxarna på din prioriteringslista.
  9. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Låter ert system alltid bra? Här är tänkvärda ord från Steve Guttenberg https://www.stereophile.com/content/magic-moment
  10. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Tack för tipset, men när man har grannar runt omkring så blir det för mig ingen direkt skillnad på dag- eller kvällslyssning sett till ljudnivå. Jag har som regel att aldrig spela efter kl. 22 för att behålla grannarnas tolerans för övrigt spelande. Med en dämpare tar man ju ner den absoluta ljudnivån men antalet steg förblir ju de samma. Man kan ju dock komma in i de mindre 1,5 dB stegen vid lägre ljudnivå och därmed vinna en fördel. Men en permanent inkopplad "strypning" känns tyvärr inte som en bra lösning.
  11. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Väntar med spänning på att byZan ska skriva lite om de upplevda ljudskillnaderna på TAD och Absolare, just nu verkar fokus skiftat från förstärkarna till obalancerad/balancerad och streaming. Många variabler samtidigt. Taxmannen, Octavia rs eller någon annan. Vad har ni för erfarenheter av hybridförstärkare tillsammans med TAD CE-1?
  12. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Ljud, design (utseende), funktionalitet - vad är viktigt? För mig är ljudet det allra viktigaste, så viktigt jag kan acceptera det mesta i designväg, när det gäller funktionaliteten så behöver jag inte mycket finesser men en viktig del för mig är att kunna reglera ljudnivån med en fjärrkontroll. Och som jag beskrivit tidigare så spelar jag med relativt låg ljudnivå då jag bor i en hyreslägenhet och det är viktigt för mig att kunna finreglera ljudnivån till önskad nivå. Vissa förstärkarkonstruktörer i sin jakt på att konstruera den ”ljudperfekta” nivåkontrollen åsidosätter funktionaliteten och det praktiska användandet. Om man som på t.ex. Lamm förstärkare har en separat nivåratt för vänster och höger kanal så tycker jag att det praktiska kommit i skymundan. När antalet steg på nivåkontrollen blir för få så innebär det också problem för mig. Med en viss inställning tycker jag att ljudnivån är lite för låg men tar jag upp nivån ett snäpp blir det för högt så jag måste gå tillbaka ner ett steg och då blir det igen för lågt, detta tycker jag är mycket irriterande och utgör ett hinder för mig. Jag har lyssnat på Gryphon Diablo 300 och 120 tillsammans med TAD CE-1 i butik och tycker att ljudet låter lovande och skulle ordnat hemlån om det inte var för att båda förstärkarna har för få nivåsteg på volymkontrollen för att passa mig. Diablo 300 har endast 43 steg och Diablo 120 marginellt mera med 46 steg. Ypsilon Phaethon som jag inte hört ännu men varit intresserad av att höra har tyvärr endast 31 steg (3 dB vid lägre nivå och 1,5 dB vid högre nivå) och är därför troligtvis inte aktuell för mig. När man väljer att konstruera sin nivåkontroll med uttag på en transformator blir det så klart svårt att ha många steg men då kanske det inte är en praktisk konstruktionsprincip att bygga sin nivåkontroll kring. Mark Levinson tillhör nog de fabrikaten som har flest steg på sina volymkontroller som jag träffat på, nästan lite väl många kan tyckas. Hörde som hastigast ML 585 i butik strax efter Diablo 120 och måste kring rådande förhållande favorisera Diablo’s ljud, synd det där med för stora nivåsteg. Analog Domain M75D är ett alternativ med många nivåsteg - 127. Bra så långt, men hur låter den tillsammans med TAD CE-1? I närheten av mina ljudönskemål? Andra kandidater? Amerikanskt: Ayre AX-5 Twenty, PS Audio BHK Tyskt: AudioNet WATT, MBL, T+A, Octave V80SE Danskt: Vitus Audio, Aavik Japanskt: Accuphase Bulgariskt: Thrax Ares Sökandet fortsätter...
  13. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Jag har haft förmånen att få ha en Pass Labs INT-150 hemma i 10 dagar. Det har varit en svettig upplevelse eftersom Nelson vill ha sina 53 C på kylflänsarna -även om det är en klass A/B förstärkare- och med den tidiga sommarvärmen har rummet varit mer än varmt. Tidigare i denna tråd har ni kunnat läsa om mina upplevelser av ett större Pass system med klass-A monoblock. Nelson är en duktig konstruktör och har i denna klass-A/B förstärkare lyckats behålla mycket av ljudkaraktärerna från de större monoblocken. Dock upplever jag ljudbilden som lite mindre och med mindre luft kring instrumenten. Även om monoblocken var på lägre uteffekt ”lät” de som de hade mera kraftreserver. Den tröghet i ljudet som jag upplevde med monoblocken infinner sig även i INT-150. Det är väl helt enkelt ljudkaraktären som blir mellan mina TAD CE-1 och Pass. Vad i Nelsons kretslösningar som gör detta kan man ju fundera på; låg dämpfaktor, MOSFET, grad av återkoppling etc. säkert en kombination av flera. När man reducerar en sås blir den tjockare och smakrikare ju längre den står på värmen. Ju längre Pass förstärkare står på ju långsammare roterar min CD-spelare. Så klart är det inte så men det är hur jag upplever ljudet. Det saktar ner och blir fylligare, tyvärr inte till det bättre. Det saktar inte ner så att stressen försvinner och lugnet infinner sig utan det låter som musiken tappar vitaliteten och börjar låta trött. Ett bra exempel är Leonard Cohens sista skiva ”You want it darker”. Leonards röst blir alltför tjock och släpig i mina öron. Detta är mina intryck, i mitt system, i mitt rum. Med andra högtalare i ett annat rum kanske jag skulle tycka annorlunda. Det är säkert ett bra val för många men tyvärr inte för mig.
  14. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Det finns, mig veterligt, två försäljningsställen för TAD i Sverige. Jörgen i Vimmerby och Olle i Malmö. Och visst har jag besökt båda vid flera tillfällen. Och båda har ju lite andra alternativ att erbjuda i förstärkarväg förutom TAD. Lyssna i butik kan ge en viss indikation men med annan rumsakustik och störande spring och ljud är det inte helt lätt att dra några slutsatser i butiken. Det är även sällsynt att alla alternativen som du radar upp finns i butik samtidigt.
  15. HQ-Sound

    TAD-högtalare med alternativ elektronik

    Pass och Burmester låter för mig väldigt olika på TAD CE-1. Tycker man om den ena kombinationen har jag svårt att förstå att man även tycker om den andra. Men smaken är ju som baken - delad. Jag har samma Transparent kablar på alla förstärkarkombinationer som jag testat. Först måste de stora byggblocken på plats innan jag börjar med finlir som olika kablar och vibrationsdämpning. Ändrar man för många variabler samtidigt blir det svårt att hålla isär begreppen tycker jag.