Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

rps20221211_191845.jpg.efd14a180afef529f4bedf2a377adf83.jpg

 

Lyssnar på sista CDn på albumet Christy Moore, Magic Nights On The Road. Låter bra för det mesta. Publiken sjunger med ibland. Låtar som Nancy Spain, Beeswing samt City of Chicago fyller rummet. Har man ett sammetslent och varmt mellanregister blir man inte besviken.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyssnat på band i två dagar. Jättebra och inte minst ljudet men begränsad tillgång till den musik jag vill höra just nu.  Men sen var det dags för sista ”riktiga” middagen innan jul. Vi satsade på röding. Fru Bebop tyckte att vi kunde köra en lillfredag på torsdagen och så fick det bli…

 

Laddade ett par album. Jag föreslog lite blues. Det var ett tag sedan. Vi slog upp ett par glas av kockens vin och satte igång… Fantastisk musik presenterade sig. Det är skönt att inte vara slav under format. Det är musiken som styr. Det blev ett par rippade CD med fantastisk musik som dessutom låter makalöst bra. Rekommenderas. :thumbsup:

Först ut var Blues Singer  med Buddy Guy.

 

7026A13F-B132-4D69-82E9-FD4A4798A89A.jpeg
 

Vi fortsatte med Buddy Guy och spelade hans Bring ’Em In
 

87D82193-2274-45D2-95E8-688CF9A618E0.jpeg


Vi fick också tillfälle att minnas kring hans konsert på Festival de Jazz Montreal 2007 som är en av de bästa vi varit på. Med tanke på hans betydelse som influencer är det märkligt att han aldrig varit med på Sweden Rock 7-8 km från där vi bor. Utan Buddy Guy ingen Jimi Hendrix. De här båda albumen är ett måste. Det första mer renodlad akustisk blues och det andra lite mer soulinfluerad blues.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

Nu har jag lyssnat på band i två dagar. Jättebra och inte minst ljudet men begränsad tillgång till den musik jag vill höra just nu.  Men sen var det dags för sista ”riktiga” middagen innan jul. Vi satsade på röding. Fru Bebop tyckte att vi kunde köra en lillfredag på torsdagen och så fick det bli…

 

Laddade ett par album. Jag föreslog lite blues. Det var ett tag sedan. Vi slog upp ett par glas av kockens vin och satte igång… Fantastisk musik presenterade sig. Det är skönt att inte vara slav under format. Det är musiken som styr. Det blev ett par rippade CD med fantastisk musik som dessutom låter makalöst bra. Rekommenderas. :thumbsup:

Först ut var Blues Singer  med Buddy Guy.

 

7026A13F-B132-4D69-82E9-FD4A4798A89A.jpeg
 

Vi fortsatte med Buddy Guy och spelade hans Cut Your Loose. 
 

87D82193-2274-45D2-95E8-688CF9A618E0.jpeg


Vi fick också tillfälle att minnas kring hans konsert på Festival de Jazz Montreal 2007 som är en av de bästa vi varit på. Med tanke på hans betydelse som influencer är det märkligt att han aldrig varit med på Sweden Rock 7-8 km från där vi bor. Utan Buddy Guy ingen Jimi Hendrix. De här båda albumen är ett måste. Det första mer renodlad akustisk blues och det andra lite mer soulinfluerad blues.

 

 

 

Heter inte den sista skivan " Bring `em in"?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, byZan said:
10 hours ago, P-pan said:

Och resultatet/upplevelsen av det blev ?

Intet. Det blev byggledare tröjan på och sedan julmats bestyr och nu en stund framför TV’n, det får bli i morgon om jag får en stund ledigt:winking:

21 hours ago, calm said:

Musikaliskt inbjudande och inlevelsefullt. Ljudmässigt en hit med alla detaljer och nyanser på plats.

Kan hålla med @calm men det krävde full koncentration då jag hade läst i en tråd om olika inspelningsrum vilket gjorde att jag nu på morgonen lyssnade mer på det än själva inspelningen som helhet. Det blir m a o inte en helt rättvis bedömning av skivan kan jag tycka men i rätt ”mood” så tror jag att jag skulle gilla den för det lät bra inspelnings mässigt.

Nu är det blues som spelas och det efter tips av @Bebop ovan. Det var ettag sedan jag spelade dessa album och det är kul att återuppliva de för jag gillar vad jag hör.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, new order said:

WjXvW4f.png
 

Loreena även idag. Men också denna…❤️🥲 Fortfarande bland de vackraste texter som gjorts finns på spåret "when ye go away".

 

"Soundtrack of my youth"... Fast det var faktiskt en annan Waterboys-platta:

oX2t44c.png

The Big Music, All The Things She Gave Me osv. Oförglömligt!

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-27 at 19:10, Josaa said:

Gammal favorit! En kompis till mig och min fru gick in på systemet i sin ”systemdebut”, var så nervös att hon beställde en ”Prefab Sprout”. Kassörskan sa ”en vad?”. Och hon: ”nej ! En Cinzano!”.

2EA7621C-2034-49FF-BB63-6683D2AB5059.thumb.jpeg.81346f43c41bd02d4e344468471da567.jpeg

Älskar den!

Link to comment
Share on other sites

 

Åttitalets för mig absolut bästa progrockgrupp, såg de två gånger, självklart med Fish. Första gången på Frölundaborg, andra gången på Scandinavium. Efter Clutching At Straws och i och med Fish avgång från gruppen dog intresset för denna grupp helt ut, sångaren och textförfatteren Fish skapade då tillsammans med den dåvarande gruppen ett magiskt universum för de av oss som var med mellan 1981-1988.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...