Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Tack P-pan.

Jag tycker också den passar in grymt bra estetiskt. Frugan håller lyckligtvis med. Det är ju ändå lite viktigt.

Vi vinylbiblioteket är på ca 450 plattor och växer.

När är det ordentligt? 450x10 kanske. ;)

Du har jobbat på bra med skivinköpen! Hade du inte "en back skivor" för typ en månad sen? :D

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Grattis till en jättefin spelare - jag kan tänka mig att det låter mumma!

I och med att det mesta vad jag förstår redan kom intrimmat och klart gäller det väl att hålla fingrarna borta :63:

Hur är det med VTAn, går den att ställa "on the fly" för olika vinylvikter, eller?

Fina bilder också som vanligt!

Tack Taxmannen!

Jodå, jag tycker det låter mumma.

Ja det enda jag behöver göra om jag inte börja byta puppor mm är att ställa in VTA och det är busenkelt. Man lossar en låsskruv och justerar höjden på en annan.

Link to comment
Share on other sites

Du har jobbat på bra med skivinköpen! Hade du inte "en back skivor" för typ en månad sen? :D

Vilken uppmärksamhet. Tackar för det. Då får jag bli lite noggrann nu då.

Jo, men det går framåt. Nu är jag nog lite drygt där jag var i antal innan morsan i ett svårt skov av städnoja började kasta frisbee med skivsamlingen på återvinningscentralen.

Jag hade turen att få några hundra plattor också av en god vän som inte skall ha dem. Permanent långlån.

Drygt 100 är nyköpta plattor som jag bara måste ha, mest Jazz. Så hade jag kanske ca 50 kvar av mina gamla.

Link to comment
Share on other sites

Stackars CD-skivor som får ligga under fötterna till stenen o balansera upp spelaren...symboliskt kanske att CD skivorna får väga upp vinylspelaren ;)

Hehe! Jag hade lite idéer om det också.

Det bästa jag kan ha Cd till numera är ju att spela vinyl på dem. Det har aldrig låtit så bra att spela på CD som nu. Riktigt analogt ljud. För första gången. Vad är en Analog DAC för skit. :24: ( förlåt alla MSB ägare)

Ang bliden med CD skivor som får Balance i våg.

_49U0209.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Vilken fantastiskt fin skivspelare. Stort grattis att det blev så bra också! Jag gläds med dig. Måste ha varit "lite" nervöst inför första lyssningarna? Och vilken service av Stylus/Vinylbutiken att komma och hjälpa dig med montering/injustering.

Nu har du både vinyl och digitalt i absolut referensklass. Kul. Vore fantastisk kul att få lyssna på en sådan fin anläggning någon gång.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Vilken fantastiskt fin skivspelare. Stort grattis att det blev så bra också! Jag gläds med dig. Måste ha varit "lite" nervöst inför första lyssningarna? Och vilken service av Stylus/Vinylbutiken att komma och hjälpa dig med montering/injustering.

Nu har du både vinyl och digitalt i absolut referensklass. Kul. Vore fantastisk kul att få lyssna på en sådan fin anläggning någon gång.

/Lasse

Tack!

Hör av dig om du är i krokarna på västkusten.

Link to comment
Share on other sites

Grattis och välkommen till sällskapet "skivvändarna".

/PEO

Tack PEO!

Jag trivs med det märker jag.

Vad jag också märkte var att jag borde betonat och beskrivit en viktig detalj på spelaren lite mer. Nämligen skivpucken som skruvas fast. Den har en stor avgörande funktion i hela Helmuts konstruktion. Glasytan på talriken är mkt hal så skivan måste sitta fast. Via den svarta ringen jag beskrev tidigare som sitter runt centrumpinnen och att det spänns fast med den skruvade skivpucken möjliggörs hanteringen av de oönskade vibrationerna och transporteringen av dem ner i spelarens bas, bort från signalvibrationen (om man kan kalla den så).

Lägger man på en skiva och inte drar åt centrumpucken glider skivan omkring mkt lätt. Det händer ibland att när man drar åt och dammar av så lossar centrumskruven och det kan man missa. Så man får dra åt den lite extra efter att man dammat skivan. (Jag kanske dammar för mycket???).

Skivtallriken är inte helt plan överallt. Det skall underlätta att plana ut krökta plattor lättare när man drar åt centrumpucken. Den skall bara dras åt lagom hårt också och det sitter i fingrarna efter ett tag.

_49U0225.jpg

Link to comment
Share on other sites

Några bilder jag glömde läge ut. Mer av samma sak bara.

Ytan på skivtallrikens ovansida är hård och blanksvart i cristallglas, inga filtmattor här inte. Riktigt snyggt är det.

_49U0188.jpg

_49U0187.jpg

Grattis och välkommen till vinylklubben! Man kan bjuda motstånd ett tag men i längden är det bara att erkänna att vinyl på högsta nivå erbjuder en annan musikupplevelse. Nu har du två referenser i toppklass både digitalt och analogt! Det är bara att gratulera. Nu står båda öppna för nya upptäckter och harmonier. Det roliga med vinyl att det är egentligen en ny resa som börjar. Kombon av puppor och andra delar är oändliga. Musiken blir garanterat annorlunda.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det första vi gjorde var att få allt i våg. Med 3 HRS Nimbus , Nero Assoluto granit och CD-skivor hamnade vi rätt.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/cmbfoto094/_49U0211.jpg

Väldigt fin spelare :mm::mm:

Grattis, du har säkert oanade upplevelser framför dig!

Nu ska du bara övertala dig själv om att bänken kan förbättras...

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle,

Väldigt fina bilder. :-)

Tack för fortroendet, och att du valde Brinkmann. Att vi på Stylus älskar Helmuts verk är ju inte så konstigt. Vi har ju valt att representera dem här i norr. Men det är extra roligt att få ställa upp en så fantastisk och esoterisk produkt som Balance hos någon som tycker att det är så roligt, och som gillar att utforska musik som du. Och att du hade Joshua Tree. ;-) För mig har alltid de här produkterna vi investerar i alltid handlat om musiken. Och får många år sedan bestämde jag mig för att det jag själv köpte skulle bringa mig större och rikare musikupplevelser. Att produkten "låste" upp och gav mig en större skivsamling, fler skivor som blev njutbara och begripliga. Även de man trodde var hopplöst dåligt producerade, som Joshua Tree till exempel. Att få ett handfull audiofilinspelningar att glänsa är inte lika kul tycker jag personligen. Men att slänga på en skiva och plötsligt förstå det konstnärliga arbetet bakom är en upptäcktsresa för mig. Och jag tror du håller med.

Återigen, ett stort tack för förtroendet, musikstunden, god mat och trevligt sällskap. Visa nu barnen vem som kan röja mest! ;-) Jag önskar dig en fortsatt trevlig upptäcktsresa!

P.S. Det system låter verkligen fint. Stort och mäktigt när det ska vara det, men litet och intimt när materialet är så. Imponerande att Franco Serblins sista mästerverk på Sonus faber kan växla så mellan humören. Ett tecken på en skapelse som kombinerar vetenskap med konst. Och Gryphon-slutsteget var en trevlig bekantskap. Lite rör på det så...;-)

Link to comment
Share on other sites

Tack lindom, calm och calle_jr.

@calle_jr: Jag har sedan jag köpte Gryphon steget planer på en ny bänk men jag ville vänta tills Vinylen var på plats så jag vet vilka förutsättningar jag har. Det har mer med funktion och estetik att göra.

Allt kan alltid bli bättre så klart. Varför tror du min bänk behöver bli bättre?

P.S. Det system låter verkligen fint. Stort och mäktigt när det ska vara det, men litet och intimt när materialet är så. Imponerande att Franco Serblins sista mästerverk på Sonus faber kan växla så mellan humören. Ett tecken på en skapelse som kombinerar vetenskap med konst. Och Gryphon-slutsteget var en trevlig bekantskap. Lite rör på det så...;-)

Tack Daniel!

Kanske skall börja försiktigt med rör i en nätdel, så jag inte rör ihop det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till nya maskinen!

Vilken finish det verkar vara på bitarna, kan tänka mig att det ser ännu bättre ut i verkligheten :)

Men kan någon insatt förklara hur man "dresserar" vibrationerna att marschera raka vägen in till axeln och ner i basen och (förhoppningsvis) försvinna ut i tomma intet. Utan att just skapa vibrationer i skivan/tallriken under processen?

Jag tycker sådant här är så grymt intressant, men jag kan inte så mycket om vibrationers sätt att förflytta sig :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till nya maskinen!

Vilken finish det verkar vara på bitarna, kan tänka mig att det ser ännu bättre ut i verkligheten :)

Men kan någon insatt förklara hur man "dresserar" vibrationerna att marschera raka vägen in till axeln och ner i basen och (förhoppningsvis) försvinna ut i tomma intet. Utan att just skapa vibrationer i skivan/tallriken under processen?

Jag tycker sådant här är så grymt intressant, men jag kan inte så mycket om vibrationers sätt att förflytta sig :)

Hej. Då tror jag att det här kan vara lite kul kvällslektyr. :-)

http://www.brinkmann-audio.de/inhalt/en/technical/resonances_in_analogue_playback.pdf

Link to comment
Share on other sites

Grattis till nya maskinen!

Vilken finish det verkar vara på bitarna, kan tänka mig att det ser ännu bättre ut i verkligheten :)

Men kan någon insatt förklara hur man "dresserar" vibrationerna att marschera raka vägen in till axeln och ner i basen och (förhoppningsvis) försvinna ut i tomma intet. Utan att just skapa vibrationer i skivan/tallriken under processen?

Jag tycker sådant här är så grymt intressant, men jag kan inte så mycket om vibrationers sätt att förflytta sig :)

Tack Double A!

Vibrationer är intressant.

Varenda HiFi fot handlar väl om att guida vibrationer den vägen man vill och stoppa vägen där man inte vill ha dem? Jag har ingen djupare förståelse för detta, men kan tänka mig hur det fungerar. Att det fungerar och kan förbättra ljudkvaliteten har jag hört mängder med gånger.

Så jag gissar att Helmut har en teknisk ide som han testat, lyssnat på och modifierat tills det låter bättre än innan och sedan igen och igen!

Link to comment
Share on other sites

Ja att en hifi fot kan göra underverk för ljudet håller jag helt med om, har också hört det :)

Jag försöker bara hitta en förklaring till hur det fungerar, finns (som vanligt) kanske inga enkla svar men inte desto mindre intressant.

Tack Daniel för länken, det blir kvällsläsningen :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte sammanfatta lite intryck från Brinkmann Balance de första ca40 timmar jag lyssnat på den.

Jag fick ställa in farten igen när den slitit in lagret lite. Den började snurra lite fortare nämligen.

Det är det vanliga när man spelar på prylar som är bättre än de man tidigare haft. Man upptäcket sin musik på nytt. Det jag verkligen gillar med Balance är det att den spelar så självklart (på något vis) och att jag sjunker in i musiken mer än någonsin.

Om jag jämfört med min digitalrigg så är detta ett ljud som jag tycker är mer riktigt i klangen, ffa uppåt i registren. Virveltrumma, cymbaler och blåsinstrument tycker jag är betydligt bättre, men det går igen i den mesta musiken. Tom gamal Kraftverk låter rappt, tungt och mjukt analogt.

Jag har tjatat tidigare om hur jag gillar friskt klart ljud som river i skinnet när det skall göra det utan att ge distorsion som tröttar öronen. Denna egenskap tycker jag Balance gör så bra jag någonsin hört det och det är klart bättre än på digitalriggen och kanske den största anledningen till att jag är så förtjust.

Jag trodde också innan att basen skulle ligga i lä jämfört med digitalriggen. Det gör den inte. Den är rik och nyanserad med otroligt mycket kraft och jag har inte lyckats få den att tappa fattningen eller få till rundgång. Funderade lite på spelarens placering rätt nära vänster högtalare, men jag kan inte höra något som antyder att det inte fungerar bra.

Perspektivet i inspelningen är grymt tydligt. Det är ett 3d-djup i ljudbilden som jag inte upplever med det digitala på samma vis. Undrar varför? Det är inget jag suttit och letat efter. Det bara uppenbarar sig och jag överraskas av det. Ett exempel, jag har en platta med Lauryn Hill (The Miseducation of Lauryn Hill) där det köras en del i olika stycken och det är fantastiskt tydligt var i inspelningen de står och de är ofta utplacerade lite okonventionellt. En här och en där. Rösterna är mycket bra och naturliga. Man är verkligen där. Denna egenskap hörs på många plattor.

Kort sagt. Balance lever så här långt upp till förväntningarna. Jag är inte orolig att den kommer att stå bredvid MSB som en charmig historisk produkt som kan vara kul att lira på ibland. Den kommer att få leverera musik dagligen. Risken är att MSB kommer att vila en del framöver. Lite skämtsamt kan jag säga att den musik jag har som låter bättre på digitalriggen är den jag inte har på vinyl... och det är ju en hel del så därför får den snurra en del ändå.

Stora orkesterverk på klassisk musik har jag dock inte hört något som slår mina bästa på digitalmediet. Det skulle jag vilja höra. Det finns säkert och jag undrar om tex Decca boxen "The analog years" är bra ljud på? Att det finns bra musik på den vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Åå!! Hur kunde jag missa detta? Årets cliffhanger, har den äntligen landat! Ja du, utseendet är det inget fel på, helt i min smak. Snacka om att göra det så enkelt som möjligt men inte enklare än så, för att citera A. Einstein. Väldigt snygg o stilren. Låter säkert riktigt bra.

Gillar idén med att hålla en specifik temp på lagret. Nice. Stort grattis!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...