Jump to content

Adagio

Branschmedlem
  • Posts

    1 745
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Adagio last won the day on June 6

Adagio had the most liked content!

About Adagio

  • Birthday 1971-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Norrköping

Recent Profile Visitors

8 935 profile views
  1. Det är bra när beslut får mogna fram. För min del tog det ganska många exponeringtillfällen innan jag blev ”hooked”. Ja tom innan poletten trillade ner. Jag förstod inte riktigt vad jag hörde i början och led av div förutfattade meningar om horn och Avantgarde. Till viss del stämde nog vissa fördomar med de tidigare modellerna men så fort jag hörde XD serierna var jag såld. Men jag insåg samtidigt att jag skulle få nöja mig med Zero, sen dök ju lilla UNO Fino edition upp och ett köp av ”riktiga” Avantgarder var möjligt, då kunde jag inte stå emot. Zero är förvisso äkta Avantgarder även dom, såklart. Men de är lite annorlunda ändå, på ont o gott. De smälter ju designmässigt in i ett modernt stilrent hem på ett annat sätt och jämfört med mycket annat i samma prisklass så har de många egenskaper som inga andra kommer i närheten av. Uno Fino edition är dock mer homogen över registren. Det bästa med UNO Fino är mellanregistret som verkligen är världsklass. Faktum är att UNO Fino är en hybrid av Zero och den stora UNO. Stora UNO har samma diskant som de finare familjemedlemmarna upp till och med trio. Mellanregister och horn är exakt samma på UNO och UNO Fino Ed, Zero har en egen modell som matchar det mindre integrerade hornet. Diskanten i UNO Fino Ed är dock en modifierad Zero-diskant. Den har bla försetts med samma Omega-talspole som den finare diskanten för att kunna matcha diskanthornet och ha en högre impedans och känslighet. En annan skillnad och likhet mellan de tre modellerna är att förstärkarmodulen är samma i Zero och UNO Fino Ed, den lär vara modifierad för att matcha UNO men effekten är densamma 500w, stora UNO har samma modul som sina stora syskon dvs 1000w. Baselementen är olika zero har ett 12”element och stora UNO två st 10”. Uno Fino Ed får låta sig nöja med endast 1 st 10” Zero och UNO Fino Ed har basreflex för att kompensera konarea. Stora UNO som har 2st 10” och större lådvolym är sluten. Detta leder till att de tre är ganska olika i basen. Zero kan prestera en väldigt potent och rolig bas som verkligen flyttar luft. Uno Fino Ed är ytterligare kontrollerad, lite tightare och slutligen UNO som har supertight och riktigt djup bas. Man kan låta både Zero och UNO Fino Ed gå ner hela vägen i källaren. I mitt rum hade jag då full output ner till 27hz och rejäl output i 25hz enl rew. Men skär man vid 30hz upplever jag högtalaren som mycket bättre. Hela midbas området blir mer avslappnat, exakt och nyanserat, detta gäller även bas och djupbasen. Basreflex-soundet ger en ganska rolig effekt som skapar en känsla av storlek av musiken som om rummet blir större på något sätt, det kan vara en artefakt av att basreflexens=djupbasen kommer lite senare i tidsdomänen än en sluten låda där hela registret kommer samtidigt. Basreflexen i UNO Fino Ed är inte på något sätt slö eller onyanserad, tvärtom men det finns ändå mer kontroll och mer nyanser i de större slutna modellerna. Jag tror att UNO Fino Ed är mest bang for buck och den bästa kompromissen av de tre. Klart man är sugen på en UNO men då kanske steget upp till Duo ligger närmre till hands. Där kommer man upp i en annan nivå. Och ska man utse en vinnare av alla modeller tror jag mest på Duo MEZZO eller PRIMO då man får hornladdning även i basen. En företrädare för Avantgarde berättade att en av anledningarna till att han gillade att jobba med just Avantgarde var att det inte var givet att en större dyrare modell alltid renderade bättre ljud än någon av de mindre. ”Det finns en modell för varje rum” sade han, dvs de håller alla så hög nivå att matchningen med rummet är viktigare än prislappen. Jag tyckte det lät klokt.
  2. Från 16m2. Jag har ca 7x9 m i vardagsrummet basen räcker men det ät ju mer prislappen som styr, klart ett par DUO skulle sitta fint, jag sitter ganska nära nu ca 3,5m och 3;5 m mellan högtalarna detta ger mycket space till sidoväggar o bakväggar. men jag tycker ändå att UNO Fino lyckas spela en otroligt fin bas.
  3. En liten teaser..... svårt men kul att välja färg.
  4. .....och ja, jag kör också klassA, First watt F7. Har tidigare varit såld på rör men med dessa högtalare är jag extremt nöjd med min F7. Min kompis kör med Airtight. Så jag har hört samma modell i hemmiljö med full-rörs- rigg och hos mig full-kisel-rigg. I början körde jag med rör SET 2A3-40. Monoblock, men mitt i Corona-krisen var det problem att få tag i nya effekttrör och den beräknade leveranstiden var ca 5-6 månader..... köpte en Nelson Pass Return of Zen Redux som backup. Den lät så bra att jag började ifrågasätta rörens närvaro. Det ena ledde till det andra och nu är jag fri från mitt rörberoende/missbruk. Det var befriande att inte alltid vara på jag efter nya matchade NOS av olika fabrikat och årgångar..... jag han inte så långt i min samlarmani som jag sett andra gå. Man söker ju hela tiden efter den där perfekta kombon av rör, lite mer av det, liiite mindre av det, man blir ju aldrig nöjd för man vet att det går att ändra. Kanske finns den perfekta kombon där ute? Hursomhelst är jag väldigt glad att jag numera kan foka på musik i första hand, mycket tack vare Avantgarde Acoustic.
  5. Vad kul! Gör som jag och även min kompis gjorde, involvera henne (frun) i valet av färger så känner hon sig ännu mer deltagande och som att hon är involverad. Det är mycket effektivt. Min sambo älskar mina Avantgarder. Första gången under våra 15 år tillsammans som hon faktiskt själv suttit och lyssnat på musik men även tillsammans med mig. ´hennes” musik har aldrig kommit till sin rätt tidigare, så hon har fördragit lurar. Nu med Avanterna kan man spela allt med behållning. Har haft Sonusfaber, och Magnepan tidigare i lite högre klasser under den tid vi haft tillsammans. Jag har själv aldrig haft så kul med musik heller trots ett 35årigt intresse av hifi. Som vanligt krävs rätt uppställning för att få ut max av högtalarna men tack vare den aktiva basen med parametrisk EQ är rumsanpassningen en extre bonus. Man kan tom skräddarsy soundet genom att välja delningsfrekvens uppåt och neråt samt såväl branthet som karaktär på filtret. Många roliga timmar av experimenterande om man vill. Genom att låta basen spela högre antingen genom högre frekvens eller ett flackare filter kan man få ljudet att bli lite varmare, mustigare. Genom lägre delning eller ökad branthet kan man få ljudet tightare, mer exakt. Jag har alltid låtit mina gå ner till 25 Hz, men döm av min förvåning när jag provade att sätta knät vid 30hz! Hella mellanbasen gynnades av detta, hela vägen upp till mid. Jag tycker även att basen fick en enorm tighthet och nyansering, tillsammans med fötter från dynavox skärptes precisionen i basområdet ytterligare. Till saken hör att jag har de ”små” UNO Fino Edition och de är ju inte skapta för att spela lägre än 30hz..... men det går. Den stackars 10”an fick nog ett för styvt jobb att spela från 25 till 300hz.
  6. Va kul!! Hoppas Corona-skiten lugnat ner sig efter sommaren och man kan boka ett besök.
  7. Så här i efterhand: en viss avsaknad av substans i alla register men framför allt i basen. De presterar ju en grym luftighet, de briljerar på anslag men de levererar ingen äkta tyngd efter anslaget. Om jag jämför med mina Avantgarder så är det som om Maggisarna känns som att daska till en badboll med handflatan eller handkanten. Dvs ett djäkla drag från ingenstans som sedan mattas av relativt snabbt. Oerhört lätt och snabbt. Mina avatgarder är mer som ett snytnävslag i en volleyboll. Dvs aningens trögare men ändå extremt snabbt o lätt , men den behåller momentum och kraft samt fart hela vägen. En vanlig högtalare är mer som i bästa fall en handboll ofta som en basketboll och i sämsta fall medicinboll, så upplever iaf jag anlaget och det momentum som uppstår. Sen är ju basen faktiskt endemisk hur man än vänder o vrider på detta. Det kan som i mitt fall åtgärdas med två st bra subwoofers, jag valde REL T7i med gott resultat. Förutom dettta? I min värld är ett par Maggies 3.7/3.7i det bästa valet under 100K, kan på många vis mäta sig med dubbelt så dyra högtalare.
  8. Som före detta dipolare håller jag med. Med mina maggisar upplevde jag att många saker normala högtalare är behäftade med, läs störningar bla aktivering av rumsnoder, var mycket mindre påtagliga. Dock fanns de där i mindre skala och andra problem. Men dessa är man inte riktigt medveten om när man själv lyssnar på dipoler. Som med alla principer blir man lite hemmablind för nackdelarna och hjärnan väljer/lär bort dessa tillkortakommanden. Det är ju iof trevligt.
  9. Nå hur gick det nu då? Har du jämfört de medföljande kablarna från Chord och de du beställde från Atlas? Väldigt nyfiken.
  10. Ja smaken är verkligen olika, jag tycker rodium ger alldeles för kallt ljud.
  11. Det behöver inte vara ett dyrt, bara bra! 😀 jag köpte nyligen en Hattor mini AMGR, riktigt bra faktiskt för rimliga pengar.
  12. Två vänner till mig testade i fredags TT2 vs Qutest med försteg, Qutest med försteg vs TT2 utan försteg. Sedan slängde de in M-scalern i leken också. Innan detta test som ägde rum i den eminenta butiken Akkelis audio, hade jag tagit med mitt försteg och min Qutest till en av vännerna som står i begrepp att köpa DAC, där jämförde vi Qutest och RME-DACen med ungeför samma upplägg. I samtliga fall lät alla dacar bättre med dedikerat försteg! Dvs utan den inbygda förstegs/volymkontroll-funktionen. Vad kan man dra för slutsats? Trotts den potentiella förlusten med längre kedja, fler kablar, kontaktövergångar så är ett riktigt försteg att föredra. Om någon är nyfiken så blir det en TT2/M-scaler med försteg som min kompis kommer köpa, den andra kompisen hade redan nyligen köpt en Dave, han blev dock så imponerad av inkopplingen av M-scalern att han beställde en........ Så, jag anser att de inbyggda sk förstegen i dacar endast är en kompromiss.
  13. En tanke ”på vägen”: varför rohdium?? Man(jag) eftersträvar så få materialövergångar som möjligt och en så jämn serieimpedans som möjligt. Dvs liknandes massa i ledare, kontakter osv. Den koppar jag använder ligger på 101% av IACS, Guld på 76% av IACS. Rodium ligger på endast 39%. om man använder en basmetall av mässing som ligger på ca 27% kan jag iofs förstå att man väljer Rodium som plätering. i kontakter för signalöverföring anser jag att man ska eftersträva att använda koppar eller tellurium-koppar (96% IACS) inte mässing.... Med strömkontakter resonerar jag dock lite annorlunda, där kan man använda de sämre ledarna eftersom de har mycket större massa. Tex beryllium eller en bra mässingslegering. Men jag anser att rodium och mässing inte hör hemma i musiksignalen.
  14. Mitt mål: att känna glädjen i att köpa en ny skiva och spela den första gången, andra gången och tredje gången..... att känna samma glädje och sug efter en upplevelse som berör mig kanske rent av höra nya saker den 10e gången. Att varje album får en historia genom de uppgraderingar systemet genomgår genom åren. Det är nog mitt mål och såtillvida lever jag i mitt mål även om jag vet att allt går att förbättra.
×
×
  • Create New...