Jump to content

Adagio

Branschmedlem
  • Posts

    1 805
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Adagio last won the day on January 31

Adagio had the most liked content!

About Adagio

  • Birthday 1971-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Norrköping

Recent Profile Visitors

9 481 profile views
  1. Man man lyssna på klippen och bilda sig en uppfattning ev ladda ner och fixa så man kan lyssna blint om man är intresserad. En sak är dock säker att de ljudmässiga skillnaderna mellan olika kablar finns men inte alltid är så kritiska att man måste betala flera hundra tusen för dem. Har man pengarna är det väl iofs inget att bråka om, men faktum är att man kommer extremt långt med enkla billiga kablar också. När man talar om högtalarkablar är det lika viktigt att ta hänsyn till vilken högtalare och förstärkare som används eftersom kabeln blir en del av en helhet. Kabel X kan få kombination Y-Z att låta si och kombinationen A-B att låta si. Medans kabel Ö får kombinationen Y-Z att låta si och vice versa.
  2. Förvisso. Det vore ändå kul att veta utifrån vilka premisser de valt konstruktionen. Har de anlitat personal med inblick i problematiken eller bara tagit en helt förutsättningslös approach utan några förutfattade meningar och börjat konstruera den med designers som i första hand designar möbler? Eller har duktiga designers fått läsa in sig och fördjupa sig i ämnet, det hade varit kul att veta. För om IKEA helt plötsligt skulle släppa en elbil skulle jag i alla fall vilja veta hur de approcherat problematiken och vilka konstruktionsval samt hur de jobbat sig fram till denna nya produkt, inte hur de valt att formge den, det kan jag ju se själv.
  3. Snygg. Skulle gärna att de informerade om lite mer viktiga saker än utseendet och hur de tänkt rent utseendemässigt. Saker som val av material, lager, arm, motorstyrning, motortyp, vikt mm. Saker jag mycket hellre sett presenterat. Ärligt talat skiter jag fullständigt hur de kommit fram till att de ska tillverka en skivspelare. Men det vore väldigt intressant att veta hur de tänkt och valt själva konstruktionen.
  4. Härligt att sitta i soffan och avnjuta lite bilder och intryck från mässan på Kristi flygare..... inga krav idag, Karl Böhm dirigerar Berliner Philharmoniker i vardagsrummet via ett par Avantgarde. Livet kan ju inte bli så mycket bättre än såhär. Men visst suger det lite i uppgraderingstarmen när man läser intryck och får rapporter om avantgardes nya SD-serie. Antar att jag ändå kommer vänta med uppgraderingar. Brukar gå ca 10 år för min del. Hoppas på lite bilder av de mindre modellerna och framför allt den nya färgskalan som jag blir lite fundersam kring.... Förut var det tydliga färger som verkligen drog åt olika håll, glada färger. Nu är färgskalan mer i moll sas, många liknande nyanser med samma känsla. Tre olika grader av glans om jag förstår det, från högglans, solidfärg till en serie med metallic som de gamla färgerna men med nya kulörer. Sedan en sidenmatt samt slutligen en supermatt. Hoppas någon fotade dom. Sitter med paddan och väntar på nya bilder och inlägg som en av Pavlovs hundar.
  5. Inte rör men, film om pickup renovering enl ovan.
  6. Superfina filmer i tråden. Konstigt att rör inte kostar mer kan man tycka? Det är ganska många moment om man tex jämför med pickuper som också har motsv hantverk och ungefär lika mycket material. Ibland blir jag sugen på att åter introducera rör i min rigg, blir i så fall en rörbuffert från Hattor som matchar mitt försteg från samma tillverkare. Ang rör och den moraliska aspekten. Det vore osolidariskt att stödja Putler genom att i nuläget köpa ryska rör oavsett vilka vägar de tagit hit till väst. Men vi får hoppas på en palatskupp eller att han helt enkelt går direkt till när han skjuter sig själv i en bunker. Det vore riktigt bra om Ryssland kunde bli en demokrati så att vi kunde handla med dom igen. Min pickup som åkte till Tyskland för renovering visade sig ha hamnat hos en rysk firma som skötte själve rewinding mm. Detta var i december förra året, den hamnade dock i nästa batch som skulle visa sig hamna på fel sida kriget. Så nu är min och ett större antal pickuper POW (prisoners of war) eftersom allt var betalt innan kriget pågår förhandlingar om hur och om batcher kan skickas. Senaste jag hörde från Klaus-Peter var att alla dokument var klara och att paketet skulle skickats den 5 maj. Spännande. Han bifogade mail från den ryska firman, som visade sig vara Sensetive Sound. De har lagt upp rätt många filmer på youtube när de renoverar pickuper, ser ut att göra ett mycket kompetent jobb. Kan rekommenderas att kolla på. Allt ifrån EMT, Koetsu Rosewood till Benz LPS mm. Dessutom gör de egna pickuper som ser väldigt spännande ut.
  7. Liknelsen med kök är rätt intressant. Jag skulle nog säga att 99% av kökskonsumenterna köper från de kända kökstillverkarna. Max 1% väljer att låta en snickare platsbygga. Men jag är lite osäker på hur liknelsen lirar. Högtalaren är ju en del av anläggningen, kanske iofs den viktigaste. Vad är den viktigaste delen i ett kök? Spisen? Hur många köper en platsbyggd specialspis? Nåja, ut att dra ut på liknelsen och analysera sönder den. Kanske är en bil mer att jämföra med högtalaren? Som liten tillverkare är det svårt att slå igenom glastaket som det heter. I Sverige är vi ganska trygghetsknarkande överlag. Det spelar egentligen inte någon som helst roll hur bra dina produkter är när 99% av kunderna står inför valet. I Sverige vill kunden få en trygghet, om många andra väljer en produkt måste den vara bra. Det kan räcka med en exklusiv skara, speciellt om det är en dyr produkt, man vill dels vara med i en klubb av likasinnade, man vill få bekräftelse, man vill vara säker på att produkten går att omsätta snabbt vid ev byte. I det läget slås vissa logikkretsar ut, en kund kan köpa en dubbelt så dyr produkt som de subjektivt tycker att de ljudmässigt kan jämföra med en okänd, ”osäker” produkt under förevändningen att andrahandsvärdet är bättre ifall man ska byta...... Så man förlorar heller dubbelt så mycket pengar i andrahandsvärdet än kanske hälften men med osäkerheten om man överhuvudtaget kommer bli av med produkten. Jag vet flera fall där jag varit med om just detta kunden har verkligen tyckt att produkterna är lika bra ljudmässigt men uttalat att de valt den dyrare med just hänvisningen ”andrahandsvärdet” Hantverksmässigt är jag ganska övertygad om att en liten tillverkare måste ligga betydligt högre i fråga om finish än fabriks mots. Fabriken har större resurser för att reproducera samma nivå på just detta plan om och om igen. Annars får man just förlita sig på att det hantverksmässiga är just det som visar att det inte är massproducerat. Pickuper är ju precis en sådan produkt där folks acceptans vad det gäller olika nivå av finish verkar vara väldigt hög. Man ser verkligen på vissa puppor att de är handbyggda, näst intill garage-nivå. Ändå är folk villiga att betala 50 ibland 100 000kr för en liten plutt som består av i stort sätt samma saker fast i olika varianter. Magnet, generator, cantaliver, en liten slipad diamant och någon form av ram, ibland ett skal. Men man måste nå en viss status för att komma dithän. Vi är ju som sagt mycket skeptiska mot allt nytt. Kanske en släng av jante spelar in, ”ingen ska komma och tro att dom är något”. Visst stora tillverkare har stora muskler ekonomiskt och kan vila sig på stor erfarenhet så deras forskningsunderlag är i regel mycket större. Men en betydande del läggs på marknadsföring och promotion. Annonser och tester kostar massor av pengar. Det är inget som vi småskruttar har. Så det är bara att finna sig i att man får harva på i liten skala såvida ingen finansiär backar upp eller att man av någon anledning uppmärksammas i ett annat land. ”Jag är inte bitter, nejdå,” tänker på Gustavssons Tony Rickardsson.....😂
  8. Du huserar i Linköping om jag minns rätt? Jag bor ju i Norrköping så att låna ut lite bomullskablar är inget problem. Tvärtom, mycket spännande.
  9. Ja du har rätt. Men en bomullsisolering är dessutom till stor del luft, eftersom bomullen inte är packad eller solid som andra material. Luftfuktigheten påverkar såklart men väldigt få hem har en starkt varierande luftfuktighet, har man ett så fuktigt inomhusklimat har man större problem än isoleringen i ens kablar. Alldeles oavsett låter bomull och silke mer naturligt än plasterna du nämnde ovan. Kanske är det bara inbillning men jag tycker att jag har ganska goda grunder att tycka detta genom många år av tester med såväl grupper som individ-tester där de fått lyssna utan påverkan från mig eller varandra. På kablar med olika material utan att veta vilka som användes. Men mina kablar är såklart mest framtagna genom subjektiva empiriska övningar och inte genom att mäta. Så varför dessa material låter som de gör låter jag vara osagt. Har du några teorier om varför olika ledarmaterial låter olika? Varför samma metall med olika raffinering mm kan låta olika? Varför olika legeringar eller pläteringar ger olika resultat?
  10. Skärm eller inte? Är skärm nödvändigt? Njae. Personligen gillar jag idén med att ha så lite material som möjligt i kablar. En skärm ökar mängden material, den kan också öka på kapacitansen vad jag förstår. En skärm är en antenn. Vad menar jag med det? Jo att en skärm är designad för att fånga upp eller hindra instörning, IOM detta är den antenn som förutom leder in störningar till jord och i värsta fall referensen signaljord. Skärmen kan också kapsla in eller behålla störning i kabeln, den hindrar utstrålning. Skärmen är ett dubbeleggat svärd, i vissa applikationer är den ett nödvändigt måste, i väldigt störkänslliga lägen som mellan tonarm och SUT och eller RIAA när signalen är extremt svag i förhållande till ev störkälla. Instrålningen kommer även den förstärkas i alla led och därmed bli hörbar. Personligen tycker jag att twisted pair eller common mode är den elegantaste metoden att undvika störningar tycker jag. I början använde jag ganska avancerade flätor med upp till 10 ledare för att uppnå mindre störningar och låg kapacitans. Men jag upptäckte att den stora looparean ändå bjuder in störningar ibland. Twisted pair minskar looparean och därmed störkänsligheten dessutom förhåller sig ledarna till varandra på ett fördelaktigt sätt i förhållande till den parallella kapacitansen. Jag har även en variant av starquad som i princip är en twisted pair med fyra ledare. Så från att ha gjort saker onödigt avancerade har jag reducerat komplexiteten och ändå enl mig bibehållit de viktiga egenskaperna. Jag har testat massor av skärm material, svindyra Amberstrand och Armourstrand i superlätta komposit material framtagna för flygindustrin för att reducera vikten. Såväl Silverpläterad som ren silver skärm....... men vanlig kopparfläta är det som fungerar minst lika bra. Jag kan inte höra någon skillnad alls. Förmodligen är skillnaden mätbar men mätbar i termer som går att översätta i ljud? Visst är det fräckt med rena silverflätor men om det ökar priset med 5ggr är det ju inte värt tycker jag.
  11. En annan sak som du också var inne på är Litz-trådens fördelar i utnyttjandet av den effektiva ledararean. Enl mina erfarenheter är solid core i Litz en mycket bra metod att dels utnyttja maximal del av ledararean, minimera verkan av proximityeffekten och minska uppbyggnation av värme som i sin tur också minskar effektiviteten. Poängen med Litz tråd är att kardelerna ständigt byter plats både inbördes (en pol) samt i förhållande till den motsvarande polen, för att på så sätt jämna ut effekterna över en längre sträcka. I Nordosts fall använder man en Litz med multipla parallella ledare i ett horisontellt plan, minimal kapacitans men induktansen är olika, liksom proximityeffekten i alla de enskilda kardelerna. Det är ju ett sätt att lösa saker på men det skapar ändå vissa frågetecken. The prof is the pudding som britterna säger, egentligen är ju det ljudmässiga resultatet det viktigaste inte ingredienserna men med bra ingredienser och ett vettigt recept ökar chanserna till en god pudding. I början stirrade jag mig blind på olika geometrier. Eftersom mina kablar tillverkas helt för hand blev det väldigt tidsödande att tillverka kablar enl den metoden. Jag trodde också blint på att man behövde komma upp i ganska hög ledararea. Men sen visade det sig att ledararean inte var så kritisk som många menade, visst rent resistansmässigt och i termer som effekttålighet finns det faktiska begränsningar, men vi ska vara medvetna att en hemstereo inte petar ur sig särskilt många volt, ens vid stora transienter, vidare är det sällan frågan om långa avstånd på högtalarkablarna. Iaf inte i stereosammanhang. Faktum är att i de allra flesta fall räcker endast 20 AWG mycket långt med normalohmiga högtalare. Man ska enl mig räkna på hela lasten för förstärkaren, dvs man adderar resistansen i hela kedjan, kabel och högtalare med dess filter och spolar samt talspolar. Kika på hurmånga procent av det totala motståndet och impedansen som tex en så tunn kabel som 20 AWG tillför till helheten. Försumbart i de flesta fall. Vad är då viktigt? Ja allt iofs, men själva signalen är ju en vågform som skvalpar fram o tillbaka PÅ kabeln. På kabeln? Ja, väldigt lite av själva vågen rör sig i kabeln. Elektronerna ( strömmen) i sin tur studsar runt åt alla håll med i en hastighet av 1600 kilometer/sekund i kabeln men driver över tid ”baklänges” från - till + i den svindlande hastigheten av 1 millimeter/ sekund. Vågformen alltså. Som du varit inne på och som också är en av mina käpphästar, DIELEKTRIKUM! Ju mer massa och material med hög dielektrisk konstant desto mer avrundade faser i tex en fyrkantsvåg. Hur yttrar sig detta? Det är hörbart och som du bevisat mätbart, hörbart på så vis att en kabel med hög dielektrisk konstant och mycket material runt sig låter mjukare eller mer dämpad med mer svärta och mindre ”luft” likaså upplever iaf jag dessa som långsammare transientsvar. Ett typexempel är Jim Auds Purist Audio kablar med vatten. Destillerat vatten ligger på ligger på 29,3 att jämföra med luft eller vakum som ligger på 1. Teflon på 2;3 samt bomull på 1,3. Det ryktades att PA använde tungt vatten, vet inte om det är sant men då skulle faktorn vara 78,3!! Det är inte bara själva isolationen utan allt material runt kabeln som utgör del av den dielektriska konstanten. Jag har redan sedan jag kom i kontakt 😁 med Nordost i början av 90-talet gillat deras tänkande kring just denna faktor. Det är väl ingen hemlighet att Nordost låter luftigt, ljust och detaljerat. Anhängarna menar att alla andra kablar låter dovt och murrigt och att det är anläggningen i som i så fall är fel-tunad om en Nordost låter ljus eller vass. Jag har själv argumentet så, skyldig. I den andra ändan hittade vi gamla PA, diametralt annat ljud, dessutom ofta med separata ledare för plus o minus. Hög induktans och högt dielektriskt värde. Torrt, organiskt och varmt ljud, var termer som ofta beskrev PA då. I 90-talets digitalis-ljud kunde detta vara en Lisa för sargade öron. Generellt tror jag alla tillverkare idag designar bättre produkter som inte drar iväg tonalt på samma sätt som då, detta gäller nog mest högtalare. Då var man nästan tvungen att välja kablar efter högtalare, körde man (som jag) Sonus faber med deras härliga silkes domer, kunde en Nordost Red dawn öka känslan av luft och detaljer, hade man elaka metaldomer valde man tex PA. Jag har gjort extrema empiriska experiment för att höra vad som är hörbart, i form av att jämföra ledarareor och längder på kablarna. IOM dessa experiment kom jag fram till att vissa saker som man tror är viktiga eftersom de går att mäta tydligt inte är lika viktiga medans andra effekter som hur man utnyttjar geometrier och material förefaller påverka ljudet mer. Man kan dessutom få liknande resultat ljudmässigt genom att utnyttja saker som resistans, induktans och kapacitans på olika sätt. Tar man tex en tunn lång kabel med helt separerade poler får man förvisso en induktans som rullar av toppen men eftersom resistansen är olika med frekvens kommer detta höja resistansen i diskanten och påverka dämpfaktorn i hela kedjan dvs den upplevda diskanten höjs och motsatsen är tex två platta ledare som ligger tight med platta sidan mot varandra, induktansen kommer i princip vara samma oavsett frekvens men kapacitansen skyhög. Om man lägger de platta ledarna i samma horisontella plan kommer kapacitansen bli låg men induktansen kommer stiga med frekvens. En lösning som jag använt tidigare är att fläta ledarna runt en kärna av bomull. Då kommer de olika ledarna korsa varandra med 90 grader, en avancerad, rent tillverkningsmässigt, lösning. Men som man ser på dina mätningar av Kimber en effektiv metod. Återigen om den engelska puddingen, resultatet är inte vad alla gillar kanske. För om det bara fanns en smak skulle det bara finnas ett märke. Ett intressant experiment jag och en kompis gjorde för ett tag sedan var att jämföra en Coaxial kabel med ca 2mm2 på både ledare och skärm som högtalarkabel. Min kompis är ingenjör och menade att denna lösning var den mest logiska, eftersom den oavsett längd skulle ha exakt samma impedans och därför vara mindre ljudpåverkande. Isoleringen var av PE. Vi jämförde med en av mina kablar, som är en Litz med två st poler låsta i en parallell konfiguration med en viss distans av bomull mellan sig, resp pol består av 2 st 20AWG samt 4 st 26 AWG Cryobehandlad 7N koppar var och en individuellt isolerad med bomull i en speciell geometri. Resultatet var förvånande, för honom. Coaxen lät betydligt mörkare och med mindre luft. Den lät helt ok, speciellt med tanke på prislappen. Bara materialet i mina kablar kostade ca 8000kr + kontakter. Ett annat experiment jag gjort är att testa olika material i distansen/kärnan. Ett material som jag jämfördebomull med var hampa. Hampa är mycket effektivt mot statisk elektricitet, men den dielektriska konstanten ligger på ca 13. Detta gav ett märkbart lugnare och mörkare ljud. Exakt samma konfiguration i övrigt.
  12. Nu har jag läst igenom hela tråden. Tycker det som sagts är bra och samma saker som jag kommit fram till genom research och empiriska experiment. Kul att du tar dig an problematiken med öppet sinne och bra mätningar trots att du kommer från ingenjörsidan. Allt för många kastar bara kabelfrågan åt sidan som ovetenskaplig eller i bästa fall ovidkommande. I mina experiment sedan 15 år har jag kommit fram till att bomullsisolering är mycket väljudande. I teorin ligger även den dielektriska konstanten på låga 1,3 i normal inomhusmiljö. teflon ligger på 2,3 och PE bortåt 3-4. Ang kopparkvalitet så har det i betydelse för inteängningsdjup och benägenhet till oxidation. Jag har haft olika nivåer av renhet exponerade i min verkstad i 10 år och kan konstatera att ETPC bildar ett extremt tunt lager oxid medans CDA-101 knappt oxiderar alls. När vi är uppe på 7N koppar kan jag inte se någon oxid alls. Jag kan förstå att man väljer Teflon i tuffa miljöer där det finns kemiska ämnen som påverkar mer negativt, men i hemmiljö? Bomullsisolering/luft har en bra mekanisk dämpning. Vidare var du inne på den triboelektriska effekten. Koppar och bomull ligger väldigt nära varandra och statisk elektricitet byggs inte upp alls, till skillnad från koppar och teflon. Teflon har en väldigt stark förmåga att ladda upp statisk elektricitet. Om detta har någon betydelse låter jag vara osagt. Kontaktmaterial och konstruktion förefaller också vara av stor betydelse för ljudet. Generellt förordar jag samma material med så få materialövergångar som möjligt, eller i alla fal material med så lika resistans som möjligt. Jag har haft rena koppar-kontakter i CDA-101 och fungerar väldigt bra dock är de flesta kontaktlim på apparater och högtalare guldpläterade, oftast på mässing men ibland på koppar. Så koppar pläterat med guld är den bästa kompromissen tycker iaf jag. har är en kul bild på hur mycket ledararea det går åt för att få samma resistans.
  13. https://www.kuzma.si/media/uploads/files/SAFIR 9 Technical aspects 220409(1).pdf Lite tankar från Franc kring den nya armen.
  14. Jag måste ändå till den som gjort uttalandets försvar säga att jag förstår vad han menar. Med rullbandare finns en fyllighet, utan att det blir tjockt, dynamik utan att det blir hårt, en jämnhet i alla register utan färgning. Jag upplevde min uppgradering från StabiS till StabiR på det sättet. Jag kunde inte riktigt relatera till några andra skivspelare jag tidigare hört men förändringen drog åt rullbandare-hållet. I en direkt jämförelse skulle man såklart höra skillnaden, men tendensen drog åt det hållet i ovan angivna parametrar. Jag tror att Safir 9 skulle verka i samma riktning. Enl den som lyssnat ska det vara vinylåtergivning på en helt ny nivå..... det låter jag vara osagt. Men kundgruppen torde ju kunna vara den som köpt en Kuzma XL DC som vill ha en ”vanlig” arm utan slangar, pumpar och expansionskärl mm.
  15. Jo det är syntetisk safir, tillverkas av grafit som komprimeras under extremt tryck och hetta.
×
×
  • Create New...