Adagio

Branschmedlem
  • Content Count

    1 658
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Adagio last won the day on July 20 2019

Adagio had the most liked content!

About Adagio

  • Birthday 1971-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Norrköping

Recent Profile Visitors

8 577 profile views
  1. Nej, håller inte med dig om jag förstår dig rätt. Styvare koppling mellan lager och arm får man leta efter, dessutom relativt resonansfritt. En Platis skulle sitta fint under den dock.
  2. Nej de är ganska olika. Platis använder samma teknik som man ser i byggnader i jorbävningsområden. Med flera ”skivor” av dämpmaterial och styva skivor, för att hindra tilltning, krafterna ska kunna verka horisontellt och vertikalt samt dämpas i dessa led. Vidare kan man flytta alla dämpkuddar för att uppnå jämnvikt. Givetvis finns ställbara hårda fötter på den.
  3. Ja, dubbeltallriken är det jag hänvisar till, men som jag sade är det nu standard med en nästan lika tung/ tjock tallrik. det är svårt att på rak hand rangordna uppgraderingarna eftersom de gör lite olika saker. om du ska köpa en helt ny kombo skulle jag rekommendera att köpa en 4-point direkt, det var den största uppgraderingen på alla fronter. Den ligger rätt klangmässigt och har en precision som är kuslig, dynamiken är också trevlig. Nästa steg är PSU ref 2 eftersom den gör att timing, rytm, ljudbild och kontroll blir bättre. Som att ställa skärpan i en kamera från nästan rätt till perfekt. Underlaget kommer alltid verka klangpåverkande, det har väl mest med subjektiva önskemål att göra, som att gå in och mickla med färgbalans, kontrast och ljus i en bild. Men som jag antydde är lönnplattan den lösning som jag tycker är lite som att gå tillbaka till ”nolläget”på bilden. Inte bäst på något men neutral och naturlig. Jag har nu span på att testa och ev köpa en Platis till min Kuzma. Franc berättade att han i samband med arbetet med stabiM började testa olika sätt att dämpa ut resonanser med olika material , den kunskapen blev en spinoff i Platis. Väldigt dyr ”platta” men den skall enl mätningar vara extremt effektiv vilket då skulle höja stabiS till en nivå där den kan jämföras med tex stabi ref2 på vissa punkter även om det är en mycket mer genomarbetad spelare men också mer kostsam såklart. StabiR med Platis är ju också en grym lösning...... men pengar är ju pengar, Personligen tycker jag resan med stabiS har varit väldigt kul, varje uppgradering har gett bang for buck och höjt denna enkla men genomtänkta lilla juvel till nya höjder.
  4. Hade varit betydligt bättre med maglev-fötter mot underlaget, för övrigt instämmer jag i ovanstående invändningar. Basen måste ju vara fixerad så att armens lagerpunk samt tallrikens lager har gemensam referens hela tiden.
  5. Hur många varianter av talrik på planka kan det finnas? Ursäkta.?
  6. I grundutförande är det en mycket potent spelare. Den tyngre tallriken gav en känsla av mer momentum i ljudet, som att det drevs fram med mindre friktion, ungefär som en tungt lastad bil i lätt nerförsbacke. Numera är en tyngre tallrik standard. S-armen är en riktigt trevlig arm, men ganska komplicerad att få till. Den har en lätt romantiskt ton och är nästan feminin i jämförelse med tex Stabi ref. Stabi ref är mer maskulin med fokus på takt och stabilitet, betydligt enklare att handha. Inte lika raffinerad men överlag något bättre arm. 4-point 9” är nästan löjligt bra, med den hör man hur mycket stogi ref faktiskt färgar och beslöjar ljudet. Är neutralitet och precision det man vill ha är 4-point vägen att gå, den låter pickupen spela och göra sitt allra bästa. 4-point är som det bästa av stogi ref och stogi-S kombinerat i en, fast bättre på alla punkter. Någon kanske tycker den är för korrekt om man vant sig vid slängigare armar. Underlaget har betydelse för klang, det ska vara ett solitt underlag, det bästa jag hittills provat är faktiskt den dedikerade hyllan i lönn, producerad av Kuzma. Den sticker inte ut på något sätt, den gör bara allt rätt i mina öron. Det finns underlag som låter mer dynamiskt, mer detaljrikt osv men inget har låtit så bra allround som denna platta. PSU ref2 transformerar denna spelare från en helt ok spelare till en maskin jag kan leva med resten av mitt liv, jag kommer nog inte byta ut den. Den får en känsla av exakt timing, vilket också bevisas i mina mätningar. Svajet minimeras och komplexa stycken mejslas ut ännu mer detaljerat och avslappnat. jag är dock lite sugen på en stabi-R eftersom en kompis har en sådan. I så fall vill jag ha kvar denna iaf. Drömmen är ju en XL men den är lite dyr?. Vem vet?
  7. Jag tycker det viktigaste är att du känner förtroende för den spelare du väljer. Smaken är ju väldigt olika, själv halkade jag in på Kuzma efter några andra bekantskaper...... det var som en helt ny nivå i kvalitet och stabilitet där mina tidigare erfarenheter kan liknas vid veka leksaker, Kuzma framstod som ett framstod som ett precisionsverktyg inom navigation eller fält-forskning. Robust men ändå förfinat, inget kändes som om det kunde gå sönder.... någonsin. Efter en kärnvapen smäll kan man nog spela en Kuzma. Men som sagt valet är högst personligt och det är du som måste känna vad ditt hjärta och din hjärna väljer, lycka till!
  8. Snyggt, även om jag är svag för point to point är kanske kretskort att föredra på en Q-tron då de är behäftade med vissa ”variationer” i byggkvalitet. Ljudet kan ingen bestrida iaf, bland de förnämsta ljudförmedlarna hifivärlden skådat. Men som sagt vi brukar skoja lite om ”the full Q-tron experience” här i Norrköping eftersom 3 av mina hifivänner har eller har haft Q-tron. De är som att ha en Ducati, prestanda och charm men kräver verkstadsbesök nu och då. Man bör som du och mina vänner ha reservapparater att köra på under tiden. Men med kretskort blir nog kvaliteten mer stabil med färre variabler. Tror att en av mina kompisar också fått sina uppgraderade och de verkar fungera klanderfritt numera. God Jul föresten!
  9. Finns det inte något bra dataprogram som man bara kan koppla upp sin dator via RIAA eller tonarm och sedan mäta alla parametrar?
  10. Samtidigt blir det frustrerande när man inte vet var man ligger, jag tvingas mäta in för att sedan lyssna mig fram till det bästa läget. Igårkväll lyckades jag sabba hela inställningen och fick börja om från noll men med denna nya kunskap i bagaget. Nu idag låter det bättre än det någonsin gjort.
  11. Tack PEO! Jag har några pianoskivor som trots hur mycket jobb som helst med VTA, azimut, zenit och VTF mm inte nått hela vägen i mål. En liten, liten tendens till spruckenhet i tonen. Jag hade provat allt och som vanligt slutit mig till att det nog var vägs ände och själva skivan som det var fel på. När jag satt och lyssnade nu ikväll drog jag mig till minnes din tråd..... sagt och gjort kontrolläsning, kontrollmätning och visst 2,00 g precis som Kuzma rekomenderar, sänkte till 1,9 g...... aha! Klart reducerad tendens. Sänkte till 1,85 på en likadan våg som du har. BORTA!!!! Nästan. Blir att jobba ytterligare med några parametrar men detta var verkligen en öppning till bättre återgivning. Tack än en gång.
  12. Jo, man kan ju köpa en https://www.hificollective.co.uk/switches/selectors-switches.html ingångsväljare av bättre kvalitet några RCA-honor samt en lämplig låda.....
  13. Nu har det gått några veckor och jag kan konstatera att det behövs (som alltid) ganska lång tillspelningstid. För nu låter det såå mycket mer levande och realistiskt, det lät som jag tidigare nämnt mycket bra även i början, men det som händer över tid med högtalare är väldigt påtagligt. Jag har även testat ganska många olika delningar mm men har nu landat i 24db Butterworth, denna ger mest ”avantgarde-ljud” sas. 18db blir mer som jag är van vid att ”vanliga” högtalare låter. Jag kommer ändå från Maggieträsket ? med väldigt flacka filter. Det som händer nu är att instrument som piano nu låter som piano i hela klangregistret. Med mina Maggies presenterades mellanregister och övertoner på ett magnifikt sätt, kroppen och stommen i klangen var lite anemisk, detta hjälptes i mitt fall upp med två REL subbar, då kom såväl kropp som botten, men det satt aldrig ihop på samma sätt som nu. Nu är klangen i högre grad homogen, mer ta på känsla. Ska jag försöka beskriva det på något sätt är det som om Maggisarna målade upp en stor förförisk bild av händelseförloppet, med fantastisk textur och känsla av ljud i 3D, inga platta pappfigurer som jag hört i andra sammanhang. Nu inser jag att de iofs realistiska figurerna var ihåliga, det fanns ingen verklig substans, konturerna var förvisso skarpa men i retroperspektiv var figurerna ihåliga saknade tyngd och innehåll. Med dessa högtalare får jag i mina öron en perfekt blend av egenskaper som gör att jag köper ljudet rakt av, som att det sker här och nu. Kombinationen av det helt oansträngda och brutalt dynamiska förloppet är grymt beroendeframkallande. Näst på tur är att installera nya drivrör och sedermera effekttrör i mina monoblock för ingen vet riktigt hur många timmar de kan ha gått.
  14. Snyggt! Hoppas fortsättningen blir spännande.
  15. Jag kör labeld; DG för sig, BIS, Philips, RCA osv. I varje sådan sektion har jag sen sorterat efter kompositör men i kronologisk ordning dvs tidig musik, barock, klassisk, Wienerklassisim, romantik osv. Men det är väl mer en avsikt än strikt utfört. Men de de olika kompositörerna ska iaf ligga i resp högar. Krångligt? Lite. Men för mig fungerar det eftersom jag vet vilken label en speciell skiva eller dirigent ligger på. Samt att varje label har lite house sound, så det är lättare för mig att hitta vad jag är sugen på både musikaliskt men även ljudmässigt, soundvise.