Jump to content

Adagio

Branschmedlem
  • Content Count

    1 719
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Adagio last won the day on October 17 2020

Adagio had the most liked content!

About Adagio

  • Birthday 1971-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Norrköping

Recent Profile Visitors

8 734 profile views
  1. Här kan man läsa lite om CPC. https://6moons.com/audioreviews/duomega/upgrade.html
  2. God fortsättning på dig med! Balanserade lösningar är ju intressanta eftersom de kan eliminera problem, men som någon skrev. Single end avslöjar problem och man har möjlighet att eliminera dom helt eller så mycket som möjligt. Med äkta balanserade lösningar kan han ha optimerade placeringar och kabeldragningar mm som maskeras av den balanserade konstruktionen. Huruvida det är bra eller inte låter jag vara osagt, problemet blir löst rent ljudmässigt. En annan sak är väl att äkta balanserade konstruktioner blir dubbelt så dyra rent komponentmässigt, det är också extremt noga med kom
  3. Ja den finns i XLR. Men min F7 är oballad så jag ser inte något behov i min rigg.
  4. Fjärren är en solid rackare i massiv metall, med många bra funktioner. Volym, ingång, vala av passiv eller buffrad, val av gain på buffert 3/6/9db gain, dimmer i 4 steg eller helt släckt display. Mute .
  5. Baksidan har tre ingångar och två utgångar samt ingång för den externa linjära nätdelen som huserar i egen låda.
  6. Har nu börjat utvärdera Hattor Mini RCA AMGR edition. Ett passivt/buffrat försteg med ett hjärta av en superduperbra volymkontroll med 64 fasta steg och samma impedans oavsett volym. Det fina är låg signalpåverkan och enl mig en underbar neutralitet. Den enklare versionen jag hade tidigare hade ingen buffert utan var rent passiv, detta medgav några eftergifter men pga av den i mina öron fantastiska tonen blev det ett inköp av denna. Denna underlättar i mina utvecklingsarbeten av kablar såklart. Jag kan testa olika längder och hur olika material/ skärmar beter sig med olika impedansen och gai
  7. Så där nu har jag haft Hattor några dagar.
  8. Jag har haft Dave hemma på besök och kan bara säga att det var det bästa digitala ljud jag hittils hört. Vad exakt var det som jag upplevde som så bra? Jo, för att använda en sliten klyscha, -det lät analogt, men på riktigt? Inte analogt som varmt eller mysigt som många verkar tro, nej mer som riktigt bra vinyl eller som rullbandspelare, utan defekter. Det lät bara självklart. Har man råd så är det absolut något att satsa på, själv fick jag nöja mig med en tredjedels Dave..... Chord Qutest men är glad för den med, maken till väljud för pengarna har jag svårt att hitta iaf enl min smak oc
  9. Kul, har ju lämnat rörträsket för denna gång men tittar gärna på när andra kämpar fram i det. Min erfarenhet ang dämpringar liknar Daniels, på NOS brukar det inte vara någon direkt fördel. Men det hörs skillnad, enklast är det om man sätter dämpringar på alla rör, lyssnar och sedan tar bort alla och jämför. Enl mig blir det första intrycket väldigt behagligt och trevligt, utan excesser. Men ganska snart blir det lite trött och tråkigt, jag saknar livfullheten från det jag är van vid. Till viss del även musikberoende, men överlag känns det befriande att ta bort dämparna.
  10. Eftersom jag haft åsikten att traditionella passiva filter låter roligare, mer naturligt osv men på senare år gång på gång hört utmärkta såväl aktiva som halvaktiva lösningar måste jag bidra med tankar. min favoritlösning måste ändå bli halvaktivt. Alla passiva komponenter färgar ljudet, oavsett om de är i passiva delningsfilter eller signalvägen, inte bara passiva föresten utan alla komponenter. Det är först när man hört vad som händer när man ”skalar” bort komponent efter komponent och har möjlighet att komma närmre och närmre källan som man kan förstå detta. Vad är då finesse
  11. Jag har numera en Chord Qutest, det ÄR skillnad mellan de olika filtren. Jag kör regelrätt med den vita, helt linjär och neutral, men ibland kan det vara mysigt att tona ner lite. Ett liteslitet och extremt fördomsfullt begrepp är ”rörljud” Inget kunde iofs vara mer felaktigt men för att beskriva ljudet med de olinjära eller varmare lägena tycker jag den gamla fördoms-benämningen ”rör-ljud” är passande i detta sammanhang. Jag har inga direkta exempel men det finns en del musik som tjänar på att få en något varmare ton. Jag använder dock sällan de avrullade lägena i min rigg men
  12. Ful bild det blev..... får återkomma med en när jag har enheten
  13. Inget är som väntans tider............................. nyfikenheten har lett mig in på nya domäner. Min B1 buffert visade sig färga ljudet mer än jag trodde, ändå är det en av de mest transparenta lösningar jag hört. Jag såg att Arek ( Khozmo acoustic) i sin Hiend-serie eller snarare -brand, Hattor har såväl ett intressant rörbuffert-steg samt en buffert modul med NedClassD opamp..... så då testar vi väl en sådan där buffert då! Kanske hinner tomten fram i tid......
  14. Ja hur är det nu när ”smekmånaden” i detta fall ca 1 vecka är över? Jodå visst känner jag behov av en buffert. Den passiva lösningen medger en extrem transparens och ett lugn. Lugnet kommer nog delvis av en mindre Transientvillig rigg, såväl som minskad dist. Jag tror dock att jag kommer landa i att använda ett buffertsteg i kombo med denna fantastiskt fina volymkontroll, vilket var den ursprungliga planen.
  15. Hmm den där är en shuntad, balanserad. Det sitter fasta Z-foil motstånd på kortet, vilka signalen alltid passerar igenom dessa bestämmer också den önskade impedansen, Takman motstånden shuntar ner mot jord. Detta ger en ojämn impedans men extremt kort signalväg och möjlighet att använda dessa fina motstånd utan att ruinera sig. Eftersom det är en balanserad kontroll behövs dubbelt av allt.
×
×
  • Create New...