Peo

Artikelgruppen
  • Content Count

    585
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    27

Peo last won the day on October 1

Peo had the most liked content!

Recent Profile Visitors

7 449 profile views
  1. Finns dom? Banankontakter är i min värld avsedda för labbändamål, d.v.s. för tillfälliga förbindelser och inte för permanent bruk. Jag har inga vetenskapliga belägg för min skepsis, men efter ett helt yrkesliv tillsammans med banankontakter skulle jag aldrig välja dem till högtalare om jag kan använda spadar i stället. Det är bevisligen fler än jag som inte tror på banankontakter till högtalarkablar, varken mitt slutsteg eller mina högtalare tar banankontakter.
  2. Jag hittar tyvärr inte länken, men ska försöka återge författarens svar på samma fråga. En digital mixning är en rent matematisk funktion, men en "DSD-sample" är inte ett absolut värde som anger signalens amplitud och därför kan man inte heller behandla den matematiskt.
  3. Peo

    Tachometer för skivspelare

    Kul projekt och tack för att du delar med dig. Jag gillar din lösning och jag har gjort en motsvarande funktion i min hemsnickrade motorstyrning, men jag angrep problemet från en annan riktning. Givaringången (PB3 i ditt fall) triggar hos mig en interrupt som läser av den inbyggda och interruptstyrda funktionen micros(). Det är definitivt inte den perfekta lösningen. Hos en 16MHz Nano är upplösningen på micros() = 4 µS, men den är hyfsat konsekvent och jag ansåg att den därför kan nyttjas som tidräknare i så här långsamma förlopp. Den begränsade upplösningen gör förvisso en siffra upp/ner hos den 4:e decimalen, men det må vara förlåtet i den här applikationen. En enkel beskrivning på mitt sätt att lösa det. (med reservation för felskrivning) Nästa experiment för min del är att använda en Teensy 4.0 (ARM Cortex-M7 at 600 MHz) i stället för en Nano för att få en mer högupplöst och stabil mätning som även ska kunna mäta på delar av ett varv med acceptabel precision. Jag jobbar på en "strobe disc" för att kunna mäta svaj & fladder, men det är svårt att tillverka en som har tillräcklig hög precision. Målet är att få 100 mätningar / tallriksvarv. Får jag fråga hur lång tid det tog för dig att "få till" din tachometer? Anledningen till min fråga är bara att jag vill/behöver få en uppfattning om hur trögtänkt jag är. Det finns röster här på forumet som anser att det så enkelt att skapa ett sån't här bygge att en 8-åring fixar programmeringen på ett par timmar och att pappa fixar resten på ett par dagar. I detta fallet handlade det om att tillverka en egen nätregenerator (PowerPlant), inte en skivspelartachometer. Jag känner mig nämligen otroligt korkad och inte minst smått förnedrad som behövde hundratals timmar för att få till en fungerande apparat som gör samma sak. Den typen av uttalanden främjar inte att medlemmarna visar upp sina DIY-projekt och för min del är del är det slut med det. Nog om det.
  4. Peo

    Placering av PSU

    Du får ursäkta min okunskap, men är Sbooster resp. Teddycap ett fabrikat, en modell eller är en princip? Det är helt okända begrepp för mig. Jag ska söka på nätet när/om jag får tid över, jag återkommer om jag har något att tillföra.
  5. Peo

    Placering av PSU

    Den frågan är omöjlig att svara på utan att veta mer om vilka burkar det handlar om och hur de beter sig. Linjära, switchade eller är det en mix? AC eller DC ut från PSU'n? Effektuttaget? Metall eller plastkapsling? Jordat eller ojordat? Kabeltyp ut från PSU'n? Flytande eller jordrelaterad utspänning? osv. Genereras det bara elektriska fält så behövs det sällan några större avstånd mellan apparaterna, är det stora strömmar inblandade kommer de magnetiska fälten att göra sig påminda och då krävs det betydligt mer än några centimeters avstånd och genereras det eterburna, högfrekventa störningar räcker det sällan med en meter. Alla apparater på EU-marknaden måste vara kontrollerade enligt de normer som finns för respektive produktkategori, i detta fallet gäller bl.a. det s.k. EMC-direktivet. Direktivet har däremot inget med hifi eller ljudkvalitet att göra, kravet är bara att: 1. Begreppet "fungera som avsett" ligger nog på en helt annan nivå än vad vi är ute efter och det krävs nog ganska mycket störningar innan en förstärkare inte anses "fungerar som avsett". 2. "funktion försämras i en oacceptabel utsträckning." är minst lika luddigt. Mina krav och deras krav är inte på samma nivå. Vi åsidosätter ofta 9 § genom att vi "modifierar" våra apparater, t.ex. med att byta ut nätkabeln. Levereras din apparat med en avstörd nätkabel så gäller inte apparatens EMC-godkännande om du har bytt ut den. Ansvaret ligger då på dig och tillverkaren går fri om apparaten skulle fallera eller förstöra annan utrustning. Det finns prejudicerande fall där tillverkaren går helt fri från ansvar p.g.a. att brukaren har bytt ut anslutningskabeln till apparaten. I just detta fall handlade det om en bildskärm som började brinna.
  6. Peo

    Peo's prylar

    Jag lyfte på förstärkarlådans lock och så här ser det ut. En detaljbild. Ett kort för respektive kanal. Nästa gång jag demonterar anläggningen ska jag öppna och fota nätdelen också. Du får ge dig till tåls så länge.
  7. Peo

    Peo's prylar

    Det stämmer. Hör av dig när du är i den här delen av landet.
  8. Peo

    Peo's prylar

    Jag vet faktiskt inte mer än att det är en separat (och helt annorlunda) nätdel till 202 och att det lagts ner mer omsorg på att selektera/matcha komponenterna i 202. Skillnaden mellan dem är så pass stor att det känns som att det kan vara någon annan skillnad också, men jag vet samtidigt av erfarenhet vilken enorm förbättring det kan bli när man matchar komponenterna till perfektion i en helbalanserad konstruktion.
  9. Peo

    Peo's prylar

    Det är troligtvis inte den optimala hifi-bänken, men har man ont om utrymme, så måste man hitta på en egen lösning. Nej, det är bara en visning på slutstegets kylflänstemperatur. Sommartid kan det bli på gränsen till att slutsteget bryter på övertemp. Det är en hembyggd tempmätare som kommunicerar via wifi eller BT, vilket man vill. Displayen du ser är en avdankad mobiltelefon. Helt rätt, det är skivspelarens motorstyrning. Visst är det en Musical Fidelity M1DAC. Den används mest för att kunna få ut TV-ljudet i högtalarna när jag tittar på en konsert, men jag har möjlighet att streama lokala filer via den laptop som står över Thor. Datorn används i dag för min skivdatabas och för t.ex. SVT-play, men den dag jag orkar installera om J-river kan jag spela mina filer också.
  10. Peo

    Peo's prylar

    Du är välkommen.
  11. Peo

    Peo's prylar

    Tack och visst "rockar det fett". Kul att du nämner det, det är nämligen samma sak även för mig. Spelningen där vi jämförde 222 med 202 vände upp och ner på många av mina väl etablerade övertygelser och fördomar. Jag var tidigare helt övertygad att de eventuella skillnader som fanns mellan två "likvärdiga" apparater i samma segment/division bara skulle hamna under rubriken "Petitesser", eller definieras som "inte bättre, inte sämre, bara lite annorlunda". Och om två likvärdiga försteg lät avsevärt annorlunda handlade det med största sannolikhet om missanpassning mot övrig utrustning. Nu var det två försteg från samma tillverkare, från samma serie/generation och som drev ett slutsteg från samma tillverkare, men ändå var skillnaden så pass stor. Den här lyssningen var nyttig, fördomar och inskränkta övertygelser ska sättas på prov och är man bara lite öppensinnad och litar på sina lyssningsintryck så kan det bli en positiv erfarenhet att ta med sig. Så kan det nog vara, jag har inte suktat efter några andra produkter från EVO-serien förutom 222 och 202 och 202 står då betydligt högre i kurs än 222. Det är kanske vanskligt att sätta epitetet "prisvärd" på en apparat som ny kostade betydligt mer än vad majoriteten har lagt på hela sin anläggning, men som begagnad anser jag den vara ytterst prisvärd.
  12. Peo

    Peo's prylar

    Eftersom ingen vågade sig på en gissning så får jag avslöja det själv. Jag har bytt försteg. För några år sedan fick jag låna ett Krell 222 försteg och ett Krell 402 slutsteg. Givetvis testades kombinationen 222 tillsammans med mitt FPB400cx slutsteg och mitt KCT-försteg tillsammans med 402. Jag gillade verkligen vad 222 och FPB400cx kokade ihop tillsammans, men KCT och 402 föll mig däremot inte alls i smaken. Ett år senare fick jag möjlighet att jämföra försteget Krell 222 med Krell 202 tillsammans med två EVO 600 monoblock i en hyfsat välkänd anläggning och att en minskning med 20 kunde göra så stor skillnad gjorde mig överraskad. Jag köper sällan/aldrig hifi-prylar utan att först provlyssna hemma i min anläggning, men denna gången blev faktiskt ett undantag. Eftersom jag hade hört vad ett 222-försteg kunde göra här hemma och jag hade hört vilken skillnad det var mellan ett 222 och ett 202 kände jag mig relativt säker. Jag fick krok på ett 202 till "rätt" pris, men det fanns ett "litet" problem. Det visade sig att min bänk inte var djup nog för att en 202 skulle få plats och jag var nära att dra mig ur. Jag lever ihop med en kvinna som saknar all insikt om hur mycket jobb den typen av projekt innebär och i hennes värld är det ju "bara" att köpa ett par nya bänkskivor, så är det klart. Hon lyckades övertala mig att gå vidare och lagom till semestern dök det upp en låda. Det var en stor låda för att bara innehålla ett försteg och med en fraktvikt på nära 30 kg är det inget man tar under armen och går hem från utlämningsstället med. Först fick den befintliga bänken rensas från apparater och vinylskivor. Bänken innehåller 860 skivor och bara det tar ett tag att baxa undan dem till en säker plats. De nya bänkskivorna ska kapas, hål för kablar sågas, undersidan målas och benen monteras. Efter det att den undre skivan har monterats på stommen är det dags att placera ut undervåningens apparater och dra kablarna, det är enklast att göra detta innan bänken har tryckts in mot väggen. Här är toppskivan är på plats och övervåningens apparater uppställda. Nu fick försteget plats med gott mått för kablarna. Skivspelaren fick en ny placering i mitten av bänken, den har alltid stått till höger innan. Den nya bänken sticker ut mer och jag ville ha skivspelaren på en lite mer skyddad plats. Tyvärr var längden på signalkabeln mellan RIAA-steg och försteg anpassad till den förra placeringen och RIAA-steget fick placeras under försteget eftersom kabeln inte räckte för att ha det under skivspelaren som jag ville. Ingen som har en 1,5 m Valhalla XLR liggandes? Tillbaka med skivorna och äntligen var det dags för en första lyssning. Och??? Jag är glad att frugan övertalade mig, det kostade stora delar av första semesterveckan, men det var det helt klart värt. 202 är utan tvekan ett kompetent försteg och just kombinationen 202 + FPB400cx är mycket lyckad. Det är som att dörren till en helt ny dimension har öppnats.
  13. Peo

    Peo's prylar

    Qx# fokuserar endast på störningar i det högre frekvensbandet (HF), det vi brukar kalla för RFI (Radio Frequency Interference) eller EMI (Electromagnetic Interference). Den typen av störningar varierar stort från hushåll till hushåll och f.f.a. vid olika klockslag. Hos mig är majoriteten av dessa störningar eterburna och beroende på hur nätinstallationen ser ut kan mer eller mindre av dessa störfält induceras i kablaget. Jag minskade mängden RFI i hifi-uttaget markant med en HF-tät skärm på matarkabeln, men fortfarande finns det en del HF-störningar som kommit in i nätet på annat vis. Mängden och sammansättningen av dessa störningar avgör vilken medicin som är lämplig. Den traditionella s.k. strömrenaren med induktanser och kondensatorer jämför jag med bredspektrum-antibiotika som slår ut allt. Det kan i många fall vara helt rätt medicin, men hos mig är det "overkill". Biverkningarna är betydligt större än nyttan. Man städar inte efter en festival med tandborste och tops, lika lite som man rengör skivspelaren med bulldozer. Har man inga HF-störningar så gör inte Qx# någon nytta och har man mycket HF-störningar kommer inte en Qx# att räcka till. Qx4 har en knapp på baksidan som stänger på/av funktionen, det är alltså enkelt att kontrollera om den gör någon nytta. Tänk på att det är 4-5 minuters fördröjning vid till/från-slag. Funktionen startar/upphör inte direkt när man stänger på/av den. Hur den fungerar är fortfarande så oklart för mig att jag inte ger mig in på en förklaring. Det är mest marknadsföringssnack i deras färggranna broschyrer som figurerar och en riktig teknisk beskrivning över kretsen och funktionen lyser med sin frånvaro. @octavia rs har egentligen redan svarat på den frågan. Jag testade några olika crimp-tänger och fastnade för samma som @octavia rs använder, Miniforce eeb0160. Min "övervakande" elektriker använde sin Weidmuller PZ6. De gav i stort sätt likvärdigt resultat. Det viktiga är att man använder rätt hylsa till aktuell kabel och att tången crimper hylsan till en homogen avslutning.
  14. Peo

    Peo's prylar

    Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden och här kommer några av de förändringar som skett sen senast. Det är snart ett år sedan mina Wilson Sabrina flyttade in i stugan och jag är fortfarande väldigt nöjd. I vanlig ordning har jag gått igenom ett större antal fötter för att se/höra vad som passar de här högtalarna bäst. ett axplock av olika fötter som testats. För att göra en lång historia kort: Spikes får golvet att vibrera, vilket jag inte gillar. Fötter med en eller flera kulor/spetsar får också golvet att spela med. Riktigt mjuka fötter (typ SD) löser förvisso det problemet, men tillför andra biverkningar. Valet föll till slut på IsoAcoustics GAIA II I min anläggning och mitt rum var de en överlägsen segrare. Problemen försvann och hittills har jag inte detekterat några biverkningar. Basen upplevs mer alert och det jag hör och det som jag känner i kroppen och soffan överensstämmer med det mina fötter känner i golvet. Detta gör att musiken blir lättare att förstå och det biljud som golvet alstrade tidigare och som grumlade det övriga ljudet känns befriande att bli av med. Ett klart lyft. De är lite för låga för att vara perfekta, men jag hittar nog en acceptabel lösning på det lilla problemet också. Elen har fått sig en liten uppdatering. En Nordost QX4 har införskaffats och den ligger mellan vägguttag och NO Thor. Samtliga kabeländar med flerkardelig kabel har blivit klippta, omskalade och fått ändhylsor monterade. Det blev tyvärr bara från fastighetens distributionscentral, via min elmätare, mina huvudsäkringar och upp till centralen i min lägenhet. Jag fick inte släcka ner hela kvarteret, där gick tydligen gränsen. Jag har använt mig av ändhylsor från ViaBlue i lämplig storlek. Korrekt gjort ger crimpning en gastät och homogen övergång från koppar till hylsa. Kopparn kommer därför inte att kunna oxidera i anslutningspunkterna. Samtliga kardeler är nu garanterat med i förbindningspunkten, vilket minskar övergångsresistansen. Förimpedansen minskade från 0,33 ohm till 0,30 ohm. Jag vill inte påstå att det blev någon avgörande ljudförbättring, men nu vet jag att allt är så bra det går att få det med mina medel och det ger mig frid i sinnet (för ett tag åtminstone). Jag har även haft delar av Nordost's QKore-serie på besök. En QKore 1, en QKore 3 och ett knippe gröna kablar. Jag ska villigt erkänna att jag är mycket skeptisk till den här typen av "burkar", men samtidigt måste man ha ett öppet sinne om man ska lära sig något nytt. Även här ska jag göra en lång historia kort. Först en bild på den kompletta inkopplingen. Det saknades en kabel så jag fick alternera mellan Riaa och CD-spelare. Provisorisk installation. Jag brukar gå ganska metodiskt tillväga och gjorde så även vid detta experiment. I stort sätt alla tänkbara kombinationer testades och utslaget var tveklöst. De här "burkarna" påverkar helt klart, men inte alltid som jag hade förväntat mig. Min favorit var QKore 1 ansluten till NO Thor's jordskruv och inget mer. När/om resten av min anläggning har nått den nivån att de här burkarna ger bäst "bang for the buck" kommer jag inte att tveka, jag gillade vad de gjorde. Det har även skett ett apparatbyte på bänken. Här kommer en liten teaser inför nästa del. /
  15. Ditt montage ger en högre effektiv massa än det motsatta alternativet och du borde redan ligga på en resonansfrekvens i den undre delen av spannet. Därav frågan. En tung motvikt nära COP ger en lägre effektiv massa än en lättare motvikt lågt från COP.