Peo

Artikelgruppen
  • Content Count

    645
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

Peo last won the day on February 20

Peo had the most liked content!

Recent Profile Visitors

7 977 profile views
  1. Jo, det förstår jag också. Det är snarast det här som jag tänker på. Blir det bättre av den manövern, så finns det ett problem/fel någon annanstans.
  2. Om Leedh påverkar signalen så den blir "mer välljudande" innebär det troligtvis att den har tillfört något (en krydda) till signalen som lyssnaren upplever som en förbättring, kanske har den filtrerat bort något som gör att lyssnaren tycker den blir mer välljudande, eller att problemet sitter i Lumins drivsteg alternativt förstegets ingång. De första två alternativen känner vi igen från mycket annan utrustning. Lite rör-dist här, lite transformatorpåverkan där, o.s.v. kan av många upplevas positivt, så varför inte. Om det låter annorlunda/bättre när man sänker utsignalen från Lumin och sedan kompenserar detta med att skruva upp volymen på försteget kan jag direkt se två alternativa förklaringar (det finns säker flera). 1. Lumin's drivsteg är inte linjärt inom det spänningssving som en odämpad signal innebär. Sänkt signal ger drivsteget ett bättre arbetsområde. 2. Förstegets ingång klarar inte av att hantera den signal-amplitud som Lumin ger på "full gas" utan att påverka. Se alternativ 1 ovan. Kör du signalen till ett försteg är den oftast odämpad, men driver du ett slutsteg eller aktiva högtalare är den ordentligt dämpad vid rimlig ljudnivå.
  3. Ja och ffa billigare. Jag brukade minst använda en regulator per kanal (för att minimera överhörningen), men mot slutet blev det oftast en regulator per steg också. Spänningshygienen i en förstärkare är viktig för att uppnå "största möjliga tysssstnad". Nej, likriktning och glättring saknas. Detta är bara själva regulatorn (OB2 och ECL82 i din PSU). I ditt fall innebär det att man ersätter likriktarröret med två lämpliga dioder, kondensatorer och choke är kvar. Om spänningsreferensen brusar kan det bruset fortplanta sig till utspänningen. Mycket av den högfrekventa delen av bruset filtreras bort av regulatorns tröghet, men de flesta spänningsreferenser t.ex. zenerdioder genererar s.k. vitt brus som består av alla frekvenser och en stor del av brusets frekvensspektra finns inom regulatorns arbetsområde. En reglerad PSU har två huvuduppgifter. 1. Korrigera för varierande last så att utspänningen hålls konstant oavsett belastningsströmmens storlek och frekvens. 2. Korrigera för varierande matningsspänning (in till regulatorn) så att utspänningen hålls konstant oavsett nätspänning och det är här begreppet PSRR kommer in. Ofta talas bara hur bra PSU'n tar hand om punkt 1, men med dagens nätvariationer är definitivt inte punkt 2 försumbar.
  4. Jag brukade använda mig av den här kopplingen. PSRR ~ 70dB med komponentvalet nedan. T1 = IRF744 eller liknande. (10 st för 60:-) T2 = MJE13003 eller liknande. (10 st för 30:-) D1 = TL431. En "Adjustable Precision Shunt Regulator". Stabil och väldigt lågt brus. (10 st för 40:-) Komponenter inom röd och blå ruta är optional. Blå = strömbegränsning. Jag brukar lägga till den. Det kostar ett par kronor och skyddar PSU mot kortslutning. Röd = En typ av "speed up link" Denna gör regulatorn snabbare vid transienta belastningar.
  5. Rör-romantik alltså. Det är oftast det svaret jag får när jag ställer frågan och jag kan förstå tänket. Grannen är en inbiten seglare som äger en fin gammal segelbåt helt i trä, när det var dags beställde han nya segel gjorda i Egyptisk bomull istället för att köpa moderna segel. De var betydligt dyrare, de är mycket tyngre och dessutom kräver de mycket mer skötsel än dagens segel. Jag ställde frågan, varför? Det är väl klart att en segelbåt ska ha tidsenliga segel, blev hans svar och jag kan förstå tänket. Jag skulle inte få för mig att montera elstart på hojen. Jag gav upp rörbaserade PSU mot slutet av min rör era. Inte för att de på något vis är sämre, utan för att man kan bygga en superstabil (med extremt hög "power supply rejection ratio"), en RFI-immun, låg-ohmig och brusfri nätdel med halvledare för mindre pengar än vad ett likriktarrör kostar. Man kan t.o.m. kosta på sig att köra med en regulator per steg för att isolera stegen från varandra. Det är ju heller ingen nackdel att man slipper lägga i storleksordningen 15W värme bara på glöden. Det är olika skolor och individuella övertygelser som avgör valet och inget är mer rätt eller fel än något annat. Jag är bara nyfiken. @MatsTAnvänder du stabilisatorrör eller zenerdiod i din PSU. Jag har sett att AN använder båda alternativen.
  6. Om jag har förstått det rätt så matar bara de båda 6,3 V-lindningarna glöden på varsitt PSU-kort. Det är den andra transformatorn (TRANS 2) som ger glödspänningen till RIAA och LINE-korten. 40 mA och 80 mA märkningen gäller för respektive 365-0-365 V-lindning, inte för 6,3 V. 80 mA-lindningen försörjer RIAA-kortet och 40 mA-lindningen försörjer LINE-kortet via sina resp. PSU.
  7. Är du säker? Det kan ju vara transformatorer av typ TXP-028 med en omsättning på 33:1 som sitter i @calle_jr's M5. Om man ser till den ovanligt höga omsättningen på utgångstransformatorn så är den nog att betrakta som annorlunda, men kopplingen som sådan är ju en gammal beprövad lösning. Jag har själv använt mig av samma kretslösning i ett flertal byggen under åren, men då med lite lägre transformator-omsättning (8:1 - 16:1) och jag har inte heller behövt använda någon motkoppling. Enligt mina erfarenheter har denna princip visat sig vara vida överlägen en katodföljare som drivsteg.
  8. Den beskrivningen köper jag. Vad jag främst ville belysa var att det är en skillnad mellan kaskad och kaskod.
  9. Nja, Det består väl av två kaskadkopplade 5687. Kaskad = kaskadkoppling, koppling där två eller flera elektroniska kretsar följer efter varandra. Kaskodkoppling beskriver en koppling med två (eller flera) seriekopplade aktiva komponenter i samma steg t.ex. SRPP. Det är så jag har fått lära mig, men jag kan givetvis ha fel.
  10. En titt på Euphonia har tillhört min dagliga rutin under många år och jag saknade verkligen den lilla stunden under stilleståndet. Det är förvisso inte så ofta som jag läser/följer några trådar här längre, men en snabbtitt på rubrikerna unnar jag mig ändå varje dag. Helt plötsligt avhandlas ett ämne som intresserar mig och det vill jag ju inte riskera att missa. Jag vill därför skicka ett stort tack till alla er som jobbar i det fördolda med att hålla maskineriet igång. /PEO
  11. Vist finns det ett beräknat komfortområde för en motordesign, men det är nog betydligt vidare än så. Däremot finns det ju mekaniska resonanser som uppträder vid vissa specifika varvtal och som kan påverka rotationsstabiliteten relativt smalbandigt. I mitt fall har jag nästan exakt samma hastighetsvariation vid 45 prm som vid 33,33 rpm.
  12. Nu har jag omväxlande använt min hembyggda motorstyrning och Kuzma's motorstyrning under styvt ett år och tänkte avsluta den här tråden med att avlägga en slutrapport. Båda motorstyrningarna gör sitt jobb och jag kan varken mäta eller höra någon skillnad mellan dem. Mitt hembygge Kuzma Handhavandet är ungefär detsamma och den enda skillnaden är att tallriken har uppnått rätt varvtal några sekunder snabbare med mitt bygge., men Kuzma's motorstyrning ser betydligt "proffsigare" ut, så den står som segrare. Slutsats: För att sticka ut hakan något vill jag påstå att Kuzma inte bara bygger bra skivspelare, de bygger bra motorstyrningar också. Behovet av en motorstyrning till nätstyrda skivspelare kommer att öka ganska snabbt, nätet blir allt smutsigare i takt med att solcellsanläggningarna och f.f.a. elbilarna ökar. Jag har fått byta kondensator på tre skivspelare det senaste året och det är den komponent som först får stryk av den ökande övertonshalten i nätet. (Tyvärr tog jag inget foto på den som hade exploderat, men ägaren sa att det lät som en kinapuff och det betvivlar jag inte.)
  13. Skärmar du för att minska utstrålande fält, eller för att dämpa inkommande?
  14. Jag kan inte minnas att jag någon gång har antytt att jag har något emot deras detaljrikedom, pondus eller deras fysiska närvaro. Du får nog vara så snäll att hjälpa mig att hitta det uttalandet, för jag kan inte hitta det Vad jag däremot har skrivit är att jag inte gillade den hårdhet och skränighet som mina oinspelade exemplar presenterade i den då aktuella anläggningen, men där finns inte ett ord om varken detaljrikedom, pondus eller den fysiska närvaron, bara att jag inte gillade vad jag hörde. Om det sen var högtalarnas, elektronikens eller signalkällans fel, det vet jag inte, men problemet försvann med ett par andra högtalare.
  15. Peo

    Peo's prylar

    Med första Krellen var det helt klart så, men de efterföljande Krellarna var av "egen vilja". Den första Kuzma'n köptes efter ganska rigorösa jämförande tester. Vid den tidpunkten hade jag aldrig ens hört talas om Kuzma, det var en arbetskamrat som hade köpt en och därför fick den möjlighet att ingå i beslutsprocessen tillsammans med en handfull andra skivspelare. Jag fick t.o.m. möjligheten att jämföra två Kuzma Stabi med olika tonarmar, men med samma pickup. En med Kuzma Stogi Ref och en med SME V. Båda utrustade med Van Den Hul MC One. Från Kuzman och framåt har de flesta inköp föregåtts av jämförande tester och mätningar och det var nog vid den tiden som jag också mer eller mindre slutade lusläsa hifi-tidningar. Efter några år hade jag dock konstaterat att mina mätningar oftast var helt meningslösa, det var nämligen långtifrån säkert att den som mätte bäst också lät bäst.