Jump to content

Eitans delikata system.


Apexorca

Recommended Posts

Att vara på återträff hos Eitan igår var som att stiga in i ljudets mecka. Med mina akustiska fix och ett par Furutech FI-50 NCF med mig i bagaget, var det som att lyssna på musik i en annan dimension. Basen var så exakt, så djup och väldefinierad att man nästan kunde känna varje not. En upplösning som inte skar i öronen, utan istället svepte en bort med sin elegans. Jag kan inte annat än ha en åsikt om att detta var verkligen ljud på en himmelsk nivå. Definitivt en av de topp 4 bästa ljudupplevelserna jag haft inom hifi-världen!

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Sammy said:

Att vara på återträff hos Eitan igår var som att stiga in i ljudets mecka. Med mina akustiska fix och ett par Furutech FI-50 NCF med mig i bagaget, var det som att lyssna på musik i en annan dimension. Basen var så exakt, så djup och väldefinierad att man nästan kunde känna varje not. En upplösning som inte skar i öronen, utan istället svepte en bort med sin elegans. Jag kan inte annat än ha en åsikt om att detta var verkligen ljud på en himmelsk nivå. Definitivt en av de topp 4 bästa ljudupplevelserna jag haft inom hifi-världen!

Alltid en utmaning med ett nytt rum (och relativt kompakt som det ser ut i detta fallet) men kul o se att Eitan verkar ha fått till det på ett tillfredställande sätt och att högtalarna verkar leva upp till förväntningarna.

 

Det skulle vara intressant med en redogörelse för dom "akustiska fixen" som verkar ha gjort stor skillnad i detta fallet och vad som då ljudmässigt förändrades till det bättre?

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, hrk said:

Det skulle vara intressant med en redogörelse för dom "akustiska fixen" som verkar ha gjort stor skillnad i detta fallet och vad som då ljudmässigt förändrades till det bättre?

Det var ingen exotiskt jag hade med mig, men det fick ned efterklangen väsentligt hos Eitan! Hade med mig några P-70 ljudabsorbenter https://bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70-ljudabsorbent-vagg.html två bakom högtalarna och en vid bakväggen hade nog även behövt en till på andra sidan av bakvägg men Eitan ska förbi Bullerbekämparen under nästa vecka. Det gäller ju hitta rätt balans att man inte dämpar för lite eller för mycket.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, hrk said:

vad som då ljudmässigt förändrades till det bättre?

Oj vet inte var jag ska börja! Mindre reflektioner/distorsion från väggar och ytor i Eitans lyssningsrum, en hel del bättre fokus, separation, kropp, kontroll, djup, nyanseringar i instrument och röster, man kunde höra mer in i inspelningen och ambience av lokalen där inspelningen var gjord. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Hade med mig några P-70 ljudabsorbenter

P70 är guld! Fint att de kan sättas direkt mot vägg utan luftspalt. Gjorde väldigt god skillnad i hörnen bakom mina gamla högtalare.

 

Har också sen tio år tillbaka haft minst två stycken på väggarna i de kontor jag brukat.  Skapar en lugnare miljö att arbeta i.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sammy said:

Oj vet inte var jag ska börja! Mindre reflektioner/distorsion från väggar och ytor i Eitans lyssningsrum, en hel del bättre fokus, separation, kropp, kontroll, djup, nyanseringar i instrument och röster, man kunde höra mer in i inspelningen och ambience av lokalen där inspelningen var gjord. 

Så brukar ju resultatet bli när man får bort oönskade reflexer :thumbsup:. Jag tolkar detta som att Eitan går den "dämpande" vägen (hittills iaf) och det blir intressant att se om det ska jobbas mer med rummet. Våga testa mer dämpning är mitt råd  (mitt eget och andra dämpande rum jag lyssnat i har bara blivit bättre med mera dämpning , dvs ännu mer tydlighet av det du beskriver som förbättringar i ljudet) MEN gör det rätt för som med all akustik så kan det lätt bli knas om man inte gör det rätt. Att investera i lite kunnig konsultation brukar löna sig men annars är det bara testa , och vis av erfarenhet så är tålamod en bra ingrediens och att inte döma ut det man upplever för tidigt.Viss tillvänjning kan i många fall behövas. 

 

Följer detta med spänning......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har även jag fått komma på återbesök till Eitan efter att han både flyttat och bytt högtalare sedan sist vi sågs.

Inga mängder av bilder från detta besök dock.

Men åtminstone någon. För att, om inte annat i alla fall visa upp någon ytterligare besökare från kvällen, utöver mig själv.

Kan ju inte heller låta bli att visa upp kronjuvelen som är så fin att den tål att delas om och om igen

 

 

Johan_Stephan_X-T5-5222.jpg

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, zood said:

Det var helt klart en rejäl pjäs med en fantastisk byggkvalitet och tänkt placering på en hylla nära förstärkaren gick pga storleken om stöpet och den hamnade på golvet med en lite nödlösning av kablage som hade räckvidd nog.

Jaja, men hur lät det då?😉

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, zood said:

Det var helt klart en rejäl pjäs med en fantastisk byggkvalitet och tänkt placering på en hylla nära förstärkaren gick pga storleken om stöpet

 

Ser att SME'n fått den platsen.  :grin:

:thumbsup: Bra! 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, byZan said:

Jaja, men hur lät det då?😉

 

Bra fråga. Hur spelar det musik?

Eitans vältrimmade NAGRA-digitalrigg är bland de bästa jag hört (nästan som MSB :winking:), så det är ju verkligen ett tungviktsmöte.  Gissar på att skillnaderna är mer tycke och smak och kanske i karaktär än stora skillnader i total prestation. Men vem vet? Det är ju det @byZan är nyfiken på. Jag också. 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så blir mina egna intryck ganska begränsade då det var 100% Nagra som spelades initialt under tiden jag var på besök.

 

En sak som är säker är att detta system verkligen är fintrimmat ner på minsta beståndsdel för att lira optimalt som helhet.

 

Så en förändring av hårdvara kan lätt ge en direkt hörbar skillnad där bara tycke o smak avgör.

När det sedan skulle skiftas till Horizon så blev det lite meck för att få ihop det med kablar som räckte till i längd. Vilket förde med sig att Horizon inte kunde lira med exakt samma uppsättning kablage som för Nagra dac:en.

 

Men skam den som ger sig och efter en stund så var det ljud i stugan på nytt och det första som noterades för egen del var att det blev en förändring i lägsta oktaverna. Kanske att det blev en gnutta mer kött i det området men fortfarande väldigt luftigt och definierat i hela basregistret.

 

Mellanregister och diskant var i mina öron inte fullt lika magiska som med Nagra under min sittning, då jag tyvärr behövde avvika efter en ganska kort stund och vad jag gissar var lång stund före Horizon nått optimal arbetstemperatur och stabilitet.

(Manualen talar om att den behöver ett dygn för att bli ”sig själv” igen efter att ha transporterats eller dyl)

 

(så det känns inte helt rättvist att ge något mer avancerat utlåtande)


Jag är helt övertygad om att detta är en överjävligt välljudande dac och hade gärna lyssnat en gång till efter att den fått stått till sig helt och hållet.

 

Det var fler än jag på plats som jag tror var kvar längre och kanske vill fylla på med intryck😊

Link to comment
Share on other sites

Ja, testet skulle ha fått några dagar på sig. I manualen anges att den bör stå på i ett dygn efter transport. När det kommer till ljudkvaliteten, märkte jag att denna DAC spelar bas med imponerande djup, det kändes som om det fanns en eller till och med två oktaver mer djup i basen jämfört med Nagra DAC.

 

Jag upplevde också att basen, speciellt mellanbas och bas, var mycket välkontrollerad. Dessutom upplevde jag att denna DAC verkligen ger en djup svärta i ljudbilden.

Men precis som Zood nämnde, verkade det som att allt inte var helt på plats. Det lät lite oinspelat i toppregistret, lite tunt och skarpt, liknande ljudet när jag installerade mina Mullard-rör – det blir initialt skarpt och hårt, men efter cirka 200 timmar blommar Mullard-rören ut och spelar väldigt vackert.

 

Hade tidigare Baltic 3 hemma på lån, och där skulle jag säga att det minsta man kunde säga om Baltic 3 att det skulle låta tunnt i toppen, där av tror jag  att det kan ha berott på att Horizon inte var helt inspelad. Dessutom använde vi RCA-utgången, så det kan också vara så att Horizon inte hade spelats med RCA-utgången tidigare, och beroende på DAC:ens uppbyggnad kan RCA-delarna ha varit helt oinspelade. Innan vi var tvungna att avbryta testet märkte vi redan att ljudet började bli något varmare, men tyvärr hann det inte blomma ut och fullt utvecklas.

 

Men som Zood nämnde så har Eitan trimmat in sin anläggning och Nagra DAC-en gör ett otroligt bra jobb i Eitans anläggning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Var förbi Eitan i lördags med lite grejor som varit på service blev att jag var förbi även igår och vi blev sittandes länge med att lyssna intensivt till riktigt sent på kvällen.

 

IMG-2152.jpg

 

 

Har allt löst sig nu till slut med Lamm slutstegen Sammy?

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...