Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

10 hours ago, Taxmannen said:

... pinsamt var det också att jag inte hade koll på vem som var avbildad på reliefen av Göthe. När ni hade åkt plockade jag ner den och kikade på den handskrivna lappen på baksidan och kunde konstatera att den föreställer greven och generalamiralen Olof Rudolf Cederström :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudolf_Cederström

Cederström ser ut att ha Serafimerorden i relief bredvid sig. Det är ju Sveriges "finaste" ordenutmärkelse ;-) Inte fy skam det heller.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shaft said:

Cederström ser ut att ha Serafimerorden i relief bredvid sig. Det är ju Sveriges "finaste" ordenutmärkelse ;-) Inte fy skam det heller.

Historia är ett annat av mina intressen. Cederström deltog i kriget mot Tripoli kring sekelskiftet 1800. Då regerades Sverige av vår siste enväldige kung Gustav IV Adolf. Han är mest känd för att under hans strategiska misstag förlorade vi Pommern och Finland och att han vägrade lyssna på sin omgivning. Han trodde bl a på att han kunde besegra sitt hatobjekt nr 1, Napoleon tillsammans med ryssarna. Istället gick Napoleon in i en pakt med just ryssarna och därmed föll de sista bitarna av forna stormakten Sverige. Gustav drevs i landsflykt och avslutade sina dagar som överste Gustafsson på en pensionat i Schweiz. Cederströms gärning hör heller inte till de mest prisade insatserna i svensk historia men samtidigt var hans handlingsalternativ dikterad av kungen. 

Om Sveriges krig mot Tripoli, där Cederström deltog, kan du läsa om här: http://www.panorama.lupef.se/2011/04/06/sverige-i-krig-med-tripoli/

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Rydberg said:

Trevligt system! "Lagomt" liksom :thumbsup:

Hade varit väldigt kul att testa ARC i systemet faktiskt. För många år sedan släpade jag o gromit med ett par MDF-piP till engelholm Audio. Per hade då ett VT100mk3. Det lirade verkligen trevligt ihop.

Det förvånar mig inte; Inos burkar är ju alltid hyggligt jämna i impedansen, vilket passar fint med rörstegens lite lätt högohmiga utgångar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Historia är ett annat av mina intressen. Cederström deltog i kriget mot Tripoli kring sekelskiftet 1800. Då regerades Sverige av vår siste enväldige kung Gustav IV Adolf. Han är mest känd för att under hans strategiska misstag förlorade vi Pommern och Finland och att han vägrade lyssna på sin omgivning. Han trodde bl a på att han kunde besegra sitt hatobjekt nr 1, Napoleon tillsammans med ryssarna. Istället gick Napoleon in i en pakt med just ryssarna och därmed föll de sista bitarna av forna stormakten Sverige. Gustav drevs i landsflykt och avslutade sina dagar som överste Gustafsson på en pensionat i Schweiz. Cederströms gärning hör heller inte till de mest prisade insatserna i svensk historia men samtidigt var hans handlingsalternativ dikterad av kungen. 

Om Sveriges krig mot Tripoli, där Cederström deltog, kan du läsa om här: http://www.panorama.lupef.se/2011/04/06/sverige-i-krig-med-tripoli/

Historia är intressant och inte minst ens egen! En av mina anfäder "gjorde bort sig" under kriget mot Ryssland 1808-1809 vilket är nedtecknat på ett föga smickrande sätt i Runebergs Fänrik Ståls sägner. Jag har inte tänkt tanken att ovan nämnde kung skulle kunna stå som ansvarig för fältmarskalkens misstag, men det finns såklart alltid någon annan att skylla på. Nu känns det mycket bättre :D

Link to comment
Share on other sites

Timmen hann bli blå och solen började gå ner innan det var dags att avsluta denna trevliga musikseans.

P1070732_zpsqjximg57.jpg

Dags att styra kosan mot huvudstaden igen efter en ovanligt trevlig söndagseftermiddag. Och vi som hade nöjet att få besöka Taxmannens fina system och hem får tacka så mycket!

Calm, byZan och P-Pan.

Ps du vet att du har tre system att besöka om du bara slår på ett pm. Kanske redan under mässhelgen?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-07 at 15:53, Taxmannen said:

Tack byZan!

SRV går verkligen hem hos mig också! Att en del tycker att det är uttjatat är inget att bry sig om. Du är mer än välkommen att ta med den till mig alla dagar i veckan :app: 

Då är alla mina skivor uttjatade, jag har bara de två:redface2:

Just den skivan är den som alla som vågar sig hit får en liten dos av, oftast som ”kvällens sista dans”;) Dans har jag aldrig varit med iofs utan det blir som mest stampande fötter och kommenteras som ”hyfsad dynamik”!

On 2017-02-07 at 14:38, AlfaGTV said:

Snyggt o prydligt! Framför allt imponerad av strömuttagen i den vackra golvsockeln!?
Sen har ju killen musiksmak av klass också! ;)

Nu tittade jag inte genom hela samlingen men visst fanns där riktiga godbitar som även jag skulle vilja ha till min lilla samling, hustrun har good taste:65:

/byZan

1 hour ago, calm said:

Timmen hann bli blå och solen började gå ner innan det var dags att avsluta denna trevliga musikseans.

Dags att styra kosan mot huvudstaden igen efter en ovanligt trevlig söndagseftermiddag. Och vi som hade nöjet att få besöka Taxmannens fina system och hem får tacka så mycket!

Håller med om hur trevligt detta var och mer hemma-hos ska det vara om man vill förkovra sig i allt möjligt, risken finns dock att man kan bli en polyhistor och det vet jag inte om jag vill bli, hmm!

Tack till alla som var med denna gång.

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calm said:

Timmen hann bli blå och solen började gå ner innan det var dags att avsluta denna trevliga musikseans.

Dags att styra kosan mot huvudstaden igen efter en ovanligt trevlig söndagseftermiddag. Och vi som hade nöjet att få besöka Taxmannens fina system och hem får tacka så mycket!

Ps du vet att du har tre system att besöka om du bara slår på ett pm. Kanske redan under mässhelgen?

Det är jag som skall tacka - Alltid lika trevligt att träffa likasinnade! :)

Link to comment
Share on other sites

 

On 2017-02-08 at 09:01, calm said:

Efter ett antal vinyler var det dags att göra det ultimata testet nu med CD.

P1070714_zpsuxheb12c.jpg

Denna platta från Tacet kan om det vill sig illa bli en riktig system-killer.

Taxmannens system klarade detta med bravur!:mm: 

Calm

Det visste vi ju redan efter att vi spelat...

KnackKnackDSC_1266_6240_002521_zps0pqjy6

Skönt att få bekräftat att det också liras lite riktig musik ute i stugorna ;)

 

KnackKnackDSC_1257_6231_002518_zps3otfvl

Link to comment
Share on other sites

Väldigt imponerande rum får jag säga! Jag är normalt allergisk mot vitt i alla former, men det här var väldigt stiligt. Jag misstänker att det blir många sköna timmar i den soffan. :)

Kul också att se Sophia 2, som till dags dato är den enda Wilson-högtalaren jag gillat. Allt jag hört (som kom innan den) har bara låtit Hi-Fi, men inte musik.

Mycket svag för Pagode-bänken också, som jag själv har fast min är i björk. Ser rätt kaxigt ut i vitt, jag erkänner! ;)

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, osgorth said:

Kul också att se Sophia 2, som till dags dato är den enda Wilson-högtalaren jag gillat. Allt jag hört (som kom innan den) har bara låtit Hi-Fi, men inte musik.

Om inte jag missminner mig så mäter även Sophia avgjort bäst av de högtalare Wilson har gjort. Återigen finns det ingen diskrepans mellan hur saker mäter och hur de låter!:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Rydberg said:

Om inte jag missminner mig så mäter även Sophia avgjort bäst av de högtalare Wilson har gjort. Återigen finns det ingen diskrepans mellan hur saker mäter och hur de låter!:thumbsup:

Men då stämmer ju min hörsel! Så varför mäta när det räcker med att lyssna??? :thumbsup: 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Men då stämmer ju min hörsel! Så varför mäta när det räcker med att lyssna??? :thumbsup: 

Du tycker ju vinyl låter bättre än CD så sådär jäkla bra ställt verkar det ju inte vara med hörseln ändå! ;) ;)  

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, P-pan said:

Överväg gärna att tåget till nästa station istället så vi inte tappar fokus i tråden... :thumbsup:

Otroligt läckra bilder du tagit på ett i mina ögon mycket trevligt system. Visade dem för frugan här och hon gillade allt utom högtalarna som enligt henne ser ut som "stora klotsar" :blush Jag gillar även formen på högtalarna!

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Rydberg said:

Visade dem för frugan här och hon gillade allt utom högtalarna som enligt henne ser ut som "stora klotsar" :blush Jag gillar även formen på högtalarna!

Man får alltid börja med att visa dom största, åbäkigaste högtalarna man hittar. Sen brukar dom flesta "normala" burkarna gå bra :) 

Link to comment
Share on other sites

Dags för ett litet sidospår :)

Jag och hustrun har ju skaffat ett litet alternativboende i en "annan del av Sverige" där jag jobbar en del och självklart måste det till en möjlighet till musikaliska övningar där också. Det kommer att bli en annan typ av system än det jag har hem-hemma med enbart en digital front-end, men man måste ju börja någonstans och då blev det ett par högtalare! :mm:

157_speaker.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spännande... Jag har fått rådet att flytta till Portugal av min entusiastiske bankkontakt :33: ... men det blir det inget med. Men ett kryp in i Malmö eller Köpenhamn hade inte varit så dumt (ibland).:105:

Jag går dock bet på dina limiterade högtalare. :45:

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-10 at 23:26, Rydberg said:

Du tycker ju vinyl låter bättre än CD så sådär jäkla bra ställt verkar det ju inte vara med hörseln ändå! ;) ;)  

Fattar din poäng. Ffa med tanke på bla Morellos försök till bevis på att CD är bättre musikförmedlare för att det mäter bättre, mindre dist, brus mm. Men det sambandet håller jag inte med om när jag använder öronen. Vinylen låter bättre hos mig liksom hos många andra jag känner som har en kompetent vinylrigg. Det skulle du också höra. :thumbsup::thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att göra en direkt jämförelse mellan vinyl och CD inte bör göras. Skilda medier med både för och nackdelar för dem båda. Var borta i helgen och kom hem igår em. Satte på en CD och det lät fruktansvärt bra! Gick sedan över till vinyl. Lät också fruktansvärt bra, men annorlunda. Två storheter men olika sätt att återge musiken. Inget bättre eller sämre men definitivt olika. CD lite rappare och mera skärpa och stampa takten. LP mer rund och varm och harmonisk, men kanske med avsaknad av den där sista spetsen. Vet faktisk inte vad som var bäst, utan bara annorlunda. Inget av medierna hade några "hang ups", dvs irriterande fel som störde framställningen. Jag kan inte utan vidare utse en vinnare och varför ens bry sig om det är tillräckligt bra. Musiken hur den framförs och dess förmåga att beröra är ändå det viktigaste i sammanhanget. Speciellt vad det gäller pianomusik.

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Fattar din poäng. Ffa med tanke på bla Morellos försök till bevis på att CD är bättre musikförmedlare för att det mäter bättre, mindre dist, brus mm. Men det sambandet håller jag inte med om när jag använder öronen. Vinylen låter bättre hos mig liksom hos många andra jag känner som har en kompetent vinylrigg. Det skulle du också höra. :thumbsup::thumbsup:

Det har jag nog inte försökt bevisa här. Det är dock ganska lätt att undersöka om man är nyfiken genom att spela in vinyl och sedan jämföra det inspelade med vinylen. Artefakterna hos vinylsystemet är mycket lätta att höra - detsamma kan inte sägas om CD.  

Vill även påminna att om att nästa alla skivor graverade efter sent 1970-tal har gravetas med hjälp av digital fördröjningslänk, så det man ofta lyssnar på är vinylens artefakter jämte digitala artefakter motsvarande ungefär CD-standard.

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, thli72 said:

Om jag gissar helt rätt här blir det även TAD elektronik. . . .det systemet kan nog ge ditt huvudsystem lite nervösa svettningar ;)

TAD CE1 kan vi nog vara rätt säkra på att det är blir det även TAD elektronik är jag grymt sugen på att veta var i Sverige systemet hamnar för jag har själv spånat på TAD E1 högtalare med D1000mk2 CD/DAC och M2500mk2 slutsteg. Ett av de bästa systemen på mässan i Göteborg i höstas enligt min mening då :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...