Jump to content

shaft

Medlem+
  • Posts

    830
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

shaft last won the day on April 25 2018

shaft had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 895 profile views
  1. 50-talsjazzen på Contemporary Records (West Coast jazz) var kanske den bäst inspelade jazzen under den tiden. Man använde sig av en enkel men högklassig signalkedja som än idag låter häpnadsväckande bra. Inget trixigt mixande här! Dock jobbade man med lite EQ i diskanten på inspelning/gravering, men det är inget problem IMO.Bara det mastras på rätt sätt. Skivorna kom ut i både mono o stereo. De tidiga stereo-släppen kom på Contemporary-ägda Stereo Records. Både mono o stereo funkar för mig, men stereo är oftast det jag föredrar. Det låg en hel del west coast toppartister på Contemporary t.ex trummisen Shelly Manne och personerna runt honom. Curtis Counce, Hampton Hawes, Art Pepper meets the Rhytm Section kan vara en bra start LP. Även Sonny Rollins "Way out West" är toppen. Båda har givits ut många gånger även i audiophila utgåvor.
  2. @Bebop Finns det någon länk till Hifi News artiklarna? Jag läste deras utgåvor på 80 och 90-talet. De var helt fantastiska tidningar för mig då ;-)
  3. Prova några akustiskt inspelade stenkakor.....inspelade rakt in i graverdosan utan någon som helst påverkan. Nej skämt åsido - jag funderar lite på vad är du ute efter? Skruvandet är ju ett hantverk som både kan hjälpa och stjälpa IMO. Vilken musikinriktning - eller är det främst Audiofila inspelningar du söker? Då kan man ju med fördel lyssna på något direktgraverat från Sheffield Lab eller M&K. Det låter ju fantastiskt, men musikaliskt sådär för mig. Musikmässigt är ju Al Di Meola fusion och hans tidiga 70-tals skivor lät väl "sådär". Förutom Passion Grace and Fire med bl.a Paco De Lucia som var kanoninspelad. Det är ett tips. Fast jag har inte koll på vilken utgåva som låter bäst. Ett handfast tips om man gillar klassisk 50-talsjazz och Blue note är ju deras Tone Poet serie samt deras Classic Serie. Där har Kevin Gray graverat lacken direkt från masterbanden utan kompression och mycket få "trix". De låter väldigt väldigt bra. Två favoriter är Sonny Clark My Conception (Tone Poet) som är ganska nyutgiven samt Hank Mobleys Soul Station (Classic series). Det är visserligen inspelningar från sent 50-tal men här låter de så bra de kan låta. Gjort på rätt sätt.
  4. Som Snell EIV (sista "gamla" modellen så skulle jag rekommendera att köra med basreflex. Det blir en härlig bas i Snell E! Man behöver eg ingen subwoofer IMO vid rätt placering. Diskant bak ger ett luftigt ljud. Det låter inte konstigt/artificiellt i mina öron.
  5. Kul tråd! Började köpa vinyl runt 1980 och då var det REA-backen på ICA Stormarknad med 9:95 (Röd etikett) och 14:95 (Ljusgrön etikett ?) som drog på veckans matinhandling med föräldrarna. Mestadels Holland pressar typ Joe's garage etc. Men även lite US-press ibland. På Bokman o OBS stormarknad var det mycket Nice Price och vad jag förstår nu senare pressar. Då brydde man sig inte ;-) Nordiska el svenska pressar (NcB på etiketten) var ju ganska bra på 80-talet. Står sig bra idag och samma med Holland press som jag tycker funkar då man hitter dem i bra skick. Typ Earth Wind & Fire, Michael Jackson etc. Beatles i Stereo kostar mer yes. Förmodligen för att kvantiteterna var mindre. Men å andra sidan inom jazz LP så går alltid mono dyrast även om stereo var mer "rare". Så det är lite motsägelsefullt..... Om en sealed skall betinga mycket skall man ju helst vara säker på att det är 1:a press med rätt Matris-nr. Personligen håller jag nog NM högre i de flesta fall.
  6. Vi glider lite från Discogs kanske, men det är kul att läsa andras funderingar om sina skivsamlingar etc. Intressant att höra om min jazzfrände Bebops tankar här, med hans barns ointresse etc. Mina två äldre barn har noll eller lågt intresse för vinyl som medium. En av dem kan lyssna på jazz - den andra inte. Däremot min 12-åring (tjej) börjar älska vinyl! Vem såg den komma? Plattorna är såklart inte jazz, men typ Harry Styles och 80-tals klassiker (som jag har ganska mycket av sedan jag var grabb). Så nu vill hon ha egen skivspelare etc Kul tycker jag såklart. Men med jazz samling på CD och vinyl sp vet jag inte vart det hamnar. Är 53 idag så fortfarande i "ackumuleringsfasen" för mig med fina jazzplattor i original eller tidig press. Skulle jag trilla av pinn imorgon så bör det säljas så nya samlare får möjlighet att ta över och njuta. Om det är en butik eller privat försäljning så blir det nog butik/handlare då ingen har kunskaperna om pressar etc. här hemma. Det står visserligen på plattorna vad jag betalat, men dels har det ändrats men det tar nog för mycket energi att lära sig och sälja. Själv har jag inte lagt upp CD o Vinyl på discogs - känns lite övermäktigt.
  7. Original CD'n har full dynamik jämfört med senare CD-mastring. Det hörs tydligt på "The man's too strong" etc. Det är för övrigt den första CD'n jag köpte. Sen vet jag inte om just den utgåvan är nåt att skriva hem om i övrigt ljudmässigt - det är ju ganska tidig CD-teknik. Många gillar den nya MFSL på vinyl men den har jag inte hört. Tidlös musik! Kan tipsa om "Money For Nothin'" Maxi singeln - den sitter i krysset IMO.
  8. Tittar man nära på en skivavspelning så ser man ju att nålen inte har det så lätt när den konstant plöjer igenom en hel del damm och skräp. Även om skivan ser ren ut. Är den nytvättad så är det säkert bättre. Det här med att nålen samlar damm eller ej i en tuss har varit lite olika för mig. Men när tussen blir för stor så brukar ljudet spricka upp något och man får avslägsna tussen innan fortsatt avspelning. Förmodligen är det nålen som har tryckts upp av dammet och går för högt i spåret med distorsion som följd. Som sagt det har skilt sig för mig. När mina pickuper/nålar har blivit äldre så har de samlat mer damm. Det kanske verkar konstigt men jag tror att nålupphängningen har gett sig lite och nålen fått en annan vinkel (VTA) och om den bakre delen i själva nålfästet går för långt ner så samlar den ihop mer damm. Då är det såklart läge att byta pickup eller justera VTA. Nu gav sig min Denon MC kort efter det och jag köpte en AT MCA så nu är problemet mycket mindre om skivan har varit dammig. Är det bara liten tuss som är synlig så brukar jag helt enkelt blåsa bort den "bakåt" samt göra lite finlir med en nålborste. Jag har provat det mesta från grönt slippapper till rengöringsmedel och "Silly Putty Lera". Det räcker oftast med nålborste. Saknar skivtvätt dock utan det blir mirakelduk för mig. Funkar ganska bra för det mesta.
  9. Jo jag vet att du inte kör med sub - ville bara dela med mig erfarenhet av att fasen inverterades av Accuphase slutsteg. Undrar varför de gör så? I vilket fall vill man väl att anläggningen spelar rätt mekaniskt sätt dvs att en transient börjar med ett konutslag utåt i stället för inåt? Sen att kalla din rigg för "enkel" kanske snarare minimalistisk? I slutändan får man väl lyssna vad man tycker är bäst. Personligen vill jag helst glömma det hifi-mässiga när jag känner mig nöjd med intrimning/justering. Är det "good enough" så funkar det för mig i de flesta lägen. Dock inte sagt att jag strävar efter en medioker nivå...
  10. Jag har för mig att Accuphase slutsteg inverterar fasen - i alla fall historiskt sett. Jag fick erfara det rent praktiskt när jag kopplade in subwoofers i ett hembiosystem (THX-delat på 80hz). Mellanbasen sjönk markant mellan högtalarna när jag kopplade in och top/sub spelade ur fas. En omkoppling på subbarnas fasvippa rättade till problemet i brytfrekvensen. Fast det tog en bra stund innan jag kom på varför.....
  11. Jodå jag har kört igenom 2st DL-304 - det är en god cigarr om man kan få till den med den låga nivån. En dos MC-magi helt enkelt!
  12. Tack för tips! Ganska "akademisk" men massor av intressant o kul info!
  13. För mig funkar Zerostat-pistolen modell äldre perfekt. Om skivan är elektriskt laddad så tar den bort laddningen på ett mycket effektivt sätt. Om jag t.ex. har dammat av skivan med en micro-duk och den i processen blivit laddad så kör jag en 4-5 gånger med pistolen i korsmönster så försvinner laddningen. Det ytliga dammet kan en kolfiberborste ta bort utan att ladda skivan igen.
  14. Mitt senaste köp är en MC Pickup Audio-Technica AT PTG/II med Micro-Line slipning. Under inspelning, men låter mkt lovande så här långt!
×
×
  • Create New...