Jump to content

shaft

Medlem+
  • Posts

    852
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

shaft last won the day on April 25 2018

shaft had the most liked content!

Recent Profile Visitors

6 190 profile views
  1. Yes det var en battle mellan rörstärkarsteg Michaelson & Austin TV1 Power Amp samt ett par Denon Monoblock POA-4400 (den lite mindre modellen). Kommer inte ihåg mer av kringutrustningen. Det slutade med att rörsteget blev min favorit med ett större soundstage och ett mer engagerande ljud IMO. Basen blev dock lite fastare med Denon, men annars lät de lite livlösa.
  2. Lyssnade även jag på A3 i Malmö för en herrans massa år sedan. Detta för att jämföra förstärkare rör vs trissor. Snellarna lät väldigt fint - inte bombastiskt jättestort utan balanserat mycket rent ljud. För avrigt så spelar jag i sommarhuset med Snell EIII (omkantade med AudioNote foam rings) och tröttnar inte på dem helt enkelt. Mycket fina i mellanregister samt att de spelar väldigt medryckande dynamiskt!
  3. Alkohol = Jag spelar starkare = Stereon blir varm = Det låter bättre ;-)
  4. Snyggt! Är det ögat/kameralinsen som lurar mig eller ser det ut som du kör "toe out" på högtalarna?
  5. Du skriver såklart bra saker Bebop. Men det lät som Kromin kört med dubbla subbasar i det lilla rummet som i och för sig sig inte verkar vara stängt om det är U-format?? Så kanske det tål en del? Sen är det ju öronens placering som påverkar. Sitter man nära bakvägg så blir det ofta mer bas. Men också vad är väggarna gjorda av etc. Jag tror alla råd här kan ha relevans. Provar han en ny stärkare eller kablar och ljudkaraktären är snarlik så är det sannolikt högtalarna i detta "partiella" rummet som spökar. Det är lite svårt för oss att säga. En uppmätning hade ju varit fantastisk såklart. Det är ju ofta basregistret som man får problem med IMO. Stående vågor, suckouts , för mycket/för lite osv. Men att det ligegr som en slöja och diskant/mellan inte har någon lyster har förmodligen andra orsaker. Skoljer sig ljudkaraktären i de registerna så mycket mellan modellerna? Har de samma diskant etc?
  6. Om du nu fått ett rejält tillskott i djupare basen så tror jag att du helt enkelt är ovan vid att ljudbilden blivit mörkare än förut. Är Hegel din enda källa med DAC? Det kanske går att pigga upp med lite öppnare högtalarkablar - bara för att testa? Har inte riktigt koll på Hegel, men en bättre stärkare brukar tighta till basen och ge mer detaljer i min erfarenhet. Mitt eget personliga lyft kom med en ny vinylrigg som gjorde saker mycket livligare och roligare jämfört med min streaming-lösning som nu låter lite dovt och "trött"....
  7. Snyggt Bebop! Det här behövs tycker jag. Fokuset har ju i mångt och mycket försvunnit från Storbandsjazzen till att mest handla om small group jazz från 50-70-tal. Helst skall det vara Blue Note, Prestige och Riverside etc. Det är ju lite synd tycker jag att uppmärksamheten nästan helt har försvunnit för det är ju ett stort och intressant område musikaliskt tycker jag. Skall bli kul att läsa mer!
  8. Som många skriver så är ljudvolymen inte oviktig i sammanhanget. Vi ä olika känsliga för hög volym. Personligen är jag ganska känslig och har t.ex. oftast öronpluggar vid livekonserter (elektriska) och högljudda arrangemang. Så även om det spelades mycket högt i vissa rum så var det en bit kval till rena "live- nivåer". Och det är väl tur det tycker jag. Att kunna ställa ljudvolymen själv hemma är ju en av de bästa sakerna med hemma-hifi. I vissa rum fick jag stoppa i mina öronproppar tillfälligt och viss för mig så påminde det om live-konsert då förutom att det såklart blir helt fel hifi-mässigt. Men man kan ju njuta av lite baskick i magen i alla fall ;-) Och sen är det ju en imponator-effekt att prylarna kan spela högt och dynamiskt. I vilket fall så kan det vara lite problem med höga nivåer i och med att örat "skyddar sig" och drar åt sin muskel som spänner trumhinnan. Vad tror ni då händer med upplösningen och den skira diskantåtergivningen? Det blir "ludd i öronen" som tar tid att försvinna. Nästa rums stråkkvartett kankse inte heller låter så kul. Om man inte är bekväm med ljudnivån så spänner man sig även mentalt. En öl eller whisky kan hjälpa där, men frågan om det egentligen låter bättre? Man kan ha väldigt kul dock, som Ni säkert känner till ;-) Nåväl, vad jag menar är att det uppskattas om det inte spelas för "dj..a" högt och om man som vissa rum gjorde frågade om ljudvolymen var lagom. Toppenbra i de fallen!
  9. Verkligen trevlig mässa! Tack till alla som ställde ut och till alla som kom. Min Lördag började i Sheraton och eftersom jag tyvärr gick själv så kunde jag hålla min egen takt. Första stoppet blev Bang & Olufsen i det stora svåra rummet och det lät ganska ok. De är duktiga danskarna men att få till basen därinne är ju nästan stört omöjligt. Han hade mätt upp i 7 punkter i alla fall och det lät väl så bra som det kunde. Sen in hos Hifi-klubben. Det var tyvärr oengagerande. Låg volym på B&W 801 och trist musik när jag var inne ett par gånger. De som ställde ut stod mest där bak och just inte gjorde mycket för att interagera. Det lilla som lät var såklart helt ok. Kef, Electrocompaniet och Rega väntade sedan och Peter spelade fint på vinyl och ström. Vinylen lät bäst med Planar 10 och deras Apheta 3 pickup + Aura. Jag är lite partisk för jag spelar med denna combo hemma. Riktigt trevligt! Monoblock/Stereo-Stärkarna och Kef verkade trivas fint ihop. Lagom högt tack också. Inne hos Focal lät det stort, fint o högt. De hade den goda smaken att spela Oscar Peterson så det är ju plus för mig som jazz-vän. På tal om jazz så spelade det Miles Kind Of Blue från Fil/CD på German Physics Borderland MkIV rundstrålande högtalare. Det spelades högt med en jättestor ljudbild och ganska mycket live-känsla. Coltrane och Cannonball var verkligen dynamiska och Cobbs cymbaler lät verkligen "life-like". Riktigt bra. Sen saknas lite pin-point för mig med rundstrålande högtalare, men på det hela ett fint ljud. Spectral förstärkare hade en del med detta att göra antar jag. Inne hos Avant-garde hade de ställt upp ett stort 2M kr system och det lät bättre än förra gången på audiotoriet. Musikvalet gjorde det svårt för mig att säga så mycket. Det lät som det fanns bas i harpspelaren och kanske lät det lite "tratt" om mellanregistret? Hos Perfect-Sense med Rockport var det ett fint lättflytande ljud på den glesa musiken de spelade. Gav mersmak! Lilla MBL-rummet var riktigt trevligt. Blev överraskad faktiskt. Trots rundstrålningen ett homogent ljud med kvinnoröst. Bra! Hos Audio Concept gick Robert o myste med sin padda. Skruvade upp volymen till nästan näsblodsnivåer och de där Magnetostaterna kunde ta det! Wow vilken dynamik. Helt öppet ljud. Skulle dock varit kul med lite mer lagom nivåer. Fin bas för dipoler IMO. Brinkmann och en SME svarv var kul att se IRL. Fina grejer. Lyra Atlas spelade på med Dean Martin "Fools rush in" . Tack för det! Sen inne hos Audio Note var det electronica-fest. De spelade någon UFO-låt obeskrivligt högt med infra-bas på AN-E högtalarna. Tarmarna masserades av en 20W 356Tkr rörstärkare. Helt obeskrivligt! Brutalt var bara förnamnet. Hörnplaceringen hjälper såklart till och eftersom jag har ett par renoverade Snell E-III i sommarhuset så var det extra kul för mig. De har ju samma yttre design och mått som AN-E men sen upphör nog likheterna. Slutligen så blev det dagens bästa musik med Steely Dan och Deacon Blues på större Klipsch (dock ej stora Klipsch-Hornen). Tyvärr lät det inget vidare. Lite muffligt och oengagerande IMO. Men en väldigt nöjd hifi och musikälskare travade hem efter Lördagen mässa. Söndagen hade jag annat för mig.
  10. Hej o tack. Tyvärr så har jag fått förhinder och måste vara hemma på Lördagskvällen. Men jag kommer att gå på mässan!
  11. Om det finns platser kvar så skulle det vara roligt att hänga på. Gärna en Biff i så fall.
  12. Kul historia! Låter ganska rimligt. Om jag förstår det rätt så sjöng Dino bäst när han hade lust och fick feeling - inte egentligen på beställning. Så det var svårt att få till bra inspelningar. Ingen aning om det stämmer för det finns ju en hel del bra inspelningar. Han var ju rätt bra faktiskt IMO!
  13. Kul video med Sinatra-analysen! Stor fan här. För mig var han århundradets manlige sångartist. Han tog det seriöst och var väldigt delaktig i processen att välja orkester/arrangemang där han ville ha kontroll. Jag har läst mig till att han gjorde sken av att festa hårdare än han egentligen gjorde - tog oftast 1st klunk på whisky sodan och satte glaset någonstans för att sedan ta nästa....
  14. Ja det är vackert Frankies system! Sen om han var Audiofil eller bara ville ha det bästa vet jag inte. Förmodligen skruvade väl han inte själv på Azimuth på bandaren ;-) Och ja det är cigg på bordet och en jättegullig hund och allt. 3-kanalsystem för uppspelning - inte illa.
×
×
  • Create New...