Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

Vi startade naturligtvis med en rejäl dos med vinyl.

P1070719_zpslxrf5s4v.jpg

För en stabil och säker gång svarade denna lilla vinylsvarv, som tidigare visats bl.a. på Stockholmsmässan.

Spiral Groove SG 1.2 med en 20 V AC synkronmotor med en motorstyrning som omvandlar nätets ström till DC och därefter åter till en stabil sinusvåg.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Vad är roligare än att dyka ner i ett nytt diskotek?

 

P1070729_zps1zwaoyah.jpg

Vrid på kepan och du kommer närmare:D

Calm

Kanske man ska skippa att köpa IKEA Kallax. Sväljer skåpet i runda slängar 300 plattor?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, byZan said:

Ben Webster kanske bidrog lite till att man coolade ner sig lite från stressen i Storstan, SRV gjorde nog detsamma, de båda vinylerna lät riktigt bra och musikrummet var stilrent och avkopplande i sig, tummen upp Taxman!

Tack byZan!

SRV går verkligen hem hos mig också! Att en del tycker att det är uttjatat är inget att bry sig om. Du är mer än välkommen att ta med den till mig alla dagar i veckan :app: 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Snyggt o prydligt! Framför allt imponerad av strömuttagen i den vackra golvsockeln!?
Sen har ju killen musiksmak av klass också! ;)

Kraften kommer från två Furutech rhodium-uttag som monterats i en vanlig utanpåliggande dosa med dubbelram från Elko (tror jag). Lödningen realiserade si samband med att jag drog en ny separat matning från centralen.

Skivsamlingen är min hustrus...

 

 

 

 

...not! :65:

Link to comment
Share on other sites

Just now, Taxmannen said:

Du är verkligen påläst - du vet mer om min spelare än jag :thumbsup:

Påläst o påläst!? Lite fusk var det nog:closedeyes: Eftersom jag är så hopplös på modellbeteckningar så var jag tvungen att gå in på deras hemsida och kolla.

I vart fall fick jag samma känsla av lugn och stabilitet som jag minns när jag hörde den i Stylus rum på Stockholms Mässan. Hade aldrig sett eller ens hört talas om den innan. Minns att man körde på ett par Wilson med Peter McGrath som ciceron. Ludwig var diskjockey och spelade en skiva inspelad på en musikers 40-årsfest i ett garage. Fantastiskt ljud. Köpte skivan men kan inte påstå att den lät lika bra hemma som med Spiral Groove men det var före Clearaudion.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har som jag skrivit tidigare hört Spiral Groove i flera sammanhang och det har alltid låtit bra. Så därför var det en av mina toppkandidater när jag valde spelare.  

Skivtallriken är koniskt. Jag tror inte jag sett något annat märke som har det. Vet ni tanken med det?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Kraften kommer från två Furutech rhodium-uttag som monterats i en vanlig utanpåliggande dosa med dubbelram från Elko (tror jag). Lödningen realiserade si samband med att jag drog en ny separat matning från centralen.

Skivsamlingen är min hustrus...

 

 

 

 

...not! :65:

Det var naturligtvis en miss att vi inte hann eller glömde att diskutera din nya "dedicated line". Men musiken tog överhanden som sig bör och tiden går så fort när man har trevligt!:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ah, hittade en bild utan strumpor så för ordningens skull och med fritt synfält...

KnackKnackDSC_1245_6221_002512_zpste7ema

"Någon" har verkligen tänkt till då det gäller färgsättningen i rummet. En väldigt sober gråskala där t.o.m nyanserna

i elektronikens fronter nästintill höll samma färg och en Finitebänk som binder samman det hela.

Känslan av lugn och harmoni är väldigt påtaglig så jag kan bara föreställa mig att det är här man vilar ut och samlar kraft när så behövs :thumbsup:

 

KnackKnackDSC_1256_6230_002517_zpsicvw1z

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

I vart fall fick jag samma känsla av lugn och stabilitet som jag minns när jag hörde den i Stylus rum på Stockholms Mässan

Spelarens stora massa gör väl sitt till för stabiliteten. Trots att den ser så liten och kompakt ut väger den in på cirkus 40 kg :black:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Det var naturligtvis en miss att vi inte hann eller glömde att diskutera din nya "dedicated line".

Jag hade planerat lite "ålning medelst hasning" i krypgrunden för att inspektera matningen, men det får vi ta nästa gång :D

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Det är skitsnyggt och coolt med de vita/grå Wilson också. De passar utmärkt.

Tack! Även om jag verkligen kan uppskatta vackert träarbete i andra sammanhang så göre sig zebrawood, blodbok eller pallisander icke besvär i detta rum :app:

31 minutes ago, Bebop said:

Fantastisk fin ton. Kallt men ändå med värme. Jag tänker då inte på avståndet mellan slutsteg och hyllan ovanför. Det ser väldigt tight ut men det är kanske en synvilla.

Jag förstår oron, men det är inget problem. Det är kanske 3 cm upp till ramverket för hyllan ovanför och kanske 2 cm till själva hyllplanet som dessutom inte ligger tätt mot ramen, så det blir aldrig hett på något sätt utan bara lite "mysigt småvarmt". ARC REF75 utvecklar faktiskt inte så jättemycket värme som jag misstänker att de större ARC-modellerna gör.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

 

Jag förstår oron, men det är inget problem. Det är kanske 3 cm upp till ramverket för hyllan ovanför och kanske 2 cm till själva hyllplanet som dessutom inte ligger tätt mot ramen, så det blir aldrig hett på något sätt utan bara lite "mysigt småvarmt". ARC REF75 utvecklar faktiskt inte så jättemycket värme som jag misstänker att de större ARC-modellerna gör.

Något som däremot värmde mitt musikaliska hjärta var spelningen av Devialets platta The Lost Recordings med Sarah Vaughan som Taxmannen också köpt. En fantastisk inspelning med en uppenbarligen spelglad och humoristisk Sarah med en röst som slår det mesta. I detta system väl artikulerad och klangfull och med den värme som hon har i rösten. Verkligen bra!:mm:

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Efter ett antal vinyler var det dags att göra det ultimata testet nu med CD.

P1070714_zpsuxheb12c.jpg

Denna platta från Tacet kan om det vill sig illa bli en riktig system-killer. En platta inspelad med olika kondensatormikrofoner och en dynamik som slår det mesta när det gäller pianoinspelning. Detta instrument som jag för övrigt anser är mer krävande än mycket annan i instrumentalväg pga sin rika övertonsvärld, men det är en annan historia som vi tar en annan gång.

Taxmannens system klarade detta med bravur!:mm: 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

10 hours ago, calm said:

Efter ett antal vinyler var det dags att göra det ultimata testet nu med CD.

Denna platta från Tacet kan om det vill sig illa bli en riktig system-killer. En platta inspelad med olika kondensatormikrofoner och en dynamik som slår det mesta när det gäller pianoinspelning. Detta instrument som jag för övrigt anser är mer krävande än mycket annan i instrumentalväg pga sin rika övertonsvärld, men det är en annan historia som vi tar en annan gång.

Taxmannens system klarade detta med bravur!:mm: 

Calm

Så klart är det hela systemet och rummet som avgör hur bra det låter och hur kul det är att lyssna. Jag tycker Sophia II är en av de mest lyckade modellerna från Wilson på senare tid. Inte förvånad över att det låter bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Så klart är det hela systemet och rummet som avgör hur bra det låter och hur kul det är att lyssna. Jag tycker Sophia II är en av de mest lyckade modellerna från Wilson på senare tid. Inte förvånad över att det låter bra.

Självklart är det så men också att komponera ihop att system som lirar ihop på detta sätt är en konst i sig och detta är ett ovanligt lyckat exempel. Sedan kan man labba med placering av wingar etcetera, men det är finliret som ger det där lilla extra unset. Skall bli spännande att följa bygget av det nya lyssningsrummet vad det lider och kanske förhoppningsvis komma på återbesök.

Under tiden vakar denna okände "gubbe" över hus och hem.

P1070716_zps8q34rtoz.jpg

Kanske han bidrar till diffusionen i rummet?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Trevligt system! "Lagomt" liksom :thumbsup:

Hade varit väldigt kul att testa ARC i systemet faktiskt. För många år sedan släpade jag o gromit med ett par MDF-piP till engelholm Audio. Per hade då ett VT100mk3. Det lirade verkligen trevligt ihop.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla vänliga ord :blush

Personligen tyckte jag att Wilson började sin resa från det analytiska till ett i mina öron mera njutbart och en "mjukare" framtoning med lanseringen av Sophia och senare  även i Sabrina och Alexia. Sasha (som ersatte W/P) och den nya Yvette (som ersätter Sophia) har jag inte kunnat bedöma dom gånger jag hört dem, men jag gissar att Wilson fortsatt på inslagen bana!

...

Lite pinsamt var det också att jag inte hade koll på vem som var avbildad på reliefen av Göthe. När ni hade åkt plockade jag ner den och kikade på den handskrivna lappen på baksidan och kunde konstatera att den föreställer greven och generalamiralen Olof Rudolf Cederström :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudolf_Cederström

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Rydberg said:

Trevligt system! "Lagomt" liksom :thumbsup:

 

Oj oj. Prata inte så högt. Några normala människor kan höra oss. Definiera lagom...:unsure:

Precis där prickade vi in hur fartblinda vi nog kan bli av fantastiskt välljud. Lagomt... Det var det för länge sedan. Många med mig och Rydberg också, särskilt med de nya basarna, är "way beyond" lagomt. :thumbsup: Eller??? Vi hänger ju bara här på Euphonia för att vara lagom bland alla andra stollar. Men jag gillar det. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, calm said:

Självklart är det så men också att komponera ihop att system som lirar ihop på detta sätt är en konst i sig... 

 

 

Japp. Det är ju det som är själva sporten, det roliga och en stor del av HiFi hobbyn. I alla fall för mig. 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Rydberg said:

Trevligt system! "Lagomt" liksom :thumbsup:

Hade varit väldigt kul att testa ARC i systemet faktiskt. För många år sedan släpade jag o gromit med ett par MDF-piP till engelholm Audio. Per hade då ett VT100mk3. Det lirade verkligen trevligt ihop.

Mins jag. :)

 

Jag körde för nått halv-år sedan mina högtalare i detta rum. Mins inte om elektroniken ändrats nämnvärt sedan dess?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Taxmannen said:

Tack för alla vänliga ord :blush

Personligen tyckte jag att Wilson började sin resa från det analytiska till ett i mina öron mera njutbart och en "mjukare" framtoning med lanseringen av Sophia och senare  även i Sabrina och Alexia. Sasha (som ersatte W/P) och den nya Yvette (som ersätter Sophia) har jag inte kunnat bedöma dom gånger jag hört dem, men jag gissar att Wilson fortsatt på inslagen bana!

...

Lite pinsamt var det också att jag inte hade koll på vem som var avbildad på reliefen av Göthe. När ni hade åkt plockade jag ner den och kikade på den handskrivna lappen på baksidan och kunde konstatera att den föreställer greven och generalamiralen Olof Rudolf Cederström :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudolf_Cederström

Ja det är också min uppfattning att Wilson gått mot en mjukare diskant. Undras om det inte var Sophiorna som spelades på i det lilla hörnrummet på Elit Plaza hotell för ett antal Gbg:s mässor sedan? Minns i vart fall min reaktion att detta var en helt annorlunda presentation jämfört med tidigare. Peter McGrath höll i trådarna och spelade med en ARC integrerad förstärkare. Om jag minns det rätt hade han med sin lilla digitala "bandare" med fantastiska egna inspelningar. Tror också att det var första gången jag såg plexiglaswingen IRL. Matts O hade tunat rummet med två "gjutrör" i papp med okänt innehåll. Det lät otroligt bra, även där.

Kul att läsa om amiralen Cederström en riktig hejare i krigföring till sjöss vad jag förstår. Hans insats på Gotland känns kusligt aktuell. Men säkert lite lomhörd mht de många bredsidor och kanonader han fått vara med om. Så du kan nog spela så högt du vill utan att störa!:D

Calm 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Engelholm Audio said:

Jag körde för nått halv-år sedan mina högtalare i detta rum. Mins inte om elektroniken ändrats nämnvärt sedan dess?

Inte alls faktiskt. Däremot är det en ny el-matning och lite "nya" vingar som verkligen gör skillnad. Till och med min annars när det gäller ljudförbättringar så svårtflörtade äkta hälft fick villigt tillstå att något verkligen hade hänt med ljudet den här gången :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...