Jump to content

Engelholm Audio

Branschmedlem
  • Posts

    4 022
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Engelholm Audio last won the day on May 19 2022

Engelholm Audio had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Blekinge

Recent Profile Visitors

22 702 profile views
  1. Segmentering känns som en mer rationell tillverkningsmetod och diskanten horn är ju "kraftigare" (letar efter ett bättre ord men hittar inget... Alltså mer böjt på kortare sträcka).
  2. För något år sedan började jag med det man "ska" göra, and got hooked! Dvs använda lite pastavatten in i "röran" samt att låta pasta gå sista minuten i pannan med (i detta fall) tomatsåsen och pastavattnet! Kycklingen va klar sedan tidigare och hela maträtten tog bara 15 min att fixa från start. Tomatsåsen är uppskuren lök, paprika och säkert vitlök som fräses ett par minuter för att sen få gå med passerade tomater tills det kokats ner till rätt tjock sås. Den lättas upp med pastavattnet och sen pastan.
  3. Ryggbiff ligger nog i topp för mig! Oftast är Ica's styckförpackade bitar bra, men man får ibland speka runt lite för att hitta en bra (vilket oftast handlar om att hitta en som lite tjockare). Hemma-pommes och enklaste aiolin; färdig majo, pressat vitlök, SoP och lite finhackad persilja. Broccolin låter jag gå i stekpannan, efter att köttet är klart, lyfts av och ändå ska vila. Nån variant av de glacering av pannen, fast med broccoli!
  4. Kall, klar potatissallad, här utan potatis (han inte svalna)! En härlig sallad som enligt en bok (!) ska vara väldigt hälsosam för tarmfloran. Oavsett det, så är den rackarns god och passar till allt mellan nöt och fisk - eller som här med kycklingfilé!
  5. Det har nämts tidigare i tråden angående högtalarkonstruktörens balansgång bland kompromisser. Varför vinner basreflex över sluten så ofta, när GD är påtagligt sämre i BR? Jag påstår att allt annat samma och idealt, så skulle sluten låda vinna...men ett par verklighets-aspekter gör att den slutna lådans fördelar försvinner i relation till andra, större problem eller högre värden. Basen spelar i ett rum med mellan 100 och 700 ms "efterklang" i basen. Groupdelay är en fördröjning på 10-15 extra ms Värt att påpeka att GD och efterklang i flera avseenden är väsensskilda men som viktade problem är det intressant Basen spelar i ett rum med +- 10 dB i basområdet Den slutna lådan tappar 2-5 dB och exemplet ovan mellan 30 och 80 Hz Tonkurvan är väldigt avgörande för upplevelsen, vilket också är orsaken till varför jag (med flera) reagerar över udda, konstiga, spektakulära frekvensmätning av "fin-högtalare" Att sakna 5 dB är ett stort problem jämfört med 10 extra ms GD Att kompensera 5dB är att kräva nästan 4 ggr mer effekt (som i sin tur mättar elementen) eller 4 ggr mer element (som i sin tur ökar lådvolym proportionerligt) Som MatsT skriver debatteras hörbarheten men jag påstår att det finns goda studier kring att vår känslighet är lägre vid lägre bas (t.ex jämfört med 1-5kHz området) Edit: Detta inlägg är avsett att bara belysa basreflex/sluten låda och inte det aktuella systemet och subbasintegration. <3
  6. Här kommer ord/detaljpolisen <3 som i all välmening påpekar att luftmassan med största sannorlikhet är bagatellartad i förhållande till elementets rörliga massa, som oftast brukar vara rätt rejält när det ska spelas djupbas ur små lådor. Minst 50 gram och mer troligt 150 gram eller mer! Om jag inte mins fel väder 1 liter luft ungefär 1 gram. I detta fall verkar huvudhögtalarna har blivit avlastade genom att porten stoppas. Om baselement (i portad) lastas under sin avstämning sker rejäla konutslag med distorsion som följd. Sluten låda kan ha positiv effekt här...och givet att den tillkopplade basen är bättre blir systemet som helhet bättre. Synnergier är inte ovanliga och en av de vanligaste kommentarerna när jag trimmat in basabsorbenter är att mellanregister och diskant låter bättre. Matts pratar om "maskeringseffekten" vilket jag tycker är bra ordval.
  7. Nej. Högre frekvenser är inte snabbare som i att de når snabbare fram. Ljudhastigheten är konstant, oberoende av frekvens. Högfrekvens, är snabbare i den meningen att en period avklaras på kortare tid, se bild (och skit i att det står "radio" waves - det viktiga är high resp low frequency).
  8. Först vill jag passa på att ödmjukt tacka för att få en dylik fråga riktad till mig. Jag påstår att det finns ett antal objektiva grejer, som kan resultera i subjektiva upplevelser i still med "långsam bas". Högre basnivå, mättar rummet ännu mer och maskerar mellan/diskant Djupare i frekvens, exciterar rumsproblemen ännu mer Bas som hänger kvar i rummet i ca ½ sekund är inte ovanligt (tror det va fallet hos @Bebop innan akustikbehandlingen). Om ett dylikt problem exciteras kommer det garanterat påverka upplevelsen negativt. Dist i baselementet Elementet i sig, spelar i en för liten låda, etc Bas basar kostar! Calles, Richards med flera som använder AE Speakers vet vad bra baselement kostar... :P Kvalitetsproblem i filtret till basarna (LP filtret) Filterkomponent till ett filter som delar vid 100Hz 8 ohm är STORA grejer. Ska man ha samma kvalitet som typiskt används vid mellanregister/diskant (ex 2.5kHz) är basfiltret SUPERDYRT. Här från ea Staff Högtalare med större baselement påstår jag förväntas spela med mer bas, med mer tryck. Inte orimligt att rummet lastas hårdare vilket riskerar ge "långsam bas". Och jag tror också att kunder förväntar sig djupare bas från ett större element - vilket isf kostar lådvolym och/eller dB (/känslighet)...eller att man försöker sig på genvägar. Rätt designat och applicerat däremot, så är ett större baselement bättre än ett litet. Försök göra stora vågor på ytan av en pool med lillfingret eller med en större paddel. Får väl avsluta meddelandet med lite bas-porr.
  9. Jag kan inte annat än att imponeras av lådornas form - vilken byggteknik!!!
  10. Vad är det som är "konceptet" nu egentligen? Högt pris är såklart en ingrediens. Är det separata baslådor? Behöver det vara "mer än ett element", aka "torn"? Aktiva/passiva? Jag lutar åt att det är en trend där egentligen inget nytt är skapat. Separata och gärna aktiva basar har ju varit känt sedan länge. 2008 på Arken körde jag det, till exempel, och jag var nog inte riktigt först heller.
  11. Mm...men det säger lixom inget. Nej tyvärr inte än.
  12. Det är väldigt ovanligt med bara +- 4 dB i basen under 200 Hz. Utan att veta mer om mätningen går det inte säga något säkert, men troligen ett medlat värde och ganska kraftig smoothing. Men med det sagt är det ju ett "fint resultat".
  13. Helt omöjligt att förstå. Det finns inget egenvärde i 800 Hz varken upp eller ner, utan att man vet om omständigheterna. Det är också långt från en naturlag att det ena eller andra är bättre. Och detta tycker jag att Sf borde veta och skriva bättre text än så här. Är det bara filtret som ändrats, så undrar jag varför man inte gjorde 2,6kHz filtret från början? 1800 Hz är en rätt låg delning som ställer större krav på diskanten. Helt rätt, om bas/mellanregistret har sämre output i högre registren. Men ett 150 mm element ska inte vara speciellt svårt att få bra lite högre än så! Finns ju standardelement för några hundra kr/element som lätt går att dela högre än så.
  14. Jag har samma upplevelse - det är väldigt sällan en del av det vanliga intresset. Jag undrar varför konsumenter resonerar så? 8ms innebär att basen står 2,7 meter längre bort från lyssnare.
  15. Nejdå - inte omöjligt att koppla, men helt felkopplat isf. Rätt kopplat är det parallellt och med en högtalare på ca 6 ohm och en högnivåingång på subben på 10k Ohm så påverkas inte ens hundradelarnas ohm. Först vid 6 ohm parallellt med 1 kohm så påverkas det, men bara ner till 5,96 ohm. Konsekvenserna av högnivå är att man får med slutstegets signatur in i AD omvandlingen till subben. Bra eller dåligt är en annan diskussion, men det är iaf en konsekvens. Om man saknar lågnivåutgångar på försteget är såklart en Y-koppling en pragmatiskt lösning. Peresonligen ser jag inga större bekymmer med en Y koppling här, jämfört med alternativet att sätta extra högtalarkablar från högtalarna parallellt med subben (vid högnivå). Som nämnts, funkar båda lösningarna. Upplever ni att det är samma fokus på subbarnas AD omvandlare som DA omvandlingen i andra hifikomponenter? Hur ser ni på (tillverkarnas) information kring DSP'ns kapacitet och prestanda? Objektivt har jag lättare för att "nojja" kring AD/DSP'ns latency än en Y kontakt för att grena ut fler signalkablar.
×
×
  • Create New...