Jump to content

Engelholm Audio

Branschmedlem
  • Posts

    3 825
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Engelholm Audio last won the day on November 12 2019

Engelholm Audio had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Blekinge

Recent Profile Visitors

21 135 profile views
  1. Snyggt! Grillen är uppgraderad sedan min senaste grillning hos dig. Jag ser också en fritös (?) på bänken. Läckert! Och praktiskt att ha det ute i det fria. Jag brukar fö sila den "gamla" oljan medelst metall-tratt och kaffefilter. Går att återanvända måååånga gånger...tills man friterar fisk odyl! Blir det några örter på nån hylla också?
  2. Potatis-slutar på spett på grill (45 min indirekt). Hackebiff på spett.
  3. SERENDIPITET! Serendipitet är en oavsiktlig upptäckt, en positiv överraskning vid sökandet efter eller utförande av något annat. Detta unika högtalarpar upptäcktes när jag byggde Återbruk! Nederdelen av lådan återbrukades även den, nytt 6” bas/mellan och diskant testades fram. Ett 1’a ordningens filter till bas/mellan och 2’a ordningen till diskanten. Lättdrivet med snäll impedans. Placering nära vägg funkar fint. 2990kr är allt som behövs för detta unika par. 💕🔈💕
  4. I värmen behövs mat som är lätt och som INTE kräver att ugn ska köra 1h i 200 grader.
  5. Så, omräknat har du @Bebop, ca 15 perioder, för frekvenser mellan 20-45 Hz (50 sticker lite). För 45 Hz är 15 perioder 15/40 dels sekund, 0,375 sekunder. För 25 Hz är det 15/25 = 0,6 sekunder....och (svåravläst, jag vet) då har din nivå sjuknkt med ca 36 dB, gissar det är liiiite mer faktiskt. Varför man håller på med perioder alls, vill jag minnas har att göra med att hörseln är mer konstant i hur många perioder det ska ta för att dämpas x dB. Sen skiljer det såklart mellan 1000 Hz och 40 Hz, i att vi har svårare att höra "problem" vid de lägre frekvenserna.
  6. En period är en våg. Så en period vid 20 hz är 1/20 sekunder. 50 hz är 1/50.
  7. Det finns många "problemkällor". Jag tror också att man vill spela och dema på "muskler", när man stoltserar med t.ex. dubbla 12'or. Det kan appellera vissa, men sällan (?) inbitna hifi/musikentusiaster.
  8. För att tekniskt kunna svara på det, så behöver man packa upp mer tekniskt orienterade krav utifrån kravet "att föredra vid enbart musiklyssnande". Vad är det som ska uppnås genom att komplettera med (extra) basar? Nå djupare i bas? Kunna spela högre (SPL/dB)? Adressera rumsproblem medelst fler (bas) ljudkällor? Hur/vem ska integrera lösningen? Men på din generella fråga kan man svara generellt: det går att få väldigt bra resultat med båda lådtyperna. Och givet designkraven kan det bli mer eller mindre tydligt vilket som passar lösningen bäst.
  9. Försöker förstå vad det praktiskt/tekniskt betyder och det jag kan utläsa är att man ska högpassfiltrera huvudhögtalarna. Är det "det enda" som det kokar ner till när man "betraktar elementen för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren"?
  10. Det ser det ju ut att vara, @DrKlang. Jag skrev om materialet för en tid sedan, men då i SB Acoustics element:
  11. Svamp-risotto med en fin köttbit. När eller lamm. Mustig rödvinssås.
  12. Woaw - vilken musikalitet och hur i hela friden får han den "ensamma trumman" att spela så mångsidigt från 0:24?!?
  13. Japp - och extremt ofta stämmer den för vad den är men det är inte alltid vi verifierar den för vad den är...och det är här jag reagerar och skriver av mig lite kring "det är inte alltid det stämmer överens". Självklart en stor och avgörande parameter...men jag tänker på simuleringar under högtalarkonstruktion där det finns t.ex. närfältsmätningar samt t.ex. impedansmätningar som är VÄLDIGT rums-o-påverkade. Ändå raljeras det ibland att "teorierna inte stämmer".
  14. Kan ju inte säga att jag vet, eftersom jag inte varit närvarande hos JA... Men kan ju kill-gissa. Jag undrar hur du kommer till slutsatsen "minst 3"? Flera av mina mätsystem, Clio och ARTA, ger möjlighet att göra en "brusad mätning". Dessutom erbjuds möjligheten att gör multipla mätningar, för att erhålla ett medlat värde (frekvensgång). Det sistnämnda använder jag ofta när jag mäter på högtalarna, eftersom det ger en viss mät-immunitet mot transienta brus/ljud (grannen stänger bildörren, nått knakar till rummet/huset, etc). T.ex. 5 mätningar löser av varandra med en halvsekund emellan. Man ser skillnad i single-shoot-mätningar väldigt tydligt i basområdet (säg under 300 Hz) men, beroende på slumpen då, även skillnader över 300 Hz. Vidare, kan man även låta göra multipla mätningar, men där jag själv triggar start av mätning 1, 2, 3, 4... vilket ger mig tid att positionera mic'en i de rymd-positionerna man tänker sig för respektive mätning. Har sett och läst att man gör 3x3x2 positioner...men har inte sett förslag på avstånd mellan punkterna. Får tänka ut nått där.
×
×
  • Create New...