Jump to content

Besök hos Vertere – ett besök att minnas!


Daniel

Recommended Posts

30 minutes ago, Double A said:

Jag vill också tacka för ett riktigt fint och intressant reportage, alla tummar upp! :)

 

Men snälla Daniel, har du tid vilja och möjlighet så hade det varit intressant att veta vilken signal (analog eller digital) som matar gravyrverket. 🙏

 

Graververket är analogt. Mastern är digital i de flesta moderna fall. Så en DAC finns i signalkedjan. Jag kan fråga Miles i detalj om eller när vi ses igen. Givetvis kan man gå direkt från band till gravering, som man gjorde förr. Givetvis måste justeringar göras för mediet. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett par ledtrådar i filmen som kan förklara (delvis) varför vinyl låter bättre en digitalt. Dels berättade Miles i början av filmen att han gör två olika inspelningar, en komprimerad för digitala medier och en okomprimerad för vinylutgåvan.

 

En annan potentiell förklaring kan vara att de använder en mycket bättre klocka i studion för DAC:en. Ca 11.20 minuter in i filmen kan man skymta en Abendrot-klocka. Dessa finns att köpa också för ’hemmabruk’ a £45.000 st vilket tyder på en viss kvalitetsnivå. Professionella ljudtekniker är kända för att inte slösa pengar på audiofil-tweaks, att de använder Verterekablar och en Abendrotklocka säger en del.

 

/Hans

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Double A said:

Jag vill också tacka för ett riktigt fint och intressant reportage, alla tummar upp! :)

 

Men snälla Daniel, har du tid vilja och möjlighet så hade det varit intressant att veta vilken signal (analog eller digital) som matar gravyrverket. 🙏

Givet den upplevelsen vore det intressant att AD omvandla från vinylen till digitalt igen och lyssna på det. Om det är något vinylen lägger till, så borde den (andra) digitala versionen upplevas bättre än den första. 

 

Och såklart; tack för alla som bidrar med content till Euphonia!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-11 at 09:46, Double A said:

 

Om jag har uppfattat detta rätt, vart kommer den extra informationen, eller den bättre upplevelsen i från?

 Det där är intressant. Jag har funderat mycket på just det och tesat lika mycket. Jag upplever också att inte bara inspelningsmediat är viktigt för karaktären utan även uppspelningsmediat.

Allt gör något med ljudet! En kopierad CD på rullband  får en annan karaktär än den digitala uppspelningen på CD. En analog uppspelning tror jag ger en för mina öron skönare karaktär i de flesta fall. 
Självklart lägger digitalt och analogt uppspelningsmedie till sin karaktär oavsätt om det är digitalt eller analogt inspelat! Det analoga medie som gör minst med inspelningsmaterialet är utan tvekan rullband tycker jag. Vinylen är ju jätteolika och kan trimmas mycket väl efter egen smak med olika drivverk, puppor, armar olika Riaa mm. Men grundkaraktären som är analog är i princip omöjlig att missa.
Jag tror det digitala uppspelnings-mediet har en tendens att lägga till distorsion som jag inte trivs med lika bra som det som det analoga gör. 
Jag gillar uppspelning bättre av digitalt inspelad musik med analog uppspelning än analog inspelning uppspelad digitalt.

Så absolut ja!  Analogt lägger till något gôtt till musiken och det triggar mig mfl som fastnat för den analoga karaktären🥳

Link to comment
Share on other sites

Som ett lite bevis på att vi inte är tokiga utan att det finns fler som uppskattar Verteres unika produkter trillade det ner 2 nya utmärkelser i brevlådan igår. 😀

 

Ett stort grattis till Vertere. Det var fjärde året i rad för både DG-1S och Phono 1 MKII L.

 

image.thumb.jpeg.139ea49e43060ae04f65335f9521f789.jpeg

image.thumb.jpeg.d9ca3fcd0f5989bdf1ab300b8faaf37a.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Säkert välförtjänt, Grattis!

 

Jag höjer ögonbrynen dock lite över "klasserna"? 

Hur menar What HiFi? där? Är dessa produkter de bästa "cost no object"?

Jag har för mig att man brukar sätta "bästa produkt upp till X pengar" vilket blir lite lättre att greppa.

 

Jag tror man får förstå vilket segment What Hifi brukar skriva om. De brukar ju inte gå så högt upp i stratosfärerna Håller med ett tak vore vettigt.

 

De har ju dock testat storebror MG-1 MKII, de kan inte mena att DG-1S är bättre, hur bra den en är så ger MG ännu mer musikglädje.

 

https://www.whathifi.com/reviews/vertere-acoustics-mg-1-mkiimystic

Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-11 at 12:16, Daniel said:

Varför akryl?

Instämmer med Touraj att det är förträffligt för många delar av en skivspelare, men mindre bra för andra.

Det är väl optimalt att kunna arbeta med olika kombinationer och kompositer av akryl, alu och massivträ.

 

Mycket fint reportage!

Tack för det :foldedhands:

 

 

 

On 2023-10-12 at 09:51, Daniel said:

Graververket är analogt. Mastern är digital i de flesta moderna fall. Så en DAC finns i signalkedjan. Jag kan fråga Miles i detalj om eller när vi ses igen. Givetvis kan man gå direkt från band till gravering, som man gjorde förr. Givetvis måste justeringar göras för mediet. 

För ett graververk handlar det bara om att takta. Det behöver inte ens ske i realtid, bara det taktar.

Så om det är analogt eller digitalt är näst intill irrelevant skulle jag våga påstå.

 

Link to comment
Share on other sites

Fick lite rolig info från Touraj efter jag visat reportaget för honom. Viktigt att förtydliga är att samarbetet är med Miles Showell på Abbey Road, inte med Abbey Road som bolag. Vi vill inte ha några missförstånd.

 

Det visade sig att Miles har en audiofil-gen, eller två. Han har nämligen uppgraderat sin MG-1 till en SG-1/SG-PTA HB/Mystic/Phono-1 och en Reference Motor Drive. 

 

Och att han kör HB kablar till själva graverhuvudet. Seriöst tycker jag

 

Och ja, vi bör skilja på graververket och graverhuvudet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Så trevlig resa, fint beskriven också, och väcker frågor.

En digital ursprungsfil som låter bättre via vinyl. Det känns knepigt tycker jag. Den måste konverteras till analog och därefter graveras. 

Det kan omöjligen vara samma mastring ni lyssnat på, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...