Jump to content

Michael Fremer verkar gilla SAT XD1... Ny svensk skivspelare av rang


P-pan

Recommended Posts

Kul med en svensk produkt i absolut världsklass! Sedan kan man förstås tycka att priset är stötande, den låter kanske bara annorlunda och inte bättre jämfört med konkurrenteer för en tiondel av priset, roligare med tillverkare som lyckas bygga in extrem prestanda i billigare produkter etc. I brist på bättre jämförelser så väljer jag att se det här lite som vinylvärldens svar på t ex Koenigsegg med småskalighet, kompromisslöshet, ingenjörskonst och maximal ambitionsnivå. Hatten av. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

2 millar utan tonarm... det lockar säkert några.

 

Svårt med prissättningar då det kommer till hifi, det vet vi sedan gammalt.

Men kan danskarna ta närmare 650' för en 3-meters högtalarkabel så kan vi ta några mille för en skivspelare.

Skulle inte förvåna mig om kilopriset på skivspelaren är lägre i alla fall... mer för pengarna i konsumentledet m.a.o :64:

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Terminator said:

I brist på bättre jämförelser så väljer jag att se det här lite som vinylvärldens svar på t ex Koenigsegg med småskalighet, kompromisslöshet, ingenjörskonst och maximal ambitionsnivå. Hatten av.

 

Håller med. Skitkul att lilla Sverige kan hävda sig tekniskt. Det finns några riktigt nischade och extremt duktiga tillverkare i Sverige. Engström, Marten, Jorma etc. Det gör livet uthärdligt...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Terminator said:

roligare med tillverkare som lyckas bygga in extrem prestanda i billigare produkter etc.

Det tycker jag också. Sedan kan kompromisslösa konstruktioner spilla ner på andra/billigare produkter och trots allt dra branschen ett steg framåt, både prestandamässigt och prissättning.
 

Ingvar Kamprad byggde mycket av sin företagskultur utifrån ett antal teser (9 stycken - ”en möbelhandlares testamente”). När han förklarade dessa använde ett exempel som gick ut på ungefär det följande. ”Vem som helst med obegränsade resurser kan konstruera ett funktionellt skrivbord men det krävs ett snille att göra samma bedrift för några hundralappar”.

 

Det finns plats för båda. Handlar om att hitta målgrupper. Tillgängligheten av sådana sätter gränserna.

Link to comment
Share on other sites

Den är ju ändå rätt "billig" jämfört med en TechDAS Air Force Zero (Limited Production) med Tungsten Top Platter för 6 800 000kr plus arm.

 

De företag som bygger dessa "uber" dyra lösningar tänker nog inte direkt på en Svensson hemma i Sverige och skulle nog kunna ha vilken prissättning som helst mer eller mindre de säljer ändå i Asien tex.

 

Men jag håller med @Bebop att teknik som utvecklas i dessa dyrare maskiner kanske med tiden kommer i enklare serier eller får andra tillverkare att driva på utvecklingen (där det går att utveckla vill säga).

Link to comment
Share on other sites

Bilindustrin är väl ett tydligt exempel på när man utvecklar nya tekniska lösningar i dyra bilar i små serier till  att ramla ner på massproducerade i stora serier . Brukar roa mig med att kolla lite äldre bilars modellbeteckningar som ofta innehåller den senaste teknologin och se att dessa idag utgör rena standardlösningar. Turbo, injektion, 4-w drive, ABS-bromsar och mängder fler exempel finns säkert.

 

När det gäller hifi tror jag att själva priset är en statusindikator i vissa delar av USA och Asien och dyrast är bäst. Glömmer aldrig ett snack jag hade i Denver på RMAF med vd:n och ägaren till Electrocompaniet som menade att de ansågs för billiga av distributören i KIna för att nå den riktigt tongivande och tunga målgruppen av rikemans-audiofiler. Där var prislappen definitivt en statusbärare och en black om foten för bolagets eminenta produkter.

 

Calm

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, calm said:

Bilindustrin är väl ett tydligt exempel på när man utvecklar nya tekniska lösningar i dyra bilar i små serier till  att ramla ner på massproducerade i stora serier .

Det finns de som menar att om man skall en bil ur VW-gruppen så skall man handla en Skoda och inte en Audi som får ta alla barnsjukdomar. :39: I mitt fall stämmer det men det blev ingen Skoda. Jag bytte märke helt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Glömmer aldrig ett snack jag hade i Denver på RMAF med vd:n och ägaren till Electrocompaniet som menade att de ansågs för billiga av distributören i KIna för att nå den riktigt tongivande och tunga målgruppen av rikemans-audiofiler. Där var prislappen definitivt en statusbärare och en black om foten för bolagets eminenta produkter.

 

Det här är säker inget ovanligt och många märken vet ju om att såhär fungerar det i delar av Asien och de driver på prisutvecklingen där priset troligtvis inte är kopplat direkt till vad man får utan att köparna ska kunna stoltsera med den dyraste högtalaren, förstärkaren, kabeln eller vad de nu må vara.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Vill bara påpeka att drivverket är technics nya sp 10, så de har satt på sin egen tonarm

technics sp1000 med samma drivverk och technics tonarm kostar 180000  SEK

bara som jämförelse 

//Tommy 

Men det var väl ändå en lite missvisande beskrivning? Den bygger på Technics SP10R, ja, men det är ju inte bara att ploffa över drivenheten så är det klart! :D 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, P-pan said:

Det är helt klart SAT...ans dyrt att ligga på topp inom vinylgebitet.

Finns det något riaa-steg som matchar i pris ..., jag som är lite på jakt efter ett nytt menar jag :closedeyes:

Hej P-pan

DS audio grand Master pickup+EQ för 520 000 SEK  passar som hand i handske till SAT , ligger ju i samma prisklass👍

 

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

ARIES är ju faktiskt lite ovanliga i sin utformning... lite " vintage-Steampunk" så där... coola tycker jag.

Fina förslag här men om inte lottovinsten slår in så får jag antagligen behålla det jag har... ett litet tag till i alla fall :)

 

Kanske SAT ger sig på att konstruera ett eget riaa så småningom ? :1342543246_smilingfacewithsunglasses:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-11-23 at 18:56, P-pan said:

Har konstruktionen några rör, helst ECC83/12AX7:or som man kan "rulla" lite ?

 

43 minutes ago, Daniel said:

Titta nu noga @P-pan. Med en Aesthetix Io Eclipse med dubbla ps kan du rulla och rulla och rulla...  😇

 

Man kan ju också eventuellt sälja sina udda modeller i "rör-samlingen" :think:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...