Jump to content

- Marten -

Branschmedlem
  • Posts

    370
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

- Marten - last won the day on July 1

- Marten - had the most liked content!

1 Follower

About - Marten -

  • Birthday 1963-10-13

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.marten.se

Recent Profile Visitors

7 144 profile views
  1. Nja, kanske inte med Textreme i alla fall
  2. Jodå, vi har full koll på detta material 🙂
  3. Hej, vill bara tillägga i debatten att vi är väldigt nöjda med SMT och deras produkter. Det går alldeles utmärkt att spela in musik och sedan lyssna på inspelningen i samma rum då akustiken är justerbar beroende på vad vi vill uppnå. Vi upplever rummet som extremt neutralt, precis som jag/vi tycker att det ska vara, både för inspelning och uppspelning. Vi ska nu under sommaren/hösten göra ett flertal inspelningar av musik för ett nytt album "Supreme Sessions 3". Vi håller just nu på och testar ett antal nya mikrofoner som är högintressanta. Albumet beräknas att vara klart till "HIGH END Munich 2022". Med vänlig hälsning, Leif
  4. Hej, Det stora rummet är framtaget för att "låta" så neutralt som möjligt utan att gå över till att vara för analytiskt och kliniskt. Detta för att kunna utvärdera mina konstruktioner under utvecklingsprocessen. Det är "tunat" så att det lägger till lite, både efterklang och nivå, under ca 100Hz för att inte få en överdrivet torr bas. Detta har åstadkommits med absorption (helmholtz) under 200 Hz ca. Över 200 Hz så är det en kombination av absorption (dämpning) och diffusion, men mestadels diffusion. I dagsläget är det skulle jag tro ca 70% diffusion och 30% absorption. Förhållandet mellan diffusion och absorption är justerbart då de vita vingarna utmed väggarna är flyttbara och bakom dem är det mjukt material som absorberar. Vi kan också justera efterklangen i rummet genom att ta bort, flytta eller vrida vingarna så att de också kan reflektera. Detta för att kunna förändra klangen i rummet beroende på vad vi ska använda rummet till. Just nu är det justerat för lyssning och har förhållandevis kort efterklang. Vid inspelning av musik så vill vi gärna ha lite mer efterklang, men det är väldigt beroende på vilket typ av instrument och röster som ska spelas in. Det mindre rummet ute i "loungen" är mer som ett normalt bra vardagsrum. Det har en hel del akustikåtgärder ändå då det utan dessa åtgärder var ganska värdelöst. Under utveckling av våra högtalare så har vi också tillgång till våra privata bostäder med rum med "vanlig" akustik för att vi ska kunna kolla att högtalarna fungerar i så många olika rum som möjligt. Det stora rummet har hjälpt mig otroligt mycket för mig som konstruktör och är en förutsättning för att upptäcka alla eventuella fel och egenheter som annars skulle döljas vid lyssning i ett "sämre" rum. Det gör mina konstruktioner betydligt mer universella och kan fungera i många olika sorters rum och under olika förutsättningar. Med vänlig hälsning, Leif
  5. Ok, jag kanske missförstod. Ber om ursäkt för det. Som jag nämnde så är de flesta studioinspelningar inom jazz och klassiskt ändå "live" i studio och då kommer även "instrumenten" med på inspelningen 😁.
  6. Jo så är det att allting i rummet resonerar med mer eller mindre och har man tur så låter det bra ändå och kanske tom lägger till något som höjer livekänslan. Det fanns/finns något som såg ut som en tallrik i brons som skulle resonera med och lägga till harmoniska klanger (öronvänlig distorsion) i rummet som anläggningen står i och jag har hört en demo med detta och det funkade faktiskt ok. Men detta är ju helt fel väg att gå enligt mig. Om man nu har ett musikinstrument, en flygel tex, som står i samma rum som anläggningen och den lägger till något som förhöjer livekänslan. Spelar man då en liveinspelning som har redan en flygel med på inspelningen så blir det ju tårta på tårta och något helt annat än det var tänkt. Det spelar ju ingen roll egentligen om det är en torr studioinspelning eller liveinspelning i konsertlokal det blir ju något annat än vad producenten/artisten har tänkt sig. När det gäller studioinspelningar av jazz tex så är de flesta nog live i studion i alla fall och då blir det ju definitivt fel. Med vänlig hälsning, Leif
  7. Jo det krävs mycket kraft för att köra med de mest avancerade filtren. Däremot funkar HQPlayer oberoende, som jag förstår det, av DAC’ens egna filter och uppsamplingar på samma sätt som Qhord’s Mscaler och dCs motsvarighet, så det är inte alls nödvändigtvis bäst att köra med en NOS DAC. Men vi får se med hur det funkar med min MSB DAC, det är värt att prova tycker jag. Jag får hjälp, som tur är, med att bygga datorburken som behövs och jag/vi ska inte spara på processorkraft. mvh Leif
  8. Hej, Det finns stabila lösningar. Jag själv kör en egenbyggd ROON Rock hemma med SSD disk på 1TB för mina skivor/filer. Streamar även Tidal och Qobus med gott resultat. Funkar alldeles utmärkt och stabilt. Om det krånglar så beror det oftast på att nätverket inte är stabilt och visst kan det hända att jag måste starta om systemet nånn gång i veckan för att det hänt något med nätverket som sagt. Men det ser jag inte som värre än att man gör rent nålen på pickupen då och då . Jag/vi håller på att bygga en burk för HQ Player (signalyst.com) som enl uppgift ska lyfta ljudkvaliteten till oanade höjder. Mycket spännande! Återkommer i ämnet. Med vänlig hälsning, Leif
  9. Från deras hemsida: ”By designing the cantilever itself partly hollow and with octagonal cross section, we achieve extreme high rigidity for the entire cantilever/coil-body unit.”
  10. Vill bara nämna att i samband med testen så fick vi med Oscar Duo på omslaget också, vilket kanske aldrig hänt med en svensk tillverkare tidigare .
  11. Jo så är det, men Fremer utgick från Europa priset som är EUR 150000 inkl moms, och konverterade till USD 177000.
  12. Om man dämpar med HHn där resonansen skapas så lär ju inte den resonansen komma igen, eller missförstår jag dig?
  13. Nu förstår jag nog inte vad du menar. HHn behöver inte välja, den väljer ju den frekvens den är ”tunad” till efter mätningar med brus. Mvh
  14. Hej, förstår ditt tankesätt (eller kanske inte?) men jag vill ändå inflika att HHn sänker ju inte basen generellt utan "bara" resonansen som enbart är av ondo enligt mitt sätt att se det och resonansen bör ju tas bort där den uppstår annars har jag svårt att se hur man ska ta hand om den. Anläggningen behöver ju inte jobba hårdare för att en resonans absorberas. Mvh
×
×
  • Create New...