Jump to content

Tidal strömmar högupplöst!


AlfaGTV

Recommended Posts

2 hours ago, Hasse said:

Visst hittar jag signaturen men hur i hela friden får jag bort den??? Tidigare låg den som en diskret klickbar länk.

Jag har fixat den så som jag minns att det var. Säg till om det blev fel.

Sån't här gör vi såklart inte normalt, men detta blev lite extremt :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Morello said:

Glada tillrop i all ära, men för diskursen är det väl ändå hyggligt relevant att identfiera vilka problemen är och vad som kan göras för att främja kvaliteten på fonogrammen - i form av CD, DVD-A, filer att tanka ned eller streaming.

Ja.

Men när "vi som är hyfsat initierade" gnabbar med varandra om teknikaliteter som de som lyssnar varken vill eller kan ta till sig så får våra avsikter motsatt effekt. Det blir lätt så när det är viktigare att få rätt än att nå sina mål. Man borde se välljud som en del av en konstform och en totalupplevelse i första hand, hellre än en teknisk specifikation.

Link to comment
Share on other sites

Vi har nog alla olika värden som är prioriterade i denna hobby. För mig är det på överlägset första plats musikupplevelsen som är avgörande. Jag kan tycka tekniken är intressant och vill hjälpligt förstå, men väljer inte "den bästa" tekniken och specarna om jag inte tycker det låter bättre. 

En del kanske tycker fulländningen i HiFi är att prestera produkter som mäter bra/rätt under givna förutsättningar. Det är en annan hobby än min och inte mindre viktig för den som tycker om mätresultat. Pga dessa båda sidor är det nog svårt att komma helt överens om vad som är bäst eftersom specar och välljud inte alltid hänger ihop enligt min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

En del kanske tycker fulländningen i HiFi är att prestera produkter som mäter bra/rätt under givna förutsättningar. Det är en annan hobby än min och inte mindre viktig för den som tycker om mätresultat.

Man hör ofta att dessa personer omtalas men jag har hittills aldrig stött på en sådan person ärligt talat. Var ska man leta om vill stöta på ett "exemplar"?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

En del kanske tycker fulländningen i HiFi är att prestera produkter som mäter bra/rätt under givna förutsättningar. Det är en annan hobby än min och inte mindre viktig för den som tycker om mätresultat. Pga dessa båda sidor är det nog svårt att komma helt överens om vad som är bäst eftersom specar och välljud inte alltid hänger ihop enligt min erfarenhet.

Men nu talade vi väl om format, olika sätt att paketara data etc och inte om apparater i allmänhet och mätdata i synnerhet?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Rydberg said:

Man hör ofta att dessa personer omtalas men jag har hittills aldrig stött på en sådan person ärligt talat. Var ska man leta om vill stöta på ett "exemplar"?

Jag vet inte. Jag beskrev bara två ytterligheter och att man kan vara flyttande någonstans mellan dessa.

 

  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Men nu talade vi väl om format, olika sätt att paketara data etc och inte om apparater i allmänhet och mätdata i synnerhet?

Det är också min infallsvinkel. Om jag tolkat MQA rätt så lanseras det väl inte som ett bättre ljudande format utan ett sätt att paketera mer information som gör det effektivare att streama högre datamängd på samma tidenhet. Detta i sin tur skulle då göra det möjligt att streama högupplösta filer och därmed erhålla bättre ljud. Det låter logiskt i mina öron. Det är väl knappast en fråga om formatet i sig låter bättre än originalfiler i DSD, PCM eller vinyl? Om så skulle vara fallet återstår nog bara att prova för den hugade.

Om 16/44,1 är lika bra som DSD eller högre PCM-format handlar nog om hur väl hantverket är gjort. Jämförelserna i HiFi News i sina recensioner visar ganska entydigt att det finns klåpare även här. Jag har laddat ner DSD-filer som gjorts direkt från masterbanden utan tillägg av komprimering (HDtapetransfer). Många låter oerhört mycket bättre än de cd och vinyl jag har på samma inspelningar medan andra är svåra att skilja på. Samtidigt tycker jag att det ger en annan upplevelse att spela av DSD eller högupplösta filer. Vi har ju också lite fåfänga att tillgodose, även jag. Utan den kunde vi vara klädda som Maos folkarmé körandes i bilen Bil.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Bebop said:

Det är väl knappast en fråga om formatet i sig låter bättre än originalfiler i DSD, PCM eller vinyl?

Jo faktiskt menar de att det är det. Här finns lite att läsa:

MQA Revolutionizes Digital Audio

Det övertygar säkert inte dem som menar att CD minsann är tillräckligt bra men lite spännande är det allt tycker jag.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Quote

But the question remains; just how is it possible that MQA

can improve upon master recordings? Isn’t delivering to the

listener the master recording high-end audio’s Holy Grail?

Before tackling that thorny question, we must first

reconsider what we mean by the “master.” In everyday

language, the “master” is the physical media (such as

analog tape) or digital file that first captured the musical

performance or the “final” mix of that performance. But

it’s more correct to think of the “master” as one step

further back in the chain—the signal fed intothe analog tape

recorder or analog-to-digital converter. Correctly storing,

distributing, and recreating that signal is the true Holy Grail,

not preserving the signal after it’s been corrupted by a

storage medium.

An MQA file created from a digital “master” contains

extensive metadata, and uses information about the A/D

converter used to create the MQA master. The MQA encoder

can then remove the specific distortions introduced by that

converter. It’s different for every A/D (record companies

keep detailed production notes about such things). Where

the A/D converter is unknown, a generic algorithm analyzes

the file and then removes typical artifacts. Specifically, MQA

removes the “temporal blur” caused by filter ringing. (See

the overview of how MQA works elsewhere in this article,

as well as my in-depth technical feature on how MQA works

in Issue 253.) This is one reason why MQA can sound better

than the master, and take the listener one step further back

in the chain to the signal beforethe master recording.

https://mqa-production.s3.amazonaws.com/default/0001/01/6a10f3ba2385770ac3658df2cadc537ffcd09cd3.pdf

Mycket att läsa överallt om detta sen är det upp till var och en att tycka vad man vill om MQA :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rydberg said:

 

  Bra måste det vara om det skall få min uppmärksamhet, men även smidigt och universellt. Små marginella format som inte kan användas här och var underättar ju inte. Vad är annars meningen med de digital medierna. Smidighet är ju en stor del. Börjar tröttna på alla nya format minst sagt. Jag vill ju bara spela musik ju, inte fippla med massa annat.

Vinyl är ju det enklaste mediet just nu trots VTA och Azimth.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Morello said:

CD torde väl ändå vara det smidiagste - det fungerar ju alltid och spelarna saknar inställningar etc. Det är bara och tuta å köra. 

Vinyl? :D  Jädra massa pil, men trevligt när allt lirar!! :app:

Om man tex köper en ny DAC och bara vill hålla sig till CD ja. Men vill man lite till komma problemen att hopa sig.:26:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Vinyl för mig är det absolut svåraste media för mig, behövs kändisar ända från USA för att överhuvudtaget få igång vissa spelare...verkar det som. Har verkligen försökt vara öppen med nostalgi hifi men min tid med dessa är för alltid över. Bra låter det då och då men långt ifrån alltid. Allt pillande med vinklar och vrår, usch. Allt jag vill ha är ett välmående när jag lyssnar, ja jag känner att det är det som ska ta plats är själva musiken. Kan det uppgiva någon som helst positivt för öronen med det MQA så är det kul, om inte, synd. Om det nu kan skrivas så mycket(se ovan post 70 länken) om detta och det bara handlar om packa filer, ja då är det ju jäkligt smart av grundarna att få så många på tåget 2017.

 

Link to comment
Share on other sites

Så illa är det inte. Jag var lite rädd för det också när jag 2008 började tänka seriöst i de banorna igen. Det tog lite för lång tid kan jag tycka, kom annat emellan, och så svårt är det inte. Hela vinylsytemet är faktiskt riktigt robust. Jag har testat galna inställningar på min Balance och det låter ändå jättebra. Men vill man grotta ner sig så kan man och kanske då komma lite längre. Men det är verkligen inte så att det står och faller med inställningarna. Hitta bara produkter du gillar, ffa drivverk, arm och puppa och ta det därifrån. Begagnat Technics 1210 för kanske 5000kr kan spela riktigt bra. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Så illa är det inte. Jag var lite rädd för det också när jag 2008 började tänka seriöst i de banorna igen. Det tog lite för lång tid kan jag tycka, kom annat emellan, och så svårt är det inte. Hela vinylsytemet är faktiskt riktigt robust. Jag har testat galna inställningar på min Balance och det låter ändå jättebra. Men vill man grotta ner sig så kan man och kanske då komma lite längre. Men det är verkligen inte så att det står och faller med inställningarna. Hitta bara produkter du gillar, ffa drivverk, arm och puppa och ta det därifrån. Begagnat Technics 1210 för kanske 5000kr kan spela riktigt bra. 

I och med att jag har haft svårt att gilla det jag hör från de flesta vinylsvarvar, då menar jag inte knaster och så utan ...vågar man säga det högt här inne haha, jo dist, ja dist är det enda jag kan komma på att förklara det som. Men det finns spelare som absolut är helt rensade från detta. Detta är säkert något man kan pilla med men det är ju det som är problemet. Det är helt enkelt inte värt för mig. Sedan vill jag inte ha ett hem/rum fullbelagt med cd/vinyl/band. Lycklig utan dessa. Min tid som hamster tog slut för några år sedan, det vände en dag helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Mycket att läsa överallt om detta sen är det upp till var och en att tycka vad man vill om MQA :)

Ännu hellre skall man väl lyssna innan man bestämmer sig för vad man tycker :)

Jag tycker att det är tråkigt att det finns så mycket förufattade meningar åt alla olika håll och att man har bestämt sig för än det ena eller än det andra med avseende på hur det låter, vad som är problemet o s v. Jag föredrar att alltid gå in med öppna ögon (och öron) och ge saker och ting en chans innan jag bestämmer mig.

Att man däremot kanske inte gillar streaming som företeelse, hellre vill ha ett fysiskt media att hålla i, absolut inte vill samla på sig en massa skivor - ja det kan jag däremot ha full respekt för!

Det stora problemet jag ser med MQA är att det är en proprietär lösning med en inbyggd licensiering. Jag trodde att det som vi varit inne på tidigare i tråden var löst, men som Bebop mycket riktigt påpekade så verkar det fortfarande vara krav på en licensiering i samband med enkodningen av musiken vilket såklart är trist och kommer att verka bromsande. Historien visar ju att det är väldigt svårt för en lösning att få fullt genomslag om inte nyttan överväger för samtliga inblandade parter. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Taxmannen said:

Ännu hellre skall man väl lyssna innan man bestämmer sig för vad man tycker :)

Jag tycker att det är tråkigt att det finns så mycket förufattade meningar åt alla olika håll och att man har bestämt sig för än det ena eller än det andra med avseende på hur det låter, vad som är problemet o s v. Jag föredrar att alltid gå in med öppna ögon (och öron) och ge saker och ting en chans innan jag bestämmer mig.

Att man däremot kanske inte gillar streaming som företeelse, hellre vill ha ett fysiskt media att hålla i, absolut inte vill samla på sig en massa skivor - ja det kan jag däremot ha full respekt för!

Det stora problemet jag ser med MQA är att det är en proprietär lösning med en inbyggd licensiering. Jag trodde att det som vi varit inne på tidigare i tråden var löst, men som Bebop mycket riktigt påpekade så verkar det fortfarande vara krav på en licensiering i samband med enkodningen av musiken vilket såklart är trist och kommer att verka bromsande. Historien visar ju att det är väldigt svårt för en lösning att få fullt genomslag om inte nyttan överväger för samtliga inblandade parter. 

Jag mena mer att man ska kanske sätta sig in i vad MQA är och gör mer än att bara vara som många tror nått som packar filerna med för att kunna streama dem. Jag är varken för eller emot MQA men om det visar sig fungera med det resultatet man tänkt och dessutom ger mig bättre ljud via Roons kommande mjukvaruavkodning av Tidal "master" så är jag positiv.

Jag har redan lyssnat en hel del via Tidals desktop app vilket ger mjukvaruavkodning men inte jämfört rakt av med samma låtar i 16/44.1

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, juha said:

Vinyl för mig är det absolut svåraste media för mig, behövs kändisar ända från USA för att överhuvudtaget få igång vissa spelare...verkar det som. Har verkligen försökt vara öppen med nostalgi hifi men min tid med dessa är för alltid över. Bra låter det då och då men långt ifrån alltid. Allt pillande med vinklar och vrår, usch. Allt jag vill ha är ett välmående när jag lyssnar, ja jag känner att det är det som ska ta plats är själva musiken. Kan det uppgiva någon som helst positivt för öronen med det MQA så är det kul, om inte, synd. Om det nu kan skrivas så mycket(se ovan post 70 länken) om detta och det bara handlar om packa filer, ja då är det ju jäkligt smart av grundarna att få så många på tåget 2017.

 

Jag var inbiten digitalfreak tills för några år sedan då jag gjorde min sista vinylinvestering som jag är extremt nöjd med. Det sitter långt inne att erkänna att man än en gång delvis haft fel. Men mycket beror på förutsättningarna och rätt utrustning då kommer kvaliteterna fram ordentligt. Däremot kommer jag nog aldrig hoppa på streamingtåget, då jag är biten albumbitare dvs spelar en hel lp eller cd och tycker att hanteringen är rackans praktisk. Strulande datorer gör mig bara arg och uppgiven! Men det beror nog på att jag har en låg datamognad generellt och i synnerhet då jag bara vill njuta av musiken.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, juha said:

I och med att jag har haft svårt att gilla det jag hör från de flesta vinylsvarvar, då menar jag inte knaster och så utan ...vågar man säga det högt här inne haha, jo dist, ja dist är det enda jag kan komma på att förklara det som. Men det finns spelare som absolut är helt rensade från detta. Detta är säkert något man kan pilla med men det är ju det som är problemet. Det är helt enkelt inte värt för mig. Sedan vill jag inte ha ett hem/rum fullbelagt med cd/vinyl/band. Lycklig utan dessa. Min tid som hamster tog slut för några år sedan, det vände en dag helt enkelt.

Vinyl har brister som man helt enkelt inte kommer från då de är inneboende i själva systemet.

Signal till störförhållandet är ohyggligt mycket sämre än CD - vi talar om motsvarande cirka 8-9 bitar.

Därtill är distorsionen avsevärd - nu talar vi om storleksordningen procent.

Sedan tillkommer svaj, knaster, slitage av skivor etc.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Morello said:

Vinyl har brister som man helt enkelt inte kommer från då de är inneboende i själva systemet.

Signal till störförhållandet är ohyggligt mycket sämre än CD - vi talar om motsvarande cirka 8-9 bitar.

Därtill är distorsionen avsevärd - nu talar vi om storleksordningen procent.

Sedan tillkommer svaj, knaster, slitage av skivor etc.

Det är ju lite humla över hela grejen - I teorin borde det inte gå, men märkligt nog kan det ju spela helt fantastiskt med vinyl :app:

Link to comment
Share on other sites

 

Ja att vinyl fungerar så bra som det gör har jag också svårt att förstå. En liten nål som skakar i en bit plast så man kan få all dramatik, akustik enskilda instrument och känsla i ett orkesterverk från 60 talet. Ofattbart.

Det beror nog på att de fel som finns på vinyl accepteras bättre än de fel som finns på CD av våra hjärnor. Brus på vinyl ligger på något sätt i en annan dimension än musiken och stör inte musikupplevelsen. Som när något från publiken hörs på en livespelning. Det hörs men blandas inte med upplevelsen av musiken. På digitalsidan störs jag mycket mer av det kvittriga och hårt glittriga som avslutar toner och ljud från mellanregistret och upp åt ffa märks det på piano, kvinnosång och elgitarr. Ljuden avrundas liksom av något artificiellt som avbryter upplevelsen av en karaktär i ljudet hos instrumentet eller rösten. Det blir bara ett frasigt ljud som sitter ihop med orginalljudet. Svårt som tusan att förklara märker jag hoppas något går fram.

 Jag förstod först efter att jag började lyssna mer seriöst på vinyl att det var detta som ideligen gjorde att jag jagade vidare med mitt CD- ljud eller hela mitt ljud och hamnade med MSB som jag tyckte hade minst av detta då, men det finns fortfarande kvar Det blev mindre när jag hörde MSB med Galaxyklockan men det kom ändå inte ikapp Vinylriggen alls. Nu är säkert fler digitala källor ikapp MSB som de var då.  Tex Nagra classic DAC.

Digitaljudets brister må vara procentuellt betydligt mindre än vinylens, men dess effekt på musiken är brutalt mycket större i mina öron. Det är något onaturligt jag hör som händer med de naturliga ljuden som jag känner igen dem live som inte finns på Vinyl om vi generaliserar lite. 

Jag har demonstrerat detta för en hel hög med folk hemma hos mig under snart ett år och många har "motvilligt" fått hålla med och fått tankar på att damma av de gamla backarna. Nu kan man säkert börja diskutera mastring etc och det kan säker skilja lite fram och tillbaka men jag pratar om en generell nivå och skulle mastringar var så usla gång på gång på just CD får det nog betraktas ingå i detta medias problem. 

För mig visade det sig att svaret på många av mina frågor och önskemål om hur jag ville ha ljudet låg i det analoga mediet. Det behöver inte vara så för alla så klart, men jag har erfarenhet av att fler än jag hittat tillbaka till vinylen av just den orsaken.

På  modern välproducerad musik med mycket digitala instrument är skillnaderna mindre.. Det är på akustisk musik och sång det märks mest.

Så tycker jag... numera.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Taxmannen said:

Jag tycker att det är tråkigt att det finns så mycket förufattade meningar åt alla olika håll och att man har bestämt sig för än det ena eller än det andra med avseende på hur det låter, vad som är problemet o s v. Jag föredrar att alltid gå in med öppna ögon (och öron) och ge saker och ting en chans innan jag bestämmer mig.

Det är naturligtvis den rimliga hållningen. Men det finns också något som heter luttrad. Jag tycker det är klädsamt med en viss skepsis till allt nytt vare sig vi pratar hifi, supertillsatser till dieseltanken, superplottrar till båten, nya tandkrämer, däck...  Vad kommunikatörer säger är en sak. Det brukar vara en blandad konfekt av faktiskt konsumentupplysning men oftast med överdrifter. Om ett par-tre år vet vi hur stor efterfrågan det var.

Det finns PCM, DSD och analogt. Jag tycker det är rimligt att ifrågasätta om det behövs mer just nu. Min metodik är att försöka läsa på lite vad andra säger vilket även inkluderar inläggen på Euphonia. Ibland hänger jag på, andra gånger inte. Jag blir vare sig irriterad eller upprörd av att vi har olika åsikter och infallsvinklar. Ett av målen med forumet är just att dela synpunkter och erfarenheter där var och en drar sina konklusioner. Jag har också läst ett antal trådar på Computer Audiophile och när meningarna och uppgifterna går så pass isär ställer jag upp lite frågetecken om det är något att borra vidare i. Andra är genast på, vilket jag har respekt för. Vi behöver inte agera lika men vi kan ju dela med oss av våra bevekelsegrunder.

I min skalle poppar det upp ett antal fall som jag sett komma och gå. Jag ser vissa likheter med, t ex: 4 Channel (från vinyl - det fanns för övrigt två konkurrerande system - båda krävde nya pickuper och förstärkare plus ett par högtalare till), CX brusreducering på vinyl, dbx som skulle ta död på behovet av CD, SACD, DVD-A... och går vi på filmsidan så hoppade jag på Betamax som skulle vara det bästa i jämförelse med VHS och Video2000. Nu senast gällde det DVD-V som sedan blev Blue Ray och nu är det tydligen på gång ännu högre upplösning (och ny TV om man vill hänga på).

Det som är bestående i mina hyllor är ca 50 % vinyl och 50 % CD (samt några tiondelar högupplösta filer men inte särskilt många). Och det låter helt fantastiskt båda två. Jag har dessutom uppnått en ålder där jag knappast kommer att få en chans att spela alla mina album en gång till. Så drivkraften att t ex streama är väldigt låg. Det närmast jag kommer streaming är att lyssna på radions P2 som innehåller den musiken jag gillar. Jag tillhör heller inte den grupp som är särskilt road av bakgrundsmusik och musik överallt. Så våra behov skiftar också. Det som består sedan tonåren är köp av musik (album) och det har bara blivit mer av den varan för vart år.

Hade jag varit kring 25-30 bast hade jag helt säkert gjort andra prioriteringar.

En del tycker om nya hus, andra dras till gamla...:closedeyes::65::icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Formatstriderna är helt klart ett problem och vi som varit med ett tag är nog mer återhållsamma när det gäller att hoppa på det nya? Att apparater som t.ex D/A-omvandlare snabbt blir omoderna när det ständigt dyker upp nya format är inte så roligt. När man investerat i något som fungerar bra men plötsligt tappar nästan allt värde känns det tungt och motivationen för att byta minskar. Att CD fortfarande är dominerande som format beror inte på att det är perfekt men det är tillräckligt bra som format för de allra flesta och varför ska man då skaffa ny avspelningsutrustning för DVD-A, SACD eller DSD2 t.ex? MQA är ytterligare ett i raden av i och för sig intressanta format som måste bevisa för konsumenterna att det är vettigt. Kanske kan streaming-tjänsterna skapa efterfrågan på formatet? Jag personligen skulle föredra att få det som nedladdning eller skiva och då kanske jag skulle tycka att en investering i hårdvara för avkodning är motiverad. Som det är nu kommer nog mjukvaruavkodning av MQA att dominera och kanske är det bra nog för de flesta? Jag tycker att det är intressant men sitter still i båten.

Vinyl och CD kommer att dominera ett tag till hemma hos mig och båda formaten är njutbara om det som finns på skivan är bra nog när det gäller teknisk och musikalisk kvalitet. Vare sig CD eller vinyl är perfekt och felen är mer uppenbara hos vinylmediet men samtidigt av en mer förlåtande karaktär som några varit inne på. Det kan brusa och bullra rätt bra mellan spåren men när musiken börjar spela försvinner störningar som genom ett trollslag och musiken flödar naturligt ut i rummet. Rätt märkligt faktiskt men jag brukar säga att det är som att lyssna på CD när det regnar och blåser ute ungefär och det fungerar ju faktiskt i regel också rätt bra. CD brukar ge andra problem med återgivningen och det är säkert mastringen som gör det mesta men även om det inte är sönderkomprimerat som på t.ex klassisk musik brukar det inte bli riktigt samma liv i ljudet som med vinyl. Mindre störningar blir det i alla fall och många gånger är det att föredra. Om "livet" i ljudet vid vinylavspelning är "trevlig färgning" eller något annat bryr jag mig inte om så länge jag njuter av det som spelas upp. Hanteringen är trevlig och de stora omslagen likaså och bara att det är trevligt att ägna sig åt vinylavspelning kan nog göra njutningen större.

Radions P2 används även av mig, där finns mycket att hämta och radiolyssning kan ge tips om ny musik på ett intressant sätt.

Link to comment
Share on other sites

Har inte samlat på mig lika mycket musik som många här på euphonia har. För mig har samlandet inget egenvärde. Det är konstigt att det inte finns en norm eller standard som säger till hur en inspelning ska ha för kvalitet. Allt annat är ju standardiserat och kvalitetssäkrat. Skulle det bli så borde formatdiskussionen också dö ut. Har man lika bra inspelningar på vilket format man än föredrar så vore det fantastiskt bra. Sedan kan jag tycka att en strömmande tjänst som tidal med hirez är lockande. Mindre fokus på att skaffa musik och mer på att lyssna. Less is more på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taxmannen said:

Det är ju lite humla över hela grejen - I teorin borde det inte gå, men märkligt nog kan det ju spela helt fantastiskt med vinyl :app:

Jag har lysnat på vinyl på mer eller midnre daglig basis sedan jag var liten, dvs i cirka 35 år och jag blir påmind över de tekniska bristerna varje gång jag lyssnar - det låter som man förvänta sig tycker jag; riktigt bra blir det aldrig.:app:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Har inte samlat på mig lika mycket musik som många här på euphonia har. För mig har samlandet inget egenvärde. Det är konstigt att det inte finns en norm eller standard som säger till hur en inspelning ska ha för kvalitet. Allt annat är ju standardiserat och kvalitetssäkrat. Skulle det bli så borde formatdiskussionen också dö ut. Har man lika bra inspelningar på vilket format man än föredrar så vore det fantastiskt bra. Sedan kan jag tycka att en strömmande tjänst som tidal med hirez är lockande. Mindre fokus på att skaffa musik och mer på att lyssna. Less is more på något sätt.

I andra länder har radion faktiskt anslutit sig till EBU R128 -  en standard som reglerar medelnivån och därmed sätter stopp för vansinneskompressionen vid sändning av FM-radio. Något liknande skulle behövas i produktionsledet för att sätta stopp för "loudness war", mensom  sagts tidigare: riktiga problem hamnar i skuggan när fokus ligger på nya och onödiga format.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...