ishoot Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 https://roonnewsroom.com/2021/02/02/roon-1-8-arrives-powerful-user-driven-software-update-brings-a-visually-stunning-interface-sophisticated-music-discovery-and-deeper-personalization/ Ser lovande ut. Sammy 1 Quote
VoicesInMyHead Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 https://land.roonlabs.com/introducing-1-8 shifts and parsifal 2 Quote
shifts Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Rackarns vad snabb du var! Såg precis nyhetsbrevet och videon. Ser visuellt bra ut. Ser verkligen fram emot lite nytt. Folk var konstant klagat på Valence som introducerades för någon version sedan. Har tyckt det funkar ok och har hela tiden tänkt att de kontinuerligt samlat in användarnas mönster. Hoppas det ger lite utslag i denna version. Quote
VoicesInMyHead Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Jag tycker det ser riktigt riktigt trevligt ut, det kommer nog bli bra det här. 9:e Februari släpps det som ni kanske såg på sidan. Quote
octavia rs Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Vet inte om här är nått mer i denna länk. https://land.roonlabs.com/introducing-1-8?utm_source=email_blast&utm_medium=email&utm_campaign=1_8_software_launch&utm_content=email1_aps Fanns en liten film om inget annat. Sammy 1 Quote
shifts Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Ledtråd finns i förhandsvisningen till videon: En iPad i vertikal rotation. Väldigt efterlängtat. Quote
octavia rs Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Finns en tråd under nyheter om Roon 1.8 där har även den nuvarande 1.7 diskuterats tidigare. Kanske någon moderator kan slå ihop dessa om 1.8 på lämpligt ställe @Bebop Quote
ishoot Posted February 2, 2021 Author Posted February 2, 2021 46 minutes ago, shifts said: Ledtråd finns i förhandsvisningen till videon: En iPad i vertikal rotation. Väldigt efterlängtat. Om man har en 12,9" iPad så har vertikal-läget fungerat tidigare med. Man kan ju hoppas på att med 1.8 kommer samma stöd till det mindre enheterna. Quote
Terminator Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 Får erkänna att jag blir mer och mer sugen på Roon, såg riktigt snyggt ut även om jag undrar om det är samma layout och funktionalitet på en iPad som på datorn de scrollade på i filmen? Quote
AlfaGTV Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 36 minutes ago, ishoot said: stöd till det mindre enheterna Jodå, funkr utmärkt på en 9.7" iPad 2018 ishoot and shifts 2 Quote
octavia rs Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 Lite mer bilder och info ifrån Darko. https://darko.audio/2021/02/roon-1-8-its-almost-all-about-you/ ishoot and Terminator 2 Quote
shifts Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 10 hours ago, ishoot said: Om man har en 12,9" iPad så har vertikal-läget fungerat tidigare med. Man kan ju hoppas på att med 1.8 kommer samma stöd till det mindre enheterna. Ok, du har rätt, men det har bara ökat frustrationen över en så obegriplig begränsning. Roon har gjort den enda app jag äger som inte roterar på min enhet. ishoot 1 Quote
Bebop Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 Jag flyttar till den andra 1.8. Blir lättare att hitta om 1.7 och 1.8 har separata trådar. shifts 1 Quote
AlfaGTV Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 Passat på att peta in här, att om ni använder och har synpunkter på den svenska översättningen, så tar jag gärna emot dessa i tråden eller via PM eller liknande! (när 1.8 levererats) Quote
byZan Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 Spelar ingen roll vilket språk det står på, fattar ändå inget Men erbjudandet är gentilt /byZan AlfaGTV 1 Quote
fredrik Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 Har man infört möjligheten till att spela isofiler? Quote
AlfaGTV Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 38 minutes ago, bfjohansson said: Har man infört möjligheten till att spela isofiler? Inte mig veterligen, och jag har personligen inget behov av detta. Men, om du tycker det är relevant för en musikspelare så lägg en post på Roon-forumet: fredrik 1 Quote
shifts Posted February 4, 2021 Posted February 4, 2021 Har precis sett en halvtimmes livedemo från Mike Fass i Roon-teamet där 1.8 visades upp. Mycket lovande! Såg idel förbättringar och flertalet saker jag stört mig lite på är nu gjort på rätt sätt. Ser fram emot den nionde februari. byZan and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Eftersom information om delar av "nya" Roon sprids så ugår jag ifrån att det är okej att prata om dessa också. Vad jag gillar extra mycket är de nya möjligheterna att följa medverkande och artister genom både eget bibliotek och strömningstjänsterna. Och jag älskar att Fokus är möjlig även på Album och Artist(via diskografi)-nivåerna, och inkluderar även tillgängligt material på Tidal/Qobuz! Mina stora box set med klassiskt och opera blir plötsligt möjliga att faktiskt använda och hitta i! Fokus på t.ex. Kompositör: Giacomo Puccini i Maria Callas Live Recordings (ca 60 plattor) gör att man kan hitta Tosca i röran av alla hennes inspelningar. Ja, tillsammans med Turandot, Madame Butterfly och La Bohéme då förstås.. dlundh 1 Quote
shifts Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Mike sa att han visat samma demo för flera betatestare och översättare, så gissar att du fått samma presentation innan du fick lägga vantarna på betan @AlfaGTV. Demot fokuserade så klart på välkända artister som Ella Fitzgerald, Justin Timberlake, Miles Davis och kompositören Ludwig van Beethoven och där ser det ju lysande ut, otroligt imponerande. Dessutom verkar det som de kommit till rätta med mycket av det som inte fungerande alls med klassiska verk och kompositörer. Men demo är demo. Ska bli spännande att se hur väl det fungerar med smalare artister, skivbolag samt egenknåpade genrer (eller iaf smalare). Quote
AlfaGTV Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Ja, det är troligt att vi fick ta del av en liknande presentation i samband med testerna. Och ja, jag reagerade också på att man valt de som har gediget med metadata och kopplingar. Men, det är lite symptomatiskt med Roon, det funkar bäst när man lägger hela album med kända artister till sitt bibliotek för då knyts "trådarna" ihop och man får mervärdet. Men det fungerar förvånansvärt bra med album och artister som inte kan identifieras också. En översättningsfråga skjuter jag in här också: Lyssnar du: 1. till musik 2. på musik 3. gärna Okej, 3:an är inte så seriös, men frågan kom upp och jag lyssnar nog i första hand till musik... Tydligen inte den första som funderar över detta! Quote
Terminator Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 (edited) Kul att Roon fortsätter uppdatera sin mjukvara, vet någon om de tjänar pengar eller lever på riskkapital? Edit: Jag frågar då jag funderar på att delvis motivera ett hårdvaruinköp (mac mini) med att det behövs för Roon och att de då konkar om 1-2 är skulle kännas trist. Edited February 5, 2021 by Terminator Quote
byZan Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Hmm! Bara direkt (utan att tänka till) så svarar jag att jag lyssnar på musik men till en viss artist? /byZan AlfaGTV 1 Quote
ulfsan Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 2) jag lyssnar på musik. Kan tänka mig att problemet vid översättning uppstår då man i engelskan bara har ”listen to music” och inte ”listen on music”. Att ”lyssna till” är för mig mer inåtvänt, t ex ”lyssna till ditt samvete”.... AlfaGTV 1 Quote
VoicesInMyHead Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Vi har en tråd med i skrivande stund 3376 inlägg som en majoritet av Euphonianer deltagit i utan att reagera, "vad lyssnar du på just nu" byZan and shifts 2 Quote
ulfsan Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Ska bli väldigt spännande med 1.8! Har jag uppfattat det rätt att man kan få artistens hela diskografi (alla utgivna skivor i tidsordning), även om man inte har dessa i sitt eget bibliotek (som egen CD eller inlagd från Tidal/Qobuz)? Finns det då en lista med markering på vilka av dessa man har tillgängligt och var? Quote
AlfaGTV Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 5 minutes ago, VoicesInMyHead said: Vi har en tråd med i skrivande stund 3376 inlägg som en majoritet av Euphonianer deltagit i utan att reagera, "vad lyssnar du på just nu" Hur skulle jag kunna invända mot ett så övertygande bevis? VoicesInMyHead, Lasse and dlundh 1 2 Quote
byZan Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Oavsett till eller på så tror jag vi alla förstår vad som menas, men språkligt rätt kanske det ska konstateras av någon som vet exakt vad som gäller så det inte blir fel när vi skriver eller pratar med varandra. Nu har jag tänkt lite till och jag använder nog både till och på lite hipp som happ när jag skriver eller pratar, no big deal för mig, men rätt kanske ska vara rätt? Quote
ulfsan Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 lyssna verb ~de ~t • försöka höra; uppmärksamt höra på; lyssna till ngtäv. bildl. skänka uppmärksamhet åt ngt Finita former lyssnar presens aktiv lyssnas presens passiv lyssnade preteritum aktiv lyssnades preteritum passiv lyssna imperativ aktiv Infinita former att lyssna infinitiv aktiv att lyssnas infinitiv passiv har/hade lyssnat supinum aktiv har/hade lyssnats supinum passiv Presens particip lyssnande Perfekt particip en lyssnad + substantiv ett lyssnat + substantiv den/det/de lyssnade + substantiv lyssna av• lyssna av el. avlyssna ett samtal lyssna in• lyssna noga på Från SAOL (Svenska Akademins Ordlista). Man ser då att ”lyssna till” används bildligt... ”lyssna på” är mer ”höra på”... Quote
LPL Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 På eller till musik kan kanske både vara en dialektal och generationsfråga Jag vet inte varför men "lyssna till musik" får mig att tänka på dansband AlfaGTV and Lasse 2 Quote
Recommended Posts