Jump to content

ulfsan

Medlem+
  • Content Count

    733
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ulfsan last won the day on January 16 2020

ulfsan had the most liked content!

Recent Profile Visitors

4 524 profile views
  1. Väldigt nöjd med Qobuz. Låter klart (som ”någon” brukar efterlysa), enkelt och luftigt.. Känns hygieniskt rätt att bli av med MQA, som man hänvisades till i Tidal. Quobuz skickade ett erbjudande om att gratis använda Soundiiz fram till 30/4, vilket jag just gjort för att konvertera favoriter (”Mitt bibliotek”) från Tidal till Qobuz. Funkade snabbt och, vad jag uppfattar, problemfritt... Jag fick därefter en massa dubletter av albumen (en Tidal och en Qobuz). Började först deleta tidalversionerna, men kom sedan på den självklara lösningen; nämligen att avaktivera Tidal bland Tjänster i Inställn
  2. Ja, minst lika stabil (säger en med hela två-tre dygns erfarenhet😎).... / Ulf
  3. Jag har försökt logga ut från Qobuz, starta om Roon och sedan logga in/koppla in Qobuz igen i Roon för att rätt uppgifter om spelat album ska visas i Roon. Jag har ju Tidal samtidigt som Qobuz nu en månad... Roon verkar inte klara ut detta riktigt. För att hitta high-res-album får jag gå in i native Qubuz på iPad och kolla. Sedan kan jag söka detta album i Roon. Det dyker då upp i två versioner, men Qubuz-versionen visas då med Tidal-data vad gäller upplösningen. Detta kan jag strunta i och när den spelas upp är det högupplöst och låter djäkligt bra😀😀😀:
  4. Det är möjligt att jag behöver ladda om i Roon - kanske gamla uppgifter jag ser @AlfaGTV.... Annars i iPad ser det ut så här: Och vad gäller Neil Yong är det samma sak, @Bebop , nästan alla har high-res loggan😉!
  5. Nu verkar det vara fixat. Jag får alla låtarna högupplöst, som tidigare felaktigt skickades i CD-format. Toppen!! 😀 En lustifikation är dock att det nu verkar vara tvärtom. Kolla här tex: Albumet presenteras att vara 56 min lång i format FLAC 44,1kHz/16bit, men spelar upp i 192kHz/24bit 😲! Inte mig emot 😋😉!
  6. Tydligen är detta en missuppfattning. Det är inte streamingtjänsterna som ersätter artisterna utan (precis som tidigare) skivbolagen. Skivbolagen tecknar avtal/kontrakt med artisterna och där ingår vilken ersättning de får. När sedan skivbolagen har en klump med artister och deras alster, så skickas denna klump till streamingbolagen (ungefär samma till Tidal, Qobuz m fl) mot en ersättning avtalat i detta led. Att det sedan blir mer betalt per nerladdad spelning på Qobuz beror på att de har färre lyssnare än Tidal och Tidal i sin tur har färre lyssnare än Spotify. Färre lyssnare per alster (som
  7. Jag vill tacka Roon (med möjligheten att på skärmen löpande följa signalvägen från internet till DAC) och Auralic Vega (med sin display som visar vilken kvalitet som slutligen spelas upp) för att det snabbt gick att upptäcka att allt inte stod rätt till. Det låter nämligen väldigt bra även om CD-ljudet, så det är nog stor chans att man annars inte sett anledning att klaga eller fundera på ljudkvaliteten. Men rätt ska ju vara rätt och om man ska prenumerera på en tjänst (och ska betala för den) som ska leverera high-res musik, så ska den ju göra det. BASTA! Men som @ish
  8. Denna låt hos mig: .... men sedan nästa i spellistan: Verkar alltså som att enbart första låten i listan blir high-res. Sedan hoppar den över till CD-kvalité...
  9. Jag brukar aldrig använda playlists - särskilt inte färdiggjorda. Lyssnar (nästan) alltid på hela album. Nu testade jag emellertid Qobuz playlists efter denna frestande introducering: Oavsett om jag spelar i iPad-appen direkt eller genom Roon skickas då CD-kvalitet:
  10. OK, men kunde nu kolla i iPhone-appen på inställningen av streaming (avser ju Mobile Network) och där var inställningen CD 16/44,1 (default för att spara nedladdad datamängd och därmed kostnad mobilt). Undrar om detta slår igenom i Roon...? Ska ändra till 24/192 och testa när jag kommer hem... Som Subscriber har jag Qobuz Studio nu när jag provar.
  11. @AlfaGTV jag har 24/192 som vald kvalitet i Qobuz i Inställningar>Tjänster i Roon....
×
×
  • Create New...