Jump to content

Det ständiga sökandet


CMB

Recommended Posts

37 minutes ago, AlfaGTV said:

Marcus på Perfect Sense har en Ortofon Windfeld ny i kartong som jag skulle huggit om inte det trillat in en vulkan emellan! ;)

 

Vad är det för svart lådda ovanpå Burmester försteget?

 

Jag får kolla in den. Tack för tips

lådan ovanpå är en gammal Synthesis CD som står där tillfälligt då jag testat lite olika kablar

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, CMB said:

Terapi

 

"Öronbedövande"... terapi.

 

Ser att vi delar tillverkare av tvättinrättningen.

Låter den lika högt som föregående modell tro ?

Tar numer öronproppar till hjälp då det ska tvagas vinylskivor.

 

Trevligt att få se lite, hemma hos, för övrigt :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

 

"Öronbedövande"... terapi.

 

Ser att vi delar tillverkare av tvättinrättningen.

Låter den lika högt som föregående modell tro ?

Tar numer öronproppar till hjälp då det ska tvagas vinylskivor.

 

Trevligt att få se lite, hemma hos, för övrigt :)

Ja den låter lika mycket. Hörselkåpor är att föredra men det är det värt när resultatet blir bra:thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, CMB said:

Rekommendationer och förslag mottages?

Om du håller dig till Ortofon så tänk på att du får inbytesrabatt om du byter upp dig i deras hierarki. Windfeld är en jättefin pickup men jag törs påstå att du får det mesta av vad den kan erbjuda redan vid Cadenza Black för mindre än halva priset vid inbyte med Kontrapunkt H. 

 

Windfeld (som jag själv spelar med) är en mycket fin pickup och har stora likheter med Lyra Kleos som jag också haft. Den stora skillnaden mellan dessa är att Windfeld har bara halva utspänningen mot Lyra Kleos och Kontrapunkt H. Du bör försäkra dig att din riaa inte har för låg förstärkning. Den bör ha minst 62-63 dB om du inte använder step-up. Lyra Delo är också en bra pickup med samma utspänning som Kontrapunkt. Ortofon Cadenza Red, Blue och Bronze har utsignal ungefär som Kontrapunkt. Det är Cadenza Black och Winfeld som sticker ut lite med lägre utsignal. 

 

Lägre utsignal är som sagt inget problem om din riaa förstärker tillräckligt. Vill du utnyttja inbytesrabatten får du hålla dig inom Ortofon, så klart. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Om du håller dig till Ortofon så tänk på att du får inbytesrabatt om du byter upp dig i deras hierarki. Windfeld är en jättefin pickup men jag törs påstå att du får det mesta av vad den kan erbjuda redan vid Cadenza Black för mindre än halva priset vid inbyte med Kontrapunkt H. 

 

Windfeld (som jag själv spelar med) är en mycket fin pickup och har stora likheter med Lyra Kleos som jag också haft. Den stora skillnaden mellan dessa är att Windfeld har bara halva utspänningen mot Lyra Kleos och Kontrapunkt H. Du bör försäkra dig att din riaa inte har för låg förstärkning. Den bör ha minst 62-63 dB om du inte använder step-up. Lyra Delo är också en bra pickup med samma utspänning som Kontrapunkt. Ortofon Cadenza Red, Blue och Bronze har utsignal ungefär som Kontrapunkt. Det är Cadenza Black och Winfeld som sticker ut lite med lägre utsignal. 

 

Lägre utsignal är som sagt inget problem om din riaa förstärker tillräckligt. Vill du utnyttja inbytesrabatten får du hålla dig inom Ortofon, så klart. 

 

 

 

 

Stort tack för info och hjälp. Jag funderar på att skicka in den jag har för ny motor och nål. Såg på ortofons hemsida att det skulle kosta 710 euro. Tror jag behåller den till min andra vinylspelare isåfall

 

Den Winfeld som jag blev tipsad om tidigare är den gamla winfeld ny i förpackning. Winfeld Ti som den nya heter har utnivå på 0,2mv medan den gamla ligger på 0,3mv. Kontrapunkten jag har idag ligger på 0,47mv och funkar jättebra i riaa som jag har idag. (Musical fidelity mx-vynl.) Blir lite osäker om Winfeld skulle funka utan SUT. 

 

Kanske bättre att satsa på cadenza black även om Winfeld lockar

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, CMB said:

Kanske bättre att satsa på cadenza black även om Winfeld lockar

Det ständiga dilemmat att välja...

 

Jag köpte också Kontrapunkt H när den lanserades som jag var mycket nöjd med. Den har en varmare och lite rundare klang än dagens Cadenza- serie. Både Cadenza Black och Windfeld tar fram mer ur spåren med en djup och snärtigare bas och "upplöst" och dynamisk återgivning men inte på något sätt spetsigt. Det låter större, renare men samtidigt mindre förlåtande på dåliga pressningar. Windfeld Ti har säkert förfinats än mer men jag tror ändå att det är marginellt, i vart fall mindre än vad marknadskommunikatörerna brukar hävda. Ortofon själva och t ex The Absolute Sound säger att den nya Windfeld Ti har större släktskap både konstruktions- och ljudmässigt med deras A95. Jag har inte hört någon av dem så jag har inget att bidra med här. Vad man också bör tänka på är om min kringutrustninga kan matcha vald pickup. 

 

Jag har och har haft riaa (Audio Research resp VTL) som som förstärker 57 dB (AR) och 68 dB (VTL) och som fungerar utmärkt till pickuper med utsignal från ca 0,4 mV typ Koetsu Rosewood, Benz Ruby, ZYX, Lyra Kleos, Kontrapunkt H som passerat min anläggning. Men när jag köpte Winfeld skaffade jag också Ortofons step-up ST80 SE. Enligt min mening blir det bäst. Det blir en helt annan skjuts i musiken, dessutom lägre brusnivå. Min kompis Nisse köpte en Cadenza Black och det slutade också med en step up. Han valde en från EAR. Båda pickuperna har samma ljudkaraktär. Men det har även Lyra Kleos.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det får funderas lite till för min del. Det hamnar lite över budget för tillfället om jag skall handla både PU & SUT

 

Det lutar dock åt ett erbjudande på Windfeld då den kostar lika mycket som en cadenza black för tillfället

 

Tack återigen för hjälp och input

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

Ser riktigt fint ut CMB!:)

Tack. Har en bit kvar till din rigg men är ändå nöjd. Lyssnade på ett par Sonus Faber i fredags hos en kompis och det lät fantastiskt och inte minst så är dom ett mästerverk att se på. 

 

Mina ML gör mig inte heller besviken

e74b363d-4574-4881-9273-3aa46d762ffa_zps

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, CMB said:

Kanske bättre att satsa på cadenza black även om Winfeld lockar

 

Varför inte släppa sargen och prova något helt annat än Ortofon? :cool: 

Inget ont om deras fina produkter, men det finns flera andra tillverkare som är värda ett öra. Lyra har nämnts, Clearaudio är mitt tips. Stradivari som jag själv spelar med (partisk alltså ) har en output på 0,6 mV.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-25 at 12:35, Taxmannen said:

 

Varför inte släppa sargen och prova något helt annat än Ortofon? :cool: 

Inget ont om deras fina produkter, men det finns flera andra tillverkare som är värda ett öra. Lyra har nämnts, Clearaudio är mitt tips. Stradivari som jag själv spelar med (partisk alltså ) har en output på 0,6 mV.

Jag är öppen för förslag. Mitt Riaa funkar ner till 0,4 utan SUT

Stradivari ligger väl strax över 35k. Har satt ett tak på runt 20k. Finns lite andra uppgraderingplaner också

 

Link to comment
Share on other sites

ZYX och Transfiguration gör också fina pickuper. Jag har också lyssnat på en del Soundsmith i den prisklass du söker. Det är s k MI-pickuper men har MC'ns kvaliteter. Om du gillar lite mjukare klang med fantastiskt mellanregister men lite mindre definierad bas och detaljer så kan Koetsu också vara intressan liksom Miyajima och Kiseki. Lika bra som många av de andra men annorlunda klang. Men ljudet skapas ju i en kedja där både elektronik, högtalare, rum, skivpelare, arm och pickup samspelar så det är svårt att säga hur helheten blir. Dessutom har du din personliga smak att ta hänsyn till.

 

Inte så lätt och självklart vad som är "bäst".

Link to comment
Share on other sites

Verkligen snyggt hem och setup! Måste vara härlig att sitta lyssna på bra musik i detta fina rum.

Har själv haft Ortofon jubileumsmodeller MC70 och Rohmann MC och var mycket nöjda med dessa på sin tid. På den tiden så jämförde man olika pickuper på samma spelare oftas. Då byte helt enkelt handlaren pickup och man fick sitta och vänta. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Verkligen snyggt hem och setup! Måste vara härlig att sitta lyssna på bra musik i detta fina rum.

Har själv haft Ortofon jubileumsmodeller MC70 och Rohmann MC och var mycket nöjda med dessa på sin tid. På den tiden så jämförde man olika pickuper på samma spelare oftas. Då byte helt enkelt handlaren pickup och man fick sitta och vänta. 

Tack LTM. Försöker så ofta det går att sätta mig, bara svårt att få till det när man har småbarn:D Önskade att jag hade ett dedikerat Hifirum som du har. Som jag skrivit tidigare så är ditt rum ett av dom bättre jag har lyssnat på:thumbsup:

 

Spelar du fortfarande på Rega? Har även funderat lite på en Rega pickup i mina bytesfunderingar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...