Jump to content

Fosse

Medlem
  • Posts

    30
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Fosse last won the day on November 17 2017

Fosse had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Oslo

Recent Profile Visitors

1 458 profile views
  1. Kjøpte noen kopper her da jeg var i Napoli https://grancaffegambrinus.com/ Det er tykt gods. Og hvilken kafé!
  2. Gratulerer med ny maskin og kvern. Lekker! Et par enkle råd og tips: selv finner jeg det enklere å jobbe med filtre for dobbel espresso enn enkel, konsentrer deg om å få til det ene. Personlig vil jeg heller ha kaffe som er litt for overekstrahert enn litt for underekstrahert (heller for mye enn for lite væske ut). Jeg bruker gjerne 8-10 sekunder preinfusion (3 bar) pluss 25-29 sekunder bryggetid fra pumpen kobler inn. Jeg får ikke til å legge inn bilder her så linker til Instagram: https://www.instagram.com/p/BmRANM1DJdl/
  3. Fabelaktig reportasje fra et nydelig oppsett i særdeles smakfullt hjem. Tusen takk!
  4. http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/66329-dra-bak-night-234.html LMC kan sine saker og har inngående kjennskap til ulike Studer-modeller. Har restaurert en rekke maskiner.
  5. Helt opplagt! Eksempelvis spiller en A80 helt forskjellig med og uten opptakskortene montert. Jeg vet det er enighet om at det spiller bedre med disse demontert, men hos meg ble dette nesten for mye av det hode og jeg foretrekker faktisk, i hvert fall slik mitt systemet nå er, å ha disse montert, litt mer kropp og fylde på bekostning av dynamikk.
  6. Tror det handler om at tape er overlegent på dynamikk, ro og kontroll. Detaljering av strykere er en annen positiv egenskap, og ellers er piano på tape i en egen klasse, gjengivelse av anslag og presisjonen på høye pianotoner gjøres ikke tilsvarende på andre medier.
  7. Klassisk på tape, helt opplagt valg. For egen del opplever jeg nok at differensen mellom tape og andre medier i stor grad avhenger av hvor mye «etterbehandling» som er gjort i studio. Til eksempel er differensen større på Darkness on The Edge Of Town enn Tunnel of Love. Og det er også slik at forskjellen varierer fra låt til låt på ett og samme album. Men så stemmer det ikke alltid helt med teorien da Harvest ikke har like mye tjene på tapemediet som Wish You Were Here eller Dark Side of the Moon. Likevel, på generell basis, eldre, enkle opptak med lite «etterbehandling» har mer å tjene på tapemediet enn mer moderne musikk (har ingen «normale utgivelser» fra etter 1990).
  8. Litt off topic, men vi er en del båndentusiaster i Oslo (inkludert en svensk innvandrer). Om det skulle være interesse for en båndsammenkomst så organiserer jeg gjerne. Jeg vet i hvert fall om fire potente systemer i Oslo med Studer. Sikkert ikke rette plassen for denne henvendelsen, men siden vi hadde så mye båndinteresse på ett sted så våget jeg.
  9. Har ikke spilt den mer enn én gang. Godt opptak, men ikke av de aller beste (Open Reel er det lite om noe som matcher). Zetterlund/Evans låter absolutt strålende!
  10. Stort sett tape i det siste: Wynton Kelly - Complete Vee Jay Studio Recordings. Tom Waits - Nighthawks at the Diner Keith Jarret - Köln konserten Ry Cooper - Paradice and Lunch. Evans Zetterlund - Waltz for Debby
  11. Takk for en fantastisk flott tråd! Virkelig god lesning. Setter stor pris på all den gode kunnskapen, de fine bildene og formidlingen. Jeg skriver under på kvaliteten i opptakene fra Open Reel, dette er virkelig noe av det beste jeg har vært borti, så helt enig i beskrivelsen. Er forresten Nagravox som er benyttet ved renovering av min A80.
  12. Flott oppsett! Sitter faktisk i dette øyeblikk og spiller albumet du har nede til venstre på tape, The Gifted Ones, safety master av denne låter fantastisk godt. Når jeg kjøper tape så kjøper jeg alltid, eller i hvert fall når det er mulig, tapen som pannekake og overfører selv til spole. Kjøper da spoler fra www.tonbandspule.de. Fantastisk maskinering og praktisk talt aldri kast eller ujevnheter.
  13. Hos meg vil nok Tascamen aldri kunne konkurrere med Studeren likevel. Jeg ønsker imidlertid som deg å ha testet komponentene med beste forutsetninger. Det å "treffe" på gainnivå er vesentlig for opplevelsen av lyd. Etter mye eksperimentering på vinylfronten, med trafoer, aktive headamper og mulighet for ulike rørtyper i ulike posisjoner (variabel gain) så vet jeg at mye gain umiddelbart oppleves som mer fremoverlent, åpent og dynamisk, mens lavere gain oppleves som mer rolig, dempet og mindre pågående. Studeren gir for så vidt passelig med gain, men kunne kanskje gitt litt mindre mens Tascamen da altså med RCA-RCA gir for lav gain. Dette må testes ut. Jeg har det meste av min musikk på 12 tommers spoler da det må til for å få et helt album på én spole dersom man benytter SM900 (eventuelt SM468) noe jeg gjør på 95% av tapene mine. Men, har et par-tre ruller med LPR90 og ellers noen Open Reel som kommer på 10,5". Kommer tilbake ...
  14. Hele poenget med tape, for meg, ligger i å vite at jeg har en safety master, eventuelt en kopi av en, med kontroll på kopieringsteknikk og antall kopieringer 1. generasjon, 2. generasjon. Litt på samme måte som med vinylpressinger. Men siden vinyl kan kjøpes billig hender det man kjøper musikk man vil ha på mindre gode utgivelser/selskap. Kostnadene er primært det som gjør at tape ikke kan handles som vinyl, og tilgjengelighet. Men så ligger jo litt av fascinasjonen i at det er noe ekstraordinært, på alle vis ... Ser ikke for meg at det blir tusenvis av tape.
  15. Spennende betraktninger. Bruker selv XLR-RCA fra min Studer til forforsterker og har høyere utgangsnivå på denne enn på andre kilder. På Tascamen brukte jeg RCA-RCA og fikk lavere utgangsnivå enn på andre kilder. Må gjøre en sjekk med XLR-RCA på Tascam også tror jeg.
×
×
  • Create New...